moredi_3541 ss.mp3
8.62M
💠 صوتی #سخنرانی_موضوعی
▪️ موضوع: شب عاشورای حسینی
▪️ تاریخ: 1398/06/18
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
moredi_3541 p2.pdf
190K
💠 متن #سخنرانی_موضوعی
▪️ موضوع: شب عاشورای حسینی
▪️ تاریخ: 1398/06/18
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
moredi_3542 ss.mp3
6M
💠 صوت #درس_اخلاق
🔹 تاریخ: 1398/06/21
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
moredi_3542 p2.pdf
193.3K
💠 متن #درس_اخلاق
🔹 تاریخ: 1398/06/21
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
شرف یک ملت.mp3
1.48M
💠 روز شانزدهم ماه #محرم_الحرام 1441
▪️ شرف یک ملت
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
💠 شرف یک ملت
▪️ یک بیان نورانی حضرت [در نهج البلاغه] دارد که «لَا یمْنَعُ الضَّیمَ الذَّلِیلُ»؛[1] «ضیم» با «صاد، ضاد»، همان معنی ظلم را می دهد. ظلم را جز ملّت پَست کسی تحمّل نمی کند. این کلمات شرف آور است. چه استکبار چه صهیونیسم، الآن چه در غزّه چه در فلسطین چه در یمن می بینید که دارند می جنگند. فرمود ستم را جز ملّت فرومایه کسی تحمل نمی کند، «لَا یمْنَعُ الضَّیمَ الذَّلِیلُ». اگر ملّتی ـ معاذالله ـ فرومایه بود بله، ستم پذیر است؛ اما اگر ملّتی مثل ایران بود، مثل لبنان و فلسطینیها بود، مثل یمنی ها بود، این ظلم را نمی پذیرد. شهادت و کشته شدن این طور نیست که تمام بشود. این بیان نورانی سیدالشهداء (سلام الله علیه) در روز عاشورا که بارها به عرض شما رسید، فرمود: «صَبْراً بَنِی الْكِرَامِ»،[2] آن وقتی که «أَقْبَلَتِ السِّهَامُ مِنَ الْقَوْمِ كَأَنَّهَا الْقَطْر»،[3] اوّل خود عمر سعد ملعون تیر را زد به طرف خیام حسینی (سلام الله علیه)، گفت که شاهد باشید که اوّلین تیر را من زدم که برود جایزه بگیرد. بعد از اینکه فرمانده تیر را رها کرد، «أَقْبَلَتِ السِّهَامُ مِنَ الْقَوْمِ كَأَنَّهَا الْقَطْر»؛ مثل قطرات باران تیر به طرف اردوی حسینی آمد. در آن صحنه حضرت فرمود: «صَبْراً بَنِی الْكِرَامِ فَمَا الْمَوْتُ إِلَّا قَنْطَرَةٌ»؛ بردبار باشید، مرگ یک پل است زیر پای شما. مرگ که پوسیدن نیست، مرگ از پوست به درآمدن است. مرگ را بترسانید، بعدها شاعر، سراینده و ادیب بزرگواری پیدا شد گفت:
مرگ اگر مرد است گو نزد من آی ٭٭٭ تا در آغوشش بگیرم تنگ تنگ
▪️ قبل از اسلام ما چنین شاعری نداشتیم که این حرفها را بزند. شما فقط یک نمونه از سرایندگان همین ایران پهناور بیاورید که قبل از اسلام این حرف ها را زده باشد. اینها در کلمات ائمه، در کلمات قرآن کریم و در کلمات نبوی (علیهم الصلاة و علیهم السلام) آمد، بعدها گفتند:
مرگ اگر مرد است گو نزد من آی ٭٭٭ تا در آغوشش بگیرم تنگ تنگ
من از او جانی برم بی رنگ و بو ٭٭٭ او ز من دلقی بگیرد رنگ رنگ[4]
▪️ من در این مبارزه پیروز هستم، من یک گوهر ابدی می گیرم، او از من یک بدن پوسیده می گیرد، چیزی دیگر نیست. من که چیزی به او نمیدهم، این لاشه را به او می دهم، جان ملکوتی خود را بالا می برم.
من از او جانی برم بی رنگ و بو ٭٭٭ او ز من دلقی بگیرد رنگ رنگ
▪️ شما یک شاعر در تمام این ایران قبل از اسلام پیدا کنید که این حرف ها را بزند. اینها مختصّ سیدالشهدا است، اینها مختصّ امیرالمؤمنین است که انسان مرگ را می میراند، انسان بر مرگ مسلّط است، انسان هست که هست. فرمود: جز ملّت فرومایه کسی ستم پذیر نیست. درود بر این فلسطینی ها و غزّهای ها، درود بر یمنی ها، درود بر شما ایرانی ها که به هر حال توانستید بگویید: «لَا یمْنَعُ الضَّیمَ الذَّلِیلُ» و ثابت کنید که شاگرد علی بن ابیطالب (صلوات الله و سلامه علیه) هستید.
[1] . نهج البلاغه(للصبحی صالح), خطبه29.
[2]. معانی الأخبار، ص289.
[3]. اللهوف علی قتلی الطفوف(فهری)، ص100.
[4]. مولوی، دیوان شمس، غزل شماره1326
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1396/12/17
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
Ad-dukhan-04 ss.mp3
7.5M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #دخان
🔹 جلسه: 4
تاریخ: 1394/11/13
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
Ad-dukhan 04- p2.pdf
269.6K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #دخان
🔹 جلسه: 4
تاریخ: 1394/11/13
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
moharam85_05 s.mp3
7.66M
💠 صوتی #سخنرانی_موضوعی
▪️ موضوع: مبانی قرآنی نهضت حسینی ـ جلسه 5
▪️ تاریخ: 1385/11/05
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
moharam85_05 p2.pdf
254.5K
💠 متن #سخنرانی_موضوعی
▪️ موضوع: مبانی قرآنی نهضت حسینی ـ جلسه 5
▪️ تاریخ: 1385/11/05
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
طیر ابابیل.mp3
1.55M
💠 روز هفدهم ماه #محرم_الحرام 1441
▪️ طیر ابابیل
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
💠 طیر ابابیل
▪️ وجود مبارک پیغمبر(صلی الله علیه و آله و سلم) به هر حال اینها بشر هستند، وقتی ببینند علناً وحی را انکار می کنند، چه کار می کنند؟ اینها یک سلسله وظایف تبلیغی، تعلیمی، امر به معروف، نهی از منکر، تدریس، مبارزات فرهنگی و اینها را دارند. یک مقدار هم نگران هستند که اینها هنوز هم که هنوز است دارند با دین بازی می کنند. در آن بخشی که وظیفه خود روحانیت و انبیا و اولیاست، تعلیم، تدریس و مبارزه فرهنگی، تبیین اینها را فرمود کار شماست که باید انجام بدهید؛ اما حالا نگران باشید که اینها چگونه به دین آسیب برسانند، من خودم تنها مشکل را حلّ می کنم. ما که نمی گذاریم یک عده همیشه بمانند و با دین بازی کنند! اینکه فرمود: ﴿فَذَرْنی﴾؛[1] یعنی تو مرا تنها بگذار. این حالِ استکفاء است. یک وقت است که در بعضی از امور فرمود: ﴿إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ ینْصُرْكُمْ﴾،[2] این مربوط به تبلیغ است، تعلیم است، نشر معارف است، امر به معروف و نهی از منکر است، اینها جای ﴿إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ ینْصُرْكُمْ﴾ است؛ اما حالا اگر کسی ـ معاذالله ـ کمر بسته بر هَدم دین، اصراری دارد بر وَهن قرآن کریم، اینجا دیگر ﴿إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ﴾ لازم نیست؛ فرمود شما لازم نیست، من خودم به تنهایی مشکل را حلّ می کنم. این استکفاء غیر از استنصار است. استنصار در حقیقت وظیفه ما را خواست که ﴿إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ ینْصُرْكُمْ﴾؛ اگر کسی دین خدا را یاری کرد، خدا او را یاری می کند، ما موظّفیم که این کار را انجام بدهیم. این در حد تعلیم است، تبلیغ است، تدریس است، امر به معروف است، نهی از منکر است، جهاد است، شهادت است و اینهاست. اما حالا اگر کسی قد علم کرده که به دین آسیب برساند، فرمود شما نگران چه هستید؟
▪️ این تعقیبات نماز صبح «حَسْبِی مَنْ هُوَ حَسْبِی حَسْبِی مَنْ لَمْ یزَلْ حَسْبِی حَسْبِی مَنْ كَانَ مُنْذُ كُنْتُ حَسْبِی لَمْ یزَلْ حَسْبِی»؛[3] اینها برای همین است. انسان نگران نباشد که حالا دین در خطر است و چه می شود؟! ما تا آنجا که وظیفه ماست، باید انجام بدهیم؛ اما این چنین نیست که اگر کسی ـ خدای ناکرده ـ فیلی بخواهد بیاید، ابرهه ای بخواهد بیاید، خدای سبحان همین طور نگاه بکند که کعبه را از بین ببرند، اینطور نیست! همیشه این «طیر ابابیل» هست، پس ما باید نگران وظیفه خود باشیم، تا آنجا که وظیفه ما هست، تدریس است، تعلیم است، امر به معروف است، نهی از منکر هست، جهاد و شهادت است، اینها را باید انجام بدهیم؛ اما حالا دین چه می شود، فرمود تو چه کار داری؟ به پیغمبر می فرماید! فرمود من خودم به تنهایی حلّ می کنم. آن طور نیست که حالا وقتی حجت خدا تمام شد، ما همین طور ساکت باشیم، این طور نیست: ﴿فَذَرْنی وَ مَنْ یكَذِّبُ بِهذَا الْحَدیثِ﴾؛ تنها بگذار مرا! من خودم مشکل را حلّ می کنم؛ منتها این تعلیمات در تعقیبات نماز صبح هست، در خود قرآن کریم است: ﴿أَ لَیسَ اللَّهُ بِكَافٍ عَبْدَهُ﴾،[4] آنجا یعنی کار شما تمام شد، شما هر چه می خواستید یاری بکنید، کردید؛ اما این طور نیست که ما رها بکنیم. این ممکن نیست. ما هم شما را در روز خطر حفظ می کنیم، چه اینکه همیشه حفظ می کنیم؛ هم دینمان را حفظ می کنیم: ﴿أَ لَیسَ اللَّهُ بِكَافٍ عَبْدَهُ﴾. نه تنها ما آن خطر را از راه برمی داریم، شما را هم حفظ می کنیم. آنجا دیگر از شما هیچ کاری ساخته نیست تا شما دین را یاری کنید.
▪️ پس سه بخش شد: یک بخش مربوط به کار ماست که ﴿إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ ینْصُرْكُمْ﴾. یک بخش مربوط به کفّاری است که کمر بستند بر هَدم دین، فرمود من خودم تنهایی این مشکل را حلّ می کنم. یکی اینکه شما هم که ماندهاید شما را هم در می یابم: ﴿أَ لَیسَ اللَّهُ بِكَافٍ عَبْدَهُ﴾.
[1]. سوره قلم، آیه44.
[2]. سوره محمد، آیه7.
[3]. زاد المعاد ـ مفاتیح الجنان، ص382.
[4]. سوره زمر، آیه36.
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
📚 درس تفسیر سوره مبارکه قلم جلسه 10
تاریخ: 1397/09/28
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
Ad-dukhan-05 ss.mp3
6.29M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #دخان
🔹 جلسه: 5
تاریخ: 1394/11/14
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
Ad-dukhan 05- p2.pdf
245.3K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #دخان
🔹 جلسه: 5
تاریخ: 1394/11/14
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
moharam85_06 s.mp3
9.69M
💠 صوتی #سخنرانی_موضوعی
▪️ موضوع: مبانی قرآنی نهضت حسینی ـ جلسه 6
▪️ تاریخ: 1385/11/06
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
moharam85_06 p2.pdf
234.6K
💠 متن #سخنرانی_موضوعی
▪️ موضوع: مبانی قرآنی نهضت حسینی ـ جلسه 6
▪️ تاریخ: 1385/11/06
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa