Ad-dukhan 04- p2.pdf
269.6K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #دخان
🔹 جلسه: 4
تاریخ: 1394/11/13
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
moharam85_05 s.mp3
7.66M
💠 صوتی #سخنرانی_موضوعی
▪️ موضوع: مبانی قرآنی نهضت حسینی ـ جلسه 5
▪️ تاریخ: 1385/11/05
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
moharam85_05 p2.pdf
254.5K
💠 متن #سخنرانی_موضوعی
▪️ موضوع: مبانی قرآنی نهضت حسینی ـ جلسه 5
▪️ تاریخ: 1385/11/05
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
طیر ابابیل.mp3
1.55M
💠 روز هفدهم ماه #محرم_الحرام 1441
▪️ طیر ابابیل
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
💠 طیر ابابیل
▪️ وجود مبارک پیغمبر(صلی الله علیه و آله و سلم) به هر حال اینها بشر هستند، وقتی ببینند علناً وحی را انکار می کنند، چه کار می کنند؟ اینها یک سلسله وظایف تبلیغی، تعلیمی، امر به معروف، نهی از منکر، تدریس، مبارزات فرهنگی و اینها را دارند. یک مقدار هم نگران هستند که اینها هنوز هم که هنوز است دارند با دین بازی می کنند. در آن بخشی که وظیفه خود روحانیت و انبیا و اولیاست، تعلیم، تدریس و مبارزه فرهنگی، تبیین اینها را فرمود کار شماست که باید انجام بدهید؛ اما حالا نگران باشید که اینها چگونه به دین آسیب برسانند، من خودم تنها مشکل را حلّ می کنم. ما که نمی گذاریم یک عده همیشه بمانند و با دین بازی کنند! اینکه فرمود: ﴿فَذَرْنی﴾؛[1] یعنی تو مرا تنها بگذار. این حالِ استکفاء است. یک وقت است که در بعضی از امور فرمود: ﴿إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ ینْصُرْكُمْ﴾،[2] این مربوط به تبلیغ است، تعلیم است، نشر معارف است، امر به معروف و نهی از منکر است، اینها جای ﴿إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ ینْصُرْكُمْ﴾ است؛ اما حالا اگر کسی ـ معاذالله ـ کمر بسته بر هَدم دین، اصراری دارد بر وَهن قرآن کریم، اینجا دیگر ﴿إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ﴾ لازم نیست؛ فرمود شما لازم نیست، من خودم به تنهایی مشکل را حلّ می کنم. این استکفاء غیر از استنصار است. استنصار در حقیقت وظیفه ما را خواست که ﴿إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ ینْصُرْكُمْ﴾؛ اگر کسی دین خدا را یاری کرد، خدا او را یاری می کند، ما موظّفیم که این کار را انجام بدهیم. این در حد تعلیم است، تبلیغ است، تدریس است، امر به معروف است، نهی از منکر است، جهاد است، شهادت است و اینهاست. اما حالا اگر کسی قد علم کرده که به دین آسیب برساند، فرمود شما نگران چه هستید؟
▪️ این تعقیبات نماز صبح «حَسْبِی مَنْ هُوَ حَسْبِی حَسْبِی مَنْ لَمْ یزَلْ حَسْبِی حَسْبِی مَنْ كَانَ مُنْذُ كُنْتُ حَسْبِی لَمْ یزَلْ حَسْبِی»؛[3] اینها برای همین است. انسان نگران نباشد که حالا دین در خطر است و چه می شود؟! ما تا آنجا که وظیفه ماست، باید انجام بدهیم؛ اما این چنین نیست که اگر کسی ـ خدای ناکرده ـ فیلی بخواهد بیاید، ابرهه ای بخواهد بیاید، خدای سبحان همین طور نگاه بکند که کعبه را از بین ببرند، اینطور نیست! همیشه این «طیر ابابیل» هست، پس ما باید نگران وظیفه خود باشیم، تا آنجا که وظیفه ما هست، تدریس است، تعلیم است، امر به معروف است، نهی از منکر هست، جهاد و شهادت است، اینها را باید انجام بدهیم؛ اما حالا دین چه می شود، فرمود تو چه کار داری؟ به پیغمبر می فرماید! فرمود من خودم به تنهایی حلّ می کنم. آن طور نیست که حالا وقتی حجت خدا تمام شد، ما همین طور ساکت باشیم، این طور نیست: ﴿فَذَرْنی وَ مَنْ یكَذِّبُ بِهذَا الْحَدیثِ﴾؛ تنها بگذار مرا! من خودم مشکل را حلّ می کنم؛ منتها این تعلیمات در تعقیبات نماز صبح هست، در خود قرآن کریم است: ﴿أَ لَیسَ اللَّهُ بِكَافٍ عَبْدَهُ﴾،[4] آنجا یعنی کار شما تمام شد، شما هر چه می خواستید یاری بکنید، کردید؛ اما این طور نیست که ما رها بکنیم. این ممکن نیست. ما هم شما را در روز خطر حفظ می کنیم، چه اینکه همیشه حفظ می کنیم؛ هم دینمان را حفظ می کنیم: ﴿أَ لَیسَ اللَّهُ بِكَافٍ عَبْدَهُ﴾. نه تنها ما آن خطر را از راه برمی داریم، شما را هم حفظ می کنیم. آنجا دیگر از شما هیچ کاری ساخته نیست تا شما دین را یاری کنید.
▪️ پس سه بخش شد: یک بخش مربوط به کار ماست که ﴿إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ ینْصُرْكُمْ﴾. یک بخش مربوط به کفّاری است که کمر بستند بر هَدم دین، فرمود من خودم تنهایی این مشکل را حلّ می کنم. یکی اینکه شما هم که ماندهاید شما را هم در می یابم: ﴿أَ لَیسَ اللَّهُ بِكَافٍ عَبْدَهُ﴾.
[1]. سوره قلم، آیه44.
[2]. سوره محمد، آیه7.
[3]. زاد المعاد ـ مفاتیح الجنان، ص382.
[4]. سوره زمر، آیه36.
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
📚 درس تفسیر سوره مبارکه قلم جلسه 10
تاریخ: 1397/09/28
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
Ad-dukhan-05 ss.mp3
6.29M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #دخان
🔹 جلسه: 5
تاریخ: 1394/11/14
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
Ad-dukhan 05- p2.pdf
245.3K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #دخان
🔹 جلسه: 5
تاریخ: 1394/11/14
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
moharam85_06 s.mp3
9.69M
💠 صوتی #سخنرانی_موضوعی
▪️ موضوع: مبانی قرآنی نهضت حسینی ـ جلسه 6
▪️ تاریخ: 1385/11/06
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
moharam85_06 p2.pdf
234.6K
💠 متن #سخنرانی_موضوعی
▪️ موضوع: مبانی قرآنی نهضت حسینی ـ جلسه 6
▪️ تاریخ: 1385/11/06
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
💠 به مناسبت دوازدهمین سالگرد عروج ملکوتی علامه عسکری "اعلی الله مقامه الشریف"
💠 حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی "حفظه الله " :
🔹 علامه عسکری "رضوان الله تعالی علیه " مظهر چند نام از نام های پربرکت خداوند بود.
🔹 برخی افراد مظهر یک نام از نام های الهی هستند، اینها تک بعدی اند. برخی افراد مظهر چندنام هستند اما ناتمام اند. به اصطلاح اهل معرفت اینها بین چند رشته جمع کردند ولی جمع مکسّر نه جمع سالم!
🔹 جمع سالم آن است که انسان بین چند رشته جمع بکند هیچ کدام را با دیگری مخلوط نکند. کسی که بحث های قرآنی را با تاریخی مخلوط میکند این جمع مکسر کرده نه جمع سالم.
اما محققی که مطالب قرآنی را خوب تبیین کرد، مطالب روایی را خوب تبیین کرد، روایت را مفسر و شاهد و مقید و مخصص آیه قرار داد؛ اهل معرفت میگویند: جمع سالم کرده است.
🔹 مرحوم علامه عسکری جمع سالم کرده ، هم بین رشته های علوم ، هم بین عالمان یک امّت.
🔹 ایشان مردم شناسی حوزوی را با مردم شناسی دانشگاهی جمع کرد به نحو جمع سالم.
علامه کهنسال و میانسال شناسی را جمع کرده با نوسال و جوان شناسی.
مردم را با جامعه شناسی های گوناگون که دارند با جمع سالم، اینها را شناخت و سپس علومی را که مقدورش بود با جمع سالم ، جمع کرد.
🔹 لذا هرکدام از علوم و دانش ها را در رشته ی خاص خودش به کار برد و هر کدام از این افراد را و مخاطبان را با ظرفیت مخصوصی که داشتند، تغذیه کرد.
📚 دیدار برگزارکنندگان کنگره علامه عسکری با حضرت استاد
تاریخ: 1389/09/11
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
💠 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: همزمان با آغاز سال تحصیلی حوزه های علمیه سراسر کشور، مراسم آغاز سال تحصیلی جدید موسسه آموزش عالی اسرا با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی برگزار می شود.
🔹زمان: سه شنبه 1398/6/26 ساعت 17:30
🔹مکان: 75 متری عمار یاسر ، نبش خیابان شهید قدوسی، سالن همایش بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء
🔺 منبع: news.esra.ir
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
جنود الهی.mp3
1.47M
💠 روز هجدهم ماه #محرم_الحرام 1441
▪️ جنود الهی
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
💠 جنود الهی
▪️ سیدنا الاستاد مرحوم علامه طباطبایی را خدا غریق رحمت کند! یک بیان لطیفی در اخلاق دارند و آن این است که کسی خلاف گفته، بد گفته، بی راهه رفته، ظاهر گفته، باطن گفته، یک کاری کرده؛ حرف زده هوا شد و رفت یا کسی ضبط کرده یا نکرده، کسی را زده آن هم از بین رفته؛ اما منشأ آن نیت و اراده و عزم است که در جان اوست، یک و این از بین رفتنی نیست، دو؛ چون زنده است، ما موجود بیکار در عالم هستی که نداریم، سه؛ می افتد در خط تولید، چهار؛ کار می کند، بعد یک غده بدخیم تحویل می دهد، آبروی کسی را می برد، می گویند این محصول بیست ساله بود. آن حرفی که زدی، آن قلبی که درد آوردی! بله آن زمان و زمین گذشت؛ ولی آن نیت بد که نگذشت، چون هست؛ یعنی هست، پس ما بیکار در عالم نداریم. یک موجودی باشد «الف» بیکار، به هر حال یا معلول است یا علت است یا به یک جایی ارتباط دارد. ممکن نیست کاری ما کرده باشیم و این در خط تولید نیافتد.
▪️ یک بیان نورانی حضرت امیر(سلام الله علیه) دارد که فرمود آقایان حواستان جمع باشد! من دو مطلب می خواهم بگویم: یکی اینکه بیرون عالم که چیزی نیست، درون عالم صدر و ساقه عالم سپاه و ستاد الهی هستند: ﴿لِلَّهِ جُنُودُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ﴾،[1] ﴿ما یعْلَمُ جُنُودَ رَبِّكَ إِلاَّ هُوَ﴾،[2] اگر خدا خواست کاری را انجام بدهد، مزاحمی ندارد، برای اینکه بیرون از عالم که چیزی نیست، درون عالم هم که همه سربازان او هستند. این حرف اول.
▪️ حرف دوم حواستان هم جمع باشد، تمام جوارح و جوانح شما سربازان الهی هستند. اگر خواست شما را بگیرد از جای دیگر سربازکشی نمی کند. یک حرفی می زنی رسوا می شوی، یک امضایی می کنی رسوا می شوی، یک جایی می روی رسوا می شوی، یک کاری می کنی رسوا می شوی. تو را با دست خودت می گیرد: «جَوَارِحُكُمْ جُنُودُه ... وَ خَلَوَاتُكُمْ عِیانُه»،[3] ما خیال می کنیم که کسی دیگر باید بیاید ما را بگیرد. بله، اگر دست و پای ما برای خود ما بود، آزاد بودیم؛ اما تمام آنچه در جانحه و جارحه ماست، درون و بیرون ماست، ستاد الهی هستند. یک چیزی را امضا می کنی رسوا می شوی، یک چیزی را می گوید رسوا می شود. ما از جای دیگر سربازکشی نمی کنیم. اخلاق یعنی این! بدانیم که هستیم! این یک غده بدخیمی می شود، درست است این آقا می گوید این کار، این اعتیاد و این ماده، سرطان می آورد، امروز نیاورد فردا می آورد، فردا نیاورد پسفردا می آورد. غذایی که آدم خورد که نمی شود گفت غذا خوردیم و تمام شد، این می افتد در خط تولید و با تمام دستگاه های ما کار دارد؛ این فرمایش ایشان است. دروغ همین طور است؛ حالا یک کسی دروغ گفته، آیا تمام شد؟ چه تمام شد؟ این نیت و آن خوی بدخوی اینکه تمام نشد، بله آن حرف تمام شد. این می افتد در خط تولید، او را با دست خود او گرفت، کسی دیگر که این کار را نکرد. ما هستیم و خدای ما، ما هستیم و اخلاق ما، ما هستیم و دین ما، ما هستیم و فهم ما. آن وقت نه بی راهه می رویم و نه راه کسی را می بندیم. این کشور همه چیز دارد. همه چیز هست، آن وقت ما خیال می کنیم که با خلاف کار پیش می رود! خلاف راه نیست!
[1]. سوره فتح، آیه4 و 7.
[2]. سوره مدثر، آیه31.
[3]. نهج البلاغة (للصبحی صالح)، خطبه199، ص318.
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
📚 ديدار اعضاي دبيرخانه همايش «اخلاق و رسانه» معاونت رسانه اي صدا و سيما با حضرت استاد
تاریخ: 1397/07/30
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
Ad-dukhan-06 ss.mp3
7.23M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #دخان
🔹 جلسه: 6
تاریخ: 1394/11/17
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
Ad-dukhan 06- p2.pdf
291.3K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #دخان
🔹 جلسه: 6
تاریخ: 1394/11/17
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
moharam85_07 s.mp3
9.65M
💠 صوتی #سخنرانی_موضوعی
▪️ موضوع: مبانی قرآنی نهضت حسینی ـ جلسه 7
▪️ تاریخ: 1385/11/07
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa