eitaa logo
کانال دروس آیت الله العظمی جوادی آملی
11.3هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
4.7هزار فایل
آخرین جلسات دروس و مباحث حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (دام ظله) در قالب تصویر، صدا و متن بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء معاونت رسانه ارتباط با ادمین: @bonyad_esra_admin فهرست: https://eitaa.com/a_javadiamoli_doross/11098
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
Al-Alaq -02 ss 01-01-1399.mp3
4.75M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #علق 🔹 جلسه: 2 تاریخ: 1399/01/01 #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
Al-Alaq 02 p2.pdf
2.05M
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #علق 🔹 جلسه: 2 تاریخ: 1399/01/01 #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اراده الهی.mp3
948.2K
💠 روز پنجم ماه #شعبان 1441 🔸 اراده الهی #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
💠 اراده الهی 🔸 این مسألهٴ ﴿یقُولُ﴾ نه یعنی خدا می ‌گوید. در بعضی از بیانات حضرت امیر (سلام الله علیه) است كه «لِمَنْ أَرَادَ كَوْنَهُ كُنْ فَیكُونُ لَا بِصَوْتٍ‏ یقْرَعُ‏ وَ لَا بِنِدَاءٍ یسْمَعُ وَ إِنَّمَا كَلَامُهُ سُبْحَانَهُ فِعْلٌ مِنْهُ أَنْشَأَهُ»[1] و مانند آن. شما ملاحظه می‌ فرمایید در تفسیر امام رازی به چه زحمتی خواست مسأله را حل كند كه آیا این ﴿كُنْ‏﴾ قدیم است، این ﴿كُنْ‏﴾ حادث است، نمی ‌تواند قدیم باشد برای اینكه چیزی كه اجزائش تدریجی است و كافش مقدم بر نون است، نونش مؤخّر از كاف است، این نمی‌ تواند قدیم باشد و اگر حادث باشد خودش محتاج به «كن» دیگر است[2] به این زحمت افتاده است. 🔸 شما وقتی به صحیفهٴ سجادیه كه زبور أهل‌بیت (علیهم السلام) است مراجعه می‌ كنید، می‌ فرماید به اینكه خدای سبحان كه نمی‌ گوید ﴿كُنْ‏﴾، أشیاء «فَهِی‏ بِمَشِیتِكَ‏ دُونَ‏ قَوْلِكَ‏ مُؤْتَمِرَةٌ وَ بِإِرَادَتِكَ‏ دُونَ‏ نَهْیكَ‏ مُنْزَجِرَةٌ»،[3] ما این دعا را برای این نباید بخوانیم كه خدای سبحان روزیمان را زیاد بكند! یكی از بهترین روزی ها همان مسائل علمی ماست، اینها را لاأقل بخوانیم. این صحیفهٴ سجادیه یك دور معارف است، در همین صحیفهٴ سجادیه این‌ چنین قرائت می ‌فرمایید كه حضرت عرض می ‌كند: خدایا همین كه تو اراده كردی اشیاء یافت می‌ شود نه اینكه امر بكنی ﴿كُنْ‏﴾؛ همین كه نخواستی یافت نمی ‌شود، همین كه خواستی یافت می ‌شود. 🔸 گاهی نمی‌ خواهی عادت را به هم بزنی نظیر جریان عادی كه ﴿وَ قَدَّرَ فِیهَا أَقْوَاتَهَا فِی أَرْبَعَةِ أَیامٍ﴾[4] یا ﴿خـَلَقَ السّماواتِ وَ الأرضَ فی سـِتّـةِ أیّام﴾[5] و امثال ذلك. گاهی هم عادت را به هم می‌ زنی مثل اینكه به نار می ‌گویی: ﴿كُونِی بَرْداً وَ سَلاماً﴾،[6] نه اینكه حالا أمر صادر كردی كه كسی بگوید این امر حاضر است از «كان یكون» این لفظ نیست، همین كه إراده كرد شیء یافت می‌ شود! حالا لازم نیست كه امر بكند تا اینكه كسی بگوید سنگ هایی كه در منطقه‌ های ایران هستند عربی نمی ‌فهمند یا سنگ هایی كه در منطقه ‌های دیگر هستند عبری نمی‌ فهمند، آنجا عبری و عربی نیست، لفظ نیست! همین كه خدا اراده كرد، شیء یافت می ‌شود. همین كه اراده نكرد شیء یافت نمی ‌شود. [1] ـ نهج البلاغة، خطبه 186. [2] ـ تفسیر كبیر، ج 4، ص 27. [3] ـ صحیفه سجادیه، دعای هفتم. [4] ـ سورهٴ فصلت، آیهٴ 10. [5] ـ سورهٴ اعراف، آیهٴ 54. [6] ـ سورهٴ أنبیا، آیهٴ 69. 📚 درس تفسیر سوره مبارکه بقره جلسه 202 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ghafer-32ms ss.mp3
6.05M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #غافر 🔹 جلسه: 32 تاریخ: 1393/12/17 #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
ghafer-032 p2.pdf
2.12M
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #غافر 🔹 جلسه: 32 تاریخ: 1393/12/17 #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
Al-Alaq -03 ss 02-01-1399.mp3
5.34M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #علق 🔹 جلسه: 3 تاریخ: 1399/01/02 #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
Al-Alaq 03 p2.pdf
2.47M
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #علق 🔹 جلسه: 3 تاریخ: 1399/01/02 #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
دار عدل.mp3
1.74M
💠 روز ششم ماه #شعبان 1441 🔸 دار عدل #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
💠 دار عدل 🔸 امروز دوازده فروردین از بهترین روزهای سال است، زیرا سالگرد استقلال نظام پربرکت جمهوری اسلامی است که در این نظام بسیاری از احکام و حکم الهی بسیاری از معارف فقهی و عقلی، تفسیری و قرآنی قرآن و عترت (علیهم الصلاة و علیهم السلام) شکوفا شد. امیدواریم خدای بزرگ امام و شهدا را با انبیا و اولیا محشور بکند، همه کسانی که برای استقرار این نظام تلاش و کوشش کردند یا تلاش و کوشش می کنند مشمول ادعیه زاکیه ولی¬ عصر قرار بده و همه ما را هم قدردان این نظام پربرکت قرار بده، امکاناتی را که به برکت خون های پاک شهدا برای همه ما فراهم شده است که معارف الهی را خوب بفهمیم، عمل کنیم و به جامعه منتقل کنیم، این امکانات را ذات اقدس الهی توسعه بدهد و این توفیق را روز افزون بکند. 🔸 خدای سبحان به انسان خطاب می کند که چه چیزی تو را مغرور کرده؟[1] باید پاسخ بدهد که فریب چه چیزی را خوردی، بعد معلوم می شود که هیچ کس او را فریب نداد مگر خودش فریب خورده، خودش به وسیله خودش فریب خورده است. پس غروری هست که انسان مغرور می شود، غبنی هست که انسان مغبون می شود. در قیامت که ﴿یوْمَ یقُومُ النَّاسُ لِرَبِّ الْعَالَمِینَ﴾[2] است، «یوم السؤال» است، سؤال می شود. فرمود ﴿لَنَسْأَلَنَّهُمْ أَجْمَعِینَ﴾،[3] هم انبیا و هم امم مورد سؤال قرار می گیرند خدای سبحان یکی از چیزهای که از انسان سؤال می کند این است که چه کسی فریبت داده؟ چه کسی گولت زده؟ انسان هر چه بررسی می کند می بیند هیچ چاره ای ندارد مگر اینکه بگویید من خودم، خودم را فریب دادم، از بیرون کسی آدم را فریب نمی دهد. وجود مبارک حضرت امیر این را خوب تحلیل کرده که تنها کسی که انسان را فریب می دهد خود انسان است.[4] اینکه در جریان جهاد داخلی شهوت و غضب از یک سو، وهم و خیال از سوی دیگر اینها صف کشیدند، در مراحل اندیشه و علم و باسواد شدن و ملا شدن وهم و خیال صف می بندند در برابر عقل، در مراحل تزکیه و تهذیب و آدم شدن شهوت و غضب صف می بندند، بیرون خبری نیست تا درون آدم آسیب نبیند بیرون قدرت نفوذ ندارد. 🔸 وجود مبارک حضرت امیر می فرماید دنیا دار امانت است، دار علم است، دار عقل است، دار عدل است، سرتا پای دنیا عدل است و عقل، دنیا کاری به کاری ندارد. دنیا اگر حوزه و دانشگاه و بازار را به شما نشان داده، بیمارستان و تیمارستان و قبرستان را هم نشان داده، این طور نیست که قبرستان و بیمارستان را کتمان کرده باشد کوی و برزن را نشان داده باشد؛ بیماری را نشان داده، مرگ را نشان داده، زندان را نشان داده، تمام بدی ها را نشان داده و در کف دستش گذاشته است. خب اگر کسی بیمارستان را نبیند، تیمارستان را نبیند، قبرستان را نبیند، فقط کوی و برزن و پارک را ببیند البته فریب می خورد. در این تحلیل وجود مبارک حضرت امیر فرمود دنیا چه چیزی را مخفی کرده؟ اگر آن زشتی ها را آن نقص ها را آن افت و آفت ها را کتمان کرده باشد بله می شود عامل غبن و غرور، اما همه را در کف دست گذاشته گفته این قبرستان، این تیمارستان، این بیمارستان، این هم پارک؛ بیراهه بروی جایت آنجاست، در راه باشی جایت اینجاست. [1] . سوره انفطار، آیه 6. [2] . سوره مطففین، آیه 6. [3] . سوره حجر، آیه92. [4] . نهج البلاغه، خطبه223. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1389/01/12 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ghafer-33ms ss.mp3
8.18M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #غافر 🔹 جلسه: 33 تاریخ: 1393/12/18 #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
ghafer-033 p2.pdf
2.82M
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #غافر 🔹 جلسه: 33 تاریخ: 1393/12/18 #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
Al-Alaq -04 ss 03-01-1399 مبعث.mp3
4.85M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #علق 🔹 جلسه: 4 تاریخ: 1399/01/03 #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
Al-Alaq 04 p2.pdf
2.24M
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #علق 🔹 جلسه: 4 تاریخ: 1399/01/03 #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حرمت محیط زیست.mp3
2.54M
💠 روز هفتم ماه #شعبان 1441 🔸 حرمت محیط زیست #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
💠 حرمت محیط زیست 🔸 ما وقتی حرمت محیط زیست را نگه می ‌داریم که حرمت این بدن را نگه بداریم. هشتاد درصد یعنی هشتاد درصد! مشکلات بیمارستان ما همین قسمت است، از بس پُرخوری و بدخوری است. آدم این قدر می ‌خورد که در مجلس آروغ بزند؟! پیغمبر که مهد ادب بود، فرشته ادب بود، کسی در مجلس ایشان آروغ زد، فرمود کمتر بخور! «أقلِل مِن جَشَإ»،[1] آدم این قدر می‌ خورد که جلوی مردم آروغ بزند؟! ما وقتی که بدنمان را نشناختیم، اصلاً انسانیت خود را نشناختیم، دل شما می‌ خواهد هوای هوا را داشته باشیم؟! در بی ‌خبری از تو صد مرحله پیشم ٭٭٭ تو بی ‌خبر از غیری من بی ‌خبر از خویشم[2] 🔸 وقتی آدم نمی ‌فهمد که چقدر غذا بخورد، دلتان می ‌خواهد زمین و زمان را حفظ بکند؟ نگذاشتند که دین عرضه شود، ما خیال می ‌کنیم که دین همان چهار رکعت نماز است! این قرآن کریم چقدر شیرین حرف می‌ زند! آنجا که سخن از ادب و کرامت و معنویت است، نام انسان را با ملائکه ذکر می ‌کند؛ آنجا که سخن از خوردن است، نام انسان را با دام ذکر می ‌کند: ﴿كُلُوا وَ ارْعَوْا أَنْعامَكُمْ﴾،[3] ﴿مَتاعاً لَكُمْ وَ لِأَنْعامِكُمْ﴾،[4] این انسان باید بفهمد که چرا قرآن نام اینها را با دام یک جا ذکر می ‌کند! اما آنجا که جای فهم و ادب و انسانیت و امانت است، می ‌گوید انسان ‌ها و ملائکه دروغ نمی ‌گویند، انسان‌ ها و ملائکه امین هستند. ما این هستیم، دین برای همین آمده است. نتیجه عرض ما این است که اوّل خودمان را بشناسیم، دوم اینکه بدن در اختیار ماست، سفره در اختیار ماست، نه ما در اختیار سفره! 🔸 مطلب بعدی آن است که ما خیال می ‌کنیم آسمان از ما جداست، زمین از ما جداست، حوادث روزگار از ما جداست، این طور نیست، ما به هم وابسته‌ ایم. دین به ما می ‌گوید همان طوری که زمستان سرد است، شما ناچار هستید در لباس خود اثر بگذارید، شما اگر بد کردید، هوا هم بد می ‌شود! این برای خیلی‌ها افسانه است که ما حالا بد بکنیم، گناه بکنیم، باران برای ما نیاید، این افسانه است. باید بدانیم که یک نفر این را اداره کرد، یک نفر! الآن کسی که این دستگاه را ساخت، یک بروشور داد که از آن استفاده بکنیم یا نه؟ این تلویزیون را ساختند، این هواپیما را ساختند، این رادیو را ساختند، این بروشور را دادند یا ندادند؟ کسی که این بدن را ساخت، به او یک بروشور داد که استفاده بکند یا نداد؟ کسی که این نظام را ساخت، یک بروشور داد که از هوا چگونه استفاده بکند یا نکرد؟ این نظام دقیق است! ما تازه دانشمندان را می‌ گوییم دانشمند، چرا؟ برای اینکه او سی ـ چهل سال درس خوانده یک ذرّه ‌ای از ذرّات بدن را فهمید. آن که بدن ‌آفرین است که ﴿أَ لَا یعْلَمُ مَنْ خَلَقَ وَ هُوَ اللَّطیفُ الْخَبیرُ﴾،[5] این قرآن را داده، این روایات را داده که با این دستگاهی که من خلق کردم، این را این طور بکار ببر! این زمین که من خلق کردم این طور بکار ببر! این دریایی که خلق کردم، این آسمانی که خلق کردم، این طور بکار ببر! آیا اینها را همین طور رها کرده است؟ کسی چهار تا آهن را روی هم می‌ گذارد، می‌ شود رادیو و یک بروشور برای آن می‌گذارد، این نظام محیرالعقول را ساخته، به ما گفته هر چه دلت می ‌خواهد روی هوا، زمین، دریا این کار را بکند؟! 🔸 بنابراین ما اوّل باید فرهنگ دین را و معرفت نفْس را شروع بکنیم، حقیقت خودمان را شناختیم، بدنمان را از جهت بهداشت حفظ می ‌کنیم، محیط زیست خود را حفظ می ‌کنیم، ادب و احترام را حفظ می ‌کنیم و کرامت خود را حفظ می ‌کنیم و هرگز کسی نیازمند نیست که کسی به ما بگوید زباله را در فلان جا نریز! وقتی خودمان را شناختیم خیلی از کارها حل است. [1] . صحیفة الامام الرضا (علیه السلام)، ص69؛ بِإِسْنَادِهِ قَالَ حَدَّثَنِی أَبِی عَنْ عَلِی بْنِ أَبِی طَالِبٍ(علیه السلام) قَالَ قَالَ أَبُو جُحَیفَةَ أَتَیتُ النَّبِی(صلی الله علیه و آله و سلم) وَ أَنَا أَتَجَشَّأُ فَقَالَ لِی «یا أَبَا جُحَیفَةَ اكْفُفْ جُشَاكَ فَإِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ شِبَعاً فِی الدُّنْیا أَطْوَلُهُمْ جُوعاً یوْمَ الْقِیامَةِ قَالَ فَمَا مَلَأَ أَبُو جُحَیفَةَ بَطْنَهُ مِنْ طَعَامٍ حَتَّی لَحِقَ بِاللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ». [2]. صهبای قمشه ای. [3]. سوره طه، آیه54. [4]. سوره نازعات، آیه33؛ سوره عبس، آیه32. [5]. سوره ملک، آیه14. 📚 دیدار رئیس سازمان محیط زیست با حضرت استاد تاریخ: 1395/11/19 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا