eitaa logo
کانال دروس آیت الله العظمی جوادی آملی
11.3هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
4.7هزار فایل
آخرین جلسات دروس و مباحث حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (دام ظله) در قالب تصویر، صدا و متن بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء معاونت رسانه ارتباط با ادمین: @bonyad_esra_admin فهرست: https://eitaa.com/a_javadiamoli_doross/11098
مشاهده در ایتا
دانلود
🏴 به یاد سید الشهداء ▪️ وجود مبارك ابی ‌عبدالله طبق آن زبان حالی كه به حضرت منسوب است فرمود كه شما در مراسم ماتم اگر ماتم مربوط به ماتم خود من هست كه خوب اشك و اندوه شما رواست و فضیلت است و اگر مربوط به من نیست عزیزی را از دست دادید و گرفتار ستم شدید یا گرفتار غربت شدید مرا بهانه نكنید و برای خودتان و متوفایتان گریه بكنید، بلكه آنها را بهانه كنید به یاد من اشك بریزید. گاهی شما می ‌بینید كسی كه آن تولّی تام را ندارد برای اینكه مظلوم واقع شد یا عزیزی را از دست داد یا به اسارت رفت براساس این مظلومیت خودش و بازماندگی خودش و اسارت خودش اشك بریزد جریان كربلا را بهانه می ‌كند، شعری كه مربوط به حضرت سیدالشهدا و شهدا (علیهم الصلات و علیهم السلام) می‌ خواند یا برای او می ‌خوانند، به بهانه كربلا برای مشكلات خودش می ‌نالد؛ این روا نیست. اگر كسی یك حادثه تلخی برای او پیش آمد یك قلب شكسته ‌ای پیدا كرد، یك حالت مناسبی است كه این حالت مناسب را بهانه كند زمینه قرار بدهد برای حضرت سیدالشهدا (سلام الله علیه) اشك بریزد كه آن می ‌شود فضیلت. ▪️ در آن شعر معروف و منسوب به حضرت فرمود كه «اَوْ سَمِعْتُم بِغَریبٍ اَوْ شَهیدٍ فَانْدُبُونی»؛[1] اگر از خاندان شما كسی شهید شد یا در مراسم شهادت یكی از شهدای جنگ شركت كردید آنها را بهانه قرار بدهید برای من اشك بریزید، نه اینكه مرا بهانه قرار بدهید و برای آنها ناله كنید «اَوْ سَمِعْتُم بِغَریبٍ اَوْ شَهیدٍ»؛ نه «فندبوه» «فَانْدُبُونی»؛ آنها را بهانه قرار بدهید و برای من اشك بریزید تا فضیلتی باشد، نه اینكه كربلای مرا بهانه قرار بدهی برای آنها ناله بكنی كه فیضی نبری. فیض مال آن هدف اشك است، اگر اشك شما برای آن غریب خودتان مظلوم خودتان متوفای خودتان باشد یك تأثیر روانی دارد یك مقدار سبك می ‌شوید، اما هیچ اجری ندارد، خب آدم این همه نیرو صرف بكند و بی ‌أجر! حالا اگر گناه نباشد یقیناً ثواب هم ندارد؛ حالا پدر كسی مرده, مادر كسی مرده برادر كسی مرده آدم این قدر سر و سینه بزند و نیرو صرف بكند و لا أجر! اما بعضی از مراحل ‌اش كه خب اشكال دارد حالا به صورت بزند یا مثلاً.. همین كارها را اگر درباره حضرت سید الشهداء (سلام الله علیه) كنید می‌بینید روح و ریحان است! فرمود ما را بهانه نكنید برای آنها گریه بكنید برای اینكه نه خیر دنیا دارد نه خاصیت آخرت، آنها را بهانه كنید برای ما گریه كنید كه هم سبك می ‌شوید از نظر روانی هم فیض می ‌برید. [1]. المصباح للكفعمی(جنة الأمان الواقیة، ص741؛ «شِیعَتِی مَا إِنْ شَرِبْتُمْ رَی عَذْبٍ فَاذْكُرُونِی ٭٭٭ اَوْ سَمِعْتُم بِغَریبٍ اَوْ شَهیدٍ فَانْدُبُونی». 📚 درس خارج فقه مکاسب ـ جلسه 260 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
saba'-14ms ss.mp3
6.61M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه 🔹 جلسه: 14 تاریخ: 1392/07/16 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
saba'-14p2.pdf
233.6K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه 🔹 جلسه: 14 تاریخ: 1392/07/16 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
soom_117 ss.mp3
4.1M
💠 صوت درس خارج فقه جلسه : 117 تاریخ تدریس: 1375 الی 1377 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
soom_117p2.pdf
174.9K
💠 متن درس خارج فقه جلسه : 117 تاریخ تدریس: 1375 الی 1377 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 بیداری علما 🔹 ابوریحان بیرونی را خدا غریق رحمت كند! سقراط كه مسموم شد، او مشكل سیاسی داشت؟ مشکل فقط توحید بود، مشكلی دیگری نداشت! آن جا جای الحاد و شرك بود، او برخاست توحیدی فكر كرد، توحیدی حرف زد، توحیدی تبلیغ كرد، «إلاّ و لابد» گفتند باید سمّ بخوری و سمّ خورد و آن مقاومتِ سمّ‌خوری سقراط باعث شد افلاطون پیدا شد، بعد ارسطو پیدا شد. آنها كه پیغمبر نداشتند آنها كه امام نداشتند، یعنی خود سقراط این‌طور قیام كرد؟ فلسفه تولید كرد یا معبر بود نه مبدأ؟ 🔹 مرحوم ابوریحان بیرونی مستحضرید چون در برابر إبن ‌سینا قرار گرفت خیلی شهرت پیدا نكرد، ولی ابوریحان بیرونی خیلی مرد عظیمی است! ایشان در تحقیق ماللهند چون خودش مدتی هند بود گرچه به صورت تصریح عبارت انموذجی این‌طور حرف نزد و متنی حرف زد، ولی در همان متنی فرمودند خلیل حق (سلام الله علیه) كه قیام كرد دو سه‌ فرمایش داشت: یكی براهین ﴿لاَ أُحِبُّ الآفِلِین﴾[1] بود كه در بخشی اثر كرد، یكی هم تبرگیری بود ﴿فَجَعَلَهُمْ جُذَاذاً إِلَّا كَبِیراً لَّهُم﴾[2] بود كه در بخش دیگر است، یكی وقتی ﴿یا نَارُ كُونِی بَرْداً وَ سَلاَماً﴾[3] در خاورمیانه پیچید، این خبری نبود که در جایی دفن شود، آن روز رسانه نبود ولی قاصد تازه ‌نفس در هر شهری بود؛ در كمترین مدت از بارگاه خلیل به یونان و امثال یونان رسید، فهمیدند یك خبری هست، عاقل‌تر از دیگران بودند و از الحاد و شرك صرف‌ نظر كردند، به فكر توحید افتادند و چون به فكر توحید افتادند دیدند كه این حق است و گفتند باید سمّ بخوری، سمّ هم خورد، موحّداً مُرد، افلاطون تربیت كرد، از آن جا فلسفه به كشورهای دیگر رسید. 🔹 من یادم است همین حرف ابوریحان بیرونی ایشان یك گِله‌ای از علمای هند می ‌كند گفت یونان این تفكّر را داشت و این بیداری را داشت ولی هند این را نداشت.[4] چند سال قبل كه علمای هند آمده بودند ایران، به مؤسسه اسراء هم آمدند، من این داستان ابوریحان بیرونی را برای اینها نقل كردم اینها اشك ریختند گفتند اگر علمای گذشته ما بیدار بودند ما الآن گرفتار موش ‌پرستی و گوساله ‌پرستی نبودیم. [1]. سوره انعام، آیه76. [2]. سوره انبیاء، آیه58. [3]. سوره انبیاء، آیه69. [4]. تحقیق ماللهند، ص21؛ «...إنّ الیونانیین أیام الجاهلیة قبل ظهور النصرانیة كانوا علی مثل ما علیه الهند من العقیدة، خاصّهم فی النظر قریب من خاصّهم و عامّهم فی عبادة الأصنام كعامّهم و لهذا أستشهد من كلام بعضهم علی بعض بسبب الاتّفاق و تقارب الأمرین لا التصحیح فإنّ ما عدا الحقّ زائغ و الكفر ملّة واحدة من أجل الانحراف عنه و لكنّ الیونانیین فازوا بالفلاسفة الذین كانوا فی ناحیتهم حتى نقّحوا لهم الأصول الخاصة دون العامّة لأنّ قصاری الخواصّ اتّباع البحث و النظر و قصاری العوامّ التهوّر و اللجاج إذا خلوا عن الخوف و الرهبة یدلّ علی ذلك سقراط لمّا خالف فی عبادة الأوثان عامّة قومه و انحرف عن تسمیة الكواكب «آلهة» فی لفظه كیف أطبق قضاة أهل اثینیة الأحد عشر علی الفتیا بقتله دون الثانی عشر حتى قضی نحبه غیر راجع عن الحقّ و لم یك للهند أمثالهم ممّن یهذّب العلوم فلا تكاد تجد لذلك لهم خاصّ كلام إلا فی غایة الاضطراب و سوء النظام و مشوبا فی آخره خرافات العوامّ من تكثیر العدد و تمدید المدد و من موضوعات النحلة التی یستفظع أهلها فیها المخالفة و لأجله یستولی التقلید علیهم...». 📚 دیدار مدیر حوزه‌ های علمیه با حضرت استاد تاریخ: 1398/05/24 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
saba'-15ms ss.mp3
6.18M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه 🔹 جلسه: 15 تاریخ: 1392/07/17 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
saba'-15p2.pdf
227.2K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه 🔹 جلسه: 15 تاریخ: 1392/07/17 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
soom_118 ss.mp3
4.21M
💠 صوت درس خارج فقه جلسه : 118 تاریخ تدریس: 1375 الی 1377 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
soom_118p2.pdf
165.7K
💠 متن درس خارج فقه جلسه : 118 تاریخ تدریس: 1375 الی 1377 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 فتح خیبری 🔹 این بیان که [پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم)] فرمود «الْإِسْلَامُ یعْلُو وَ لَا یعْلَی عَلَیه»،[1] این جمله خبریه‌ای است که به داعی انشاست؛ یعنی «یا أیها الذین آمنوا یجب علیکم» جهانی فکر کنید، جهانی حرف بزنید، حضرت جهانی است تعارف که ندارد! ظهور و حضور او جهانی است، آن وقت ما جهانی حرف می ‌زنیم اما حداکثر دید ما حرم است تا جمکران، این نمی‌ شود. 🔹 مطلب بعدی آن است که حالا چکار کنیم که جهانی بشود؟ یک وقت است که ما استدلال بکنیم به ائمه (علیهم السلام) این را فوراً جواب می‌ دهند به اینکه او امام بود و قدرت داشت و مانند آن، اما اگر به شاگردان ائمه (علیهم السلام) استدلال بکنیم جواب ندار! و آن این است که جریان فتح خیبر یک داستان مشکل‌ گشایی بود برای مؤمنین و مسلمان‌ های مدینه، چون همه اینها ستون پنجم بودند برای مشرکین. این صنادید اسرائیلی در خیبر یک ستون پنجمی بودند با مشرکین حجاز، مرتّب گزارش می ‌دادند، سرمایه دست اینها، آنها کاخ ‌نشین بودند، اینها کوخ ‌نشین بودند، ربا دست آنها بود، قرض ‌الحسنه هم که خبری نبود، فتح خیبر برای جامعه اسلامی مشکل ‌گشایی کرد، عظمت فتح خیبر کم نبود! آن جریان حضرت امیر و آن درِ خیبر و این همه تبلیغات! روز فتح خیبر جعفر از حبشه برگشت آمد مدینه، یک بیان نورانی پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) دارد که من به کدام یک از این دو امر خوشحال ‌تر بشوم، به فتح خیبر یا آمدن جعفر؟[2] جعفر یک مسافری بود آمد، چه کاری به خیبر دارد؟! عظمت خیبر و فتح خیبر نظام اسلامی را تفهمیم کرده است، حالا پسرعمویتان است از مسافرت آمده، چرا این را با آن می‌ سنجی؟! فرمود: «بِأَیهِمَا» خوشحال ‌تر بشوم؟ این یعنی چه؟ یعنی یک روحانی بفهم رفته حبشه را عوض کرده، او چندین سال در آن جا کار عالمانه کرده، حرف عالمانه زده، حرف‌ های ما را بازگو کرده، حبشه را متحوّل کرده، بله کار فتح خیبر کرده است، فتح که تنها با شمشیر نیست با قلم هم هست! فرمود به «بِأَیهِمَا» خوشحال بشوم؟ پس می ‌شود که یک روحانی کاری بکند که نظیر فتح خیبر باشد، درِ قلعه خیبر را بکَند، پس می ‌شود! حالا ما به خود حضرت امیر که استدلال نمی ‌کنیم تا کسی بگوید او امام بود، اوایل بعثت جعفر (سلام الله علیه) او از مکه رفته بود حبشه، چند سال آن جا بود؟ تا فتح خیبر بود، برود در حبشه آن افکار مسیحیت، تمام «اعدا عدوّ» آنها را به هر حال یا قانع کرد یا ساکت کرد، پس می‌شود این کار را کرد. 🔹 من تعجّب می ‌کردم که چطور پیغمبر می‌فرماید «بِأَیهِمَا» من خوشحال بشوم؟! معلوم می‌ شود که خبری است، وگرنه از مسافرت آمده، این چکار به فتح خیبر دارد که فرمود به کدام یک از اینها خوشحال‌ تر بشوم؟ پس می ‌شود که یک روحانی کار فتح خیبر را بکند. [1]. من لا یحضره الفقیه، ج4، ص334. [2]. بحار الأنوار(ط ـ بیروت)، ج‏21، ص63؛ «أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص لَمَّا فَتَحَ خَیبَرَ قَدِمَ جَعْفَرُ بْنُ أَبِی طَالِبٍ مِنَ الْحَبَشَةِ فَالْتَزَمَهُ رَسُولُ اللَّهِ ص وَ جَعَلَ یقَبِّلُ بَینَ عَینَیهِ وَ یقُولُ مَا أَدْرِی بِأَیهِمَا أَنَا أَشَدُّ فَرَحاً بِقُدُومِ جَعْفَرٍ أَمْ بِفَتْحِ خَیبَر». 📚 دیدار ریاست مجمع جهانی اهل بيت با حضرت استاد تاریخ: 1398/07/22 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
saba'-16ms ss.mp3
5.9M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه 🔹 جلسه: 16 تاریخ: 1392/07/20 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa