soom_143 ss.mp3
4.48M
💠 صوت درس خارج فقه #صوم
جلسه : 143
تاریخ تدریس: 1375 الی 1377
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
soom_143p2.pdf
176.4K
💠 متن درس خارج فقه #صوم
جلسه : 143
تاریخ تدریس: 1375 الی 1377
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
ahzab-18ads ss.mp3
5.79M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #احزاب
🔹 جلسه: 18
تاریخ: 1392/02/16
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
ahzab-18p2.pdf
206.9K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #احزاب
🔹 جلسه: 18
تاریخ: 1392/02/16
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
nekah - 536 ss.mp3
6.37M
💠 صوت درس خارج فقه #نکاح
🔹 جلسه : 536
تاریخ: 1399/07/08
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
nekah 536-p2.pdf
200K
💠 متن درس خارج فقه #نکاح
🔹 جلسه : 536
تاریخ: 1399/07/08
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
💠 شقاوت
▪️ اصرار عمروعاص این بود که حَکمیت را بر #حکومت_علوی تحمیل کند، یک؛ خود از طرف معاویه و حکومت معاویه حاکم بشود، دو؛ از طرف حضرت امیر (سلام الله علیه) ابوموسای اشعری را برگزیند، سه. این یک مثلث نفوذی سه جانبه بود. درباره خودش به مقصد رسید، به عنوان حَکم برای خود از طرف معاویه حُکم گرفت و بعد از اینکه فرمانروایی مصر را از معاویه گرفت و در جیب خود گذاشت، با این نامه وارد صحنه شد! اما عمده #نفوذ در دستگاه علوی است، چگونه حضرت را وادار کردند که حاکم شدن و حَکمیت ابوموسای اشعری را امضا کند؟!
▪️ حضرت امیر در این فضا، این نامه دردآلود را برای ابوموسی می نویسد؛ حضرت نوشت این نامه ای است از طرف علی بن ابی طالب امیر مؤمنین (سلام الله علیه) «إلى أبی موسی الأشعری جواباً فی أمر الحكمین»؛ در طلیعه نامه حضرت اوّل به نام خدا و اینهاست، بعد فرمود: «فَإِنَّ النَّاسَ قَدْ تَغَیرَ كَثِیرٌ مِنْهُمْ عَنْ كَثِیرٍ مِنْ حَظِّهِمْ»؛ انقلابی شده، پیغمبری قیام کرده، جنگ هایی شده، فتوحاتی شده، غدیری پیش آمده، مردم خیلی ترقّی کردند، اما خیلی ها برگشتند! «فَإِنَّ النَّاسَ قَدْ تَغَیرَ كَثِیرٌ مِنْهُمْ عَنْ كَثِیرٍ مِنْ حَظِّهِمْ فَمَالُوا مَعَ الدُّنْیا وَ نَطَقُوا بِالْهَوَی»؛ این دو اثر، این دو غدّه بدخیم جاهلیت را قرآن گفت و خطّ بطلان بر آن کشید؛ گفت این غدّه بدخیم فکری این است که اینها بر مدار #گمان حرکت می کنند، یک؛ غدّه دیگر این است که در مقام عمل، با #میل حرکت می کنند، نه با عقل عملی! ﴿إِنْ یتَّبِعُونَ إِلاَّ الظَّنَّ﴾ در بخش اندیشه، ﴿وَ ما تَهْوَی الْأَنْفُسُ﴾[1] در بخش انگیزه!
▪️ بعد فرمود: «وَ إِنِّی نَزَلْتُ مِنْ هَذَا الْأَمْرِ مَنْزِلًا مُعْجِباً»؛ من جریان شگفت انگیزی دیدم، چون ما خیلی از صدر اسلام فاصله نگرفتیم. آن جریان شگفت این است: «اجْتَمَعَ بِهِ أَقْوَامٌ أَعْجَبَتْهُمْ أَنْفُسُهُمْ»؛ خودپسندی و غرور! فکر خودشان را می پسندند. این ﴿فِی قُلُوبِهِم مَرَضٌ﴾[2] بود، من می خواهم اینها را درمان کنم، می ترسم این زخم چرکین به صورت زخم کهنه و خون بسته دربیاید و کار از علاج بگذرد، من با چه اینها را درمان کنم؟ با قتل که نمی شود، با کشتن که نمی شود. نه با عدل من، اینها آدم می شوند، نه با قتل اینها، کاری از پیش می رود. من مشکل جدّی دارم!
▪️ اما تو، حالا اینها بر من تحمیل کردند که ابن عباس نه! ابوالأسود دُئَلی نه! تو به عنوان حاکم و حَکم از طرف ما بروی وارد میدان صفین بشوی، حَکَمیت را به عهده بگیری. «وَ إِنْ تَغَیرْتَ عَنْ صَالِحِ مَا فَارَقْتَنِی»؛ این جا که نزد ما بودی این حرف ها را قبول داشتی، وقتی بروی با عمروعاص و سایر سیاسیون شام برخورد کنی و وضع تو عوض بشود، «وَ إِنْ تَغَیرْتَ عَنْ صَالِحِ مَا فَارَقْتَنِی عَلَیهِ» بدان این #شقاوت است «فَإِنَّ الشَّقِی مَنْ حُرِمَ نَفْعَ مَا أُوتِی مِنَ الْعَقْلِ وَ التَّجْرِبَةِ». جهنم بعد از بی خردی و حماقت است، این احمق است که به جهنم می رود. فرمود عقل را که #قطب_فرهنگی است به تعبیر کلینی،[3] این را کسی از دست بدهد، تجربه را که این هم بخشی از تعقلات است از دست بدهد، شقی می شود! «فَإِنَّ الشَّقِی مَنْ حُرِمَ نَفْعَ مَا أُوتِی مِنَ الْعَقْلِ وَ التَّجْرِبَةِ». این عصاره نامه وجود مبارک حضرت امیر است که به صورت نامه 78 آمده که هر روز می تواند این نامه برای ما زنده باشد.
[1] . سوره نجم، آیه23.
[2]. سوره توبه، آیه125.
[3]. الکافی(ط ـ دار الحدیث)، ج1، ص19؛ «إِذْ كَانَ الْعَقْلُ هُوَ الْقُطْبَ الَّذِی عَلَیهِ الْمَدَارُ وَ بِهِ یحْتَجُّ وَ لَهُ الثَّوَابُ وَ عَلیهِ الْعِقَابُ».
#سالروز_حکمیت_در_جنگ_صفین
#نفوذ
#گمان_و_میل
#قطب_فرهنگی
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1396/01/05
🆔 @a_javadiamoli_doross
soom_144 ss.mp3
4.45M
💠 صوت درس خارج فقه #صوم
جلسه : 144
تاریخ تدریس: 1375 الی 1377
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
soom_144p2.pdf
191.3K
💠 متن درس خارج فقه #صوم
جلسه : 144
تاریخ تدریس: 1375 الی 1377
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
ahzab-19ads ss.mp3
6.57M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #احزاب
🔹 جلسه: 19
تاریخ: 1392/02/17
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
ahzab-19p2.pdf
215.5K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #احزاب
🔹 جلسه: 19
تاریخ: 1392/02/17
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
nekah - 537 ss.mp3
6.57M
💠 صوت درس خارج فقه #نکاح
🔹 جلسه : 537
تاریخ: 1399/07/09
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
nekah 537-p2-نهایی.pdf
2.58M
💠 متن درس خارج فقه #نکاح
🔹 جلسه : 537
تاریخ: 1399/07/09
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
🏴 راه ملکوت
▪️ یک مرد شامی ـ با دستآموزی امویان ـ از راه دور محضر مبارک امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) آمد و سؤال کرد که «کمْ بَینَ الْأَرْضِ وَ السَّمَاء»؛[1] بین آسمان و زمین چقدر فاصله است؟ آن طوری که در احتجاج مرحوم طبرسی هست،[2] وجود مبارک حضرت امیر رو کرد به آن کودکی که آن جا نشسته بود، یعنی به وجود مبارک امام حسن مجتبیٰ(سلام الله علیه) که آن جا نشسته بود، فرمود پسرم «بُنی» تو جواب بده، اینها چنین هستند! وجود مبارک امام مجتبیٰ که کودکی بود فرمود منظورتان چیست؟ اگر آسمان ظاهر را می گویید «مَدُّ الْبَصَر»، اگر آن آسمانی که ﴿لاَ تُفَتَّحُ لَهُمْ أَبْوَابُ السَّمَاءِ﴾[3] آن را سؤال می کنید «دَعْوَةُ الْمَظْلُوم» آهِ مظلوم به آن جا می رسد. ما دو آسمان داریم، این «یا ربّ» به آن آسمان می رسد، درهایش باز می شود، انسان ملکوتی می شود, البته این آسمان ظاهر را خیلی ها می روند. هرگز آن در به روی کافر باز نمی شود!
◽️ اینکه شما می بینید زمزمه رزمنده های ما در خاکریز اول و دوم همیشه «یا کربلا» و «یا حسین» بود آن آسمان باز شد و از آن جا نصرت آمد. هرگز شما در این هشت سال, شعر ایران مرز پُر گهر را در خاکریز اول و دوم نمی شنیدید، در جبهه ها رفتید و در شب های عملیات حضور داشتید، این کشور ماست! برای او تلاش و کوشش می کنیم، جان فدایی می کنیم، دوستش داریم و مال ماست; اما کشور را #حسین_بن_علی نجات داد، حواسمان جمع باشد! کشور را #کربلا نجات داد! این علاقه به #شهادت نجات داد! مملکت را این حفظ کرد.
▪️ انسان کریم است، سند کرامت او خلافت اوست و هویت خلافت آن است که خلیفه حرف «مستخلف عنه» را بزند و اگر حرف «مستخلف عنه» را نزند می شود ﴿أُولئِک کالْأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ﴾[4] و اگر کسی «خلیفة الله» است هم باید اهل ظاهر باشد مشکلات هوا و فضای ظاهر را حل کند، هم اهل باطن باشد و ملکوت را ببیند. آن دری که فقط برای مؤمنین باز است سحرها آن را «دقّ الباب» کند وارد آن در بشود. وقتی وارد آن در شد دعای او برای خیلی ها مستجاب است. اگر کسی توانست در را در سحر بزند و در باز بشود و برای چهارصد نفر خیر بخواهد, همه این دعاها مستجاب بشود، این دین نمی گوید وقتی بیدار شدی روز کار چهارصد نفر را حل کن؟! آن وقت این می شود #ملکوت, این می شود آن آسمانی که فقط به روی مؤمنین باز میشود و انسان برای همیشه راحت است؛ هم ﴿لَهُمْ دَرَجَاتٌ﴾[5] می شود، هم ﴿هُمْ دَرَجَاتٌ﴾.[6] ﴿هُمْ دَرَجَاتٌ﴾، نه اینکه یک «لام» محذوف است! گاهی انسان خودش درجه می شود، خودش میشود ملکوت! خودش میشود نور! ﴿وَ جَعَلْنَا لَهُ نُوراً یمْشِی بِهِ فِی النَّاسِ﴾،[7] این راه برای همه هست؛ حالا که این راه هست و این کشور به برکت خون های #شهدا طیب و طاهر شد ما می توانیم حدّاکثر استفاده را بکنیم. مبادا امور جزیی ما را از این ره آورد پُر برکت شهدا باز بدارد! این راه, رفتنی است! در عین حال که وظیفه شخصی خود را انجام می دهیم، آن راه اساسی ملکوت روی را هم ـ ان شاء الله ـ طی خواهیم کرد.
[1]. الغارات(ط ـ الحدیثة)، ج1، ص188.
[2]. الإحتجاج علی أهل اللجاج(للطبرسی)، ج1، ص268؛ «وَ بَینَ السَّمَاءِ وَ الْأَرْضِ دَعْوَةُ الْمَظْلُومِ وَ مَدُّ الْبَصَر».
[3]. سوره اعراف، آیه40.
[4]. سوره اعراف، آیه179.
[5]. سوره انفال، آیه4.
[6]. سوره آل عمران، آیه163.
[7]. سوره انعام، آیه122.
#خلیفه_الهی
#کربلا
#سحر
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1390/06/24
🆔 @a_javadiamoli_doross
soom_145 ss.mp3
3.98M
💠 صوت درس خارج فقه #صوم
جلسه : 145
تاریخ تدریس: 1375 الی 1377
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross