💠 بی نهایت
🔸 از آن لطایف بیانات جناب #مولوی این است: این كِرمی كه در چوب است، وقتی كه دارد چوب را می جود خیال می كند که هیچ چیزی لذیذتر از این چوب نیست و هیچ جهانی هم بالاتر از این نیم سانتی متر نیست. گفت:
چو آن کِرمی که در گندم نهان است ٭٭٭ زمـین و آسـمـانِ او هـمـان اسـت
از این كرمی كه در گندم است سؤال بكن آسمانت كجاست؟ می گوید نیم سانتی بالاتر است، زمینت كدام است؟ می گوید نیم سانتی پایین تر است. خیلی ها كرمانه زندگی می كنند، نه كریمانه!
▫️ تمام این معارف را در ادبیات ما گفتند، در نثر ما گفتند، در نظم ما گفتند، در عربی و فارسی ما گفتند كه این كرمی كه در چوب است، اصلاً لذتی غیر از جویدن آن چوب ندارد، از او وقتی اقلیم و جغرافیا و كره خودش را مطرح كنیم، سقف آن چوب، كفش هم چوب، بیش از یك سانت هم نیست! دین آمده گفته كرمانه زندگی نكنید، #كریمانه به سر ببرید!
🔸 فرشتهها برای اصول سه گانه می آیند پر پهن می كنند:[1] پر درآوردن، پر كشیدن و جهت یابی، جهت یابی یعنی از زمین و آسمان بیرون بروی! اگر آن بزرگوار گفت:
نه در اختر حركت بود نه در قطب سكون ٭٭٭ گر نبودی به زمین خاك نشینانی چند[2]
همین است. آن كه گفت «به زیر آورم چرخ نیلوفری را»[3] همین است.
🔸 آن روزی كه جناب سعدی گفته بود:
طیران مرغ دیدی تو ز پای بند شهوت ٭٭٭ به درآی تا ببینی طیران آدمیت[4]
آن روز ما دبستان بودیم و كلاس های ابتدایی را می خواندیم، این شعر را نوشتند؛ خیال كردیم حرف جناب سعدی این است این هواپیمایی كه اختراع شده، این #طیران_آدمیت است، اینكه #طیران_درندگی است! با همین هواپیما هیروشیما بمباران شده، با همین هواپیما ناكازاكی بمباران شده، اینكه طیران آدمیت نیست، #طیران_آدمیت همان حرفی است كه بزرگواران گفتند که آدم از جهت به بی جهتی در بیاید.
بعد از این نور به آفاق دهم از دل خویش ٭٭٭ چون به خورشید رسیدیم غبار آخر شد[5]
▫️ ما بالاتر از ماهیم! بالاتر از آفتابیم! این شمس و قمر بساطش برچیده می شود ﴿إِذَا الشَّمْسُ كُوِّرَتْ﴾[6] هست، ﴿وَ إِذَا النُّجُومُ انْكَدَرَتْ﴾[7] هست، اما ﴿یا أَیهَا اْلإِنْسانُ إِنَّكَ كَادِحٌ إِلی رَبِّكَ كَدْحًا فَمُلاقیهِ﴾[8] انسان كه از بین نمی رود، ما از هر آفتابی بالاتریم! از هر ماهی بالاتریم! بالأخره اینها یك سالی دارند ـ حالا یك میلیارد یا دو میلیارد ـ ما «تا»، «ابد»، «حتی» و «الی» و امثال ذلك نداریم!
[1] . الکافی(ط ـ الاسلامیه)، ج1، ص34؛ «أِن المَلائِكَةَ لتَضَعُوا أَجنحَتَها تَحتَ أَقدَامِ طُلابِ العُلُوم».
[2] . دیوان اشعار ملاهادی سبزواری، غزل86.
[3] . دیوان اشعار ناصر خسرو، قصیده6.
[4] . دیوان اشعار سعدی، غزل18.
[5] . دیوان حافظ، غزل166.
[6] . سوره تکویر، آیه1.
[7] . سوره تکویر، آیه2.
[8] . سوره انشقاق، آیه6.
#طیران_آدمیت
#زندگی_کریمانه
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 دیدار مسئولین بهزیستی با حضرت استاد
تاریخ: 1386/05/11
🆔 @a_javadiamoli_doross
soom_196 ss.mp3
3.72M
💠 صوت درس خارج فقه #صوم
🔹 جلسه : 196
تاریخ تدریس: 1375 الی 1377
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
soom_196p2.pdf
162.1K
💠 متن درس خارج فقه #صوم
🔹 جلسه : 196
تاریخ تدریس: 1375 الی 1377
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
ankaboot_04ads ss.mp3
5.75M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #عنکبوت
🔹 جلسه: 4
تاریخ: 1391/09/14
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
ankaboot_04p2.pdf
204.3K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #عنکبوت
🔹 جلسه: 4
تاریخ: 1391/09/14
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
Ers-017 ss.mp3
7.41M
💠 صوت درس خارج فقه #ارث
🔹 جلسه : 17
تاریخ: 1399/09/11
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
Ers -017-p2.pdf
188.8K
💠 متن درس خارج فقه #ارث
🔹 جلسه : 17
تاریخ: 1399/09/11
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
💠 معیار مودّت
🔸 شما یك سلسله مودّت هایی كه مشكل جامعه را حلّ بكند دارید، اما وقتی مُردید كلّاً رابطه قطع است، چون همه شما خاك می شوید و دوباره از خاك برمی خیزید، دیگر والد و ولدی در كار نیست. اینطور نیست كه یك والد و ولدی باشد، [البته در مورد] یك گروه خاصی كه اهل ایمان اند، برای اینكه لذّت كامل نصیبشان بشود فرمود: ﴿أَلْحَقْنَا بِهِمْ ذُرِّیتَهُمْ وَ مَا أَلَتْنَاهُمْ مِنْ عَمَلِهِم مِن شَیءٍ﴾،[1] یك گروه خاص هستند كه با بچه هایشان هم مأنوس می شوند, با ذراری و فرزندانشان در بهشت مأنوس هستند، یك گروه خاصی اند و گرنه همه خاك می شوند و همه از خاك برمی خیزند دیگر روابطی در كار نیست ﴿یوْمَ یفِرُّ الْمَرْءُ مِنْ أَخِیهِ﴾.[2] معیار مودّت, #حق_و_باطل است حق هم جز از خدا نیست: ﴿الْحَقُّ مِن رَبِّكَ﴾.[3]
🔸 تعبیری در قرآن دارد كه ﴿ذلِكَ بِأَنَّ اللَّهَ هُوَ الْحَقُّ﴾[4] این حق, مقابل ندارد چیزی با او نیست, چیزی با حق نیست، حق وحده است و لاغیر! هیچ چیزی با او نیست ﴿ذلِكَ بِأَنَّ اللَّهَ هُوَ الْحَقُّ﴾ كه این برای فصل و دوم است كه به ذات برمی گردد، حقّی است كه حكم خداست, قول خداست, فعل خداست و در جهان خلقت یافت می شود، این حق بالقول المطلق «مِن الله» است كه در سوره «آل عمران» دارد ﴿الْحَقُّ مِن رَبِّكَ﴾،[5] ما حقّی نداریم كه از خدا ناشی نشده باشد از جای دیگر در آمده باشد و اینكه درباره وجود مبارك حضرت امیر (سلام الله علیه) فرمود: «عَلِی مَعَ الْحَقِّ وَ الْحَقُّ مَعَ عَلِی»[6] با این ﴿الْحَقُّ﴾ معیت دارد نه با ﴿ذلِكَ بِأَنَّ اللَّهَ هُوَ الْحَقُّ﴾. اگر گفته شد «عَلِی مَعَ الْحَقِّ وَ الْحَقُّ» یعنی این ﴿الْحَقُّ﴾ و منظور از علی (سلام الله علیه) همان اهل بیت همان چهارده معصوم (سلام الله علیهم) است؛ یعنی اینها با این حقّ هستند كه ﴿الْحَقُّ مِن رَبِّكَ﴾ اگر #سعادت_ابد خود را بخواهید، شما باید دوست اینها باشید. یك سلسله روابط اجتماعی انسان دارد اینها عیب ندارد؛ انسان به لباسش علاقه مند است, به خانه اش علاقه مند است این ضرری ندارد، اینكه مودّت نشد! این برای تنظیم روابط زندگی است.
🔸 تحلیلی كه هست می فرماید دشمنی آنها با شما به جهت مسائل اقتصادی و اینها نیست. اینها اوّلاً دشمن خدا هستند; یعنی اینها یا ملحدند یا مشرك, دشمن با خدا و دشمن شما هستند، چون شما موحّد هستید! سخن از آب و خاك نیست. این سیزده سال كه با حضرت مبارزه می كردند سخن از آب و خاك و معدن و مسائل اقتصادی و تجاری و اینها كه نبود، فرمود: ﴿لاَ تَتَّخِذُوا عَدُوِّی﴾[7] آنها كه ملحد یا مشرك اند ﴿وَ عَدُوَّكُمْ﴾؛ دشمنان شما هستند نه به جهت مسائل اقتصادی, نه مسائل تجاری دشمنان شما هستند، چون شما به من معتقدید! تا آخر ملاحظه می فرمایید این معیار دشمنی را همان #ایمان_و_كفر می داند ﴿یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا لاَ تَتَّخِذُوا عَدُوِّی﴾ كسی كه ملحد است كسی كه مشرك است عدوّ توحید است ﴿وَ عَدُوَّكُمْ﴾، چون شما موحّد هستید! مبادا اینها را اولیای خود قرار بدهید تحت #ولایت اینها قرار بگیرید و مانند آن كه ﴿تُلْقُونَ إِلَیهِم بِالْمَوَدَّةِ﴾؛ مودّت خود را به اینها بدهید، شما بنا شد مودّت خود را یكسره به #اهل_بیت بدهید, شما مُزد پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) مودّت این چهارده معصوم بود دادید, اگر مودّت مستقرّ در قربیٰ شد دیگر مودّتی ندارید كه به دیگری بدهید.
🔸 در بحث های قبل هم همین آیه سه سوره مباركه «احزاب» گذشت كه انسان نه دو قلب دارد و نه در یك قلب دو محبّت می گنجد: ﴿ما جَعَلَ اللَّهُ لِرَجُلٍ مِنْ قَلْبَینِ فی جَوْفِهِ﴾[8] شما یك مودّت دارید این مودّت هم كه یكجا مستقر كردید به #اهل_بیت یعنی باید این كار را می كردیم, بنابراین اگر ﴿نُؤْمِنُ بِبَعْضٍ وَ نَكْفُرُ بِبَعْضٍ﴾[9] شد تبعیضی در مودّت شد، می دانید این تبعیض, مُهلك است مستهلك نمی شود، این طور نیست كه به اندازه ای كه مودّت دارید دین داشته باشید، اینطور نیست! توحید تبعیض بردار نیست, ولایت تبعیض بردار نیست, نبوّت و رسالت تبعیض بردار نیست.
[1]. سوره طور، آیه21.
[2]. سوره عبس، آیه34.
[3]. سوره بقره، آیه147.
[4]. سوره لقمان، آیه30؛ سوره حج، آیات6 و 62.
[5]. سوره آل عمران، آیه60.
[6]. الفصول المختاره، ص135.
[7]. سوره ممتحنه، آیه1.
[8]. سوره احزاب، آیه4.
[9]. سوره نساء، آیه150.
#ولایت_اهل_بیت_علیهم_السلام
#سعادت_ابد
#حق_و_باطل
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه ممتحنه جلسه 1
تاریخ: 1396/12/07
🆔 @a_javadiamoli_doross
soom_197 ss.mp3
3.63M
💠 صوت درس خارج فقه #صوم
🔹 جلسه : 197
تاریخ تدریس: 1375 الی 1377
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
soom_197p2.pdf
164.2K
💠 متن درس خارج فقه #صوم
🔹 جلسه : 197
تاریخ تدریس: 1375 الی 1377
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
ankaboot_05ads ss.mp3
5.74M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #عنکبوت
🔹 جلسه: 5
تاریخ: 1391/09/15
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
ankaboot_05p2.pdf
217.4K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #عنکبوت
🔹 جلسه: 5
تاریخ: 1391/09/15
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
moredi_1620 ss.mp3
9.03M
💠 صوت #درس_اخلاق
#آرشیوی
🔹 تاریخ: 1390/08/19
🔹 موضوع: #نهج_البلاغه
#نامه 31
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
moredi_1620 p2.pdf
211.1K
💠 متن #درس_اخلاق
#آرشیوی
🔹 تاریخ: 1390/08/19
🔹 موضوع: #نهج_البلاغه
#نامه 31
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
Ers-018 ss.mp3
5.22M
💠 صوت درس خارج فقه #ارث
🔹 جلسه : 18
تاریخ: 1399/09/12
#اخلاق
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
Ers -018-p2.pdf
169.4K
💠 متن درس خارج فقه #ارث
🔹 جلسه : 18
تاریخ: 1399/09/12
#اخلاق
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross