Furqan_28p2.pdf
206.5K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #فرقان
🔹 جلسه: 28
تاریخ: 1390/12/07
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
j-106 1400-03-11 ss.mp3
7.25M
💠 صوت درس خارج فقه #ارث
🔹 جلسه : 106
تاریخ: 1400/03/11
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
Ers -0106-p2.pdf
174.5K
💠 متن درس خارج فقه #ارث
🔹 جلسه : 106
تاریخ: 1400/03/11
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 جلد دوازدهم «ادب فنای مقربان» آماده انتشار شد
🔹 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: جلد دوازدهمین «ادب فنای مقربان» اثر آیتالله العظمی جوادی آملی به عنوان جلد پایانی این سلسله مباحث که به #شرح_زیارت_جامعه_کبیره اختصاص دارد، به همت پژوهشگاه علوم وحیانی معارج آماده انتشار شد.
لینک خبر:
https://b2n.ir/w40565
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 اخلاق سیاسی
▪️ اگر گفته شد انبیا آمدند مخصوصاً وجود مبارک پیامبر (علیهم آلاف التحیة و الثناء) برای اینکه اخلاق را زنده کنند، اخلاق تنها تواضع فردی و خانوادگی نیست، حکومت #مقدمه_اخلاق است،
غرض این است که اخلاق #هدف است و حکومت #وسیله است که به این بارگاه امین باید رسید و امام (رضوان الله تعالی علیه) با ولایت #فقه_اکبر برای میخائیل گورباچف آن طور نامه می نویسد، با داشتن ولایت #فقه_اصغر ایران اسلامی را احیا می کند و از #استبداد، از #استعمار، از #استحمار آزاد می کند و با جهان ارتباط برقرار می کند؛ اما عزیزانه با همه کشورهایی که نه بی راهه می روند، نه گزندی دارند، نه مرموزانه کار می کنند، نه قصد ایذاء دارند، رابطه سلیم و عاقلانه برقرار می کند طوری که ملت زنده باشد؛ هم #جنبه_جهانی حفظ بشود و هم #رسالت خود امام (رضوان الله تعالی علیه).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 پیام به همایش بین المللی نقش اندیشه های عرفانی امام خمینی رحمت الله علیه در شکل گیری انقلاب اسلامی ایران
تاریخ: 1399/11/11
🌐 پخش کامل پیام در #آپارات:
https://www.aparat.com/v/cxJUX
🆔 @a_javadiamoli_esra
khoms_033 ay sss.mp3
3.13M
💠 صوت درس خارج فقه #خمس
🔹 جلسه : 33
تاریخ تدریس: 1372 الی 1374
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
khoms_033p2.pdf
178.6K
💠 متن درس خارج فقه #خمس
🔹 جلسه : 33
تاریخ تدریس: 1372 الی 1374
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
Furqan_29 ads ss.mp3
9.26M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #فرقان
🔹 جلسه: 29
تاریخ: 1390/12/08
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
Furqan_29p2.pdf
247.5K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #فرقان
🔹 جلسه: 29
تاریخ: 1390/12/08
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
moredi_1445 ss.mp3
8.94M
💠 صوت #درس_اخلاق
#آرشیوی
🔹 تاریخ: 1389/10/30
#نهج_البلاغه_نامه7
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
moredi_1445 p2.pdf
219.6K
💠 متن #درس_اخلاق
#آرشیوی
🔹 تاریخ: 1389/10/30
#نهج_البلاغه_نامه7
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
j-107 1400-03-12 ss.mp3
8.63M
💠 صوت درس خارج فقه #ارث
🔹 جلسه : 107
تاریخ: 1400/03/12
#آخرین_جلسه_سال_تحصیلی
#اخلاق
#شیخ_بهایی
#هفت_شهر_عشق
#لقای_الهی
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
Ers -0107-p2.pdf
244.3K
💠 متن درس خارج فقه #ارث
🔹 جلسه : 107
تاریخ: 1400/03/12
#آخرین_جلسه_سال_تحصیلی
#اخلاق
#شیخ_بهایی
#هفت_شهر_عشق
#لقای_الهی
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 صالح سالک
▪️ مردان الهی در همه مقاطع #مایه_رحمت هستند، خدای سبحان بر یحییٰ(سلام الله علیه) شخصاً سلام میفرستد و به عیسیٰ مسیح (علیه السلام) اجازه می دهد که از طرف خدا بر خود سلام بفرستد، خدا درباره یحییٰ می فرماید: ﴿وَ سَلامٌ عَلَیهِ یوْمَ وُلِدَ وَ یوْمَ یمُوتُ وَ یوْمَ یبْعَثُ حَیاً﴾[1] و به عیسای مسیح (علیه السلام) اجازه داد که بگوید ﴿وَ السَّلامُ عَلَی یوْمَ وُلِدْتُ وَ یوْمَ أَمُوتُ وَ یوْمَ أُبْعَثُ حَیاً﴾.[2]
▫️ انسان #صالح_سالک که بزرگان از اهل نبوت و معنا اسوه و قدوه آنها هستند، اینها هم کسانی هستند که می توان درباره آنها گفت: «وَ سَلامٌ عَلَیهِ یوْمَ وُلِدَ وَ یوْمَ مات وَ یوْمَ یبْعَثُ حَیاً». یکی از آن بزرگان #امام_امت بود که به حق می توان گفت حیات او با #رحمت_خاصه_الهی اداره می شد و رحلت او نیز «بشرح ایضاً».
[1]. سوره مریم، آیه15.
[2]. سوره مریم، آیه33.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1368/03/18
🆔 @a_javadiamoli_esra
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
هجرت از علم به معلوم .mp3
4.85M
💠 روز بیست و دوم ماه #شوال 1442
▪️ هجرت از علم به معلوم
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 هجرت از علم به معلوم
▪️ سالروز ارتحال ملکوتی امام راحل (قدس سره) را گرامی می داریم. سالروز 15 خرداد, شهادت بسیاری از شهدای این سرزمین را داریم که حشر آنها و امام شهدا با انبیا و اولیای الهی باشد!
امام راحل (رضوان الله تعالی علیه) در آن کتاب مصباح مرقوم خودشان فرمودند: #معرفت_نفس، مفتاحِ مفاتیح و مصباحِ مصابیح است.[1] هجرت از جهل به علم و عالم شدن این هجرت صغرا و جهاد اصغر است; اما عمده #هجرت_از_علم_به_معلوم است, نه هجرت از علم به علم.
▪️ ما یا از جهل به علم حرکت می کنیم می شویم عالِم یا از علمی به علم دیگر حرکت می کنیم می شویم اعلم. عالِم از جهل نجات پیدا کرده و یک سلسله مطالبی را فهمید, اعلم آن فهمیده ها را مبادی قرار داده, مطالب مجهولی که برای دیگران روشن نیست را کشف می کند, می شود اعلم; ولی هر دو در مفاهیم و مبادی و منابع معرفتی سیر می کنند, هیچ کدام به خارج راه پیدا نمی کنند، بخشی از آن چه را خواندند عمل می کنند; اما کسی که دارای هجرت وسطاست و #جهاد_اوسط است, این از علم به معلوم می آید; به این فکر نیست که چیزی یاد بگیرد یا اگر یاد گرفت و عالم شد بشود اعلم; او با مفاهیم کار ندارد، با صُور ذهنی کار ندارد، با علوم کتاب کار ندارد, بلکه می خواهد آن چه را که این الفاظ و مفاهیم از او حکایت می کنند آن را بیابند; این می شود هجرت از علم به معلوم که این هجرت وسطاست و جهاد اوسط است; مثلاً ما احکام فقهی را می دانیم بر فرض شدیم مجتهد مطلق; اما آن کسی که با تقواست, آن کسی که با عدالت است, آن کسی که با عفت است با سخاوت است و مانند آن, اینها وجود ذهنی نیست, تقوا وجود ذهنی نیست, عدالت وجود ذهنی نیست, اینها #وجود_خارجی است، منتها جای آن در نفْس است. عدالت یک وجود عینی است نه وجود ذهنی. هر چه که در نفْس است وجود ذهنی نیست, آن چه که مفهوم است بله، وجود ذهنی است؛ مثل مفهوم درخت که در ذهن هست و اثری هم ندارد; اما عدالت وجود خارجی است, جای آن نفْس است. آن کسی که درس اخلاق می گوید، بحث اخلاقی دارد، عدالت را معنا می کند, اقسام عدالت را ذکر می کند, او هم در هجرت صغرا و جهاد اصغر به سر می برد, او با مفهوم کار دارد; اما کسی که واقعاً عادل شد او یک تلاش و کوشش کرد، جهاد کرد و هجرت کرد از علم به معلوم.
▪️ #امام_رضوان_الله_علیه این کار را در همان اوایل جوانی کرد و اگر کسی چهل روز با اخلاص حرکت کند، #چشمه_های_حکمت از قلب او بر زبان او جاری می شود. حالا اگر چهل سال این طور بود چطور؟ مرحوم آیت الله بهجت این چنین بود, امام (رضوان الله علیه) این چنین بود; اینها #اوحدی_از_سالکان هستند; منتها هر کدام در رشته خاص خودشان، اگر طبق آن روایت «مَنْ أَخْلَصَ لِلَّهِ أَرْبَعِینَ صَبَاحاً ظَهَرَتْ ینَابِیعُ الْحِكْمَةِ مِنْ قَلْبِهِ عَلَی لِسَانِه»؛[2] نتیجه چهل روزه #انفجار_حکمت هست از دل بر قلم و بنان و بیان; اگر کسی چهل سال این طور زندگی کرد همین طور است. از دوران جوانی تا دوران سالمندی از این بزرگوار جزء #اخلاص چیز دیگری نداشتیم. آن وقت که صحنه مبارزه بود به این فکر نبود ما در این بخش موفق شدیم, خودی نشان بدهد. از اعلامیه های شان, از بیاناتشان, از قلم و آثارشان پیدا بود به اینکه دارد خدا را شکر می کند که بندی از بندهایی که دست و پای اسلام است او باز کرد.
[1]. مصباح الهدایة الی الخلافة و الولایة، ص18؛ «معرفة النفس فعلیک بتحصیل هذه المعرفة؛ فإنّها مفتاح المفاتیح و مصباح المصابیح... ».
[2]. جامع الأخبار(للشعیری)، ص94.
#سالگرد_ارتحال_حضرت_امام_خمینی
#معرفت_نفس
#اخلاص_و_عمل
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1388/03/14
🆔 @a_javadiamoli_esra
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 وامدار پانزدهم خرداد
▪️ در پانزدهم خرداد 1342 هجری شمسی قیامی به پا شد که آن قیام، روشنگر انقلاب بود و رهبر انقلاب (رضوان الله علیه) آن قیام را به خوبی ترسیم کرد ـ آن کس که این قیام را به پا کرد، قیّم این قیام و مفسّر این قیام است ـ چهار رکن، 15 خرداد را ترسیم کرد:
▫️ اول آنکه زمانش #عاشورا بود که سخنرانی امام در عصر عاشورا زمینه این قیام را در دوازدهم محرم که پانزدهم خرداد بود فراهم کرد (این زمان).
▫️ زمین و مکان هم که #مهد_فقاهت بود یعنی مدرسه فیضیه (این دو رکن اساسی یعنی زمان و زمین و مکان عامل مهم پانزدهم خرداد شد).
▫️ رکن سوم نیزاین است که فرمود بنگرید که #شهدای_پانزدهم_خرداد از چه گروه بودند؛ الآن که سالیان متمادی از آن می گذرد و شاید کسانی از نزدیک شاهد آن صحنه نبودند ، لوح قبور شهدای پانزده خرداد را ببینید که آیا غیر مسلمان در این قیام حضور داشت یا همه مسلمان و ارادتمندان عترت طاهره بودند، هیچ غیر مسلمانی در این قیام سهمی نداشت.
▫️چهارم: وقتی از لوح قبورشان فهمیدید اینها #شیفتگان_عترت_طاهره بودند، زندگی داخلی اینها را بررسی کنید که از قشر مُسرِف و مُترَف بودند یا از طبقه محروم و مستضعف.
▪️ با بررسی این اضلاع چهارگانه روشن می شود که پانزده خرداد برای همیشه روز #عزای_عمومی است؛ یعنی عاشورا جلوه کرد، فیضیه ظهور کرد، مسلمان ها عمل کردند و محرومین به پا خاستند؛ ما وامدار مکتب و مَدرَس و مسلمین و محرومانیم.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 خطبه های نماز
تاریخ: 1371/03/15
🆔 @a_javadiamoli_esra