eitaa logo
کانال دروس آیت الله العظمی جوادی آملی
11.2هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
4.7هزار فایل
آخرین جلسات دروس و مباحث حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (دام ظله) در قالب تصویر، صدا و متن بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء معاونت رسانه ارتباط با ادمین: @bonyad_esra_admin فهرست: https://eitaa.com/a_javadiamoli_doross/11098
مشاهده در ایتا
دانلود
naml_22p2.pdf
184.1K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه 🔹 جلسه: 23 تاریخ: 1391/03/20 🆔 @a_javadiamoli_doross
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 تحصیل شرایط ظهور 🔹 جهان بشریت وقتی به ثمر می ‌رسد و میوه شاداب می ‌دهد كه انسان كاملی به عنوان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) ظهور كند كه وارث همه انبیا و اولیای الهی است. برای چنین ظهوری و ظهور چنین ذخیره‌ ای چندین شرط لازم است كه قسمت مهم آنها است نه حصولی؛ یعنی امت اسلامی باید آن شرایط فرهنگی را تحصیل كند، نباید منتظر بود كه آن شرایط خود به خود حاصل بشود تا وجود مبارك ولی عصر (ارواحنا فداه) ظهور كند. تحصیل شرایط حضور و ظهور اوست. امتی منتظر مهدی موجود موعود (سلام الله علیه) است كه شرایط ظهورش را فراهم كند، وگرنه منتظر نخواهد بود! 🔹 اولین شرط امت اسلامی است؛ زیرا امام كه معارف الهی را عرضه می‌كند، وقتی جامعه از والایی برخوردار باشد بهتر می ‌فهمد و بهتر دفاع می ‌كند، نه خود گرفتار جهل و تجاهل خواهد شد، نه اجازه می‌ دهد دیگران از جهل و تجاهل عوام یا عوام زده سوء استفاده كنند، این اولین وظیفه است. 🔹 دومین وظیفه شهامت و شجاعت در اجرای منویات پیامبر گرامی اسلام (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) است كه در حقیقت احكام و حكم الهی است. این دو اصل را به عنوان بهترین شرایط انتظار و تحصیل چنین شرایط اسلام برای ما مقرر كرده است. 🔹 از وجود مبارك امام باقر (سلام الله علیه) رسیده است وقتی ولی عصر (ارواحنا فداه) ظهور می ‌كند كه ذات اقدس الهی لطفی نسبت به امت انسانی و اسلامی داشته باشد و دست مرحمت الهی بر بالای سر امت اسلامی كشیده بشود كه عقل اینها و اندیشه اینها كامل باشد؛[1] اینها اندیشوران فرزانه خواهند بود و خردمندان متبحر و حكیم و آنچه كه در جامعه اسلامی می ‌گذرد و حكومت می ‌كند فرهنگی دینی است، با این رشد مردم شرایط علمی ظهور حضرت را فراهم كردند. طبق این روایتی كه از امام باقر (سلام الله علیه) رسیده است تا مردم عاقل نشدند معارف دین ر ا درست نشناختند و معنای امامت را درست ارزیابی نكردند، توفیق انتظار ولی عصر (ارواحنا فداه) نصیب آنها نخواهد شد. دومین شرط كه مربوط به مدیریت و مدبریت و شهامت و شجاعت در اجرای احكام الهی است بیانی است كه باز از وجود مبارك امام باقر (سلام الله علیه) رسیده است كه یاران راستین ولی عصر و اصحاب آن حضرت «أَجْرَأَ مِنَ اللَّیثِ أَمْضَى‏ مِنَ‏ السِّنَانِ»؛[2] یعنی از شیر شجاع تر و از نیزه تیزتر هستند؛ نمونه این گونه از شهامت ها را در دفاع مقدس هشت ساله مردم ایران اسلامی نشان دادند. زن و مرد بزرگسال و میانسال و نو‌سال نشان دادند كه برای حفظ دین می‌توان از شیر با شجاعت ‌تر بود و از نیزه تیزتر بود و هر گونه خطری را با جان خرید. پس اگر از نظر رشد فرهنگی به آن نصاب راه یافتند و از نظر شهامت و شجاعت به این نصاب بار یافتند، آن گاه را تحصیل كرده ‌اند. [1]. الكافی (ط ـ الإسلامیة)، ج1، ص25؛ «إِذَا قَامَ قَائِمُنَا وَضَعَ اللَّهُ یَدَهُ عَلَى رُءُوسِ الْعِبَادِ فَجَمَعَ بِهَا عُقُولَهُمْ وَ کَمَلَتْ بِهِ أَحْلَامُهُم». [2]. الاختصاص، ص26. 📚 پیام به بیست و ششمین سال و سمینار فرهنگی اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان آمریکا و کانادا تاریخ: 1375/09/30 🆔 @a_javadiamoli_doross
💠 مردان الهی كسانی‌ هستند كه بایر را می ‌كنند، مردان غیر الهی دایر را می ‌كنند! 🔸 خدای سبحان به ما فرمود وقتی شما درختی را می کارید یا در مزرعه کشاورزی می کنید باید توجه داشته باشید که کار بشر است و نه ؛ یعنی بشر وقتی این دانه ها را به مزرعه می برد و زیر خاک پنهان می کند، در واقع یک جمادی را از جایی به جای دیگر منتقل می کند، اما آن که زارع است یعنی مرده را می دهد و زنده می کند، تنها خداست. 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 قرآن و امام 🔹 مرحوم کاشف الغطای بزرگ کتاب معروف کشف الغطاء را دارد که مرحوم صاحب جواهر می ‌گوید من فقیهی به حدّت ذهن کاشف الغطاء ندیدم،[1] با اینکه صاحب جواهر سلطان فقه است. من یادم نیست که صاحب جواهر در جواهر از یک فقیهی به این عظمت و جلال و شکوه تعریف کرده باشد. مرحوم کاشف الغطای بزرگ در کتاب القرآن کشف الغطاء، یعنی جلد سوم از این مجلّدات چهارگانه آن جا این بحث را مبسوطاً دارد که آیا أفضل از هستند یا قرآن؟ در آن جا می‌فرماید که قرآن أفضل از امام نیست و امام هم أفضل از قرآن کریم نیست و اگر یکی معرفی شد، برای آن است دیگری برای حفظ آن تا مرز هم تلاش و کوشش می ‌کند. 🔹 در مقام ظاهر اهل بیت (علیهم السلام) موظف‌ هستند، را گرامی بدارند، این نشانه مفضول بودنِ اینها و فاضل بودن آنها و أفضل بودن آنها نیست؛ لذا مرحوم کاشف الغطاء دارد که وجود مبارک پیامبر و همچنین عترت (علیهم السلام) کعبه را تقدیس می ‌کردند، حجر أسود را می ‌بوسیدند، حِجر را گرامی می ‌داشتند، أرکان را گرامی می ‌داشتند و برای حرم ذات أقدس الهی حرمت ویژه قائل بودند، این معنایش این نیست که کعبه از اینها أفضل است یا حِجر و حَجر از اینها أفضل است، یا أرکان از اینها أفضل است، اینها موظف هستند به دستور الهی آن را إحیا کنند و گرامی بشمارند؛ ولی مسلماً قرآن از امام أفضل نیست؛ چه اینکه امام هم از قرآن أفضل نیست. آنچه که در قرآن کریم است، امام می ‌داند، آنچه امام انجام می ‌دهد، در قرآن کریم هست. [1]. جواهر الكلام فی شرح شرائع الإسلام، ج‌13، ص 105؛ «و أستاذی المحقق النحریر الذی لم یكن فی زمانه أقوی منه حدسا و تنبها الشیخ جعفر». 📚 پیام به مراسم رونمایی از موسوعه مرحوم کاشف الغطاء تاریخ: 1396/10/27 🆔 @a_javadiamoli_doross
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
soom_267 ss.mp3
3.18M
💠 صوت درس خارج فقه 🔹 جلسه : 267 تاریخ تدریس: 1375 الی 1377 🆔 @a_javadiamoli_doross
soom_267p2.pdf
160.6K
💠 متن درس خارج فقه 🔹 جلسه : 267 تاریخ تدریس: 1375 الی 1377 🆔 @a_javadiamoli_doross
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
naml_23 ads ss.mp3
6.26M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه 🔹 جلسه: 23 تاریخ: 1391/03/20 🆔 @a_javadiamoli_doross
naml_23p2.pdf
178.2K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه 🔹 جلسه: 23 تاریخ: 1391/03/20 🆔 @a_javadiamoli_doross
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 ایستادگی 🔹 اگر اصل نزول دین برای آن است كه مردم در پیشگاه با ایستادگی برخورد كنند: ﴿لِیقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ﴾[1]، اگر دین برای این آمده است كه مردم قسط و عدل را كنند و خود قائم به قسط و عدل باشند یعنی كنند و اگر خدای سبحان به رسولش دستور داد كه به مردم بگو: ﴿قُلْ إِنَّمَا أَعِظُكُم بِوَاحِدَةٍ أَن تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنَی وَفُرَادَی﴾[2] یعنی برای خدا كنید [و] داشته باشید؛ معلوم می‌ شود آن اقامهٴ نمازی كه در بسیاری از موارد ذكر شده است این است كه هم خود یك باشید ـ ایستادگی داشته باشید ـ و هم نمازی بخوانید كه این نماز بتواند در برابر فحشا و منكر ایستادگی داشته باشد. مگر نه آن است كه ﴿إِنَّ الصَّلاَةَ تَنْهَی عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنكَرِ﴾[3]؟ مگر نه آن است كه بسیاری از گناهان را ـ بر اساس قرآن كریم ـ نماز منع می ‌كند؟ این كدام است كه ﴿تَنْهَی عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنكَرِ﴾ است؟ نماز جلوی گناه و بدی را می‌گیرد؛ نمازگزار یقیناً معصیت نمی ‌كند، این كدام است؟ نمازِ ایستاده است یا نماز منحرف و مُعوَج و نماز ضعیف و فرسوده؟ اگر ایستاده باشد جلوی فحشا را می ‌گیرد و به ما هم دستور دادند كه نماز را ایستادگی ببخشید و نماز را ایستاده كنید؛ یعنی این نمازِ خوابیده را بلندش كنید كه بایستد، چون اگر بخواهد مبارزه كند باید بایستد. 🔹 این ایستادگی برای آن است كه انسان حالات مختلفی دارد: گاهی در اضطجاع و به پهلو خوابیده است؛ گاهی در استلقاء[4] است، گاهی در حال ركوع است، گاهی در حال قعود است، گاهی در حال سجود است و گاهی در حال قیام است، نیرومندترین حال برای انسان در بین این حالات یادشده حالت قیام است. انسان در حالت ایستاده از همه حالاتش نیرومندتر است. آن ایستادگی را كه حاوی معنای قدرت و توان است از این «قیام» گرفتند، وگرنه منظور ایستادنِ در برابر نشستن نیست، منظور ایستادگی است. چون قوی‌ترین حال برای انسان در طی این حالات همان حالت ایستادن اوست، از این حالت آن «قدرت و نیرو» اخذ شده است [و] گفتند: «نماز را ایستاده كنید» كه نماز بایستد، چون ما نمی‌ خواهیم شما فقط یك ذكری داشته باشید به نام یك عبادت صوری و دیگر هیچ! [بلكه] می‌ خواهیم كاری بكنید كه با این كار جلوی فحشا گرفته بشود! اگر نماز ایستاده نباشد، قدرت نهی از فحشا را ندارد، اگر ﴿إِنَّ الصَّلاَةَ تَنْهَی عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنكَرِ﴾،[5] نماز خوابیده آن قدرت را ندارد، نماز به‌پهلوآرمیده آن حالت را ندارد، نماز ایستاده است كه می ‌تواند جلوی فحشا را بگیرد؛ لذا گفته‌اند: «شما نماز را اقامه كنید، این نماز را بلند كنید»؛ نه یعنی بایستد [بلكه یعنی] به آن ایستادگی بدهید. 🔹 انسان وقتی می ‌تواند به نمازش ایستادگی بدهد كه خودش ایستاده باشد، تا نداشته باشد و نباشد توان آن را ندارد كه زیر بازوی نماز را بگیرد و نماز را بلند كند، [نمی‌تواند] نماز را ایستادگی ببخشد؛ لذا سعی قرآن كریم بر این است كه به مردم بیاموزاند؛ وقتی كلِّ دین را مطرح می ‌كند، می ‌گوید دین برای آن است كه ﴿لِیقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ﴾[6] و مظاهرِ مهمّ دین را هم كه مطرح می ‌كند، آنها را به عنوان قیام معرّفی می ‌كند؛ می ‌فرماید فلان ركنِ دینی برای آن است كه مردم باشند. [1] . سوره حدید، آیه 25. [2] . سوره سبأ، آیه 46. [3] . سوره عنكبوت، آیه 45. [4] . لغت نامه دهخدا: به‌پشت‌خوابیدن. [5] . سوره عنكبوت، آیه 45. [6] . سوره حدید، آیه 25. 📚 سوره مبارکه بقره ـ جلسه 10 تاریخ: 1363 🆔 @a_javadiamoli_doross
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
soom_268 ss.mp3
3.72M
💠 صوت درس خارج فقه 🔹 جلسه : 268 تاریخ تدریس: 1375 الی 1377 🆔 @a_javadiamoli_doross