eitaa logo
کانال دروس آیت الله العظمی جوادی آملی
11.3هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
4.7هزار فایل
آخرین جلسات دروس و مباحث حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (دام ظله) در قالب تصویر، صدا و متن بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء معاونت رسانه ارتباط با ادمین: @bonyad_esra_admin فهرست: https://eitaa.com/a_javadiamoli_doross/11098
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 دعای انبیاء 🔸 یک بیان نورانی از حضرت زکریا و ابراهیم (سلام الله علیهما) هست که اینها رابطه ‌شان را با خدا به ما آموختند. ما یک رابطه‌ های دستوراتی داریم؛ نمازی داریم، روزه ‌ای داریم، دعایی داریم، مناجاتی داریم، اینها را داریم؛ اما نزدیک ‌ترین دعا با خدا چیست که بخواهیم زمزمه کنیم؟ مخصوصاً در ماه شعبان. ما به هر حال به مهمانی خدا می‌ خواهیم برویم، با چه سرمایه ‌ای برویم؟ اینکه می‌ بینید مرحوم ابن طاووس و سایر بزرگان این أدعیه خودشان را از ماه مبارک رمضان شروع می ‌کنند، برای اینکه هم در روایات هم در أدعیه آمده است، از ماه مبارک رمضان به عنوان «رَأْسُ السَّنَة»،[1] یک؛ از ماه مبارک رمضان به عنوان «غرّة الشهور»،[2] دو، چون در روایات و در ادعیه از ماه مبارک رمضان به عنوان اوّل سال و اوّلین ماه با این دو تعبیر یاد شده است، افرادی مثل ابن طاووس (رضوان الله الیه) و دیگران تاریخ سال را از ماه مبارک رمضان شروع می ‌کنند. ماه مبارک رمضان اوّل سال است، ماه شعبان آخر سال. 🔸 اینکه می ‌بینید ماه شعبان یک عده زیاد تلاش و کوشش می ‌کنند، برای اینکه تمام بدهی ‌هایشان را بدهند. توبه می‌ کنند، استغفار می ‌کنند، قضاها را انجام می ‌دهند، برای اینکه آخر سال است و آخر سال انسان باید حساب‌ هایش را بررسی بکند. ابن طاووس ‌ها سیره و راه آنها این است. ما اگر بخواهیم با ذوات قدسی اهل‌بیت (علیهم السلام) آشنا بشویم، به زبان اینها، به زبان قرآن و به زبان انبیا با خدا حرف بزنیم، اینها هم دعای «مناجات شعبانیه» دارند، هم می ‌گویند مضطر خدا هستند «أَنْتَ الْخَالِقُ وَ أَنَا الْمَخْلُوقُ وَ أَنْتَ الْقَوِی وَ أَنَا الضَّعِیف‏»،[3] اینها سرجایش محفوظ است. خدایا یک مخلوقِ ضعیفِ عاجزِ فقیر آمده در خانه تو، اینها همه خوب است؛ اما ببیند دعای زکریا یا دعای ابراهیم (سلام الله علیهما) چیست؟ به خدای سبحان عرض می ‌کنند خدایا! من همان هستم که هر وقت خواستم دادی، ببینید! از خود مایه نمی ‌گذارد، نمی ‌گوید من فقیرم تو غنی هستی، من مخلوقم تو خالقی، من ضعیف هستم. وسیله را ضعف خود و عجز خود و مخلوق بودن خود و مقهور بودن خود قرار نمی ‌دهد. 🔸 به هر حال انسان یک وسیله می ‌خواهد. این دعای «أَنْتَ الْخَالِقُ وَ أَنَا الْمَخْلُوقُ»، یک وسیله است؛ یعنی خدایا! من مخلوق بودنم را وسیله قرار دادم، من عجز خودم را وسیله قرار دادم، من ضعف خودم را وسیله قرار دادم، همین! به ضعف من کمک بکن! به هر حال خودش را مطرح می ‌کند. می‌ گوید من ضعیف هستم، به ضعف من کمک بکن! اما این دعای زکریا و ابراهیم این نیست، خیلی این دعا بلند است! در این دعا که ﴿لَمْ أَكُنْ بِدُعائِكَ رَبِّ شَقِیا﴾،[4] اصلاً نامی از خود او نیست. در می ‌زند، کیست؟ جواب: کسی است که هر وقت خواست، به او دادی، همین! به فعل خدا تمسک می ‌کند. نه اینکه من عاجز هستم، به عاجز کمک بکن. من مخلوق هستم، من ضعیف هستم! سؤال: چه کسی است دم در، در می‌زند؟ کسی است که هر وقت خواست به او دادی. در آن نام او نیست: ﴿وَ لَمْ أَكُنْ بِدُعائِكَ رَبِّ شَقِیا﴾، من هیچ وقت ناامید نشدم. ببینید تمام محور این حرف کَرم اوست. من چه کسی هستم؟ حالا هر کسی هست! چه کار داری که چه کسی هستم؟! هر وقت خواستم، دادی، همین! ﴿لَمْ أَكُنْ بِدُعائِكَ رَبِّ شَقِیا﴾ این خاصیت ماه پُر برکت شعبان است. [1]. إقبال الأعمال (ط ـ القدیمة)، ج‏1، ص4؛ تهذیب الأحكام (تحقیق خراسان)، ج‏4، ص333. [2]. الإقبال بالأعمال الحسنة (ط ـ الحدیثة)، ج‏1، ص31؛ الوافی، ج‏11، ص364. [3]. إقبال الأعمال (ط ـ القدیمة)، ج‏2، ص618. [4]. سوره مریم، آیه4. 📚 سوره مبارکه مدثر جلسه 1 تاریخ: 1398/01/27 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
zomar-17ms ss.mp3
4.58M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه 🔹 جلسه: 17 تاریخ: 1393/07/29 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
zomar-17p2.pdf
1.44M
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه 🔹 جلسه: 17 تاریخ: 1393/07/29 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
Al-Nasr 1 ss.mp3
5.44M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه 🔹 جلسه: 1 تاریخ: 1399/01/23 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
Al-Nasr 01 p2.pdf
2.38M
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه 🔹 جلسه: 1 تاریخ: 1399/01/23 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 قطب فرهنگی 🔸 یك بیان نورانی مرحوم كلینی از امام صادق (سلام الله علیه) دارد كه خدای سبحان هرگز تعهّدی را از جامعه نگرفته كه عالِم بشوند، مگر اینكه از علما تعهّد گرفته كه معلّم باشند: «لِأَنَ‏ الْعِلْمَ‏ كَانَ قَبْلَ الْجَهْل»،[1] اول از علما تعهّد گرفته كه درست جامعه را تعلیم بدهید, بعد از جامعه تعهّد گرفته كه عالم بشوید، «لِأَنَ‏ الْعِلْمَ‏ كَانَ قَبْلَ الْجَهْل». 🔸 قطب فرهنگی یك ملت, فهم آن ملت است، احتجاج در قیامت با مدار عقل است, ثواب بر مدار عقل است, عِقاب بر مدار عقل است, اگر عقل دینی, فرهنگ دینی در ملتی قوی نباشد، وقتی یك عمل را می ‌بینند اما پشتوانه عقلی آن را نمی ‌دانند، یا به این سمت، یا به آن سمت گرایش پیدا می ‌كنند. بنابراین دینی كه به ما گفته است «طَلَبُ‏ الْعِلْمِ‏ فَرِیضَة»، آن دین به ما گفته چه علمی را فرا بگیرید، این ‌طور نیست كه گفته باشد، عالِم شدن واجب است اما نگفته باشد چه علمی؟! 🔸 خدا غریق رحمت كند مرحوم شیخ بهایی را! ایشان در كتاب شریف زبدة الاصول دارد، تقلید افضل لازم است نه اعلم,[2] سابقاً كنار علم, تقوا را ذكر می ‌كردند كه «أعلم و أتقی» باید باشد، بعد كم كم ضعیف شد، گفتند: «أعلم و أتقی بالاحتیاط الوجوبی», بعد كم كم ضعیف‌ تر شد گفتند: «أعلم و أتقی بالاحتیاط الاستحبابی»، بعد كم كم این «أتقی» هم گرفته شد, شده «أعلم»، این است كه آن مرجع باید كار یك امامزاده را بكند! [1]. الکافی(ط ـ الاسلامیه)، ج1، ص41. [2]. زبدة الاصول، ص165. 📚 دیدار جمعی از شیعیان خوجه اثنا عشری با حضرت استاد تاریخ: 1395/01/09 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
zomar-18ms ss.mp3
5.56M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه 🔹 جلسه: 18 تاریخ: 1393/08/18 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
zomar-18p2.pdf
1.61M
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه 🔹 جلسه: 18 تاریخ: 1393/08/18 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
Al-Nasr 2 ss.mp3
6.11M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه 🔹 جلسه: 2 تاریخ: 1399/01/24 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
Al-Nasr 02 p2.pdf
2.01M
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه 🔹 جلسه: 2 تاریخ: 1399/01/24 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 تجارت حقیقی 🔸 اگر كسی سرمایه ‌ای دارد باید تجارت كند، كسی خانه‌ ای دارد، زمینی دارد یا بالأخره این زمین را می ‌فروشد و استفاده می ‌كند، خانه را می‌ فروشد و استفاده می ‌كند یا اجاره می ‌دهد، غیر از این كه نمی‌ شود! آنها كه رفتند شهید شدند با «بیع» معامله كردند، ما كه توفیق شهادت نداشتیم باید اجاره بدهیم؛ این اجاره همان است كه در قرآن كریم دارد كه ما به اینها «اجر» می‌ دهیم،[1] اجر و اجرت به چه كسی می ‌دهند؟ به كسی كه عقد اجاره دارد، پس ما هم تعبیر «بیع» داریم و هم تعبیر «اجر»، آنها كه شربت شهادت نوشیدند فروختند و گرفتند كه البته هر دو را گرفتند! ماها كه آن توفیق را پیدا نكردیم باید اجاره بدهیم، اجاره بدهیم یعنی چه؟ اگر كسی خانه خود را اجاره داد به دیگری یعنی چه؟ یعنی آ‌ن مستأجر باید از آن استفاده كند نه صاحب‌ خانه، ما اگر وقتمان را به خدای سبحان اجاره دادیم، این یعنی چه؟ یعنی هر چه او می‌ خواهد باید انجام بدهیم نه هر چه خودمان می‌ خواهیم! این معنی محاسبه است، آن وقت آدم راحت است. 🔸 در سورهٴ مباركهٴ اسراء فرمود هر كار خیری كه كردی برای خودت كردی ﴿إِنْ أَحْسَنتُمْ أَحْسَنتُمْ لأَنفُسِكُمْ﴾ این «لام»، «لام» اختصاص است و اگر ـ خدای ‌ناكرده ـ كسی كار بدی كرد ﴿وَ إِنْ أَسَأْتُمْ فَلَهَا﴾[2] آن هم برای خودت است، هیچ كس به دیگری بد نمی ‌كند! اگر كسی در درون خانه خود یك چاه و كنیف بدبویی حفر كرد خب در تمام شبانه ‌روز خودش در زحمت است، البته گاهی هم شامّه عابرین را آسیب می‌ رساند؛ لذا این «لام»، «لام» اختصاص است كه در سورهٴ مباركهٴ اسراء فرمود: ﴿إِنْ أَحْسَنتُمْ أَحْسَنتُمْ لأَنفُسِكُمْ وَإِنْ أَسَأْتُمْ﴾ باز ﴿فَلَهَا﴾ حالا بعدها سراینده ‌های ما گفتند: اگر بار خار است خود كشته ‌ای ٭٭٭ وگر پرنیان است خود رشته ‌ای[3] 🔸 مردم مشغول دو كار هستند، خیلی از شماها شاید این درخت‌ های پرتیغ جنگلی را دیدید كه در عربی به آن می ‌گویند قَتاد، این درخت هیچ میوه ‌ای ندارد مگر تیغ، هر چه هم به او بیشتر آب دهید تیغ‌ هایش تیزتر است، حرف این سراینده این است كه «اگر بار خار است» تیغ محصول كار شماست «خود كشته‌ای»، «وگر پرنیان است» پرنیان همین ابریشم است «اگر پرنیان است خود رشته‌ای» یا انسان مشغول رشته پرنیانی است یا آبیاری آن درخت پرتیغ است، این معنی محاسبه است كه می ‌گویند ماه شعبان كه آخر سال است انسان باید حساب ‌هایش را بررسی كند تا سال جدید وارد بشود ببیند كه آیا مثل شهدا (رضوان الله علیهم) خرید و فروش كرده یا مثل جانبازان كه بخشی را خرید و فروش كردند كه حشرشان با اولیای الهی است، نشد اجاره است! آدم نه «بیع» بكند نه اجاره آن وقت اجری نمی ‌برد. اینكه در بسیاری از آیات دارد اجر آنها با خداست اجر برای اجیر است. 🔸 شما خانواده ‌های معظّم شهدا، جانبازان كه به لطف الهی تلاش و كوشش كردید این نعمت را قدر بدانید، البته جامعه قدر شما را می‌ داند ولی عمده آن است كه خودتان قدر این نعمت ‌ها را بدانید دعاهای شما كه ـ ان‌شاءالله ـ مستجاب است برای نظام دعا كنید؛ فرزندان و جامعه ‌تان را با دعا تأمین كنید، از خدای سبحان بخواهید كه توفیق مراقبه و محاسبه را نصیب همه ما بكند كه ما با زبان آزاد، قلب آزاد و صدر مشروح وارد سال جدید یعنی اول ماه مبارك رمضان ـ ان ‌شاء الله ـ بشویم. [1] . سورهٴ بقره، آیهٴ 62 و... . [2] . سورهٴ اسراء، آیهٴ 7. [3] . شاهنامه فردوسی، فریدون، بخش20. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1391/04/22 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
zomar-19ms ss.mp3
6.49M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه 🔹 جلسه: 19 تاریخ: 1393/08/19 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
zomar-19p2.pdf
1.7M
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه 🔹 جلسه: 19 تاریخ: 1393/08/19 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
Al-Masad -01 ss.mp3
5.74M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه 🔹 جلسه: 1 تاریخ: 1399/01/25 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa