zomar-16ms ss.mp3
5.81M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #زمر
🔹 جلسه: 16
تاریخ: 1393/07/28
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
zomar-16p2.pdf
1.65M
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #زمر
🔹 جلسه: 16
تاریخ: 1393/07/28
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
Al-Kowther ss.mp3
4.45M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #کوثر
🔹 جلسه: 1
تاریخ: 1399/01/21
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
Al-Kowther 01 p2.pdf
2.02M
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #کوثر
🔹 جلسه: 1
تاریخ: 1399/01/21
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
Al-Kafiroon ss.mp3
4.9M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #کافرون
🔹 جلسه: 1
تاریخ: 1399/01/22
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
Al-Kafiroon 01 p2.pdf
2.13M
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #کافرون
🔹 جلسه: 1
تاریخ: 1399/01/22
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
💠 دعای انبیاء
🔸 یک بیان نورانی از حضرت زکریا و ابراهیم (سلام الله علیهما) هست که اینها رابطه شان را با خدا به ما آموختند. ما یک رابطه های دستوراتی داریم؛ نمازی داریم، روزه ای داریم، دعایی داریم، مناجاتی داریم، اینها را داریم؛ اما نزدیک ترین دعا با خدا چیست که بخواهیم زمزمه کنیم؟ مخصوصاً در ماه شعبان. ما به هر حال به مهمانی خدا می خواهیم برویم، با چه سرمایه ای برویم؟ اینکه می بینید مرحوم ابن طاووس و سایر بزرگان این أدعیه خودشان را از ماه مبارک رمضان شروع می کنند، برای اینکه هم در روایات هم در أدعیه آمده است، از ماه مبارک رمضان به عنوان «رَأْسُ السَّنَة»،[1] یک؛ از ماه مبارک رمضان به عنوان «غرّة الشهور»،[2] دو، چون در روایات و در ادعیه از ماه مبارک رمضان به عنوان اوّل سال و اوّلین ماه با این دو تعبیر یاد شده است، افرادی مثل ابن طاووس (رضوان الله الیه) و دیگران تاریخ سال را از ماه مبارک رمضان شروع می کنند. ماه مبارک رمضان اوّل سال است، ماه شعبان آخر سال.
🔸 اینکه می بینید ماه شعبان یک عده زیاد تلاش و کوشش می کنند، برای اینکه تمام بدهی هایشان را بدهند. توبه می کنند، استغفار می کنند، قضاها را انجام می دهند، برای اینکه آخر سال است و آخر سال انسان باید حساب هایش را بررسی بکند. ابن طاووس ها سیره و راه آنها این است. ما اگر بخواهیم با ذوات قدسی اهلبیت (علیهم السلام) آشنا بشویم، به زبان اینها، به زبان قرآن و به زبان انبیا با خدا حرف بزنیم، اینها هم دعای «مناجات شعبانیه» دارند، هم می گویند مضطر خدا هستند «أَنْتَ الْخَالِقُ وَ أَنَا الْمَخْلُوقُ وَ أَنْتَ الْقَوِی وَ أَنَا الضَّعِیف»،[3] اینها سرجایش محفوظ است. خدایا یک مخلوقِ ضعیفِ عاجزِ فقیر آمده در خانه تو، اینها همه خوب است؛ اما ببیند دعای زکریا یا دعای ابراهیم (سلام الله علیهما) چیست؟ به خدای سبحان عرض می کنند خدایا! من همان هستم که هر وقت خواستم دادی، ببینید! از خود مایه نمی گذارد، نمی گوید من فقیرم تو غنی هستی، من مخلوقم تو خالقی، من ضعیف هستم. وسیله را ضعف خود و عجز خود و مخلوق بودن خود و مقهور بودن خود قرار نمی دهد.
🔸 به هر حال انسان یک وسیله می خواهد. این دعای «أَنْتَ الْخَالِقُ وَ أَنَا الْمَخْلُوقُ»، یک وسیله است؛ یعنی خدایا! من مخلوق بودنم را وسیله قرار دادم، من عجز خودم را وسیله قرار دادم، من ضعف خودم را وسیله قرار دادم، همین! به ضعف من کمک بکن! به هر حال خودش را مطرح می کند. می گوید من ضعیف هستم، به ضعف من کمک بکن! اما این دعای زکریا و ابراهیم این نیست، خیلی این دعا بلند است! در این دعا که ﴿لَمْ أَكُنْ بِدُعائِكَ رَبِّ شَقِیا﴾،[4] اصلاً نامی از خود او نیست. در می زند، کیست؟ جواب: کسی است که هر وقت خواست، به او دادی، همین! به فعل خدا تمسک می کند. نه اینکه من عاجز هستم، به عاجز کمک بکن. من مخلوق هستم، من ضعیف هستم! سؤال: چه کسی است دم در، در میزند؟ کسی است که هر وقت خواست به او دادی. در آن نام او نیست: ﴿وَ لَمْ أَكُنْ بِدُعائِكَ رَبِّ شَقِیا﴾، من هیچ وقت ناامید نشدم. ببینید تمام محور این حرف کَرم اوست. من چه کسی هستم؟ حالا هر کسی هست! چه کار داری که چه کسی هستم؟! هر وقت خواستم، دادی، همین! ﴿لَمْ أَكُنْ بِدُعائِكَ رَبِّ شَقِیا﴾ این خاصیت ماه پُر برکت شعبان است.
[1]. إقبال الأعمال (ط ـ القدیمة)، ج1، ص4؛ تهذیب الأحكام (تحقیق خراسان)، ج4، ص333.
[2]. الإقبال بالأعمال الحسنة (ط ـ الحدیثة)، ج1، ص31؛ الوافی، ج11، ص364.
[3]. إقبال الأعمال (ط ـ القدیمة)، ج2، ص618.
[4]. سوره مریم، آیه4.
#ماه_شعبان
#محور_کرم
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه مدثر جلسه 1
تاریخ: 1398/01/27
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
zomar-17ms ss.mp3
4.58M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #زمر
🔹 جلسه: 17
تاریخ: 1393/07/29
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
zomar-17p2.pdf
1.44M
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #زمر
🔹 جلسه: 17
تاریخ: 1393/07/29
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
Al-Nasr 1 ss.mp3
5.44M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #نصر
🔹 جلسه: 1
تاریخ: 1399/01/23
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
Al-Nasr 01 p2.pdf
2.38M
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #نصر
🔹 جلسه: 1
تاریخ: 1399/01/23
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
💠 قطب فرهنگی
🔸 یك بیان نورانی مرحوم كلینی از امام صادق (سلام الله علیه) دارد كه خدای سبحان هرگز تعهّدی را از جامعه نگرفته كه عالِم بشوند، مگر اینكه از علما تعهّد گرفته كه معلّم باشند: «لِأَنَ الْعِلْمَ كَانَ قَبْلَ الْجَهْل»،[1] اول از علما تعهّد گرفته كه درست جامعه را تعلیم بدهید, بعد از جامعه تعهّد گرفته كه عالم بشوید، «لِأَنَ الْعِلْمَ كَانَ قَبْلَ الْجَهْل».
🔸 قطب فرهنگی یك ملت, فهم آن ملت است، احتجاج در قیامت با مدار عقل است, ثواب بر مدار عقل است, عِقاب بر مدار عقل است, اگر عقل دینی, فرهنگ دینی در ملتی قوی نباشد، وقتی یك عمل را می بینند اما پشتوانه عقلی آن را نمی دانند، یا به این سمت، یا به آن سمت گرایش پیدا می كنند. بنابراین دینی كه به ما گفته است «طَلَبُ الْعِلْمِ فَرِیضَة»، آن دین به ما گفته چه علمی را فرا بگیرید، این طور نیست كه گفته باشد، عالِم شدن واجب است اما نگفته باشد چه علمی؟!
🔸 خدا غریق رحمت كند مرحوم شیخ بهایی را! ایشان در كتاب شریف زبدة الاصول دارد، تقلید افضل لازم است نه اعلم,[2] سابقاً كنار علم, تقوا را ذكر می كردند كه «أعلم و أتقی» باید باشد، بعد كم كم ضعیف شد، گفتند: «أعلم و أتقی بالاحتیاط الوجوبی», بعد كم كم ضعیف تر شد گفتند: «أعلم و أتقی بالاحتیاط الاستحبابی»، بعد كم كم این «أتقی» هم گرفته شد, شده «أعلم»، این است كه آن مرجع باید كار یك امامزاده را بكند!
[1]. الکافی(ط ـ الاسلامیه)، ج1، ص41.
[2]. زبدة الاصول، ص165.
#روز_بزرگداشت_شیخ_بهایی
#مدار_عقل
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
📚 دیدار جمعی از شیعیان خوجه اثنا عشری با حضرت استاد
تاریخ: 1395/01/09
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
zomar-18ms ss.mp3
5.56M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #زمر
🔹 جلسه: 18
تاریخ: 1393/08/18
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
zomar-18p2.pdf
1.61M
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #زمر
🔹 جلسه: 18
تاریخ: 1393/08/18
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa