eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
13هزار دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
2.1هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 کانال دروس معظم له @a_javadiamoli_doross ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
  عجز ادراک
🔹 كه شاگرد است، در دو مرحله دو نوع سخن دارد. اگر حكیمانه بخواهد سخن بگوید، می ‌گوید: ای برادر تو همان اندیشه ‌ای ٭٭٭ ما بقی خود استخوان و ریشه ‌ای 🔹 انسان به جز سرمایه ‌ای ندارد و آنچه می ‌ماند و ماندنی است، ادراك است و فهم است و برهان است و دلیل؛ ولی وقتی به ذات اقدس الهی می ‌رسد كه او مفهوم نیست تا با علم حصولی درك شود، همین شاگرد , همین مولوی كه می‌ گفت: «ای برادر تو همان اندیشه ‌ای»، گفت: «گردن بزن اندیشه را ما از كجا او از كجا». مگر خدا مفهوم است كه به ذهن بیاید؟! مگر خدا مثل شمس و قمر است كه به ذهن بیاید؟! مگر خدا مثل آسمان و زمین است كه با علم حصولی و استدلالی و مفهوم به ذهن بیاید؟! آفت ادراك آن قال است و حال ٭٭٭ خون به خون شستن محال است و محال 🔹 حكیم می ‌گوید من مطلب نظری را با مفهوم بدیهی می ‌فهمم, فقیه می ‌گوید چنین است, اصولی می ‌گوید ‌چنین است, محدّث می ‌گوید چنین است كه مطلب مشكل را با مطلب آسان باید فهمید; یعنی با مقدّمات بدیهی به نتیجه می ‌رسیم، این راه اندیشه است؛ اما ذات اقدس الهی كه مفهوم نیست, خدا كه ماهیت ندارد، او حقیقت هستی خارجی است، او كه به ذهن نمی ‌آید، لذا مادامی كه مرز فقه است و اصول است و حكمت است و حدیث است و برهان است و فلسفه, حرف مولوی شاگرد شمس این است: «ای برادر تو همان اندیشه ‌ای»؛ اما وقتی نسبت به خدا رسید، فرمود: «گردن بزن اندیشه را ما از كجا او از كجا» و گفت: آفت ادراك آن قال است و حال ٭٭٭ خون به خون شستن محال است و محال 🔹 شما مفهوم نظری را می‌ خواهی با مفهوم بدیهی حل كنی؟! خون را با خون می‌ خواهی بشویی؟! برای آن مشكل نظری باید از تن بیرون بروی, از ذهن بیرون بروی، «از علم به عین آمد وز گوش به آغوش»، باید بیرون بروی و مشاهده كنی، وگرنه مگر می‌ شود چیزی كه عین خارجی است و مفهوم نیست و ماهیت نیست و اینکه به ذهن بیاید نیست، آن را با ذهن حل كنی؟! 📚 پیام به كنگره بزرگداشت شمس تاریخ: 1394/07/.05 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 مصادیق شهروندان 12. یتیمان حفظ مال یتیم و چگونگی آن ... امام صادق (ع) فرمود: پایان دوره یتیمی یتیم، بلوغ اوست كه دوران قوت اوست و اگر بلوغ [احتلام] حاصل شد و در وی رشدی احساس نشد و همچنان در سفاهت و ضعف بود سرپرست و ولیّ او باید دارایی وی را حفظ کند. [1] [1]. انْقِطَاعُ یتْمِ الْیتِیمِ بِالاحْتِلامِ وَ هُوَ أَشُدُّهُ وَ إِنِ احْتَلَمَ وَ لَمْ یؤْنَسْ مِنْهُ رُشْدٌ وَ كَانَ سَفِیهاً أَوْ ضَعِیفاً فَلْیمْسِكْ عَنْهُ وَلِیهُ مَالَهُ (الكافى، ج7، ص68). 📚 مفاتیح الحیات ص 405 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
 حقیقت ابدی
🔹 ما روحی داریم ابدی، وقتی ابدی شد این کالای ابدی را نمی ‌شود با این بساط دنیا تأمین کرد. بله، جسمی داریم که به این سبک است که این جسم عوض می ‌شود و جسم دیگر می ‌آید. الآن کسانی که مثلاً هشتاد سال دارند، حداقل هشت بار تمام ذرات بدن آنها عوض شد؛ منتها حالا شبیه آن می ‌روید، ما خیال می ‌کنیم این همان است، در حالی که این ده بار عوض شد. این حرف را هم که جناب دارد که آن مبدل شد درین جو چند بار ٭٭٭ عکس ماه و عکس اختر بر قرار همین است. 🔹 آدم اگر یک شب مهتابی، کنار نهری که خیلی روان است، نامحسوس است، بنشیند، عکس ماه را در این رودخانه می ‌بیند؛ یک ساعت که بنشیند خیال می ‌کند که این عکس، همان عکس یک ساعت قبل است، در حالی که ده‌ ها بار عوض شد و رفت. آن مبدل شد درین جو چند بار ٭٭٭ عکس ماه و عکس اختر بر قرار ما خیال می ‌کنیم به همان وضع سابق هستیم. 🔹 این حرف‌ها را به اینها یاد داد که ما یک هستیم، سخن از ده میلیارد سال و صد میلیارد سال نیست. الآن شما می ‌توانید بگویید که فلان سلسله جبال یا فلان قله چند سالش داشت، به هر حال می ‌توان گفت؛ اما نمی ‌توانید بگویید «دو دو تا چهارتا» چند سالش است، چون این زمانی و زمینی نیست. تازه این در حد کمّیات است، خیلی بالاتر از این است. 📚 دیدار جمعی از نخبگان علمی و دانشگاهی کشور با حضرت استاد تاریخ: 1397/10/09 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
محور وحدت

🔸 امیرمؤمنان (علیه ‌السلام) درباره (‏صلی الله علیه و آله و سلم) برای می ‏فرماید: «مَنْ تَقَدَّمَها مَرَقَ وَ مَنْ تَخَلَّفَ عَنْها زَهَقَ، وَ مَنْ لَزِمَها لَحِقَ»؛ هر كسی كه از آن پیشی گیرد، از دین خارج شود و آن‏كسی كه از آن عقب بماند، هلاك گردد و هر كس كه از آن جدا نشود، به او رسد. 📚 روابط بین الملل - صفحه 93 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 مصادیق شهروندان 12. یتیمان حفظ مال یتیم و چگونگی آن ... ابوبصیر گوید: از امام صادق (ع) درباره ﴿مَن كانَ غَنِیا فَلیستَعفِف...﴾ پرسیدم. فرمود: آیه درباره كسی است كه خود را وقف زراعت یا دام یتیم كرده است و در این امور مشغول است، پس به گونه شایسته از مال یتیم صرف می ‌كند؛ اما اگر پول نقد یتیم نزد او نهاده شد حق هزینه كردن مال یتیم را ندارد. [1] نکته: زراعت و دام در این حدیث برای مثال است و امروزه باید گفت اگر یتیم مالك خودرو یا فروشگاه و مانند آن است كه بدون كار، درآمدزا نخواهد بود، سرپرست وی به میزان كاری كه برای دارایی یتیم انجام می ‌دهد می‌ تواند حق الزحمه بگیرد. [1]. (تفسیر العیاشی، ج1، ص248). 📚 مفاتیح الحیات ص 405 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
 منشأ اختلاف
🔹 در قرآن دارد به اینکه راز اختلاف افراد با هم آنهاست. درباره یهودی‌ ها این‌طور دارد که ﴿تَحْسَبُهُمْ جَمیعاً وَ قُلُوبُهُمْ شَتَّی ذلِكَ بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لا یعْقِلُونَ﴾، این است که البته درباره یهودی‌ ها است. فرمود شما خیال می ‌کنید اینها با هم هستند؛ ولی اینها همیشه با هم اختلاف دارند. این می ‌گوید من برترم، او می ‌گوید من برترم، این می ‌گوید مال من است! 🔹 برای دو ثانیه یا سه ثانیهT اتومبیل مدام بوق می ‌زند و مدام ترافیک می ‌شود؛ حالا بر فرض او اشتباه کرده است، دو دقیقه کن! فرمود: ﴿تَحْسَبُهُمْ جَمیعاً وَ قُلُوبُهُمْ شَتَّی ذلِكَ بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لا یعْقِلُونَ﴾، چون نیستند [تبدیل به] پانزده میلیون پرونده می ‌شود. شما این کشورهایی که یک مقداری ‌شان خوب است، مگر پرونده دارند؟ سالی یک بار دستگاه قضایی ‌شان راه می ‌افتد. اینکه نمی ‌شود زندگی! 📚 درس اخلاق تاریخ: 1398/06/21 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra