💠 لقای الهی
🔹 جریان لقای خدا كه #بهترین_هدف است، عبارت از آن است كه انسان ضمن اینكه پرده دار است و پرده دری نمیكند، پشت پرده را ببیند. اگر معنای #لقای_خدا این است كه پرده دری نكند و پرده داری بكند لكن پشت پرده را هم ببیند، این نه بیراهه میرود و نه راه كسی را می بندد، چون وقتی به لقای خدا بار یافت نه تنها می داند كه خدا او را می بیند، بلكه او هم خدای خود را با چشم جان مشاهده می كند اولاً و می بیند كه خدای سبحان او را می نگرد ثانیاً و می بیند كه خدای سبحان قادر مطلق است ثالثاً و می بیند كه خدای سبحان میتواند در عین حال پرده دری بكند و آبروی او را بریزد رابعاً و می بیند كه در عین حال در تمام حالات خدا پرده داری دارد و #ستاری می كند خامساً.
به پیر میكده گفتم كه چیست راه نجات ٭٭٭ بخواست جام می و گفت راز پوشیدن[1]
🔹 معنای لقای خدا اختصاصی به بعد از مرگ ندارد. از ذات اقدس الهی امیر المؤمنین (سلام الله علیه) سؤال كردند كه چرا شما علاقه مند لقای خدایید؟ این قدر که مشتاق دیدن خدا و لقای خدایید برای چیست؟ فرمود او بهترین #محبت را نسبت به من كرد، یقین میدانم وقتی به حضور او باریابم من را هم عزیز می دارد. كاری از این بهتر نبود كه خدا نسبت به ما كرد و آن این است كه راه ملائكه را به ما نشان داد، دین ملائكه را برای ما انتخاب كرد، دین انبیا و مرسلین را برای ما انتخاب كرد. وقتی به حضرت عرض كردند «فَلِمَا ذَا أَحْبَبْتَ لِقَاءَهُ قَالَ لَمَّا رَأَیتُهُ قَدِ اخْتَارَ لِی دِینَ مَلَائِكَتِهِ وَ رُسُلِهِ وَ أَنْبِیائِهِ عَلِمْتُ أَنَّ الَّذِی أَكْرَمَنِی بِهَذَا لَیسَ ینْسَانِی فَأَحْبَبْتُ لِقَاءَهُ»؛[2] [فرمود] وقتی من دیدیم خدای سبحان همان راهی كه برای جبرئیل و میكائیل و سایر ملائكه انتخاب كرده است كه معرفت او و محبت او و پیروی از او و عدم تخطی از دستور او، همان راه كه برای ملائكه انتخاب كرد برای من انتخاب كرد؛ همان راهی را كه برای آدم صفی و نوح نجیب و موسای كلیم و عیسای مسیح و سایر انبیا مخصوصاً وجود مبارك خاتم (علیهم آلاف التحیة و الثناء) انتخاب كرد، همان راه را برای من برگزید، می دانم وقتی به حضور او بار یابم مرا محترم می شمارد؛ لذا من #مشتاق_لقای اویم. چرا من مشتاق لقای او نباشم؟ من برای او كاری نكردم، او بهترین محبت را نسبت به من كرد، از این بهتر كه دیگر ممكن نبود!
[1]. دیوان حافظ، غزل393.
[2]. التوحید (للصدوق)، ص288.
#بهترین_هدف
#مشتاق_لقا
#پرده_پوشی
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 دیدار ـ جوانان مؤتلفه اسلامی با حضرت استاد
تاریخ: 1385/12/17
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 فراموشی تعهّد
🔹 ﴿وَنَسُوا حَظّاً مِمَّا ذُكِّرُوا بِهِ﴾؛[1] نصیبی از آن چه که ما به آنها تذكّر دادیم را فراموش كردند، در #اثر_گناه تذكره و تعهّد ما را #فراموش كردند. از ابن مسعود نقل شده است كه اگر عالمی معصیت كند، مقداری از علم از یاد او می رود؛ به همین آیه هم استدلال كرد كه ﴿وَنَسُوا حَظّاً مِمَّا ذُكِّرُوا بِهِ﴾؛ اگر یك عالمی گرفتار معصیت بشود، گوشه ای از #نعمت_علم از او گرفته می شود.[2] ممكن است كه از لحاظ [امورات] دنیا آسیبی به او نرسد، امّا مقداری از علم از او گرفته می شود.
🔹 در حدیثی كه مرحوم كلینی (رضوان الله علیه) از معصوم (سلام الله علیه) نقل كرده است، بین علم و عمل یك ارتباط وجودی برقرار است؛ حضرت فرمود: «الْعِلْمُ مَقْرُونٌ إِلَى الْعَمَلِ فَمَنْ عَلِمَ عَمِلَ وَ مَنْ عَمِلَ عَلِمَ وَ الْعِلْمُ یهْتِفُ بِالْعَمَلِ فَإِنْ أَجَابَهُ وَ إِلَّا ارْتَحَلَ عَنْهُ»؛[3] علم با عمل یك هُتاف و ندایی با هم دارند، علم به عمل می گوید که به دنبال من بیا! من تنها نمی روم و تنها در این سفر حركت نمی كنم، تو باید همراه من بیایی! اگر عمل به دنبال علم حركت كرد و جواب این هاتف غیبی را دارد، این علم می ماند «وَ إِلَّا ارْتَحَلَ» این علم هم می رود، كم كم انسان فراموش كار می شود و آنچه را كه در مدارس برای مدّتی آموخت همه از یادش می رود؛ اول این علوم ادبی ـ حركت ها و اعراب ها ـ كم كم از یادش می رود، بعد كم كم علوم اعتباری، بعد كم كم علوم فكری، بعد كم كم علوم اعتقادی، بعد می شود یك عوام و #عوام می میرد! عوام می میرد نه یعنی ایمان عوام را هم به همراه ببرد، چون عوام هر چه داشت به همراه می برد و این شخص هر چه داشت از دست داد و می رود! به این علت است كه بدتر از او خواهد بود!
🔹 ابن مسعود به همین كریمه استدلال كرد فرمود عالمی اگر #معصیت كند مقداری از علمش از یادش می رود و این بیان با آن حدیث شریف كه مرحوم كلینی نقل كرده است مناسب است كه «وَ الْعِلْمُ یهْتِفُ بِالْعَمَلِ» علم هاتف است ندای غیبی دارد «فَإِنْ أَجَابَهُ»؛ یعنی اگر عمل علم را اجابت كرد و به دنبال آن حركت كرد این علم می ماند، «وَ إِلَّا ارْتَحَلَ عَنْهُ» این علم می رود.
[1]. سوره مائده، آیه13.
[2]. الكشاف عن حقائق غوامض التنزیل، ج1، ص615؛ «قد ینسى المرء بعض العلم بالمعصیة و تلا هذه الآیة».
[3]. الكافی (ط ـ الإسلامیة)، ج1، ص44.
#اثر_گناه
#ندای_غیبی
#نعمت_علم
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه بقره ـ جلسه 81
🆔 @a_javadiamoli_esra
دار القرار.mp3
1.45M
💠 روز بیست و یکم ماه #جمادی_الاول 1442
🔹 دار القرار
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 دار القرار
🔹 ذات اقدس الهی درك شدنی نیست فرمود: «لَمْ یُطْلِعِ الْعُقُولَ عَلَی تَحْدِیدِ صِفَتِهِ وَ لَمْ یَحْجُبْهَا عَنْ وَاجِبِ مَعْرِفَتِه»؛[1] فرمود هیچ عقلی به كُنه ذات اقدس الهی راه ندارد، اما آن مقداری كه شناخت خدا ممكن است آن راه باز است. ما با این بخش سوم با منطقة الفراغ با بخش سوم؛ یعنی فعل خدا, فیض خدا, وجه خدا, نور خدا كار داریم. فرمودند دائماً به یاد خدا باشید برای اینكه او #دائم_الفیض است از یك طرف, دشمن هم #دائم_الوسوسه است از طرف دیگر، او كه انسان را آرام نمی گذارد!
🔹 مطلب بعدی آن است كه نام و ذكر خدا هر كدام از اینها طنابی است كه اگر انسان اینها را بگیرد از هر سقوطی نجات پیدا می كند؛ ولی آن یاد و آن نامی كه انسان را به مقامی می رساند و جزء #مخلَصین می كند تنها یاد مبدأ و توحید نیست. توحید به تنهایی مشكل ما را حل نمی كند. بله خدا هست! آن چه که مشكل ما را حل می كند این است كه خدا از ما #مسئولیت می خواهد، ما به حضور او می رویم، ما از آن طرف نیامدیم كه در گودال فرو برویم، ما را آوردند كه ببرند! نه اینكه آوردند كه اینجا بگذارند یا در گودال بگذارند، اینطور نیست.
🔹 فرمود من به یك عده جایزه دادم! به ابراهیم جایزه دادم, به اسحاق جایزه دادم, به یعقوب جایزه دادم, جایزه من به آنها این است كه آنها جزء #بندگان_مخلَص من هستند, چرا؟ ﴿إِنَّا أَخْلَصْناهُمْ﴾،[2] ما شدیم مخلِص و آنها شدند مخلَص؛ وقتی كسی #مخلَص باشد دیگر از گزند وسوسه مصون است ﴿إِلاَّ عِبادَكَ مِنْهُمُ الْمُخْلَصینَ﴾ آنها كه «استخلصهم الله لنفسه» اگر عده ای مخلَص اند كه فوق مخلِصین اند, اگر عده ای به جایی رسیدند كه شیطان با همه عداوت و دشمنی گفت من نسبت به اینها توان ندارم ﴿إِلاَّ عِبادَكَ مِنْهُمُ الْمُخْلَصینَ﴾. تصریح قرآن كریم درباره انبیای خاص این است كه اینها جزء بندگان مخلَص من هستند. چرا ﴿إِنَّا أَخْلَصْناهُمْ﴾؟ ﴿بِخالِصَةٍ ذِكْرَی الدَّارِ﴾[3] فرمود ما مخلِص هستیم اینها مخلَص اند اینها را خاص برای خودمان گرفتیم سؤال, چرا؟ برای اینكه اینها خالص اند! خلوصشان در چیست؟ این است كه اینها همیشه به فكر خانه شان هستند، دار یعنی خانه, اینها به فكر خانه اند نه مسافرخانه! به فكر خانه اند نه به فكر راه! خانه انسان جایی است كه انسان كه به آنجا رفت می آرمد. از قیامت به عنوان #دار_القرار یاد میشود اینجا #دار_الفرار است! فرمود: «خُذُوا مِن مَفَرِّكُم لِمَقَرِّكُم»[4] خانه آدم جایی است كه آدم به آنجا رفت میآرمد! پس معلوم می شود ما خانه ای داریم كه آن را باید آباد كنیم ﴿إِنَّا أَخْلَصْناهُمْ﴾ لِمَ؟ ﴿بِخالِصَةٍ﴾ لِمَ؟ ﴿ذِكْرَی الدَّارِ﴾.
[1] . نهج البلاغه(للصبحی صالح)، خطبه49.
[2] . سوره حجر، آیه40؛ سوره ص، آیه83.
[3] . سوره ص، آیه46.
[4] . نهج البلاغه(للصبحی صالح)، خطبه203.
#دائم_الفیض
#مخلصین
#دار_الفرار
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1393/05/16
🆔 @a_javadiamoli_esra
هدایت شده از استاد مرتضی جوادی آملی
15-10-1399.pdf
145.2K
💠 یادداشت استاد دکتر #مرتضی_جوادی_آملی به مطالب اخیر منتشر شده از دکتر عبدالکریم سروش.
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🆔 @m_vaezjavadi
💠 مصونیت
🔹 فرمود: ﴿إِنَّ الَّذِینَ یؤْذُونَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ لَعَنَهُمُ اللَّهُ فِی الدُّنْیا وَ الْآخِرَةِ﴾[1] ایذای خدا به #هتك_حرمت_دین اوست، احكام اوست، شریعت اوست و مانند آن، ایذای رسول خدا هم به اطاعت نكردن دستورات اوست و هم به بدرفتاری به پیشگاه آن حضرت و گرامی نداشتن آن حضرت و توهین به آن حضرت که فرض دارد؛ فرمود اینها از رحمت خدا در دنیا و آخرت دورند و ذات اقدس الهی برای آنها #عذاب_خوار_كننده آماده كرده است. یك وقت است می گوییم رحمت به آنها نمی رسد، خب این فقدان كمال است، یك وقت میگوییم گذشته از اینكه از رحمت دورند، به عذاب هم نزدیك اند؛ لذا این دو جمله كاملاً از هم جدا و جداگانه ذكر شد، این درباره ایذای خدا و ایذای پیامبر یعنی احكام خدا و مسئله رسالت.
🔹 به همین مناسبت كه مسئله ایذاء مطرح است فرمود: ﴿یا أَیهَا الْنَّبِی﴾ به همسرانت، به دخترانت، به زنهای با ایمان بگو كه #عفتشان و #حجابشان را حفظ بكنند، برای اینكه درست است كه دیگران حقّ ایذاء ندارند، ولی ما هم موظفیم طرزی زندگی كنیم كه مورد اذیت قرار نگیریم! به عرضتان رسید كه اوباش اول یك اصطلاح حدیثی بود، بعد وارد مسئله كلام شد، بعد وارد مسائل سیاسی و اجتماعی شد. می گوییم اراذل و اوباش، این اوباش جمع وَبْش یا وَبَش است آن چرك روی ناخن و سفیدی روی ناخن را می گویند وَبْش، اوباش یعنی چرك های روی ناخن در احادیث دارد كه اوباش فلاناند[2] این مرحله دوم، از مرحله كلام به مرحله مسائل سیاسی و اجتماعی رسیده كه می گویند اراذل و اوباش جمع شدند این كار را كردند، فرمودند این اوباش ممكن است كه جلوی زن هایی كه حجابشان را حفظ نكردند بگیرند و باعث اذیت و آزار آنها بشوند، برای اینكه زن های عفیف مورد اذیت و آزار اینها قرار نگیرند و به اصطلاح #مصونیت پیدا كنند اینها حجابشان را حفظ كنند فرمود: ﴿قُلْ لِأَزْوَاجِكَ وَبَنَاتِكَ وَنِسَاءِ الْمُؤْمِنِینَ﴾ اینها ﴿یدْنِینَ عَلَیهِنَّ مِن جَلاَبِیبِهِنَّ﴾[3] جِلباب حالا یا چادر است یا آن پوشش بزرگ كه فرمود اینها قدری بیشتر و بزرگ تر این جِلباب را بگیرند سر را بپوشاند، «جَید» گردن را بپوشاند، «جَیب» گریبان را بپوشاند تا شناخته نشوند؛ یعنی كسی نتواند اینها را ببیند، همین علامت عفّت اینهاست، همین علامت حجاب اینهاست، همین باعث میشود كه اوباش به دنبال اینها راه نیفتند.
🔹 قرآن هم دستورات #فقهی دارد، هم دستورات #تزكیه_ای دارد و هم دستورات #امنیتی دارد. اگر فرمود: ﴿یعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَ الْحِكْمَةَ﴾ مشخص است، اگر فرمود: ﴿یزَكِّیهِمْ﴾[4] هم مشخص است. مسئله تعلیم كه حكم فقهی را بیان میكند در صدر این آیه هست. در سوره مباركه «مؤمنون» گذشت كه فرمود هم زن ها جلوی چشمشان را بگیرند هم مردها جلوی چشمشان را بگیرند; آیه سوره مباركه «نور» این بود ﴿قُل لِّلْمُؤْمِنِینَ یغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ وَیحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذلِكَ أَزْكَی لَهُمْ﴾،[5] اگر فرمود ﴿یزَكِّیهِمْ﴾ راه تزكیه همین است! یك وقت فرمود نگاه به نامحرم حرام است این می شود ﴿یعَلِّمُهُم﴾، گاهی میفرماید خودتان را تطهیر كنید طاهر كنید #آلوده_نشوید این می شود ﴿أَزْكَی لَهُمْ﴾.
[1]. سوره احزاب، آیه57.
[2]. دلائل الامامة، ص253; الغارات، ج2، ص273.
[3]. سوره احزاب، آیه59.
[4]. سوره بقره، آیه129.
[5]. سوره نور، آیه30.
#کشف_حجاب_در_ایران
#هتك_حرمت_دین
#تطهیر
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه احزاب ـ جلسه 26
تاریخ: 1392/02/29
🆔 @a_javadiamoli_esra
تقدیم فرائض بر نوافل.mp3
1.59M
💠 روز بیست و سوم ماه #جمادی_الاول 1442
🔹 تقدیم فرائض بر نوافل
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 تقدیم فرائض بر نوافل
🔹 در کلمه 39 حکمت وجود مبارک حضرت امیر (سلام الله علیه) فرمود: «لَا قُرْبَةَ بِالنَّوَافِلِ إِذَا أَضَرَّتْ بِالْفَرَائِضِ»،[1] نافله چیزی است که انجام آن فایده دارد، ولی ترک آن ضرر ندارد. فریضه آن است که انجام آن #ضروری است و فایده فراوان دارد، ترک آن هم خسارت های فراوانی دارد. فرمود آن نافله ای که به #فریضه آسیب برساند مجال ندارد، نمی شود با نافله ای که به فریضه ضرر می رساند به خدا متقرّب شد.
▫️ کسی که حج واجب به ذمّه اوست نمی تواند حج مستحبی انجام بدهد. کسی که روزه واجب به عهده اوست، نمی تواند روزه مستحبی بگیرد؛ حتی در نماز آن نافله ای که به فریضه آن آسیب می رساند دیگر نمی شود با آن به خدا نزدیک شد، امر قُربی نیست؛ این حکم فقهی است و روشن است و همه ما آشنا هستیم.
▫️ اما در مسائل اقتصادی، آن کاری که جزء نوافل اقتصاد است، یک تولید موقت است، یک اشتغال موقت و ناپایدار است، دولت بخواهد بر اساس آن سرمایه گذاری کند، آن تولیدهای اساسی و شغل های اساسی را رها کند، این #فریضه_اقتصاد را ترک کرده و به نافله اقتصاد رسیده است.
▫️ در حوزهها و دانشگاهها بعضی از مطالعات و اطلاعات اند یا کتاب تاریخ یا قصّه است، اینها جزء #نوافل_علوم اند. آن درسهایی که به اصول اعتقادی برمیگردد؛ مثل قرآن، مثل نهج البلاغه، مثل احکام ضروری اسلام، اینها جزء فرائض است. کسی در حوزه وقت خود را صرف مطالعات متفرقه جانبی بکند، از تفسیر بماند، از فقه بماند، از کلام بماند، این به آن علوم واجب آسیب رسانده است. در دانشگاه ها هم همین طور است. بنابراین این یک اصل جامع و کلّی است که وجود مبارک حضرت امیر فرمود؛ آن نافله ای که به فریضه آسیب میرساند وسیله تقرّب نیست.
🔹 اگر کسی بخواهد علم پیدا کند هیچ چارهای ندارد مگر اینکه برهان را بفهمد. برهان هم قضایای خاصی دارد. کمتر چیزی که به دست آدم میآید همین برهان است و آن یقین است؛ لذا هم مرحوم بوعلی در منطق شفا تصریح کرد که خواندن #برهان_منطق برای یک متفکّر فریضه است،[2] هم شیخ اشراق.[3] پس در علم بخش برهان فریضه است، بخشهای خطابه و امثال خطابه نافله است. در فقه مشخص است، در اقتصاد مشخص است.
▫️ در سیاست کسی سرگرم باشد به امور جزئی، اختلافات جزئی را حلّ کند؛ اما آن اختلافات ریشه ای که مانده است از آن غافل باشد، این نافله سیاسی است که به #فریضه_سیاسی آسیب می رساند.
🔹 بنابراین کشورداری، اقتصاد مملکت، اقتصاد مقاومتی، اخلاق دینی، فلسفه دینی، فقه دینی، اجتماع دینی، اینها یک ارکان اوّلیه به عنوان فرائض دارد و یک سلسله امور جنبی هم به عنوان نافله دارد. این بیان نورانی حضرت امیر (سلام الله علیه) که فرمود هرگز نمی شود نافله را جایگزین فریضه کرد از همین قبیل است که «لَا قُرْبَةَ بِالنَّوَافِلِ إِذَا أَضَرَّتْ بِالْفَرَائِضِ».
[1]. نهج البلاغة (للصبحی صالح)، حکمت39.
[2] . الشفاء(المنطق)، البرهان، ص54.
[3] . حكمة الاشراق، ص40 و 41.
#قرب_الهی
#ضرورت
#برهان_منطق
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1397/09/01
🆔 @a_javadiamoli_esra
شرح صدر.mp3
1.72M
🔹 چهارمین سالگرد حضرت #آيت_الله_هاشمی_رفسنجانی رحمة الله علیه
#ویژه_سالگرد
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 شرح صدر
🔹 در جامعه ما، بركات فراوان هست. اختلاف یك وسیله #رحمت است كه «اخْتِلَافَ أُمَّتِی رَحْمَة»،[1] ما باید تلاش و كوشش بكنیم، این اختلاف را، نظیر اختلاف «لَیل وَ نَهَار» بدانیم كه از آن بهره بگیریم. نه اینكه ـ خدای نكرده ـ اختلاف را به مخالفت تبدیل كنیم، مخالفت را به معاندت تبدیل كنیم و این دو شرط دارد: یكی اینكه نگوییم من این كار را كردم، یكی اینكه نگوییم تو عُرضه نداشتی این كار را بكنی، هر دو نقص است! دو چیز مانع این است كه این اختلاف صد درصد حق و مقدس و منزه را تیره می كند: یكی اینكه من اینم، یكی اینكه تو آنی!
▫️ ما با #شرح_صدر كه این آقا در همین حدّ است، من هم اگر بودم همین طور فكر می كردم. با شرح صدر میتوانیم اختلاف را، اختلاف نگه داریم، نگذاریم به مخالفت تبدیل بشود، وگرنه به معاندت تبدیل میشود، سر از معاندت در می آورد و می شود «إربا إربا»، این اصل اول.
🔹 اصل دوم این است: امام (رضوان الله تعالی علیه) این معنا را ـ استاد همه ما بود ـ خوب درك كرد و همه موارد را به جا پیاده كرد. ما شهریور سال هزار و سیصد سی و چهار بود كه وارد قم شدیم، اولین برخورد ما با مرحوم آیت الله هاشمی درس امام (رضوان الله علیه) بود. ایشان به عنوان یك طلبه فاضل، درس امام شركت میكردند. امام هم یك شخصیت «جامع الأطراف» بود؛ نه «جامع الأطراف» حوزوی، بلكه «جامع الأطراف» جهانی! در حوزه بعضی از آقایان فقه و اصول خوب خواندند، مجتهد بودند، از فلسفه و كلام خبر نداشتند؛ بعضیها فلسفه و كلام خوانده بودند، فقه و اصولشان جامع نبود؛ بعضی ها در عرفان كار كردند، در فقه و اصول یا فلسفه خیلی قوی نبودند. امام در همه این بحث ها ـ به لطف الهی ـ جامع بود، این هم یك مطلب. اما آنچه در امام بود و در دیگران بسیار ضعیف بود یا اصلاً نبود، آن #جامعیت_جهان_شمولی او بود. قرآن كریم از یك چنین انسان جهان شمولی كه مظهر ذات أقدس الهی قرار می گیرند، به عنوان ﴿شَدیدُ الْقُوی﴾ یاد می كند. خیلی ها پیش امام درس خواندند، به عنوانی كه فقیه است، به عنوانی كه اصولی است، به عنوان اینكه حكیم است، به عنوان اینكه عارف است، درس خواندند؛ اما هاشمی پیش امام به عنوان اینكه ﴿شَدیدُ الْقُوی﴾ است، درس خوانده ﴿عَلَّمَهُ شَدیدُ الْقُوی﴾.[2]
🔹 امام (رضوان الله علیه) شاگردان متعدد داشت، فقه و اصول میگفت، در بعضی جلسات خصوصی عرفان میگفت، در بعضی جلسات فلسفه میگفتند و شاگردان خاصی داشتند. مرحوم آیت الله هاشمی، ضمن اینكه فقه و اصول را خدمتشان میخواندند، امام به عنوان ﴿عَلَّمَهُ شَدیدُ الْقُوی﴾، رویشان كار كرد و او هم شاگرد متعلِّم استاد ﴿شَدیدُ الْقُوی﴾ بود. ایشان زندان رفتن را، شكنجه شدن را، دشواریها را تحمل كردن، و #صبور بودن و دشنام را شنیدن و اختلاف را به مخالفت تبدیل نكردن، مخالفت را به معاندت تبدیل نكردن، پیش این ﴿عَلَّمَهُ شَدیدُ الْقُوی﴾ خواندند؛ این با درس و بحث حاصل نمیشود! اینكه عرض كردیم این #صحابی_صادق_و_صالح_و_صابر بود، برای اینكه معلم ایشان که ﴿شَدیدُ الْقُوی﴾ بود، او را خوب تربیت كرده است. هر كدام از ما یك گوشه ای از فرمایشات امام را یاد گرفتیم؛ اما ﴿شَدیدُ الْقُوی﴾ بودن كار دیگر است!
[1]. وسائل الشیعة، ج27، ص141.
[2]. سوره نجم، آیه5.
#چهارمین_سالگرد_درگذشت_آیت_الله_هاشمی_رفسنجانی
#صحابی_صادق_صالح_صابر
#گسترش_رحمت
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 مصاحبه نشریه حریم امام با حضرت استاد
تاریخ: 1395/11/12
🆔 @a_javadiamoli_esra
پیوند با نظام اسلامی.mp3
1.96M
💠 روز بیست و چهارم ماه #جمادی_الاول 1442
🔹 پیوند با نظام اسلامی
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠پیوند با نظام اسلامی
🔹 كسانی كه در راه دین شربت شهادت می نوشند و فداكار و مجاهد در #راه_دین هستند، همان طوری كه در دنیا نام آنها در كنار نام انبیا (علیهم السلام) است، در آخرت مقام اینها هم بعد از مقام انبیا و اولیا در «تِلو» بزرگان دین منزلت دارد. قرآن كریم وقتی از مجاهدان یاد می كند، چنانچه از عالمان دین تجلیل دارد، از آنها به عنوان ﴿ رَبَّانِیینَ﴾[1] و ﴿ رِبِّیونَ﴾[2] یاد می كند. كسانی كه ارتباطشان با ربّ و پروردگار قوی است از یك سو، ارتباطشان برای تربیب و #تربیت_جامعه_قوی است از سوی دیگر، هم «شدید الرّبط بالربّ» هستند و هم «شدید الرّبط بالناس» هستند، از چنین مردان بزرگ و الهی به ربّانی یاد میشود. قرآن كریم در صدد پرورش ربّانیهاست; یعنی كسانی كه موحّدانه به سر می برند، پیوند ناگسستنی با «ربّ» دارند از یك سو، پیوند ناگسستنی با جامعه دارند برای #رفاه جامعه، #تعلیم جامعه، #تربیت جامعه و #تصحیح جامعه که كوشش و تلاش می كنند از سوی دیگر، از آنها به عنوان ربّانی یاد می شود.
🔹 هدف انبیا (علیهم السلام) گذشته از آن نفع عمومی، پرورش #شاگردان_خاص است كه از اینها به عنوان ﴿الرَبَّانِیونَ﴾[3] یا ﴿ رِبِّیونَ﴾ یاد میكند. انبیا آمدند كه ربّانی تربیت كنند، چون ربّانی كسانی هستند كه خوب تربیت شدند؛ لذا همان طوری كه در #جهاد_فرهنگی در خدمت انبیای الهی هستند، در جهاد نظامی هم این چنین هستند؛ لذا در همان سوره مباركه «آلعمران» فرمود: ﴿وَ كَأَینْ مِنْ نَبِی قاتَلَ مَعَهُ رِبِّیونَ كَثیرٌ﴾.[4]
🔹 بنابراین برابر آن آیه قبل سوره «آلعمران» انبیا آمدند عالمان ربّانی تربیت كنند، برابر این آیه سوره «آلعمران» عالمان و مردان ربّانی جزء مجاهدان نستوه هستند كه پای ركاب انبیای الهی تلاش و كوشش میكنند، اینها كسانی هستند كه در هر مكتبی اگر تربیت شدند، #حافظ و #مروّج همان مكتب می باشند.
🔹 بنابراین برنامه اصلی انبیای الهی پرورش شاگردان ربّانی است، اینها كسانی هستند كه هم در حوزه ها و دانشگاه ها آن میزان و ترازوی عقلی و علمی را به عهده دارند، هم در میدان مبارزه و جهاد آن ترازوی نظامی را در اختیار می گیرند؛ لذا ذات اقدس الهی از اینها به عنوان اینكه جزء #مجاهدان_نستوه می باشند نام می برد و اگر اینها در میدان رزم شربت شهادت نوشیدند، نام اینها را در كنار نام انبیا ذكر می كند؛ می فرماید مستكبران و طاغیان و ظالمان كسانی هستند كه ﴿وَ یقْتُلُونَ النَّبِیینَ بِغَیرِ حَقٍّ وَ یقْتُلُونَ الَّذینَ یأْمُرُونَ بِالْقِسْطِ مِنَ النَّاسِ﴾؛[5] فرمود طاغیان انبیا را شهید می كنند، عالمان ربّانی را شهید می كنند، پرورش یافتگان صحیح را شهید می كنند و كسانی كه #مجاهدان_نستوه اند را شهید می كنند، در این آیه نام ربّانیون شهید را در كنار نام انبیا میبرد. بنابراین آن عزیزانی كه پیوندشان با پروردگار ناگسستنی بود که «شدید الربط بالرب» بودند و پیوندشان با نظام اسلامی، با امت اسلامی، با امام راحل (رضوان الله تعالی علیه) ناگسستنی بود، اینها می توانند مشمول ربّانی باشند؛ یعنی خوب تربیت شدند، یك؛ در صدد تربیت صحیح جوانها هستند، دو؛ این «شدید الرّبط بالربّ» و «شدید الرّبط بالناس» را هم حیازت كردند، این سه؛ لذا قرآن از اینها با جمال و جلال و شكوه یاد می كند كه می فرماید اگر اینها شهید شدند در كنار انبیا هستند.
[1]. سوره آل عمران، آیه79.
[2]. سوره آل عمران، آیه146.
[3]. سوره مائده، آیه44.
[4]. سوره آل عمران، آیه146.
[5]. سوره آل عمران، آیه21.
#قیام_خونین_مردم_قم
#مجاهدان_نستوه
#جهاد_فرهنگی
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 پیام به ششمین یادواره 128 شهید منطقه دروازه ری قم
تاریخ: 1394/05/01
🆔 @a_javadiamoli_esra
آمرزش الهی.mp3
1.66M
💠 روز بیست و پنجم ماه #جمادی_الاول 1442
🔹 آمرزش الهی
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 آمرزش الهی
🔹 اگر ـ معاذالله ـ کسی به گناهی مبتلا شد، این طور نیست که ذات اقدس الهی سریعاً به او کیفر بدهد. درباره حسنات سریعاً پاداش هست، ولی درباره سیئات مهلت هست. #توبه برای هر گناهی آماده است. هیچ گناهی نیست که با توبه بخشیده نشود: ﴿إِنَّ اللَّهَ یغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِیعاً﴾،[1] این آیات در سیاق توبه است به دلیل اینکه در جمله بعد دارد: ﴿وَ أَنیبُوا إِلی رَبِّكُمْ وَ أَسْلِمُوا﴾،[2] اما آنکه در سوره مبارکه «نساء» دارد که ﴿إِنَّ اللّهَ لاَ یغْفِرُ أَن یشْرَكَ بِهِ وَ یغْفِرُ مَا دُونَ ذلِكَ﴾، آن در سیاق بی توبه است؛ یعنی خدا شرک را بی توبه نمی آمرزد، هیچ ممکن نیست و غیر شرک را هم بی توبه می آمرزد؛ منتها ﴿لِمَن یشَاءُ﴾.[3]
🔹 یک وقت است که کسی پدر صالحی داشت یا پسر شهیدی داشت یا برادر شهیدی داشت، به هر حال عضوی باعث شد که ذات اقدس الهی از او بگذرد، ما که خبر نداریم. این طور نیست که اگر کسی گناه کرد ـ معاذالله ـ قدرت الهی بسته شده باشد. ﴿وَ یغْفِرُ مَا دُونَ﴾ شرک را! ﴿وَ یغْفِرُ مَا دُونَ ذلِكَ﴾ اما ﴿لِمَنْ یشاءُ﴾، «من یشاء» چه کسی است را نمی دانیم. این قدر می دانیم طبق بیان نورانی امام سجاد (سلام الله علیه) در صحیفه که مشیئت او حکیمانه است: «وَ یا مَنْ لَا تُبَدِّلُ حِكْمَتَهُ الْوَسَائِلُ»؛[4] آن قدر حکیمانه خدا کار می کند که اگر کسی با هر توسلی بخواهد کاری را ـ معاذالله ـ برخلاف حکمت انجام بدهد نمی دهد، این چنین نیست. حکمت او تغییرپذیر نیست؛ اما می داند چه کسی را ببخشد، چه کسی را نبخشد! و این خضر (سلام الله علیه) حالا یا شخصی است یا نوعی است یا هر کس، این #خضر_همیشه_سر_راه_است. به موسای کلیم گفت اینکه من این دیوار را میچینم شما را به عنوان کارگر دستور میدهم، برای اینکه ﴿كَانَ أَبُوهُمَا صَالِحاً﴾،[5] مرحوم امین الاسلام نقل کرد که پدر هفتم بود؛[6] حالا جدّ هفتم نه، همین پدر بلافصل! فرمود چون پدرش آدم خوبی بود خدا نمی گذارد او معطل بشود. این خداست! این دیگر اختصاصی به قصّه گذشته ندارد! فرمود: ﴿وَ كَانَ أَبُوهُمَا صَالِحاً﴾، ما چه می دانیم که خدای سبحان از این می گذرد یا نمی گذرد، این قضیه موجبه جزئیه می شود.
🔹 اوّلی قضیه موجبه کلیه بود که ﴿إِنَّ اللَّهَ یغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِیعاً﴾؛ هیچ گناهی نیست در عالم که از نظر کلامی با #توبه بخشیده نشود، از نظر فقهی بعضی از احکامش محفوظ است. آن دومی هم سالبه کلیه است که ﴿إِنَّ اللّهَ لاَ یغْفِرُ أَن یشْرَكَ بِهِ﴾، بدون توبه شرک بخشیده به نحو سالبه کلیه نمی شود، این تهدید الهی است! اما این سومی موجبه جزئیه است، به «من یشاء» وابسته است. «من یشاء» کیست؟ خدا می داند؛ ولی این قدر می دانیم که مشیئت او #حکیمانه است.
[1]. سوره زمر، آیه53.
[2]. سوره زمر، آیه54.
[3]. سوره نساء، آیات48 و 116.
[4]. الصحیفه السجادیه، دعای13.
[5]. سوره کهف، آیه82.
[6]. مجمع البیان فی تفسیر القرآن، ج6، ص754.
#قیام_توابین
#خضر_راه
#مشیئت_ حکیمانه
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه تغابن ـ جلسه 7
تاریخ: 1397/02/18
🆔 @a_javadiamoli_esra
زندگی موحّدانه.mp3
2.02M
💠 روز بیست و ششم ماه #جمادی_الاول 1442
🔹 زندگی موحّدانه
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra