eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
12.3هزار دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
2هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 کانال دروس معظم له @a_javadiamoli_doross ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 خصیصه مردان با ایمان 🔹 در سوره «حج» آیه هشت فرمود: ﴿وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ یجادِلُ فِی اللَّهِ بِغَیرِ عِلْمٍ وَ لا هُدی وَ لا كِتابٍ مُنیرٍ ٭ ثانِی عِطْفِهِ لِیضِلَّ عَنْ سَبیلِ اللَّهِ لَهُ فِی الدُّنْیا خِزْی﴾؛[1] بعضی سر خم می ‌كنند و به این فكر نیستند كه چه كسی به دنبال آنها راه افتاده است! نه دلیل عقلی دارند و نه دلیل نقلی، بدون حجّت یك عدّه را به دنبال خودشان كشاندند. ▫️ فرمود اگر متبوعی، عالمانه باش! اگر تابعی عالمانه باش! آن بیان نورانی امام صادق (سلام الله علیه) كه مرحوم كلینی در جلد اول كافی نقل كرد در همین زمینه بود که فرمود این است كه دو طرفشان بسته است و باز نیست! دو سیم خاردار در دو طرف هست؛ بخواهند به سَمت تصدیق بروند، می ‌بینند جلویشان سیم خاردار است، بخواهی تصدیق كنی برهانت كجاست؟! بخواهند به طرف تكذیب برگردند، آن ‌جا هم یك سیم خاردار است، ‌بخواهی سر بالا ببری و بگویی نه دلیلت كجاست؟ این بیان از مُتْقنات نورانی امّام صادق (سلام الله علیه) است كه فرمود:«إِنَّ اللَّهَ خَصَّ عِبَادَهُ بِآیتَینِ مِنْ كِتَابِهِ أَنْ لَا یقُولُوا حَتَّی یعْلَمُوا وَ لَا یرُدُّوا مَا لَمْ یعْلَمُوا»[2] آن وقت این دو آیه را خواندند: ﴿أَ لَمْ یؤْخَذْ عَلَیهِمْ‏ مِیثاقُ الْكِتابِ‏ أَنْ لا یقُولُوا عَلَی اللَّهِ إِلَّا الْحَقّ‏﴾[3] یك آیه، ﴿بَلْ كَذَّبُوا بِما لَمْ یحیطُوا بِعِلْمِهِ﴾[4] دو آیه، فرمود این ‌چنین نیست كه مؤمن دو طرفش همانند دشتی باز باشد و بخواهد حركت كند، هر دو طرف سیم خاردار است! بخواهد بگوید نه باید برهان داشته باشد، بخواهد بگوید آری باید برهان داشته باشد؛ این زندگی در است، از این بیان روشن‌ تر و شفاف‌ تر كه انسان عالمانه بین صفا و مروه حركت كند نیست، فرمود دو طرفش بسته است، كجا می‌ خواهد برود؟! 🔹 ... به هر حال حساب و كتابی هست، این طور نیست كه عالَم عاطل و باطل باشد! شاید هم ‌اكنون قیامت قیام كرده! ما موظّفیم به پذیرش جریان و به جریان حضرت مؤمن باشیم، ما كه نمی ‌دانیم چه وقت ظهور می ‌كند؟ چه وقت قیامت می ‌رسد؟ به ما گفتند نه می ‌دانید و نه حق دارید وقت تعیین كنید! هم اكنون حضرت ظهور كرد «آمنّا و صدّقنا»، هم اكنون قیامت قیام كرد «آمنّا و صدّقنا» به هر حال ما باید آماده باشیم. ▫️ مرحوم ابن‌ طاوس را خدا غریق رحمت كند! ایشان دستور داد که نام مبارك ائمه (علیهم السلام) ـ چهارده معصوم و وجود مبارك صدیقه كبرا ـ را در نگین انگشتر نوشته شود، بعد وصیت كرد وقتی مرا دفن می ‌كنید، این را كنار زبانم بگذارید كه جوابم آماده باشد.[5] اوّلین چیزی كه سؤال می ‌كنند، می ‌گویند امام اوّلت چه كسی است؟ امام دوم چه كسی است؟ امام سوم چه كسی است؟ اینها سؤال ‌های نقد است! اینها یك چیز نقدی است! اینكه می ‌گویند بعد از نماز یا جای دیگر چهارده معصوم را سلام كنید و نام اینها را مكرّر ببرید برای اینكه اینها سؤالات نقد است، آن مسائل فرعی را بعد ممكن است بپرسند امّا قرآن چیست؟ امامت چیست؟ امام اول كیست؟ صدیقه كبرا كیست؟ اینها سؤالات نقد است، اینها را فرمودند که زیر زبان شما باشد! [1]. سوره حج, آیات 8 و 9. [2]. الكافی (ط ـ الإسلامیة)، ج1، ص43. [3]. سوره اعراف, آیه169. [4]. سوره یونس, آیه39. [5]. فلاح السائل و نجاح المسائل، ج1، ص75؛ «أقول و كان جدی ورام بن أبی فراس قدس الله روحه و هو ممن یقتدى بفعله قد أوصى أن یجعل فی فمه بعد وفاته فص عقیق علیه أسماء أئمته ص فنقشت أنا فصا عقیقا علیه الله ربی و محمد نبیی و علی إمامى و سمیت الأئمة ع إلى آخرهم أئمتی و وسیلتی و أوصیت أن یجعل فی فمی بعد الموت لیكون جواب الملكین عند المساءلة فی القبر إن شاء الله تعالى أقول‌». 📚 سوره مبارکه شعراء ـ جلسه 16 تاریخ: 1391/01/23 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 دیوانگی 🔹 گناه از این سه قسم بیرون نیست: یا است، مثل نماز و روزه یا غیبت و شُرب خمر. یا است، مثل زمین ‌خواری و کم‌ فروشی و گران ‌فروشی و ربا و امثال آن. یا و ولی است که مسائل سیاسی، مسائل اجتماعی و مسائل مدنی را زیر پا می‌گذارند که فرمود: ﴿وَ مَعْصِیةِ الرَّسُولِ ﴾. فرمود عصاره نجوا و زیر گوشی گفتنِ آنها در همین سه امر است؛ ﴿وَ یتَنَاجَوْنَ بِالْإِثْمِ﴾، مثل اینکه در فلان زیر زمین کنسرت است ما باید برویم؛ این «معصیة الله» است! گرچه حقوق اجتماعی و اشاعه فحشا در آن هست، ولی مستقیمش «معصیة الله» است. ﴿وَ الْعُدْوَانِ﴾،[1] فلان جا زمین‌خواری است ما باید شرکت کنیم؛ فلان جا قاچاق است ما باید شرکت کنیم. این که در قرآن فرمود اینها اند[2] همین طور است. یک آدم تلاش و کوشش می ‌کند برای خود مار و عقرب درست می ‌کند! از این دیوانگی بدتر چیست؟ 🔹 آقایان! که حقیقت شرعیه ندارد؛ مثلاً یک آیه نازل بشود که «یا ایها الذین امنوا» کسی که قاچاق می ‌آورد دیوانه است! آدم تلاش و کوشش بکند محصول عمر خودش را مار و عقرب درست بکند؟! ما هر چه گشتیم در روایات و اینها همین در می ‌آید که مالِ مردم‌ خوری به صورت مار در می ‌آید، گناه به صورت عقرب در می ‌آید، این است! فرمود مار و عقرب را انسان با خودش دارد می ‌برد؛ آیه مبارکه ﴿وَ أَمَّا الْقَاسِطُونَ فَكَانُوا لِجَهَنَّمَ حَطَباً﴾[3] ـ حالا ما از اسرار قیامت باخبر نیستیم، امیدواریم آن قسمت را هم ندانیم که چه خبر است آن‎جا ـ ولی این که هست فرمود جهنم هیزمش خود ظالمین هستند. حالا بی ‌عقلی یعنی چه؟ یعنی چه؟ آن آدمی که مجنون است کاری به کسی ندارد. او فقط از یک سلسله اموری محروم است؛ اما آدم تمام تلاش و کوشش خود را بکند که گُر بگیرد، هیچ چیزی هم او را خاموش نمی ‌کند ﴿وَ أَمَّا الْقَاسِطُونَ فَكَانُوا لِجَهَنَّمَ حَطَباً﴾، این طور می ‌شود! درخت جهنم هم با آتش رشد می ‌کند، شجره زقّوم این است: ﴿أَصْلِ الْجَحِیمِ﴾،[4] آن ‎جا که آب نیست. اصلاً درخت، درخت نسوز است! مجنون به چه کسی می‌گویند؟ این است که در روایات دارد کسی که به طرف گناه دست دراز می ‌کند است.[5] [1]. سوره مجادله، آیه9. [2]. سوره بقره، آیه275. [3]. سوره جن، آیه15. [4]. سوره صافات، آیه64. [5]. الخصال، ج1، ص333؛ «... قَالُوا بَلَی یا رَسُولَ اللَّهِ قَالَ إِنَّ الْمَجْنُونَ حَقَّ الْمَجْنُونِ الْمُتَبَخْتِرُ فِی مِشْیتِهِ النَّاظِرُ فِی عِطْفَیهِ‏ الْمُحَرِّكُ جَنْبَیهِ بِمَنْكِبَیهِ یتَمَنَّی عَلَی‏ اللَّهِ‏ جَنَّتَهُ‏ وَ هُوَ یعْصِیهِ‏ الَّذِی لَا یؤْمَنُ شَرُّهُ وَ لَا یرْجَی خَیرُهُ فَذَلِكَ الْمَجْنُونُ وَ هَذَا الْمُبْتَلَی». 📚 سوره مبارکه مجادله ـ جلسه 8 تاریخ: 1396/11/09 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 رابطه طرفینی 🔹 وجود مبارک حضرت ابراهیم (علیه السلام) عرض کرد خدایا! دین مردم از طرف شما حق است، مشروعیت حق است، مردم باید بنده خدا باشند و همه ما هم بنده خداییم؛ ولی تا جامعه نپذیرد و ما را همراهی نکند، مشکل است. با اینکه حضرت ابراهیم معمار کعبه بود، با اینکه قربانی را به آن صورت انجام داد، با اینکه آتش برای او گلستان شد، با اینکه ﴿فَجَعَلَهُمْ جُذَاذاً إِلاّ كَبِیراً لَّهُمْ﴾،[1] همه این کارها را کرد! عرض کرد به هر حال باید نصیب بشود تا مردم با ما باشند، ﴿فَاجْعَلْ أَفْئِدَةً مِنَ النَّاسِ تَهْوِی إِلَیهِمْ﴾؛[2] خدایا! ما کعبه را ساختیم، همه کارهایی که دستور دادی انجام دادیم و آتش هم برای من گلستان شد، ولی تا دل های مردم با ما نباشد، کار آسانی نیست! ﴿فَاجْعَلْ أَفْئِدَةً مِنَ النَّاسِ تَهْوِی إِلَیهِمْ﴾؛ دل های مردم به طرف بچه های ما باشد؛ یعنی بچه های ما هم کاری بکنند که دل های مردم را جذب بکنند! پس دو طرفه باید باشد؛ هم ما کاری بکنیم که دل های مردم را جذب کنیم؛ بی راهه نرویم، راه کسی را نبندیم و هم مردم به دستورات دینی احترام بگذارند. است! 🔹 البته حرف همه انبیا همین طور بود! اینکه فرمود: ﴿أَنْ أَدُّوا إِلَی عِبَادَ اللَّهِ﴾،[3] مردم باید بدانند درست است که مخلوق و بنده خدا هستند، اما این حرمت را هم دارند که «أمانة الله» می باشند، این یک ارزش است! یعنی خودمان مخلوق و بنده خدا هستیم درست است؛ اما ما را خدا رها نکرده است! همه ما البته هستیم! امروز وجود مبارک امین ماست، ما اگر باور بکنیم که حضرت ماست و خودمان را به اذن خدا در تحت رهبری آن حضرت قرار بدهیم، إن شاء الله ـ نظام ما ـ «إِلَی یوْمِ الْقِیامَةِ» محفوظ خواهد بود. [1]. سوره انبیاء، آیه58. [2]. سوره ابراهیم، آیه37. [3]. سوره دخان، آیه18. 📚 سوره مبارکه دخان ـ جلسه 8 تاریخ: 1394/11/19 🆔 @a_javadiamoli_esra
با توجه به مشکل پیش آمده برای لینک درس مجازی، مبحث ارث حضرت استاد، کاربران میتوانند تا رفع مشکل از لینک ذیل استفاده نمایند https://engage.shatel.com/b/rku-kz0-jim-pxn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 شجره طوبی 🔹 این آیه مبارکه که فرمود: ﴿وَ لاَ تَحْسَبَنَّ الَّذِینَ قُتِلُوا﴾[1] شهدا زنده هستند، یعنی برای ما دعا می کنند؟ اگر زنده هستند، خودشان مرفّه می‎باشند؟ بله، خیلی ها مرفّه هستند! مگر علما نمی ‌توانند این کار را بکنند؟ «مِدَادِ الْعُلَمَاء»[2] که بالاتر از خون شهید است! او مرفّه است و در بعد از مرگ هم مرفّه است؛ اما او بتواند این اثر را داشته باشد که ولی ای از اولیای الهی ظهور بکند و یک نظام الهی را مستقر بکند، این اثر که درباره علما نیامده است! درست است که «مِدَادِ الْعُلَمَاء» افضل است؛ اما نیامده که مثلاً اینها باعث می شوند که ولی ای از اولیای الهی ظهور کند، اما شهید چرا! این‌ طور هست! 🔹 ﴿لاَ تَحْسَبَنَّ﴾؛ اینها مرده نیستند، ﴿أَحْیاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ یرْزَقُونَ﴾ هستند، ﴿فَرِحِینَ بِمَا آتَاهُمُ اللّهُ﴾[3] می ‌باشند، ﴿وَ یسْتَبْشِرُونَ﴾؛ یعنی هر روز و هر لحظه از ذات اقدس الهی می‌ خواهند که به ما بشارت بدهید این کسانی که ما بودند کجا هستند؟ ﴿وَ یسْتَبْشِرُونَ بِالَّذِینَ لَمْ یلْحَقُوا بِهِم﴾، این ﴿بِالَّذِینَ لَمْ یلْحَقُوا بِهِم﴾ همان ‌طوری که در همان آیات سوره مبارکه «آل عمران» گذشت، عدم ملکه است، چون افراد سه قسم هستند: یا اصلاً واقف و متوقف هستند، مثل کسی است که اتومبیل دارد و در خانه خود پارک کرده است، او که حرکت نکرده است! به یک آدم واقفِ متحجّرِ ساکن، نمی گویند هنوز نرسید، می گویند او هنوز راه نیافتاد، این یک گروه. گروه دوم کسانی هستند که راه افتادند و راه را دارند طی می کنند ولی هنوز به مقصد نرسیدند که به اینها به عنوان عدم ملکه می گویند ﴿بِالَّذِینَ لَمْ یلْحَقُوا بِهِم﴾. گروه سوم کسانی هستند که حرف آنها را گوش دادند، به مقصد رسیدند و دارند وظایف خودشان را انجام می دهند؛ اگر کاری به آنها ارجاع شده است، امینانه دارند انجام می دهند! پس اینها سه گروه هستند. این ﴿یسْتَبْشِرُونَ﴾ که فعل مضارع است و دلالت بر استمرار دارد، هر روز به خدا عرض می کند که به من مژده بدهید که اینها کجا هستند؟ اینهایی که من هستند و هنوز تا این‌جا به ما ملحق نشدند در چه حالت هستند؟ این همان درخواست است! 🔹 بنابراین اگر این آیات جمع بشود، روایاتی که در ضمن این آیات است تحت تفسیر اینها ذکر بشود و حرف عرفا جمع بشود، آن وقت این عرفان و روایات و قرآن، را روشن می کند، آن وقت استقلال مملکت، امنیت و آزادی مملکت، اینها جزء فروعات و شاخه های فرعی برکات خون شهادت است، آن ظهور ولی ای از اولیای الهی، است! [1]. سوره آل عمران، آیه169. [2]. من لا یحضره الفقیه، ج4، ص399. [3]. سوره آل عمران، آیه170. 📚 سوره مبارکه دخان ـ جلسه 9 تاریخ: 1394/11/20 🆔 @a_javadiamoli_esra
اطلاعیه با توجه به مشکل پیش آمده برای لینک دروس مجازی استاد مرتضی جوادی آملی؛ کاربران می توانند تا رفع مشکل از لینک موقت ذیل استفاده نمایند. https://engage.shatel.com/b/wpr-ewz-bf8-td2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 شناسه منافقین 🔹 سیدنا الاستاد علامه طباطبایی را خدا غریق رحمت کند! درباره منافقین در بعضی از آیات دارد که ﴿لاَ یذْكُرُونَ اللّهَ إِلاّ قَلِیلاً﴾؛[1] اینها کم به یاد خدا هستند. منافق که اصلاً به نیست! وقتی خدا را قبول ندارد و قیامت را قبول ندارد، نه اینکه گاهی به یاد خدا باشد! 🔹 روایتی در این‌جا هست که ایشان غالب این روایات را خوب بررسی می ‌کنند و لطایف آن را در بحث روایی ذکر می ‌کنند؛ در روایت امام (علیه السلام) فرمود منافق فقط آن‌ جایی که مطرح است قرآن چاپ می‌ کند، سخنرانی می ‌کند، دنیا مطرح است! فقط برای دنیا! تظاهر به دین می ‌کند، نه برای خدا و قیامت! چون این را معتقد نیست.[2] این است که فقط و فقط برای دنیا کار می ‌کند، اگر قرآن چاپ می‌ کند، اگر مجلس تشکیل می ‌دهد، اگر تسبیح در دست می ‌گیرد، هر کاری می ‌کند فقط برای دنیاست، این یک؛ اینکه ﴿قُلْ مَتَاعُ الدُّنْیا قَلِیلٌ﴾،[3] دنیا یک چیز اندکی است؛ اینکه چون فقط برای دنیا کار می‌ کنند «و لا غیر»، پس ﴿لاَ یذْكُرُونَ اللّهَ إِلاّ قَلِیلاً﴾، آیه را طرزی معنا کرده که هیچ شبهه ‌ای در ذهن کسی نمی ‌آید! این ‌طور حرف زدن در غیر اهل بیت نیست! «أَعَاذَنَا اللَّهُ‏ مِنْ شُرُورِ أَنْفُسِنَا وَ سَیئَاتِ أَعْمَالِنَا»! [1]. سوره نساء، آیه142. [2]. المیزان فی تفسیر القرآن، ج‏5، ص121؛ «و فی الكافی بإسناده عَنْ أَبِی الْمَغْرَاءِ الْخَصَّافِ رَفَعَهُ قَالَ قَالَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ عَلَیهِ السَّلَامْ مَنْ ذَكَرَ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ فِی السِّرِّ فَقَدْ ذَكَرَ اللَّهَ كَثِیراً إِنَّ الْمُنَافِقِینَ كَانُوا یذْكُرُونَ اللَّهَ عَلَانِیةً وَ لَا یذْكُرُونَهُ فِی السِّرِّ فَقَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَل‏ ﴿یراؤُنَ النَّاسَ وَ لا یذْكُرُونَ اللَّهَ إِلَّا قَلِیلًا﴾. أقول: و هذا معنى آخر لقلة الذكر لطیف». [3]. سوره نساء، آیه77. 📚 سوره مبارکه فتح جلسه 5 تاریخ: 1395/03/08 🆔 @a_javadiamoli_esra
مرکز آموزش مجازی اسرا با عرض سلام و احترام و با عرض پوزش به علت اختلالات چند روز گذشته ، به اطلاع می رساند با توجه به وصل شدن پلتفرم اسکای روم درس خارج فقه از امروز در آن سامانه پخش می شود. https://el.esra.ir/ch/karejefegh-nekah-ayatollah-jvadiamoli 🆔 @a_javadiamoli_doross
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 فطرت توحیدی 🔹 اگر كسی جهان‌ بینی توحیدی داشت، انسان را دارای دو قوس صعود و نزول می ‌بیند: بر اساس ﴿وَ نَفَخْتُ فیهِ مِنْ رُوحی﴾،[1] برای انسان سابقه كهن و تجرد قائل است كه از دیار خدای سبحان تنزل كرده است و بر اثر ﴿إِنَّكَ كادِحٌ إِلی رَبِّكَ كَدْحاً فَمُلاقیهِ﴾[2] یا بر اساس دستورهای نیایش و عبادت هایی كه داده شده تا انسان به مقام قُرب خدا بار یابد، انسان را دارای قوس صعود می ‌داند كه ﴿إِلَیهِ یصْعَدُ الْكَلِمُ الطَّیبُ وَ الْعَمَلُ الصَّالِحُ﴾،[3] این دو قوس در درون انسان به عنوان نهادینه شده است، فطرت زن و مرد هم یكسان است؛ گرچه كارهای اجرایی بین زن و مرد توزیع شده است، گرچه در بعضی از اخلاق و صفات زن خصوصیتی دارد كه مرد فاقد آن است یا مرد خصوصیتی دارد كه زن واجد آن نیست، ولی در فطرت الهی و ، اینها همسان و هم ‌آوای هم هستند كه خدای سبحان درباره فطرت انسان فرمود: ﴿فَأَقِمْ وَجْهَكَ لِلدِّینِ حَنیفاً فِطْرَتَ اللّهِ الَّتی فَطَرَ النّاسَ عَلَیها لا تَبْدیلَ لِخَلْقِ اللّهِ﴾.[4] سخن از مرد و زن نیست، سخن از است! فرمود قطب نمایی دارد كه به طرف دین خدا متوجه می‌ شود و این اختصاصی به مرد یا زن و مانند آن ندارد و هرگز عوض ‌شدنی هم نیست؛ نه غیر خدا عوض می ‌كند نه خدا! غیر خدا چون فاقد قدرت است قدرت بر تعویض ندارد، خدا هم چون این فطرت را به «أحسن وجه»[5] آفرید عوض نمی ‌كند. پس اگر زن همتای مرد در مسائل فرهنگی، اعتقادی، ایمانی و اخلاقی تلاش و كوشش كرد و جزء مبارزان نستوه بود و برای حفظ دین خود و دفاع از آیین خود و دفاع از قرآن و عترت شربت شهادت نوشید، این هم مطابق دو آیه سوره «آل‌عمران» و «بقره»[6] جزء اموات نیست، مرده نیست، بلكه است ﴿وَ لا تَحْسَبَنَّ الَّذینَ قُتِلُوا فی سَبیلِ اللّهِ أَمْواتاً﴾.[7] 🔹 وظیفه بانوان این است كه اساس زندگی را بر مادر شدن، تربیت فرزندِ صالح، حمایت از نظام دین، پیروی از قرآن و عترت قرار دهند. رهنمودهای عالی امام امت (رضوان الله تعالی علیه) را معیار عمل قرار دادن و احكام فقهی و حقوقی و اخلاقی دین را كاملاً آشنا شدن، به آنها معتقد شدن، به آنها متخلّق شدن و به آنها عامل شدن جزء رسالت های اصلی بانوان است. پاسداشت خون شهدا اعم از شهدای مرد و زن، این توقع را از همه ما ایجاد می ‌كند كه هر كسی مطابق خود بكوشد (یك) و در بخش های اختصاصی هر چه كه مربوط به ویژگی اوست آن را گرامی بشمارد (دو). برای بانوان مادر شدن اصل است پرورش فرزند اصل است تربیت اولاد در خانه اصل است و خانواده را حفظ كردن اصل است كه خدای سبحان فرمود: ﴿لِتَسْكُنُوا إِلَیها﴾[8] تهیه مسكن به عهده مرد است اما تأمین سكینت و آرامش به عهده زن. اگر بر اساس حركت كرد كه ﴿لا تَبْدیلَ لِخَلْقِ اللّهِ﴾ این فطرت، مجذوب است كه ذات اقدس الهی منشأ همه این بركات، آفرینش فطرت و دعوت فطرت به قبله ‌گاه راستین جوامع بشری است. [1] . سوره حجر، آیه 29; سوره ص، آیه 72. [2] . سوره انشقاق، آیه 6. [3] . سوره فاطر، آیه 10. [4] . سوره روم، آیه 30. [5] . سوره مؤمنون، آیه 14. [6] . سوره بقره، آیه 154. [7] . سوره آل‌عمران، آیه 169. [8] . سوره روم، آیه 21. 📚 پیام به کنگره شهدای زن تاریخ: 1391/11/24 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 فاضل ترین مردم 🔹 مرحوم آقای قاضی (رضوان الله تعالی علیه) عالَم را بر اساس اینكه خدای سبحان فرمود هر كاری كه من كردم بهترین است، ایشان هم به دیدند؛ یعنی قرآن كریم دو اصل را مطرح كرد: یكی اینكه همه چیز را خدا آفرید: ﴿اللَّهُ خَالِقُ كُلِّ شَی‏ءٍ﴾،[1] به نحو موجبه كلیه كه خالقی غیر خدا نیست و یكی هم «كان» ناقصه كه فرمود: ﴿الَّذِی أَحْسَنَ كُلَّ شَی‏ءٍ خَلَقَهُ﴾؛[2] هر چه آفرید زیبا آفرید و هیچ نقصی در آن نیست. 🔹 مرحوم آقای قاضی سید عارفان (رضوان الله تعالی علیه) تربیت‌شده عملی این سنخ است. فرق این بزرگوار و سایر متخلّقان این است كه دیگران متخلِّق می‌ شوند تا بهشت بروند، او می ‌كوشید تا بهشت را ببیند! فرق عارف و متخلّق این است كه او سعی می‌ كند به سعادت برسد و بهشت برود و ایشان كه یقیناً بهشتی است می‌ گوید من باید بهشت را ببینم. این خطبه نورانی حضرت امیر در اوصاف متّقیان همین فرق را داشته که فرمود: «فَهُمْ وَ الْجَنَّةُ کَمَنْ قَدْ رَآهَا» این خطبه با سایر خطب حضرت خیلی فرق دارد. در غالب خطب دیگر حضرت می‌خواهد افراد را بپروراند كه اینها اهل بهشت بشوند، اما در این خطبه متّقین طرزی سخن می‌گوید كه اینها بهشت را ببینند! فرمود: «فَهُمْ وَ الْجَنَّةُ کَمَنْ قَدْ رَآهَا فَهُمْ فِیهَا مُنَعَّمُونَ»؛[3] یعنی آیه مباركه ﴿كَلاَّ لَوْ تَعْلَمُونَ عِلْمَ الْیقِینِ ٭ لَتَرَوُنَّ الْجَحِیمَ﴾[4] را عملی كنند. مرحوم آقای قاضی عصر خود، جزء كسانی بود كه سعی می ‌كرد بهشت و جهنم را ببیند. بنابراین مرز عرفان از اخلاق جدا خواهد بود. 🔹 بحث‌ های اخلاقی، بحث‌ های تزكیه نفس است كه انسان متخلّق بشود، عادل بشود، بافضیلت بشود و اهل بهشت بشود. مسئله عرفان، جهاد اكبر است او دیگر حالا رسیده به جایی كه یقیناً اهل بهشت است حالا می ‌خواهد بهشت را ببیند، چون ما دستمان به آن قلّه نمی‌رسد، جهاد اوسط را به زبان ما گفتند جهاد اكبر، آن چه وجود مبارك پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرمود ،[5] این اكبرِ نسبی است نه اكبر نفسی! برای اینكه انسان یك جهاد اصغر دارد كه با آهن و اینها می ‌جنگد كه روشن است یك جهاد اوسط دارد كه در دعای كمیل آمده است كه «وَ سِلاحُهُ الْبُکاءُ»،[6] آن جا جای آه است نه جای آهن، ما چون در این محدوده كار می‌كنیم خیال می ‌كنیم جهاد اكبر این است، حضرت به زبان ما فرمود این است. 🔹 این از غرر روایات ماست كه مرحوم كلینی (رضوان الله علیه) در جلد دوم كافی این حدیث شریف را نقل می ‌كند كه «أَفْضَلُ‏ النَّاسِ‏ مَنْ‏ عَشِقَ‏ الْعِبَادَةَ فَعَانَقَهَا وَ أَحَبَّهَا بِقَلْبِهِ‏ وَ بَاشَرَهَا بِجَسَدِهِ‏».[7] برخی‌ ها نماز را «خوفاً مِن النار» یا «شوقاً إلی الجنّة» می‌ خوانند، آن چه مرحوم كلینی در جلد دوم كافی از حضرت نقل می ‌كند این است كه كسی است كه عاشق نماز باشد و با نماز معانقه كند دست به گردن كند، چون باب مفاعله است نماز هم با او معانقه می‌ كند، چنین است! راه مرحوم و امثال آیت الله قاضی این است كه واقعاً صلات یك حقیقت است، یكی از چند چیزی كه در قبر می‌آید همین نماز است كه حافظ انسان از هر فشاری است. خب اینها نماز را می ‌بینند و با آن معانقه می ‌كنند! حضرت فرمود: «أَفْضَلُ‏ النَّاسِ‏ مَنْ‏ عَشِقَ‏ الْعِبَادَةَ فَعَانَقَهَا وَ أَحَبَّهَا بِقَلْبِهِ‏ وَ بَاشَرَهَا بِجَسَدِهِ‏». [1] . سورهٴ رعد، آیهٴ 16; سورهٴ زمر، آیهٴ 62. [2] . سورهٴ سجده، آیهٴ 7. [3] . نهج‌البلاغه، خطبه 193. [4] . سورهٴ تكاثر، آیات 5 و 6. [5] . الكافی، ج5، ص12. [6] . مصباح المتهجّد، ص850. [7] . الكافی، ج2، ص83. 📚 دیدار اعضای ستاد کنگره بزرگداشت حضرت آیت الله حاج سید علی آقا قاضی رحمة الله علیه تاریخ: 1391/03/17 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا