💠 شجره طوبی
🔹 این آیه مبارکه که فرمود: ﴿وَ لاَ تَحْسَبَنَّ الَّذِینَ قُتِلُوا﴾[1] شهدا زنده هستند، یعنی برای ما دعا می کنند؟ اگر زنده هستند، خودشان مرفّه میباشند؟ بله، خیلی ها مرفّه هستند! مگر علما نمی توانند این کار را بکنند؟ «مِدَادِ الْعُلَمَاء»[2] که بالاتر از خون شهید است! او مرفّه است و در بعد از مرگ هم مرفّه است؛ اما او بتواند این اثر را داشته باشد که ولی ای از اولیای الهی ظهور بکند و یک نظام الهی را مستقر بکند، این اثر که درباره علما نیامده است! درست است که «مِدَادِ الْعُلَمَاء» افضل است؛ اما نیامده که مثلاً اینها باعث می شوند که ولی ای از اولیای الهی ظهور کند، اما شهید چرا! این طور هست!
🔹 ﴿لاَ تَحْسَبَنَّ﴾؛ اینها مرده نیستند، ﴿أَحْیاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ یرْزَقُونَ﴾ هستند، ﴿فَرِحِینَ بِمَا آتَاهُمُ اللّهُ﴾[3] می باشند، ﴿وَ یسْتَبْشِرُونَ﴾؛ یعنی هر روز و هر لحظه از ذات اقدس الهی می خواهند که به ما بشارت بدهید این کسانی که #راهیان_راه ما بودند کجا هستند؟ ﴿وَ یسْتَبْشِرُونَ بِالَّذِینَ لَمْ یلْحَقُوا بِهِم﴾، این ﴿بِالَّذِینَ لَمْ یلْحَقُوا بِهِم﴾ همان طوری که در همان آیات سوره مبارکه «آل عمران» گذشت، عدم ملکه است، چون افراد سه قسم هستند: یا اصلاً واقف و متوقف هستند، مثل کسی است که اتومبیل دارد و در خانه خود پارک کرده است، او که حرکت نکرده است! به یک آدم واقفِ متحجّرِ ساکن، نمی گویند هنوز نرسید، می گویند او هنوز راه نیافتاد، این یک گروه. گروه دوم کسانی هستند که راه افتادند و راه #شهدا را دارند طی می کنند ولی هنوز به مقصد نرسیدند که به اینها به عنوان عدم ملکه می گویند ﴿بِالَّذِینَ لَمْ یلْحَقُوا بِهِم﴾. گروه سوم کسانی هستند که حرف آنها را گوش دادند، به مقصد رسیدند و دارند وظایف خودشان را انجام می دهند؛ اگر کاری به آنها ارجاع شده است، امینانه دارند انجام می دهند! پس اینها سه گروه هستند. این ﴿یسْتَبْشِرُونَ﴾ که فعل مضارع است و دلالت بر استمرار دارد، هر روز #شهید به خدا عرض می کند که به من مژده بدهید که اینها کجا هستند؟ اینهایی که #راهیان_راه من هستند و هنوز تا اینجا به ما ملحق نشدند در چه حالت هستند؟ این همان درخواست #رحمت_و_برکت است!
🔹 بنابراین اگر این آیات جمع بشود، روایاتی که در ضمن این آیات است تحت تفسیر اینها ذکر بشود و حرف عرفا جمع بشود، آن وقت این عرفان و روایات و قرآن، #عظمت_شهادت را روشن می کند، آن وقت استقلال مملکت، امنیت و آزادی مملکت، اینها جزء فروعات و شاخه های فرعی برکات خون شهادت است، آن ظهور ولی ای از اولیای الهی، #شجره_طوبی است!
[1]. سوره آل عمران، آیه169.
[2]. من لا یحضره الفقیه، ج4، ص399.
[3]. سوره آل عمران، آیه170.
#سالروز_حماسه_ششم_بهمن_آمل
#ثمره_خون_شهید
#راهیان_راه_شهدا
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه دخان ـ جلسه 9
تاریخ: 1394/11/20
🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 تصویری #پیام_موضوعی
🔹 بزرگداشت حماسه ششم بهمن آمل
🔹 تاریخ: 1399/11/06
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
هدایت شده از استاد مرتضی جوادی آملی
اطلاعیه
با توجه به مشکل پیش آمده برای لینک دروس مجازی استاد مرتضی جوادی آملی؛ کاربران می توانند تا رفع مشکل از لینک موقت ذیل استفاده نمایند.
https://engage.shatel.com/b/wpr-ewz-bf8-td2
شناسه منافقین.mp3
720.6K
💠 روز دوازدهم ماه #جمادی_الثانی 1442
🔹 شناسه منافقین
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 شناسه منافقین
🔹 سیدنا الاستاد علامه طباطبایی را خدا غریق رحمت کند! درباره منافقین در بعضی از آیات دارد که ﴿لاَ یذْكُرُونَ اللّهَ إِلاّ قَلِیلاً﴾؛[1] اینها کم به یاد خدا هستند. منافق که اصلاً به #یاد_خدا نیست! وقتی خدا را قبول ندارد و قیامت را قبول ندارد، نه اینکه گاهی به یاد خدا باشد!
🔹 روایتی در اینجا هست که ایشان غالب این روایات را خوب بررسی می کنند و لطایف آن را در بحث روایی ذکر می کنند؛ در روایت امام (علیه السلام) فرمود منافق فقط آن جایی که #دنیا مطرح است قرآن چاپ می کند، سخنرانی می کند، دنیا مطرح است! فقط برای دنیا! تظاهر به دین می کند، نه برای خدا و قیامت! چون این را معتقد نیست.[2] #اصل_اول این است که فقط و فقط برای دنیا کار می کند، اگر قرآن چاپ می کند، اگر مجلس تشکیل می دهد، اگر تسبیح در دست می گیرد، هر کاری می کند فقط برای دنیاست، این یک؛ #اصل_دوم اینکه ﴿قُلْ مَتَاعُ الدُّنْیا قَلِیلٌ﴾،[3] دنیا یک چیز اندکی است؛ #اصل_سوم اینکه چون فقط برای دنیا کار می کنند «و لا غیر»، پس ﴿لاَ یذْكُرُونَ اللّهَ إِلاّ قَلِیلاً﴾، آیه را طرزی معنا کرده که هیچ شبهه ای در ذهن کسی نمی آید! این طور حرف زدن در غیر اهل بیت نیست!
«أَعَاذَنَا اللَّهُ مِنْ شُرُورِ أَنْفُسِنَا وَ سَیئَاتِ أَعْمَالِنَا»!
[1]. سوره نساء، آیه142.
[2]. المیزان فی تفسیر القرآن، ج5، ص121؛ «و فی الكافی بإسناده عَنْ أَبِی الْمَغْرَاءِ الْخَصَّافِ رَفَعَهُ قَالَ قَالَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ عَلَیهِ السَّلَامْ مَنْ ذَكَرَ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ فِی السِّرِّ فَقَدْ ذَكَرَ اللَّهَ كَثِیراً إِنَّ الْمُنَافِقِینَ كَانُوا یذْكُرُونَ اللَّهَ عَلَانِیةً وَ لَا یذْكُرُونَهُ فِی السِّرِّ فَقَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَل ﴿یراؤُنَ النَّاسَ وَ لا یذْكُرُونَ اللَّهَ إِلَّا قَلِیلًا﴾. أقول: و هذا معنى آخر لقلة الذكر لطیف».
[3]. سوره نساء، آیه77.
#متاع_قلیل
#تظاهر
#اعتقاد
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه فتح جلسه 5
تاریخ: 1395/03/08
🆔 @a_javadiamoli_esra
هدایت شده از کانال دروس آیت الله العظمی جوادی آملی
#اطلاعیه
مرکز آموزش مجازی اسرا
با عرض سلام و احترام و با عرض پوزش به علت اختلالات چند روز گذشته ، به اطلاع می رساند با توجه به وصل شدن پلتفرم اسکای روم درس خارج فقه از امروز در آن سامانه پخش می شود.
https://el.esra.ir/ch/karejefegh-nekah-ayatollah-jvadiamoli
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
💠 فطرت توحیدی
🔹 اگر كسی جهان بینی توحیدی داشت، انسان را دارای دو قوس صعود و نزول می بیند: بر اساس ﴿وَ نَفَخْتُ فیهِ مِنْ رُوحی﴾،[1] برای انسان سابقه كهن و تجرد قائل است كه از دیار خدای سبحان تنزل كرده است و بر اثر ﴿إِنَّكَ كادِحٌ إِلی رَبِّكَ كَدْحاً فَمُلاقیهِ﴾[2] یا بر اساس دستورهای نیایش و عبادت هایی كه داده شده تا انسان به مقام قُرب خدا بار یابد، انسان را دارای قوس صعود می داند كه ﴿إِلَیهِ یصْعَدُ الْكَلِمُ الطَّیبُ وَ الْعَمَلُ الصَّالِحُ﴾،[3] این دو قوس در درون انسان به عنوان #فطرت نهادینه شده است، فطرت زن و مرد هم یكسان است؛ گرچه كارهای اجرایی بین زن و مرد توزیع شده است، گرچه در بعضی از اخلاق و صفات زن خصوصیتی دارد كه مرد فاقد آن است یا مرد خصوصیتی دارد كه زن واجد آن نیست، ولی در فطرت الهی و #فطرت_توحیدی، اینها همسان و هم آوای هم هستند كه خدای سبحان درباره فطرت انسان فرمود: ﴿فَأَقِمْ وَجْهَكَ لِلدِّینِ حَنیفاً فِطْرَتَ اللّهِ الَّتی فَطَرَ النّاسَ عَلَیها لا تَبْدیلَ لِخَلْقِ اللّهِ﴾.[4] سخن از مرد و زن نیست، سخن از #ناس است! فرمود #فطرت_الهی قطب نمایی دارد كه به طرف دین خدا متوجه می شود و این اختصاصی به مرد یا زن و مانند آن ندارد و هرگز عوض شدنی هم نیست؛ نه غیر خدا عوض می كند نه خدا! غیر خدا چون فاقد قدرت است قدرت بر تعویض ندارد، خدا هم چون این فطرت را به «أحسن وجه»[5] آفرید عوض نمی كند. پس اگر زن همتای مرد در مسائل فرهنگی، اعتقادی، ایمانی و اخلاقی تلاش و كوشش كرد و جزء مبارزان نستوه بود و برای حفظ دین خود و دفاع از آیین خود و دفاع از قرآن و عترت شربت شهادت نوشید، این هم مطابق دو آیه سوره «آلعمران» و «بقره»[6] جزء اموات نیست، مرده نیست، بلكه #زنده است ﴿وَ لا تَحْسَبَنَّ الَّذینَ قُتِلُوا فی سَبیلِ اللّهِ أَمْواتاً﴾.[7]
🔹 وظیفه بانوان این است كه اساس زندگی را بر مادر شدن، تربیت فرزندِ صالح، حمایت از نظام دین، پیروی از قرآن و عترت قرار دهند. رهنمودهای عالی امام امت (رضوان الله تعالی علیه) را معیار عمل قرار دادن و احكام فقهی و حقوقی و اخلاقی دین را كاملاً آشنا شدن، به آنها معتقد شدن، به آنها متخلّق شدن و به آنها عامل شدن جزء رسالت های اصلی بانوان است. پاسداشت خون شهدا اعم از شهدای مرد و زن، این توقع را از همه ما ایجاد می كند كه هر كسی مطابق #فطرت_الهی خود بكوشد (یك) و در بخش های اختصاصی هر چه كه مربوط به ویژگی اوست آن را گرامی بشمارد (دو). برای بانوان مادر شدن اصل است پرورش فرزند اصل است تربیت اولاد در خانه اصل است و #سكینت_و_وقار خانواده را حفظ كردن اصل است كه خدای سبحان فرمود: ﴿لِتَسْكُنُوا إِلَیها﴾[8] تهیه مسكن به عهده مرد است اما تأمین سكینت و آرامش به عهده زن. اگر بر اساس #فطرت حركت كرد كه ﴿لا تَبْدیلَ لِخَلْقِ اللّهِ﴾ این فطرت، مجذوب #قطب_توحید است كه ذات اقدس الهی منشأ همه این بركات، آفرینش فطرت و دعوت فطرت به قبله گاه راستین جوامع بشری است.
[1] . سوره حجر، آیه 29; سوره ص، آیه 72.
[2] . سوره انشقاق، آیه 6.
[3] . سوره فاطر، آیه 10.
[4] . سوره روم، آیه 30.
[5] . سوره مؤمنون، آیه 14.
[6] . سوره بقره، آیه 154.
[7] . سوره آلعمران، آیه 169.
[8] . سوره روم، آیه 21.
#روز_تکریم_مادران_شهدا
#سکینت_و_وقار
#فطرت
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 پیام به کنگره شهدای زن
تاریخ: 1391/11/24
🆔 @a_javadiamoli_esra
فاضل ترین مردم.mp3
1.72M
💠 روز دوازدهم ماه #جمادی_الثانی 1442
🔹 فاضل ترین مردم
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 فاضل ترین مردم
🔹 مرحوم آقای قاضی (رضوان الله تعالی علیه) عالَم را بر اساس اینكه خدای سبحان فرمود هر كاری كه من كردم بهترین است، ایشان هم به #وجه_أحسن دیدند؛ یعنی قرآن كریم دو اصل را مطرح كرد: یكی اینكه همه چیز را خدا آفرید: ﴿اللَّهُ خَالِقُ كُلِّ شَیءٍ﴾،[1] به نحو موجبه كلیه كه خالقی غیر خدا نیست و یكی هم «كان» ناقصه كه فرمود: ﴿الَّذِی أَحْسَنَ كُلَّ شَیءٍ خَلَقَهُ﴾؛[2] هر چه آفرید زیبا آفرید و هیچ نقصی در آن نیست.
🔹 مرحوم آقای قاضی سید عارفان (رضوان الله تعالی علیه) تربیتشده عملی این سنخ است. فرق این بزرگوار و سایر متخلّقان این است كه دیگران متخلِّق می شوند تا بهشت بروند، او می كوشید تا بهشت را ببیند! فرق عارف و متخلّق این است كه او سعی می كند به سعادت برسد و بهشت برود و ایشان كه یقیناً بهشتی است می گوید من باید بهشت را ببینم. این خطبه نورانی حضرت امیر در اوصاف متّقیان همین فرق را داشته که فرمود: «فَهُمْ وَ الْجَنَّةُ کَمَنْ قَدْ رَآهَا» این خطبه با سایر خطب حضرت خیلی فرق دارد. در غالب خطب دیگر حضرت میخواهد افراد را بپروراند كه اینها اهل بهشت بشوند، اما در این خطبه متّقین طرزی سخن میگوید كه اینها بهشت را ببینند! فرمود: «فَهُمْ وَ الْجَنَّةُ کَمَنْ قَدْ رَآهَا فَهُمْ فِیهَا مُنَعَّمُونَ»؛[3] یعنی آیه مباركه ﴿كَلاَّ لَوْ تَعْلَمُونَ عِلْمَ الْیقِینِ ٭ لَتَرَوُنَّ الْجَحِیمَ﴾[4] را عملی كنند. مرحوم آقای قاضی #سید_عارفان عصر خود، جزء كسانی بود كه سعی می كرد بهشت و جهنم را ببیند. بنابراین مرز عرفان از اخلاق جدا خواهد بود.
🔹 بحث های اخلاقی، بحث های تزكیه نفس است كه انسان متخلّق بشود، عادل بشود، بافضیلت بشود و اهل بهشت بشود. مسئله عرفان، جهاد اكبر است او دیگر حالا رسیده به جایی كه یقیناً اهل بهشت است حالا می خواهد بهشت را ببیند، چون ما دستمان به آن قلّه نمیرسد، جهاد اوسط را به زبان ما گفتند جهاد اكبر، آن چه وجود مبارك پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرمود #جهاد_اكبر،[5] این اكبرِ نسبی است نه اكبر نفسی! برای اینكه انسان یك جهاد اصغر دارد كه با آهن و اینها می جنگد كه روشن است یك جهاد اوسط دارد كه در دعای كمیل آمده است كه «وَ سِلاحُهُ الْبُکاءُ»،[6] آن جا جای آه است نه جای آهن، ما چون در این محدوده كار میكنیم خیال می كنیم جهاد اكبر این است، حضرت به زبان ما فرمود #جهاد_اكبر این است.
🔹 این از غرر روایات ماست كه مرحوم كلینی (رضوان الله علیه) در جلد دوم كافی این حدیث شریف را نقل می كند كه «أَفْضَلُ النَّاسِ مَنْ عَشِقَ الْعِبَادَةَ فَعَانَقَهَا وَ أَحَبَّهَا بِقَلْبِهِ وَ بَاشَرَهَا بِجَسَدِهِ».[7] برخی ها نماز را «خوفاً مِن النار» یا «شوقاً إلی الجنّة» می خوانند، آن چه مرحوم كلینی در جلد دوم كافی از حضرت نقل می كند این است كه #فاضل_ترین_مردم كسی است كه عاشق نماز باشد و با نماز معانقه كند دست به گردن كند، چون باب مفاعله است نماز هم با او معانقه می كند، چنین است! راه مرحوم #آیت_الله_قاضی و امثال آیت الله قاضی این است كه واقعاً صلات یك حقیقت است، یكی از چند چیزی كه در قبر میآید همین نماز است كه حافظ انسان از هر فشاری است. خب اینها نماز را می بینند و با آن معانقه می كنند! حضرت فرمود: «أَفْضَلُ النَّاسِ مَنْ عَشِقَ الْعِبَادَةَ فَعَانَقَهَا وَ أَحَبَّهَا بِقَلْبِهِ وَ بَاشَرَهَا بِجَسَدِهِ».
[1] . سورهٴ رعد، آیهٴ 16; سورهٴ زمر، آیهٴ 62.
[2] . سورهٴ سجده، آیهٴ 7.
[3] . نهجالبلاغه، خطبه 193.
[4] . سورهٴ تكاثر، آیات 5 و 6.
[5] . الكافی، ج5، ص12.
[6] . مصباح المتهجّد، ص850.
[7] . الكافی، ج2، ص83.
#سالروز_رحلت_آیت_الله_قاضی_رحمت_الله_علیه
#وجه_أحسن
#حقیقت_عبادت
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 دیدار اعضای ستاد کنگره بزرگداشت حضرت آیت الله حاج سید علی آقا قاضی رحمة الله علیه تاریخ: 1391/03/17
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 عدل پروری
🔹 مردم تشنه عدل می باشند، آنچه كه مشكل مردم را حل مي كند #عدل است و از ما هم عدل مي خواهند! با يك فضل متوسط و يك تقواي صد درصدی يك شهري را بدون ترديد عالم مي تواند اداره كند! مگر ما چقدر سواد مي خواهيم؟ مردم چقدر از ما انتظار دارند؟ حالا بر فرض خيلي هم با سواد، شما حساب حوزه و دانشگاه را از جامعه جدا كنيد، اينها حالا خواص هستند که به دنبال تحقيقات علمي می باشند؛ اما جامعه تشنه عدل است! چگونه وجود مبارك حضرت مردم را عاقل مي كند كه اكثري قاطع مردم #تشنه_عدل می شوند، اين در واقع مورد حیرت است! يعني هر وقت من درباره آن حديث نوراني فكر مي كنم، حريم مي گيرم! اول اين چنين نيست كه «یَمْلَأُ اللهُ به الْأَرْضَ قِسْطاً وَ عَدْلًا کَمَا مُلِئَتْ ظُلْماً وَ جَوْراً»،[1] اول «إِذَا قَامَ قَائِمُنَا وَضَعَ اللَّهُ یَدَهُ عَلَى رُءُوسِ الْعِبَادِ فَجَمَعَ بِهَا عُقُولَهُمْ وَ کَمَلَتْ بِهِ أَحْلَامُهُم»[2] بعد اين چنين مي شود! آن وقت چنين جامعه اي زنده مي شود و با زنده كار كردن آسان است. وجود مبارك حضرت امير (علیه السلام) فرمود مشكل من اين است كه من با مرده ها روبرو هستم، تا يك گوشه را جمع مي كنم «وَ الثِّيَابُ الْمُتَدَاعِيَةُ كُلَّمَا حِيصَتْ مِنْ جَانِبٍ تَهَتَّكَتْ مِنْ آخَرَ»؛[3] فرمود من چند نفر را مثل لباس كهنه كه چند جايش رفو شده اين جا جمع مي كنم، فرمود يك جا را من رفو مي كنم مي بينيم يك جاي ديگر شکافته شده است، اين طور نمي شود! بايد كاري كرد كه خود ما مزه عدل را بچشيم و جامعه را تشنه عدل بكنيم؛ اوائل ممكن است که برای مدتی سخت باشد، بعد به قدري عدل شيرين است!
🔹 وجود مبارك رسول گرامي (عليه و علي آله آلاف التحية و الثناء) فرمود ظلم و گناه زباله است! بدبوست! حالا سرما خورده ايد و بيني شما گرفته است يا علل و عوامل دیگری دارد، وگرنه خوشبو نيست «تَعَطَّرُوا بِالاسْتِغْفَارِ لَا تَفْضَحْكُمْ رَوَائِحُ الذُّنُوبِ»،[4] آدم هايي را ديديد كه شامه شان بسته است، از كنار سطل زباله هم رد مي شوند بيني را نميگيرند؟! از كنار اين لاشه و مردار هم رد مي شوند بيني را نمي گيرند؟ فرمود اين كار بدبوست، آدم احساس مي كند! اين از بيانات نوراني وجود مبارك امام صادق (صلوات الله و سلام عليه) است مرحوم صاحب وسائل (رضوان الله عليه) هم در مكاسب محرمه اين را نقل كرده كه فرمود: «كَسْبُ الْحَرَامِ يَبِينُ فِي الذُّرِّيَّةِ»؛[5] غذاي حرام در ذريّه هم اثر مي گذارد! نمي گذارند اصلاً درست بفهمد! نماز مي خواند، اما #حضور_قلب ندارد. ميخواهد چهار تا مطلب را تحقيق كند، چهار تا مغالطه به جاي برهان مي نشيند. اينها كه تصادفی نيست! همه چيز نظم دارد! كدام خاطره در كجا بيايد همه نظم دارد. فرمود اين مال حرام آدم را بدبو مي كند كه در آن روايات هم است كه عالم بي عمل، جهنمي ها از بويشان متعذي مي شوند.[6] اگر يك مقداري انسان خودش عدل را بچشد، لذت عدل در كام او شيرين می شود آن وقت جامعه را به طرف عدل مي برد، آن وقت اين معناي #انتظار است! يك وقتي است انسان مي گويد ﴿اذْهَبْ أَنْتَ وَ رَبُّكَ فَقاتِلا إِنّا هاهُنا قاعِدُونَ﴾[7] اين يك طور انتظار منفي مذموم هم است كه خيال مي كنند حضرت مي آيد و مشكل اينها را حل مي كند؛ اما يك وقتي نه آن كسي كه دوست عدل است و #عدل_پرور است منتظر #ظهور است، چون زنده است و زنده به دنبال #آب_حيات مي گردد، چون مي داند رابطه اش اين است و مي داند حياتش به همين است.
[1] . کتاب سلیم بن قیس الهلالی، ج2، ص567؛ الکافی (ط ـ الاسلامیه)، ج1، ص338.
[2] . الکافی (ط ـ الاسلامیه)، ج1، ص25.
[3] . نهج البلاغه (للصبحی صالح)، خطبه 69.
[4] . الأمالي (للطوسي)، ص372.
[5] . وسائل الشيعه، ج17، ص82.
[6] . الکافی (ط ـ الاسلامیه)، ج1، ص44؛ « الْعُلَمَاءُ رَجُلَانِ رَجُلٌ عَالِمٌ آخِذٌ بِعِلْمِهِ فَهَذَا نَاجٍ وَ عَالِمٌ تَارِكٌ لِعِلْمِهِ فَهَذَا هَالِكٌ وَ إِنَّ أَهْلَ النَّارِ لَيَتَأَذَّوْنَ مِنْ رِيحِ الْعَالِمِ التَّارِكِ لِعِلْمِهِ وَ إِنَّ أَشَدَّ أَهْلِ النَّارِ...».
[7] . سوره مبارکه مائده، آیه24.
#منتظران_ظهور
#تشنه_عدل
#حیات
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1383/03/21
🆔 @a_javadiamoli_esra
هدایت شده از استاد مرتضی جوادی آملی
همایش بین المللی نقش اندیشه های عرفانی امام خمینی رحمت الله علیه در شکل گیری انقلاب اسلامی ایران
با پیام تصویری حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی
و سخنرانی اساتید حوزه و دانشگاه
سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی با موضوع رابطه "عرفان و سیاست"
مکان: دانشگاه ادیان و مذاهب -سالن امام موسی صدر
زمان:چهارشنبه 15 بهمن از ساعت ۹ تا ۱۲
پخش زنده از طریق:
https://online.urd.ac.ir/bbb-room/adyan-webs/
🔷 همچنین سخنرانی استاد مرتضی جوادی آملی از صفحه اینستاگرام استاد نیز به صورت زنده پخش خواهد شد.
https://instagram.com/m_vaezjavadi
@m_vaezjavadi
💠 دعای شهدا
🔹 درست است كه وجود مبارك پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرمود مِداد علما افضل از دماء شهداست؛[1] اما در این بخش های اجرایی یك سلسله كارهایی شهدا انجام می دهند كه از علما ساخته نیست یا ما ندیدیم! درباره علما بعضی ها وزن و موزون هر دو را با هم دارند؛ برخی از علما و مراجع اینها با یك دست مركّب آوردند و با یك دست خون آوردند؛ مثل شهید اول و شهید ثانی که هر دو كفّه ترازو را اینها دارند، شهید مطهری این طور است, شهید بهشتی این طور است، خیلی از #شهدا این طورند! سرّش این است كه این بزرگواران چون در راه دین #شهید شدند، زنده وارد برزخ می شوند! گرچه به حسب ظاهر بدنشان مرده است، ولی زنده وارد برزخ میشوند؛ خواب نیستند, مُرده ملكوتی نیستند بلکه #زنده_ملكوتی هستند. كاملاً باخبرند چه كسی راهی راهشان است، یك; چه كسی راهشان را ادامه نداد، دو; اینهایی كه راهشان راه آنها را ادامه ندادند، كاری به آنها ندارند؛ اما اینها كه ادامه دهنده راهشان هستند، مرتّب از خدا سؤال می كنند كه اینها كجایند و در كدام مقطع هستند؟[2]
🔹 می دانید خدا خدای همه است و روزی همه را می دهد! اما كسانی كه #سابقه_لطف دارند؛ مثل خاندان شهید, آزادگان, ایثارگران و مانند اینها که یك گروه خاصی را برای كمك به اینها می فرستد! بنگرید ببینید موسی و خضر چه گفتند; موسی(سلام الله علیه) به خضر فرمود شما که دارید این جا دیوار می چینید، این جا كه مسافرخانه ندارد، ما را هم كه حاضر نشدند به عنوان مهمان پذیرایی كنند ﴿فَأَبَوْا أَنْ یضَیفُوهُما﴾،[3] برای چه كارگری كنیم و دیوار را بچینیم؟! خضر گفت موسی! زیر این دیوار گنج است ﴿وَ أَمَّا الْجِدارُ فَكانَ لِغُلامَینِ یتیمَینِ فِی الْمَدینَةِ وَ كانَ تَحْتَهُ كَنْزٌ لَهُما وَ كانَ أَبُوهُما صالِحاً﴾؛[4] پدرشان آدم خوبی بود، خدا مرا فرستاده كه این بچهها را تأمین كنم.
🔹 خضر همیشه در راه است! ممكن است، به فكر ماها نباشد؛ اما فكر آن ها هست. #خضر_راه همیشه هست، این ها البته زیر نظر وجود مبارك ولی عصر می باشند. این طور نیست كه حالا اگر كسی خون داد بگوییم در قیامت فقط جبران می شود, این طور نیست! همین جا به حسابش رسیدگی می شود! آن روزها كه این صحبت ها[ی مادی] نبود، صد درصد #خالصانه رفتند!
🔹 یك شب قبل از انقلاب وقتی در همین گذرخان به نماز آقای #بهجت (رضوان الله علیه) داشتم می رفتم، دیدم جوانی ایستاده است ـ آن وقت نمی گفتند امام, می گفتند #خمینی ـ گفت اگر خمینی بگوید آن قدر این جا بایست و تشنه باش و آب نخور تا بمیر، من حاضرم! گفت اگر او بگوید آب هم نخور و این جا بایست، می گویم چشم! این ها با #اخلاص رفتند، خدا خدای اینهاست! این ها زنده اند! خیلی ها می میرند و وارد برزخ می شوند، این ها زنده وارد برزخ شدند; یعنی زنده ملكوتی اند، به دلیل اینكه باخبرند چه كسی می آید و چه كسی می رود و امثال ذلك؛ این طور نیست كه حالا فقط نظامی بگوید:
مرا زنده پندار چون خویشتن ٭٭٭ بیایم به جان گر بیایی به تن[5]
تنها این نیست، این ها واقعاً هم ظاهر را می فهمند و هم باطن را آگاه اند. هر چه که ما راه این ها را ـ به خواست خدا ـ ادامه بدهیم، آن ها از ما راضی ترند و دعای آن ها در حقّ ما مستجاب است. مرحوم علامه در وصیت نامه خودش به پسرش می گوید، مرا بعد از مرگ تنها نگذار، چون آن جا خیلی آسان نیست! وصیت نامه علامه در آخر قواعد[6] چاپ شده است، به پسرش فخرالمحقّقین می گوید، نگو علامه بود و مُرد، مرا فراموش نكن! آن جا حساب دیگری است؛ اما #شهید به فكر دیگران است.
[1] . من لا یحضره الفقیه، ج4، ص399؛ «إِذَا كَانَ یوْمُ الْقِیامَةِ جَمَعَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ النَّاسَ فِی صَعِیدٍ وَاحِدٍ وَ وُضِعَتِ الْمَوَازِینُ فَتُوزَنُ دِمَاءُ الشُّهَدَاءِ مَعَ مِدَادِ الْعُلَمَاءِ فَیرْجَحُ مِدَادُ الْعُلَمَاءِ عَلَى دِمَاءِ الشُّهَدَاء».
[2] . سوره آل عمران، آیه169.
[3] . سوره کهف، آیه77.
[4] . سوره کهف، آیه82.
[5] . نظامی، خمسه، شرف نامه، بخش6.
[6] . إیضاح الفوائد فی شرح مشكلات القواعد، ج4، ص756؛ «...و (لا تكثر) من ذكری فینسبك أهل العزم الى العجز (بل) اذكرنى فی خلواتك و عقیب صلواتك و...».
#امام_خمینی
#خضر_راه
#اخلاص
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 دیدار رئیس و نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران با حضرت استاد
تاریخ: 1394/12/18
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 «همایش بینالمللی بازاندیشی آرای استاد مطهری در مواجهه با مسائل امروز» به مناسبت یکصدمین سالگرد ولادت با حضور سخنرانان از ۲۲ کشور جهان
🔹 جلسات: ۱۳ الی ۱۵ بهمنماه
🔹 افتتاحیه به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی: یکشنبه ۱۲ بهمن، ۱۸:۳۰
❇️ سخنرانان افتتاحیه:
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
پروفسور فون استوش(آلمان)
دکتر هانی ادریس (مراکش)
🔹پخش آنلاین فارسی: tv.mou.ir
🔹پخش آنلاین عربی و انگلیسی: mou.ir/mutahhari
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
جمهوری اسلامی.mp3
1.73M
💠 روز هفدهم ماه #جمادی_الثانی 1442
🔹 جمهوری اسلامی
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra