eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
13هزار دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
2.1هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 کانال دروس معظم له @a_javadiamoli_doross ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
9.06M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠
سلوک مهدوی

🔸 از ابی عبدالله (روحی و ارواح العالمین لمضجعه الشریف الفدا) سؤال كردند حضرت مهدی را با چه بشناسیم؟ فرمود: «وَ تَعْرِفُهُ بِالْحَلَالِ وَ الْحَرَامِ‏ وَ بِحَاجَةِ النَّاسِ‏ إِلَیهِ‏ وَ لَا یحْتَاجُ إِلَى أَحَدٍ»؛ امام زمان را با این سه شاخصه می‌ شناسید: ــ او احكام الهی حلال و حرام خدا را می‌ داند ــ و همه مردم به او نیازمندند ــ و او محتاج به احدی نیست این می‌ شود . 🔸 اگر چنانچه به ما فرمودند كه یك طرفش به دست شماست تا ــ تلاوت ــ و تعلیم كتاب و حكمت ــ و تزكیه ــ و تفسیر و تأویل را بیابید و طرف دیگرش به دست ذات اقدس الهی است هر چه این طناب را بگیرید باز همراهش هست، درباره وجود مبارك هم می ‌خوانیم: «أَیْنَ السَّبَبُ الْمُتَّصِلُ بَیْنَ الْأَرْضِ وَالسَّماءِ»! 📚 سخنرانی در نیمه شعبان تاریخ: 1369/12/11 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
سلب فیض
🔹 فرمود: ﴿مَا یفْتَحِ اللَّهُ لِلنَّاسِ مِن رَّحْمَةٍ فَلاَ مُمْسِكَ لَهَا وَمَا یمْسِكْ فَلاَ مُرْسِلَ لَهُ﴾؛ ما نسبت به عدّه‌ ای كه عقلشان, فطرتشان و وحی و نبوّت را محترم شمردند و به راه آمدند، جدیدی اِعمال می‌ كنیم و درِ رحمت را به روی اینها باز می ‌كنیم که هیچ كس هم نمی ‌تواند ببندد؛ اما كسی كه با داشتن همه حجّت ‌های درون و بیرون، تمام راه‌ ها را به روی خود بست و ما هم درِ توبه را به روی او باز كردیم و او عمداً به سوء اختیار خود بست، ما دیگر فیضمان را از او می ‌گیریم و او را به حال خودش رها می‌كنیم. 👈 انسان اگر به حال خود رها بشود، می ‌ماند ـ شهوت و غضب در و ـ وهم و خیال در ! چنین انسانی خب سقوط می ‌كند. 🔹 فرمود: ﴿وَمَا یمْسِكْ﴾؛ ما این‌ چنین نیست كه كسی را گمراه بكنیم بلکه فیضمان را می‌ گیریم. اینکه در دعاها هست كه «اللَّهُمَّ لَا تَكِلْنا‏ اِلی أنْفُسِنا‏ طَرْفَةَ عَینٍ» یا «اللَّهُمَّ لَا تَنْزِعْ مِنِّی صَالِحَ مَا أَعْطَیتَنِی أَبَداً» همین است؛ عرض می کند خدایا آنچه را به ما دادی از ما نگیر. خب اگر فیض را گرفت، انسان می ‌ماند و هوا و هوس او! این معنای ﴿یضِلُّ مَن یشَاءُ﴾ است؛ این طور نیست كه اضلال یعنی خدای سبحان ـ معاذ الله ـ كسی را به طرف فساد و گناه تشویق و ترغیب بكند. 🔹 انسان تا نفس می‌ كشد راه باز است؛ چه كسی است كه توبه بكند و توبه او قبول نباشد؟ حتی مرتدها حتی مرتدّ فطری! البته احكام فقهی سر جایش هست؛ توبه مرتد فطری ولو حکم فقهی اش باید جاری بشود مقبول است و دیگر اهل جهنم نیست. ↙️ تا آخرین لحظه كه انسان نفس می‌ كشد در صورتی كه به حال احتضار نرسیده باشد، راه توبه باز است؛ اما اگر كسی مدّت‌ ها بیراهه رفت، دیگر خدا فیض را از او می‌ گیرد. 📚 سوره مبارکه قصص جلسه 18 تاریخ: 1391/07/24 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 22. امر به معروف و نهی از منكر 🔹 آثار و پاداش امر به معروف و نهی از منكر در قرآن از زمره صالحان و مؤمنان بودن: به خدا و روز واپسین ایمان دارند و به كار پسندیده فرمان می‌ دهند و از كار ناپسند بازمی ‌دارند و در انجام كارهای نیك شتاب می ‌كنند و آنان از شایستگان ‌اند. [1] به راستی خدا از مؤمنان، جان و مالشان را در برابر اینكه بهشت برای آنان باشد خریده است... . مؤمنان... مردم را به كار پسندیده فرا می‌ خوانند و از كار ناپسند باز می ‌دارند و در هر حال پاسدار مقررات الهی ‌اند؛ اینان را ـ ای پیامبر ـ به بهشت و سعادتی بزرگ نوید ده. [2] [1]. ﴿یؤمِنونَ بِالله و الیومِ الآخِرِ و یأمُرونَ بِالمَعروفِ و ینهَونَ عَنِ المُنكَرِ و یسـٰرِعونَ فِى الخَیرٰتِ و اُولـٰئِكَ مِنَ الصّـٰلِحین﴾ (سورهٴ آل عمران، آیهٴ 114). [2]. ﴿اِنَّ اللهَ اشتَرىٰ مِنَ المُؤمِنینَ اَنفُسَهُم واَموٰلَهُم... ٭ ... الآمِرونَ بِالمَعروفِ و النّاهونَ عَنِ المُنكَرِ و الحـٰفِظونَ لِحُدودِ الله و بَشِّرِ المُؤمِنین﴾ (سورهٴ توبه، آیات 111 ـ 112). 📚 مفاتیح الحیات ص 511 🏢 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
خون و قلم
🔹 همان‌ طوری كه جامعه را طیب و طاهر می ‌كند، ، جامعه را طیب و طاهر می ‌كند. در بارگاه بلند شهدا چه عرض می ‌كنیم؟ می ‌گوییم: «طِبْتُمْ وَ طَابَتِ الْأَرْضُ الَّتِی فِیهَا دُفِنْتُمْ»؛ خون شهید را پاك می ‌كند را پاك می‌ كند را پاك می ‌كند را پاك می‌ كند را پاك می‌ كند این خون این قدرت را دارد! «طِبْتُمْ وَ طَابَتِ الْأَرْضُ الَّتِی فِیهَا دُفِنْتُمْ»؛ ایران را اینها طیب كردند، پاك كردند؛ خون شهید این عرضه را دارد. 🔹 می ‌بینید هماهنگی قرآن و روایات اهل‌ بیت از كجا تا به كجاست؛ هر جا هست هستند و هر جا اهل ‌بیت‌ هستند قرآن هست. اهل ‌بیت به ما گفتند به بارگاه رفیع شهدا كه بار یافتید، بگویید: «طِبْتُمْ وَ طَابَتِ الْأَرْضُ الَّتِی فِیهَا دُفِنْتُمْ»، قرآن هم از این طرف می‌ گوید: ﴿وَ الْبَلَدُ الطَّیبُ یخْرُجُ نَبَاتُهُ بِإِذْنِ رَبِّهِ﴾. این با فعلش همراه است، با انجاز الهی همراه است؛ فرمود: ﴿وَ الْبَلَدُ الطَّیبُ یخْرُجُ نَبَاتُهُ﴾. 🔹 خون شهید خیلی مقدس است؛ لكن «مداد العلماء افضل من دماء الشهداء». نوشته ‌های علما (رضوان الله تعالی علیهم اجمعین) مركّبی است كه شهیدپرور است و شهادت ‌ساز است، خب یقیناً از شهادت بالاتر است. 👈 اگر آن عرضه را دارد كه كشور را پاك كند، هم می‌ تواند بالاتر از شهید این كار را انجام بدهد! 📚 سخنرانی در همایش ملی «المیزان و علوم انسانی اسلامی» تاریخ: 1397/08/23 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
🚩 مردان الهی 🔸 شهدای 17 شهریور و شهدای محراب در زمان فتنه به حركت كردند. شهدای 17 شهریور بودند كه به بركت روحانیت به صحنه آمدند و به بركت دین پایداری كردند و خداوند هم آنها را پذیرفت. 📚 خطبه های نماز جمعه تاریخ: 1381/06/15 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 22. امر به معروف و نهی از منكر 🔹 آثار و پاداش امر به معروف و نهی از منكر در قرآن برخورداری از یاری خدا: قطعاً خدا كسانی را كه او را یاری می‌ دهند یاری خواهد كرد... همانان كه اگر در زمین به ایشان قدرت دهیم [تا بتوانند روش زندگی اجتماعی خود را برگزینند... و] به آنچه شایسته است فرمان می ‌دهند و... . [1] [1]. ﴿... و لَینصُرَنَّ اللهُ مَن ینصُرُهُ... ٭ اَلَّذینَ اِن مَكَّنّـٰهُم فِى الاَرضِ ... و اَمَروا بِالمَعروفِ...﴾ (سورهٴ حج، آیات 40 ـ 41). 📚 مفاتیح الحیات ص 512 🏢 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
14.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠
به منزله قرآن

🔸 حضرت فرمود: «كَانَ لِی فِیمَا مَضَی أَخٌ»؛ من در گذشته برادری داشتم از دوستان که او را به عنوان یک مرد عظیم می ‌دیدم. از سلطنت شکم و از سلطنت جهل بیرون آمده است... . 👈 جان او بود، هر کاری را که می‌ خواست بکند فکر می ‌کرد، اگر به جایی نمی ‌رسید بر صفحه نفس خود عرضه می ‌کرد... . 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
 به منزله قرآن

🔸 ما حتماً باید یک دوره قرآن در محضر او باشیم تا در دست ما باشد، خواسته‌ هایمان را با این بسنجیم که آیا این درست است یا درست نیست؟ حالا با این تعلیم و تربیت معلوم می ‌شود که چطور وجود مبارک امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) درباره بعضی از اصحابش آن طور اظهار شوق می ‌کند! 🔸 حضرت فرمود: «كَانَ لِی فِیمَا مَضَی أَخٌ»؛ من در گذشته برادری داشتم از دوستان ـ که از شاگردان حضرت بود ـ «كَانَ [یعَظِّمُهُ‏] یعْظِمُهُ فِی عَینِی صِغَرُ الدُّنْیا فِی عَینِهِ»؛ چون دنیا در چشم او کوچک بود، او در چشم من بزرگ بود، من او را به عنوان یک مرد عظیم می ‌دیدم. 🔸 این علی صاحب «سَلُونِی قَبْلَ أَنْ تَفْقِدُونِی»! حضرت وقتی بگوید او نزد من بزرگ بود، معلوم می ‌شود شخصیتی بود! چرا این شخص نزد چشمم بزرگ بود؟ چون «كَانَ خَارِجاً مِنْ‏ سُلْطَانِ‏ بَطْنِهِ‏ ... مِنْ سُلْطَانِ الْجَهَالَة»؛ از سلطنت شکم و از سلطنت جهل بیرون آمده است. همین حرام‌ خوری و بدخوری است. چیست؟ کسی جاهل باشد و برابر آن جهل عمل کند! 🔸 این شخص از سلطنت جهل بیرون آمده بود. جان او بود، هر کاری را که می‌ خواست بکند فکر می ‌کرد، اگر به جایی نمی ‌رسید بر صفحه نفس خود عرضه می ‌کرد، آن وقت معلوم می‌ شد که بد است یا خوب است؛ اگر مطابق با ﴿فُجُورَها﴾ بود می‌ گفت بد است، اگر مطابق با ﴿تَقْواها﴾‎‎ بود می ‌گفت خوب است، چون این ﴿فَأَلْهَمَها فُجُورَها وَ تَقْواها﴾‎‎ در صفحه نفس هست پاک که نشد. اگر کسی این صفحات نفس را غبارآلود نکند، ﴿قَدْ خَابَ مَن دَسَّاهَا﴾ نکند، دسیسه نکند، دفن نکند بر اغراض و غرائز، این شفاف است. 🔸 فرمود او اگر شک داشت که این کار را بکند یا نکند، به قرآن مراجعه نمی ‌کرد، به نفس مراجعه می ‌کرد که است، قرآن او را تربیت کرد. اگر مطابق با میل بود، هوای نفس بود، می ‌گفت این کار بد است. اگر مطابق با رضای الهی و رضای اهل بیت بود، می‌ گفت این کار خوب است؛ چه درباره خود و چه درباره دیگران. اینها نه امام بودند نه امامزاده، اینها فقط شاگردان اهل بیت بودند! 📚 افتتاحیه سال تحصیلی حوزه علمیه امام صادق علیه السلام دماوند تاریخ: 1397/07/25 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
قداست آبرو
🔹 فرمود: «تَعَطَّرُوا بِالاسْتِغْفَارِ‏»؛ خودتان را با معطّر كنید «لَا تَفْضَحَنَّكُمْ رَوَائِحُ الذُّنُوب‏». ما با زنده‌ ایم؛ فرمود گناه، آبروبر است! مگر آبرو به این آسانی پیدا می ‌شود؟! فرمود با استغفار، خودتان را معطر كنید؛ گناه، آبروبر است. 🔹 وجود مبارك حضرت امیر (سلام الله علیه) فرمود می‌ دانید ؟ گناه، یك بیماری آبروبر است! این كلمه «وبی» و «موبی»، ریشه اصلی‌ اش وباست. بعضی از علف ‌ها وباخیز است، این حیوان نمی ‌داند كه آن علف چنین مرضی را به همراه دارد، به طمع سرسبزی ‌اش حركت می‌ كند و به سوی آن می رود. 🔹 انسان گاهی بیمار می‌ شود ولو سخت ‌ترین بیماری مثل سرطان؛ اما به هر حال آبروی او محفوظ است، دیگر نمی ‌گویند فلان كس سرطان گرفت و مُرد آبرویش رفت؛ اما وبا یك بیماری است. فرمود گناه، «وبی» است «موبی» است، مواظب باشید آبرو را می ‌برد! 🔹 ما با آبرو زنده ‌ایم؛ كسی كه مسلوب ‌الحیثیه باشد، چرا تقاضای مرگ می ‌كند؟ چرا خودكشی می‌ كند؟ برای اینكه بی ‎آبرو بودن و بی‎ حیثیت بودن از مُردن بدتر است. فرمود بالاخره شما، با باید زندگی كنید. آبرو، فصل مقوّم ماست؛ فرمود این را مواظب باشید. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1395/09/11 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra