eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
12.8هزار دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
2.1هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 کانال دروس معظم له @a_javadiamoli_doross ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💠
 فاعل حقیقی
🔹 در فصل بهار، درخت‌ ها كه خواب بودند بیدار می ‌شوند و از آن موادّی كه در كنارشان تعبیه شده است تغذیه می ‌كنند و آن مواد مرده را زنده می ‌كنند. اگر درخت در اثر تغذیه، این خاك ‌های مرده را زنده می‌ كند به و اگر حیوان در اثر تغذیه، همین غذاهای مرده را زنده می ‌كند به حیات حیوانی، انسان هم همین غذاهای اطراف خود را این نان و گوشت را كه مرده‌ اند، زنده می‌ كند به . 🔹 همین موادّ غذایی است كه به انسان تبدیل می ‌شود؛ ولی اینها ابزار كارند اینها وسایل كارند، ، یك نفر است و آن ذات اقدس الهی است؛ آن‌ كه مرده را به زنده تبدیل می ‌كند و به مرده حیات می ‌بخشد، خداست. 🔹 در دعاها بخشی از این معارف آمده است. شما در این دعاهای نورانی می‌ خوانید: «یَا جَابِرَ الْعَظْمِ الْکَسِیر»؛ ای خدایی كه استخوان شكسته را جبیره می‌ كنی. آن شكسته ‌بند، استخوان شكسته را محكم می‌ بندد كه اینها تكان نخورند؛ اما آن لحیم‌كاری آن جوش‌كاری آن دوتا را یكی كردن آن پراكنده را متّحد كردن، كار خداست؛ یعنی استخوان شكسته دوتا را یكی می ‌كند؛ این جَبیره كردن و جبران نقص، است. 📚 سوره مبارکه روم جلسه 20 تاریخ: 1391/12/01 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
هم اکنون درس اخلاق آیت الله العظمی جوادی آملی: ↙️ تلویزیون اینترنتی اسراء: Tv.esra.ir ↙️ سامانه شرکت مجازی درس اخلاق: Https://el.esra.ir/ch/darseakhlagh-ayatollah-javadiamoli 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
🔸 کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی: 1️⃣ تلگرام: Telegram 🆔 https://t.me/a_javadiamoli_esra 2️⃣ ایتا: Eitaa 🆔 https://eitaa.com/a_javadiamoli_esra 3️⃣ سروش: Sorous 🆔 https://splus.ir/a_javadiamoli_esra 4️⃣ ویسگون: Wisgoon 🆔 https://wisgoon.com/a_javadiamoli_esra 5️⃣ روبیکا: Rubika 🆔 https://rubika.ir/a_javadiamoli_esra 6️⃣ اینستاگرام: Instagram 🆔 https://www.instagram.com/a_javadiamoli_esra 7️⃣ آپارات: Aparat 🆔 https://www.aparat.com/a_javadiamoli_esra 8️⃣ یوتیوب: youtube 🆔 https://www.youtube.com/@a_javadiamoli_esra 9️⃣ تلگرام انگلیسی: Telegram 🆔 https://t.me/a_javadiamoli_en 🔟 تلگرام عربی: Telegram 🆔 https://t.me/a_javadiamoli_ar 🔸 کانال های رسمی دروس حضرت استاد در پیام‌ رسان‌ ها شامل متن و صوت جلسات درس تفسیر و فقه و اخلاق آیت الله العظمی جوادی آملی : 1️⃣ تلگرام: Telegram 🆔 https://t.me/esratvtelegram 2️⃣ ایتا: Eitaa 🆔 https://eitaa.com/a_javadiamoli_doross 3️⃣ سروش: Soroush 🆔 https://splus.ir/a_javadiamoli_doross 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
وحی، سرچشمه علم حقیقی / نقش پیوند با اهل‌بیت در دستیابی به دانش الهی 🔹
پایگاه اطلاع‌رسانی اسراء: 
جلسه هفتگی درس اخلاق آیت‌الله العظمی جوادی آملی روز چهارشنبه در مسجد اعظم قم به‌صورت حضوری و با حضور اقشار مختلف مردم برگزار شد... . 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
وحی، سرچشمه علم حقیقی / نقش پیوند با اهل‌بیت در دستیابی به دانش الهی 🔹
 پایگاه اطلاع‌رسانی اسراء
: جلسه هفتگی درس اخلاق آیت‌الله العظمی جوادی آملی روز چهارشنبه در مسجد اعظم قم به‌صورت حضوری و با حضور اقشار مختلف مردم برگزار شد. 👈 در این جلسه، آیت‌الله العظمی جوادی آملی به ادامه شرح حکمت ۱۴۷ نهج‌البلاغه پرداختند. معظم له در این جلسه به موضوع اهمیت اشاره کرده و بیان داشتند: علومی وجود دارد که بشر هرگز نمی ‌تواند از طریق تجربیات و مکاتب بشری به آن‌ها دست یابد و این علوم جز از راه وحی و تعالیم الهی مقدور و قابل دستیابی نیست. 🔹 علم اولی که انسان می‌تواند از طریق درس و مطالعه در حوزه یا دانشگاه به دست بیاورد، همان است که نیازمند تلاش و کوشش انسانی است، اما علم دومی که از آن به عنوان یاد می‌شود، علمی است که از طریق پیوند خاص با معصومین (علیهم‌السلام) به انسان می ‌رسد، این علم، خاصی است که فرد با معصومین و اولیای الهی برقرار می‌ کند. 🔹 شرط اصلی دستیابی به علم الوراثه، محبت و پیوند معنوی با اهل ‌بیت (علیهم‌السلام) است، در علم الدراسه، مطالعه و تلاش شرط است، اما در علم الوراثه، شرط اساسی است. فرد باید با خود و رابطه‌ای عمیق و معنوی برقرار کند تا بتواند از این علم بهره‌مند شود. 🔹 علم الدراسه مانند باغی است که با استخر و آبیاری دستی اداره می‌ شود. باغبان برای تأمین آب باید تلاش کند و از بیرون، آب تهیه نماید. اما علم الوراثه شبیه باغی است که در دل خود دارد. این چشمه، بدون نیاز به منابع بیرونی، همواره در حال تأمین آب است و باغ را زنده نگه می ‌دارد. بنابراین، کسی که به علم الوراثه دست یافته، از درون خود، علم و معرفت می‌ جوشد و نیازی به بیرون ندارد. ◀️ انبیاء و اولیای الهی آمده اند تا بگویند با ید هر کدام از شما ار درونتان چشمه ای بجوشد! 🔹 هیچ‌ کس در هیچ زمان و مکانی نمی ‌تواند ادعا کند که از حقیقت توحید غافل بوده است، هیچ کس معذور نیست، در درون همه هست، خداشناسی در اعماق وجود هر فردی جای دارد... . ↙️ لینک خبر: https://news.esra.ir/fa/w/5070394 📚 درس اخلاق تاریخ: 1403/08/07 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 29. ارزش و اهمیت نیكوكاری 🔹
پاداش نیكوكاری
افزایش رزق و آبادی شهرها: رسول خدا (ص) فرمود: نیكوكاری و حسن همجواری بر نعمت ‌ها می ‌افزاید و شهرها را آباد می ‌سازد. [1] [1]. البِرُّ وَ حُسْنُ الْجِوَارِ زِیادَةٌ فِى الْرِزقِ وَ عِمَارَةٌ فِى الدِّیار (مستدرك الوسائل، ج8، ص425). 📚 مفاتیح الحیات ص 531 🏢 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 پرهیز از لغزش ▫️
فرازی از خطبه فدکیه:
ـ فَلَمَّا اِختارَ اللَّهُ لِنَبِیِّهِ دارَ اَنْبِیائِهِ ـ وَ مَأْوَى أَصْفِيائِهِ ـ وَ أَتَمْ عَلَيْهِ مَا وَعَدَهُ ـ ظَهَرَتْ فِيكُمْ حَسِيكَةُ النِّفَاقِ ـ وَ سَمَلَ جِلْبَابُ الدِّينِ وَ أَخْلَقَ ثَوْبُهُ 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 پرهیز از لغزش ▫️ از آن جهت که ازلال و لغزاندن، ابزاری می طلبد و بهره دنیا، وسیله مناسبی برای لغزش است، دنیا به عنوان و مقام های آن به عنوان مطرح است. ▫️ مردان الهی هماره از که پیامد آن عجز از ادراک صائب و عمل صالح است و نیز از ابتلا به زشتی زلّت، به خدای سبحان پناه می بردند؛ حضرت امیرالمؤمنین (علیه السلام) دراین باره می فرماید: «ما لعلىّ و نعیم یفنی و لذّةٍ لاتبقی. نعوذ بالله من سُبات العقل و قبح الزّلل وبه نستعین» و خود را در مسیر صاف و وسیع حق دانسته و مخالفان را در کژ راهه لغزش باطل معرفی می کند: «فواللّه الّذى لا إله إلا هو إنّى لَعلی جادّة الحق وإنّهم لعلی مزلّة الباطل». ▫️ انسان را به کمیِ لغزش می ستاید: «تراه قریباً أمَلُه قلیلاً زلَلُه» و منافق را به ضلالت و اضلال و به زلّت و ازلال نکوهش فرموده است: «وأحذّرکم أهل النّفاق فإنّهم الضّالّون المضلّون والزّالّون المزلّون». ▫️ رهبران نفاق که ازلال دیگران را بر عهده دارند از راه سُباتِ عقل و زلّت دل، زمینه لغزش پای آنها را فراهم می کنند؛ چنان که آن حضرت به زیاد بن ابیه درباره معاویه چنین مرقوم فرمود: «وقد عرفتُ أنّ معاویة کتب إلیک یستزلّ لبّک» و چون سرانجام استقامت، بهشت است و فرجام زلّت، دوزخ، چنان که آن حضرت فرموده اند: «من استقام فإلی الجنّة ومن زلّ فإلی النّار» 👈 از خدای سبحان مسألت داریم همگان مخصوصاً راقم سطور و اِرقام او را از زلّت و ازلال مصون دارد، بلکه این نوشتار را چون آب زلال گوارا قرار دهد تا در ذائقه، تلخ نیاید و در فضای کام عقل، گیر نکند و در مجاری هضم و جذب و فربهی، مسدود نشود و از استمداد کند و به برساند. 📚 تسنیم، جلد 3 ، ص413 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
خطاب حیات آفرین
🔹 فرق خطاب خدا با ما این است كه خطابِ ما فرع مخاطب است یعنی ما مخاطبی باید داشته باشیم تا با او حرف بزنیم؛ ولی خطاب الهی، مخاطب ‌آفرین است. می ‌بینید در این ﴿كُنْ فَیكُونُ﴾، این ﴿كُنْ﴾, ﴿یكُونُ﴾ آفرین است؛ یعنی این خطاب, است. هویت ما را این خطاب تأمین می‌ كند، فهم ما را هم همین خطاب تأمین می‌ كند. 🔹 اگر این خطاب, است _ چه اینكه است _ و اگر این خطاب, است _ چه اینكه است _ که ﴿اسْتَجیبُوا لِلَّهِ وَ لِلرَّسُولِ إِذا دَعاكُمْ لِما یحْییكُمْ﴾؛ هر وقت ما از جلسه قرآن بیرون رفتیم، ببینیم كه حیات جدیدی پیدا كردیم یا نه. ◀️ اگر حیات تازه ای در خود احساس كردیم، بفهمیم مخاطب خداییم، چون این كتاب, حیات‌ آفرین است 👈 چون این كتاب, حیات‌ آفرین است؛ آن وقت انسان خدا را شاكر است كه حرف او را شنید؛ اگر حرف او را بشنود، با او می ‌تواند سخن بگوید. 📚 سخنرانی در جمع دانش پژ وهان و اساتید مرکز تخصصی تفسیر تاریخ: 1394/02/16 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 ولایت اهل بیت (ع) ▫️
 فرازی از خطبه فدکیه:
ـ وَ اَلْعَهْدُ قَرِيبٌ ـ وَ اَلْكَلْمُ رَحِيبٌ ـ وَ اَلْجُرْحُ لَمَّا يَنْدَمِلْ ـ وَ اَلرَّسُولُ لَمَّا يُقْبَرْ 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 ولایت اهل بیت (ع) ▫️ بیعت با رسول خدا (صلی الله علیه و اله و سلم) چونان بیعت با خداست؛ یعنی بیعت کنندگان، متعهّد می شوند تا فرمانبر او باشند و اوامر و نواهی او را گردن نهند که این فرمانبرداری بی شک اطاعت خداست. از این رو با تعبیر ﴿یَدُ الله فَوقَ اَیدیهِم﴾ دست پیامبر (صلی الله علیه و اله و سلم) را دست خدا نامیده است. ▫️ قرآن مجید بسیاری از شئونات پیامبر (صلی الله علیه و اله و سلم) را به خدا نسبت داده است: ﴿مَن یُطِعِ الرَّسولَ فَقَد اَطاعَ اللهَ﴾ و ﴿فَاِنَّهُم لا یُکَذِّبونَکَ و لـٰکِنَّ الظّـٰلِمینَ بِـٰـآیـٰتِ الله یَجحَدون﴾ که نهایت قرب حضرت به خدا را می رساند و به تعبیر عرفا، بیانگر و صفاتی و افعالی حضرت ختمی نبوّت (صلی الله علیه و اله و سلم) است. ◀️ پس ولایت نبوی مَجلای ولایت الاهی است و منکران ولایت او، منکران ولایت و آیات خدایند و اطاعت او، فرمانبرداری حق. ▫️ خدای والا، اهل بیت پیامبر (صلی الله علیه و اله و سلم) را اهل بیت خود خوانده است؛ یعنی از چنان تقرّبی در درگاه الاهی برخوردارند که آنان را با اضافه تشریفی به خود نسبت داده، همان گونه که کعبه را ﴿بیتی﴾ و جان انسانی را ﴿روحی﴾ نامیده است. پس آنان ﴿آل الله﴾ هستند و هرکس با ، در بیفتد با خدای قهّار در افتاده و سزاوار تعذیب است و هر که ولایت غیر ایشان را بپذیرد، ولایت غیرخدا را پذیرفته و مغضوب الاهی است. ناگفته پیداست که خوار داشتن آنان نیز اذیّت کردن خداست و سزای آن جهنّم سوزان! ▫️ بر پایه مباحث پیش گفته، جمله «من والاکم فقد والی الله و من عاداکم فقد عادی الله»؛ یعنی هر کس ولایت و سرپرستی شما را بپذیرد، ولایت و سرپرستی خدا را پذیرفته و هر که شما را دشمن بدارد، خدا را دشمن داشته است، چون پذیرفتن ولایت ﴿مظهر﴾، گردن نهادن به ولایت ﴿ظاهر﴾ و کینه توزی با ﴿مظهر﴾، عداوت با ﴿ظاهر﴾ است. ▫️ (علیهم السلام) در تمامی شئون (تکوینی و تشریعی و زمامداری) به نیابت از ﴿ولیّ﴾ اصیل و بالذّات است؛ یعنی همه ویژگی های ولایی ذات اقدس ربوبی برای ﴿مظاهر﴾ او هم ثابت است. از سوی دیگر، پذیرش ولایت امامان (علیهم السلام) مودّت و به ایشان را در پی دارد، چنان که شناسه پذیرش ولایت الاهی، دوستداری اوست. از این رو در فقره پسین، از محبّت خدا و امامان سخن رفته است. 👈 ولایت اهل بیت (علیهم السلام) بازتاب شعاع است، منکر نور و روز، از خورشید روی می گرداند، پس ولایت امامان (علیهم السلام) با ولایت خدا متلازم اند. آری فقط یک چیز قبول یا نکول می شود؛ چون فقط یک ولایت هست و لاغیر، ولایت حضرات ائمّه (علیهم السلام) ظهور ولایت خداست در جهان، نه ولایت هم عرض، نه در طول، نه مانند آن! 📚 ادب فنای مقربان جلد 7 ، ص60 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra