38.78M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 ویژه برنامه #بهار_مهدوی
🔸 روز چهاردهم #شعبان
🔸 جلسه هفتم: بصیرت مهدوی
🔹 پخش از شبکه های مختلف سیما از ابتدای فروردین
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 بصیرت مهدوی
🔸 در قرآن کریم ذات أقدس الهی در سوره مبارکه «اسراء» فرمود: ﴿یوْمَ نَدْعُوا کلَّ أُناسٍ بِإِمامِهِمْ فَمَنْ أُوتِی کتابَهُ بِیمینِهِ فَأُولئِک یقْرَؤُنَ کتابَهُمْ وَ لا یظْلَمُونَ فَتیلاً ٭ وَ مَنْ کانَ فی هذِهِ أَعْمی فَهُوَ فِی اْلآخِرَةِ أَعْمی وَ أَضَلُّ سَبیلاً﴾؛[1] فرمود هر قومی یک امام دارند، هر ملتی یک رهبر دارند و ما در قیامت افراد را به اسم آن امامشان صدا می زنیم. تکتک افراد را به اسم احضار نمی کنیم، بلکه آنها را به نام امامان آنها می خوانیم؛ میگوییم علویها بیایند، حسنیها بیایند، حسینیها بیایند و مانند آن و چون این دعوت متعلق مردم هر عصر و مصر است، باید در هر زمان یک امام باشد؛ زیرا خدا فرمود: ﴿یوْمَ نَدْعُوا کلَّ أُناسٍ بِإِمامِهِمْ﴾.
🔸 امروز تنها امام جهان بشریت وجود مبارک امام مهدی #موجود_موعود است که این سیزده معصوم همه درباره او سخن گفته اند؛ یعنی هم وجود مبارک رسول گرامی هم امیرالمومنین هم فاطمه زهرا هم امام حسن هم امام حسین تا امام عسگری (علیهم آلاف التحیة و الثناء) درباره آن حضرت سخن گفتند و خود حضرت هم درباره ائمه «اثنیٰ عشر» و خودش سخن گفته است. بنابراین تنها امام ما «الیوم» وجود مبارک ولی عصر است که ما معتقدیم او متولد شد و حاضر و زنده است؛ منتها هر کسی او را نمی بیند، بعضی ها که #بینا هستند او را می بینند، بعضی ها که نابینا هستند او را نمی بینند....
🔸 خدای سبحان بخشی از آیات قرآن کریم را بر اساس «صنعت احتباک» بیان کرده، صنعت احتباک این است که اگر دو چیز در قبال هم هستند یکی را می گویند و دیگری را ذکر نمی کنند، چون خود مخاطب می فهمد. ما وقتی گفتیم انسان یا زنده است دیگر لازم نیست بگوییم در قبال زنده مُرده است، می گوییم یا مؤمن است یعنی در مقابل آن کافر، یا عالم است در مقابل آن جاهل، در اینجا قرآن کریم فرمود بعضی ها بینا هستند، بعضی ها نابینا، فرمود آن کس که #تابع_امام_زمان خود است بیناست، آن کس که تابع امام زمان خود نیست نابیناست، اینها را مقابل هم قرار داد، فرمود: ﴿یوْمَ نَدْعُوا کلَّ أُناسٍ بِإِمامِهِمْ فَمَنْ أُوتِی کتابَهُ بِیمینِهِ فَأُولئِک یقْرَؤُنَ کتابَهُمْ وَ لا یظْلَمُونَ فَتیلاً ٭ وَ مَنْ کانَ فی هذِهِ أَعْمی﴾،[2] این نابینا را در قبال معتقد به امام زمان قرار داد، فرمود بعضی ها کور هستند؛ یعنی آن کس که معتقد به امام زمان است بیناست، #بصیر است، آن که معتقد نیست کور است. این افراد در قیامت کور محشور می شوند که در سوره مبارکه «طٰه» همین عده در قیامت به خدا اعتراض می کنند، می گویند: ﴿رَبِّ لِمَ حَشَرْتَنی أَعْمی وَ قَدْ کنْتُ بَصیراً﴾[3] خدایا من در دنیا بینا بودم، چشم داشتم، الآن کورم! چرا مرا کور محشور کردی؟ خدای سبحان می فرماید تو در دنیا چشم نداشتی، در دنیا هم کور بودی، الآن هم اینجا کوری! در قیامت همین افرادی که کور محشور می شوند، جهنم را می بینند، کفار را می بینند، شعله های عذاب را می بینند، خدا به آنها می فرماید به اینکه ﴿أَ فَسِحْرٌ هذا أَمْ أَنْتُمْ لا تُبْصِرُونَ﴾[4] آنها هم «بالصراحه» میگویند: ﴿رَبَّنا أَبْصَرْنا وَ سَمِعْنا﴾؛[5] خدایا این جهنم را می بینیم، اهلش را هم می بینیم! در قیامت اینها جهنم را کاملاً می بینند، اهل جهنم را می بینند؛ ولی بهشت و اهل بهشت را نمی بینند، کوری است که فقط جهنم را می بیند ولی بهشت را نمی بیند. خدای سبحان در قبال اعتراض آنها که عرض می کنند: ﴿رَبِّ لِمَ حَشَرْتَنی أَعْمی وَ قَدْ کنْتُ بَصیراً﴾؛ خدایا من در دنیا بینا بودم، چشم داشتم، چرا مرا کور محشور کردی؟ خدا در جواب میفرماید به اینکه ﴿کذلِک أَتَتْک آیاتُنا فَنَسیتَها وَ کذلِک الْیوْمَ تُنْسی﴾؛[6] ما تو را کور محشور نکردیم، هر طور در دنیا بودی، همان طور در قیامت محشور می شوی. تو در دنیا مسجد را ندیدی، حسینیه را ندیدی، رهبر را ندیدی، امام را ندیدی، مراکز مذهب را ندیدی، حوزه را ندیدی، دانشگاه را ندیدی، فضایل را ندیدی، قرآن را ندیدی، عترت را ندیدی، فقط مراکز فساد را دیدی، الآن هم همین طور است! الآن هم بهشت را نمیبینی، انبیا را نمیبینی، جهنم را میبینی، هر طوری که در دنیا بودی همان طور محشور می شوی! فرمود: ﴿کذلِک أَتَتْک آیاتُنا فَنَسیتَها وَ کذلِک الْیوْمَ تُنْسی﴾ ما #کور محشور نکردیم! هر طوری که در دنیا بودی همان طور هستی! الآن کاملاً جهنم را می بینی، کفار را می بینی، منافقین را می بینی، شعله را می بینی، این وضع هست. بنابراین ما باید ببینیم که چه چیز را داریم می بینیم. اگر خدای سبحان در پاسخ اعتراض این عده فرمود: ﴿کذلِک أَتَتْک آیاتُنا فَنَسیتَها وَ کذلِک الْیوْمَ تُنْسی﴾ در دنیا که بودی خوبی ها را نمی دیدی الآن بهشت را نمی بینی، بدی ها را می دیدی الآن جهنم را می بینی. بنابراین آن که به وجود مبارک ولی عصر معتقد است در حقیقت #بصیر است.
[1]. سوره اسراء، آیات71 و 72.
[2]. سوره اسراء، آیات71 و 72.
[3]. سوره طه، آیه125.
[4]. سوره طور، آیه15.
[5]. سوره سجده، آیه12.
[6]. سوره طه، آیه126.
#بهار_مهدوی
#مهدی_موعود_موجود
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1389/05/07
🆔 @a_javadiamoli_esra
39.94M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌺🌺 ظهور کلام الهی
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
✳️شب نيمه شعبان، ظرف تجلّی قرآن ناطق
شب نیمه شعبان در حد خود شب قدر است، چون اگر شب های سه گانه ماه مبارک رمضان ظرف نزول قرآن کریم است، شب نيمه شعبان ظرف تجلّی قرآن ناطق از ماورای طبيعت به نشئه طبيعت و جهان مادّه است.
📚 عصاره خلقت، ص20
#نیمه_شعبان
#در_محضر_استاد
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
@a_javadiamoli_esra
28.1M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 ویژه برنامه #بهار_مهدوی
🔸 روز پانزدهم #شعبان
🔸 جلسه هشتم: آل یس
🔹 پخش از شبکه های مختلف معارفی سیما
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 آل یس
🔸 میلاد وجود مبارک حضرت ختمی امامت, حضرت امام مهدی موجودِ موعود را به پیشگاه آن حضرت و عموم علاقمندان قرآن و عترت تهنیت عرض می کنیم!
درباره وجود مبارک حضرت امام #مهدی_موجود_موعود (سلام الله علیه) در زیارت #آل_یس به پیشگاه آن حضرت سلام عرض می کنیم و بر بسیاری از حالات او نام می بریم و سلام می کنیم. عرض میکنیم سلام بر شما آن وقتی که مینشینید، آن وقتی که میایستید، آن وقتی که رکوع می کنید، آن وقتی که سجود دارید، آن وقتی که قیام دارید، آن وقتی که قرائت دارید, آن وقتی که بیان می کنید: «السَّلَامُ عَلَیک حِینَ تَقْعُدُ السَّلَامُ عَلَیک حِینَ تَقُومُ السَّلَامُ عَلَیک حِینَ تَقْرَأُ وَ تُبَینُ السَّلَامُ عَلَیک حِینَ تُصَلِّی وَ تَقْنُتُ السَّلَامُ عَلَیک حِینَ تَرْکعُ وَ تَسْجُدُ السَّلَامُ عَلَیک»،[1] این درود فرستادن ما و این شئون گوناگون وجود مبارک #ولی_عصر برای آن است که تمام آثار آن حضرت در راه #توحید_ الهی صرف می شود.
🔸 در قرآن كریم وقتی از #انسان_کامل نظیر وجود مبارک پیامبر یا حضرت ابراهیم (سلام الله علیهما) سخن به میان می آید قرآن از زبان او نقل می کند: ﴿إِنَّ صَلاتی وَ نُسُکی وَ مَحْیای وَ مَماتی لِلّهِ رَبِّ الْعالَمینَ﴾؛[2] یعنی نه تنها مناسک حج من, عبادت های حج و عمره من و نماز من برای خداست، بلکه #تمام_شئون حیات و ممات من برای خداست. پس مردان الهی کسانی هستند که جمیع شئون زندگی و مرگ آنها الهی است. اگر #مردان_الهی به جایی رسیدند که حیات و ممات آنها, قیام و قعود آنها, رکوع و سجود آنها, سخن گفتن و سکوت آنها برای رضای خداست, جا دارد که ما بر تکتک این شئون سلام عرض کنیم. اگر ﴿إِنَّ صَلاتی وَ نُسُکی وَ مَحْیای وَ مَماتی لِلّهِ رَبِّ الْعالَمینَ﴾ ما هم باید عرض ادب کنیم، عرض کنیم به پیشگاه ولی عصر «السَّلَامُ عَلَیک حِینَ تَقْعُدُ السَّلَامُ عَلَیک حِینَ تَقُومُ السَّلَامُ عَلَیک حِینَ تَقْرَأُ وَ تُبَینُ السَّلَامُ عَلَیک حِینَ تُصَلِّی وَ تَقْنُتُ السَّلَامُ عَلَیک حِینَ تَرْکعُ وَ تَسْجُدُ السَّلَامُ عَلَیک». ما در نماز آموختیم که بگوییم «بِحَوْلِ اللَّهِ وَ قُوتِهِ أَقُومُ وَ أَقْعُدُ»;[3] یعنی تمام قیام و قعود ما به نام خدا و با حول و قوه الهی است. اگر کسی اینچنین اندیشید و موحد ناب بود حیات و ممات او الهی می شود, ما بر تکتک این شئون سلام عرض میکنیم؛ این بخش قرآنی....
🔸اما بخشی که مربوط به دعا و روایت است. ما در «دعای کمیل» به ذات أقدس الهی عرض میکنیم: خدایا تو را به اسمای حسنایت قسم می دهیم که این «اسمای تو» کل آسمان و زمین را پُر کردهاند: «وَ بِأَسْمَائِک الَّتِی مَلَأَتْ أَرْکانَ کلِّ شَیء»؛[4] به اسمی که کل صحنه را پُر کرده است. مستحضرید اسمی که در قرآن و روایت هست از سنخ لفظ نیست، یک; از سنخ مفهوم نیست، دو; اینها «اسماء، اسماء الاسماء» هستند. اینکه می گویند اگر کسی «اسم اعظم» بداند بسیاری از مشکلات را حل میکند; «اسم اعظم» لفظ نیست که با یک لفظ کسی بتواند در جهان اثر کند, مفهوم نیست که با یک تصور مفهوم و امر ذهنی بتواند مُرده ای را زنده کند، اینها «اسماء اسماء اسماء» هستند. آن اسمی که کل جهان را پُر کرده است آنها را می گویند «اسم اعظم». در «دعای کمیل» به خدا عرض میکنیم «وَ بِأَسْمَائِک الَّتِی مَلَأَتْ أَرْکانَ کلِّ شَیء»، در دعاهای ماه رجب نسبت به ائمه(علیهم السلام) عرض میکنیم: خدایا ائمه ما, اهل بیت عصمت و طهارت, اینها کسانی هستند که «فَبِهِمْ مَلَأْتَ سَمَاءَک وَ أَرْضَک»;[5] آسمان و زمین را علی و اولاد علی پُر کردند. #حقیقت_ولایت این است, #حقیقت_امامت این است, حقیقت انسان کامل این است, اینها هستند که معلم ملائکه هستند. بنابراین برابر آنچه که در «دعای کمیل» آمده با آنچه که در دعای ماه رجب آمده همان طوری که آیات قرآن یکدیگر را تفسیر می کنند، ادعیه هم یکدیگر را تفسیر می کنند, روایات هم یکدیگر را تفسیر می کنند, زیارات هم یکدیگر را تفسیر می کنند و این ذوات قدسی #منشأ_برکت در کل عالَم هستند. اگر وجود مبارک ولی عصر حقیقتی را داراست که با آن حقیقت کل آسمان و زمین را می تواند تشخیص بدهد و به اذن خدای سبحان حضور داشته باشد، ما به چنین انسانی عرض می کنیم بر تک تک شئون تو سلام می فرستیم: «السَّلَامُ عَلَیک حِینَ تَقْعُدُ السَّلَامُ عَلَیک حِینَ تَقُومُ السَّلَامُ عَلَیک حِینَ تَقْرَأُ وَ تُبَینُ السَّلَامُ عَلَیک حِینَ تُصَلِّی وَ تَقْنُتُ السَّلَامُ عَلَیک حِینَ تَرْکعُ وَ تَسْجُدُ السَّلَامُ عَلَیک» و مانند آن که امیدواریم ما در این ایام از این فیض هم برخوردار باشیم و یک رهتوشه ابدی داشته باشیم!
[1]. الإحتجاج علی أهل اللجاج (للطبرسی)، ج2، ص493.
[2]. سوره انعام، آیه162.
[3]. الكافی (ط ـ الإسلامیة)، ج3، ص338. «عَنْ فَضَالَةَ بْنِ أَیوبَ عَنْ سَیفِ بْنِ عَمِیرَةَ عَنْ أَبِی بَكْرٍ الْحَضْرَمِی قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع إِذَا قُمْتَ مِنَ الرَّكْعَةِ فَاعْتَمِدْ عَلَی كَفَّیكَ وَ قُلْ بِحَوْلِ اللَّهِ وَ قُوتِهِ أَقُومُ وَ أَقْعُدُ فَإِنَّ عَلِیاً ع كَانَ یفْعَلُ ذَلِك».
[4]. البلد الأمین و الدرع الحصین، ص188.
[5]. مصباح المتهجد و سلاح المتعبد، ج2، ص804.
#بهار_مهدوی
#حقیقت_ولایت
#منشأ_برکت
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1389/04/31
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
مهدی موجود
موعود🔸 هر وقت خواستید نام مبارک حضرت را ببرید، نگویید مهدی موعود! مهدی موعود را دیگری هم می گوید، آنچه ما پیروان عترت می گوییم #مهدی_موجود_موعود است. #نیمه_شعبان #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی #باز_نشر 📚 سخنرانی در جمع دانشجویان تاریخ: 1387/05/04 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
50.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 تصویری #پیام_موضوعی
🔸 پیام به شانزدهمین همایش بین المللی دکترین #مهدویت
🔹 تاريخ انتشار پیام: 1400/01/06
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra