eitaa logo
کانال رسمی آیت الله العظمی جوادی آملی
16.2هزار دنبال‌کننده
7.1هزار عکس
2.9هزار ویدیو
29 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 کانال دروس معظم له @a_javadiamoli_doross ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
لزوم فهم نهج‌البلاغه در سایه پیوند معنوی با خاندان عصمت و طهارت (ع) 🔹 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: جمعی از اعضای خانه نهج‌البلاغه اصفهان، روز پنجشنبه ششم آذر ۱۴۰۴ با حضور در بیت حضرت آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی با ایشان دیدار و گفت‌وگو کردند. 👈 در این دیدار، حضرت آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی با اشاره به جایگاه شهر اصفهان در تاریخ علم و معنویت، بر ضرورت احیای معارف علوی و فهم عمیق نهج‌البلاغه تأکید کردند و بیان داشتند: همه مخصوصاً بزرگان اصفهان ارتباطشان با خاندان عصمت و طهارت مخصوصاً حضرت امير مضاعف است، همه ما از آن جهت که شيعه هستيم بالاخره اينها اساتيد ما هستند، معلم ما هستند، ﴿وَيُعَلِّمُهُ الْكِتَابَ وَالْ حِكْمَةَ﴾ به وسيله اينها هستند! ✅ از دو راه می توانند با خاندان عصمت ارتباط پيدا کنند؛ ✔️ يکی راه علم الدراسه است که در حوزه‌ها و دانشگاه‌ها هم هست. ✔️اما علم‌الوراثه پیوند معنوی و روحی با خاندان عصمت و طهارت است؛ حقیقتی که «إنَّ العلماءَ ورثةُ الأنبياءِ» به آن اشاره دارد. ❇️ نهج‌البلاغه کتابی است که هر بار خواندن آن تازگی دارد؛ اینکه ابن‌ابی‌الحدید شارح نهج البلاغه می گوید هزار بار آن را خوانده و هر بار برای او دری تازه گشوده شده است. این عمق، نشانه علم‌الدراسه است؛ اما فهم طعم حقیقی این معارف، نیازمند علم‌الوراثه است. 🔻حضرت آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی با بیان نمونه‌هایی از میراث علمی و معنوی بزرگانی چون مرحوم جهانگیرخان قشقایی و حاج‌آقا رحیم ارباب، این شخصیت‌ها را نمادهای روشن «فرزندی معنویِ علی(ع)» معرفی کردند و افزودند: نهج‌البلاغه را می‌توان در دو سطح فهمید؛ یکی در سطح درس و خواندن، و دیگری در سطح پیوند، که همان مقام فرزندی علی(ع) است. این مسیر برای همه باز است. 🔹حضرت می فرماید: «أَلَا حُرٌّ يَدَعُ هَذِهِ اللُّمَاظَةَ؟» فرمود هر چه شما بنگريد از القاب و آيت الله و آيت الله العظمی و اينها همه لماظه است، ارزش، نه در عنوان‌ها و ظواهر، بلکه در آزادی درونی و وارستگی از دنیا است. ↙️ لینک خبر: https://news.esra.ir/fa/w/7266176 🌐 esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
🌟 راز موفّقیّت شهیدِ شاهد، دکتر شهریاری 📌 راز موفقیّت ، دکتر شهریاری و اَقران وی، ✔️ پی بردن به حقیقتِ علم ✔️ و هجرت از آن به معلوم ✔️ و ترغیب به چنین هجرت است. ✨ ❇️ در صدر و ساقه مراکز علمی (اعم از حوزه و دانشگاه) علمِ غیردینی وجود ندارد؛ آن که علم را سکولاری می‌پندارد، نه حقیقت دانش را شناخت و نه به کُنه معلوم پی برد. 🌱 🌹 این استاد والامقام به کمک علم به معلوم رسیدند و نشان آفریدگار را در آن و نیز در خود که مخلوقِ کریمِ خداست مشاهده نمودند، و شدند که این دو در حقیقت متلازم یکدیگرند. ✨ ↙️ مطالعه کامل پیام: https://news.esra.ir/fa/w/7267566 📚 پـیـام تـاریـخ: آذر ۱۳۸۹ 🌐 esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات ۲. تولید (بهره ‌ور ساختن مال) 🔹 انواع کسب
 (راه‌های تولید)
ج. تجارت رفتارهای ناپسند در
داد و ستد
فریب در معامله: ... رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) می‌ فرماید: کسی كه مسلمانی را در داد و ستد بفریبد از ما نیست و در قیامت با یهودیان محشور می ‌شود، زیرا یهود نسبت به مسلمانان فریبكارترین مردمان ‌اند؛ [۱] همچنین می‌فرماید: هرگاه خواستی شیر بفروشی آن را با آب در نیامیز؛ زیرا غشّ در معامله به شمار می ‌آید. [۱] [۱]. مَنْ غَشَّ مُسْلِماً فِى شِرَاءٍ أَوْ بَیعٍ فَلَیسَ مِنَّا وَ یحْشَرُ یوْمَ الْقِیامَةِ مَعَ الْیهُودِ، لأَنَّهُمْ أَغَشُّ الْخَلْقِ لِلْمُسْلِمِینَ (الفقیه، ج۴، ص۱۴). [۲]. نَهَی عَنْ شَوْبِ اللَّبَنِ بِالْمَاءِ إِذَا أُرِیدُ بِهِ الْبَیعُ لأَنَّهُ یكُونُ غِشّاً... (دعائم الاسلام، ج۲، ص۲۹). 📚 مفاتیح الحیات ص ۶۱۶ 🏢 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 nashresra.ir 🌐 esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
14.73M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 ظهور باطن 📌 هر آنچه در داریم، بالاخره با گفتار، رفتار یا حرکات ظاهر می‌شود. چه بهتر که در درونمان باشد تا وقتی برون آمد، شود و فضای اطراف را معطّر کند. 👈 آدم خوب، خودبه‌خود ظهور می‌کند؛ «جَعَلْنا لَهُ نُوراً یمْشی‌ بِهِ فِی النَّاسِ»، بدون آنکه قصد نشان دادن داشته باشد. ⚠️ اگر کسی قصد داشته باشد، این نه پنهان می‌ماند و نه کتمان می‌شود. ❇️ راه حفظ ، است؛✨ با باطن طاهر، رفتار، گفتار و نوشتار نیز روشن می‌شود. -نشر 📚 درس اخلاق تاریخ: ۱۳۹۶/۱۲/۲۴ 🌐 esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 آزمون ایمان 🔹 فرمود شما ضعف اراده، دامنگیرتان شد، تنازع كردید، معصیت كردید در اثر دنیاخواهی، بالأخره باز ماندید. این عصیان كه منشأش حبّ دنیاست ﴿مِنكُم مَن یرِیدُ الدُّنْیا وَمِنكُم مَن یرِیدُ الآخِرَةَ﴾ باعث شد كه خداوند آن سلطه ای كه نصیب مسلمین كرده بود «علی الكافرین»، آن را برداشت، فرمود: ﴿ثُمَّ صَرَفَكُمْ عَنْهُمْ﴾. ❇️ فلسفۀ این جریان‌ها چیست؟ 🔸 «خب، این جریان ها اصلاً برای چه است؟ فرمود این كارها برای آزمون است كه شما ✔️ در هیچ حادثه ای خوشحال نباشید و در هیچ حادثه ای نگران نباشید. ✔️ اگر خوب است، مسرور نباشید و اگر تلخ است، ناامید نباشید. ❇️ درس بزرگ 📌 در اوایل قصّه، شما مقداری پیروزی دیدید شاید احیاناً به حساب خود آوردید. الآن هم مقداری سختی می بینید شاید در حقانیت خود شک بكنید، این چنین نیست❗️ ▫️ در صدر قصّه كه پیروزی نصیب شما شد ﴿لَقَدْ صَدَقَكُمُ اللّهُ وَعْدَهُ إِذْ تَحُسُّونَهُم بِإِذْنِهِ﴾ این هم آزمون الهی بود، ▫️در ذیل قصّه كه مقداری سرشكستگی، دامنگیرتان شد این هم یك امتحان الهی است، ببینم چه می كنید: ﴿لِیبْتَلِیكُمْ﴾ 👈 كه مبادا در حوادث گوارا مسرور بشوید و در حوادث ناگوار غمگین. 📚 سوره مبارکه آل عمران جلسه ۲۵۵. 🌐 esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
🗓 تاریخ: ۱۴۰۴/۰۹/۰۸ 💢 بزرگترین فریبکار درونی انسان «نفس مُسَوِّله» است قبیح را حسن جلوه می‌دهد؛ کار حرام را مقدّس نشان می‌دهد ⚠️ و انسان را چنان می‌فریبد که خیال می‌کند راه باطل، راه خداست. 📌 نمونه قرآنی روشن: در ماجرای حضرت یوسف(ع)، برادران پس از آن جنایت گفتند: ﴿سَوَّلَتْ لَكُمْ أَنْفُسُكُمْ﴾ ❇️ وجود نفس لوّامه، یک قیامت کوچک در درون انسان است. ... انسان را در برابر خطاها ملامت و محاکمه می‌کند. 👈 اگر نفس لوّامه خاموش شود، انسان خوش‌باور و انسان احمق، بدترين کار را بهترين می‌بيند❗️ ↙️ صوت و متن جلسات در کانال دروس: https://eitaa.com/a_javadiamoli_doross 🌐 esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات ۲. تولید (بهره ‌ور ساختن مال) 🔹 انواع کسب
(راه‌ های تولید)
ج. تجارت پرهیز از
برخی معاملات
رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) از فروش سلاح در فتنه نهی فرموده است. [۱] [۱]. نَهَی رَسُولُ الله ص عَنْ بَیعِ السِّلاَحِ فِى الْفِتْنَةِ (السنن الكبری، ج۵، ص۳۲۷). 📚 مفاتیح الحیات ص ۶۱۶ 🏢 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 nashresra.ir 🌐 esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
17.78M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 بلندای احسان 🌟 «احسان این است كه طوری خدا را عبادت كنی كه: أن تَعبُدَ اللّه كَأنَّكَ تَراهُ ✨» ❗️ «فإن لَم تَكُن تَراهُ، فإنَّهُ یراكَ» 🔹 یعنی: 💫 📿 «عبادت باید به انسان آن حسّ مراقبت را بدهد؛ اگر بدانیم كسی دارد ما را می‌بیند، مواظب سخنمان و عملمان هستیم.» 👈 «اگر علم المشاهده نصیب انسان شود، دیگر احتیاجی نیست كه به او بگویند: كسی تو را می‌بیند.» 🔸 «اگر علم المشاهده نصیب نشد، باید علم المراقبه نصیب شود.» ✨ «طوری خدا را عبادت كن كه گویا او را می‌ بینی» ✨ «اگر این نشد، به علم المراقبه برس» 📚 درس خارج فقه ربا جلسه ۱۸ 📆 تاریخ: ۱۳۹۳/۰۲/۰۳ 🌐 esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 صلابت جاوید 📌 سالروز شهادت شهيد مدرس است که امام (رضوان الله تعالی علیه) درباره اين شهيد بزرگوار فرمود: «القاب برای او كوچك است» ✨ اين تعبير، تعبير لطيفی است! 📚 زمخشری وقتی وارد شهری شد و دانشمندان شهر مجاور لقب علاّمه و اينها را به او دادند، ايشان در پاسخ آن درخواست كننده‌ها نوشت: «ما التلقيب بالعلّامة إلّا كالرّقامة و العَلامة» — اگر كسی به جايی رسيد دراثر بازی به جايی نرسيد اين را مطمئن باشيد — 👈 او در جواب نوشت كه اين القابی كه می‌دهيد مثل اين است كه روی اين گونی‌ها رنگ می‌زنند كه اين كالا چيست ـ [مثلاً] اعلاست يا فلان است؛ اين تلقيب نظير رنگ‌های گونی است، ما با اينها خودمان را نمی‌فروشيم؛ «ما التلقيب بالعلّامة إلاّ كالرّقامة و العَلامَة». 💬 امام (رضوان الله عليه) درباره شهيد مدرس در آن نامه معروف مرقوم فرمودند كه: «القاب برای او كوچك است» ✔️ و آن بزرگ‌مرد هم برای اين‌گونه از القاب هرگز حسابی باز نمی‌كرد؛ ✔️ او اسطوره و استوانه صبر و بردباری بود. ⚠️ كسانی كه ظلم پهلوی مخصوصاً رضاخانی را ديده بودند كاملاً احساس می‌كردند كه مقاومت در برابر رضاخان قُلدر چقدر دشوار بود؛ يك شجاع محض می‌طلبيد، يك نترس و سلحشور محض می‌طلبيد که بتواند همه اين دشواری‌ها را چه از مجلس سوم تا ششم تحمّل كند و چه در آن تبعيد دوران كاشمر و سرانجام در ماه مبارك رمضان آن‌طور شربت شهادت بنوشد. 🌹 📚 خطبه های نماز جمعه تاریخ: ۱۳۸۴/۰۹/۱۱ 🌐 esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
🗓 تاریخ: ۱۴۰۴/۰۹/۰۹ 💢 اصل قضا برای برقراری نظم است ✨ اصل اینکه جامعه حاکم می‌خواهد حَکم می‌خواهد، اصلش در قرآن کریم است. وقتی خوارج گفتند: «لا حکم الا لله»، حضرت امیر فرمودند: «البته حکم برای خدا است، اما شما به دنبال هرج و مرج هستید! ما حاکم می‌خواهیم یا نمی‌خواهیم؟» ❇️ امیرالمؤمنین: «لَا بُدَّ لِلنَّاسِ مِنْ أَمِيرٍ بَرٍّ أَوْ فَاجِر» 👈 جامعه یک نظمی می‌خواهد یا نمی‌خواهد؟ شما که می‌گویید «لا حکم الا لله»، می‌فهمید چه می‌گویید؟ یعنی هرج و مرج؛ یعنی هیچ کسی نباشد! ↙️ صوت و متن جلسات در کانال دروس: https://eitaa.com/a_javadiamoli_doross 🌐 esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra