eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
12.1هزار دنبال‌کننده
5.3هزار عکس
1.9هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 کانال دروس معظم له @a_javadiamoli_doross ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 آزادی عقل و علم 🔹 مستحضرید که مرحوم صدر المتألهین گذشته از آن بحث ‌های عقلی که در اسفار و سایر نوشته ‌ها دارند، اصول کافی مرحوم کلینی را شرح کردند. سرّ انتخاب اصول کافی آن است که مرحوم کلینی در خطبه پُر برکتی که در جلد اول اصول کافی چاپ شده است، در آخرین سطر این خطبه دارد: «إِذْ كَانَ الْعَقْلُ هُوَ الْقُطْبَ الَّذِی عَلَیهِ الْمَدَارُ وَ بِهِ یحْتَجُّ وَ لَهُ الثَّوَابُ وَ عَلیهِ الْعِقَابُ»؛[1] یعنی عقل است. قطب خردورزی و دانش ‌ورزی و دانشمندی اسلام است. 🔹 اگر در زیارت «جامعه کبیره» ائمه (علیهم السلام) به ما آموختند، وجود مبارک دستور داد وقتی به بارگاه ائمه (علیهم السلام) رسیدید بعد از عرض حاجت‌ های عمومی در بارگاه آنها عرض کنید: «أَنِّی ...‏ مُحَقِّقٌ‏ لِمَا حَقَّقْتُمْ‏ مُبْطِلٌ لِمَا أَبْطَلْتُمْ»[2] که من محققانه با شما سخن می ‌گویم، من با ابطال هر سخن باطل با شما سخن می ‌گویم، این را افراد عادی نیاموختند و نیندوختند، این را شاگردان ویژه ائمه (علیهم السلام) مثل کلینی که می ‌گوید یک ملت آن ملت است آموخت و مرحوم صدر المتألهین که این را باز کرد. 🔹 اگر قطب به اسارت برود و به بند کشیده شود نه آن ملت طعم آزادی را دارد و نه آن مملکت از فیض و فوز آزادی طَرْفی می ‌بندد. مرحوم صدر المتألهین# قطب_بودن_عقل_و_علم را با تلاش و کوشش، از یک سو؛ با پذیرش تبعید، از سوی دیگر؛ با تحمل ناملایمات از دوست و آشنا، از سوی سوم؛ دست و پای را باز کرد دست و پای را باز کرد. [1]. الکافی(ط ـ الاسلامیة)، ج1، ص9. [2]. من لا یحضره الفقیه، ج‏2، ص614 . 📚 . پیام به همایش حکیم صدر المتألهین تاریخ: 1399/02/27 🆔 @a_javadiamoli_esra
به اطلاع می رساند با توجه به ارتقاء مجوز موسسه آموزش عالی اسرا از سطح سه به سطح چهار (دکترا) علاقمندان برای ثبت نام در سطح ۴ در رشته تفسیر و علوم قرآنی با گرایش تفسیر اعتقادی به سایت پذیرش حوزه‌های علمیه به آدرس: http://paziresh.ismc.ir/ مراجعه نمایند. 🆔 @a_javadiamoli_esra
هم اکنون 💠 نشست علمی حکمت سیاسی متعالیه و آیین رونمایی اثر جدید استاد حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی با عنوان . ⬅️لینک ورورد به جلسه: 🌐http://dte.bz/danaee 🆔 @m_vaezjavadi
نشست علمی حکمت سیاسی متعالیه و آیین رونمایی اثر جدید استاد حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی با عنوان «سیاست الهیه در حکمت متعالیه: شرح مشهد پنجم الشواهد الربوبیه» صبح امروز همزمان با سالروز بزرگداشت ملاصدرا در محل پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و با حضور اساتید حوزه و دانشگاه برگزار گردید. در این نشست علمی که دکتر شریف لک زایی دبیر علمی آن را بر عهده داشتند، حجج اسلام والمسلمین منصور میراحمدی، حسن رمضانی، احمدرضا یزدانی، احمد واعظی، مرتضی جوادی آملی و دکتر علیرضا صدرا سخنرانی نمودند. 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 احیای حق 🔹 فرمود: «لَا یمْنَعُ الضَّیمَ الذَّلِیلُ وَ لَا یدْرَكُ الْحَقُّ إِلَّا بِالْجِدِّ»؛[1] فرمود ظلم را یك ملت فرومایه برطرف نمی‌ كند، یك ملت عزیز است كه است و اگر كسی ذلیل و فرومایه بود این ستم ‌پذیر است؛ «لَا یمْنَعُ الضَّیمَ الذَّلِیلُ». از آن طرف كه فرمودند: «فَإِنَّ الْعِزَّةَ لِلَّهِ‏ وَ لِرَسُولِهِ‏ وَ لِلْمُؤْمِنِینَ»،[2] پس اگر گروهی ستم ‌پذیر شدند معلوم می ‌شود مؤمن نیستند چون مؤمن عزیز است. طبق این بیان نورانی، حضرت امیر (سلام الله علیه) فرمود جز افراد یا ملت ذلیل و فرومایه، احدی ظلم‌ پذیر نیست: «لَا یمْنَعُ الضَّیمَ الذَّلِیلُ»؛ این یك اصل کلی است. 🔹 دوم: «وَ لَا یدْرَكُ الْحَقُّ إِلَّا بِالْجِدِّ»؛ شما اگر بخواهید به حقیقتی برسید ـ یا حق فردی یا حق اجتماعی ـ بخواهید عالم بشوید، زاهد بشوید، این بدون ممكن نیست؛ بخواهید مشكل سیاسی یا اقتصادی یا نظامی ‌تان حل بشود این بدون تلاش حاصل نیست. این خیال را از سرتان بیرون کنید كه «الباطِلُ‏ یمُوت‏ بِتَرك‏ ذِكرِه»، این را هم بدانید که «الحقُّ» هم «یمُوت‏ بِتَرك‏ ذِكرِه»! این‌‌چنین نیست كه حق خود به ‌خود بشود وگرنه ﴿وَ قَتْلِهِمُ اْلأَنْبِیاءَ بِغَیرِ حَقِّ﴾[3] نبود ﴿یقْتُلُونَ النَّبِیینَ بِغَیرِ حَقٍّ﴾[4] نبود. این همه خون های پاك انبیا و اولیا بود که به زمین ریخته شد برای آن است كه همان طوری كه «الباطِلُ‏ یمُوت‏ بِتَرك‏ ذِكرِه»، «الحقُّ» هم «یمُوت‏ بِتَرك‏ ذِكرِه». فرمود حق گرفتنی است، بنشینی دم نزنی كه حق به تو برسد، حق هم «یمُوت‏ بِتَرك‏ ذِكرِه»: «وَ لَا یدْرَكُ الْحَقُّ إِلَّا بِالْجِدِّ»؛ با تلاش و كوشش [به حق می ‌رسی]. [1] . نهج البلاغه، خطبه29. [2] . الکافی (ط ـ الاسلامیه)، ج 8، ص 37. [3] . سوره نساء، آیه 155. [4] . سوره آل‌عمران، آیه 21. 📚 خطبه های نماز جمعه تاریخ: 1373/02/16 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 رسول خدا ص می ‌فرماید: ای ابن مسعود! هرگاه خواستی كاری كنی از روی دانش و خرد باشد و از كار بدون بپرهیز، چرا كه خدای جلیل می‌ فرماید: [در سوگندهای خود] مانند آن زن نباشید که بافته ‌اش را پس از آن که محکم می‌ کرد از هم می ‌گسست و رشته رشته می ‌کرد.[1] 🔸 همچنین می ‌فرماید: دو ركعت نماز سَبُكِ از نماز در تمام شب بهتر است[2] و باز می ‌فرماید: این است كه هرگاه خواست سخن بگوید تدبر می ‌كند؛ اگر مفید بود سخن می ‌گوید و سود می ‌برد و اگر زیانبار بود خاموش می ‌شود و در امان و سلامت می ‌ماند.[3] [1] . یا ابْنَ مَسْعُودٍ! إِذَا عَمِلْتَ عَمَلاً فَاعْمَلْ بِعِلْمٍ وَ عَقْلٍ وَ إِیاكَ وَ أَنْ تَعْمَلَ عَمَلاً بِغَیرِ تَدَبُّرٍ وَ عِلْمٍ، فَإِنَّهُ جَلَّ جَلَالُهُ یقُولُ: ﴿و لا تكونوا كالَّتى نَقَضَت غَزلَها مِن بَعدِ قُوَّةٍ اَنكـٰثًا﴾ [سورهٴ نحل، آیهٴ 92] (مكارم الاخلاق، ص458). [2] . رَكْعَتَانِ خَفِیفَتَانِ فِى تَدَبُّرٍ خَیرٌ مِنْ قِیامِ لَیلةٍ (مكارم الاخلاق، ص300). [3] . و صِفَةُ الْعَاقِلِ... إِذَا أَرَادَ أَنْ یتَكَلَّمَ تَدَبَّرَ، فَإِنْ كَانَ خَیراً تَكَلَّمَ فَغَنِمَ وَ إِنْ كَانَ شَرّاً سَكَتَ فَسَلِمَ... (تحف العقول، ص28 ـ 29). 📚 مفاتیح الحیات ص 70 🆔 @a_javadiamoli_esra
🌐 موسسه آموزش عالی حوزوی اسراء تحت اشراف مفسر بزرگ قرآن کریم ، در رشته تفسیر (با گرایش تفسیر اعتقادی) در سطح 4 و تفسیر و علوم قرآن و فلسفه اسلامی در مقطع سطح سه (کارشناسی ارشد) برای سال تحصیلی 1401-1400 از بین طلاب مستعد می پذیرد. ▫️ علاقمندان می توانند جهت ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر به سایت حوزه های علمیه به آدرس http://paziresh.ismc.ir مراجعه نمایند. ➖ گفتنی است زمان ثبت نام در این دوره 1400/02/28الی 1400/03/21 می باشد. ➖ آدرس: قم 75 متری عمار یاسر، نبش خیابان شهید قدوسی، بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء تلفن : 02537189255 ـ 02537189220 🆔 @a_javadiamoli_esra
🔹 در فتح و مانند آن فرمودند من بر دست که دست خدا بالای آنهاست بوسه می ‌زنم؛ یعنی نه دست بسیجی را! آن «ید» بی ‌یدی «ید الله»ی را بوسه می ‌زنم، آن دستی را که دست خدا بالای اوست بوسه می‌ زنم! بسیاری از سخنان امام را وقتی بررسی می‌ کنید می‌بینید که است. 📚 سخنرانی در مسجد اعظم ـ شهر مقدس قم تاریخ: 1377/09/18 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 روح توحیدی 🔹 یک وقت است که می‌ گویند فلان جا زمینش لرزید، این با چند سال درس خواندن، زمین ‌شناسی و گسل ‌ها را بررسی کردن آسان است. یک وقت سخن از «زلزلة العالم» است، جهان‌لرزه است؛ این را آدم چگونه بفهمد؟ 🔹 فرمود تو پیغمبر هستی، هوش و استعداد فراوانی ما به تو دادیم؛ اما تو آن نیستی که بفهمی ما چگونه این کرات را پودر می ‌کنیم. چیزهایی که ما یاد شما می ‌دهیم که تو آن نیستی که بتوانی یاد بگیری، نه «ما لا تعلم». نفرمود: «و علّمک ما لم تعلم»؛ نظیر ﴿عَلَّمَ الْإِنْسانَ ما لَمْ یعْلَمْ﴾.[1] فرمود: ﴿وَ عَلَّمَكَ مَا لَمْ﴾؛ یعنی تو آن نیستی که یاد بگیری. به ما هم فرمود شما هر جان بکَنید، اینها را یاد نمی ‌گیرید. از چه کسی می ‌خواهید یاد بگیرید؟ ﴿وَ یعَلِّمُكُمْ مَا لَمْ تَكُونُوا تَعْلَمُونَ﴾. ▫️ این ﴿عَلَّمَ الْإِنْسانَ ما لَمْ یعْلَمْ﴾ روشن است؛ اما این «کان» منفی آن نقش را دارد، فرمود بشر هر جان بکَند نمی ‌فهمد که اول خلقت چه بود! چگونه دود را آفرید: ﴿فَسَوَّاهُنَّ سَبْعَ سَماوات﴾،[2] بعد فرمود بساطش را جمع می ‌کنیم. 🔹 فرمود اینها دو تا مشکل جدّی دارند: یکی اینکه ما همه براهین را اقامه کردیم، باید تصدیق بکنند، تکذیب کردند. همه نعمت ‌ها را به اینها دادیم به جای اینکه شکر بکنند، کفر ورزیدند، پس اینها را به من واگذار کن. من مشکل آنها را حل می‌ کنم. در خیلی از موارد است که انسان خیال می ‌کند دخالت کرد بعد معلوم می‌ شود که خود انسان هم ابزار کار او بود. خدا امام (رضوان الله علیه) را غریق رحمت کند که فرمود ! این همان امام است. ببینید در سوره «أنفال» ذات أقدس الهی به پیغمبر یک‌ نحوه حرف می ‌زند. به آن رزمنده ‌ها به نحو دیگری حرف می ‌زند. به پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) می‌ فرماید: ﴿وَ مَا رَمَیتَ إِذْ رَمَیتَ وَ لكِنَّ اللّهَ رَمَی﴾؛[3] یک اسناد ضعیفی به خود پیغمبر می ‌دهد. می ‌گوید آن وقتی که تو انداختی، تو نینداختی، ما انداختیم؛ ولی به رزمنده ‌ها که می ‌رسد، اصلاً سالبه کلیه است، همه اینها را نفی می‌ کند، می ‌گوید شما کاری نکردید: ﴿فَلَمْ تَقْتُلُوهُمْ﴾. نفرمود «فلم تقتلوهم اذ قتلتموهم»؛ فرمود: ﴿فَلَمْ تَقْتُلُوهُمْ وَ لكِنَّ اللَّهَ قَتَلَهُمْ﴾، درباره حضرت یک اسناد «فی الجمله‌»ای داد: ﴿وَ مَا رَمَیتَ إِذْ رَمَیتَ وَ لكِنَّ اللّهَ رَمَی﴾؛ اما درباره مجاهدین فرمود شما کاری نکردید، من شما را فرستادم، شما دست من بودید. حالا این دست چه حق دارد بگوید که من تیر زدم. دست آدم که حق ندارد بگوید من تیر زدم. فرمود: ﴿لِلَّهِ جُنُودُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ﴾،[4] هستید. آن بیان نورانی حضرت امیر است که راه گشاست، فرمود: «أَعْضَاؤُكُمْ شُهُودُهُ وَ جَوَارِحُكُمْ‏ جُنُودُه‏‏»؛[5] تمام اعضا و جوارح شما سربازان او هستند. این خداست! [1]. سوره علق، آیه5. [2]. سوره بقره، آیه29. [3]. سوره انفال، آیه17. [4]. سوره فتح، آیه4. [5]. نهج البلاغة (للصبحی صالح)، خطبه199. 📚 .سوره مبارکه مزمل جلسه 6 تاریخ: 1398/01/26 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 به فرموده امام صادق علیه السلام : فردی نزد رسول خداص آمد و عرض كرد: ای رسول خدا! توصیه و سفارشی به من كن. آن حضرت سه بار از او پرسید: اگر سفارشی كنم انجام می‌ هی؟ آن شخص در هر سه بار پاسخ داد: آری، ای رسول خدا! حضرت رسول ص فرمود: به تو سفارش می ‌كنم كه هرگاه خواستی كاری انجام دهی درباره آن تدبر كن؛ اگر مایه بود انجام بده و اگر مایه گمراهی بود از آن بپرهیز.[1] 🔸 امیرمؤمنان علیه السلام فرمود: آگاه باشید! عبادتی كه در آن تفكر نباشد سودی ندارد[2] نیز می ‌فرماید: آگاه باشید! اگر در قرائت قرآن تدبر نباشد سودی ندارد[3]؛ همچنین آن حضرت در وصیت به محمد بن حنفیه می فرماید: هركس در كارها بدون توجه به فرجام آن وارد شود خود را در معرض رخدادهای بسیار زشت و ناپسند قرار می‌ دهد و تدبیر پیش از عمل تو را از پشیمانی ایمنی می ‌بخشد.[4] [1] . إِنَّ رَجُلاً أَتَی النَّبِی ص، فَقَالَ لَهُ: یا رَسُولَ اللَّهِ! ...(الكافی، ج8، ص150). [2] . ... أَلا لا خَیرَ فِی عِبَادَةٍ لَیسَ فِیهَا تَفَكُّرٌ (الكافی، ج1، ص36). [3] . ... أَلا لا خَیرَ فِی قِرَاءَةٍ لَیسَ فِیهَا تَدَبُّرٌ... (الكافی، ج1، ص36). [4] . ... وَ مَنْ تَوَرَّطَ فِی الأُمُورِ غَیرَ نَاظِرٍ فِی الْعَوَاقِبِ... (وسائل الشیعة، ج15، ص281 ـ 282). 📚 مفاتیح الحیات ص 71 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا