💠 مفاتیح الحیات
#شماره42
#آداب_تعلیم_و_تعلم
🔸 رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) می فرماید: بهترین صدقه این است که مرد دانشی را بداند و آن را به برادرش یاد دهد.[1]
امام باقر (علیه السلام) می فرماید: زکات دانش این است که آن را به بندگان خدا بیاموزی.[2]
[1] . أَفْضَلُ الصَّدَقَةِ أَنْ یعْلَمَ الْمَرْءُ عِلْماً ثُمَّ یعَلِّمَهُ أَخَاهُ (منیة المرید، ص105).
[2] . زَكَاةُ الْعِلْمِ أَنْ تُعَلِّمَهُ عِبَادَ اللَّهِ (الكافى، ج1، ص41).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 89
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 23 ذی القعده روز زیارتی #امام_رضا_علیه_السلام
▫️ حدَّثَنِی حَكِیمُ بْنُ دَاوُدَ بْنِ حَكِیمٍ عَنْ سَلَمَةَ بْنِ الْخَطَّابِ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ أَحْمَدَ عَنْ بَكْرِ بْنِ صَالِحٍ عَنْ عَمْرِو بْنِ هِشَامٍ عَنْ رَجُلٍ مِنْأَصْحَابِنَا عَنْهُ قَالَ: إِذَا أَتَیتَ الرِّضَا عَلِی بْنَ مُوسَى ع فَقُلِ:
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى عَلِی بْنِ مُوسَى الرِّضَا الْمُرْتَضَى الْإِمَامِ التَّقِی النَّقِی وَ حُجَّتِكَ عَلَى مَنْ فَوْقَ الْأَرْضِ وَ مَنْ تَحْتَ الثَّرَى الصِّدِّیقِ الشَّهِیدِ صَلَاةً كَثِیرَةً نَامِیةً زَاكِیةً مُتَوَاصِلَةً مُتَوَاتِرَةً مُتَرَادِفَةً كَأَفْضَلِ مَا صَلَّیتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَوْلِیائِكَ.
📚 كامل الزیارات، ص308 و 309؛ البلد الأمین و الدرع الحصین، ص283؛ المصباح للكفعمی (جنة الأمان الواقیة)، ص493.
🆔 @a_javadiamoli_esra
نزاهت انبياء و اولیاء علیهم السلام.mp3
4.91M
💠 روز بیست و سوم ماه #ذی_القعده 1442
🔹 نزاهت انبياء و اولیاء علیهم السلام
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 نزاهت انبیاء و اولیاء علیهم السلام
🔹 وجود مبارک #امام_رضا (صلوات الله و سلامه علیه) وقتی خواست وارد این مرز و بوم بشود و از نیشابور بگذرد، از توحید سخن گفت که روشن می شود اولین کلام #توحید است که خدا «لا شریک له». از نظر ایمان و اعتقاد و اخلاق، اولین وظیفه یک انسان کامل #موحد_بودن است یعنی شرک نورزد ﴿قُلْ إِنَّ صَلاتی وَ نُسُكی وَ مَحْیای وَ مَماتی لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمینَ ٭ لَا شَرِیكَ لَهُ وِ بِذلِكَ أُمِرْتُ وَ أَنَا أَوَّلُ الْمُسْلِمین﴾.[1] اگر امام رضا (صلوات الله و سلامه علیه) فرمود: «کَلِمَةُ لا إِلَهَ إِلا الله حِصْنِی»[2] یعنی «الله واحد لا شریک له»، سید مرتضیٰ در تلاش و کوشش این است که انبیاء و همچنین شاگردان انبیا شرک نمی ورزند، موحد محض هستند موحد ناب هستند، چون او شاگرد قرآن است و این خطر را قرآن گوشزد کرد که بسیاری از مؤمنان به کفر و شرک آلوده اند: ﴿وَ مَا یؤْمِنُ أَكْثَرُهُم بِاللَّهِ إِلّا وَ هُم مُشْرِكُون﴾،[3] اگر کسی خلافی را مرتکب شد روی سهو یا نسیان یا اکراه یا اضطرار یا اجبار و مانند آن همه اینها با #حدیث_رفع، رفع شده است و گناه محسوب نمی شود، ممکن است آثار وضعی نظیر قضا و مانند آن را به همراه داشته باشد ولی گناه نیست بسیاری از امور «رُفِعَ عَنْ أُمَّتِی».[4] اما آنجا که گناه است معنای آن این است که نه سهو، نه نسیان، نه اضطرار، نه اجبار، نه اکراه است، کسی که نامحرم نگاه بکند یا گرفتار اختلاس و حقوق نجومی می شود و مانند آن یعنی خدایا من هیچ عذری ندارم و دارم حرف خودم را بر حرف تو مقدم می دارم! تحلیل دقیق گناه، #شرک است ﴿وَ مَا یؤْمِنُ أَكْثَرُهُم بِاللَّهِ إِلّا وَ هُم مُشْرِكُون﴾ هیچ گناه عمدی نیست مگر اینکه به شرک برگردد.
🔹 سید مرتضی (رضوان الله علیه) در این کتاب شریف تنزیه و همچنین بخش هایی از علم کلام که در نزاهت انبیا است این کارها را انجام داده است، حتی درباره اولیا (علیهم السلام) هم تلاش و کوشش کرد، نسبت به ائمه (علیهم السلام) هم تا آنجا که مقدورشان بود نزاهت آنها را تثبیت کند و بگوید که اگر کسی درباره #امام_رضا (سلام الله علیه) سؤال بکند که چرا امام رضا (سلام الله علیه) ولایت عهدی را پذیرفت؟ پاسخ آن این است همان طوری که #علی_بن_ابی_طالب (سلام الله علیه) سقیفه را پذیرفت و در شورای سقیفه شرکت کرد؛[5] یعنی آنها أعلم و أصلح و أولیٰ و أحق هستند به تشخیص وظیفه، هیچ نقصی از نظر امتثال دستور الهی در حرم امن این بزرگواران نبود. هم درباره سقیفه اظهار نظر کرد هم درباره ولایت عهدی وجود مبارک #امام_رضا (صلوات الله علیه) اظهار نظر کرد و درباره #ولی_عصر (ارواحناه فداه) وجود مبارک #امام_زمان (صلوات الله و سلامه علیه) اظهار نظر کرد که او در عین حال که غایب است به تمام وظایف امامت خود عمل می کند؛ آنجا که #مجرای_فیض باید باشد هست، آنجا که #سبب_اجابت_ادعیه باشد هست، آنجا که سخن از «بِیمْنِهِ رُزِقَ الْوَرَی وَ بِوُجُودِهِ ثَبَتَتِ الْأَرْضُ وَ السَّمَاء»[6] هست و هست و هست و اگر کسی بگوید چرا از دشمنان غایب است روشن است و اگر بپرسد که چرا از دوستان غایب است فرمود ما صغریٰ را منع می کنیم، در دوستان با هر که بخواهد و با هر که صلاح بداند، فیضش را ادامه می دهد، دیداری دارد، ما چه می دانیم که مردان بزرگ چگونه با آن حضرت رابطه ندارند؟! آنها که موظف هستند نگویند، آن را که حق چیزی آموخت، دهانش را دوختند که مبادا بگوید. ما که از اسرار درون با خبر نیستیم! از راز و رمز پیوند نهانی #ولی_عصر (اروحنا فداه) با جامعه با خبر نیستیم! هرگز حضرت کم لطفی نخواهد کرد و کم عنایتی نخواهد داشت.
[1]. سوره انعام، آیات162 و 163.
[2]. عیون الأخبار، ج 2، ص134؛ بحار الأنوار(ط ـ بیروت)، ج49، ص127.
[3]. سوره یوسف، آیه106.
[4]. الكافی(ط ـ الإسلامیة)، ج2، ص462.
[5]. عیون أخبارالرضا علیه السلام، ج2، ص141؛ «مُحَمَّدُ بْنُ عَرَفَةَ قُلْتُ لِلرِّضَا عَلَیه السَّلام یا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ مَا حَمَلَكَ عَلَی الدُّخُولِ فِی وِلَایةِ الْعَهْدِ فَقَالَ مَا حَمَلَ جَدِّی أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ عَلَیه السَّلام عَلَی الدُّخُولِ فِی الشُّورَی».
[6]. زاد المعاد ـ مفتاح الجنان، ص423.
#روز_زیارتی_مخصوص_امام_رضا_علیه_السلام
#علت_قبول_ولایت_عهدی_امام_رضا_علیه_السلام
#فیض_رسانی_امام_زمان_ارواحنا_فداه
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 پیام به کنگره بزرگداشت سید مرتضی رحمة الله علیه
تاریخ: 1399/12/04
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره43
#آداب_تعلیم_و_تعلم
🔸 امام صادق (علیه السلام) به حسّان آموزگار فرمود: برای تعلیم پاداش مگیر و دانش آموزان در آموزش نزد تو مساوی باشند و برخی را بر برخی دیگر برتری و ترجیح نده.[1]
رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) می فرماید: خدای متعالی مرا آموزگار آسانگیر مبعوث فرموده است.[2]
[1] . عَنْ حَسَّانَ الْمُعَلِّمِ، قَالَ: سَأَلْتُ أَبَاعَبْدِاللَّهِ(علیه السلام) عَنِ التَّعْلِیمِ، فَقَالَ لا تَأْخُذْ عَلَی التَّعْلِیمِ أَجْراً... بَعْدَ أَنْ یكُونَ الصِّبْیانُ عِنْدَكَ سَوَاءً فِى التَّعْلِیمِ لاتُفَضِّلُ بَعْضَهُمْ عَلَی بَعْضٍ (الكافى، ج5، ص121).
[2] . إِنَّ اللَّه تَعَالَی... بَعَثَنِى مُعَلِّمًا مُیسِّراً (الجامع الصغیر، ج1، ص273).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 89
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 با قلم
🔸 تا نفَس میكشید باید درس بخوانید، آدم میگوید که من فارغ التحصیل شدم؟! همین كه انسان گفت بَس است، این در روایات و كلمات بزرگان دینی ماست كه «أُصِیبَتْ مَقَاتِلُه»؛[1] همین كه گفت من فارغالتحصیلم، این مرگگاه او گلوله رسید، او مُرده است! ما تا نَفَس میكشیم #با_قلم و كتاب باید باشیم، یا درس بخوانیم یا درس بگوییم یا بحث بكنیم یا پژوهش انجام بدهیم، وگرنه آنچه خواندیم، از یادمان می رود و مردم هم احتیاج دارند به كسی كه اینها را بالا بیاورد.
[1]. نهج البلاغه(للصبحی صالح)، حکمت85؛ «مَنْ تَرَكَ قَوْلَ لَا أَدْرِی أُصِیبَتْ مَقَاتِلُه».
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
#روز_قلم
📚 سخنرانی در جمع طلاب ورامین
تاریخ: 1395/06/13
🆔 @a_javadiamoli_esra
قسم به قلم.mp3
1.42M
💠 روز بیست و چهارم ماه #ذی_القعده 1442
🔹 قسم به قلم
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 قسم به قلم
🔹 همه ما می دانیم نجّارها كه سابقاً خط کشی می کردند خودکار یا مدادی را پشت گوش خود قرار می دادند؛ كسی در محضر حضرت آمده چیزی نوشته خواست #قلم را به زمین بگذارد، فرمود: «ضَعْ قَلَمَكَ عَلی أُذُنِك»؛[1] قلم را روی زمین نگذار پشت گوشات بگذار! این را از بزرگان چند قرن قبل نقل كردند که پیغمبر فرمود: كه قلم را مگر كسی روی زمین می گذارد؟«ضَعْ قَلَمَكَ عَلَی أُذُنِك»؛ قلم را پشت گوش بگذارد. خدا به این قلم قسم خورد همان طوری كه به قمر قسم خورد كه #نور می دهد ﴿وَ الشَّمْسِ وَ ضُحاها * وَ الْقَمَرِ إِذا تَلاها﴾[2] به قلم هم قسم خورد: ﴿ن وَ الْقَلَمِ وَ ما یسْطُرُون﴾؛[3] #قسم_به_قلم! قسم به تألیفات! قسم به كتابهای عالمان دین! این قسم خداست، این است كه جامعه را #زنده_و_پویا نگه می دارد.
🔹 امام صادق (سلام الله علیه) كه رئیس مذهب ماست فرمود اگر این دانشگاهی كه من می گویم داشتید، اگر این حوزه های علمیه ای كه من می گویم داشتید، خروجی اش اینها هستند كه من می گویم: «لَا یسْتَغْنِی أَهْلُ كُلِّ بَلَدٍ عَنْ ثَلَاثَةٍ یفْزَعُ إِلَیهِمْ فِی أَمْرِ دُنْیاهُمْ وَ آخِرَتِهِمْ فَإِنْ عَدِمُوا ذَلِكَ كَانُوا هَمَجا»؛[4] فرمود خروجی حوزه ها باید مردانی باشند راه شناس, راه بین, راه رو كه ﴿جَعَلْنا لَهُ نُوراً یمْشی بِهِ فِی النَّاسِ﴾[5] در هر محلّی كه می رود مثل اینكه نور دارد حركت می كند. آن عالمی كه دیدن او, نشستن او, گفتار او, محضر او مردم را نور ندهد كه او عالم نیست! آن دانشگاهی هم این چنین است! فرمود سه اصل، سه چیز، سه عنصر و سه طایفه است كه هیچ كشوری از آنها بی نیاز نیست « فَإِنْ عَدِمُوا ذَلِكَ كَانُوا هَمَجا»؛ آنها چه کسانی هستند؟ «فَقِیهٍ عَالِمٍ وَرَعٍ وَ أَمِیرٍ خَیرٍ مُطَاع وَ طَبِیبٍ بَصِیرٍ ثِقَة»؛ فرمود خروجی حوزه و دانشگاه باید اینها باشد؛ فقاهت باشد, پرهیزگاری باشد, وارستگی باشد, حقیقت گویی باشد, حقیقت یابی باشد که انسان با سیره و سنّت او متدین بشود این برای حوزه. بخش های بهداشت و درمان و تأمین #سلامت_جامعه باید طوری باشد كه انسان به حرف این طبیب اطمینان داشته باشد، این طبیب بین خود و خدای خود چیزی كه نمی داند نسخه بنویسد. اگر ـ خدای ناكرده ـ طبیبی تشخیص نداده، نسخه نوشت تمام خسارت های آن بیمار را شرعاً ضامن است و اگر چشمش پاك نبود, دستش پاك نبود, گوش او پاك نبود، رومیزی و زیرمیزی برای او تفاوت داشت، این طبیبِ بصیرِ ثقه نیست؛ این خروجی دانشگاه و حوزه های علمیه امام صادق نیست. فرمود: «طَبِیبٍ بَصِیرٍ ثِقَة». سوم: «أَمِیرٍ خَیرٍ مُطَاع»؛ ارتش خوب, نظامی خوب, سپاه خوب, بسیجی خوب, مردم متدین و فداكار خوب كه به كسی حمله نكنند؛ ولی حمله هیچ كسی را هم تحمّل نكنند.
[1] . منیة المرید، ص350.
[2] . سوره شمس، آیات1 و 2.
[3] . سوره قلم، آیه1.
[4] . تحف العقول، النص، ص321.
[5] . سوره انعام، آیه122.
#روز_قلم
#وظیفه_حوزه_و_دانشگاه
#عامل_پویایی_جامعه
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1396/04/29
🆔 @a_javadiamoli_esra
31.24M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 قلم
#کلیپ
🔹 انسان اگر انسان راستین است، #خلیفه خداست و خلیفه او اوصاف «مستخلف عنه» را دارد و «مستخلف عنه» او عالمانه جهان را اداره می کند. قرآن کریم #مجاری_علم را به ما داد و آموخت؛ هم سمع و بصر را به ما داد و هم قلب و هوش را به ما عطا کرد به إذن خدا، تا عالم و محقق شویم و این را #نردبان قرار دهیم برای عقل. قرآن کریم که ما را به علم و کتاب دعوت می کند و به #قلم سوگند یاد می کند و به مکتوبات قلم داران قسم یاد می کند: ﴿ن وَ الْقَلَمِ وَ ما یسْطُرُونَ﴾،[1] دینی که به ابزار نوشتن سوگند یاد می کند، دینی که به کتابت و مکتوب قسم یاد می کند، آن طوری که به شمس و قمر قسم یاد می کند: ﴿وَ الشَّمْسِ وَ ضُحاها ٭ وَ الْقَمَرِ إِذا تَلاها﴾؛[2] یعنی #قلم باید مثل قمر #نور بدهد، کتاب باید مثل شمس #فروغ داشته باشد. این #طلیعه_کار است، قدم اول است که انسان به نوشتن و گفتن صحیح عادت کند و آگاه شود و این کافی نیست و این مقدمه است.
[1]. سوره قلم، آیه1.
[2]. سوره شمس، آیه1 ـ 3.
#آپارات:
https://www.aparat.com/v/ceo7I
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 پیام به همایش افتتاحیه باغ کتاب ایران و منطقه غرب آسیا
تاریخ: 1396/04/10
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره44
#آداب_تعلیم_و_تعلم
🔸 عبد الرحمن سُلمی به فرزند امام حسین (علیه السلام) حمد را آموخت. وقتی که كودك آن را برای پدرش خواند، آن حضرت هزار دینار و هزار لباس زینتی به او داد و دهانش را از مروارید پُر كرد. در این مورد به آن حضرت اعتراض کردند. او فرمود: این، در برابر عطای او (تعلیم) چیزی نیست.[1]
[1] . إِنَّ عَبْدَالرَّحْمَنِ السُّلَمِىَّ عَلَّمَ وَلَدَ الْحُسَینِ(علیه السلام) الْحَمْدَ، فَلَمَّا قَرَأَهَا عَلَی أَبِیهِ أَعْطَاهُ أَلْفَ دِینَارٍ وَ أَلْفَ حُلَّةٍ وَ حَشَا فَاهُ دُرّاً، فَقِیلَ لَهُ فِى ذَلِكَ، قَالَ: وَ أَینَ یقَعُ هَذَا مِنْ عَطَائِهِ؛ یعْنِى تَعْلِیمَهُ (مناقب آل ابیطالب، ابن شهرآشوب، ج4، ص66).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 89 و 90
🆔 @a_javadiamoli_esra