💠 احیای فرهنگ جهاد و شهادت
🔹 هفته ای كه در آن هستیم #هفته_دفاع_مقدس و سالگرد جنگ تحمیلی است. درباره دفاع مقدس و جنگ تحمیلی دو گونه سخن گفته شد و گفته می شود؛ یكی تحلیل روز است كه انگیزه تجاوز صدام وادارش كرد كه به ایران بتازد و شرق و غرب او را از هر نظر حمایت كردند و جنگی بود كه بعد از جنگ جهانی دوم #بی_سابقه است، زیرا جهان در این جنگ شركت كرد، منتها نه برای اینكه یكدیگر را بكوبند بلكه برای اینکه اسلام و ایران اسلامی را بكوبند. قسم دوم تحلیل روایی اینگونه از جنگ هاست كه این جنگ ها در صدر اسلام واقعاً سابقه داشت؛ هم در برابر رسول اكرم (علیه و علی آله آلاف التحیة و الكرم) چنین جنگی رخ داد هم در برابر علی بن ابی طالب (سلام الله علیه) و علل موفقیت اسلام در صدر ظهورش، همان #اعتقاد_دینی مردم و #حضور_همگانی مسلمین بود چه اینكه علل پیروزی ایران اسلامی هم همین بود.
🔹 وجود مبارك امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) وقتی به خلافت رسید بسیاری از رسوبات جاهلی را از بین برد؛ اموال #بیت_المال را بالسویه تقسیم می كرد، #توقعات_بی_جای جاه طلبان را پاسخ منفی می داد و مانند آن؛ #بدعت_ها را از بین برد و #سنت_های_اسلامی را احیا كرد. طلحه، زبیر و دستاندركاران جنگ جمل دیدند آن حاتم بخشی های بی جا كه از بیت المال نصیبشان می شد قطع شد، آن جناح بازی ها و باندبازی های گذشته سپری شد و علی بن ابی طالب یك رهبر قسط و عدلِ انعطاف ناپذیر است؛ با توصیه رفتند دیدند سرشكسته برگشتند، با خواهش رفتند دیدند سركوب شده برگشتند، با وعده و وعید زبانی رفتند دیدند سرشكسته برگشتند آنگاه دست به سلاح بردند.
🔹 آنچه شما در #دفاع_مقدس دیدید، در آن جنگ تحمیلی هشت ساله دیدید هم همین بود. الآن همه ما عموماً و عزیزان بسیج و سپاه و ارتش و نیروهای مسلح خصوصاً، بحق باید #آماده باشیم زیرا این دشمن هرگز دست بردار نیست!
🔹 وجود مبارك امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) برای #احیای_خاطره_گرانبار_جهاد می فرمود این سخنرانی مرا بنویسید برای مردم بخوانید. فرمود مردم به این چهار اصل توجه كنید: اول #وجوب_جهاد؛ جهاد و دفاع بر شما واجب است بر هر مسلمانی واجب است؛ دوم: بدانید كه #مجاهد_افضل از غیر مجاهد است؛ سوم: #نصرت_مجاهد؛ خدا مجاهدین را كمك كرد و كمك می كند و این وعده الهی است؛ چهارم -آن سه قسمت، آیات فراوانی دارد كه همه شما حضور ذهن دارید؛ یعنی آیات وجوب جهاد، آیات فضیلت مجاهد و آیات نصرت مجاهدین که این آیات را مكرر در مكرر گفتید و خواندید- سوگند یاد كرد فرمود: «وَ اللّه ما صَلُحَت دُنیا و َلا دینٌ إِلاّ بِهِ»؛[1] قسم به خدا دنیای مردم بدون جهاد صالح نمی شود دین مردم بدون جهاد صالح نمی شود؛ اگر كسی بخواهد در دنیا زندگی شرافتمندانه داشته باشد باید #مبارز باشد -مبارز غیر از مهاجم است- مبارز یعنی #سلطه_ناپذیر و اگر بخواهد دینی داشته باشد باید مبارز باشد یعنی سلطه ناپذیر.
🔹 اینكه فرمود: «وَ اللّه ما صَلُحَت دُنیا و َلا دینٌ إِلاّ بِهِ»، این قَسَم از دو بخش از آیات قرآنی استنباط می شود: یك سلسله از آیات در قرآن می گوید اگر دفاع نباشد #زندگی_دنیایی منظم نیست و طایفه دیگر آیاتی است كه میگوید اگر جهاد نباشد #مسائل_دینی نمی ماند.
[1] . الکافی(ط ـ الاسلامیه)، ج5، ص8.
#آغاز_هفته_دفاع_مقدس
#زندگی_شرافتمندانه
#از_بین_بردن_رسوبات_جاهلی
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 خطبه های نماز جمعه
تاریخ: 1372/07/02
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره120
#فصل_پنجم
#نظافت_و_بهداشت
#شست_و_شوی_تن
🔸 رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) در احادیثی می فرماید: حق خدا بر هر مسلمانی این است كه در هر هفته یك بار سر و بدنش را شست و شو دهد.[1] هیچ كس نباید شب با دست چرب بخوابد و اگر چنین كرد و شیطان به او آسیب رساند جز خودش را سرزنش نكند.[2]
[1] . حَقٌّ لِلَّهِ عَلَی كُلّ مُسْلِم أَنْ یغْتَسِل فِى كُلّ سَبْعَة أَیام یوماً یغْسِل فِیه رَأْسه وَ جَسَده (الجامع الصغیر، ج1، ص579).
[2] . لا یبِیتَنَّ أَحَدُكُمْ وَ یدُهُ غَمِرَةٌ، فَإِنْ فَعَلَ فَأَصَابَهُ لَمَمُ الشَّیطَانِ فَلَا یلُومَنَّ إِلاّ نَفْسَهُ (مكارم الاخلاق، ص425).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 123.
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 حُب الهی
🔹 انسان اگر #رحیم است، رحمتش این است كه در برابر یك امر رقت باری قلبش متأثر می شود، آنگاه شروع به كمك می كند. رحمت در انسان همراه با تأثر قلبی و انفعال درونی است. آنچه كه در انسان كمال است، همان رسیدگی به كار مردم است. اما آن تأثر و انفعال در اثر #نقص_انسان است. ممكن است یك موجودی كامل باشد و نیاز هر نیازمندی را هم برآورده كند و خود منفعل و متأثر نشود، چون این انفعال ناشی از نقص است. گاهی ممكن است این انفعال كه نقص است به حساب كمال تلقی بشود.
🔹 بعضی وقتی یك انسان مستمندی را در هوای سرد می بینند قلبشان متأثر می شود و برای برطرف كردن این تأثر قلبی به آن مستمند كمك می كنند، نه به عنوان یك #احترام و وظیفه دینی، بلكه به عنوان یك #ترحم. این در عین حال كه یك وصف نقصی است، این شخص او را كمال می داند. می گوید من دلم می سوزد. او باید طوری زندگی كند كه مستمند به این صورت در نیاید؛ اكنون كه به این صورت درآمد با احترام باید انجام وظیفه كند نه با ترحم! اینكه در ما این كمك با تأثر و انفعال همراه است، این در اثر نقص ماست نه اینكه در حقیقت رحمت این معنا مأخوذ باشد كه با انفعال و تأثر قلبی همراه باشد.
🔹 اگر كسی اصلاً قلبش مملو مهر خدا بود و سخن از ﴿إِنَّما نُطْعِمُكُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ﴾[1] بود نه تأثر قلبی، او همین كه بشنود یك كسی دم در می گوید من مسكینم، آن منظره را نمی بیند كه قلبش متأثر بشود، خود گرسنه می ماند و او را سیر می كند و حرفش این است: ﴿إِنَّما نُطْعِمُكُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ﴾، نه برای این كه دلم سوخت می خواهم این سوزش دل را برطرف كنم. این قلبی كه با #حب_خدا متیم است اصلاً غیر را راه نمی دهد تا برای او دلسوزی كند. متیم یعنی پُر. اگر این قلب به #حب_خدا متیم شد جا برای مسكین و یتیم و اسیر نیست تا انسان آنها را ببیند برای آنها دلسوزی كند. او فوق آن است كه دلسوزی كند. او همه اش ﴿إِنَّما نُطْعِمُكُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ﴾ را دارد.
[1] . سوره انسان، آیه 9.
#ترحم_منفعلانه
#نقص_انسان
#نقص_تصور_کمال
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس تفسیر سوره مبارکه فاتحة الکتاب جلسه پنجم
تاریخ: 1363
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره121
#فصل_پنجم
#نظافت_و_بهداشت
#شست_و_شوی_تن
🔸 رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) در احادیثی می فرماید: ... هرگاه از خواب بیدار شدید سه بار استنشاق کنید، تا آلودگی های بینی زدوده شود.[1] هرگاه از خواب برخاستید به ظرفی دست نبرید مگر اینكه سه بار دستانتان را بشویید، زیرا هیچ یک از شما نمی داند که دستانش چگونه شب را گذرانید.[2]
[1] . إِذَا اسْتَیقَظَ أَحَدُكُمْ مِنْ مَنَامِهِ فَلْیسْتَنْثِرْ ثَلاث مَرّات، فَإِنَّ الشَّیطَانَ یبِیتُ عَلَی خَیاشِیمِهِ (الجامع الصغیر، ج1، ص69).
[2] . إذَا اسْتَیقَظَ أَحَدُكُمْ مِنْ نَوْمِهِ فَلا یدْخِلُ یدَهُ فِى الإِنَاءِ حَتّی یغْسِلَهَا ثَلاثَاً، فإنّ أحَدكُم لا یدْرِى أَینَ بَاتَتْ یدُهُ (الجامع الصغیر، ج1، ص69).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 123.
🆔 @a_javadiamoli_esra
🏴 شوق دیدار
▪️ درست است که انبیای فراوانی را شهید کردند ﴿وَ یقْتُلُونَ النَّبِیینَ بِغَیرِ الْحَقِّ﴾،[1] ﴿وَ قَتْلَهُمُ الأنْبِیاءَ﴾[2] این تعبیرات هست، امّا حالا یک کسی با تمام زن و بچه اش به دیار #اسارت و #شهادت برود بی سابقه است! «وَ بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِیكَ لِیسْتَنْقِذَ عِبَادَكَ مِنَ الْجَهَالَةِ وَ حَیرَةِ الضَّلَالَةِ»؛ از سرگردانی که کدام راه را انتخاب بکنند، اینها را نجات بدهد و البته اثربخش بود!
▪️ تمام برکاتی که بعد از جریان #قیام_سالار_شهیدان (سلام الله علیه) حاصل شد، مدیون خون حسین بن علی بن ابی طالب است؛ اینطور است که می بینید عدّه ای مشتاقانه حرکت می کنند؛ بعضی پیاده، بعضی سواره، بعضی ویلچری و غیر ویلچر، این #شوق است، این را چیزی غیر از شوق نمی تواند رهبری کند و خدای سبحان هم دل ها را شیفته این کارهای فطری کرده است و پاداش آن را هم ذات اقدس الهی به حسین بن علی و شهدای کوی او، زائران او، مشتاقان او و علاقه مندان به این ذات و سایر ذوات قدسی عطا کرده و ـ إن شاء الله ـ می کند.
[1]. سوره بقره, آیه61.
[2]. سوره آل عمران, آیه181؛ سوره نساء155.
#اسارت_و_شهادت_بی_سابقه
#امام_حسین_علیه_السلام
#اربعین
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1394/09/12
🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 شهید
🔸 #شهیدان برای دو هدف خون دادند: یكی #جهل_زدایی, یكی #ضلالت_روبی; مردم، عالِم باشند و عاقل باشند نه بیراهه بروند نه راه كسی را ببندند.
شهید در هر سرزمینی بیارمد یا در هر زمانی رحلت كند آن زمان و زمین را معطّر می كند.
🔸 شما قبرهای #شهدای_گمنام را رفتید دیدید یا نه، اگر یك وقت فرصت كردید، آن الواح مزار این شهدای گمنام را بخوانید، ببینید كه روی این لوح ها چه نوشتند؛ شعری معروف است كه
گر بشكافی هنوز خاك شهیدان عشق ٭٭٭ آید از آن کشتگان زمزمه دوست دوست
ولی وقتی شهدای گمنام آمدند، روی قبر و الواح مزار این #شهدای_گمنام، این چنین نوشته شد: «آید از آن كشتگان زمزمه یا حسین»؛ اینها به خدا راست است! «آید از آن كشتگان زمزمه یا حسین». ما با اینها زنده هستیم، اینها را فراموش نكنیم.
#هفته_دفاع_مقدس
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
آپارات با کیفیت مناسب:
https://aparat.com/v/SJiwr
📚 پیام به کنگره شهدای روحانی و سوره مبارکه زمر جلسه 9
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 صدق فعلی
🔹 در این قسمت كه فرمود: ﴿النَّبِی أَوْلَی بِالْمُؤْمِنِینَ﴾ از وجود مبارك امام باقر (سلام الله علیه) سؤال شده است كه آیا كسانی كه به خاندان پیغمبر مرتبط اند همه آنها مشمول این آیه هستند یا گروه خاصی؟ سایر بنی المطّلب داخل اند یا نه؟ حضرت فرمود نه, شامل آنها نمی شود. در فرصت بعد سؤال دیگری مطرح كرد گفت شما فرمودید این مخصوص ابنای #حسین_علیهم_السلام است من یادم رفته بپرسم بنی الحسن چطور؟ فرزندان امام حسن چطور؟ فرمود نه آنها هم سهمی ندارند[1] آنها بزرگوارند اهل تقوا و فضیلت اند اما این ﴿النَّبِی أَوْلَی بِالْمُؤْمِنِینَ﴾ كه بعدش شامل اوصیای حضرت می شود برابر آنچه در حدیث #غدیر آمده وجود مبارك حضرت امیر ﴿أَوْلَی بِالْمُؤْمِنِینَ﴾ است امام حسن ﴿أَوْلَی بِالْمُؤْمِنِینَ﴾ است امام حسین ﴿أَوْلَی بِالْمُؤْمِنِینَ﴾ است تا به وجود مبارك حضرت حجت(علیهم السلام) برسد كه ﴿أَوْلَی بِالْمُؤْمِنِینَ﴾ هستند. این معلوم می شود كه مربوط به #امامت است و ولی بودن برای آن است كه بالأخره انسانِ كامل معصوم به اذن الهی #جان_جانان است نه جانانِ جان; یعنی همانطوری كه ما روحی داریم كه بر بدن ما مسلّط است ارواح ما هم روحی دارند كه بر ارواح ما مسلّط است او #روح_الأرواح است جان جانان است و كاملاً باخبر است كه در جان ما چه میگذرد البته باذن الله.
🔹 اینكه فرمود: ﴿النَّبِی أَوْلَی بِالْمُؤْمِنِینَ مِنْ أَنفُسِهِمْ﴾ و برای همین هم وجود مبارك پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) این مضمون را در #خطبه_غدیر بیان فرمودند[2] این معلوم می شود مسئله سیاست اسلامی و #حكومت_اسلامی است و حضرت در مدینه كه وارد شدند اوّلین كارش تأسیس حكومت و نظام اسلامی بود؛ لذا این آیات در سوَر مدنی مطرح است.
🔹 در سوره مباركه «احزاب» آیه 23 این است فرمود: ﴿مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَیهِ﴾ اینها تعهّدی سپردند كه در میدان جنگ در مسائل دینی رهبرشان را تنها نگذارند و تنها نگذاشتند ﴿مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا﴾ این #صدق_فعلی است نه صدق قولی! یك وقت است كسی گزارش میدهد بله این صادق است مطابق با واقع است یك وقت در صحنه عمل هست فرمود اینها كسانی اند كه آن تعهّدی كه سپردند در مقام عمل صادق بودند. شما در جریان #عاشورا می بینید صحابه حضرت كه شربت شهادت می نوشیدند وجود مبارك سیدالشهداء این آیه را می خواند ﴿مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَیهِ فَمِنْهُم مَّن قَضَی نَحْبَهُ وَمِنْهُم مَّن ینتَظِرُ﴾
🔸 شما می بینید در این #دفاع_مقدس بالأخره كم و بیش رفتیم جبهه كم و بیش ما دیدیم بعضی بیشتر بعضی كمتر اگر پنجاه پرچم بود یكی آن بالا ممكن بود پرچم سه رنگ ایران باشد؛ اما همه پرچم ها یا حسین, یا عباس, یا زهرا پرچم ایران, پرچم مرز پرگهر و پرچم مكتب ایرانی نبود، الآن هم اگر حادثه ای پیش آید همان پرچم یا زهراست، این كشور را اینها حفظ كردند بالأخره رفتید به جبهه یا نرفتید؟ دیدید یا ندیدید؟ اگر پنجاه پرچم بود چندتایش پرچم سه رنگ بود؟! یا اصلاً نبود یا یك دانه بود روی ماشین بود این شعرها و نواهای خاكریز اول و دوم یا حسین یا حسین, كربلا كربلا بود دیگر مرز پرگهر و اینها نبود اینهاست كه كشور را حفظ می كند! برای اینكه مردم وقتی باور كردند روح، با عظمت الهی به شربت شهادت می رسد و عنداللّهی می شود ﴿فَرِحِینَ بِمَا آتَاهُمُ اللّهُ﴾[3] می شود و مرزوق است او فداكار است، وگرنه بگوید من چرا كشته بشوم برای اینكه زید به ریاست برسد عمرو به كیاست برسد؟! هیچگاه مرز پرگهر كشور را حفظ نكرد در بیانات #عاشورا هم همین طور بود .
🔸 همه آنها صادق اند آنكه رفته شهید شده در خونش می غلطد صادق است، من كه منتظرم من هم صادقم؛ برای اینكه مَقسَم این دو گروه ﴿صَدَقُوا﴾ است ﴿مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَیهِ﴾ به صورت فعل ماضی ذكر كرد اینها راست گفتند هم حبیب راست گفت، هم مسلم راست گفت، یكی شربت شهادت نوشید یكی هم الآن كاملاً عازم است مسلّم و صد درصد كه برود شهید بشود؛ لذا هر دو گروه جزء ﴿صَدَقُوا﴾ هستند.
[1] . الكافی, ج1, ص288.
[2] . الامالی (شیخ طوسی), ص332.
[3] . سورهٴ آلعمران, آیهٴ 170.
#جان_جانان
#حکومت_اسلامی
#دفاع_مقدس
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه احزاب جلسه 5
تاریخ: 1392/01/21
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره122
#فصل_پنجم
#نظافت_و_بهداشت
#شست_و_شوی_تن
🔸 رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) در احادیثی می فرماید: ... ناخن هایتان را بگیرید و دفن كنید و بندها و مفاصل انگشتان دست و پایتان را تمیز و لثه هایتان را از غذا پاكیزه كنید و مسواك بزنید و با سیمای متکبرانه و بوی بد دهان بر من وارد نشوید.[1] مضمضه، استنشاق، مسواك زدن، كوتاه كردن شارب، گرفتن ناخن ها، چیدن و زدودن موی زیر بغل و شرمگاه، شستن جاهای چركین بدن مانند بند انگشتان، استنجاء[2] و ختنه از فطریات اند.[3]
[1] . قُصُّوا أَظَافِیرَكُم وَ ادْفُنُوا قُلامَاتكُم وَ نَقُّوا بَرَاجمَكُم وَ نَظّفُوا لَثّاتكُم مِنَ الطَعَامِ وَ اسْتَاكُوا وَ لا تَدخُلُوا علىّ فَخْراً بَخَرَاً (كنز العمال، ج6، ص655).
[2] . شست و شوی مخرج بول وغائط.
[3] . انّ مِنَ الفِطْرَةِ الْمَضْمَضَة وَ الاسْتِنْشَاق و السّوَاك و قَص الشَّارِب و تَقْلِیم الأَظَافِیر وَ نَتْف الإِبْط و الاسْتِحْدَاد وَ غَسل البَرَاجِم وَ الانتِضَاح بِالمَاءِ وَ الاختِتان (الجامع الصغیر، ج1، ص377).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 123 و 124.
🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 بذل خون
▪️ برنامه حیات بخش وجود مبارک پیامبر را ذات أقدس الهی سه اصل مهم قرار داد: ﴿یعَلِّمُهُمُ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ وَ یزَكِّیهِم﴾[1] که جامعه را با #فرهنگ_وحی آشنا می کند، جامعه را طاهر و طیب می کند و با حکمت که خیر کثیر است، آشنا می کند. در #زیارت_أربعین سالار شهیدان هم می خوانیم: «وَ بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِیكَ لِیسْتَنْقِذَ عِبَادَكَ مِنَ الْجَهَالَةِ وَ حَیرَةِ الضَّلَالَة»؛[2] منتها وجود مبارک پیامبر در تمام مدّت عمر با تحمّل «مَا أُوذِی نَبِی مِثْلَ مَا أُوذِیتُ»[3] به آن سه اصل عمل کرد و سالار شهیدان هم با #بذل_خون، جامعه را از جهل علمی، یک و جهالت عملی، دو، نجات داد!
[1]. سوره بقره، آیه129.
[2]. مصباح المتهجد و سلاح المتهجد، ج2، ص788.
[3]. مناقب آل أبی طالب علیهم السلام(لابن شهرآشوب)، ج3، ص247.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1395/07/28
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 حیات قرآنی
🔹 قرآن كریم در صدد این است كه #جامعه_بشری را زنده كند. این حیاتی كه برای همه ما هست كه مشترك بین حیات انسانی و حیات حیوانی است؛ اما یك سلسله مشتركاتی بین انسان و فرشته هاست كه اصرار قرآن كریم بر این است كه ما را به آن #حیات_مشترك بین انسان و فرشته برساند كه ما هم در حدّ فرشته بشویم؛ حالا ائمه ما (علیهم السلام) اینها معلمان فرشته اند، از ما آن توقّع نیست؛ اما در حدّ فرشته شدن برای ماها مقدور است؛ لذا فرمود: ﴿یا أَیهَا الَّذینَ آمَنُوا اسْتَجیبُوا لِلَّهِ وَ لِلرَّسُولِ إِذا دَعاكُمْ لِما یحْییكُمْ﴾،[1] گرچه نام ذات اقدس الهی و همچنین وجود مبارك پیامبر (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) به عنوان تثنیه و دو نفر ذكر شد؛ اما چون دعوت یك دعوت است، از این جهت فعل و ضمیر را مفرد می آورد. دعوت خدا به وسیله پیامبر است, دعوت پیامبر همان دعوت خداست، «اسْتَجیبُوا لِلَّهِ وَ لِلرَّسُولِ إِذا دَعَواكُمْ» نیست، ﴿إِذا دَعاكُمْ﴾ هست. اینها می خواهند ما را زنده كنند خطاب به زنده هاست. فرمود دعوت خدا و پیامبر را اجابت كنید كه اینها شما را زنده می كنند. ما با چه چیزی زنده ایم؟
🔹 یك حیات است كه وجود مبارك #امام_سجاد_سلام_الله_علیه در همان بخش اوّل دعای صحیفه سجادیه مرز انسان و حیوان را مشخص كرد؛ فرمود: انسان را دیگران حیوان ناطق میدانند؛ اما برابر فرهنگی که قرآن كریم به ما آموخت انسان را #حی_حمید میدانیم، نه حیوان ناطق! در همان دعای نورانی صحیفه سجادیه دارد كه خدایا! اگر راه حمد را به ما نیاموخته بودی ما نعمت های تو را صرف می كردیم و همین جامعه ای كه نعمت الهی را بدون حمد صرف كند «لَخَرَجُوا مِنْ حُدُودِ الْإِنْسَانِیةِ إِلَی حَدِّ الْبَهِیمِیةِ فَكَانُوا كَمَا وَصَفَ فِی مُحْكَمِ كِتَابِهِ: ﴿إِنْ هُمْ إِلَّا كَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ﴾»،[2] تو حمد و شكر را به ما آموختی كه ما #حیات_انسانی پیدا كنیم.
🔹 پس یك وقت است از عدهای سؤال می كنند انسان چیست؟ میگویند حیوان ناطق, زندهای است كه حرف می زند. وجود مبارك #امام_سجاد می فرماید که انسان, حیوان ناطق نیست؛ «الإنسان حی حمید»، فصل مقوّم انسان, حمد اوست. مستحضرید كه حمد گذشته از اینكه حمد زبانی است كه انسان باید در برابر نعمت خدا شاكر باشد، عمده آن است كه این نعمت را به جای خود صرف كند. #صرف_نعمت_به_جای_خود بدون آشنا بودن به تعیین كننده آن نعمت كه منعِم كیست و جایش چیست این ممكن نیست.
🔹 بنابراین بهترین راه كه فرمود دعوت خدا و پیغمبر این است كه شما را زنده كند؛ یعنی بشوید #حی_حمید؛ حالا كه «حی حمید» شدیم، به ما گفتند این راه را بگیرید و ادامه بدهید، بسیاری از فرشته ها نازلتر از مقام انسان, مقام دارند. این همه فرشته ها كه در بهشت خدمتگزار مؤمنین اند، مقامشان پایین تر از مؤمنین است. این همه فرشته هایی كه در حالت احتضار به مؤمنین سلام عرض می كنند: ﴿الَّذینَ تَتَوَفَّاهُمُ الْمَلائِكَةُ طَیبینَ یقُولُونَ سَلامٌ عَلَیكُمْ ادْخُلُوا الْجَنَّةَ بِما كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ﴾[3] این همه فرشته هایی كه قرآن معرفی می كند، اینها به مؤمنین سلام عرض می كنند و در خدمتشان هستند؛ پس ما میتوانیم هم به حدّ فرشته ها برسیم, هم از فرشته ها بالاتر برویم!
[1]. سوره انفال، آیه24.
[2]. الصحیفة السجادیة، دعای یکم، بخش9.
[3]. سوره نحل، آیه32.
#شهادت_اویس_قرنی
#حی_حمید
#سلام_بر_مؤمنین
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 .درس اخلاق
تاریخ: 1396/04/15
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره123
#فصل_پنجم
#نظافت_و_بهداشت
#شست_و_شوی_تن
🔸 امیرمؤمنان (علیه السلام) می فرماید: بوی بد و آزار دهنده را با آب بزدایید و خود را وارسی كنید (به پاكیزگی و نظافت خود حساس باشید)، كه خدا بندگان چرکین و آلوده اش را که همنشینانش از نشستن با او کراهت دارند، دشمن دارد.[1]
[1] . ... تَنَظَّفُوا بِالْمَاءِ مِنْ النَتْنِ الرِّیحِ الَّذِى یتَأَذَّی بِهِ، تَعَهَّدُوا أَنْفُسَكُمْ، فَإِنَّ اللَّهَ یبْغِضُ مِنْ عِبَادِهِ الْقَاذُورَةَ الَّذِى یتَأَنَّفُ بِهِ مَنْ جَلَسَ إِلَیهِ... (كتاب الخصال، ص620).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 124.
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 بمناسبت گرامی داشت هفتۀ دفاع مقدس
#نهضت_عاشورا الهام بخش حماسهٴ بزرگ #دفاع_مقدس
🔸 پایگاه اطلاع رسانی اسراء - سرویس دین و اندیشه: #نهضت_عاشورا الهام بخش قیام امام خمینی (قدس سره) و حماسه بزرگ دفاع مقدّس بوده و نیز به ملّت ایران، اندیشه خردمندانه و انگیزه صادقانه بخشیده است. شرف ملی و دینی این ملّت از سالار شهیدان است و دفاع هشت ساله ملّت ایران رنگ و بوی #کربلا داشت.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 لینک خبر:
https://b2n.ir/e60379
🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 #کلیپ_محرم_وصفر
▪️ اربعین
#هدایت_مردم
▪️ سایه سار عترت ـ جلسه دوم
آپارات با کیفیت مناسب:
https://aparat.com/v/pAWPu
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
🏴 هدایت مردم
▪️ در #اربعین سالار شهیدان حسین بن علی بن ابی طالب زیارتی است كه در آن زیارت عظمت #هدایت_مردم مشخص خواهد شد. انسان در فرهنگ قرآن به عنوان حی متألّه است نه حیوان ناطق و برای این مقام یعنی پیدایش حی متألّه، ذات اقدس الهی صحنه آسمان و زمین را آفرید و پروراند؛ یعنی كلّ نظام آسمان و زمین را خلق كرد و آرایش داد و مزین كرد و برای انسان مسخّر كرد.
▪️ خلقت انسان برای آن است كه وی عالِم و عابد شود بفهمد در جهان كیست و بفهمد در جهان چه كسی را باید پرستید، پس این قدر #هدایت_انسان مهم است كه ذات اقدس الهی كلّ این نظام را به منظور این هدف آفرید. همان طوری كه در حدوث، این حرمت را ذات اقدس الهی رعایت كرد در بقا هم بشرح ایضاً یعنی محفوظ ماندن هدایت انسان, صیانت از علم توحیدی بشر و حفظ دستاوردهای انبیا و اولیا آن قدر مهم است كه پاك ترین و كامل ترین و شریف ترین انسان ها اگر #شهید این راه بشوند جا دارد. حسین بن علی بن ابی طالب (سلام الله علیه) برای حفظ هدف خلقت یعنی تأمین #حیات_متألهانه، تأمین یك جامعه زنده و الهی و صیانت از یك ملت زنده و موحّد، به عنوان #امر_به_معروف_و_نهی_از_منكر قیام كرد تا جامعه را هدایت كند. هدفش این نبود كه كشته بشود هدفش این نبود كه مبارزه كند همه اینها امور متوسط است هدفش #احیای_دین بود به این هدف رسید هدفش تربیت انسانهای متألّه بود به این هدف رسید.
▪️ هدایت انسان و حیات متألّهانه جوامع بشری آن قدر مهم است كه حدوثاً خلقت آسمان و زمین به آن تعلیل شد و بقائاً ریختن خون انبیا و اولیا و اسارت پاك ترین انسان ها به آن تعلیل شده است.
#اربعین
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 ویژه برنامه سایه سار عترت – جلسه دوم
🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 وجه الله
▪️ وجود مبارك #زینب_كبرا_سلام_الله_علیها فرمود: قسم به خدا نمی توانی این نام را فراموش كنی! هیچ عاملی در ترویج جریان #كربلا به این صورت از بیگانگان یا آشنایان دخالت نداشتند، فقط همان «وَ فِی قُلُوبِ مَنْ وَالاهُ قَبْرُه».... .
👇👇👇👇👇
🏴 وجه الله
▪️ وجود مبارك #زینب_كبرا_سلام_الله_علیها فرمود: قسم به خدا نمی توانی این نام را فراموش كنی! هیچ عاملی در ترویج جریان #كربلا به این صورت از بیگانگان یا آشنایان دخالت نداشتند، فقط همان «وَ فِی قُلُوبِ مَنْ وَالاهُ قَبْرُه».[1] این جریان میلیونی أربعین را كه خدا اجر همه اینها را با خودش قرار بدهد، به همه اینها پاداش دنیا و آخرت بدهد، سعادت و سیادت و كرامت و شرف و عزّت بدهد و سلامتی عطا كند، به همه زائران حسینی خیر دنیا و آخرت عطا كند! این نام مبارك را زینب كبرا فرمود نمی توانید فراموش كنید.
▫️ همه ما می خواهیم بمانیم، هیچ كسی نمی خواهد بپوسد، این بدن می پوسد؛ برای اینكه ما ارتباطی با «وجه الله» داشته باشیم، خدای سبحان «وجه الله» را استثنا كرد، خود ذات أقدس الهی منزّه از استثنا و مستثنی و مستثنی منه است، نمی شود گفت همه از بین می روند مگر خدا، او فوق این حرف هاست؛ منتها وجه او، فیض او، ظهور او قابل بحث است: ﴿كُلُّ شَیءٍ هالِكٌ إِلاَّ وَجْهَهُ﴾,[2] ﴿كُلُّ مَنْ عَلَیها فانٍ ٭ وَ یبْقی وَجْهُ رَبِّكَ﴾،[3] این #فیض_الهی كه به صورت انبیا و اولیا ظهور می كند این می ماند.
▪️ ما اگر بخواهیم بمانیم، باید با این #وجه_الله یك ارتباطی داشته باشیم، گرچه وجه خدا، آن فیض عام به ما نزدیك تر از رگ گردن یا رگ حیات ماست؛ اما ما چون دوریم به هر حال باید با اینها ارتباط داشته باشیم. هیچ كسی نمی خواهد بپوسد آنكه به فكر ماندن نیست او مشمول، ﴿وَ لَقَدْ كَرَّمْنا بَنی آدَمَ﴾[4] نیست، او گرفتار ﴿أُولئِكَ كَالْأَنْعامِ﴾[5] است، ما همه می خواهیم بمانیم، راه ماندن هم همین است.
▫️ وجود مبارك #زینب_كبرا_سلام_الله_علیها فرمود: قسم به خدا ما ماندنی هستیم، هیچ نمی توانی نام ما را فراموش كنید؛ این می شود یك عنصر محوری و مدار اصلی قرآن و سنّت اهل بیت (علیهم السلام).
[1]. زاد المعاد ـ مفاتیح الجنان، ص511.
[2]. سوره قصص، آیه88.
[3]. سوره الرحمن، آیه26 و 27.
[4]. سوره إسراء، آیه70.
[5]. سوره أعراف، آیه179.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
آپارات کیفیت مناسب:
https://aparat.com/v/Voa3X
📚 .درس اخلاق
تاریخ: 1395/09/04
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 درک حضور
▪️ در آستانه #اربعین سالار و سید شهیدان جهان اسلام، حضرت حسین بن علی (صلوات الله و سلامه علیه) قرار داریم، این ماتم را به پیشگاه ولی عصر (ارواحنا فداه) و عموم علاقه مندان به قرآن و عترت، بلکه جامعه بشریت تسلیت عرض می کنیم و اجر همگان را از ذات اقدس الهی مسئلت می کنیم. از خدای سبحان مسئلت می کنیم هر قدمی که برداشته و برمی دارید مشمول این کریمهٴ سوره «یس» باشد: ﴿وَ نَكْتُبُ ما قَدَّمُوا وَ آثارَهُم﴾؛[1] این ﴿قَدَّمُوا﴾ هم ناظر به اعمال گذشته است، هم ناظر به قیام و اقدام فعلی: ﴿وَ نَكْتُبُ ما قَدَّمُوا وَ آثارَهُم﴾.
▪️ یکی از برجسته ترین #وظایف_ما_شیعیان، زیارت «اربعین» است. ذات اقدس الهی برای اهمیت بخشیدن به بعضی از مسائل، نام مبارک خود را در کنار آن ذکر می کند؛ اگر سخن از احترام به پدر و مادر است می فرماید: ﴿أَنِ اشْكُرْ لی وَ لِوالِدَیك﴾،[2] زیرا اینها #مجرای_فیض_خالقیت هستند؛ اگر رعایت حقوق ایتام است می فرماید: ﴿وَ اتَّقُوا اللَّهَ الَّذی تَسائَلُونَ بِهِ وَ الْأَرْحام﴾[3] و اگر گرامی داشت مقام و مقدم نبوّت و رسالت است، در بسیاری از آیات، نام مبارک خود را در کنار نام مبارک رسول گرامی (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) یاد می کند که ﴿اسْتَجیبُوا لِلَّهِ وَ لِلرَّسُول﴾؛[4] اما برای اینکه روشن شود تنها کسی که حرفِ نافذ در جهان دارد خداست و دیگران پیام او را می رسانند و #اساس_توحید آسیب نبیند، همیشه ضمیر را مفرد می آورد؛ با اینکه فرمود: ﴿اسْتَجیبُوا لِلَّهِ وَ لِلرَّسُول﴾، نفرمود «اذا دعواکم»، فرمود: ﴿إِذا دَعاكُم﴾. اگر جایی دارد: ﴿مَنْ یطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُول﴾[5]، ضمیر را حتماً مفرد می آورد، تا روشن شود پیام ذات اقدس الهی، به وسیله رسول ابلاغ می شود، آنها پیامی از خودشان ندارند.
▪️ در جریان #زیارت هم این چنین است؛ آن طوری که مرحوم صدوق (رضوان الله علیه) در کتاب شریف توحید از وجود مبارک حضرت امیر (سلام الله علیه) نقل کرد، فرمود: «قَد قَامَتِ الصَّلاةُ» یعنی چه؟ ما «حَی عَلَی الصَّلاة»، «حَی عَلَی الفَلاَح»، اینها را می فهمیم؛ اما «قَد قَامَتِ الصَّلاةُ» یعنی چه؟ فرمود: «حَانَ وَقتُ الزِّیارَة»؛[6] #زیارتنامه_خدا نماز است. بنده اگر بخواهد به حضور پروردگار بار یابد و خدا را زیارت کند، زیارت خدا نماز است: «حَانَ وَقتُ الزِّیارَة». پس زیارت از «زیارت الله» شروع می شود که انسان با او گفتگو می کند، حرف خودش را می زند، خواسته خودش را در بین می گذارد، هر چه دارد در قنوت و غیر قنوت می تواند با خدا در میان بگذارد، این زیارت خداست.
▪️ زیارت انبیای الهی و ائمه معصومین در تِلو همین زیارت الهی معنا پیدا می کند، انسان به حضور آنها مشرّف می شود. اینکه زیارت از قُرب و بُعد یکسان است، از نظر معنا گرچه درجات آن فرق می کند، برای همین است. در جریان زمان و زمین، قُرب زمینی معیار است؛ اگر کسی توانست در #زیارت_اربعین به کربلا مشرّف شود، فوز و فیض بیشتری دارد و اگر آن توفیق نصیب او نشد، زیارتِ از دور معقول و ممکن است، زیرا آنها دور و نزدیک حضور دارند. اگر زیارت خانه خدا و پیامبر در تِلو زیارت ذات اقدس الهی است و زیارت خدای سبحان قُرب و بُعدی ندارد، زیارت این خاندان هم به برکت توحید، قُرب و بُعدی ندارد.
بنابراین این #زیارت_اربعین و سایر زیارت ها، در هر زمان و زمینی جا دارد، برای اینکه آنها در هر زمان و زمینی به اذن خدای سبحان حاضر هستند.
[1] . سوره یس, آیه12.
[2] . سوره لقمان, آیه14.
[3] . سوره نساء, آیه1.
[4] . سوره انفال, آیه24.
[5] . سوره نساء, آیه69.
[6] . التوحید (للصدوق)، ص241.
#زیارتنامه_خدا
#اربعین
#زیارت_از_راه_دور
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 ..درس اخلاق
تاریخ: 1393/09/20
🆔 @a_javadiamoli_esra