eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
12.3هزار دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
2هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 کانال دروس معظم له @a_javadiamoli_doross ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 شروع درس خارج فقه آیت الله العظمی جوادی آملی در سال تحصیلی جدید 🔹 روز چهارشنبه 21 مهر ماه 1400 🔹ادامه مبحث ارث: ساعت 9 صبح 🔹 لازم به ذکر است به دلیل وضعیت موجود حاصله از ویروس کرونا، درس معظم له به صورت آنلاین و مجازی برگزار می گردد. 🔹 کاربران می توانند درس معظم له را به صورت زنده و آنلاین و در دو فرمت صوتی و تصویری از لینک های ذیل مشاهده نمایند. 🔸سایت وب تی وی : تلویزیون اینترنتی اسراء به آدرس tv.esra.ir 🔸کلاس مجازی: https://el.esra.ir/ch/karejefegh-nekah-ayatollah-jvadiamoli همچنین درس معظم له به صورت «صوت و متن» در سایت و کانال دروس بنیاد اسراء به روال سابق، بارگزاری خواهد شد. ⬅️ 📝 لطفاً سوالات درسی خود را با موضوع به ادمین کانال ارسال نمایید؛ گفتنی است این سوالات پس از جمع آوری و دسته بندی در روز چهارشنبه هر هفته توسط حضرت استاد پاسخ داده خواهد شد. 🆔 @adminesra 🆔 @a_javadiamoli_doross
◾️ مراسم سوگواری رحلت جانسوز نبی مکرم اسلام حضرت محمد مصطفی( صلی الله علیه و آله و سلم ) و شهادت سبط اکبرش امام حسن مجتبی علیه السلام در دفتر مرجعیت دینی و علمی حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله العالی برگزار می گردد. 🔹 سه شنبه ۱۴۰۰/۷/۱۳ _ ساعت ۱۰:۳۰ صبح 🔸 قم ، خیابان صفائیه، کوچه ۱۹ ، پلاک ۷ 🆔 @a_javadiamoli_esra
🏴 چراغ هدایت ▪️ وجود مبارك امام مجتبی (سلام الله علیه) فرمود: «كُونُوا أَوْعِیةَ الْعِلْمِ وَ مَصَابِیحَ الْهُدَی» یعنی ذات اقدس الهی علم آورد تا بخش اندیشه را به كمال برساند و تزكیه نازل كرد تا بخش انگیزه را به كمال برساند. انسانِ اندیشمند پارسا نه بیراهه می‌ رود نه راه كسی را می ‌بندد؛ چنین انسانی است و . چون ظرف دانش است جا برای اوهام و خیالات نیست و چون چراغ هدایت است جا برای ظلمت و تاریكی نیست. 📚 سخنرانی موضوعی سایه سار عترت جلسه 9 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 تجلّی اعظم ▪️ مستحضرید كه وجود مبارك رسول گرامی آن طوری كه در دعای شب 27 رجب آمده است، خدای سبحان است.[1] وقتی ما پیامبر را از دست می ‌دهیم قهراً آن تجلّی اعظم از ما گرفته می‌ شود؛ لذا در همین نهج ‌البلاغه وجود مبارك امیرمؤمنان (سلام الله علیه) به مناسبت ارتحال پیامبر (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) آمده است: «لَقَدِ انْقَطَعَ بِمَوْتِكَ مَا لَمْ ینْقَطِعْ بِمَوْتِ غَیرِكَ»؛[2] شما كه رحلت كردید وحی تشریعی دیگر منقطع شد. دیگر جبرئیل بیاید، احكامی بیاورد، دستوراتی بیاورد و حِكَم الهی را برای ما به صورت شریعت بیان كند دیگر نیست. ▪️ چون این ‌چنین است، یعنی با گرامی چیزی از جوامع بشری گرفته شده است كه با ارتحال هیچ كس از بشر گرفته نمی ‌شد، این مصیبت می‌ شود و این مصداق كامل آن ثُلمه‌ای است كه «لَا یسُدُّهَا شَی‏ءٌ»؛ ثُلمه‌ های دیگر فاجعه ‌های دیگر تا حدودی جبران پذیر هستند، اما گرامی بی جبران است. [1]. البلد الأمین و الدرع الحصین، ص178؛ «اللَّهُمَ‏ إِنِّی‏ أَسْأَلُكَ‏ بِالتَّجَلِّی‏ الْأَعْظَمِ فِی هَذِهِ اللَّیلَةِ مِنَ الشَّهْرِ الْمُعَظَّمِ وَ الْمُرْسَلِ الْمُكَرَّمِ أَنْ...». [2]. نهج البلاغة(للصبحی صالح)، خطبه235. آپارات با کیفیت مناسب: https://aparat.com/v/rsplP 📚 درس اخلاق تاریخ: 1386/12/16 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
وصف ممتاز پیامبر ص--6.mp3
2.73M
💠 روز بیست و هشتم ماه 1443 ▪️ وصف ممتاز پیامبر صلی الله علیه و آله و سلّم 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 وصف ممتاز پیامبر صلی الله علیه و آله و سلّم ▪️ مرحوم كلینی (رضوان الله علیه) نقل كرده است كه درباره ائمه (علیهم السلام) «كُلَّمَا غَابَ نَجْمٌ طَلَعَ نَجْم‏»؛[1] هر وقت ستاره ‌ای از غروب بكند یك ستاره دیگر طلوع می ‌كند. امام اول رحلت كرد امام دوم آن خلأ را پر كرد، امام دوم رحلت كند امام سوم آن خلأ را پر كرد، تا برسد به وجود مبارك ولی‌عصر (ارواحنا فداه) كه همه خلأها را پر كرده است. فرمود «كُلَّمَا غَابَ نَجْمٌ طَلَعَ نَجْم‏»؛ هر وقت در كرانه غرب عالم امامی غروب كند و رحلت كند، از كرانه شرق عالم امامی طلوع می ‌كند. اما درباره این ‌چنین نیست، این‌چنین نیست كه اگر رحلت كرده است دیگری بتواند رسول بعدی باشد؛ زیرا آن حضرت است. ▪️ خاتَم را هم خاتَم گفتند، زیرا خاتَم یعنی مهر. وقتی صفحه نبوت و رسالت تمام شد آن ‌گاه ذات اقدس الهی خاتَم نگاری كرد؛ یعنی مهر زد، دیگر از این به بعد نبوت و رسالتی نیست. گرچه آن حضرت خاتِم هم هست، اما خاتَم بودنش برای آن است كه این انگشتر مهری به دست ذات اقدس الهی بود و خدا این دیوان نبوت را با آمدن آن حضرت مهر كرده است. ولی خود امیر بیان، وجود مبارك امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) در (علیه و علی آله آلاف التحیة والثناء) فرموده است كه «الْخَاتِمِ لِمَا سَبَقَ وَ الْفَاتِحِ لِمَا انْغَلَقَ وَ الْمُعْلِنِ الْحَقَّ بِالْحَقِّ»؛[2] یعنی وجود مبارك رسول گرامی همه انبیای گذشته كه آمدند كمالات آنها را داراست و آنچه را كه گذشته است ایشان مختوم كرد و پایان برد و راه و روش ‌اش او هم این است كه حق را با حق زنده می‌ كند؛ یعنی اگر خدای سبحان به او دستور داد ﴿ادْعُ إِلی سَبیلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَ الْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَ جادِلْهُمْ بِالَّتی هِی أَحْسَنُ﴾[3] این سه راه را با حقیقت و حق پیموده است. «﴿ادْعُ إِلی سَبیلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ﴾ بالحق، ﴿وَ الْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ﴾ بالحق و «الجدال الحسن» بالحق؛ یعنی همان طور كه خدای سبحان آسمان و زمین را با حق خلق كرد كه این مضمون با تعبیرات گوناگون در قرآن كریم آمده كه ﴿خَلَقَ السَّمَاواتِ وَ اْلأَرْضَ بِالْحَقّ﴾[4] خدا آسمان و زمین را به حق خلق كرد؛ یعنی باطل در آفرینش آسمان ها نیست، در آفرینش زمین نیست، شریعت پیامبر هم این‌ چنین است. ▪️ وجود مبارك آن حضرت دینش را كه است با حق یاری كرد و علنی كرد و تبلیغ كرد؛ یعنی هرگز از باطل كمك نگرفت تا حق را روشن كند؛ زیرا هدف وسیله را توجیه نمی ‌كند. اگر ما خواستیم به مقصد صحیح برسیم باید از راه صحیح به مقصد صحیح برسیم، از راه باطل به مقصد صحیح رسیدن ممكن نیست. از ضعف مردم، عجز مردم و سوء تشخیص مردم بهره ناصواب بردن این حق را با باطل یاری كردن است، فرمود: «الْمُعْلِنِ الْحَقَّ بِالْحَقِّ» هدفش حق، راهش هم حق، از ، هدف را زنده كرد. [1]. الکافی(ط ـ الإسلامیة)، ج1، ص338. [2]. نهج البلاغة(للصبحی صالح)، خطبه72. [3]. سوره نحل، آیه125. [4]. سوره أنعام، آیه73؛ سوره إبراهیم، آیه19؛ سوره نحل، آیه3؛ سوره زمر، آیه5؛ سوره تغابن، آیه3. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1386/12/16 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) مي ‌فرمايد: چه خوب ‌اند كساني كه در وضو و پس از غذا خلال مي‌ كنند و بر دو فرشته مؤمن بسيار سخت است كه مؤمن در حالي كه غذا لاي دندان دارد نماز بگزارد[1] و نيز مي ‌فرمايد: خلال كنيد كه چيزي نزد فرشتگان مبغوض ‌تر از غذاي لاي دندان نيست.[2] [1] . ... حَبَّذَا الْمُتَخَلِّلُونَ فِى الْوُضُوءِ وَ مِنَ الطَّعَامِ وَ لَيْسَ شَىْ‏ءٌ أَشَدَّ عَلَي مَلَكَىِ الْمُؤْمِنِ مِنْ أَنْ يَرَيَا شَيْئاً مِنَ الطَّعَامِ فِى فيه وَ هُوَ قَائِمٌ يُصَلِّى... (دعائم الاسلام، ج2، ص120ـ121). [2] . تَخَلَّلُوا فَإِنَّهُ لَيْسَ شَىْ‏ءٌ أَبْغَضَ إِلَي الْمَلَائِكَةِ مِنْ أَنْ يَرَوْا فِى أَسْنَانِ الْعَبْدِ طَعَاماً (مكارم الاخلاق، ص153). 📚 مفاتیح الحیات ص 127. 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 خودسازی ▪️ همه ما تلاش و کوشش ما در است. اما آن بدن ‌سازی که همه ما موظف هستیم و مشغول هستیم این است که ما در قیامت با یک بدنی محشور می ‌شویم, این بدن یا زشت است یا زیبا, یا سیاه ‌روی هستیم خدایی ناکرده یا روسفید. ▪️ ما الآن شبانه ‌روز داریم بدن می‌ سازیم, مگر ما نمی ‌خواهیم در قیامت زیبا محشور بشویم؟ ما چه کنیم؟ چرا به ما گفتند وقتی وضو می‌ گیرید آب را به صورت می ‌پاشید, این دعا را بخوانید: «اللَّهُمَّ بَیضْ وَجْهِی یوْمَ تَسْوَدُّ فِیهِ الْوُجُوهُ‏»[1] ما داریم بدن می ‌سازیم. حالا لازم نیست اگر عربی نمی‌ دانید حتماً با آن کلمات بگویید، فارسی بگویید خدایا! صورت ما در قیامت سفید کن! ما داریم بدن می‌ سازیم. ▪️ یک است! چرا وجود مبارک موقع نماز که می‌شد «تَرْتَعِدُ فَرَائِصُه‏»،[2] مثل اینکه آدم یک مار دمان را می ‌بیند دو پهلویش می ‌لرزید, چرا؟ برای اینکه ما داریم خودمان را می‌ سازیم. بدن خوب را هم می‌ سازد. آن روح وقتی که با خدای خودش گفتگو دارد: «اللَّهُمَّ بَیضْ وَجْهِی یوْمَ تَسْوَدُّ فِیهِ الْوُجُوهُ وَ لَا تُسَوِّدْ وَجْهِی یوْمَ تَبْیضُّ فِیهِ الْوُجُوه‏» این بدن ساخته می‌ شود. [1]. الفقه المنسوب الی الإمام الرضا(علیه السلام)، ص69. [2]. الأمالی(للصدوق)، ص178 و 179. آپارات با کیفیت مناسب: https://aparat.com/v/aMW9w 📚 سخنرانی عمومی تاریخ: 1395/06/26 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 ایمان محض ▪️ از عیون اخبار الرضا (سلام الله علیه) رسیده است كه وقتی مأمون (عَلَیه مِنَ الرَّحْمن‏ مَا یسْتَحِق‏) از امام هشتم (سلام الله علیه) مسئلت كرد كه را تشریح كند و مقابل آن را هم بیان كند، فرمود یكی از چیزهایی كه در محض اسلام و شریعت الهی دخیل است، این است: «وَ الْبَرَاءَةُ مِمَّنْ نَفَی الْأَخْیارَ وَ شَرَّدَهُمْ وَ آوَی الطُّرَدَاءَ اللُّعَنَاءَ وَ جَعَلَ الْأَمْوَالَ دُولَةً بَینَ الْأَغْنِیاء»، آن كه اباذر و امثال اباذر را تبعید كرد, آن كه تبعید شده های پیامبر را به مدینه برگرداند، انسان باید از آنها تبرّی كند، «وَ اسْتَعْمَلَ السُّفَهَاءَ مِثْلَ مُعَاوِیة»، پس در كسی مثل معاویه بود، واقعاً است، چون ﴿وَ مَن یرْغَبُ عَن مِلَّةِ إِبْرَاهِیمَ إِلَّا مَن سَفِهَ نَفْسَهُ﴾،[1] در نوع این روایت هم ملاحظه می ‌فرمایید كه سخن از شخص نیست، حضرت نمی ‌فرماید معاویه! سخن از مثلِ معاویه است نه خود معاویه. ▫️ در بیان نورانی سیدالشهدا (سلام الله علیه) سخن از مثل یزید است نه یزید، فرمود: «وَ عَلَی الْإِسْلَامِ السَّلَامُ إِذْ قَدْ بُلِیتِ الْأُمَّةُ بِرَاعٍ مِثْلِ یزِید»[2] در هر عصری, در هر عصری زمام مردم را كسی كه مانند یزید است، بگیرد: «وَ عَلَی الْإِسْلَامِ السَّلَامُ»، این چون حكم, است از همان اول سخن از قانون كلّی است، نفرمود به اینکه چون یزید زمامدار شد: «وَ عَلَی الْإِسْلَامِ السَّلَامُ» می ‌فرماید. حالا اینكه اختصاص ندارد، حالا ممكن است بعد از او كسی مثل او باشد. ▪️ در این بیان امام هشتم (سلام الله علیه) هم سخن از شخصِ معاویه نیست، سخن از مثل معاویه است. فرمود: كسی كه مثل معاویه را روی كار می‌ آورد، معاویه است، با اینكه معاویه داعیه هوش سیاسی بود؛ یعنی چهل سال او با همه سیاست‌ مداران داخلی و خارجی زد و بند كرد، بیست سال به عنوان والی و نماینده، بیست سال هم به عنوان خلیفه رسمی، چنین كسی امام هشتم او را سفیه می ‌داند، چون در بحث های قبل هم ملاحظه فرمودید، اگر «الْعَقْلُ قَالَ مَا عُبِدَ بِهِ الرَّحْمَنُ وَ اكْتُسِبَ بِهِ الْجِنَان‏»،[3] عكس نقیضش این است كه «ما لم یعبد به الرحمٰن فلیس بعقل»، اگر كسی در دل خود نیرویی دارد كه با او نتواند كسب بكند، این است. عقل آن است كه انسان بتواند با آن خدا را عبادت كند و بهشت كسب كند، اگر چیزی با او نشد انسان بهشت كسب كند و عبادت كند، عاقل نیست. می ‌شود سفیه؛ لذا حضرت از همان اول سخن از مثل معاویه و عمرعاص و اینها را به میان می ‌آورد نه شخص اینها؛ حالا اینها در آن عصر بودند، مشابه اینها در عصرهای دیگر [است] كه فرمود: «وَ جَعَلَ الْأَمْوَالَ دُولَةً بَینَ الْأَغْنِیاء»، همان كاری كه در صدر اسلام عده ‌ای كردند: «وَ اسْتَعْمَلَ السُّفَهَاءَ مِثْلَ مُعَاوِیةَ وَ عَمْرِو بْنِ الْعَاصِ لَعِینَی رَسُولِ اللَّه ‏(صَلَّی اللَّهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّم‏)» اینها را رسول الله لعن كرده، «وَ الْبَرَاءَةُ مِنْ أَشْیاعِهِمْ وَ الَّذِینَ حَارَبُوا أَمِیرَ الْمُؤْمِنِین ‏(عَلَیهِ السَّلام) وَ قَتَلُوا الْأَنْصَارَ وَ الْمُهَاجِرِینَ وَ أَهْلَ الْفَضْلِ وَ الصَّلَاحِ مِنَ السَّابِقِینَ».[4] [1]. سوره بقره، آیه130. [2]. مثیر الأحزان، ص25؛ اللهوف علی قتلی الطفوف(ترجمه فهری)، ص24. [3]. الكافی (ط ـ الإسلامیة)، ج‏1، ص11. [4]. عیون أخبار الرضا علیه السلام، ج‏2، ص126. 📚 سوره مبارکه حشر جلسه 8 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 امام حسین (علیه السلام) می‌فرماید: همواره امیرموٴمنان (علیه السلام) به ما امر می‌ كرد كه پس از خلال كردن آب ننوشیم، مگر اینكه پیش از آن سه بار مضمضه كرده [و دهانمان را شسته] باشیم.[1] [1] . كَانَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ یأْمُرُنَا إِذَا تَخَلَّلْنَا أَنْ لا نَشْرَبَ الْمَاءَ حَتَّی نَتَمَضْمَضَ ثَلاثاً (مكارم الاخلاق، ص153). 📚 مفاتیح الحیات ص 127 و 128. 🆔 @a_javadiamoli_esra
◾️ مراسم سوگواری شهادت امام رضا علیه السلام در دفتر مرجعیت دینی و علمی حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله العالی 🔹 زمان :پنج شنبه ۱۴۰۰/۷/۱۵ _ساعت ۱۰:۳۰ صبح 🔸 مکان : قم ، خیابان صفائیه، کوچه ۱۹ پلاک ۷ 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 رضوان الهی ▪️ (صلوات الله و سلامه علیه)؛ هیچ کسی در عالم کسی را راضی نمی ‌کند و کسی از چیزی راضی نمی ‌شود و نعمتی به هیچ کس نمی‌ رسد که او خوشحال بشود مگر به وساطت رضا؛ رضا یعنی همین! مظهر راضی بودن، مظهر «هو الرّاضی» بودن، ، این است! اگر کسی توفیقی پیدا کرد که مشکل دیگری را حلّ کرد دیگری را راضی کرد، به وساطت رضاست؛ اگر بیماری درمان شد و خوشحال شد، به وساطت رضاست؛ اگر جاهلی عالِم شد، به وساطت رضاست و اگر گرفتاری آزاد شد، به وساطت رضاست؛ اصلاً رضا معنایش همین است. آن‎ که راضی است و است، یعنی هیچ خوشنودی در عالم پیدا نمی ‌شود الا به وساطت امام رضا (صلوات الله و سلامه علیه). آپارات با کیفیت مناسب: https://aparat.com/v/Uloat 📚 پیام به اولین اجلاسیه مدیران مجمع عالی حکمت اسلامی در مشهد مقدس تاریخ: 1396/07/19 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 حجاب مستور ▫️ آیه ٤٥ سوره اسراء این است كه ـ ﴿وَإِذَا قَرَأْتَ الْقُرْآنَ جَعَلْنَا بَینَكَ وَبَینَ الَّذِینَ لَا یؤْمِنُونَ بِالْآخِرَةِ حِجَابًا مَسْتُورًا﴾[1]؛ تو وقتی قرآن تلاوت می ‌كنی بین تو و كفار یك حجابی است نادیدنی، كه خود این حجاب مستور است، نه ﴿مستوراً﴾ به معنای «ساتر» باشد، مستور به همان معنای مستور است. ▫️ حجاب دو قسم است: یك ، یك ؛ الآن این دیوار حجاب است، آن پرده حجاب است؛ اما اینها حجاب مشهورند، حجاب مشهودند، یعنی خودشان مشهورند، معروفند، ماوراء را مستور نگه می ‌دارند. دیوار حجابی است محسوس كه ماورای خود را مستور نگه می ‌دارد، این حجاب را می ‌گویند: حجاب محسوس و مشهود. امّا گناه كه حجاب است و نمی ‌گذارد قلب معارف را بفهمد. خود این گناه حجابی است مستور، نمی ‌فهمند كه در حجابند، گناه چون یك امر معنوی است دیدنی نیست، محسوس نیست. این حجاب مستور است. ▫️ همان بیانی كه امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) طبق نقل مرحوم صدوق در توحیدش دارد كه كسی از حضرت سؤال كرد: ما چرا توفیق نداریم؟ می‌ فرماید: گناه روز پابند شماست، این قید است، خود این مستور[2]. به امام رضا (سلام الله علیه) عرض كردند: ما چرا خدا را نمی ‌بینیم؟ وقتی آن شخص با امام هشتم (سلام الله علیه) به استدلال نشست حضرت برای او براهین اقامه كرد و فرمود: خدا كه غائب نیست، تو محجوبی! اگر گناه نمی‌ كردی، با می ‌دیدی[3]. اگر محسوس باشد كه خدا نیست، است و جان اگر محجوب باشد نمی ‌بیند، گرچه تبهكاران در قیامت خدای قهّار را می ‌بینند، خدا را به عنوان منتقم و به عنوان قهّار مشاهده می ‌كنند، می ‌گویند: ﴿رَبَّنَا أَبْصَرْنَا وَسَمِعْنَا﴾[4] امّا خدای رحمان را و آن مراحل عالیه و أسماء كامله خدای سبحان را، گرچه همه كامل است ولی آن أسماء برتر را اینها مشاهده نمی ‌كنند ﴿إِنَّهُمْ عَنْ رَبِّهِمْ یوْمَئِذٍ لَمَحْجُوبُونَ﴾[5]؛ در قیامت هم اینها محجوبند، با اینكه آن روز روز لقاست! روز شهود است! اگر كسی با حجاب از اینجا رفت، با گناه از این‌جا رفت، در قیامت هم أسماء جمالیه خدا را ملاقات نمی‌ كند، فقط جلالیه و قهر را، آن هم به صورت جهنّم مشاهده می ‌كند، می ‌گوید: ﴿رَبَّنَا أَبْصَرْنَا وَسَمِعْنَا﴾ مع ذلك ﴿الرَّحْمَنُ﴾ را دیگر ملاقات نمی ‌كند، ﴿إِنَّهُمْ عَنْ رَبِّهِمْ یوْمَئِذٍ لَمَحْجُوبُونَ﴾، پس حجاب دو قسم است. ـ خدای سبحان فرمود: تو وقتی قرآن خواندی ما بین تو و بین این بداندیشان یك حجابی آویخته می ‌كنیم كه این حجاب مستور است. [1] . سوره إسراء، آیه 45. [2] . توحید شیخ صدوق، ص 97؛ «وَ جَاءَ رَجُلٌ إِلَى أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ ع فَقَالَ یا أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ إِنِّی‏ قَدْ حُرِمْتُ‏ الصَّلَاةَ بِاللَّیلِ‏ فَقَالَ‏ لَهُ‏ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ‏ ع أَنْتَ رَجُلٌ قَدْ قَیدَتْكَ ذُنُوبُك». [3] . توحید شیخ صدوق، ص 252؛ «إِنَ‏ الِاحْتِجَابَ‏ عَنِ‏ الْخَلْقِ‏ لِكَثْرَةِ ذُنُوبِهِمْ». [4] . سوره سجده، آیه 12. [5] . سوره مطففین، آیه 15. 📚 سوره مبارکه بقره جلسه 171 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 امام صادق (علیه السلام) می‌فرماید: رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) با شاخهٴ خرما و نی خلال نمی‌كرد[1]؛ همچنین می‌ فرماید: رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: پس از غذا خوردن خلال كنید، چرا كه مایه سلامتی دهان و دندان ‌هاست و روزی را برای بنده جلب می ‌كند.[2] [1] . كَانَ النَّبِىُّ یتَخَلَّلُ بِكُلِّ مَا أَصَابَ، مَا خَلا الْخُوصَ وَ الْقَصَبَ (الكافى، ج6، ص377). [2] . تَخَلَّلُوا عَلَی أَثْرِ الطَّعَامِ، فَإِنَّهُ مَصَحَّةٌ لِلْفَمِ وَ النَّوَاجِذِ وَ یجْلِبُ الرِّزْقَ عَلَی الْعَبْدِ (مكارم الاخلاق، ص153). 📚 مفاتیح الحیات ص 128. 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 حیات طیّبه 🔸 ذات اقدس الهی وقتی جریان مستضعفین را تشریح می ‌كند به مسلمین صدر اسلام می ‌فرماید ﴿وَاذْكُرُوا إِذْ أَنْتُمْ قَلِیلٌ مُسْتَضْعَفُونَ فِی الْأَرْضِ تَخَافُونَ أَنْ یتَخَطَّفَكُمُ النَّاسُ فَآوَاكُمْ وَأَیدَكُمْ بِنَصْرِهِ وَرَزَقَكُمْ مِنَ الطَّیبَاتِ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ﴾؛[1] به مسلمین فرمود یادتان باشد شما گروه كمی بودید شما را تضعیف كرده بودند، پناه نداشتید، از نصرت برخوردار نبودید، ذات اقدس الهی به شما پناه داد، شما را یاری كرد، از طیبات شما را برخوردار كرد تا شما شاكر باشید. اگر مستضعفین صدر اسلام با پشت سر گذاشتن رنج های توانستند پناهی پیدا كنند، معلوم می ‌شود كه مستضعف رایگان مستكبر را به خاك نمی‌ سپارد، این ﴿وَ اذْكُرُوا إِذْ أَنْتُمْ﴾ همواره زنده است. 🔸 این آیه را خدا به محرومین صدر اسلام می‌ گوید؛ محرومین صدر اسلام از افرادی بودند كه زندگی آنها بسیار ساده بود. ما می ‌خواهیم راحت زندگی كنیم، اما نمی‌ دانیم ما در چیست. اگر گوش به حرف بدهیم، اینها درون دنیا و بیرون دنیا را بهتر از هر كسی می ‌دانند؛ اینها به ما فرمودند اگر بخواهی آسوده زندگی كنی ساده زندگی كن! اولاً را طرد كن، اینقدر عالی بیندیش [چون] كه جمال در بیرون فضای جان كسی نیست. اگر بخواهید زندگی كنید زندگی كن. اگر بخواهی راحت زندگی كنی ساده زندگی كن. در كریمه سوره نحل كه فرمود: ﴿مَنْ عَمِلَ صالِحًا مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثی وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْیینَّهُ حَیاةً طَیبَةً﴾،[2] را به قناعت تفسیر كردند. 🔸 یك انسان ساده زیست است. این كریمه درباره مستضعفین صدر اسلام است، ذات اقدس الهی به این مستضعفین می‌گوید من شما را از طیبات برخوردار كرده ‌ام، شما باشید. آزادی یك روزی طیب است، آشنا بودن به طرز زندگی یك زندگی طیب است، یك زندگی طیب است، منزه بودن از لوث یك زندگی طیب است، فرمود شما مستضعف بودید ما شما را پناه دادیم و از طیبات برخوردارتان كردیم، شما باشید. پس مستضعف در مشخص است كه چه گروهی‌اند و (ارواحنا فداه) هم مشخص است كه چگونه است. 🔸 از ابی عبدالله حسین ابن علی ابن ابیطالب (روحی و ارواح العالمین لمضجعه الشریف الفدا) سؤال كردند خصوصیات او چیست؟ حضرت مهدی برنامه او چیست؟ او را با چه بشناسیم؟ فرمود: «وَ تَعْرِفُهُ بِالْحَلَالِ وَ الْحَرَامِ‏ وَ بِحَاجَةِ النَّاسِ‏ إِلَیهِ‏ وَ لَا یحْتَاجُ إِلَى أَحَدٍ»؛[3] فرمود امام زمان را با این سه شاخصه می‌ شناسید: او احكام الهی حلال و حرام خدا را می‌ داند و همه مردم به او نیازمندند و او محتاج به احدی نیست، این می‌ شود انسان كامل. اگر چنانچه به ما فرمودند قرآن است كه یك طرفش به دست شماست تا تلاوت و تعلیم كتاب و حكمت و تزكیه و تفسیر و تأویل را بیابید و طرف دیگرش به دست ذات اقدس الهی است هر چه این طناب را بگیرید باز بار معنوی همراهش هست، درباره وجود مبارك ولی عصر هم می ‌خوانیم: «أَیْنَ السَّبَبُ الْمُتَّصِلُ بَیْنَ الْأَرْضِ وَالسَّماءِ».[4] رابط بین جهان فعلی و ذات اقدس الهی است این است كه همه این عمودین را طی كرده است. [1]. سوره انفال، آیه26. [2]. سوره نحل، آیه97. [3]. الغیبة للنعمانی، ص242. [4]. المزار الكبیر (لابن المشهدی)، ص579. 📚 سخنرانی در نیمه شعبان تاریخ: 1369/12/11 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 امام كاظم (علیه السلام) می ‌فرماید: زبانت را درون دهانت بچرخان‌، هر چه با زبان گرد آمد اگر خواستی بخور؛ اما آنچه با خلال از لای دندان بیرون آمد و ناپسند شمردی بیرون انداز.[1] [1] . ... حَتَّی إِذَا فَرَغَ أُتِىَ بِالْخِلالِ، فَقَالَ: یا فَضْلُ! أَدِرْ لِسَانَكَ فِى فِیكَ فَمَا تَبِعَ لِسَانَكَ فَكُلْهُ إِنْ شِئْتَ وَ مَا اسْتَكْرَهْتَهُ بِالْخِلالِ فَالْفِظْهُ‏ (المحاسن، ج2، ص451؛ بحار الانوار، ج63، ص407). 📚 مفاتیح الحیات ص 128. 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا