eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
12.9هزار دنبال‌کننده
5.8هزار عکس
2.1هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 کانال دروس معظم له @a_javadiamoli_doross ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 استغفار پیامبر (ص) برای مؤمنین 🔸 فرمود: ﴿فَاعْلَمْ أَنَّهُ لا إِلهَ إِلاَّ اللّهُ وَ اسْتَغْفِرْ لِذَنْبِكَ وَ لِلْمُؤْمِنینَ وَ الْمُؤْمِناتِ﴾[1] خدای سبحان به پیامبر امر كرد كه برای زن ها و مردهای با ایمان بكن، یقیناً پیامبر استغفار می ‌كند، چون مأمور به استغفار است. انسان باید به حدی باشد كه لااقل پیامبر برای او استغفار بكند! این انشاء و دستور [است]، آن گزارش و خبر را هم كه ذات اقدس الهی داده است كه ﴿الَّذینَ یحْمِلُونَ الْعَرْشَ﴾ فرشته‌ های حامل عرش اینها كه ﴿یسَبِّحُونَ بِحَمْدِ رَبِّهِمْ﴾ اینها ﴿یسْتَغْفِرُونَ لِلَّذینَ آمَنُوا﴾[2] خب اگر فرشته‌ ها از بوی بد می ‌فهمند ما در درون ما چه خبر است وجود مبارك پیامبر یقیناً می‌ فهمد. 🔸 اگر در دو جای سوره مباركه «توبه» فرمود: ﴿قُلِ اعْمَلُوا فَسَیرَی اللّهُ عَمَلَكُمْ وَرَسُولُهُ﴾[3] خدا می ‌بیند و پیامبر می ‌بیند، پیامبر هم می ‌بیند هم از این بوی بد متوجه می ‌شود كه فلان شخص چه نیتی كرده است. خب اگر ما آن حضرت آزار كردیم «یؤذون الله و یؤذون رسول الله»[4] شد باز برای ما استغفار می ‌كند؟ بهترین راه این است كه ما در درونمان یك روضه ‌ای از باشد كه هم وجود مبارك رسول گرامی برای ما استغفار بكند، هم فرشته‌ ها برای ما استغفار بكنند و اگر لغزشی داشتیم با این ذوات قدسی ـ ان ‌شاء ‌الله ـ برطرف می ‌شود. 1. سوره محمد(ص)،آیه19. 2. سوره غافر، آیه7. 3. سوره توبه، آیه105؛ آیه94. 4. سوره احزاب، آیه57؛ ﴿إِنَّ الَّذِینَ یؤْذُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ لَعَنَهُمُ اللَّهُ فِی الدُّنْیا وَالْآخِرَةِ وَأَعَدَّ لَهُمْ عَذَابًا مُهِینًا﴾. 📚 دیدار مسئولان آموزش و پرورش و امور تربیتی با حضرت استاد تاریخ: 1385/03/11 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) می‌ فرماید: ناخن نگرفتن و بوی بد شما مانع نزول وحی بر من می‌ شود[1]؛ همچنین به مردان فرمود: ناخن‌ هایتان را كوتاه كنید؛ ولی به زنان فرمود: بخشی از ناخن ‌هایتان را نگه دارید كه برای شما زینت ‌بخش است.[2] [1] . ... وَ كَیفَ لا یحْتَبِسُ عَنِّى الْوَحْىُ وَ أَنْتُمْ لا تُقَلِّمُونَ أَظْفَارَكُمْ وَ لا تَنْفُونَ رَوَائِحَكُم (قرب الاسناد، ص13). [2] . قَالَ رَسُولُ اللَّهِ لِلرِّجَالِ: قُصُّوا أَظَافِیرَكُمْ وَ قَالَ لِلنِّسَاءِ: اتْرُكْنَ مِنْ أَظَافِیرِكُنَّ، فَإِنَّهُ أَزْینُ لَكُنّ (مكارم الاخلاق، ص66). 📚 مفاتیح الحیات ص 128 و 129. 🆔 @a_javadiamoli_esra
8.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 وعده الهی 🔹 شما از هیچ چیزی نهراسید، فقط از خدا! به هیچ چیزی نداشته باشید، مگر به خدا! 🔹 مرحوم کلینی (رِضْوَانِ اللَّهِ عَلَیه) در جلد هشت کافی،[1] یعنی روضه کافی از وجود مبارک معصوم (سَلامُ الله عَلَیه) نقل می ‌کند که حضرت به یکی از اصحاب و شاگردان خود فرمود: اگر من بگویم تو درس خود را بخوان، تو کار علمی خود را انجام بده، هزینه‌ تو با من! آیا آرام می ‌شوی؟ عرض کرد، آری «یا بْنَ رَسُولِ اللَّه»! معصوم یا پسر معصوم وقتی عهده‌ دار هزینه من باشد، به من بگوید تو درس خود را بخوان هزینه تو به عهده من، یقیناً من مطمئن هستم. فرمود همین را خدا به شما داد، ما که هر چه داریم از ناحیه خداست! مگر خدا وعده نداد و نفرمود شما «الْعِلْم...‏ الدُّعَاةُ إِلَی دِینِه‏»؟![2] به دنبال علم بروید! مگر نفرمود تحصیل علم واجب است؟ مگر نفرمود تا نفَس می‌ کشید، به دنبال سواد بروید؟ نه بی ‌راهه بروید، نه راه کسی را ببندید! فقط سواد و سواد و سواد و سواد، آنچه را آموختید، ، آنچه را عمل کردید، با عمل خود به جامعه ، زبان شما هم مانند عمل شما مبلّغ باشد. فرمود همین وعده را خدا به شما داد چرا آرام نمی ‌شوید؟[3] [1]. ر.ک: الكافی (ط ـ الإسلامیة)، ج‏8، ص49. [2]. الخصال، ج‏1، ص186و187. [3]. منیة المرید، ص160; «أَنَّ اللَّهَ تَعَالَی قَدْ تَكَفَّلَ لِطَالِبِ الْعِلْمِ بِرِزْقِهِ خَاصَّةً عَمَّا ضَمِنَهُ لِغَیرِهِ». آپارات با کیفیت مناسب: https://aparat.com/v/KvPzh 📚 سخنرانی عمومی تاریخ: 1395/05/24 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 فیض الهی 🔹 از سابق می ‌گفتند انسان وقتی نزد مولا می ‌رود, چیزی باید به عنوان هدیه ببرد كه آنجا نباشد, یك؛ نبودن آن هم كمال باشد نه نقص, دو. ما اگر نزد ذات اقدس الهی می‌ رویم كه باید برویم حتماً نباید با دست خالی برویم و باید چیزی ببریم, اگر آن چیز علم و عمل و تلاش و كوشش باشد كه اینها همه است, یك; ﴿ما بِكُمْ مِنْ نِعْمَةٍ فَمِنَ اللَّهِ﴾,[1] دو; پس چیزی ما آنجا نبردیم كه نباشد! معدن علم آن‌جاست, معدن كمال آن‌جاست, معدن قدرت آن‌جاست. آنچه او به ما داد كه نباید به عنوان زادراه یا به عنوان هدیه به پیشگاه او ببریم، آن‌جا جز فقر و عجز و ذلّت نیست، اگر گفتند: «در كوی او شكسته‌ دلی می خرند و بس»[2] یعنی همین. ما آوردیم و سلامتِ او در شكستگی آن است, فقر و فلاكت و مسكنت آوردیم، این «مَولای یا مَولای أنتَ الخالِقُ وَ أنَا المَخلُوقُ, أنتَ القَوی وَ أنَا الضَعیفُ»[3] همین است; یعنی به بارگاه الهی عجز و مسكنت و ضعف و جهل و جهالت و «وَ ارحَم عَبدَكَ الجَاهِلَ»,[4] یعنی من جهل آوردم, شما با علم آن را حل كنید. اگر كسی ـ خدای ناكرده ـ بگوید ما چند سال زحمت كشیدیم علمی اندوختیم یا فلان كار خیر را انجام دادیم ـ بارها به عرضتان رسید ـ این طرز تفكّر, اسلامی حرف زدن و قارونی فكر كردن است, مگر قارون غیر از این می ‌گفت كه ﴿إِنَّما أُوتیتُهُ عَلی‏ عِلْمٍ عِنْدی﴾[5] من خودم زحمت كشیدم این را پیدا كردم؟! اگر كسی اسلامی حرف زد باید اسلامی فكر كند، اگر گفت من مسلمانم باید بگوید «مَا بِنَا مِن نَعمَةٍ فَمِنكَ»[6] نباید بگوید ما سی چهل سال زحمت كشیدیم علم پیدا كردیم, چه كسی این نعمت را داد؟ چه كسی این توفیق را داد؟ داشتن استاد خوب نعمت است، داشتن شاگرد خوب نعمت است, داشتن هم ‌بحث خوب نعمت است, داشتن هم‌ حجره خوب و رفیق خوب نعمت است ﴿ما بِكُمْ مِنْ نِعْمَةٍ فَمِنَ اللَّهِ﴾، اینكه گفتند باشید یعنی همین. 🔹 مگر می ‌شود انسان یك رفیق خوبی, هم ‌بحث خوبی, شاگرد خوبی, استاد خوبی, كتاب خوبی نصیب او بشود و نباشد؟! اگر ذات اقدس الهی بخواهد یك دانشجو یا طلبه ‌ای را خوب بپروراند, همه این وسایل را برای او فراهم می ‌كند؛ رفیق خوب, هم ‌حجره خوب, هم ‌اتاق خوب, استاد خوب, شاگرد خوب, كتاب خوب برای او فراهم می ‌كند طولی نمی ‌كشد كه او استاد حوزه و دانشگاه می‌ شود، دیگر نباید بگوید ما چند سال زحمت كشیدیم عالِم شدیم, در تمام این مدت ‌ها دیگری بود كه او را راهنمایی می‌ كرد «مَا بِنَا مِن نَعمَةٍ فَمِنكَ». [1] . سوره نحل، آیه53. [2] . دیوان حافظ، غزل شماره39. [3] . المزار الکبیر(لابن المشهدی)، ص174 و 175. [4] . الاقبال، ج1، ص136. [5] . سوره قصص، آیه78. [6] . مصباح المتهجد، ج1، ص63. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1393/02/18 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مراسم بزرگداشت حضرت آیت الله حسن زاده آملی زمان: جمعه 23 مهر ماه 1400 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 به فرموده اميرمؤمنان(علیه السلام): كوتاه كردن شارب از پاكيزگي و سنت است و خوش ‌بو كردن شارب گراميداشت فرشتگان و سنت است و روغن ماليدن پوست را نرم مي‌ كند.[1] امام باقر(علیه السلام) مي ‌فرمايد: ناخن ‌ها را كوتاه كنيد چرا كه استراحتگاه شيطان است و فراموشي از آن ناشي مي ‌شود.[2] [1] . أَخْذُ الشَّارِبِ مِنَ النَّظَافَةِ وَ هُوَ مِنَ السُّنَّةِ الطِّيبُ فِى الشَّارِبِ كَرَامَةٌ لِلْكَاتِبَيْنِ وَ هُوَ مِنَ السُّنَّةِ الدُّهْنُ يُلَيِّنُ الْبَشَرَةَ (تحف العقول، ص100). [2] . إِنَّمَا قُصَّتِ الأَظْفَارُ لأَنَّهَا مَقِيلُ الشَّيْطَانِ وَ مِنْهُ يَكُونُ النِّسْيَانُ (مكارم الاخلاق، ص66). 📚 مفاتیح الحیات ص 129. 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 پیام تسلیت حضرت به حادثه اخیر تروریستی در افغانستان آیت الله العظمی جوادی آملی در پیامی ضمن عرض تسلیت به خانواده های قربانیان حادثه تروریستی مسجد شهر قندوز افغانستان که منجر به شهادت تعداد زیادی از شیعیان شد، اظهار داشتند: سکوت داعیه داران حقوق بشر و بی تفاوتی مدعیان تمدّن و امنیّت ملّت ها و توانمندان دفع این گونه از توحشّ قبل از وقوع، و رفع آثار زیانبار آن بعد از وقوع، مسئولیّت الهی را به همراه دارد. متن پیام معظم له بدین شرح است: بسم الله الرحمن الرحیم انا لله و انا الیه راجعون ▫️ جنایت إهلاک حرث و نسل مردم بی گناه آن چنان سهمگین است که با اظهار تأسف و عرض تسلیت جبران نمی شود. سکوت داعیه داران حقوق بشر و بی تفاوتی مدعیان تمدّن و امنیّت ملّت ها و توانمندان دفع این گونه از توحشّ قبل از وقوع، و رفع آثار زیانبار آن بعد از وقوع، را به همراه دارد زیرا امام صادق علیه السلام فرمود: «إنَّ التّارِكَ شِفاءَ المَجروحِ مِن جُرحِهِ شَريكٌ لِجارِحِهِ». امید است عنایت الهی شامل دولت و ملّت های آزاده شده تا شاهد جهانی برخوردار از باشیم. مهرماه 1400 جوادی آملی 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 پيام تسليت ارتحال حجة الإسلام و المسلمين آقاى أبوالقاسم طاهرى إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ ▫️ گرچه كوچ عزيزان و هجرت دوستان با خود تاب و توان مى برد، اما رحلت برخى از آنان با خود روح و روان مى فشاند. با هيچ توجيه زمينى يا بيان آسمانى نمى توان آهنك اين سفر را تفسير و رفتن اين انسان شريف و عزيز را تعريف نمود، تنها التجاء به ساحت ربّانى و التذاء به وادى سبحانى مى تواند غم اين دورى و غصّه اين هجران را كاهش دهد... . 👇👇👇👇👇
💠 پيام تسليت ارتحال حجة الإسلام و المسلمين آقاى أبوالقاسم طاهرى إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ ▫️ گرچه كوچ عزيزان و هجرت دوستان با خود تاب و توان مى برد، اما رحلت برخى از آنان با خود روح و روان مى فشاند. با هيچ توجيه زمينى يا بيان آسمانى نمى توان آهنك اين سفر را تفسير و رفتن اين انسان شريف و عزيز را تعريف نمود، تنها التجاء به ساحت ربّانى و التذاء به وادى سبحانى مى تواند غم اين دورى و غصّه اين هجران را كاهش دهد. ▫️ جناب حجة الإسلام و المسلمين آقاى شيخ أبوالقاسم طاهرى ( قدس الله سره الشريف) از عالمان پرهيزگار و از فضلاى وارسته اى بود كه محصول تلاش علمى، فرهنگى و دينى خويش را با إخلاص و مهر و صفا توأم با ادب و أخلاق و وفا بدون كمترين چشم داشتى به جامعه علمى خصوصاً حوزوى اهداء مى نمود، آنچه از او به يادگار مانده فضائل اخلاقى و تعهدات ايمانى است بى گفتگو اوصاف شريف و خصلت هاى كريم او قابل توزين و اندازه گيرى نيست، ميزان معرفت او به قرآن حكيم و ارادت او به اهل بيت كريم (عليهم السلام) به وصف در نيامده و قابل شماره نيست. آثار بنانى او دلنواز و مأثر بيانى او سروش غيبى را تداعى مى كند. ▫️ با دلى آكنده از حسرت و غمى آميخته با حيرت اين فراق را به باور رسانده و اما وصل به ديار دوست و شوق ديدار مواليان و زيارت معشوقانش را به او تبريك مى گوئيم. براى همه بازماندگان خصوصا برادر گرامى و ارجمند ايشان حضرت آية الله حبيب الله طاهرى از درگاه ربوبى طاقت عظيم و اجر كريم مسئلت مى نمائيم. مهر ماه سال ١٤٠٠ مرتضى جوادى آملى ▪️ گفتنی است حجت الاسلام والمسلمین ابولقاسم طاهری مدیر مرکز خدمات استان قم و مدیر اسبق حوزه های علمیه استان مازندران بود که بر اثر عوارض ناشی از ویروس منحوس کرونا به دیار باقی شتافت. 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا