💠 حیات طیّبه
🔸 ذات اقدس الهی وقتی جریان مستضعفین را تشریح می كند به مسلمین صدر اسلام می فرماید ﴿وَاذْكُرُوا إِذْ أَنْتُمْ قَلِیلٌ مُسْتَضْعَفُونَ فِی الْأَرْضِ تَخَافُونَ أَنْ یتَخَطَّفَكُمُ النَّاسُ فَآوَاكُمْ وَأَیدَكُمْ بِنَصْرِهِ وَرَزَقَكُمْ مِنَ الطَّیبَاتِ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ﴾؛[1] به مسلمین فرمود یادتان باشد شما گروه كمی بودید شما را تضعیف كرده بودند، پناه نداشتید، از نصرت برخوردار نبودید، ذات اقدس الهی به شما پناه داد، شما را یاری كرد، از طیبات شما را برخوردار كرد تا شما شاكر باشید. اگر مستضعفین صدر اسلام با پشت سر گذاشتن رنج های #جهاد_و_هجرت توانستند پناهی پیدا كنند، معلوم می شود كه مستضعف رایگان مستكبر را به خاك نمی سپارد، این ﴿وَ اذْكُرُوا إِذْ أَنْتُمْ﴾ همواره زنده است.
🔸 این آیه را خدا به محرومین صدر اسلام می گوید؛ محرومین صدر اسلام از افرادی بودند كه زندگی آنها بسیار ساده بود. ما می خواهیم راحت زندگی كنیم، اما نمی دانیم #رفاه ما در چیست. اگر گوش به حرف #انسان_های_كامل بدهیم، اینها درون دنیا و بیرون دنیا را بهتر از هر كسی می دانند؛ اینها به ما فرمودند اگر بخواهی آسوده زندگی كنی ساده زندگی كن! اولاً #فرهنگ_تجمل را طرد كن، اینقدر عالی بیندیش [چون] كه جمال در بیرون فضای جان كسی نیست. اگر بخواهید #شرافتمندانه زندگی كنید #ساده زندگی كن. اگر بخواهی راحت زندگی كنی ساده زندگی كن. در كریمه سوره نحل كه فرمود: ﴿مَنْ عَمِلَ صالِحًا مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثی وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْیینَّهُ حَیاةً طَیبَةً﴾،[2] #حیات_طیبه را به قناعت تفسیر كردند.
🔸 یك انسان #قانع ساده زیست #مرفه است. این كریمه درباره مستضعفین صدر اسلام است، ذات اقدس الهی به این مستضعفین میگوید من شما را از طیبات برخوردار كرده ام، شما #شاكر باشید. آزادی یك روزی طیب است، آشنا بودن به طرز زندگی یك زندگی طیب است، #ساده_زندگی_كردن یك زندگی طیب است، منزه بودن از لوث یك زندگی طیب است، فرمود شما مستضعف بودید ما شما را پناه دادیم و از طیبات برخوردارتان كردیم، شما #شاكر باشید. پس مستضعف در #فرهنگ_قرآن مشخص است كه چه گروهیاند و #برنامه_حكومتی_ولی_عصر (ارواحنا فداه) هم مشخص است كه چگونه است.
🔸 از ابی عبدالله حسین ابن علی ابن ابیطالب (روحی و ارواح العالمین لمضجعه الشریف الفدا) سؤال كردند #ولی_عصر خصوصیات او چیست؟ حضرت مهدی برنامه او چیست؟ او را با چه بشناسیم؟ فرمود: «وَ تَعْرِفُهُ بِالْحَلَالِ وَ الْحَرَامِ وَ بِحَاجَةِ النَّاسِ إِلَیهِ وَ لَا یحْتَاجُ إِلَى أَحَدٍ»؛[3] فرمود امام زمان را با این سه شاخصه می شناسید: او احكام الهی حلال و حرام خدا را می داند و همه مردم به او نیازمندند و او محتاج به احدی نیست، این می شود انسان كامل. اگر چنانچه به ما فرمودند قرآن #حبل_الله است كه یك طرفش به دست شماست تا تلاوت و تعلیم كتاب و حكمت و تزكیه و تفسیر و تأویل را بیابید و طرف دیگرش به دست ذات اقدس الهی است هر چه این طناب را بگیرید باز بار معنوی همراهش هست، درباره وجود مبارك ولی عصر هم می خوانیم: «أَیْنَ السَّبَبُ الْمُتَّصِلُ بَیْنَ الْأَرْضِ وَالسَّماءِ».[4] #ولی_عصر رابط بین جهان فعلی و ذات اقدس الهی است این #انسان_كامل است كه همه این عمودین را طی كرده است.
[1]. سوره انفال، آیه26.
[2]. سوره نحل، آیه97.
[3]. الغیبة للنعمانی، ص242.
[4]. المزار الكبیر (لابن المشهدی)، ص579.
#هجرت_پیامبر_اکرم_از_مکه_به_مدینه
#طرد_فرهنگ_تجمل
#قناعت
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سخنرانی در نیمه شعبان
تاریخ: 1369/12/11
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره135
#فصل_پنجم
#نظافت_و_بهداشت
#بهداشت_دهان_و_دندان
#توصیه_به_خلال
🔸 امام كاظم (علیه السلام) می فرماید: زبانت را درون دهانت بچرخان، هر چه با زبان گرد آمد اگر خواستی بخور؛ اما آنچه با خلال از لای دندان بیرون آمد و ناپسند شمردی بیرون انداز.[1]
[1] . ... حَتَّی إِذَا فَرَغَ أُتِىَ بِالْخِلالِ، فَقَالَ: یا فَضْلُ! أَدِرْ لِسَانَكَ فِى فِیكَ فَمَا تَبِعَ لِسَانَكَ فَكُلْهُ إِنْ شِئْتَ وَ مَا اسْتَكْرَهْتَهُ بِالْخِلالِ فَالْفِظْهُ (المحاسن، ج2، ص451؛ بحار الانوار، ج63، ص407).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 128.
🆔 @a_javadiamoli_esra
استغفار پیامبر برای مؤمنین.mp3
681.9K
💠 روز دوم ماه #ربیع_الاول 1443
🔸 استغفار پیامبر (ص) برای مؤمنین
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 استغفار پیامبر (ص) برای مؤمنین
🔸 فرمود: ﴿فَاعْلَمْ أَنَّهُ لا إِلهَ إِلاَّ اللّهُ وَ اسْتَغْفِرْ لِذَنْبِكَ وَ لِلْمُؤْمِنینَ وَ الْمُؤْمِناتِ﴾[1] خدای سبحان به پیامبر امر كرد كه برای زن ها و مردهای با ایمان #استغفار بكن، یقیناً پیامبر استغفار می كند، چون مأمور به استغفار است. انسان باید به حدی باشد كه لااقل پیامبر برای او استغفار بكند! این انشاء و دستور [است]، آن گزارش و خبر را هم كه ذات اقدس الهی داده است كه ﴿الَّذینَ یحْمِلُونَ الْعَرْشَ﴾ فرشته های حامل عرش اینها كه ﴿یسَبِّحُونَ بِحَمْدِ رَبِّهِمْ﴾ اینها ﴿یسْتَغْفِرُونَ لِلَّذینَ آمَنُوا﴾[2] خب اگر فرشته ها از بوی بد می فهمند ما در درون ما چه خبر است وجود مبارك پیامبر یقیناً می فهمد.
🔸 اگر در دو جای سوره مباركه «توبه» فرمود: ﴿قُلِ اعْمَلُوا فَسَیرَی اللّهُ عَمَلَكُمْ وَرَسُولُهُ﴾[3] خدا می بیند و پیامبر می بیند، پیامبر هم می بیند هم از این بوی بد متوجه می شود كه فلان شخص چه نیتی كرده است. خب اگر ما آن حضرت آزار كردیم «یؤذون الله و یؤذون رسول الله»[4] شد باز برای ما استغفار می كند؟ بهترین راه این است كه ما در درونمان یك روضه ای از #ریاض_جنت باشد كه هم وجود مبارك رسول گرامی برای ما استغفار بكند، هم فرشته ها برای ما استغفار بكنند و اگر لغزشی داشتیم با #استغفار این ذوات قدسی ـ ان شاء الله ـ برطرف می شود.
1. سوره محمد(ص)،آیه19.
2. سوره غافر، آیه7.
3. سوره توبه، آیه105؛ آیه94.
4. سوره احزاب، آیه57؛ ﴿إِنَّ الَّذِینَ یؤْذُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ لَعَنَهُمُ اللَّهُ فِی الدُّنْیا وَالْآخِرَةِ وَأَعَدَّ لَهُمْ عَذَابًا مُهِینًا﴾.
#روضه_ای_از_ریاض_جنت
#بوی_بد_گناه
#جبران_لغزش_ها
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 دیدار مسئولان آموزش و پرورش و امور تربیتی با حضرت استاد
تاریخ: 1385/03/11
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره136
#فصل_پنجم
#نظافت_و_بهداشت
#بهداشت_دهان_و_دندان
#ناخن_و_شارب
🔸 رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) می فرماید: ناخن نگرفتن و بوی بد شما مانع نزول وحی بر من می شود[1]؛ همچنین به مردان فرمود: ناخن هایتان را كوتاه كنید؛ ولی به زنان فرمود: بخشی از ناخن هایتان را نگه دارید كه برای شما زینت بخش است.[2]
[1] . ... وَ كَیفَ لا یحْتَبِسُ عَنِّى الْوَحْىُ وَ أَنْتُمْ لا تُقَلِّمُونَ أَظْفَارَكُمْ وَ لا تَنْفُونَ رَوَائِحَكُم (قرب الاسناد، ص13).
[2] . قَالَ رَسُولُ اللَّهِ لِلرِّجَالِ: قُصُّوا أَظَافِیرَكُمْ وَ قَالَ لِلنِّسَاءِ: اتْرُكْنَ مِنْ أَظَافِیرِكُنَّ، فَإِنَّهُ أَزْینُ لَكُنّ (مكارم الاخلاق، ص66).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 128 و 129.
🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 وعده الهی
🔹 شما از هیچ چیزی نهراسید، فقط از خدا! به هیچ چیزی #امید نداشته باشید، مگر به خدا!
🔹 مرحوم کلینی (رِضْوَانِ اللَّهِ عَلَیه) در جلد هشت کافی،[1] یعنی روضه کافی از وجود مبارک معصوم (سَلامُ الله عَلَیه) نقل می کند که حضرت به یکی از اصحاب و شاگردان خود فرمود: اگر من بگویم تو درس خود را بخوان، تو کار علمی خود را انجام بده، هزینه تو با من! آیا آرام می شوی؟ عرض کرد، آری «یا بْنَ رَسُولِ اللَّه»! معصوم یا پسر معصوم وقتی عهده دار هزینه من باشد، به من بگوید تو درس خود را بخوان هزینه تو به عهده من، یقیناً من مطمئن هستم. فرمود همین #وعده را خدا به شما داد، ما که هر چه داریم از ناحیه خداست! مگر خدا وعده نداد و نفرمود شما «الْعِلْم... الدُّعَاةُ إِلَی دِینِه»؟![2] به دنبال علم بروید! مگر نفرمود تحصیل علم واجب است؟ مگر نفرمود تا نفَس می کشید، به دنبال سواد بروید؟ نه بی راهه بروید، نه راه کسی را ببندید! فقط سواد و سواد و سواد و سواد، آنچه را آموختید، #عمل_کنید، آنچه را عمل کردید، با عمل خود به جامعه #منتقل_کنید، زبان شما هم مانند عمل شما مبلّغ باشد. فرمود همین وعده را خدا به شما داد چرا آرام نمی شوید؟[3]
[1]. ر.ک: الكافی (ط ـ الإسلامیة)، ج8، ص49.
[2]. الخصال، ج1، ص186و187.
[3]. منیة المرید، ص160; «أَنَّ اللَّهَ تَعَالَی قَدْ تَكَفَّلَ لِطَالِبِ الْعِلْمِ بِرِزْقِهِ خَاصَّةً عَمَّا ضَمِنَهُ لِغَیرِهِ».
آپارات با کیفیت مناسب:
https://aparat.com/v/KvPzh
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سخنرانی عمومی
تاریخ: 1395/05/24
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 فیض الهی
🔹 از سابق می گفتند انسان وقتی نزد مولا می رود, چیزی باید به عنوان هدیه ببرد كه آنجا نباشد, یك؛ نبودن آن هم كمال باشد نه نقص, دو. ما اگر نزد ذات اقدس الهی می رویم كه باید برویم حتماً نباید با دست خالی برویم و باید چیزی ببریم, اگر آن چیز علم و عمل و تلاش و كوشش باشد كه اینها همه #نعمت_های_الهی است, یك; ﴿ما بِكُمْ مِنْ نِعْمَةٍ فَمِنَ اللَّهِ﴾,[1] دو; پس چیزی ما آنجا نبردیم كه نباشد! معدن علم آنجاست, معدن كمال آنجاست, معدن قدرت آنجاست. آنچه او به ما داد كه نباید به عنوان زادراه یا به عنوان هدیه به پیشگاه او ببریم، آنجا جز فقر و عجز و ذلّت نیست، اگر گفتند: «در كوی او شكسته دلی می خرند و بس»[2] یعنی همین. ما #قلب_سالم آوردیم و سلامتِ او در شكستگی آن است, فقر و فلاكت و مسكنت آوردیم، این «مَولای یا مَولای أنتَ الخالِقُ وَ أنَا المَخلُوقُ, أنتَ القَوی وَ أنَا الضَعیفُ»[3] همین است; یعنی به بارگاه الهی عجز و مسكنت و ضعف و جهل و جهالت و «وَ ارحَم عَبدَكَ الجَاهِلَ»,[4] یعنی من جهل آوردم, شما با علم آن را حل كنید. اگر كسی ـ خدای ناكرده ـ بگوید ما چند سال زحمت كشیدیم علمی اندوختیم یا فلان كار خیر را انجام دادیم ـ بارها به عرضتان رسید ـ این طرز تفكّر, اسلامی حرف زدن و قارونی فكر كردن است, مگر قارون غیر از این می گفت كه ﴿إِنَّما أُوتیتُهُ عَلی عِلْمٍ عِنْدی﴾[5] من خودم زحمت كشیدم این را پیدا كردم؟! اگر كسی اسلامی حرف زد باید اسلامی فكر كند، اگر گفت من مسلمانم باید بگوید «مَا بِنَا مِن نَعمَةٍ فَمِنكَ»[6] نباید بگوید ما سی چهل سال زحمت كشیدیم علم پیدا كردیم, چه كسی این نعمت را داد؟ چه كسی این توفیق را داد؟ داشتن استاد خوب نعمت است، داشتن شاگرد خوب نعمت است, داشتن هم بحث خوب نعمت است, داشتن هم حجره خوب و رفیق خوب نعمت است ﴿ما بِكُمْ مِنْ نِعْمَةٍ فَمِنَ اللَّهِ﴾، اینكه گفتند #اهل_محاسبه باشید یعنی همین.
🔹 مگر می شود انسان یك رفیق خوبی, هم بحث خوبی, شاگرد خوبی, استاد خوبی, كتاب خوبی نصیب او بشود و #فیض_الهی نباشد؟! اگر ذات اقدس الهی بخواهد یك دانشجو یا طلبه ای را خوب بپروراند, همه این وسایل را برای او فراهم می كند؛ رفیق خوب, هم حجره خوب, هم اتاق خوب, استاد خوب, شاگرد خوب, كتاب خوب برای او فراهم می كند طولی نمی كشد كه او استاد حوزه و دانشگاه می شود، دیگر نباید بگوید ما چند سال زحمت كشیدیم عالِم شدیم, در تمام این مدت ها دیگری بود كه او را راهنمایی می كرد «مَا بِنَا مِن نَعمَةٍ فَمِنكَ».
[1] . سوره نحل، آیه53.
[2] . دیوان حافظ، غزل شماره39.
[3] . المزار الکبیر(لابن المشهدی)، ص174 و 175.
[4] . الاقبال، ج1، ص136.
[5] . سوره قصص، آیه78.
[6] . مصباح المتهجد، ج1، ص63.
#فکر_قارونی
#نعمت_های_الهی
#هدیه_به_بارگاه_الهی
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1393/02/18
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مراسم بزرگداشت حضرت آیت الله حسن زاده آملی
زمان: جمعه 23 مهر ماه 1400
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره137
#فصل_پنجم
#نظافت_و_بهداشت
#بهداشت_دهان_و_دندان
#ناخن_و_شارب
🔸 به فرموده اميرمؤمنان(علیه السلام): كوتاه كردن شارب از پاكيزگي و سنت است و خوش بو كردن شارب گراميداشت فرشتگان و سنت است و روغن ماليدن پوست را نرم مي كند.[1]
امام باقر(علیه السلام) مي فرمايد: ناخن ها را كوتاه كنيد چرا كه استراحتگاه شيطان است و فراموشي از آن ناشي مي شود.[2]
[1] . أَخْذُ الشَّارِبِ مِنَ النَّظَافَةِ وَ هُوَ مِنَ السُّنَّةِ الطِّيبُ فِى الشَّارِبِ كَرَامَةٌ لِلْكَاتِبَيْنِ وَ هُوَ مِنَ السُّنَّةِ الدُّهْنُ يُلَيِّنُ الْبَشَرَةَ (تحف العقول، ص100).
[2] . إِنَّمَا قُصَّتِ الأَظْفَارُ لأَنَّهَا مَقِيلُ الشَّيْطَانِ وَ مِنْهُ يَكُونُ النِّسْيَانُ (مكارم الاخلاق، ص66).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 129.
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 پیام تسلیت حضرت #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی به حادثه اخیر تروریستی در افغانستان
آیت الله العظمی جوادی آملی در پیامی ضمن عرض تسلیت به خانواده های قربانیان حادثه تروریستی مسجد شهر قندوز افغانستان که منجر به شهادت تعداد زیادی از شیعیان شد، اظهار داشتند: سکوت داعیه داران حقوق بشر و بی تفاوتی مدعیان تمدّن و امنیّت ملّت ها و توانمندان دفع این گونه از توحشّ قبل از وقوع، و رفع آثار زیانبار آن بعد از وقوع، مسئولیّت الهی را به همراه دارد.
متن پیام معظم له بدین شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
انا لله و انا الیه راجعون
▫️ جنایت إهلاک حرث و نسل مردم بی گناه #افغانستان آن چنان سهمگین است که با اظهار تأسف و عرض تسلیت جبران نمی شود.
سکوت داعیه داران حقوق بشر و بی تفاوتی مدعیان تمدّن و امنیّت ملّت ها و توانمندان دفع این گونه از توحشّ قبل از وقوع، و رفع آثار زیانبار آن بعد از وقوع، #مسئولیّت_الهی را به همراه دارد زیرا امام صادق علیه السلام فرمود: «إنَّ التّارِكَ شِفاءَ المَجروحِ مِن جُرحِهِ شَريكٌ لِجارِحِهِ».
امید است عنایت الهی شامل دولت و ملّت های آزاده شده تا شاهد جهانی برخوردار از #عدل_و_أمن باشیم.
مهرماه 1400
جوادی آملی
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
هدایت شده از استاد مرتضی جوادی آملی
💠 پيام تسليت ارتحال حجة الإسلام و المسلمين آقاى أبوالقاسم طاهرى
إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ
▫️ گرچه كوچ عزيزان و هجرت دوستان با خود تاب و توان مى برد، اما رحلت برخى از آنان با خود روح و روان مى فشاند. با هيچ توجيه زمينى يا بيان آسمانى نمى توان آهنك اين سفر را تفسير و رفتن اين انسان شريف و عزيز را تعريف نمود، تنها التجاء به ساحت ربّانى و التذاء به وادى سبحانى مى تواند غم اين دورى و غصّه اين هجران را كاهش دهد... .
👇👇👇👇👇
هدایت شده از استاد مرتضی جوادی آملی
💠 پيام تسليت ارتحال حجة الإسلام و المسلمين آقاى أبوالقاسم طاهرى
إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ
▫️ گرچه كوچ عزيزان و هجرت دوستان با خود تاب و توان مى برد، اما رحلت برخى از آنان با خود روح و روان مى فشاند. با هيچ توجيه زمينى يا بيان آسمانى نمى توان آهنك اين سفر را تفسير و رفتن اين انسان شريف و عزيز را تعريف نمود، تنها التجاء به ساحت ربّانى و التذاء به وادى سبحانى مى تواند غم اين دورى و غصّه اين هجران را كاهش دهد.
▫️ جناب حجة الإسلام و المسلمين آقاى شيخ أبوالقاسم طاهرى ( قدس الله سره الشريف) از عالمان پرهيزگار و از فضلاى وارسته اى بود كه محصول تلاش علمى، فرهنگى و دينى خويش را با إخلاص و مهر و صفا توأم با ادب و أخلاق و وفا بدون كمترين چشم داشتى به جامعه علمى خصوصاً حوزوى اهداء مى نمود، آنچه از او به يادگار مانده فضائل اخلاقى و تعهدات ايمانى است بى گفتگو اوصاف شريف و خصلت هاى كريم او قابل توزين و اندازه گيرى نيست، ميزان معرفت او به قرآن حكيم و ارادت او به اهل بيت كريم (عليهم السلام) به وصف در نيامده و قابل شماره نيست. آثار بنانى او دلنواز و مأثر بيانى او سروش غيبى را تداعى مى كند.
▫️ با دلى آكنده از حسرت و غمى آميخته با حيرت اين فراق را به باور رسانده و اما وصل به ديار دوست و شوق ديدار مواليان و زيارت معشوقانش را به او تبريك مى گوئيم. براى همه بازماندگان خصوصا برادر گرامى و ارجمند ايشان حضرت آية الله حبيب الله طاهرى از درگاه ربوبى طاقت عظيم و اجر كريم مسئلت مى نمائيم.
مهر ماه سال ١٤٠٠
مرتضى جوادى آملى
▪️ گفتنی است حجت الاسلام والمسلمین ابولقاسم طاهری مدیر مرکز خدمات استان قم و مدیر اسبق حوزه های علمیه استان مازندران بود که بر اثر عوارض ناشی از ویروس منحوس کرونا به دیار باقی شتافت.
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🆔 @m_vaezjavadi
خوی جاهلیت.mp3
1.87M
💠 روز چهارم ماه #ربیع_الاول 1443
🔹 خوی جاهلیت
#کیفیت_صوت_متوسط
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 خوی جاهلیت
🔹 چند قرن قبل از پیغمبر اسلام، خدا در همین کتاب دارد که من چند قرن قبل از اینکه پیغمبر به دنیا بیاید شما مسلمان ها را معرفی کردم؛ مسلمان کسی است که روی پای خودش بایستد ﴿فَاسْتَوَی عَلَی سُوقِهِ﴾. یعنی چه؟ انجیل پنچ قرن قبل از پیغمبر بود، الآن دو هزار سال می شود. من دو هزار سال قبل در انجیل گفتم: ﴿وَ مَثَلُهُمْ فِی الْإِنجِیلِ كَزَرْعٍ أَخْرَجَ شَطْأَهُ فَآزَرَهُ فَاسْتَغْلَظَ فَاسْتَوَی عَلَی سُوقِهِ﴾،[1] فرمود من گفتم اینها مثل خوشه گندم اند، خوشه گندم اول وقتی که رشد کرد یک باد آن را می شکند، یک چند سانتی که بالا آمد یک گره محکمی می زند کمرش را که باد این را تکان ندهد، یک قدری که بالاتر آمد دو تا کار میکند؛ هم آن چند سانتی متر قطرش را محکم تر می کند، یک گرهی هم اینجا می زند که کمربندش محکم باشد تا بالا بیاید ﴿كَزَرْعٍ أَخْرَجَ شَطْأَهُ فَآزَرَهُ﴾،[2] «آزره» یعنی «أخذ وزیرا من اهله» وزیر دارد، اما از خودش است! وزیر اختلاسی و نجومی ندارد! «آزره» یعنی «اخذ وزیرا من اهله». وزر یعنی سنگین، وزیر را که وزیر گفتند یعنی بار سنگین کشور روی دوش اوست. ﴿كَلَّا لاَ وَزَرَ﴾،[3] یعنی همین. کلیم حق هم گفت: ﴿وَزِیراً مِنْ أَهْلِی﴾،[4] درد داشت که گفت ﴿وَزِیراً مِنْ أَهْلِی﴾. تا «من اهل» نباشد نمی تواند بار سنگین را بردارد! همه اینها را جناب خوشه گندم فرمود ما به او فرمودیم ﴿فَآزَرَهُ﴾؛ یعنی «اخذ وزیرا من اهله». ﴿فَاسْتَغْلَظَ﴾ حالا قطر شد ﴿فَاسْتَوَی عَلَی سُوقِهِ﴾ روی پای خودش ایستاد. فرمود من پانصد سال قبل از قرآن شما را معرفی کردم. ای کاش به ما می گفتند هر شب قرآن به سر کنید! چگونه خدا ما را متوجه کند؟ ما دو هزار سال قبل گفتیم که #مسلمان یعنی کسی که روی پای خودش بایستد.
🔹 علامه طباطبایی را خدا غریق رحمت کند! فرمود این #جاهلیت در ما هست. یکی از فرمایشات ایشان اصرار داشتند که این جاهلیت به تمام معناست که اگر خدایی ناکرده پسر آدم آلوده بشود، خدایی ناکرده دختر آدم آلوده بشود، اولی را تحمل می کنند، اما دومی را تحمل نمی کنند. از نظر قرآن ﴿الزَّانِیةُ وَ الزَّانِی﴾[5] حکمش مشخص است. اما این را تحمل نمی کنند دست به کشتن می زنند، اما هر دو یکی است! چطور اگر پسرت زانی بشود اشکال ندارد، دخترت زانیه بشود اشکال دارد؟! این غیر از #جاهلیت چیزی دیگر نیست. اصرار ایشان این بود که این خوی همان #خوی_جاهلیت است، وگرنه فرقی نه در حرمت و نه در حد است. چرا آن را تحمل می کنند و این را تحمل نمی کنند؟ اسلام به آن معنا[ی حقیقی] نیامده است.
🔹 مرحوم علامه عسکری را خدا رحمت کند! من این حرف را از ایشان شنیدم، ایشان یک شخصیت قابل احترامی است خدا غریق رحمتش کند! ایشان در تأسیس این دانشکده اصول دعوتی کرده بود، در آن روز افتتاح هم خودش منبر تشریف بردند. نمی دانم به چه مناسبتی در تعصب عرب ها حرف زدند. گفتند عرب ها را شما نشناختید، اینها به عشیره و قبیله و نژاد در جاهلیت خودشان وابسته اند. اینها به وجود مبارک قمر بنی هاشم خیلی معتقدند، به خدا قسم دروغ می خورند، ولی به اباالفضل نه! فرمایش ایشان است که ممکن است به خدا قسم دروغ بخورند اما به حضرت اباالفضل نه، به حضرت اباالفضل تا این حد علاقمندند؛ اگر آن #خوی_جاهلیت عربی پیش بیاید [چنین است]، وگرنه این دختر و پسر فرق نمی کنند. #پذیرش_حکم_خدا در بین ما نیست. چه دختر چه پسر هر دو خلاف کردند، خلاف است! ﴿لَمَّا یدْخُلِ الْإِیمَانُ﴾،[6] یک رگه هایی از جاهلیت هست.
[1]. سوره فتح، آیه29.
[2]. سوره فتح، آیه29.
[3]. سوره قیامت، آیه11.
[4]. سوره طه، آیه29.
[5]. سوره نور، آیه2.
[6]. سوره حجرات، آیه14.
#روز_جهانی_دختر
#معرفی_مسلمان
#تعصب_بی_جا
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 دیدار گره تفسیر با حضرت استاد
تاریخ: 1397/01/21
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره138
#فصل_پنجم
#نظافت_و_بهداشت
#بهداشت_دهان_و_دندان
#ناخن_و_شارب
🔸 امام صادق (علیه السلام) می فرماید: پنهان ترین جای سكونت شیطان برای چیره شدن بر آدمیزاد زیر ناخن هاست[1]؛ همچنین می فرماید: چیدن ناخن ها در روز جمعه از جذام، دیوانگی، پیسی و كوری نگه می دارد و اگر به چیدن نیاز ندارد اطراف آن را بتراش [بساب][2]؛ نیز می فرماید: هركس روز جمعه ناخن هایش را بگیرد و سبیلش را كوتاه كند سپس بگوید: «بِسْمِ اللَّهِ وَ بِاللَّهِ وَ عَلَی سُنَّةِ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّد»، در برابر هر یك پاداش آزاد كردن انسانی از فرزندان اسماعیل به او عطا می شود.[3]
[1] . إِنَّ أَسْتَرَ وَ أَخْفَی مَا یسَلِّطُ الشَّیطَانَ مِنْ اِبْنِ آدَمَ أَنْ صَارَ أَنْ یسْكُنَ تَحْتَ الأَظَافِیرِ (الكافى، ج6، ص490).
[2] . تَقْلِیمُ الأَظْفَارِ یوْمَ الْجُمُعَةِ یؤْمِنُ مِنَ الْجُذَامِ وَ الْجُنُونِ وَ الْبَرَصِ وَ الْعَمَی، فَإِنْ لَمْ تَحْتَجْ فَحُكَّهَا حَكّاً (الفقیه، ج1، ص126).
[3] . مَنْ قَلَّمَ أَظْفَارَهُ وَ قَصَّ شَارِبَهُ فِى كُلِّ جُمُعَةٍ... أُعْطِىَ بِكُلِّ قُلامَةٍ وَ جُزَازَةٍ عِتْقَ رَقَبَةٍ مِنْ وُلْدِ إِسْمَاعِیلَ (كتاب الخصال، ص391؛ وسائل الشیعة، ج7، ص362).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 129.
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مظهر عدل الهی
🔹 خدا غریق رحمت کند سیدنا الاستاد را! میدانید که شعر #حافظ غالباً در ابهام و اینهاست درک آن هم آسان نیست. این بیت شعر
پیر ما گفت خطا بر قلم صُنع نرفت ٭٭٭ آفرین بر نظر پاک خطاپوشش باد
این طور معنا می کردند، یعنی استاد ما گفت که چیزی در عالم نقص ندارد، پس این همه عیوب و امتحانات و مانند آن چیست؟ «پیر ما گفت خطا بر قلم صُنع نرفت» یعنی آن مهندس، آن ذات أقدس الهی یک کار کج و معوج و اینها را انجام نداد. در مصرع دوم می گوید استاد و پیر ما خوب نظری کرد جای خوبی را دید، چرا؟ برای اینکه او رفت #رحمان را دید که این رحمان پوششی بر روی بهشت و جهنم است.
🔹 آن کسی که مهندس است و صراط مستقیم در دست اوست، هم سرویس بهداشتی را و هم اتاق پذیرایی را باید بسازد. اگر آن نظر بلند مهندس را ببیند و روی نقشه عالَم جهان را نگاه کند، آن نظر، نظری است که این خطا را می پوشاند چه اینکه آن ثواب را هم می پوشاند، هم سرویس بهداشتی لازم است و هم اتاق پذیرایی. «آفرین بر نظر پاک خطاپوشش باد» او از بالا نگاه می کند، روی جهنم و بهشت «الرحمٰن» حاکم است. آفرین بر نظر بلند او که بهشت و جهنم را زیر پوشش «الرحمٰن» نمی بیند، زیر پوشش «الرحیم» می بیند. اگر زیر پوشش «الرحیم» ببیند که جای عذاب است، اما اگر زیر پوشش «الرحمٰن» ببیند این رحمت است. اگر کسی را بخواهند کیفر بکنند مثلاً کافر را، منافق را و مانند آن را بخواهند عذاب بکنند یعنی عدل را رعایت بکنند. این #مظهر_عدل_الهی است عدل الهی زیر پوشش «الرحمٰن» است نه زیر پوشش «الرحیم».
#روز_بزرگداشت_حافظ
#نقشه_جهان
#بی_نقصی_عالم
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 خارج فقه نکاح جلسه 501
تاریخ: 1398/10/11
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 غرق در جمال و جلال الهی
▫️ حضرت سكینه (علیها السلام) در هنگام وداع با بدن بی سر امام حسین (علیه السلام) سخنی از او شنید كه دیگران آن را نشنیدند؛ زیرا حلقوم بریده صدای مُلكی ندارد كه هر كسی بتواند آن را بشنود. تنها سكینه كه به فرموده امام حسین (علیه السلام)، در بحر #جمال_و_جلال_الهی شناور است؛ «وَ أَمّا سكینة فَالغالِبٌ عَلَیها الاسْتِغْراقُ مَعَ اللهِ»[1]، توانایی شنیدن كلام بدن بی سر را دارد: «محرم این هوش جز بی هوش نیست»[2].
سالار شهیدان به حضرت سكینه (علیها السلام) فرمود: این پیام را به پیروانم برسان:
شِیعَتِی مَا إِنْ شَرِبْتُمْ رَی عَذْبٍ فَاذْكُرُونِی ٭٭٭ أَوْ سَمِعْتُمْ بِغَرِیبٍ أَوْ شَهِیدٍ فَانْدُبُونِی [3]
اگر حادثه ناگواری برایتان رخ داد یا به ستمدیده یا غریب یا شهیدی برخورد كردید، آن را بهانه قرار داده، مرا یاد كنید و بر مصیبت من بگریید.
[1]. الكنی و الألقاب، ج2، ص424.
[2]. مثنوی معنوی، دفتر اول، بخش1.
[3]. المصباح للكفعمی، ص741؛ مستدرك الوسائل، ج17، ص26.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 شكوفایی عقل در پرتو نهضت حسینی - صفحه 251 و 252.
🆔 @a_javadiamoli_esra