eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
12.9هزار دنبال‌کننده
5.8هزار عکس
2.1هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 کانال دروس معظم له @a_javadiamoli_doross ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 عناصر محوری كارگزاران 🔹 یك مسئله مدیریتی، كلامی و غیر كلامی است در این آیه است؛ آن مسئله مدیریتی كه در آیه است [این است که] عرض كرد: ﴿وَ إِنِّی عَلَیهِ لَقَوِی أَمِینٌ﴾[1] كسانی در خدمت سلیمان (سلام الله علیه) بودند و كارگزاران آن حضرت بودند این دو ویژگی را داشتند كه هم در كارشان كارشناس و و مقتدر بودند و هم و پاك بودند؛ این دو ركن, دو عنصر محوری یك كارگزار است. اگر كسی مدیر لایق نباشد مدبّر لایق نباشد در آن كار كارآمد نباشد موفق نیست، اگر كارآمد بود ولی امین و پاك نبود موفق نیست. اگر قرآن كریم سیاست را كارگزاری را مدیریت و مدبریت را مطرح می ‌كند، می ‌گوید هر كسی در هر سِمتی كه است این دو وصف عنصری را باید داشته باشد؛ یعنی در آن كار كارآمد باشد (یك) و پاك باشد (دو) ﴿إِنِّی عَلَیهِ لَقَوِی أَمِینٌ﴾. 🔹 مشابه این بحث در جریان سوره مباركه «یوسف» گذشت؛ در سوره «یوسف» آیه 55 هم وجود مبارك یوسف فرمود در شرایطی كه مصر گرفتار گرانی و قحطی و خشكسالی است و مردم در زحمت‌ اند این احتیاج دارد به یك مسئول اقتصادی كه هم كارشناس خوب باشد بتواند كشور را در حال بحران اقتصادی اداره كند و هم پاك باشد و من هر دو صفت را دارم در آیه 55 سوره مباركه «یوسف» فرمود: ﴿قَالَ اجْعَلْنِی عَلَی خَزَائِنِ الْأَرْضِ﴾ چرا برای اینكه ﴿إِنِّی حَفِیظٌ﴾ (یك)، ﴿عَلِیمٌ﴾ (دو)، من اموال را خوب حفظ می ‌كنم و كارشناس هم هستم، گاهی آن پاك بودن بر كارشناسی مقدم است و گاهی نیرومندی بر پاك بودن! این مربوط به رعایت فواصل آیات است، گاهی قوی بر امین مقدم است، گاهی حفیظ كه به معنای امین است بر علیم مقدم ذكر می ‌شود. وجود مبارك یوسف فرمود كشور را كسانی اداره می ‌كنند كه داشته باشند عنصر اول و باشند عنصر دوم و من این دو سِمت را دارم در حالی كه مصر قحطی ‌زده است یك مسئول اقتصادی چون یوسف لازم دارد ﴿اجْعَلْنِی عَلَی خَزَائِنِ الْأَرْضِ إِنِّی حَفِیظٌ عَلِیمٌ﴾ خب اگر كسی بخواهد یك داشته باشد راهش همین است؛ ولی اگر قرآن بخوانیم و به دستور قرآن عمل نكنیم خب مشكلات فراوانی دارد. بالأخره یا انسان است یا جن, جن هم یا مسلمان است یا كافر, جنّ كافر كه این حرف را نمی ‌زند اگر كسی مسلمان شد ولو جن هم كه باشد نباید به كشور بكند! [1] . سوره نمل، آیه39. 📚 سوره مبارکه نمل جلسه 13 تاریخ: 1391/02/31 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) سر و محاسنش را با سدر می‌ شست[1] و برپایه روایتی آن حضرت (صلی الله علیه و آله و سلم) هنگام خواب مسواك را بالای سرش می ‌نهاد تا پس از بیدار شدن ابتدا مسواك زند.[2] امام صادق (علیه السلام) می ‌فرماید: هرگاه رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) می ‌خواست بخوابد مسواك می ‌زد.[3] [1] . وَ كَانَص إِذَا غَسَلَ رَأْسَهُ وَ لِحْیتَهُ غَسَلَهُمَا بِالسِّدْرِ (مكارم الاخلاق، ص32). [2] . وَ رُوِىَ أَنَّهُص كَانَ لا ینَامُ إِلاَّ وَ السِّوَاكُ عِنْدَ رَأْسِهِ، فَإِذَا نَهَضَ بَدَأَ بِالسِّوَاکِ (مكارم الاخلاق، ص39). [3] . وَ كَانَ رَسُولُ اللَّهِص یسْتَاكُ إِذَا أَرَادَ أَنْ ینَامَ... (مكارم الاخلاق، ص291). 📚 مفاتیح الحیات ص 133 و 134. 🆔 @a_javadiamoli_esra
11.9M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 کرامت وحدت 🔸 بهترین دستوری كه دین به ما داده است، است؛ هیچ وقت كینه كسی را در دل نداشته باشیم... . 👇👇👇👇👇
💠 کرامت وحدت 🔸 بهترین دستوری كه دین به ما داده است، است؛ هیچ وقت كینه كسی را در دل نداشته باشیم. به ما خدای سبحان فرمود من بهشت را خلق كردم، بهشت خصوصیاتی دارد، شما جامعه ‌تان را می ‌توانید؛ بسازید؛ این را در قرآن مشخص كرد، بهشت جایی است كه دیگر معادل ندارد. فرمود بهشت اوصافی دارد, مردانی دارد, طرز زندگی هست؛ شما می ‌توانید در دنیا آن شهرتان, آن محلّتان را یك بهشت كوچك بسازید. فرمود در بهشت هیچ كسی با هم اختلاف ندارند؛ اگر چنانچه مطلبی هست، آرام حل می ‌كنند، كینه كسی در دل نیست، فرمود: هیچ بهشتی ای با بهشتی دیگر كینه ندارد, اگر یك اختلاف باشد، حل می ‌كنند، آن‌جا اختلافی در كار نیست. 🔸 فرمود، مردان با نماز, ، جامعه خود را مثل بهشت می‌ سازند؛ فرمود اینها می ‌گویند: «ربّنا»، ﴿لا تَجْعَلْ فی‏ قُلُوبِنا غِلاًّ لِلَّذینَ آمَنُوا﴾،[1] این را در دنیا می ‌گویند! با خدا مناجات می ‌كنند، می‌گویند خدایا كینه هیچ كسی را در دل ما قرار نده! یعنی ما می‌ خواهیم؛ مثل یک بهشت زندگی كنیم, از این بهتر! چرا قرآن كریم بهشت را آن ‌طور معرفی كرد، بعد فرمود، یك عده در دنیا هستند كه همان را می ‌زنند. اگر ما نه بی راهه برویم و نه راه كسی را ببندیم، كسی با ما اختلاف ندارد، ما هم با كسی كینه نداریم، این زندگی می ‌شود راحت! «ربّنا»، ﴿لا تَجْعَلْ فی‏ قُلُوبِنا غِلاًّ لِلَّذینَ آمَنُوا﴾، این كم كرامتی نیست! [1]. سوره حشر، آیه10. آپارات با کیفیت مناسب: https://aparat.com/v/hs9VX 📚 سخنرانی عمومی در دماوند تاریخ: 1396/06/27 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 سنّت الهی در وحدت 🔸 است، ما بیش از هر چیزی نیازمند به وحدتیم. مشكلات علمی را انسان می‌تواند با تدوین كتاب های علمی حل كند و در هیچ جا مخصوصاً در ایران اسلامی شما نمی ‌یابید كسانی كه نسبت به بی ارادت باشند. حالا ممكن است آن مقامات خاص ولایت و امامت را درست ارزیابی نكرده باشند؛ اما نسبت به اینها ارادتمندند. دوستی اینها را پیغمبر می ‌دانند ﴿قُلْ لا أَسْئَلُكُمْ عَلَیهِ أَجْرًا إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبی﴾[1] این را فخر رازی[2] گفته بسیاری از بزرگان اهل سنت گفتند این را هم قبول كردند برادران اهل سنت كه بیت مزد رسالت پیامبر است. خب وقتی ما یك دوست مشتركی داریم فرمایشات آنها، كلمات آنها، رهبری ها و هدایت های آنها برای همه ما خواهد بود. بنابراین ضمن حفظ آن معارف كلامی، ما وحدت خودمان را هم حفظ می كنیم. 🔸 چند بیان نورانی در نهج ‌البلاغه است كه وجود مبارك حضرت امیر ـ در یكی از نامه نوشت ـ فرمود در امت رسول گرامی (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) هیچ كس نیست «وَلَیسَ رَجُلٌ فَاعْلَمْ أَحْرَصَ عَلَى جَمَاعَةِ أُمَّةِ مُحَمَّدٍ وَأُلْفَتِهَا مِنِّی»[3] این امت «مِنِّی»؛ فرمود از من حریص ‌تر كه جامعه را یكسان نگه بدارد نمی ‌یابی! فرمود بیش از همه و پیش از همه من داعی دارم، این نسبت به دیگران كه او را قبول نداشتند مرقوم فرمود. این نامه‌ها را حتما در نهج ‌البلاغه ملاحظه بفرمایید، فرمود: «وَلَیسَ رَجُلٌ فَاعْلَمْ أَحْرَصَ عَلَى جَمَاعَةِ أُمَّةِ مُحَمَّدٍ وَأُلْفَتِهَا» آن حضرت «مِنِّی»، بعد در آن خطبه معروف دیگر كه فرمود: «وَ الْزَمُوا السَّوَادَ الْأَعْظَمَ فَإِنَّ یدَ اللَّهِ مَعَ الْجَمَاعَةِ»؛[4] فرمود از جامعه جدا نشوید، اختلاف نیندازید، اختلاف نكنید، داعی اختلاف نداشته باشید، در آنجا فرمود بدانید هیچ امتی با اختلاف به مقصد نمی‌ رسد! بعد یك بیانی دارد كه به ما می ‌فهماند این را حضرت آن علم به دارد، نه به تجارت تاریخی. فرمود: «وَ إِنَّ اللَّهَ سُبْحَانَهُ لَمْ یعْطِ أَحَداً بِفُرْقَةٍ خَیراً مِمَّنْ‏ مَضَى‏ وَ لَا مِمَّنْ‏ بَقِی»؛[5] فرمود ذات اقدس الهی هیچ امتی را با تفرقه خیر نداد، اگر دو نفر در یك روستا یا در یك بخش یا در یك شهر یا در یك شهرستان یا در یك استان یا در یك كشور خدای ناكرده با هم اختلاف داشته باشند ؛ فرمود خدای سبحان هیچ كسی را در اثر اختلاف خیر نداد، نه در گذشته نه در آینده. گذشته را حالا ممكن است انسان بر اساس تجربه ‌های تاریخی بیان كند، اما آینده چه؟ یعنی این است «وَ إِنَّ اللَّهَ سُبْحَانَهُ لَمْ یعْطِ أَحَداً بِفُرْقَةٍ» با تفرقه و اختلاف «خَیراً مِمَّنْ‏ مَضَى‏ وَ لَا مِمَّنْ‏ بَقِی». [1] . سوره شوری، آیه23. [2] . تفسیر الکبیر، ج27، ص596. [3] . نهج البلاغه، نامه78. [4] . نهج البلاغه، خطبه127. [5] . نهج البلاغه، خطبه176. 📚 سخنرانی در جمع طلاب شهرستان کامیاران تاریخ: 1385/01/26 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) هر شب سه بار مسواك می ‌زد: پیش از خواب، هنگام برخاستن برای مناجات شب و پیش از رفتن برای نماز صبح.[1] امام صادق (علیه السلام) می‌فرماید: رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) هر جمعه موهای زاید بدن خویش را می‌ زدود.[2] [1] . وَ كَانَص یسْتَاكُ كُلَّ لَیلَةٍ ثَلاثَ مَرَّاتٍ: مَرَّةً قَبْلَ نَوْمِهِ وَ مَرَّةً إِذَا قَامَ مِنْ نَوْمِهِ إِلَی وِرْدِهِ وَ مَرَّةً قَبْلَ خُرُوجِهِ إِلَی صَلاةِ الصُّبْحِ (مكارم الاخلاق، ص39). [2] . كَانَ رَسُولُ اللَّهِص یطْلِى الْعَانَةَ وَ مَا تَحْتَ الأَلْیتَینِ فِى كُلِّ جُمُعَةٍ (الكافى، ج6، ص507). 📚 مفاتیح الحیات ص 134. 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا