💠 مفاتیح الحیات
#شماره145
#فصل_پنجم
#نظافت_و_بهداشت
#سیره_پیامبر_در_نظافت_و_بهداشت
🔸 رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) سر و محاسنش را با سدر می شست[1] و برپایه روایتی آن حضرت (صلی الله علیه و آله و سلم) هنگام خواب مسواك را بالای سرش می نهاد تا پس از بیدار شدن ابتدا مسواك زند.[2]
امام صادق (علیه السلام) می فرماید: هرگاه رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) می خواست بخوابد مسواك می زد.[3]
[1] . وَ كَانَص إِذَا غَسَلَ رَأْسَهُ وَ لِحْیتَهُ غَسَلَهُمَا بِالسِّدْرِ (مكارم الاخلاق، ص32).
[2] . وَ رُوِىَ أَنَّهُص كَانَ لا ینَامُ إِلاَّ وَ السِّوَاكُ عِنْدَ رَأْسِهِ، فَإِذَا نَهَضَ بَدَأَ بِالسِّوَاکِ (مكارم الاخلاق، ص39).
[3] . وَ كَانَ رَسُولُ اللَّهِص یسْتَاكُ إِذَا أَرَادَ أَنْ ینَامَ... (مكارم الاخلاق، ص291).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 133 و 134.
🆔 @a_javadiamoli_esra
11.9M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 کرامت وحدت
🔸 بهترین دستوری كه دین به ما داده است، #اتحاد_و_با_هم_بودن است؛ هیچ وقت كینه كسی را در دل نداشته باشیم... .
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
👇👇👇👇👇
💠 کرامت وحدت
🔸 بهترین دستوری كه دین به ما داده است، #اتحاد_و_با_هم_بودن است؛ هیچ وقت كینه كسی را در دل نداشته باشیم. به ما خدای سبحان فرمود من بهشت را خلق كردم، بهشت خصوصیاتی دارد، شما جامعه تان را می توانید؛ #مثل_بهشت بسازید؛ این را در قرآن مشخص كرد، بهشت جایی است كه دیگر معادل ندارد. فرمود بهشت اوصافی دارد, مردانی دارد, طرز زندگی هست؛ شما می توانید در دنیا آن شهرتان, آن محلّتان را یك بهشت كوچك بسازید. فرمود در بهشت هیچ كسی با هم اختلاف ندارند؛ اگر چنانچه مطلبی هست، آرام حل می كنند، كینه كسی در دل نیست، فرمود: هیچ بهشتی ای با بهشتی دیگر كینه ندارد, اگر یك اختلاف باشد، حل می كنند، آنجا اختلافی در كار نیست.
🔸 فرمود، مردان با نماز, #مردان_الهی، جامعه خود را مثل بهشت می سازند؛ فرمود اینها می گویند: «ربّنا»، ﴿لا تَجْعَلْ فی قُلُوبِنا غِلاًّ لِلَّذینَ آمَنُوا﴾،[1] این را در دنیا می گویند! #مردان_الهی با خدا مناجات می كنند، میگویند خدایا كینه هیچ كسی را در دل ما قرار نده! یعنی ما می خواهیم؛ مثل یک بهشت زندگی كنیم, از این بهتر! چرا قرآن كریم بهشت را آن طور معرفی كرد، بعد فرمود، یك عده در دنیا هستند كه همان #حرف_بهشتی_ها را می زنند. اگر ما نه بی راهه برویم و نه راه كسی را ببندیم، كسی با ما اختلاف ندارد، ما هم با كسی كینه نداریم، این زندگی می شود راحت! «ربّنا»، ﴿لا تَجْعَلْ فی قُلُوبِنا غِلاًّ لِلَّذینَ آمَنُوا﴾، این كم كرامتی نیست!
[1]. سوره حشر، آیه10.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هفته_وحدت
#باز_نشر
آپارات با کیفیت مناسب:
https://aparat.com/v/hs9VX
📚 سخنرانی عمومی در دماوند
تاریخ: 1396/06/27
🆔 @a_javadiamoli_esra
سنت الهی.mp3
2.46M
💠 روز دوازدهم ماه #ربیع_الاول 1443
🔸 سنّت الهی در وحدت
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 سنّت الهی در وحدت
🔸 #هفته_وحدت است، ما بیش از هر چیزی نیازمند به وحدتیم. مشكلات علمی را انسان میتواند با تدوین كتاب های علمی حل كند و در هیچ جا مخصوصاً در ایران اسلامی شما نمی یابید كسانی كه نسبت به #اهل_بیت_علیهم_الصلاة_و_علیهم_السلام بی ارادت باشند. حالا ممكن است آن مقامات خاص ولایت و امامت را درست ارزیابی نكرده باشند؛ اما نسبت به اینها ارادتمندند. دوستی اینها را #اجر_رسالت پیغمبر می دانند ﴿قُلْ لا أَسْئَلُكُمْ عَلَیهِ أَجْرًا إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبی﴾[1] این را فخر رازی[2] گفته بسیاری از بزرگان اهل سنت گفتند این را هم قبول كردند برادران اهل سنت كه #دوستی_اهل بیت مزد رسالت پیامبر است. خب وقتی ما یك دوست مشتركی داریم فرمایشات آنها، كلمات آنها، رهبری ها و هدایت های آنها برای همه ما #مصباح_الهدایه خواهد بود. بنابراین ضمن حفظ آن معارف كلامی، ما وحدت خودمان را هم حفظ می كنیم.
🔸 چند بیان نورانی در نهج البلاغه است كه وجود مبارك حضرت امیر ـ در یكی از نامه نوشت ـ فرمود در امت رسول گرامی (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) هیچ كس نیست «وَلَیسَ رَجُلٌ فَاعْلَمْ أَحْرَصَ عَلَى جَمَاعَةِ أُمَّةِ مُحَمَّدٍ وَأُلْفَتِهَا مِنِّی»[3] این امت «مِنِّی»؛ فرمود از من حریص تر كه جامعه را یكسان نگه بدارد نمی یابی! فرمود بیش از همه و پیش از همه من داعی #وحدت دارم، این نسبت به دیگران كه او را قبول نداشتند مرقوم فرمود. این نامهها را حتما در نهج البلاغه ملاحظه بفرمایید، فرمود: «وَلَیسَ رَجُلٌ فَاعْلَمْ أَحْرَصَ عَلَى جَمَاعَةِ أُمَّةِ مُحَمَّدٍ وَأُلْفَتِهَا» آن حضرت «مِنِّی»، بعد در آن خطبه معروف دیگر كه فرمود: «وَ الْزَمُوا السَّوَادَ الْأَعْظَمَ فَإِنَّ یدَ اللَّهِ مَعَ الْجَمَاعَةِ»؛[4] فرمود از جامعه جدا نشوید، اختلاف نیندازید، اختلاف نكنید، داعی اختلاف نداشته باشید، در آنجا فرمود بدانید هیچ امتی با اختلاف به مقصد نمی رسد! بعد یك بیانی دارد كه به ما می فهماند این را حضرت آن علم به #سنت_الهی دارد، نه به تجارت تاریخی. فرمود: «وَ إِنَّ اللَّهَ سُبْحَانَهُ لَمْ یعْطِ أَحَداً بِفُرْقَةٍ خَیراً مِمَّنْ مَضَى وَ لَا مِمَّنْ بَقِی»؛[5] فرمود ذات اقدس الهی هیچ امتی را با تفرقه خیر نداد، اگر دو نفر در یك روستا یا در یك بخش یا در یك شهر یا در یك شهرستان یا در یك استان یا در یك كشور خدای ناكرده با هم اختلاف داشته باشند #هر_دو_از_خیر_محرومند؛ فرمود خدای سبحان هیچ كسی را در اثر اختلاف خیر نداد، نه در گذشته نه در آینده. گذشته را حالا ممكن است انسان بر اساس تجربه های تاریخی بیان كند، اما آینده چه؟ یعنی #سنت_الهی این است «وَ إِنَّ اللَّهَ سُبْحَانَهُ لَمْ یعْطِ أَحَداً بِفُرْقَةٍ» با تفرقه و اختلاف «خَیراً مِمَّنْ مَضَى وَ لَا مِمَّنْ بَقِی».
[1] . سوره شوری، آیه23.
[2] . تفسیر الکبیر، ج27، ص596.
[3] . نهج البلاغه، نامه78.
[4] . نهج البلاغه، خطبه127.
[5] . نهج البلاغه، خطبه176.
#ولادت_حضررسول_اکرم_ص
#اجر_رسالت
#هفته_وحدت
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سخنرانی در جمع طلاب شهرستان کامیاران
تاریخ: 1385/01/26
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره146
#فصل_پنجم
#نظافت_و_بهداشت
#سیره_پیامبر_در_نظافت_و_بهداشت
🔸 رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) هر شب سه بار مسواك می زد: پیش از خواب، هنگام برخاستن برای مناجات شب و پیش از رفتن برای نماز صبح.[1]
امام صادق (علیه السلام) میفرماید: رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) هر جمعه موهای زاید بدن خویش را می زدود.[2]
[1] . وَ كَانَص یسْتَاكُ كُلَّ لَیلَةٍ ثَلاثَ مَرَّاتٍ: مَرَّةً قَبْلَ نَوْمِهِ وَ مَرَّةً إِذَا قَامَ مِنْ نَوْمِهِ إِلَی وِرْدِهِ وَ مَرَّةً قَبْلَ خُرُوجِهِ إِلَی صَلاةِ الصُّبْحِ (مكارم الاخلاق، ص39).
[2] . كَانَ رَسُولُ اللَّهِص یطْلِى الْعَانَةَ وَ مَا تَحْتَ الأَلْیتَینِ فِى كُلِّ جُمُعَةٍ (الكافى، ج6، ص507).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 134.
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 وسعت دید
🔸 این دینی که از آسمان آمده که برای یک متر جا در مسجد آیه نازل می کند، برای اقتصاد ما، رفاه ما، جامعه ما آیه نازل نمی کند؟! اینکه فرمود: ﴿تَفَسَّحُوا فِی الْمَجَالِسِ﴾،[1] این یک قید در خصوص آن مورد هست و گرنه دخیل نیست. #دید_وسیع داشته باشید، تنگ نظر نباشید. اگر خواستید در حوزوی علم باشد، برای همه بخواهید. اگر برای دانشگاهی خواستید، برای همه بخواهید. اگر کار و اشتغال بخواهید تنها برای خودمان و فرزندانمان نخواهیم. خدایا! برای هر جوانی کار، برای هر جوانی همسر، برای هر جوانی شغل! این دید، #دید_دینی ماست. در مدینه این دید تقویت شده، همه فهمیدند که انسان وقتی خدای سبحان مشکلات او را حلّ می کند که او در صدد حلّ مشکل #جامعه_بشری باشد. این است که خدا فرمود: ﴿مَا هِی إِلاّ ذِكْرَی لِلْبَشَرِ﴾[2] نه «ذکریٰ للمسلمین»، «ذکریٰ للموحّدین»، چه رسد «ذکریٰ للشیعه»! حصر هم کرد، فرمود این #حقوق_بشر است. حالا شما چه کار دارید ما چه کار داریم که فلان شخص مسلمان است یا کافر! او که ﴿خُذُوهُ فَغُلُّوه﴾ را که تعطیل نکرده است، فرمود شما می خواهید راحت زندگی کنید این #عقل_و_عدل را برای همه بخواهید، این آرامش را برای همه بخواهید. تبلیغ بکنید، ﴿یعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَ الْحِكْمَةَ وَ یزَكِّیهِمْ﴾،[3] اینها سرجایش محفوظ است؛ اما در آن مرحله، این فُسحت دید و وسعت دید را هم داشته باشید. آن مراحل بعدی را هم که خدا درِ جهنم را نبسته است. آنجا هم ﴿خُذُوهُ فَغُلُّوهُ ٭ ثُمَّ الْجَحِیمَ صَلُّوهُ﴾،[4] سر جای خود محفوظ است؛ ولی شما بخواهید راحت باشید، به دیگران جا بدهید. بخواهید راحت باشید، تنها برای فرزندانتان دعا نکنید.
🔸 در روایتی وجود مبارک حضرت یعنی رسول خدا (علیه و علی آله آلاف التّحیة و الثّناء) دید یکی از اصحاب دعا می کند. حضرت فرمود چرا می گویی پیغمبر و من؟ بگو #جمیع_بشر را، جمیع انسان ها را خدایا مورد رحمت قرار بده! فرمود: «تَحَجَّرْتَ وَاسِعاً».[5] شما [شاید] دیدید دشت های وسیع بیابان های وسیع کسی که قدرت اداره آنها را ندارد، یک گوشه آن را سنگچین میکند، این حق التّحجیری که در فقه مطرح است همین است. در اماکن عمومی که مباهات است یک وقت کسی بخواهد مقداری از آن را بگیرد، تحجیر می کند؛ یعنی یک چند متر دورش را سنگ چین می کند. این حجرچینی، این سنگ چینی را می گویند حق تحجیر، این شخص اوّل این حق التّحجیر را که اولویت است مالک می شود، بعد اگر احیا کرد خود زمین را هم مالک می شود؛ این کتابی که در فقه ماست به نام کتاب تحجیر، همین است. حضرت فرمود: «لَقَدْ تَحَجَّرْتَ وَاسِعاً»؛ این دشت وسیع #رحمت_الهی را سنگ چین کردی، گفتی خدایا! پیغمبر را بیامرز، مرا بیامرز! لذا در بعضی از ادعیه پایان دعا این است که خدایا! هر کس نفس می کشد به او عنایت بکن! این راحت می شود. الآن هر جا شما می بینید در اثر این استکبار جهانی یا جنگ بلاواسطه است یا جنگ مع الواسطه، نجات آنها را انسان از خدا بخواهد، از همین قبیل است. پس فرمود: ﴿تَفَسَّحُوا﴾ در دینتان، ﴿تَفَسَّحُوا﴾ در علمتان، ﴿تَفَسَّحُوا﴾ در فکرتان تا شما راحت باشید. اگر دیگران این حد قابل قبول زندگی را داشته باشند، شما راحت تر به سر می برید.
[1]. سوره مجادله، آیه11.
[2]. سوره مدثر، آیه31.
[3]. سوره بقره، آیه129.
[4]. سوره حاقة, آیات30 و 31.
[5]. المجازات النبویة، ص359.
#رحمت_الهی
#حقوق_بشر
#هفته_وحدت
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه مجادله جلسه 15
تاریخ: 1396/11/21
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره147
#فصل_پنجم
#نظافت_و_بهداشت
#نظافت_و_بهداشت_عمومی
🔸 رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) از ادرار زیر درخت میوه دار و یا سر راه نهی فرمود.[1]
امام سجاد (علیه السلام) فرمود: برای دستشویی رفتن از این مكان ها پرهیز شود: كنار رودها، راه های عبور و مرور، زیر درختان میوه و جاهایی كه مورد لعنت است مانند جلوی دَرِ خانه ها. در روایت دیگر آمده است: خدا لعنت كند كسی را كه در زیر سایبان ها تغوّط می كند.[2]
[1] . نَهَیص أَنْ یبُولَ أَحَدٌ تَحْتَ شَجَرَةٍ مُثْمِرَةٍ أَوْ عَلَی قَارِعَةِ الطَّرِیقِ (الفقیه، ج4، ص424).
[2] . و قَالَ رَجُلٌ لِعَلِىِّ بْنِ الْحُسَینِع أَینَ یتَوَضَّأُ الْغُرَبَاءُ؟ فَقَالَ: یتَّقُونَ شُطُوطَ الأَنْهَارِ وَ الطُّرُقَ النَّافِذَةَ وَ تَحْتَ الأَشْجَارِ الْمُثْمِرَةِ وَ مَوَاضِعَ اللَّعْنِ، فَقِیلَ لَهُ: وَ أَینَ مَوَاضِعُ اللَّعْنِ؟ قَالَ: أَبْوَابُ الدُّورِ وَ فِى خَبَرٍ آخَرَ لَعَنَ اللَّهُ الْمُتَغَوِّطَ فِى ظِلِّ النُّزَّل... (الفقیه، ج1، ص25).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 134.
🆔 @a_javadiamoli_esra