💠 ایمان کامل
🔸 یکی از این #کلمات_جامع رسول اکرم (علیه و علی آله آلاف التّحیة و الکرم) این است، فرمود سه چیز است که اگر در انسانی باشد ایمان او کامل است: یکی اینکه «إِذَا رَضِی لَمْ یدْخِلْهُ رِضَاهُ فِی إِثْمٍ وَ لَا بَاطِلٍ». دوم اینکه «إِذَا غَضِبَ لَمْ یخْرِجْهُ الْغَضَبُ مِنَ الْحَقِّ». سوم اینکه «إِذَا قَدَرَ لَمْ یتَعَاطَ مَا لَیسَ لَه»؛[1] فرمود اگر انسان راضی شد در حال رفاه است، در حال سرور است، در حال نشاط است، این نشاطش او را از حق وارد باطل نکند، در ایام تمکّن، در ایام رفاه و در ایام جوانی وارد مرز باطل نشود. دوم اینکه اگر عصبانی شد، این غضب او را از حق خارج نکند، چیزی که نباید بگوید نگوید، چیزی که نباید بخورد نخورد و مانند آن. سوم اینکه اگر به قدرتی رسید، به پستی رسید، از حد خود تعدی و تجاوز نکند. این سه کلمه در عین حال که مختصر است هم #مشکلات_فردی ما را حل می کند هم #مشکلات_نظام ما را حل می کند. اگر مسئولین ما به این جمله سوم عمل کنند هیچ مشکلی پیش نمی آید، اگر خود ما به آن جمله اول و دوم عمل کنیم هیچ مشکلی پیش نمی آید، این یک بخش از بیانات نورانی رسول اکرم بود.
🔸 بخش دیگر آن این است که مردم خواهان عزت هستند، خواهان قدرت هستند، قوت اند و خواهان بینیازی هستند. فرمود اگر کسی خواست نزد مردم عزیز باشد، با تقوا باشد: «مَنْ أَحَبَّ أَنْ یكُونَ أَعَزَّ النَّاسِ فَلْیتَّقِ اللَّه» در جامعه ما چطور است؟ اگر کسی واقعاً پرهیزکار بود نزد ما خیلی عزیز است، ما گرچه خودمان آلوده باشیم، ولی به پاکان احترام میگذاریم. فرمود اگر کسی خواست در جامعه #عزیز_ترین مردم باشد #با_تقوا_ترین مردم باشد و اگر کسی خواست قدرت داشته باشد به مرکز قدرت تکیه کند و آن خداست: «مَنْ أَحَبَّ أَنْ یكُونَ أَقْوَی النَّاسِ فَلْیتَوَكَّلْ عَلَی اللَّه» چون در قرآن دارد: ﴿مَنْ یتَوَکلْ عَلَی اللّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ﴾،[2] «وَ مَنْ أَحَبَّ أَنْ یكُونَ أَغْنَی النَّاسِ فَلْیكُنْ بِمَا فِی یدِ اللَّهِ أَوْثَقَ مِنْهُ بِمَا فِی یدِهِ»؛[3] فرمود اگر کسی بخواهد توانگر باشد، روح بینیازی در او باشد به آنچه نزد خداست اطمینان او بیش از آن مقدار باشد که در دست مردم است، این روح بینیازی در انسان ایجاد میکند، این هم یک سلسله از بیانات جامع آن حضرت بود.
🔸 بخش دیگر بیان نورانی آن حضرت این است فرمود #نشانه_عقل آن است که انسان از دار فریب و دار غرور جاخالی کند «مِنْ عَلَامَاتِ الْعَقْلِ التَّجَافِی عَنْ دَارِ الْغُرُورِ وَ الْإِنَابَةَ إِلَی دَارِ الْخُلُودِ وَ التَّزَوُّدَ لِسُكْنَی الْقُبُورِ وَ التَّأَهُّبَ لِیوْمِ النُّشُور»؛[4] فرمود نشانه عقل و فرزانگی این است که انسان از عالمی که #عالم_فریب است جاخالی کند. تجافی آن حالتی است دیدید اگر مأمومی در نماز جماعت دیر رسید به رکعت دوم امام رسید امام مشغول خواندن تشهد است مأموم روی انگشت های پا و روی دست ها آماده برخاستن است، این حالت را می گویند حالت #تجافی. فرمود انسان عاقل از دنیا چنین حالتی دارد؛ یعنی آماده برخاستن است، آماده فرار است، نچسبید به دار غرور، هر چه انسان را فریب می دهد دنیاست.
[1]. الكافی (ط ـ الإسلامیة)، ج2، ص239.
[2]. سوره طلاق، آیه3.
[3]. تحف العقول، ص27.
[4]. إرشاد القلوب إلى الصواب (للدیلمی)، ج1، ص45؛ بحار الأنوار (ط ـ بیروت)، ج74، ص176.
#روح_بی_نیازی
#تجافی
#هفته_وحدت
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1376/04/12
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 الطاف خفیه الهی
▫️ جریان شهادت #آیت_الله_حاج_آقا_مصطفی فرزند بزرگ امام بزرگوار (رضوان الله تعالی علیهما) ... حادثه بسیار تلخی بود. امام (رضوان الله علیه) فرمودند این از #الطاف_خفیه است، چون كسانی كه در آن روزها در قم حضور داشتند بلكه در ایران، مستحضر بودند رشد انقلاب، شكوفایی انقلاب، سرعت انقلاب و شتاب انقلاب از همان مجالس سوگ و ماتم آیت الله مرحوم #حاج_آقا_مصطفی فرزند امام (رضوان الله تعالی علیه) بود.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 خطبه های نماز جمعه
تاریخ: 1388/08/01
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره149
#فصل_پنجم
#نظافت_و_بهداشت
#نظافت_و_بهداشت_عمومی
🔸 زباله ها: رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) مي فرمايد: پارچه آلوده را از خانه هايتان بيرون گذاريد، چرا كه آن، خوابگاه و جايگاه پليدي و آلودگي است[1]؛ همچنين مي فرمايد: شب زباله ها را در خانه هايتان نگه نداريد كه جايگاه شيطان است.[2]
اميرمؤمنان (علیه السلام) مي فرمايد: رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) ما را به دفن چهار چيز فرمان داد: مو، دندان، ناخن و خون[3] و به فرموده امام صادق (علیه السلام): دفن كردن ناخن و موي چيده شده سنت است.[4]
[1] . أخْرِجُوا مِنْدِيلَ الغَمْرِ مِنْ بُيُوتِكُمْ، فإِنَّهُ مَبِيتُ الخَبِيثِ ومَجْلِسُهُ (الجامع الصغير، ج1، ص49).
[2] . لا تُبَيِّتُوا الْقُمَامَةَ فِى بُيُوتِكُمْ، فَإِنَّهَا مَقْعَدُ الشَّيْطَانِ (مكارم الاخلاق، ص425).
[3] . أَمَرَنَا رَسُولُ اللَّهِص بِدَفْنِ أَرْبَعَةٍ: الشَّعْرِ وَ السِّنِّ وَ الظُّفُرِ وَ الدَّمِ (كتاب الخصال، ص251).
[4] . يَدْفِنُ الرَّجُلُ أَظَافِيرَهُ وَ شَعْرَهُ إِذَا أَخَذَ مِنْهَا وَ هِىَ سُنَّةٌ (الفقيه، ج1، ص128).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 136.
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 جان جهان
🔸 رسول گرامی آن طوری كه بعضی از بزرگان درباره شخصیت او سخن گفتند به منزله #جان_این_جهان است، این جهان به منزله پیكر و مجاری ادراكی و تحریكی یك واحد است و وجود مبارك رسول گرامی (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) به مثابه #جان_این_پیكر است. #روح_كل این عالم است؛ لذا از كل عالم باخبر است و در كل عالم اثر دارد.
🔸 اگر بزرگانی گفتند انبیای پیشین به بركت وجود مبارك رسول گرامی به فلان مقام رسیده است ناظر به این تحلیل است و اگر فرمودند «كُنْتُ نَبِیاً وَ آدَمَ بَینَ الْمَاءِ وَ الطِّین»[1] ناظر به این تحلیل است و اگر فرمودند اول كسی كه در آن میثاق عمومی كه خدای سبحان از همه پیمان گرفت كه فرمود: ﴿أَ لَسْتُ بِرَبِّكُمْ قالُوا بَلی﴾[2] اول كسی كه گفت «قال بلی» من بودم[3] ناظر به همین است.
[1]. الأنوار فی مولد النبی صلى الله علیه و آله، ص2.
[2]. سوره اعراف، آیه172.
[3]. تفسیر القمی، ج1، ص246; «أَوَّلُ مَنْ سَبَقَ مِنَ الرُّسُلِ إِلَى بَلَى مُحَمَّدٌ ص».
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1385/01/3
🆔 @a_javadiamoli_esra
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
بیست و سومین #کنفرانس بین المللی #وحدت در مرکز اسلامی انگلیس با پیام حضرت آیه الله العظمی جوادی در ش
22.09M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 تصویری #پیام_موضوعی
موضوع: بیست و سومین کنفرانس بین المللی #وحدت در مرکز اسلامی لندن
🔸 تاريخ پخش پیام: 1400/08/01
لینک آپارات با کیفیت مناسب:
https://aparat.com/v/TJrgW
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
My Video- 17 rabi.mp3
4.65M
💠 صوتی #پیام_موضوعی
موضوع: بیست و سومین کنفرانس بین المللی #وحدت در مرکز اسلامی لندن
🔸 تاريخ پخش پیام: 1400/08/01
لینک آپارات با کیفیت مناسب:
https://aparat.com/v/TJrgW
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 تصویری #پیام_موضوعی موضوع: بیست و سومین کنفرانس بین المللی #وحدت در مرکز اسلامی لندن 🔸 تاريخ پ
💠 آیت الله العظمی جوادی آملی:
#علم_اسلامی که مبدأ و منتها و آغاز و انجام در آن هست، هرگز نه ستم می کند و نه در برابر ستم ساکت می نشیند.
🔸 بیست و سومین کنفرانس بین المللی وحدت در مرکز اسلامی انگلیس با پیام تصویری حضرت #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی امروز شنبه در شهر لندن انگلستان برگزار گردید.
🔸 آیت الله العظمی جوادی آملی در آغاز این پیام تصویری اظهار داشتند: از ذات اقدس الهی مسئلت می کنیم که توفیقی عطا کند تا وحدت بین المللی جهان اسلام بیش از پیش رونق بگیرد و چالش ها قدیم و جدید، سالف و آنف به خوبی شناخته شود و راهکار حلّ این چالش ها و اختلاف ها فهمیده شود و #توفیق_عمل به چیزی که به این چالش ها خاتمه می دهد به همگان مرحمت کند!
🔸 ایشان بیان داشتند: چالش جدیدی که دامنگیر جهان بشریت و همچنین دامنگیر امت اسلامی است چالش نو و تازه ای نیست، بلکه همان چالش های گذشته است؛ منتها عمیق تر و پهن تر و خطرناک تر شد؛ یکی #اختلاف_علمی و یکی #اختلاف_عملی است. در عمل اعتقاد به #توحید رخت بربست، #اخلاق رخت بربست، #عدل رخت بربست، رعایت #حقوق یکدیگر رخت بربست و مانند آن. آنچه در بخش عمل چالش ایجاد کرد ستم و جنگ های بین المللی است؛ منتها نیابتی، نه جنگ های رسمی و تفاوت فراوانِ فقر و غنا، بیکاری و کم کاری و ستمکاری و مانند آن در بخش های عملی است... .
متن کامل خبر:
http://news.esra.ir/
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
12.09M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠
تتمیم علوم🔸 ایام پربركت #وحدت را كه به مناسبت میلاد حضرت ختمی نبوّت و امام صادق (علیهما آلاف التحیة و الثناء) سامان پذیرفت تهنیت عرض می كنیم. اگر حضرت رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) چنین فرمود: «بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَكَارِمَ الْأَخْلَاق» این بیان نورانی تمثیل است و نه تعیین؛ یعنی ... . #میلاد_رسول_اکرم_ص_و_امام_صادق_ع #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی 👇👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
تتمیم علوم🔸 ایام پربركت #وحدت را كه به مناسبت میلاد حضرت ختمی نبوّت و امام صادق (علیهما آلاف التحیة و الثناء) سامان پذیرفت تهنیت عرض می كنیم. 🔸 اگر حضرت رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) چنین فرمود: «بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَكَارِمَ الْأَخْلَاق»[1] این بیان نورانی تمثیل است و نه تعیین؛ یعنی «بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَكَارِمَ الْأَخْلَاق, بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَكَارِمَ العُلوم, بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَكَارِمَ الحُقوق, بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَكَارِمَ الدِراسه, بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَقام الوِراثه» و مانند آن. این چنین نیست كه آن حضرت (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فقط برای #تكمیل_اخلاق آمده باشد, برای تكمیل علوم هم آمد، چون مهم ترین ره آورد او ﴿یعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ﴾, یك؛ ﴿وَ الْحِكْمَةَ﴾, دو؛ ﴿وَ یزَكِّیهِمْ﴾, سه؛ ﴿وَ یعَلِّمُكُمْ مَا لَمْ تَكُونُوا تَعْلَمُونَ﴾,[2] چهار ؛ این ره آورد تازه را در مكتب وحی باید یافت و نه جز آن؛ عصاره ره آورد چهارم این است كه وحی الهی چیزی به جامعه بشری می آموزد كه آنها نه تنها نمی دانند، بلكه نمی توانند بدون تعلیم وحیانی یاد بگیرند، چون «یعلّمُهم ما لاَ یعلمون» غیر از «یعلّمهم ما لم یكونوا یعرفون» یا «ما لم یکونوا یعلمون» است، وقتی ذات اقدس الهی به رسول خود می فرماید: ﴿وَ عَلَّمَكَ مَا لَمْ تَكُن تَعْلَمُ﴾[3] غیر از آن است كه بفرماید «علّمك ما لم تعلم» یا «ما لا تعلم». 🔸 یك انسان وارسته دسترسی به علمی دارد كه مقدور دیگران نیست. مستحضرید همان طوری كه #ریا در فقه اصغر باعث بطلان عبادت است, #هوا در فقه اكبر باعث كدر شدن آن علم است. بزرگان اهل معرفت گفتند: «فانّ قطرةً مِن هَوی النَفس مُكَدِّرُ بحراً مِن العِلم»[4] یك قطره از هوامداری و #هوس_پرستی, دریایی از علم را آلوده می كند. اگر كسی بحرالعلوم بود؛ ولی یك قطره در او خودخواهی و دعوت به خود بود، همان یک قطره دریایی از علم را آلوده می کند. [1]. بحارالانوار، ج16، ص210. [2]. سوره بقره, آیه151. [3]. سوره نساء, آیه113. [4]. ایقاظ النائمین، ص74. #میلاد_رسول_اکرم_ص_و_امام_صادق_ع #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی #باز_نشر آپارات با کیفیت مناسب: https://aparat.com/v/V24tg 📚 پیام به همایش بزگداشت آیت الله خوانساری رحمة الله علیه تاریخ: 1392/10/26 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra