💠 امیر عقل
🔹 حالا سفارشی از مرحوم بوعلی بخوانیم كه حدیثی را ایشان در آن #معراج_نامه آورده _كتابی دارد به نام معراج نامه_ كه وجود مبارك پیغمبر به حضرت امیر (سلام الله علیهما) دستوری می دهد. وقتی مرحوم بوعلی می خواهد از پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) تعریف بكند حكیمانه پیغمبر را معرفی می كند، وقتی میخواهد علی بن ابی طالب را معرف بكند حكیمانه معرفی می كند. من هیچ تعبیری از هیچ كسی ندیدم كه به عظمت تعبیر مرحوم بوعلی از وجود مبارك حضرت امیر باشد! وقتی می خواهد نقل كند كه حدیث را چه كسی به چه كسی گفته است، می گوید پیغمبری كه اشرف انسان ها و اعزّ انبیاست، به علی بن ابی طالب كه علی بن ابی طالب در بین خلق «كالمعقول بین المحسوس» است این چنین می گوید! یعنی الآن كه هفت میلیارد بشر روی زمین زندگی می كنند علی #عقل است این هفت میلیارد دست و پا و چشم و گوش, با اینكه خود مرحوم بوعلی و فارابی و ابوریحان جزء برجسته ترین افرادند. فرمود دیگران به منزله چشم و گوش اند كه عقل، اینها را #هدایت می كند؛ چشم كه قدرت تصدیق ندارد گوش كه قدرت تصدیق ندارد همه اینها را عقل #اداره می كند.
🔹 فرمود او در بین خلق مثل عقل است در بین حواس؛ او #عقل_محض است. به حضرت امیر چه گفت؟ گفت اگر مردم به عبادت ها مشغول هستند تو به #تفكر_عقلی مشغول باش، از دیگران سبقت می گیری.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه نور جلسه 2
تاریخ: 1390/07/19
🆔 @a_javadiamoli_esra
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 دیدار اساتید علوم عقلی با آیت الله العظمی جوادی آملی 🔸 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: بیست و یکمین گر
💠 آیت الله العظمی جوادی آملی:
🔸 #فلسفه_الهی، علوم مرده را زنده می کند و آن علم زنده را به حرکت در مسیر حق وا می دارد
▫️ آیت الله العظمی جوادی آملی در دوازدهمین گردهمایی اساتید علوم عقلی بیان داشتند: حکمت و فلسفه به دو قسم تقسیم شده است؛ فلسفه «نظری» و فلسفه «عملی». این تقسیم، به علم ربط دارد نه به عامل! هیچ شخصی نیست که فلسفه عملی با او کار نداشته باشد، همه شئون جامعه با فلسفه عملی سروکار دارد، اما وظیفه ای که فلسفه نظری به ویژه #فلسفه_الهی به عهده دارد و رسالت اصلی و اساسی آن محسوب می شود این است که علوم را هدایت، تکمیل و رهبری کند و علوم را از کفر نجات دهد.
▫️ معظم له اظهار داشتند: تأسیس فلسفه الهی برای تربیت و هدایت علوم است تا علوم را اسلامی کند چراکه فلسفه الهی ثابت می کند این نظام سپهری، مبدأ، غایت، نظم و نظام دارد؛ می گوید کل موجودات #تکلم_الهی است و نه کلام الهی؛ کلام قابل ضبط است و می تواند جدا از متکلم باشد اما تکلم وابسته مطلق به متکلم است و بدون متلکم تکلمی هم قابل تصور نیست.
مشروح بیانات:
http://news.esra.ir/
https://b2n.ir/j09774
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
هدایت شده از استاد مرتضی جوادی آملی
💠 سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی در همایش #روز_جهانی_فلسفه به همت خانه حکمت اصفهان
🔸 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: همایش #روز_جهانی_فلسفه به همت خانه حکمت با عنوان « فلسفه و زندگی» در روز شنبه 29/8/1400 در محل کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان برگزار گردید.
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🆔 @m_vaezjavadi
💠 مفاتیح الحیات
#شماره178
#فصل_پنجم
#نظافت_و_بهداشت
#بهداشت_روان
🔸 عوامل بيماري و مرگ دل
لهو و لعب: رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: سه چيز موجب قساوت دل مي شود. گوش سپردن به لهو، در پي شكار [تفريحي] رفتن و رفت و آمد به دربار سلطان.[1]
زيادي ثروت: اميرمؤمنان فرمود: زيادي ثروت موجب تباهي دين و قساوت دل مي شود.[2]
[1] . ثَلاثة يُقْسِينَ الْقَلْبَ: اسْتِمَاعُ اللَّهْوِ وَ طَلَبُ الصَّيْدِ وَ إِتْيَانُ بَابِ السُّلْطَانِ (الفقيه، ج4، ص366).
[2] . كَثْرَةَ الْمَالِ مَفْسَدَةٌ لِلدِّينِ مَقْسَاةٌ لِلْقُلُوب (تحف العقول، ص199).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 146.
🆔 @a_javadiamoli_esra
از علم تا عقل.mp3
546.8K
💠 روز شانزدهم ماه #ربیع_الثانی 1443
🔹 از علم تا عقل
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 از علم تا عقل
🔹 علم هدف نیست، #علم_نردبان_خوبی_است كه ما به عقل برسیم. فرمود این امثال را كه ما می زنیم ﴿تِلْكَ الْأَمْثَالُ نَضْرِبُهَا لِلنَّاسِ﴾، اما ﴿وَمَا یعْقِلُهَا إِلَّا الْعَالِمُونَ﴾ فرمود دانشمندان نردبان به دست هستند هنوز به مقصد نرسیدند. عالِم حوزوی و دانشگاهی مادامی كه عالِم و دانشمند است و درس خوانده است به مقصد نرسیده است، بلکه نردبانی در دست اوست؛ اگر این نردبان را گرفت و بالا رفت و #عاقل شد به مقصد رسیده است.
🔹 فرمود ما عالِم نمی خواهیم ما #عاقل می خواهیم ﴿وَمَا یعْقِلُهَا إِلَّا الْعَالِمُونَ﴾؛ این چنین نیست كه علم هدف باشد.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه روم جلسه 7
تاریخ: 1391/11/11
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مقاله علمی پژوهشی
🔸 چگونگی امتداد یافتن فلسفه به علوم در فلسفه اسلامی با تأکید بر تقریر آیتالله جوادی آملی
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: به مناسبت روز جهانی فلسفه، به بازنشر مقاله ای با عنوان «چگونگی امتداد یافتن فلسفه به علوم در فلسفه اسلامی با تأکید بر تقریر #حضرت_آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی که در نشریه علمی پژوهشی حکمت اسراء به چاپ رسیده است می پردازیم:
در چکیده این مقاله علمی پژوهشی آمده است:
▫️ مسئله اساسی پژوهش حاضر پاسخ گویی به این پرسش است که ازنظر فلسفه اسلامی، امتداد و بسط فلسفه به علومِ ناظر به زندگی چگونه رخ می دهد و فلسفه چگونه در تولید و تولد نظریه های علمی نقش آفرینی می کند. این مقاله می کوشد با روش توصیفی ـ تحلیلی، ضمن بازخوانی آن دسته از مباحث فلسفۀ اسلامی (با توجه ویژه به تقریر #حضرت_آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی) درباره رابطه فلسفه و علوم، ابتدا مهم ترین ابعادِ دیدگاه #فلسفه_اسلامی را دربارۀ رابطۀ فلسفه و علوم توصیف کند و سپس با تحلیل منطقی نکتههای این دیدگاه، دلالت ها، ظرفیت ها و افق گشایی های آن را دربارۀ چگونگی امتداد فلسفه به علوم آورده ایم.
متن کامل:
http://news.esra.ir
https://b2n.ir/h91861
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره179
#فصل_پنجم
#نظافت_و_بهداشت
#بهداشت_روان
🔸 عوامل بیماری و مرگ دل
نگاه به بخیل: امیرمؤمنان فرمود: نگاه به بخیل قلب را سخت می كند.[1]
گفت و گوی بی حاصل: امیرموٴمنان (علیه السلام) فرمود: از گفت و گوی بی حاصل و دشمنی برحذر باشید كه آن دو قلب ها را بیمار می كنند.[2]
عشق غیر الهی: امیرمؤمنان (علیه السلام) فرمود: هركس به چیزی عشق [زمینی] بورزد چشمش كور و دلش بیمار گردد.[3]
[1] . النَّظَرُ إِلَی الْبَخِیلِ یقْسِى الْقَلْب (تحف العقول، ص214).
[2] . إِیاكُمْ وَ الْمِرَاءَ وَ الْخُصُومَةَ؛ فَإِنَّهُمَا یمْرِضَانِ الْقُلُوبَ عَلَی الإِخْوَانِ (الكافى، ج2، ص300).
[3] . مَنْ عَشِقَ شَیئاً أَعْشَی بَصَرَهُ وَ أَمْرَضَ قَلْبَهُ (نهج البلاغة، خطبهٴ 109).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 146.
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 جلد سی و پنجم کتاب #رحیق_مختوم آماده انتشار شد
🔸 به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء: جلد 35 کتاب ارزشمند «رحیق مختوم»؛ شرح حکمت متعالیه، اثر گرانقدر #حضرت_آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی، با همکاری پژوهشگاه علوم وحیانی معارج و مرکز بین المللی نشر اسراء، آماده انتشار شد.
جلد سی و پنجم از مجموعه مجلدات کتاب #رحیق_مختوم، به شرح بخش پنجم از جلد هشتم کتاب شریف اسفار اربعه #ملا_صدرا می پردازد. در این مجلد به «ﺍﺣﻮﺍﻝ ﻣﺨﺘﺺ ﺑﻪ ﻧﻔﻮﺱ ﺣﻴﻮﺍﻧﻲ» پرداخته شده است.
علاقهمندان به تهیه آثار آیتالله العظمی جوادی آملی میتوانند به سایت www.nashresra.ir مراجعه کنند.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
عهد با قادر مطلق.mp3
1.04M
💠 روز هفدهم ماه #ربیع_الثانی 1443
🔹 عهد با قادر مطلق
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 عهد با قادر مطلق
🔹 كار به دست یك نفر است! اگر خدا بخواهد خیری به شما برساند كسی نمی تواند جلویش را بگیرد، بخواهد شما را به عذابی تأدیب كند كسی نمی تواند جلویش را بگیرد؛ خیر و شرّ به دست خداست!
🔹 خداوند سبحان فرمود: ﴿أَوْفُوا بِعَهْدِی أُوفِ بِعَهْدِكُمْ﴾؛ در صورتی كه شما به #عهد_الهی وفا كنید من هم به عهدم وفا می كنم. شما به عهدتان وفادار باشید؛ شما تعهد كردید كه صحنه را ترك نكنید، صحنه را رها نكنید، از پیغمبر رو برنگردانید! این عهد خداست، عهد خدا مورد سؤال است.
كسی كه عهد خدا را بشكند لعنت خدا نصیب اوست؛ خدای سبحان كسانی را كه ﴿ینقُضُونَ عَهْدَ اللَّهِ﴾ لعنت کرده است؛ اینها عهد الهی است، هم #وفای_به_عهد واجب است، هم ناقض عهد الهی مورد لعن خداست.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه احزاب جلسه 7
تاریخ: 1392/01/28
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره180
#فصل_پنجم
#نظافت_و_بهداشت
#بهداشت_روان
🔸 عوامل بیماری و مرگ دل
تكرار گناه و همنشینی با ثروتمندان خوشگذران: رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: چهار چیز دل را می میراند: گناه روی گناه و زیادی گفت و گو با زنان و در افتادن با احمق، بدین گونه كه تو بگویی و او بگوید، در حالی كه به خیر تن ندهد و همنشینی با مردگان. پرسیدند: ای رسول خدا! مردگان كیان اند؟ فرمود: هر توانگر خوشگذران.[1]
[1] . أَرْبَعٌ یمِتْنَ الْقَلْبَ: الذَّنْبُ عَلَی الذَّنْبِ وَ كَثْرَةُ مُنَاقَشَةِ النِّسَاءِ یعْنِی مُحَادَثَتَهُنَّ وَ مُمَارَاةُ الأَحْمَقِ، تَقُولُ وَ یقُولُ وَ لا یرْجِعُ إِلَی خَیرٍ أَبَداً وَ مُجَالَسَةُ الْمَوْتَی. فَقِیلَ لَهُ: یا رَسُولَ اللَّهِ! وَ مَا الْمَوْتَی؟ قَالَ: كُلُّ غَنِىٍّ مُتْرَف (كتاب الخصال، ص228).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 147.
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 کانال دروس حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در پیام رسان های اجتماعی:
1️⃣ تلگرام Telegram:
https://t.me/esratvtelegram
2️⃣ ایتا Eitaa:
https://eitaa.com/a_javadiamoli_doross
3️⃣ سروش Soroush:
https://splus.ir/a_javadiamoli_doross
💠 سرای آزمون
🔹 سلامت #امتحان است، بیماری امتحان است؛ منتها ما عادت کردیم بیماری را ابتلا می دانیم ولی سلامت را ابتلا نمی دانیم؛ ولی در #فرهنگ_قرآن مطابق با آیات سوره «فجر» آن که در بیمارستان بستری است او مبتلا به مرض است، آن که در کارگاه خود مشغول کار است یا در پژوهشکده مشغول تحقیق است یا در مدرس مشغول درس و بحث است او مبتلا به سلامت است؛ «مبتلا» یعنی ممتحَن. بیان سوره مبارکه «فجر» این است که فرمود: ﴿فَأَمَّا الْإِنْسانُ إِذَا مَا ابْتَلاَهُ رَبُّهُ فَأَكْرَمَهُ وَ نَعَّمَهُ فَیقُولُ رَبِّی أَكْرَمَنِ﴾؛ ما بعضی ها را سالم قرار می دهیم، این #مبتلا_به_سلامت است یعنی ممتحَن به سلامت است، در کلاس امتحان نشسته است، این می گوید خدا مرا گرامی داشت یا مالی به او می دهیم، قدرتی به او می دهیم، منزلتی به او می دهیم، تمکّنی به او می دهیم، او می گوید خدا مرا گرامی داشت و اگر کسی را به جهت مقابل او امتحان کردیم، می گوید خدا مرا اهانت کرد: ﴿ وَ أَمَّا إِذَا مَا ابْتَلاَهُ فَقَدَرَ عَلَیهِ رِزْقَهُ فَیقُولُ رَبِّی أَهَانَن﴾ این دو تا فرضیه را ذکر می کند، بعد هر دو را نفی می کند، می فرماید: ﴿كَلَّا﴾.
🔹 ما اگر به کسی نعمت دادیم، او را تکریم نکردیم، او را #امتحان کردیم! تکریم در قیامت است، برای اینکه معلوم نیست که او از این نعمت چگونه استفاده می کند، او از این قدرت چگونه استفاده می کند! پس هر چه را خدا به ما داد آزمون است و هر چه را هم که به ما نداد آزمون است تا یکی را به شکر بیازماید و دیگری را به صبر بیازماید.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه قمر جلسه 14
تاریخ: 1396/02/18
🆔 @a_javadiamoli_esra