eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
12.2هزار دنبال‌کننده
5.3هزار عکس
1.9هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 کانال دروس معظم له @a_javadiamoli_doross ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 عبادت ستم ستیز 🔹 نماز ما، دستور را می ‌دهد، برای اینکه ما در نماز می‌ گوییم: ﴿اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِیمَ﴾ خدایا را به ما نشان بده! این یک توضیح دو جانبه می‌ خواهد که قرآن هر دو بخش آن را به عهده گرفته است. اینها چه کسانی هستند که خدا به آنها راه راست را نشان داد؟ ﴿اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِیمَ﴾ را مشخص کرد، فرمود: ﴿صِرَاطَ الَّذِینَ أَنْعَمْتَ عَلَیهِمْ﴾، این ﴿أَنْعَمْتَ عَلَیهِمْ﴾ چه کسانی هستند؟ 🔹 ما دو تا بخش کمبود داریم که این را مشخص کنند: یکی اینکه آن چه کسانی هستند؟ یکی اینکه راهشان چیست؟ چون این راه، راه جغرافیایی که نیست. در نماز هر شب و هر روز می‌ خوانیم: ﴿اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِیمَ ٭ صِرَاطَ الَّذِینَ أَنْعَمْتَ عَلَیهِمْ﴾، در سوره مبارکه «نساء» فرمود: «مُنعَم علیهم»، هستند: ﴿فَأُولئِكَ مَعَ الَّذِینَ أَنْعَمَ اللّهُ عَلَیهِم مِنَ النَّبِیینَ وَ الصِّدِّیقِینَ وَ الشُّهَدَاءِ وَ الصَّالِحِینَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفِیقاً﴾، پس «مُنعَم علیهم»، انبیا و اولیا و صلحا و شهدا و اینها هستند. راهشان چیست؟ در قرآن کریم راه اینها را هم مشخص کرد؛ موسای کلیم عرض کرد خدایا! ﴿رَبِّ بِمَا أَنْعَمْتَ عَلَی فَلَنْ أَكُونَ ظَهِیراً لِّلْمُجْرِمِینَ﴾؛ خدایا به پاس آن نعمتی که به من دادی من ! 📚 درس اخلاق تاریخ: 1396/11/26 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 دیدار پدر چهار شهید عراقی با آیت الله العظمی جوادی آملی 🔸 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حاج حیدر ابولیث، شیخ قبیله زیداوی بصره که چهار فرزند خود را در راه خدمت به از دست داده است، با حضور در بیت آیت الله العظمی جوادی آملی با معظم له دیدار کرد. 🔸 آیت الله العظمی جوادی آملی در این دیدار در سخنانی با ذکر مصائب کربلا و ثواب خدمت به و مجاهدت در راه زنده نگه داشتن ، از این خانواده عراقی دلجویی و برای آنان از خداوند صبر طلب کردند. 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 آداب نوشیدن با دست شسته: رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) می ‌فرماید: دستانتان را بشویید، آن گاه در آن‌ها آب بنوشید، چرا كه هیچ ظرفی پاكیزه ‌تر از دست نیست.[1] [1] . اغْسِلُوا أیدِیكُمْ ثُمَّ اشْرَبُوا فِیها، فَلَیسَ مِنْ إناءٍ أطْیبَ مِنَ الیدِ (الجامع الصغیر، ج1، ص184). 📚 مفاتیح الحیات ص 161. 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 یک کتاب علمی و درسی است/ اُنس با این کتاب شریف برای همه لازم است 👇👇👇👇👇
💠 یک کتاب علمی و درسی است/ اُنس با این کتاب شریف برای همه لازم است 🔸 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی به روال هفته های قبل، در جلسه درس خارج فقه روز چهارشنبه (1400.09.24)، بخشی از درس را به مباحث اخلاقی اختصاص دادند و با اشاره به فرازهایی از ادعیه اظهار داشتند: معمولاً دعاها محور اصلی شان طلب مغفرت و آمرزش و امثال ذلک است، اما صحیفه سجادیه یک کتاب علمی و درسی است؛ در عین حال که طلب مغفرت و امثال ذلک می خواهد، راه ذکر می کند، دلیل ذکر می کند و حقایق را بیان می کند. 🔸 ایشان ادامه دادند: مثلاً الآن پیش ما انسان فصل اخیرش ناطق است؛ «جوهر جسم نام حساس متحرک بالإرادة ناطق» این ناطق را ما فصل اخیر می دانیم، اما در (ع) ناطق فصل اخیر نیست بلکه «حامد» فصل اخیر است؛ یعنی اگر انسان ناطق بود ولی خدا را حمد نکرد انسان نیست! مسلماً حضرت که نمی خواهد به کسی اهانت کند و بد بگوید! بلکه می گوید اگر کسی نداند این نعمت از کیست و این نعمت را بجا صرف نکند و لساناً نگوید «الحمد لله رب العالمین» بله! او «حیوان ناطق» است اما انسان نیست، چون فصل اخیر انسان، حامد بودن و حمید بودن است. 🔸 معظم له خاطرنشان کردند: در دعای اول که دعای حمد است می فرماید اگر امتی یا جامعه ای نعمت ها را صرف بکنند و خدا را حمد نکنند «وَ لَوْ کَانُوا کَذَلِکَ لَخَرَجُوا مِنْ حُدُودِ الْإِنْسَانِیَّةِ إِلَی حَدِّ الْبَهِیمِیَّةِ فَکَانُوا کَمَا وَصَفَ فِی مُحْکَمِ کِتَابِهِ: ﴿إِنْ هُمْ إِلَّا کَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ سَبِیلًا﴾»؛ این یک دعای مصطلح نیست، عقلی است. می گوید اگر کسی حیوان ناطق بود، نعمت های را صرف کرد، اما نگفت یعنی معتقد نبود که این نعمت از کجا آمده و چگونه باید صرف بکند، انسان نیست. او ناطق است، اما انسان نیست! بیشتر بخوانید: https://b2n.ir/j83779 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 فیض آزادی 🔹 آنچه برای همه ما مهم است قبل از نجات دیگران آن است كه خود را آزاد بكنیم؛ چیزی بهتر از نیست! ذات اقدس الهی پیغمبر خاتم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) را در كتاب های انبیای گذشته (علیهم السلام) به این وصف معرفی كرد كه ﴿یضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَ اْلأَغْلالَ الَّتی كانَتْ عَلَیهِمْ﴾؛ یعنی پیغمبر خاتم (علیه و علی آله آلاف التحیة والثناء) دست و بال جامعه بشری را باز می ‌كند، آن غل ها و آن زنجیرها را از دست و بال باز می ‌كند؛ این بهترین وصف است! هیچ نعمتی به اندازه نعمت آزادی نیست و هیچ عذابی هم به اندازه سلب آزادی نیست! 🔹 ذات اقدس الهی وقتی جهنم را معرفی می ‌كند، به آن سلب آزادی آن هم اشاره می‌ كند؛ می ‌فرماید جهنم نه تنها جای سوختن است بلكه جای سلب آزادی است؛ فرمود درهای جهنم بسته است. باز بودن در، آزادی است، انسان می ‌كند؛ ولو جهنمی نمی ‌تواند از جهنم بیرون برود ولی در جهنم هم بسته است. درباره بهشت هیچ بهشتی حاضر نیست از بهشت بیرون برود و هیچ كسی هم حق ندارد بدون اجازه وارد بهشت بشود، ولی مع ذلك خدا می ‌فرماید درهای بهشت باز است؛ این باز بودن در هم نعمتی است روی نعمت های بهشت، چه اینكه بسته بودن در جهنم هم عذابی است روی عذاب ها! 📚 سخنرانی عمومی تاریخ: 1374/02/12 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 سر نکشیدن ظرف: رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) می ‌فرماید: از سر مشك [و ظروفی مانند پارچ] آب ننوشید[1]؛ و نیز فرمود: بسان چارپایان آب ننوشید. با دستانتان بیاشامید كه بهترین ظرف‌ های شمایند.[2] [1] . نَهَی (صلی الله علیه و آله و سلم) عَنِ اخْتِنَاثِ الأَسْقِیة (معانی الاخبار، ص281). [2] . نَهَی أَنْ یشْرَبَ الْمَاءُ كَمَا تَشْرَبُ الْبَهَائِمُ وَ قَالَ اشْرَبُوا بِأَیدِیكُمْ، فَإِنَّهُ أَفْضَلُ أَوَانِیكُم (الفقیه، ج4، ص10). 📚 مفاتیح الحیات ص 161. 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 آیت الله العظمی جوادی آملی در دیدار رئیس دانشگاه تهران: 🔸 طرزی این عزیزان دانشجو را تربیت کنید که اراده حفظ و آبادانی کشور را داشته باشند 👇👇👇👇👇
💠 به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء: سید محمد مقیمی، رئیس و هیئت همراه با حضور در بیت حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی با معظم له دیدار و گفتگو کردند. 🔸 حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در این دیدار در سخنانی بیان داشتند: و که از برنامه های مهم شما در دانشگاه است، سفارشی نیست و با موعظه حل نمی ‌شود! «عقلانیت» را الهیات فلسفه همراهی می کند و از آن تعریف ارائه می دهد. 🔸 ایشان ادامه دادند: ما یک فلسفه و حکمت عملی داریم که با مردم و جامعه سروکار دارد و مردم و افراد را تربیت می ‌کنند، اما الهیات فلسفه یا فلسفه نظری داریم که می‌ خواهد علوم را تربیت کند؛ یعنی برخلاف فلسفه عملی، طب را تربیت می‌ کند نه طبیب را، در واقع ، علم را تربیت می ‌کند نه عالم را و رهبری علوم را برعهده دارد. 🔸 معظم له خاطرنشان کردند: الهیات فلسفه، همه علوم را در قالب اضلاع یک مثلث می بیند؛ نیز این مسئله را تایید می کند که هر موجود و پدیده ای در این جهان در قالب اضلاع سه گانه قابل بررسی است؛ چه کسی آن را خلق کرد؟ چگونه آن را خلق کرد؟ و چرا آن را خلق کرد؟ اما غرب این مثلث را مثله کرد، علم غربی تنها چیستی و چگونگی اشیاء و پدیده ها را مورد مطالعه قرار می دهد و به مبدأ و غایت آنها کاری ندارد، در نتیجه، غرب علم را به تبدیل کرد، نتیجه این علم مرده می شود آن جنگ های جهانی و این که هر روزه شاهد آن هستیم. 🔸 آیت الله العظمی جوادی آملی تاکید داشتند: دانشگاه را اسلامی می کند و دانش را اسلامی می کند و اسلامی بودن معلوم، وابسته به آن اضلاع سه گانه است، خروجی چنین دانشگاهی می شود دانشجویان عزیزی که پس از خروج از دانشگاه می‌ گویند چه کسی جذب من می شود؟! من قدرت و تولید و حرکت دارم، نه اینکه چه کسی مرا جذب می کند؟! دانشجویی که خود دنبال جذب دیگران است نه اینکه بخواهد دیگران او را جذب کنند. 🔸 معظم له در بخش پایانی سخنان خود به مساله علمی از کشور اشاره کردند و ابراز داشتند: و حفظ کشور یک مساله فطری و دینی است، هر وقت دیدیم عزیزی از این نخبگان علمی از کشور مهاجرت کرد بر ما سخت گذشت، باید در دانشگاه ها طرزی این عزیزان دانشجو را تربیت کنید که اراده حفظ کشور و آبادانی کشور را داشته باشند و به جای جذب شدن در سازمان ها یا کشورهای دیگر، خود به دنبال جذب دیگران و شروع یک حرکت در راستای باشند. ▫️ در ابتدای این دیدار، رئیس دانشگاه تهران، گزارشی از رویکردها و برنامه های جدید دانشگاه تهران خدمت معظم ‌له ارائه نمود. منبع: http://news.esra.ir/ 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 رضای محبوب 🔸 ‌این چهارده نفر اگر یک بیانی را وجود مبارک حضرت امیر فرمود، همان بیان را وجود مبارک حضرت حجّت هم دارد... . 👇👇👇👇👇
💠 رضای محبوب 🔸 ‌این چهارده نفر اگر یک بیانی را وجود مبارک حضرت امیر فرمود، همان بیان را وجود مبارک حضرت حجّت هم دارد، چون اگر ما خواستیم ببینیم، چیست؟ اگر فرمایش حضرت امیر را داشته باشیم، می ‌فهمیم که وجود مبارک ولیّ عصر هم چه چیزی می‌ خواهد بفرماید. وجود مبارک حضرت امیر فرمود؛ مردانی تربیت می ‌شوند که ‌اینها «الْآمِنُونَ» هستند، «الْمُطْمَئِنُّونَ» هستند، «الَّذِینَ یسْقَوْنَ مِنْ كَأْسٍ لا لَغْوٌ فِیها وَ لا تَأْثِیم‏»، «أُولَئِكَ شِیعَتُنَا وَ أَحِبَّتُنَا وَ مِنَّا وَ مَعَنَا أَلَا هَا شَوْقاً إِلَیهِم‏»، ‌این علی است! می ‌گوید دلم می ‌خواهد، شیعیانم را ببینم! این حرف، هم هست، حضرت آه می‌ کشد، می ‌گوید ‌ای کاش من شیعیانم را می ‌دیدم، دوستانم را می ‌دیدم! 🔸 نه بی راهه برویم و نه راه کسی را ببندیم، ‌این راه باز است، آن را قرآن به همه ما ـ به لطف الهی ـ داد؛ امّا باید بکوشیم، دومی ‌را پیدا بکنیم. فرمود من دو تا نور دارم: یک نور دارم که راه را نشان می ‌دهد، یک نور دارم می‌گویم تا کجا برو و چه چیزی را ببین! فرمود یک نوری است که ﴿یجْعَلْ لَكُمْ نُوراً تَمْشُونَ بِه﴾، این نور اول است، ‌این است. یک نور دیگری در قرآن معرفی کرده است، فرمود: ﴿یهْدِی اللَّهُ لِنُورِهِ﴾؛ یعنی «الی نوره» آن هدف است. 🔸 شدن، شدن، شدن، ‌این است، ولیّ شدن ‌این راه است. وقتی امیرمؤمنان صریحاً می ‌گوید، من مشتاق شیعیان هستم، ‌این کم حرف است؟ ما به جایی برسیم که امام زمان بگوید؛ من مشتاق دیدن فلان کس هستم! ‌این راه باز است. نه امام باید باشد نه امامزاده، یک طلبه ساده می ‌تواند با ولوی و نبوی و علوی و فاطمی‌ بودنش، ‌این راه را برود. آپارات: https://aparat.com/v/ZPaLx 📚 سخنرانی در جمع طلاب تاریخ: 1395/11/07 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 سرّ رضا 🔹 حضرت امیر فرمود: من دوستی داشتم برادری داشتم که در چشمان من خیلی بزرگ بود، من او را بزرگ می‌ دیدم؛ او نه امام بود و نه امامزاده؛ نه پیغمبر بود و نه پیغمبرزاده. همین حرف در بخش ‌هایی از خطبه‌ ها در کلمات قصار و اینها هست؛ فرمود: «عَظُمَ الْخَالِقُ فِی أَنْفُسِهِمْ فَصَغُرَ مَا دُونَهُ فِی أَعْینِهِم‏»، بعد در آن کلمه قصار دارد که «كَانَ لِی فیما مَضی اَخٌ فی الله و کان یعظِمُه فی عَینی صِغَرُ الدنیا فی عَینِه»؛ او در چشمان من بزرگ بود، من وقتی که او را می ‌دیدم یک مرد با عظمت و بزرگ را می ‌دیدم. چرا او در چشمان من بزرگ بود؟ چون دنیا در چشم او کوچک بود، خب این حرف حضرت حجت هم هست. اگر ما این ‌طور باشیم نه تنها ما را می ‌بیند، بلکه ما را به عظمت می ‌بیند، پس این راه دارد. 🔹 پس اگر ما حضرت را ببینیم، زیارت است، ثوابی هم ممکن است داشته باشد؛ اما این مهم نیست، مهم آن است که حضرت ما را ببیند، آن هم نگاه تشریفی و ؛ آدم می ‌شود ! اینکه تلاش بکنیم حضرت را ببینیم، این، مقام نیست، باید تلاش بکنیم تا حضرت ما را ببیند و اگر خواستیم ببینیم که چیست و برنامه حضرت چیست، برنامه حضرت قرآن است و نهج البلاغه؛ اینها یک نور هستند. 📚 درس خارج فقه نکاح جلسه 169 تاریخ: 1395/10/22 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 طلا نبودن ظرف: رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) می ‌فرماید: كسی كه در ظرف طلا و نقره غذا می‌ خورد یا نوشیدنی می ‌آشامد در شكم خود آتش دوزخ را غرغره می‌ كند.[1] از سمت دستگیره ظرف ننوشیدن: رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) می ‌فرماید: آب را از سمت دستگیره آن ننوشید، چرا كه محل جمع شدن چرك و آلودگی است.[2] [1] . إنَّ الّذى یأْكُلُ أو یشْرَبُ فى آنِیةِ الْفِضَّةِ وَالذَّهَبِ إنَّمَا یجَرْجِرُ فى بَطْنِهِ نَارَ جَهَنَّمَ (الجامع الصغیر، ج1، ص320). [2] . لا یشْرَبَنَّ أَحَدُكُمُ الْمَاءَ مِنْ مُجَاوِرِ عُرْوَةِ الإِنَاءِ، فَإِنَّهُ مُجْتَمَعُ الْوَسَخِ (مكارم الاخلاق، ص424). 📚 مفاتیح الحیات ص 162. 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 مسیحیت مصلوب 🔹 الآن ما در آستانه هستیم که عید مسیحی ‌هاست. وجود مبارك عیسای مسیح را پیامبر اسلام و ائمه (علیهم السلام) به خوبی شناختند و به ما معرفی كردند. در مكتب ما از ائمه (علیهم السلام) رسیده است كه وجود مبارك فرمود نه تنها به كسی جراحت و ظلم وارد نكنید، بلكه اگر كسی مجروح شد و شما او را درمان نكردید شریك جُرم كسی هستید كه او را مجروح كرده است: «اِنّ التّاركَ شِفاء المجروح مِن جُرحِهِ شریكٌ لِجارحِهِ». 🔹 چنین دینی الآن در اسارت آمریكاست, چنین دینی الآن زنجیری شده است؛ آمریكا نه تنها بسیاری از كشورها را به بند كشیده, را به بند كشیده, دین مسیح را زنجیری كرده, انجیل مسیح (سلام الله علیه) را كرده است! 📚 دیدار جمعی از مهمانان خارجی با حضرت استاد تاریخ: 1392/10/07 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 شكسته نبودن محل نوشیدن: امام كاظم (علیه السلام) می‌ فرماید: از جای شكسته ظرف آب ننوشید، چرا كه قرارگاه شیطان است؛ آشامیدن آب را با بِسمِ الله بیاغازید و با الحَمْدُ لله پایان دهید.[1] [1] . سُئِلَ عَنْ حَدِّ الإِنَاءِ، فَقَالَ: حَدُّهُ أَنْ لا تَشْرَبَ مِنْ مَوْضِعِ كَسْرٍ إِنْ كَانَ بِهِ، فَإِنَّهُ مَجْلِسُ الشَّیطَانِ، وَ إِذَا شَرِبْتَ سَمَّیتَ وَ إِذَا فَرَغْتَ حَمِدْتَ اللَّه‏ (مكارم الاخلاق، ج5، ص152ـ151). 📚 مفاتیح الحیات ص 162. 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 تمدن دینی 🔹 دین به ما گفته است شما یک ملّت متدین و متمدّن باشید که تمدّنتان را همان تدینتان فراهم بکند؛ این خواسته دین است. برای این کار که خواسته اصلی و اصیل دین است، چندین کار انجام شد که دو کار، عنصر محوری این تمدّن و تدین است: یکی اینکه مکتبِ جامع سه عنصر را به ما داد و یکی اینکه خلقتِ جامع این سه عنصر را به ما داد؛ یعنی ساختار هستی ما با سه عنصر سامان پذیرفت و قرآن ما هم با سه عنصر، دین ما را معرفی کرد. آن عناصر سه‌گانه عبارت از این است که ما می‌خواهیم، چون بدون قانون نمی ‌شود عمل کرد؛ می‌ خواهیم که قانون به عمل بیاید و نیروی داور و می ‌خواهیم که این عمل را با آن قانون بسنجد، اگر مطابق بود پاداش بدهد و اگر مخالف بود کیفر بدهد. 🔹 یعنی بدون این سه عنصر، جامعه ‌ای متمدّن نخواهد بود. قانون حتمی است، اجرای قانون حتمی است، سنجش اینکه اجرا مطابق با قانون است یا نه هم حتمی است. این کار هم در ماست و هم قرآن اینها را تبیین کرده است. اگر قانون باشد و اجرا نشود یا اگر اجرا بشود و کسی نباشد که تطبیق کند بین آن قانون و این اجرا، این تمدن حاصل نمی ‌شود. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1396/06/02 🆔 @a_javadiamoli_esra