💠 رفعت مؤمنان
🔹 فرمود رسول من! یك عدّه می آیند كه فقط حرف های خودشان را بزنند نه اینكه حرف تو را بشنوند اما آنها كه می آیند حرف های تو را بشنوند #سلام ما را به آنها برسان! وقتی می خواهی درس بگویی مجلس تعلیم كتاب و حكمت داشته باشی، اینها كه آمدند حرف های خدا و پیامبر را بشنوند اول به آنها سلام كن: ﴿وَإِذَا جَاءَكَ الَّذِینَ یؤْمِنُونَ بِآیاتِنَا فَقُلْ سَلاَمٌ عَلَیكُمْ كَتَبَ رَبُّكُمْ عَلَی نَفْسِهِ الرَّحْمَةَ﴾. آن اوساط از مستمعان، سلام را از تو تلقّی می كنند اما اوحدی از مستمعان، سلامِ مرا از زبان تو تلقّی می كنند.
🔹 این چنین نیست كه انسان نیرزد یا نتواند سلام خدا را تلقّی كند، انسان به جایی می رسد كه می تواند #سلام_خدا را به دیگری برساند! ما به سیدالشهداء چه میگوییم؟ می گوییم: «اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّه» این سلام خودمان است؛ گاهی هم می گوییم: «عَلَیْکَ مِنّی سَلامُ الله»؛ این كم مقام نیست، به حضرت عرض میكنیم من آمدم #سلام_خدا را به شما عرض كنم! همه اینها درس است؛ خب چه كسی ما را به اینجا رسانده؟ چطور شده كه ما این #لیاقت را پیدا كردیم كه سلام خدا را بخواهیم به سیدالشهداء برسانیم؟ این هم به بركت خود آنهاست.
🔹 پس مؤمن این قدر را دارد و این دستور هست كه اگر #خودش_را_نبیند و در حوزه نورانیت آنها وارد بشود، سلام خدا را تلقّی می كند (یك) و به پیشگاه سالار شهیدان تقدیم می كند (دو): «عَلَیْكَ مِنّی سَلامُ اللهِ اَبَداً ما بَقیتُ وَبَقِیَ اللَّیْلُ وَ النَّهار» و این #مقام آن قدر شیرین است كه عرض می كنیم خدایا این را از ما نگیر: «وَلا جَعَلَهُ اللهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّى لِزِیٰارَتِكُمْ». این هست، حالا ما خودمان را رایگان می فروشیم مطلب دیگر است!
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه نور جلسه 30
تاریخ: 1390/09/25
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره262
#فصل_هشتم
#زینت_و_آراستگی
#بوی_خوش_و_آرایش
🔸 رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) می فرماید: استشمام بوی خوش از سنت من است و هر كس از سنت من روی گرداند از من نیست[1]؛ نیز می فرماید: روز جمعه خود را خوش بو كنید، هرچند از شیشه عطر همسرانتان باشد[2] و نیز می فرماید: بخشش را بپذیرید و بهترین بخشش عطر و بوی خوش است؛ هم سبکبار است و هم خوش بو.[3]
[1] . فَخَرَجَ رَسُولُ اللَّهِ ... ثُمَّ قَالَ: مَا بَالُ أَقْوَامٍ مِنْ أَصْحَابِى... لا یشَمُّونَ الطِّیبَ... وَ أَشَمُّ الطِّیبَ... فَمَنْ رَغِبَ عَنْ سُنَّتِى فَلَیسَ مِنِّى (الكافى، ج5، ص496).
[2] . لِیتَطَیبْ أَحَدُكُمْ یوْمَ الْجُمُعَةِ وَ لَوْ مِنْ قَارُورَةِ امْرَأَتِهِ (الكافى، ج6، ص511).
[3] . اقْبَلُوا الْكَرَامَةَ وَ أَفْضَلُ الْكَرَامَةِ الطِّیبُ أَخَفُّهُ حَمْلاً وَ أَطْیبُهُ رِیحاً (تحف العقول، ص60؛ مستدرك الوسائل، ج8، ص398).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 186.
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 سیاست بازان
🔹 حضرت امیر (سلام الله علیه) آن طوری که در #خطبه_قاصعه آمده است فرمود که شما در جریان انبیای گذشته باشید؛ ابراهیمی (علی نبینا و آله و علیه السلام) بود آمده انقلابی کرده رهبر انقلاب بوده بعد انبیای ابراهیمی آمدند حکومتی تشکیل دادند بعد چه شد؟ آن روز دو امپراطوری ابر قدرت روی زمین حکمرانی می کردند یکی کسراهای ایران بودند یکی هم قیصرهای روم؛ فرمود همین قیاصره یعنی قیصرهای روم همین اکاسره یعنی کسراهای ایران، آمدند این #حکومت_ اسلامی را هضم کردند بلع کردند و حاکمان دین را به بند کشیدند، فرمود می دانید اینها با پیغمبرزاده ها چه کردند؟ با فرزندان ابراهیم خلیل چه کردند؟ این چنین نیست اینها که گفتند مثلاً دین از سیاست جداست، اگر این آتش بس یک طرفه را کسی قبول کرد، آنها هم قبول کنند! حالا ساده اندیشی باور کرد که دین از سیاست جداست، مگر سیاست قهار خود را از دین جدا می داند؟! میگوید دین «الا و لابد» باید نوکر و برده من باشد و آن طوری فتوا بدهد که من می خواهم!
🔹 کدام قهاری به مقصد رسیده است و گفت همان طوری که دین از سیاست جداست، سیاست هم از دین جداست؟! کدام قهاری به مقصد رسیده است و گفت همان طوری که علم از سیاست جداست، سیاست هم از علم جداست؟! اینها به اندیشمندان می گفتند طرزی بفهمید که ما می خواهیم، به عالمان دین شناس می گفتند طرزی فتوا بدهید که ما می طلبیم؛ #هرگز_سیاست_از_دین_جدا_نبود، گرچه ساده اندیشان دین را از سیاست جدا کردند. هر وقت این سیاست مداران قهار به مقصد رسیدند دین را به بند کشیدند؛ #سلمان_رشدی_ها، در هر عصری بودند! پس این چنین نیست که اگر آتش بس یک جانبه را ساده لوحانه کسی قبول کرد آن سیاست باز قهار هم بپذیرد. مگر تاریخ نخواندید؟ مگر اینها مسلط نشدند؟ مگر پست های کلیدی را خودشان نگرفتند؟ مگر چاربیداری را به بچه های پیغمبرها ندادند؟ فرمود چرا ما را تنها می گذارید، ما که آمدیم شما را زنده کردیم!
#سالروز_فتوای_تاریخی_امام_خمینى_ره_علیه_سلمان_رشدى
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سخنرانی عمومی
تاریخ: 1378/12/12
🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بهترین راه برای معرفی علی بن ابی طالب، بیان نورانی خود حضرت در نهج البلاغه است
💠 پیام به هفتمین کنفرانس امام علی علیه السلام در ایتالیا
🔸 تاریخ پخش: یک شنبه ۱۳ فوریه
لینک آپارات:
https://aparat.com/v/eNX2O
منبع:
http://news.esra.ir/
https://b2n.ir/w92313
#نهج_البلاغه
#شناخت_امام
#آزادی_دین_و_مردم
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره263
#فصل_هشتم
#زینت_و_آراستگی
#بوی_خوش_و_آرایش
🔸 امام رضا می فرماید: مستحب است كه مرد در روز جمعه خود را با بهترین بوی خوش، خوش بو کند.[1]
رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) با بهترین عطر خود را خوش بو می كرد و آن مشك و عنبر است.[2]
[1] . یسْتَحَبُّ أَنْ یعْتَمَّ الرَّجُلُ یوْمَ الْجُمُعَةِ... وَ یتَطَیبَ فَیدَّهِنَ بِأَطْیبِ دُهْنِهِ (الفقیه، ج1، ص425ـ426).
[2] . كَانَص یتَطَیبُ بِذُكُورِ الطِّیبِ وَ هُوَ الْمِسْكُ وَ الْعَنْبَرُ (مكارم الاخلاق، ص34).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 186.
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 ثقل ولایت
🔸 وجود مبارک امیرالمؤمنین که می فرماید: «لَوْ أَحَبَّنِی جَبَلٌ لَتَهَافَت» اگر کوه بخواهد ولای علی و #محبت_علی را داشته باشد متلاشی می شود... .
👇👇👇👇👇
💠 ثقل ولایت
🔸 وجود مبارک امیرالمؤمنین که می فرماید: «لَوْ أَحَبَّنِی جَبَلٌ لَتَهَافَت» اگر کوه بخواهد ولای علی و #محبت_علی را داشته باشد متلاشی می شود، این معنای ابتدایی و میانی دارد که مرحوم سید رضی(رضوان الله علیه) آن را در شرح نهج البلاغه خود بعد از بیان کردن این جمله به عنوان شرح ذکر فرمود؛ یعنی اگر کوه، #محبت_علی_بن_ابی_طالب (سلام الله علیه) را داشته باشد مبتلا به رخدادهای تلخ خواهد شد، حکومت های اموی ها و مروانی ها و عباسی های روزگار با او درگیر می شوند، این باید این بلاها را تحمل بکند و متهافت و متلاشی می شود «لَوْ أَحَبَّنِی جَبَلٌ لَتَهَافَت»، این معنای ابتدایی برای این حدیث است.
🔸 اما معنای دقیق این حدیث نورانی این است که وجود مبارک حضرت امیر که عِدل قرآن است مطابق بخش پایانی سوره مبارکه «حشر» سخن می گوید، اگر خدای سبحان فرمود: ﴿لَوْ أَنْزَلْنا هذَا الْقُرْآنَ عَلی جَبَلٍ لَرَأَیتَهُ خاشِعَاً مُتَصَدِّعَاً مِنْ خَشْیةِ اللّهِ﴾ #حقیقت_ولایت هم این چنین است، #حقیقت_امامت هم این چنین است، کوه اگر بخواهد ولایت را و امامت را تحمل کند مقدور کوه هم نیست.
📚 سخنرانی عمومی
تاریخ: 1386/09/08
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 جان نبی
🔸 ما در جریان سید الشهداء (سلام الله علیه) این را مکرر می شنیدیم در غالب سخنرانی های بزرگان ما بود و در کتاب های ما هست که «حُسَینٌ مِنِّی وَ أَنَا مِنْ حُسَینٍ». این را ما این طور فکر می کردیم که ... .
👇👇👇👇👇
💠 جان نبی
🔸 ما در جریان سید الشهداء (سلام الله علیه) این را مکرر می شنیدیم در غالب سخنرانی های بزرگان ما بود و در کتاب های ما هست که «حُسَینٌ مِنِّی وَ أَنَا مِنْ حُسَینٍ». این را ما این طور فکر می کردیم که فرمود: «حُسَینٌ مِنِّی»، چون حسین بن علی نوه آن حضرت است و فرمود: «أَنَا مِنْ حُسَینٍ»، چون اسلام حدوثش به #برکت_حضرت_رسول (صلی الله علیه و آله و سلم) است و بقای آن به برکت #کربلای_امام حسین است. بعد دیدیم این تعبیر درباره وجود مبارک امام مجتبی هم هست، بعد دیدیم این تعبیر در بیانات نورانی رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) درباره علی بن ابی طالب (سلام الله علیه) هم هست: «عَلِی مِنِّی وَ أَنَا مِنْ عَلِی». قول معصوم است، به هر حال رسول خداست؛ مستحضرید وجود مبارک حضرت لبان مطهّرش معصوم است فعل و قولش معصوم است؛ فرمود: «عَلِی مِنِّی وَ أَنَا مِنْ عَلِی»، سند این هم همین #آیه_مبارک_مباهله است. درباره امام مجتبی و امام حسین با تحلیلی باید گفت؛ اما ﴿وَ أَنْفُسَنَا وَ أَنْفُسَكُمْ﴾ یعنی ما #یک_حقیقت هستیم. بعدها «حُسَینٌ مِنِّی» و «حَسَنٌ مِنِّی» گفته شد چون اینها #یک_نور هستند، وگرنه سند اصلی درباره #علی_بن_ابی_طالب است: ﴿وَ أَنْفُسَنَا وَ أَنْفُسَكُمْ﴾.
🔸 این «بهال» یک #معجزه_خالده است؛ امروز هم اگر کسی این قدرت را داشته باشد می تواند مباهله کند؛ یعنی این هست منتها آن روح طیب و طاهر و مقتدر کم است! #مباهله معجزه خالده است؛ امروز هم اگر کسی آن هنر را داشته باشد می تواند در اثبات حقانیت علی و اولاد علی مباهله کند؛ ﴿ثُمَّ نَبْتَهِل فَنَجْعَلْ لَعْنَةَ اللّهِ عَلَی الْكَاذِبِینَ﴾. همان حرفی که بزرگ مسیحی ها گفت که این دعا سلسله کوه را متلاشی می کند؛ الآن هم هست!
آپارات:
https://aparat.com/v/OQ6GE
#میلاد_مولا_امیرالمؤمنین_علیه_السلام
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1397/06/15
🆔 @a_javadiamoli_esra
هدایت شده از استاد مرتضی جوادی آملی
💠 همایش ملی ابومنصور احمد بن علی بن ابیطالب طبرسی مشهور به شیخ طبرسی از علمای قرن پنجم و ششم هجری بهصورت مجازی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائم شهر برگزار میشود.
🔹 تاریخ: ۲۷ بهمن ساعت 10 صبح
لینک پخش از سامانه مجازی:
https://el.esra.ir/ch/darseaakhlaghostadm.javadi
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🆔 @m_vaezjavadi
💠 کعبه حق
🔸 درباره علی بن ابی طالب (صلوات الله و سلامه علیه) طبق بیان نورانی حضرت رسول (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) آمده است: «عَلِی مَعَ الْحَقِّ وَ الْحَقُّ مَعَ عَلِی یدُورُ مَعَهُ حَیثُمَا دَار» #علی_با_حق_است. این حق مداری علی بن ابی طالب طوری است که ضمیر «یدُورُ» به حق بر می گردد نه به علی؛ «عَلِی مَعَ الْحَقِّ وَ الْحَقُّ مَعَ عَلِی»، «یدُورُ» این حق، مدار علی بن ابی طالب، «حَیثُمَا دَار» علی بن ابی طالب!
🔸 توضیح مطلب این است که #حق_مطلق ذات أقدس الهی است، حقِ در جهان امکان به نام دین، احکام، حِکَم و معارف اعتقادی، همه اینها که حق اند از خدای سبحان اند ولی در مقام تشخیص، در مقام اثبات، در مقام استدلال که ما بخواهیم بفهمیم این حق که از طرف خدا آمده است چیست، #معیارِ این، علی بن ابی طالب است؛ یعنی هر کاری که حضرت کرد نشانه حق بودن آن است، هر کاری که نکرد نشانه باطل بودن آن است.
🔸 در جریان حضرت امیر ما این چنین می گوییم: «عَلِی مَعَ الْحَقِّ وَ الْحَقُّ مَعَ عَلِی یدُورُ مَعَهُ حَیثُمَا دَار»؛ ضمیر «یدُورُ» به حق برمیگردد یعنی «یدورُ حق، مدار علی حیثما دار»، وگرنه این تعبیر درباره عمّار هم آمده است که «عَمَّارٌ مَعَ الْحَقِّ وَ الْحَقُّ مَعَ عَمَّارٍ یدُورُ مَعَهُ حَیثُ دَار»؛ درباره عمار، ضمیر به عمار برمیگردد یعنی عمار حق محور است هر جا حق است عمار تابع آن است؛ اما درباره حضرت امیر، حق، #علی_مدار است، زیرا ما قبل از اهل بیت، قانون نوشته ای نداریم و کتاب و کتیبه ای نداریم که برنامه های آنها را با این کتاب و کتیبه مقابله کنیم؛ ما هیچ تشخیصی نداریم که چه چیزی دین است و چه چیزی غیر دین، مگر اینکه از #قول و #فعل و #سیره اهل بیت بفهمیم.
🔸 قرآن کریم خطوط کلی دین را بیان کرده که به منزله #قانون_اساسی است اما تبیین حدود آن، تشریح اجزا و شرایط آن و تحلیل حدود و ثغور آن به وسیله #اهل_بیت_علیهم_السلام است؛ ما بخواهیم بفهمیم چه واجب است چه واجب نیست، چه حلال است چه حلال نیست، چه مکروه است چه مکروه نیست، به وسیله #قول و #فعل این ذوات قدسی می فهمیم.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 پیام به کنگره بازخوانی ابعاد شخصیتی امام علی (علیه السلام)
تاریخ: 1398/10/21
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره264
#فصل_هشتم
#زینت_و_آراستگی
#بوی_خوش_و_آرایش
🔸 امام رضا (علیه السلام) همواره از بخور عود هندی تازه و سپس از گلاب و مشك استفاده می كرد.[1]
امام كاظم (علیه السلام) می فرماید: روز جمعه با بهترین عطرها خود را خوش بو كنید.[2]
امام صادق (علیه السلام) می فرماید: عطر مردان پربو و كم رنگ ولی عطر زنان پررنگ و كم بو باشد.[3]
[1] . أَنِّى كُنْتُ أَرَاهُ یتَبَخَّرُ بِالْعُودِ الْهِنْدِىِّ النِّىءِ وَ یسْتَعْمِلُ بَعْدَهُ مَاءَ وَرْدٍ وَ مِسْكاً (مكارم الاخلاق، ص43). [شاید بتوان گفت رواج دود كردن اسپند در جامعه اسلامی از این احادیث برگرفته شده است].
[2] . ... تَطَیبُوا بِأَطْیبِ طِیبِكُمْ یوْمَ الْجُمُعَةِ (عیون اخبار الرضاع، ج1، ص279).
[3] . طِیبُ الرِّجَالِ مَا ظَهَرَتْ رَائِحَتُهُ وَ خَفِىَ لَوْنُهُ وَ طِیبُ النِّسَاءِ مَا ظَهَرَ لَوْنُهُ وَ خَفِىَ رَائِحَتُهُ (دعائم الاسلام، ج2، ص166).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 186.
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 علم نافع
🔹به ما دستور دادند چه در نماز چه بعد از نماز از ذات اقدس الهی #علم_نافع طلب بکنیم: «اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُكَ عِلْماً نَافِعاً».
#علم_نافع گاهی به لحاظ معلوم است، گاهی به لحاظ اثرگذاری خود علم. گاهی انسان چیزهایی را یاد می گیرد که فقط اطلاع است، نه علم؛ موضوعی داشته باشد، محمولی داشته باشد، نسبتی داشته باشد، کارآیی داشته باشد نیست. این همان است که مرحوم کلینی نقل کرد که وجود مبارک حضرت وقتی وارد محفلی شد دید عده ای دور کسی جمع شدند، حضرت فرمود چه خبر است؟ گفتند این علامه است، فرمود علم او چیست؟ گفتند این نسّابه است؛ این وقایع ایام جاهلیت را می داند قبایل را می شناسد، حضرت فرمود: «ذَاكَ عِلْمٌ لَا یضُرُّ مَنْ جَهِلَهُ وَ لَا ینْفَعُ مَنْ عَلِمَه». پس گاهی نافع بودن علم به لحاظ معلوم است؛ سِحر و شعبده و جادو و این گونه از علوم، علوم نافع نیست.
🔹 بخش دیگر علمی است نافع ولی در اثر اینکه جهالت، فرمانروای درون است، این علم را به منزله حاکم معزول قرار می دهد. این علم دارد، فقط در گوشه ذهن او بایگانی شده است، لذا به ما گفتند بگویید: «أَعُوذُ بِكَ مِنْ عِلْمٍ لَا ینْفَعُ». #علم_غیر_نافع یا در اثر آن است که معلومش سودآور نیست یا در اثر این است که خود علم کارآیی ندارد. اما #علم_الهی هر دو کمال را دارد؛ یعنی هم معلوم آن سودآور است و هم خود علم کارآیی دارد، لذا ما علمی را میخواهیم که #علم_الهی باشد؛ این علم یقیناً #با_عمل_همراه_است.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1395/09/25
🆔 @a_javadiamoli_esra
هدایت شده از استاد مرتضی جوادی آملی
هم اکنون:
همایش ملی شیخ طبرسی
سخنرانی حجت الاسلام و المسلمين مرتضی جوادی آملی
لینک پخش از سامانه مجازی:
https://el.esra.ir/ch/darseaakhlaghostadm.javadi
🆔 @m_vaezjavadi
💠 مفاتیح الحیات
#شماره265
#فصل_هشتم
#زینت_و_آراستگی
#بوی_خوش_و_آرایش
🔸 پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) و امام حسین (علیه السلام) و امام باقر (علیه السلام) پیوسته با برگ نیل خضاب می كردند.[1]
راوی گوید: امام باقر (علیه السلام) را دیدم كه با حنای سرخ پررنگ خضاب می كرد.[2]
امام رضا (علیه السلام) می فرماید: خوب است كه مرد هر روز از عطر و بوی خوش بهره گیرد و اگر نتوانست، یك روز در میان و اگر نتوانست، هر جمعه.[3]
[1] . كَانَ النَّبِىُّص وَ الْحُسَینُ بْنُ عَلِىٍّع وَ أَبُو جَعْفَرٍ مُحَمَّدُ بْنُ عَلِىٍّع یخْتَضِبُونَ بِالْكَتَمِ (الفقیه، ج1، ص122).
[2] . رَأَیتُ أَبَا جَعْفَرٍع یخْتَضِبُ بِالْحِنَّاءِ خِضَاباً قَانِیاً (الكافى، ج6، ص482).
[3] . لا ینْبَغِى لِلرَّجُلِ أَنْ یدَعَ الطِّیبَ فِى كُلِّ یوْمٍ، فَإِنْ لَمْ یقْدِرْ فَیوْمٌ وَ یوْمٌ لا، فَإِن ْلَمْ یقْدِرْ فَفِى كُلِّ جُمُعَةٍ وَ لا یدَعْ ذَلکَ (عیون اخبار الرضاع، ج1، ص279ـ280).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 187.
🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 پیام تصویری به همایش ملی هزاره شیخ طبرسی ـ مجازی
🔹 تاریخ: ۲۷ بهمن 1400
🔹 دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائم شهر
آپارات:
https://aparat.com/v/6WUNy
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
هدایت شده از استاد مرتضی جوادی آملی
مراکز علمی، عاقلانه مسائل دینی را تحقیق کرده و قابل ارائه نمایند/ کتاب احتجاج شیخ طبرسی به عنوان یک کتاب منبع و مرجع علمی برای مراکز حوزوی و دانشگاهی معرفی گردد
🔹 همایش ملی ابومنصور احمد بن علی بن ابیطالب طبرسی مشهور به شیخ طبرسی از علمای قرن پنجم و ششم هجری، صبح امروز ۲۷ بهمن در دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائم شهر برگزار شد.
👇👇👇👇
هدایت شده از استاد مرتضی جوادی آملی
صیانت از باورهای اصیل جامعه بر عهده علماست/ اقامه برهان و بیان حجت برای مدعیات دینی، راهی بسیار اصیل است که ریشه قرآنی دارد/ کتاب احتجاج شیخ طبرسی، کتاب درسی برای حوزه و دانشگاه شود
🔹 استاد مرتضی جوادی آملی در این سخنرانی ضمن تقدیر از برگزاری این همایش وزین بیان داشت: شیخ طبرسی صاحب کتاب احتجاج، هم اسلام را به درستی شناخت و هم بینش این مکتب را به درستی دانست و در آن شرایط خاص، این کتاب ارزشمند را خلق کرد تا جامعه اسلامی بر اساس بینش الهی و دینی، روشی شایسته را برای فهم این مکتب در نظر داشته باشد.
🔹 وی اظهار داشت: اسلام یک #حقیقت_والا و عظیمی است «إِنَّا سَنُلْقِی عَلَیْکَ قَوْلًا ثَقِیلاً» این قول ثقیل و سنگین، بدون شناخت و معرفت لازم به جامعه و انسان ها و آحاد جامعه انسانی منتقل نخواهد شد، این دین مثل سایر آیین ها و ادیانی که احیانا خودساخته هستند، نیست، بلکه بنیانی اصیل و وحیانی دارد، از پیشگاه پروردگار عالم صادر شده، مراحلی از هستی را به کمال رسانده و اکنون در اختیار ماست، این مکتب بدون شناخت و آگاهی و معرفت برای انسان حاصل نخواهد شد.
🔹 ایشان سپس بیان داشت: در مکتب ما بیان شده که نه چیزی بدون آگاهی قبول کنید و نه چیزی را بدون علم و آگاهی ردّ کنید، هم در پذیرش و هم در ردّ و نکول آنها بایستی، مبنایتان علم و آگاهی و معرفت باشد و جامعه علمی باید تلاش کند تا بر اساس داشتن منابع وحیانی، این معرفت برای او حاصل شود.
🔹 استاد مرتضی جوادی آملی در پاسخ به سوالی درباره اینکه راهیابی به جامعه علمی چگونه مقدور است، اظهار داشت: صاحب احتجاج راه را باز کرده، اقامه برهان و بیان حجت برای مدعیات دینی، راهی بسیار اصیل است که ریشه قرآنی دارد و خداوند انبیاء اش را به این امر مجهز کرده تا بتوانند احتجاج کنند و در مقابل دیگران و مخاطبانشان حتی منکرین خود نیز احتجاج کنند، هم سخن آنها را بشنوند و هم سخن خود را بیان کرده و حجت اقامه کنند، این اقامه حجت و احتجاج، #شیوه_قرآنی_و_وحیانی است که هم در منبع اصیل دین که قرآن است آمده و هم در سیره و سنت رسول گرامی اسلام و سایر انبیائ الهی و اولیا و ائمه کرام نیز هست و باید با این شیوه جامعه علمی را از حقیقت دین آگاه نمود.
🔹 ایشان اذعان داشت: شیخ طبرسی این سنت را احیا کرد و به جامعه اسلامی این معنا را نشان داد که نه تنها استدلال، اقامه برهان و احتجاج، شیوه نامناسبی نیست، بلکه کاملا روشی مناسب است و باید مطابق با این سنت، #معرفت_دینی برای جامعه حاصل شود.
🔹 حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی در ادامه با بیان روایتی که شیخ طبرسی به نقل از امام عسکری (علیه السلام) در کتاب احتجاج آورده است، اظهار داشت: انگیزه و روش شیخ طبرسی در این کتاب با مطالعه این روایت که به نقل از امام عسکری علیه السلام آورده است، نشان داده می شود، حضرت در این روایت می فرماید که #یتیمان_جامعه دو دسته اند، دسته ای که یتیم اند و از طرف پدر و مادر منقطع هستند و افرادی که یتیم اند و از امام دور افتاده و توان معرفت دینی ندارند و اینها یتیمی شان ناگوارتر است از کسانی که از پدر و مادر جدا شده اند چرا که اینها نمی توانند پاسخ مسائل مورد نیازشان را بیابند، و در پایان می فرماید کسی که هدایت و ارشاد نماید و دیگران را آگاه کند و دستورات و شرایع ما را تعلیم دهد، حشر با ما دارد و همراه ما در گروه انبیاء در اعلی علیین خواهد بود؛ و این کلام امام بسیار ارزشمند است.
🔹 ایشان ادامه داد: عالمان دینی #مرزداران_دین هستند و عهده دار دین مردم و اعتقاد اصیل مردم هستند و صیانت از باورهای اصیل جامعه بر عهده علماست و جناب شیخ طبرسی بر اساس این انگیزه، کتاب احتجاج را آغاز کردند و احتجاج، نشان این است که دین در تمامی زمینه ها اعم از مسائل اعتقادی و کلامی توحید تا امامت تا دیگر مسائل، دارای حجت و برهان است و سخن حکیمانه دارد.
🔹 حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی با بیان اینکه احتجاج یک #شیوه_عقلانی است، اظهار داشت: احتجاج یک شیوه عقلانی است و اگر ما بر عقلانیت جامعه تاکید می کنیم، این عقلانیت به معنای برهانی کردن جامعه، اداره کردن جامعه با #تفکر، #تعقل، #تفقه و نجات جامعه ازسطحی نگری و عوام گرایی است و این ممکن نیست مگر اینکه مراکز علمی، عاقلانه مسائل دینی را تحقیق کنند و قابل ارائه نمایند.
👇👇👇👇
هدایت شده از استاد مرتضی جوادی آملی
🔹 وی ادامه داد: باید در نظر داشت که #جامعه عقلانی، حجت می خواهد، برهان می خواهد، پرسش دارد، شبهات دارد و لازم است تا مراکز علمی، عاقلانه مسائل دینی را تحقیق کنند و قابل ارائه برای دیگران نمایند و لذا پیشنهاد می شود که #کتاب_احتجاج به عنوان یک کتاب منبع و #مرجع_علمی برای مراکز حوزوی و دانشگاهی معرفی گردد و این کتاب، کتاب درسی شود برای حوزه ها و دانشگاه ها چرا که این کتاب سراسر برهان و احتجاج است و باید جامعه علمی کشور آگاهی تام نسبت به این امور داشته باشد تا بتواند پاسخ این پرسش ها و شبهات را به صورت مستدل ارائه نماید.
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🆔 @m_vaezjavadi