معرفت شناسی عرفان حقیقی، شهود ذات است / بین خدا و خلق هیچ حجابی نیست مگر خود خلق!
🔸 هیچ کمالی نه مشروط به ذکورت است و نه ممنوع به انوثت! چرا که #کمال_به_روح_تعلق_دارد و روح نه مذکر است و نه مونث.«ولیّ الله» بودن متعلق روح است و روح مجرد است.
🔸 عرفان نظری طبق قواعد اصولی عمل می کند و در واقع این نوع عرفان، یک فلسفه متکاملی است. اما آنچه اهمیت دارد این است که #عرفان_حقیقی یک «موضوع» دارد و یک «معرفت شناسی»؛ موضوع آن همان هستی شناسی است که مراد، حضرت حق است که نامتناهی است و نامتناهی جایی برای غیر نمی گذارد، وقتی نگاه ما این بود،کل جهان می شود «آیت».
#معرفت_شناسی_عرفان، طریق را بحث می کند و اینکه عرفان چه ابزاری برای شناخت حق می خواهد! و به این می رسد که معرفت شناسی عرفان حقیقی، شهود ذات است.
🔸 امام صادق (علیه السلام) در پاسخ ابو بصیر که از حضرت سوال کرد آیا خداوند را می توان دید؟ فرمود بله! انسان قبل از تولد در #صحنه_الست خدا را مشاهده کرده است و بعد از مرگ نیز در قیامت، خداوند را مشاهده خواهد کرد علاوه بر اینکه مؤمنین در دنیا نیز می توانند خداوند را مشاهده کنند! قطعاً منظور حضرت از این مشاهده، #رویت_قلب است همانگونه که ابوبصیر نابینا، مشاهده کرد؛ لذا خداوند قطعاً قابل مشاهده است، امام (علیه السلام) فرمود خدا را می شود در دنیا با قلب دید اما اینکه حالا مقدور ما نیست بحث دیگری است.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 دیدار جمعی از اعضای شورای علمی همایش عرفان اهل بیتی (علیهم السلام) با حضرت استاد
تاریخ: 1398/11/13
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره 346
#بخش_دوم
#تعامل_انسان_با_همنوعان
#فصل_یکم
#خویشاوندان
🔸 برخی از عوامل قطع رحم
گسستن پیوند خویشاوندی و پاس نداشتن حرمت والدین عوامل گوناگونی دارد؛ لیکن به دو عامل مهم آن، بی حیایی و حرص اشاره می شود: امام صادق (علیه السلام) به مفضّل فرمود: برخی چنان اند كه اگر حیا نبود حق پدر و مادر و صله رحم را رعایت نمی كردند.[1]
پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) نیز فرمود: از حرص بپرهیزید، زیرا پیشینیان را به خونریزی و قطع رحم كشانده است.[2]
[1] . ... فانّ مِنَ النَّاسِ مَنْ لَوْلا الْحَیاءُ لَمْ یرْعَ حَقَّ وَالِدَیهِ وَ لَمْ یصِلْ ذَا رَحِم (توحید المفضّل، ص79).
[2] . إِیاكُمْ وَ الشُّحَّ فَإِنَّهُ دَعَا الَّذِینَ مِنْ قَبْلِكُمْ حَتَّی سَفَكُوا دِمَاءَهُمْ وَ دَعَاهُمْ حَتَّی قَطَعُوا أَرْحَامَهُمْ (كتاب الخصال، ص176).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 236 و 237
🆔 @a_javadiamoli_esra
کم فروشی حتی به کافر از مصادیق ظلم است / لازمه فعالیت های صحیح سیاسی و اجتماعی وجود قوانین حقوقی مدون متکی بر اخلاق است
🔹 آیت الله العظمی جوادی آملی: تاکید اسلام بر فعالیت های صحیح سیاسی و اجتماعی در راستای #پرهیز_از_ظلم است اما لازمه این فعالیت ها وجود قوانین حقوقی مدون متکی بر اخلاق است. تا #حقوق_مدون نباشد حق فرد و حق جامعه قابل اجرا نیست.
👇👇👇👇
کم فروشی حتی به کافر از مصادیق ظلم است / لازمه فعالیت های صحیح سیاسی و اجتماعی وجود قوانین حقوقی مدون متکی بر اخلاق است
آیت الله العظمی جوادی آملی: تاکید اسلام بر فعالیت های صحیح سیاسی و اجتماعی در راستای #پرهیز_از_ظلم است اما لازمه این فعالیت ها وجود قوانین حقوقی مدون متکی بر اخلاق است. تا #حقوق_مدون نباشد حق فرد و حق جامعه قابل اجرا نیست.
🔹 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اسراء، آیت الله العظمی جوادی آملی در درس تفسیر علوم قرآن (18 خرداد) اظهار داشتند: آیه ﴿لاَ تَبْخَسُوا النَّاسَ أَشْیَاءَهُمْ﴾ از جامع ترین قواعد قانون اساسی اسلام است و بر همین اساس #کم_فروشی حتی به کافر حرام و از مصادیق ظلم است.
🔹 ایشان افزودند: اسلام نه فقط بر #حقوق_انسان که بر #حقوق_حیوانات و گیاهان هم تاکید دارد. در روایت می خوانیم «مَنْ سَقَی طَلْحَةً أَوْ سِدْرَةً فَکَأَنَّمَا سَقَی مُؤْمِناً مِنْ ظَمَإٍ»، کسی که به درختی آب بدهد انگار به یک مومن آب داده است.
🔹 معظم له #ظلم را از بزرگترین گناهان دانستند و خاطرنشان کردند: گناه ظلم به قدری بزرگ است که قرآن می فرماید ﴿وَ أَمَّا الْقَاسِطُونَ فَکَانُوا لِجَهَنَّمَ حَطَباً﴾. ظالم نه فقط به جهنم می رود بلکه خودش #هیزم_جهنم است.
🔹 مفسر برجسته قرآن ادامه دادند: تاکید اسلام بر فعالیت های صحیح سیاسی و اجتماعی در راستای پرهیز از ظلم است اما لازمه این فعالیت ها وجود قوانین حقوقی مدون متکی بر اخلاق است. تا #حقوق_مدون نباشد حق فرد و حق جامعه قابل اجرا نیست.
🔹 آیت الله العظمی جوادی آملی با تبیین ویژگی های انسان با اخلاق بیان داشتند: انسان با اخلاق وقتی قدرت پیدا کرد با زمان عدم قدرتش یکسان است. کسی او را ببیند یا نبیند یکسان است. کسی از حال او باخبر بشود یا نشود یکسان است. بتواند از کسی انتقام بگیرد یا نگیرد یکسان است. #انسان_با_اخلاق کسی نیست که تا به قدرت رسید هرکاری دلش خواست بکند.
🔹 ایشان با اشاره به مبحث قدرت در صحیفه سجادیه اظهار داشتند: امام سجاد علیه السلام در #صحیفه_سجادیه می فرماید خدایا توفیقی بده که اگر سمت و قدرتی به دست من رسید یک مدیر خوبی باشم. ما یک حُسن الولایه داریم یک سوء الولایه. حسن الولایه یعنی مدیر خوب. #مدیر_خوب یعنی اصل فن را می داند، عالم باشد و #قدرت_تدبیر داشته باشد یعنی اداره کند عملاً و هم #قدرت_اجرایی داشته باشد هم قدرت #فکر_فرهنگی داشته باشد. اگر یکی از این دو را نداشته باشد این یک والی خوبی نیست. حضرت در آن دعا عرض می کند خدایا! من از سوء ولایت به تو پناه می برم که مدیر خوبی نباشم والی خوبی نباشم.
🔹 معظم له با تاکید بر لزوم هماهنگی علم و عمل اذعان داشتند: اگر یک مفسر قرآن بالای منبر آیه ای را تفسیر کند و پایین منبر بر خلافش عمل کند، علم دارد اما از عمل بیگانه است. شما به یک معتاد کارتن خواب بگویید مواد مخدر ضرر دارد. او خودش در متن ضرر است و این را می داند. علم دارد اما #عمل_صحیح ندارد.
🔹 ایشان افزودند: یک فلج اگر مار و عقرب ببیند علم دارد که آن حیوان خطرناک نزدیکش است و ممکن است به او آسیب بزند. اینها را می داند لکن قدرت فرار ندارد. آنهایی که #عقل_عملی_شان از کار افتاده است و فسق برایشان ملکه شده است اینگونه اند.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس علوم القرآن جلسه 7
تاریخ: 1401/03/18
🆔 @a_javadiamoli_esra
تکاپوی مسئولانه.mp3
2.35M
💠 روز سیزدهم ماه #ذی_القعده 1443
🔹 تکاپوی مسئولانه
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 تکاپوی مسئولانه
🔹 این ﴿سَواءً لِلسَّائِلینَ﴾ یعنی هر كه سؤال كرد ما به او میدهیم؛ سؤالِ لفظی، حداقل آن است، آن كسی كه دارد تولید می كند او هم دارد سؤال می كند. در سوره مباركه «ابراهیم» در آیه 34 فرمود: ﴿وَ آتاكُمْ مِنْ كُلِّ ما سَأَلْتُمُوهُ﴾ هر چه خواستید به شما داد! خب به ما داد اما اینطور نیست كه به ما بدهد و بیگانه ای در كار نباشد و #بدلی_جعل_كن هم در كار نباشد، باید از دست آنها گرفت و مانع را برطرف كرد كه ﴿لَوْ لا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بَعْضَهُمْ بِبَعْضٍ لَهُدِّمَتْ صَوامِعُ وَ بِیعٌ﴾؛ فرمود یك مقدار هم باید شما قیام كنید وگرنه اگر #قیام نكنید مبارزه نكنید #جهاد نكنید، نه تنها مسجدِ شما نمی ماند، بِیع و كلیسای ترسایان و كلیمیان هم نمی ماند، صومعه راهب دیرنشین هم نمی ماند. ما ﴿سَواءً لِلسَّائِلینَ﴾ به همه دادیم؛ اما اینطور نیست كه لقمه را آماده كنیم و در دهن شما بگذاریم، آن در بهشت است، در دنیا ﴿فَامْشُوا فی مَناكِبِها وَ كُلُوا مِنْ رِزْقِهِ وَ إِلَیهِ النُّشُورُ﴾ روی دوش زمین راه بروید و روزی خود را بگیرید.
🔹 #تولید كنید، #كار كنید، #اشتغال ایجاد كنید، به این فكر نباشید كه رایگان مصرف كنید و به این فكر نباشید بگویید به من چه؛ همه ما واقعاً «كُلُّكُمْ رَاعٍ وَ كُلُّكُمْ مَسْئُولٌ عَنْ رَعِیتِه» باشیم. چقدر این بیان لطیف و شیرین است! فرمود شما دل دارید چشم دارید گوش دارید، در برابر چشم و دل و گوش مسئول هستید یا نه؟ در سوره مباركه «اسراء» فرمود: ﴿لا تَقْفُ ما لَیسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ إِنَّ السَّمْعَ وَ الْبَصَرَ وَ الْفُؤادَ كُلُّ أُولئِكَ كانَ عَنْهُ مَسْؤُلاً﴾، بعد وجود مبارك پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرمود همان طور كه درباره #چشمتان از شما سؤال می شود درباره #گوشتان سؤال می شود درباره #دلتان سؤال می شود، درباره این #مردم و #جوان_های_بیكار هم از شما سؤال می شود «كُلُّكُمْ رَاعٍ وَ كُلُّكُمْ مَسْئُولٌ عَنْ رَعِیتِه»، این حرف بوسیدنی نیست؟! آنكه قرآن را آورده فرمود چشمتان را مواظب باشید، گوشتان را مواظب باشید، دلتان را مواظب باشید، جوان ها را هم مواظب باشید.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه فصلت جلسه 3
🆔 @a_javadiamoli_esra
هدایت شده از کانال دروس آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 فهرست دروس و سخنرانی حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی
دروس تفسیر:
https://eitaa.com/a_javadiamoli_doross/1984
دروس فقه:
https://eitaa.com/a_javadiamoli_doross/10424
دروس اخلاق، سخنرانی و پیام:
https://eitaa.com/a_javadiamoli_doross/9215
تذکر:
با توجه به اینکه در پیام رسان ایتا فایل های قدیمی را نمی توان دانلود کرد، دوستان محقق به سایت اسراء (http://news.esra.ir/) یا پیام رسان تلگرام (https://t.me/esratvtelegram)مراجعه کنند.
🔶🔹💠🔹🔶
🔸سایت وب تی وی :
تلویزیون اینترنتی اسراء به آدرس tv.esra.ir
🔸کلاس مجازی:
https://el.esra.ir/ch/karejefegh-nekah-ayatollah-jvadiamoli
کانال دروس بنیاد اسراء در پیام رسان های اجتماعی.
1️⃣ تلگرام Telegram:
https://t.me/esratvtelegram
2️⃣ ایتا Eitaa:
https://eitaa.com/a_javadiamoli_doross
3️⃣ سروش Soroush:
https://splus.ir/a_javadiamoli_doross
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
💠 مکر و حیله
🔹 ﴿وَ لا یحیقُ الْمَكْرُ السَّیئُ إِلاَّ بِأَهْلِه﴾؛ فرمود نقشه کشیدن فقط و فقط به ضرر خود آدم است.
نفرمود اگر کسی نقشه ای کشید، حیله ای کرد، مکری واضح کرد، ما در قیامت چه می کنیم؛ فرمود نه، مثل اینکه الآن کسی غذای مسمومی را دارد می خورد، تا عصر ظاهر نشد، فردا ظاهر می شود، پس فردا ظاهر می شود.
🔹 خلاف در دستگاه انسان اوضاع را به هم می زند!
نقشه، فقط خود آدم را از پا در می آورد!
گناه اصولاً همین است، گناه خود انسان را از پا در می آورد.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس خارج فقه ارث جلسه 165
تاریخ: 1400/10/19
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره 347
#بخش_دوم
#تعامل_انسان_با_همنوعان
#فصل_یکم
#خویشاوندان
🔸 مصادیق و شیوههای صلهٴ رحم
صلهٴ رحم تنها به رفتن به خانه بستگان نیست، بلكه مصادیق فراوانی دارد و مصداق كاملش این است كه پیش از دیگران نیاز آنان را برطرف و آنان را خوشحال سازد[1]، پس صلهٴ رحم و پیوند با هر خویشاوندی متناسب با شأن اوست، چنانكه گاه تنها به سلام كردن به او یا پاسخ نیكو دادن به سلام اوست، زیرا وی به كمك مالی نیازی ندارد.
. برخی شیوهها و مصادیق صلهٴ رحم عبارتاند از ترك آزار خویشاوندان، سلام و تكریم، اطعام گرچه به جرعهٴ آبی باشد، عیادت از بیمار[2]، شركت در مراسم عزا[3]، زیارت و دیدار[4]، هدیه دادن[5] و تأمین نیازهای آنان پیش از دیگران.[6]
[1] . تسنیم، ج2، ص560.
[2] . ... وَ عُودُوا مَرْضَاهُمْ (الكافى، ج2، ص636).
[3] . ... وَ اشْهَدُوا جَنَائِزَهُمْ (الكافى، ج2، ص636).
[4] . ... یا أَهْلَ الْقَرَابَةِ! تَزَاوَرُوا (الجعفریات، ص153).
[5] . ... یا أَهْلَ الْقَرَابَةِ! ... تَهَادَوْا (الجعفریات، ص153).
[6] . لا صَدَقَةَ وَ ذُو رَحِمٍ مُحْتَاجٌ (الفقیه، ج2، ص68).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 237
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 حجاب شهود
🔹 انسان بخواهد خدا را ببیند باید #همیشه_چشم باشد؛ تا از خودش خبری هست خبری نیست! این بیان نورانی را مرحوم صدوق نقل کرد که حضرت فرمود: «احْتَجَبَ بِغَیرِ حِجَابٍ مَحْجُوبٍ وَ اسْتَتَرَ بِغَیرِ سِتْرٍ مَسْتُور»؛ بین خدا و خلق هیچ حجابی نیست مگر خود خلق.
🔹 در #حجاب معمولاً سه ضلع مطرح است می گوییم بین این شخص و آن شخص، این آقا حاجب است؛ در حجاب حتماً سه ضلع مطرح است: یک محجوب؛ یک محجوب عنه و یک حاجب؛ ولی در رابطه با ذات اقدس اقدس الهی، خود این شخص حاجب است؛ تا خودش هست خدا را نمی بیند: «لَیسَ بَینَهُ وَ بَینَ خَلْقِهِ حِجَابٌ غَیرُ خلقه»، بعد آن بزرگوار گفت: «تو خود حجاب خودی حافظ از میان برخیز».
وقتی که خلق خودش را می بیند پس محجوب است، وقتی محجوب است، نمی تواند خدا را ببیند. نفس مادامی که غیر خدا را می بیند که نمی تواند خدا را ببیند، تا خودش را می بیند که خدا را نمی بیند؛ «رسد آدمی به جایی که به جز خدا نبیند» می شود #عرفان_عملی.
🔹 حضرت به ابوبصیر کور می گوید «الله» را الآن می بینی؛ این أبو بصیر نه باید امام را ببیند نه باید خودش را ببیند نه باید چیز دیگر را ببیند تا «الله» را ببیند. خدا مرحوم #بوعلی را غریق رحمت کند! او در نمط نهم اشارات اینها را خوب تبیین کرده است؛ می گوید: «من آثر العرفان للعرفان فقد قال بالثانی»؛ حتی اگر کسی شهود را ببیند عارف نیست نه فقط شاهد را!
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 دیدار جمعی از اعضای شورای علمی همایش عرفان اهل بیتی با حضرت استاد
تاریخ: 1398/11/13
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره 348
#بخش_دوم
#تعامل_انسان_با_همنوعان
#فصل_یکم
#خویشاوندان
🔸 مصادیق و شیوههای صلهٴ رحم
... رسول گرامی (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: ای صاحبان خویشاوندی! با همدیگر دیدار كنید؛ ولی همسایه نشوید و به همدیگر هدیه دهید، زیرا زیارت و دیدار، دوستی را محكم میكند و همسایگی [ممكن است] موجب گسستگی پیوند شود و هدیه، خوی آدمی را نرم می كند.[1]
امام صادق (علیه السلام) در احادیثی چنین فرمود: صله رحم كنید، هرچند با سلام كردن باشد[2]، با خویشانت پیوند برقرار كن، هرچند با دادن جرعهای آب[3]، با عشیره خود صلهٴ رحم كنید و در تشییع جنازه آنان حاضر شوید، از بیمارشان عیادت و حقوق آنان را رعایت كنید[4]، برترین پیوند خویشاوندی این است كه از آزارشان خودداری شود.[5]
[1] . یا أَهْلَ الْقَرَابَةِ! تَزَاوَرُوا وَ لا تَتَجَاوَرُوا وَ تَهَادَوْا، فَإِنَّ الزِّیارَةَ تَزِیدُ فِى الْمَوَدَّةِ وَ التَّجَاوُرَ یحْدِثُ الْقَطِیعَةَ وَ الْهَدِیةَ تَسُلُّ الشَّحْنَاء (مستدرك الوسائل، ج13، ص205).
[2] . صِلُوا أَرْحَامَكُمْ وَ لَوْ بِالتَّسْلِیم (الكافى، ج2، ص155).
[3] . صِلْ رَحِمَكَ وَ لَوْ بِشَرْبَةٍ مِنْ مَاءٍ (الكافى، ج2، ص151).
[4] . صِلُوا عَشَائِرَكُمْ وَ اشْهَدُوا جَنَائِزَهُمْ وَ عُودُوا مَرْضَاهُمْ وَ أَدُّوا حُقُوقَهُم (الكافى، ج2، ص636).
[5] . أَفْضَلُ مَا تُوصَلُ بِهِ الرَّحِمُ كَفُّ الأَذی عَنْهَا (الكافى، ج2، ص151).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 238
🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 پرسش الهی
🔸 وجود مبارك پیغمبر(صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرمود همان طور كه از #چشم_تان سؤال می شود، از #گوش_تان سؤال میشود از #دلتان سؤال می شود از این #مردم و جوان های بیكار هم سؤال می شود «كُلُّكُمْ رَاعٍ وَ كُلُّكُمْ مَسْئُولٌ عَنْ رَعِیتِه»، این حرف بوسیدنی نیست؟!
🔸 این حرفِ همان كسی است كه قرآن را آورده! آن كه قرآن را آورده فرمود #چشم_تان را مواظب باشید، #گوش_تان را مواظب باشید، #دل_تان را مواظب باشید، #جوان_ها را هم مواظب باشید: «كُلُّكُمْ رَاعٍ وَ كُلُّكُمْ مَسْئُولٌ عَنْ رَعِیتِه».
آپارات:
https://aparat.com/v/ZkKAQ
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه فصلت جلسه 3
تاریخ: 1393/12/25
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 کمالِ عبادت
🔹 در بخش پایانی سوره مباركه «ذاریات» فرمود: ﴿ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلاَّ لِیعْبُدُونِ﴾ و عبادت را وجود مبارك پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) مشخص كرده است؛ فرمود شما باید به #مقام_احسان برسید. از حضرت سؤال كردند #احسان یعنی چه؟ فرمود احسان دو امری اند كه به نحو «مانعة الخلوّ» هستند و امکان اجتماع هم دارند: «الْإِحْسَانُ أَنْ تَعْبُدَ اللَّهَ كَأَنَّكَ تَرَاهُ فَإِنْ لَمْ تَكُنْ تَرَاهُ فَإِنَّهُ یرَاكَ».
🔹 عبادت یا برای #مشاهده حق است یا برای رسیدن به مقام #مراقبت؛ یا انسان باید طرزی عبادت كند كه معبود خود را ببیند یا اگر به آن مقام نرسید بیابد كه معبودِ او, او را می بیند كه دومی می شود «مراقبه», اوّلی می شود «مشاهده» و خوشا به حال كسی كه بین هر دو جمع كرده است! این معنای عبادت است. پس عبادتی كه در بخش پایانی سوره «ذاریات» آمده است به این است كه انسان ـ ان شاء الله ـ به مقام احسان برسد و آن این است كه «احدی الحُسنیین» نصیب او شود؛ یا #مشاهده یا #مراقبه.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه ص جلسه 3
تاریخ: 1393/03/16
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 علم همراه با عمل، هدف رسالت انبیا را تأمین میکند
🔹 اگر چیزی را یاد گرفتیم، درست یاد بگیریم، اهل استدلال باشیم، #اهل_درایت باشیم نه روایت!
▫️ خودمان #مهندس_ساختمان باشیم نه ساخته دیگری را تعریف کنیم؛ این قدم اول است.
▫️ بعد از اینکه خودمان مهندس شدیم نه گزارشگر بِنای دیگران، برابر آن #عمل_بکنیم؛ این قدم دوم است.
▫️ قدم سوم این است که این علم و عمل را #نردبان قرار بدهیم برای رسیدن به عقل که همه نیروهای مزاحم را عقال کند.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1398/09/28
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره 349
#بخش_دوم
#تعامل_انسان_با_همنوعان
#فصل_یکم
#خویشاوندان
🔸 مرز صلهٴ رحم
پیوند خویشاوندی تنها به بستگان خوب و با ایمان اختصاص ندارد، بلكه وظیفه ای اخلاقی و الهی است كه فراگیر است، از این رو چنانچه پدر و مادر و دیگر خویشاوندان، موٴمن نیز نباشند احترامشان لازم و بر رفع نیازهای آنان تأكید شده است؛ لیكن این ارتباط تا جایی است كه به دیگر احكام دین آسیبی نرسد؛ ولی اگر بر اثر این ارتباط، دیگر احكام دین در خطر قرار گیرد نه تنها ارتباط با غیر متدینان لازم نیست بلكه جایز هم نیست.[1]
[1] . تسنیم، ج2، ص560ـ561.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 238
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 یاد مُنعم
🔹 خیلی فرق است كه انسان به #یاد_نعمت باشد و شاكر باشد یا به یاد «ولی نعمت» باشد و محبّ باشد. اگر انسان به یاد نعمت بود «شكر نعمت نعمتت افزون كند»؛ اگر به یاد #ولی_نعمت بود، خودش را افزون می كنند؛ یعنی بالا می آید. اینكه فرمود: ﴿لَئِنْ شَكَرْتُمْ َلأَزیدَنَّكُمْ﴾ نه یعنی «لأزیدنّ نعمتكم» بلکه یعنی ما شما را بالا می آوریم، وقتی شما را بالا آوردیم، درجات ایمانی شما بالا می آید. دیگر «لام» محذوف نیست كه ما بگوییم آیه سوره «انفال» با آیه سوره «آل عمران» یكی است، نه، دو تا هستند و كاملاً فرق دارند؛ در یك جا فرمود: ﴿لَهُمْ دَرَجاتٌ﴾ در یك جا فرمود: ﴿هُمْ دَرَجاتٌ﴾؛ نه اینكه «لام» محذوف است.
🔹 وقتی انسان بالا آمد با خودِ درجه یكسان می شود، با خودِ درجه متّحد می شود، می شود: ﴿فَأَمّا إِنْ كانَ مِنَ الْمُقَرَّبینَ ٭ فَرَوْحٌ وَ رَیحانٌ﴾، نه «فله روح و ریحان»؛ اگر گفتند: «خویش را تأویل كن نی ذكر را»، برای همین است كه چرا ما بگوییم «له روحٌ»؟ چرا بگوییم «لام» محذوف است؟ اگر كسی مقرّب بود، خودش #روح_و_ریحان است، ﴿جَنّات تَجْری مِنْ تَحْتِهَا اْلأَنْهارُ﴾ را هم كه دارد.
🔹 اینكه در برخی از آیات، سخن از «ذكر الله» است نه «ذكر نعمة الله»، این از باب حذف مضاف نیست؛ آنها كه به #یاد_خدا هستند، همه نعمت را از خدا می دانند؛ ولی در محدوده نعمت حركت نمی كنند، به سراغ #ولی_نعمت می روند.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه زمر جلسه 25
تاریخ: 1393/08/27
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره 350
#بخش_دوم
#تعامل_انسان_با_همنوعان
#فصل_یکم
#خویشاوندان
🔸 مرز صلهٴ رحم
... خدای سبحان فرمود: ... سفارش ما به انسان این بود كه به وی فرمان دادیم كه پدر و مادرت را سپاسگزار باش، همان گونه كه فرمانش دادیم كه مرا شكرگزار باش؛ مبادا فرمان نبری و سپاسگزاری نكنی، كه بازگشت همگان به سوی من است. و اگر پدر و مادرت تلاش كردند كه چیزی را كه بدان علم نداری ـ از آن روی كه وجود ندارد ـ شریك من سازی، از آنان پیروی مكن. البته در كارهای دنیا با آنان به نیكی معاشرت كن.[1]
[1] . ﴿... اَنِ اشكُر لى و لِوالِدَیكَ اِلَىَّ المَصیر ٭ و اِن جـٰهَداكَ عَلىٰ اَن تُشرِكَ بى ما لَیسَ لَكَ بِهِ عِلمٌ فَلا تُطِعهُما و صاحِبهُما فِى الدُّنیا مَعروفًا...﴾ (سورهٴ لقمان، آیات 14 ـ 15).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 239
🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 علم الوراثة
🔸 فرمود عاقبت برخی از شما این است كه به همان #دوران_كودكی بر می گردید: ﴿وَ مِنْكُمْ مَنْ یرَدُّ إِلی أَرْذَلِ الْعُمُرِ﴾... .
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
👇👇👇👇
🌐 https://esra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra