eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
12.5هزار دنبال‌کننده
5.5هزار عکس
2هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 کانال دروس معظم له @a_javadiamoli_doross ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 مفاتیح الحیات 372 🔸 پدر، ریشهٴ نعمت‌ ها ... راوی از امام صادق (علیه السلام) پرسید: مرد از مال فرزندش چه مقدار حق دارد؟ فرمود: به اندازه غذای روزانه و بدون اسراف، آن هم هنگام احتیاج و ناچاری. راوی پرسید: پس درباره این سخن پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) چه می‌گویید كه به مردی فرمود: «تو و مالت از آن پدرت هستید؟» امام (علیه السلام) فرمود: آن مرد پدرش را نزد پیامبر ص آورد و گفت: ای رسول خدا! پدرم دربارهٴ میراث مادری‌ام به من ستم كرده است. پدرش گفت: من آن را برای همین فرزند و خودم هزینه كردم. پیامبر به فرزند فرمود: خودت و مالت از آن پدرت هستید و این در حالی بود كه نزد آن پدر مالی نبود. آیا [به گمان شما] رسول خدا [باید آن] پدر را به سود فرزند زندانی می‌كرد؟[1] [1] . (الكافى، ج5، ص136). 📚 مفاتیح الحیات ص 249 مرکز بین المللی نشر اِسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
روز عرفه روز استجابت دعاست/در دعا باید علم و عمل در کنار هم باشد 🔸 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در جلسه درس اخلاق سال 1396 با اشاره با ایام و بیان داشتند: این روز که از اعیاد رسمی دین ماست در حقیقت و مناجات با پروردگار است. 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
روز عرفه روز استجابت دعاست/در دعا باید علم و عمل در کنار هم باشد 🔸 به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در جلسه درس اخلاق شهریور سال 1396 خود که در حسینیه احمدآباد شهرستان دماوند برگزار شد با اشاره با ایام و بیان داشتند: این روز که از اعیاد رسمی دین ماست در حقیقت و مناجات با پروردگار است. 1️⃣ ایشان ادامه دادند: اسلام راه های زیادی برای تقرب انسان به خداوند تعیین کرده است، یکی از این راه ها و عالم شدن است تا انسان خود را بشناسد جهان پیرامون خود را بشناسد و ارتباط بین خود و جهان را بشناسد و بفهمد همه اینها تحت تدبیر یک مدبر واحد به نام خداست. 2️⃣ معظم له اذعان داشتند: راه دیگر تقرب انسان به خداوند است که آن هم در راستای علم است یعنی انسان باید با علم و شناخت عبادت کند و بداند حقیقتا چه کسی را عبادت میکند. 3️⃣ آیت الله العظمی جوادی آملی با تشریح و مناجات ابراز داشتند: در کنار دو راه بیان شده ، راه سوم برای تقرب به درگاه خداوند است که همان دعا و نیایش می باشد. دعا نه به این مفهوم که تنها چیزی را از خداوند طلب کنیم بلکه ما در دعا باید خود را در هر حال مضطر و یا در لحظه آخر عمر فرض کنیم و مانند همچنین کسی خدا را صدا بزنیم. این ناله و زاری را خداوند دوست دارد. 🔸 ایشان خاطرنشان کردند: فرق است بین و . بسیاری از افراد دانا هستند و علم دارند اما به علم خود عمل نمی کنند و اصطلاحا دارا نیستند. دعا که طبق بیان اهل بیت، است راهی است برای دارا شدن. 🔸 معظم له به داستان حضرت ابراهیم در قرآن کریم اشاره کردند و بیان داشتند: وقتی حضرت ابراهیم به فرمان خدا هاجر و کودک تازه به دنیا آمده اش یعنی اسماعیل را در سرزمین مکه تنها گذاشت هاجر گفت ما را در این سرزمین به چه کسی می سپاری؟ ابراهیم پاسخ داد این سرزمین صاحبی دارد و تو و فرزندت را به صاحب این سرزمین میسپارم. دعا ما را به این مرحله از ایمان می رساند. همانطور که کعبه جای استجابت دعاست هم دعاست، منتها در دعا باید در کنار هم باشد. 🔸 ایشان تصریح داشتند: طبق بیان قرآن انسان موجودی است ابدی و موجود ابدی کالا و میخواهد. بهترین کالای ابدی برای انسان همین دعایی است که با ناله و ضجه همراه باشد لذا فرصت زرین عرفه را از دست ندهیم چرا که ما حوادث سختی در پیش داریم که روز آماده شدن برای آن روزها و است. 🔸 آیت الله العظمی جوادی آملی تاکید داشتند: خداوند می فرماید در وجود اکثر مومنین یک وجود دارد. اکثر افراد در باطن خود مال و مقام را پرستش می کنند. روز عرفه روزی است که انسان می تواند جان خود را از غبار این شرک خفیف بزداید و خدا را صدا بزند. در این روز اگر حقی بر گردن ماست آن را ادا کنیم و دیگران را از دعای خود محروم نسازیم و بدانیم هیچ چیز از کرم بی انتهای خداوند کم نمیشود بلکه خود این دعا باعث عنایت بیشتر خداوند به ما خواهد شد. لینک مطلب: https://b2n.ir/t91151 📚 درس اخلاق تاریخ: 1396/06/09 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 دعای عرفه 🔸 در عرفات چه شب عرفه، چه روز عرفه ـ مخصوصاً روز عرفه ـ دعای مخصوص دارد كه دعا جزء فضایل برجسته و وظایف مهم روز در سرزمین عرفات است؛ چه اینكه اگر كسی در عرفات نبود و در اماكن دیگر بود، باز یكی از آن روز همان مسئله دعاست مخصوصاً حسین ‌بن‌ علی ‌بن ‌ابی‌ طالب (صلوات الله و سلامه علیهما). 🔸 طبق بیانی كه از امیر المومنین (علیه السلام) رسیده است: زائر اول باید خارج از محدوده آنقدر دعا كند و خود را بكند تا لایق ورود مرز حرم بشود. 📚 اسرار حج جلسه سوم تاریخ: 1370 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 مکتب معرفت 🔹 امروز که است روز دعا و ناله است. این دعای «عرفه» در ادعیه و زیارات و مجامع ما فراوان است؛ منتها دو دعا خیلی معروف است: یکی دعای عرفه امام سجاد (سلام الله علیه) است و یکی برتر از همه و والاتر از همه، دعای نورانی سیدالشهداء که عصر روز نهم ذی حجّه یعنی امروز، حسین بن علی (سلام الله علیهما) آن دعا را خواند که تمام چشمان حضرت پر از اشک بود و آن دعا را می خواند. 🔹 همان طوری که کنار کعبه جای استجابت دعاست، کنار آن ناودان جای استجابت دعاست، آنجا که هاجر ناله زد جای استجابت دعاست، این روز هم وقت استجابت دعاست. این تعبیر قرآن است: ﴿رَبَّنا إِنِّی أَسْكَنْتُ مِنْ ذُرِّیتی‏ بِوادٍ غَیرِ ذی زَرْعٍ﴾. 🔹 حضرت ابراهیم که به تعبیر جناب سعدی «خلیل من همه بت‌ های آزری بشکست» گفت خدایا! اینجا یک مشت سنگلاخ است، باغ شدن، آباد شدن، خانه شدن هیچ ممکن نیست؛ نه خاک دارد نه آب دارد. هاجر گفت که من یک زن، تازه مادر شدم، این هم بچه ‎ام اسماعیل، این را در این صحرا، در این سرزمین گذاشتی کجا داری می ‌روی؟! مأموریت ابراهیم خلیل این بود که اینها را اینجا بسپارد و برود، خب به چه کسی بسپارد؟ هاجر گفت: «إِلَی مَنْ تَدَعُنَا»؟ احدی اینجا نیست، من هستم و این بچه! ابراهیم گفت: «إِلَی رَبِّ هَذِهِ الْبَنِیة»؛ به هر حال این سرزمین صاحبی دارد. این چه روحیه‌ ای است! این چه عقیده ‌ای است! این چه ایمانی است! دعا ما را به اینجا می‌ رساند؛ وقتی خداوند گفت برو من حافظم، می ‌گوید ! 📚 درس اخلاق تاریخ: 1396/06/09 🆔 @a_javadiamoli_esra
روز عرفه روز استجابت دعاست / در دعا باید علم و عمل در کنار هم باشد 🔸 طبق بیان قرآن انسان موجودی است ابدی و کالا و می خواهد. بهترین کالای ابدی برای انسان همین دعایی است که با ناله و ضجه همراه باشد؛ لذا فرصت زرین عرفه را از دست ندهیم، چرا که ما حوادث سختی در پیش داریم که روز آماده شدن برای آن روزها و است. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1396/06/09 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 373 🔸 استمرار نیكی به پدر امام رضا (علیه السلام) ضمن توصیه به دعا برای پدر پس از مرگ وی می‌فرماید: روایت شده كه هركس در حیات پدرش با او نیكی كند ولی پس از وفاتش برای او دعا نكند خدا او را «قاطع رحم» نام می ‌نهد.[1] [1] . عَلَیكَ بِطَاعَةِ الأَبِ وَ بِرِّهِ... وَ بَعْدَ الْمَوْتِ بِالدُّعَاءِ لَهُمْ وَ التَّرَحُّمِ عَلَیهِمْ، فَإِنَّهُ رُوِىَ أَنَّهُ مَنْ بَرَّ أَبَاهُ فِى حَیاتِهِ وَ لَمْ یدْعُ لَهُ بَعْدَ وَفَاتِهِ سَمَّاهُ اللَّهُ عَاقّاً (فقه الرضاع، ص334؛ بحار الانوار، ج71، ص77). 📚 مفاتیح الحیات ص 249 مرکز بین المللی نشر اِسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠
عظمت مسلم بن عقیل

▫️ اگر مسلم ‌بن عقیل در آخرین لحظه زیر شمشیر قاتل گفت: «یا حسین»، سالار شهیدان هم در آخرین لحظات در كربلا فرمود: «یا مُسْلِمَ بْنَ عَقیلٍ وَ یا هانِىَ بْنَ عُرْوَةَ، ... مالی أُنادیکُمْ فَلا تُجیبُونی»... . 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
عظمت مسلم بن عقیل

▫️ فاصله بین مكه تا كوفه سیصد فرسخ بود و وجود مبارك ابی‌ عبدالله، مسلم ‌بن عقیل را به عنوان خود از مكه به كوفه فرستاد. در این مدّت كوتاهی كه مسلم در كوفه بود، عده زیادی وجوهات و سهم امام خدمت مسلم داده بودند كه او بتواند تجهیزات نظامی را به دستور ابی‌ عبدالله فراهم كند. ▫️ ‌ببینید در چیست؟ مسلم‌ بن عقیل را با نیرنگ به دام انداختند همان كار جاهلی؛ با فریب او را دستگیر كردند، همان كار جاهلی؛ وقتی به «دارالاماره» رفت به عمر سعد گفت پس وصایای من را گوش كنید. عمر سعد رو برگرداند، دوباره تكرار كرد كه شما وصایای من را گوش كنید. دیدند مسلم ‌بن عقیل اشك می ‌ریزد، گفتند یك سلحشور جنگجو یا می ‌كُشد یا كُشته می ‌شود، اشك برای چیست؟ گفت اشك برای خودم نیست، شما به جای خیانت كردید، تمام این بدنم آسیب ‌دیده است، لبان مطهرم آسیب ‌دیده است، در برابر این نامردی های شما هیچ اشك نریختم، گریه‌ام برای این است كه من در یك نامه رسمی برای مولایم حسین_‌بن_علی_بن_ابی_‌طالب نوشتم كه این مردم بیعت كردند شما به طرف كوفه حركت كنید، اگر حسین ‌بن علی به اعتماد نامه من به كوفه بیاید، با زن و بچه بیاید، گرفتار شما بشود، من چه كنم؟! ▫️ وصایای خود را ارائه كرد فرمود كه شما كه در جنگ بر من مسلّط نشدید با فریب گرفتید، این سلاح های جنگی من مِلك من است، من مقداری كه در این شهر شما بودم برای تهیه زندگی ‌ام قرض دارم سلاح های جنگی مرا بفروشید و قرضم را ادا كنید. پول فراوانی در اختیار مسلم‌بن عقیل بود! آن پول به عنوان ، سهم امام در اختیار او بود كه به ابی‌ عبدالله تسلیم كند، در آن مال تصرّف نكرد، فرمود من در مصارف شخصی ‌ام مقروضم. ▫️ بنا شد سرِ مطهر ا و را از پیكر جدا كنند، خواستند پشت‌بام دارالاماره ببرند، دیدند اصلاً ترس در پیكر مطهر مسلم ‌بن عقیل نیست، لبان او به ذكر حق گویا بود. وقتی بالای دارالاماره بردند، رو كرد به طرف مكّه، زیر شمشیرِ قاتل گفت: «السلام علیك یا ابا عبدالله یا حسین». آن قاتل جسارتی كرد، مسلم ‌بن عقیل (سلام الله علیه) زیر شمشیر قاتل است به قاتل می ‌گوید: «أیها العبد» من دارم شهید می ‌شوم، ولی تو برده مقام هستی، تو بنده‌ ای و من آزاد هستم. طولی نكشید كه سر به دست قاتل بود، پیكر مطهر بی ‌سر مسلم را از پشت ‌بام دارالاماره به كوچه پرت كردند. عده ‌ای بدن مطهر مسلم‌ و هانی را در همان كوچه ‌ها گرداندند. ▫️ اگر مسلم ‌بن عقیل در آخرین لحظه زیر شمشیر قاتل گفت: «یا حسین»، سالار شهیدان هم در آخرین لحظات در كربلا فرمود: «یا مُسْلِمَ بْنَ عَقیلٍ وَ یا هانِىَ بْنَ عُرْوَةَ، ... مالی أُنادیکُمْ فَلا تُجیبُونی». 📚 سخنرانی ماه محرم الحرام ـ شب سوم تاریخ: 1385/11/02 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
عید قربان، یک عید مشترک جهانی و فرصتی برای دستیابی به وحدت است 🔸 خلیل حق، با آن ذبیح، این سنت را برای ما به یادگار گذاشت، نباید این سنت کمرنگ شود، این افراد را نسبت به هم مهربان می ‌کند و ما را شامل دعای خلیل و ذبیح حق می ‌کند. 📚 خطبه عید قربان تاریخ: 1396/06/10 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 سنّت قربانی 🔸 روز عید «قربان» كه دارد و نماز عید «قربان» ـ ان‌ شاء الله ـ امیدواریم فراموشمان نشود! 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 سنّت قربانی 🔸 روز عید «قربان» كه دارد و نماز عید «قربان» ـ ان‌ شاء الله ـ امیدواریم فراموشمان نشود! در هر محلّه ‌ای در هر كوی و برزنی بالأخره چند نفر هستند كه ممكن است تمكّن داشته و قربانی بكنند، این را فراموش نكنید! بگذارید این سنّت رایج باشد! 🔸 بگذارید یك مختصر در كلّ این كوچه‌ ها حركت باشد، طَبَق دستشان باشد، بشقاب دستشان باشد، سینی دستشان باشد، ظرف دستشان باشد، این گوشت قربانی را بین همسایه ‌ها تقسیم بكنند; فقر شرط نیست و این كار هم آدم را فقیر نمی ‌كند. بگذارید این شهرها معطّر بشود به كه ما هم دین پدرمان یعنی ابراهیم خلیل را كنیم: ﴿مِّلَّةَ أَبِیكُمْ إِبْرَاهِیمَ﴾ كه در پایان سوره مباركه «حج» است; این ﴿مِّلَّةَ﴾ منصوب به اغراست یعنی «خذوا ملّة أبیكم» دینِ پدرتان را بگیرید! 🔸 این مسئله قربانی، آن هم جریان نماز عید «قربان» كه هرگز فراموشمان نشود! اگر ـ ان ‌شاء الله ـ توانستیم در مراكز عمومی [اگر] نشد، عذری داشتیم، در مراكز و مساجد محل; بالأخره بگذارید ، سنّت پیغمبر، سنّت قرآن و سنّت علی و اولاد علی (علیهم آلاف التحیة و الثناء) روشن [و اجرا] بشود. 📚 خطبه های نماز جمعه تاریخ: 1388/09/06 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 آزمون نعمت ها 🔸 انسان تا نفس می‌ كشد نباید آنچه را كه دارد نشانه كرامت بداند، همه اینها ابتلاست. شما می ‌بینید در هیچ جای قرآن از نعمت های بهشت به عنوان ، بلیه و مانند آن یاد نمی ‌شود. «بلاء»، «بلاء مبین» یعنی . 🔸 در دعاهای عیدین یعنی و عید فطر عرض می کنیم: «وَالْحَمْدُ لِلّٰهِ عَلَىٰ مَا أَبْلانا»؛ «أبلانا» یعنی «أنعمنا» یعنی «أعطانا و أحسن إلینا»؛ «إبلاء» همان اِنعام است. «بلاء» نعمت است منتها «بلاء» را «بلاء» گفته‌ اند برای اینكه در آن آزمونی مطرح است. چون بار آزمونی در مفهوم كلمه «بلاء» تعبیه شده است، نعمت های دنیا همش بلیه است، بلاست؛ یا بلای حَسَن است یا بلای سیئ، بالأخره آزمون است؛ اما در هیچ جای قرآن از نعمت های بهشتی به عنوان «ابلاء»، «بلاء» و مانند اینها تعبیر نشده است، چون آنجا جای امتحان نیست آنها پاداش محض است. آنجا كسی را امتحان نمی ‌كنند، هر كه را خواستند امتحان بكنند در دنیا امتحان كردند، معلوم شد كه اینها چه كاره ‌اند. 🔸 بنابراین هر نعمتی كه خدای سبحان به انسان داد، انسان تا نفس می ‌كشد است و هرگز كسی خیال نكند خدا او را تكریم كرده است، این‌طور نیست، خدا او را آزمود و امتحان كرده است و می ‌داند كه این شخص چه كاره است. 📚 سوره مبارکه توبه جلسه 47 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 عید سعید قربان 🔸 که از اعیاد بزرگ اسلامی است را به پیشگاه ولی عصر (ارواحنا فداه) تهنیت و به عموم مسلمان‌ها و شما برادران و خواهران نمازگزار با ایمان تبریک عرض می ‌کنیم. 👇👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 عید سعید قربان 🔸 که از اعیاد بزرگ اسلامی است را به پیشگاه ولی عصر (ارواحنا فداه) تهنیت و به عموم مسلمان‌ها و شما برادران و خواهران نمازگزار با ایمان تبریک عرض می ‌کنیم. 🔸 این عید همانند عید سعید فطر از برجسته ‌ترین روزهای پربرکت اسلامی است. مستحضرید که عید رسمی اسلام است. عید تشریفاتی به آن معنا نیست. 🔸جریان عید فطر، بدرقه ماه مبارک رمضان است و عید سعید قربان، بدرقه احرام و حج تمتّع و عمره تمتّع و اینهاست؛ یعنی وقتی بنده عبادتش را انجام داد، به پیشگاه مولایش نزدیک شد می ‌گیرد و این جشن برای همین دو بزرگ اسلامی است. 🔸اعیاد دیگر که مربوط به است آن هم از همین سنخ است. اگر روز جمعه را عید گفتند برای آن نماز جمعه است و اگر عید غدیر عید هست برای آن است. در اسلام عید بدرقه عبادت یا در صحابت عبادت است و این عید برای جوامع اسلامی است تنها برای شیعه نیست، «لِلْمُسْلِمِینَ عِیداً» که همه مسلمان ‌ها این روز را باید به برکت خطبه ‌های امام جشن بگیرند. 📚 خطبه های عید قربان تاریخ: 1397/05/31 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 374 🔸 استمرار نیكی به پدر ... امام باقر (علیه السلام) فرمود: اگر كسی به والدین خود در زمان حیات آن دو نیكوكار بود ولی پس از مرگ آنان بدهكاریشان را نمی‌پردازد و برای آنان استغفار نمی‌كند خدا وی را عاقّ والدین به شمار می ‌آورد.[1] [1] . إِنَّ الْعَبْدَ لَیكُونُ بَارّاً بِوَالِدَیهِ فِی حَیاتِهِمَا ثُمَّ یمُوتَانِ فَلا یقْضِى عَنْهُمَا الدَّینَ وَ لا یسْتَغْفِرُ لَهُمَا فَیكْتُبُهُ اللَّهُ عَاقّاً (الزهد، ص33). 📚 مفاتیح الحیات ص 250 مرکز بین المللی نشر اِسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 اصالت تشیع 🔸 تشیع بعد از نیست، بلكه قبل از علی ‌بن ‌ابی ‌طالب است. بیان ذلك این است که ما یك مكتبی داریم به نام تشیع و یك گروهی داریم به نام ، این مكتب همزمان با قرآن آمده و اول كسی كه حامی این مكتب و مروّج این مكتب و مؤمن به این مكتب بود خود رسول گرامی (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) بود، بعد صدیقه طاهره و علی ‌بن ‌ابی ‌طالب (علیهم السلام) و سایر اهل بیت، بعد مردم. شیعه یعنی گروهی كه پیرو علی ‌بن‌ ابی ‌طالب هستند، اما تشیع یعنی مكتبی كه می گوید ولی خدا و جانشین پیامبر باید معصوم باشد و آن انسان كامل معصوم جز علی و اولاد (علیهم الصلاة و علیهم السلام) نیستند این -تشیع است و اول كسی كه به این مكتب ایمان آورد خود پیامبر بود، چون ﴿آمَنَ الرَّسُولُ بِما أُنْزِلَ إِلَیهِ مِنْ رَبِّهِ وَ الْمُؤْمِنُونَ﴾. 🔸 مكتب تشیع غیر از شیعه و گروه خاص است. اول پایه‌ گذار و مؤمن به مكتب تشیع خود ذات مقدس رسول اكرم بود، حضرت امیر بود. اگر وجود مبارك رسول اكرم به رسالت خود ایمان آورد، وجود حضرت امیر هم به ولایت خود ایمان دارد، این می ‌شود ، پس اگر كسی را نپذیرد و اگر كسی وجود مبارك حضرت امیر (سلام الله علیه) را خلیفه بلافصل نداند «فَمَا آمَنَ بِشَیءٍ». آپارات: https://www.aparat.com/v/1wlan 📚 سخنرانی در کنگره بین المللی غدیر تاریخ: 1383/11/08 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا