eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
12.1هزار دنبال‌کننده
5.3هزار عکس
1.9هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 کانال دروس معظم له @a_javadiamoli_doross ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 فرهنگ دعا 🔹 دعاها تنها این نیست كه خدایا بیمار مرا شفا بده! گناه مرا بیامرز! پایان امور مرا خیر كن! اینها ادعیه رایج است؛ اما آن دعایی كه است دعای در صحیفه است؛ عرض می ‌كند: «أَنَّ طَلَبَ الْمُحْتَاجِ إِلَی الْمُحْتَاجِ سَفَهٌ مِنْ رَأْیهِ وَ ضَلَّةٌ مِنْ عَقْلِهِ»... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 فرهنگ دعا 🔹
پایگاه اطلاع رسانی اسراء
، آیت الله العظمی جوادی آملی: قرآن از آن جهت كه جزء است كه وجود مبارك پیغمبر (علیه و علی آله آلاف التحیة والثناء) فرمود: «أُعْطِیتُ جَوَامِعَ الْكَلِمِ» او همه معارف را در بردارد، برنامه‌ های ائمه (علیهم السلام) هم توزیع‌ شده است، گرچه در همه بخش ‌ها بیانی دارند که تبیین معارف است، بعضی‌ ها تبیین مسائل نظامی و جنگی است، بعضی ‌ها حكومت ‎داری است، بعضی‌ ها فقه است بعضی اخلاق است و بعضی ‌ها حقوق و برخی‌ها دعا. 🔹 در قرآن بخش‌های فراوانی است كه مربوط به دعاست؛ را امام سجاد به عهده گرفته، گرچه همه ائمه (علیهم السلام) درباره دعا دستوری دارند، عملی دارند؛ ولی امام سجاد (سلام الله علیه) برنامه رسمی او است؛ یعنی آن معارفی كه در قرآن راجع به دعاست حضرت تشریح می ‌كند توضیح می ‌دهد بیان می‌ كند. فرهنگ دعا را طرزی تبیین می ‌كند كه جامعه را می ‌كند از آن جاهلیت نجات می ‌دهد. 🔹 می ‌بینید دعاها تنها این نیست كه خدایا بیمار مرا شفا بده! گناه مرا بیامرز! پایان امور مرا خیر كن! اینها ادعیه رایج است؛ اما آن دعایی كه است دعای در صحیفه است؛ عرض می ‌كند: «أَنَّ طَلَبَ الْمُحْتَاجِ إِلَی الْمُحْتَاجِ سَفَهٌ مِنْ رَأْیهِ وَ ضَلَّةٌ مِنْ عَقْلِهِ». در بحث ‎های عقلی كه چه چیزی هست و چه چیزی نیست می‌ گویند ممكن، واجب می ‌خواهد و محتاج، غنی می ‌خواهد؛ ولی در بحث ‌های که مربوط به باید و نباید است نه بود و نبود، دعای حضرت این است كه خدایا محتاجی دستش را نزد محتاجی دراز بكند این سفاهت است این بی‌ عقلی است؛ این دعای امام سجاد است. 🔹 «أَنَّ طَلَبَ الْمُحْتَاجِ إِلَی الْمُحْتَاجِ سَفَهٌ» ما اگر خواستیم ببینیم سفیه هستیم یا عاقل، این دعا برای ما است به چه كسی مراجعه كنیم، به چه كسی وابسته باشیم، به شرق وابسته باشیم به غرب وابسته باشیم. فرمود ملّتی سفیه است كه به بیگانه چشم طمع بدوزد؛ «أَنَّ طَلَبَ الْمُحْتَاجِ إِلَی الْمُحْتَاجِ سَفَهٌ مِنْ رَأْیهِ وَ ضَلَّةٌ مِنْ عَقْلِهِ» این دعای نورانی امام سجاد در صحیفه است. مطالعه بیشتر: 🌐 esra.ir 📚 درس اخلاق تاریخ: 1395/08/06 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 516 1. تعامل با مؤمنان 🔸 نیكی به مؤمنان و اقسام آن بر مبنای آیات و روایات... أ. حمایت‌های مادی مدارا در تجارت با مؤمن مسلمانان در خرید و فروش با همكیش خود باید برخوردی حمایتی داشته باشند نه سودجویانه و ظالمانه. امام صادق (ع) فرمود: سود ستاندن مؤمن از مؤمن رباست، مگر اینكه بیش از صد درهم (كنایه از مبلغ فراوان)... بخرد. در این صورت به اندازه خوراك روز خودت از وی سود بگیر، یا اگر به قصد تجارت می ‌خرد، از آن‌ها سود بگیر و [ولی] با آنان مدارا كن.[1] [1] . رِبْحُ الْمُؤْمِنِ عَلَی الْمُؤْمِنِ رِبًا إِلاّ أَنْ یشْتَرِىَ بِأَكْثَرَ مِنْ مِائَةِ دِرْهَمٍ فَارْبَحْ عَلَیهِ قُوتَ یوْمِكَ أَوْ یشْتَرِیهُ لِلتِّجَارَةِ فَارْبَحُوا عَلَیهِمْ وَ ارْفُقُوا بِهِم (الكافى، ج5، ص154). 📚 مفاتیح الحیات ص 315 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
فیض ولایت
🔸 نعمت اگر مطلق ذكر بشود بفرماید ما نعمت دادیم یا اینها ﴿فی‏ جَنَّاتِ النَّعیمِ﴾ هستند، منظور است؛ ولایت هم یعنی خدا ولی او باشد، كارهای او را خدا دارد انجام می ‌دهد. ما الآن می ‌گوییم این كودك تحت ولایت آن پدر است یا آن جدّ است؛ یعنی او كارهای این را تنظیم می‌ كند كه كجا كار بكن و كجا كار نكن. معلّم مدرسه هم راه نشان می ‌دهد ولی ولی نیست؛ اما ولی این كودك همه كارها را به عهده می ‌گیرد. 🔸 ولایت تعلیم نیست، است، آن وقت انسان حرف كه می ‌زند با است، چیزی را نگاه می‌كند با حفاظت الهی است، چیزی را می ‌فهمد با حفاظت الهی است كه مبادا بد بفهمد، بد بگوید، بد ببیند، لذا می ‌شود معصوم و یا ملحَق به معصوم. اینكه شما می ‌بینید بزرگان درباره اهل بیت این همه خضوع دارند، بازگشت همه این خضوع ‌ها به همان است. 🔸 اگر وهابیت درست درك می ‌كرد كه اگر كسی به انبیا و اولیا و معصومین احترام می ‌كند برای كیست و برای چیست، هرگز چنین اشتباهاتی را مرتكب نمی ‌شدند. اگر ﴿اللَّهُ ولی الَّذینَ آمَنُوا﴾ شد، مخصوصاً درباره اولیای الهی و معصومین، كارهای اینها را خدا به عهده می ‌گیرد؛ یعنی نمی ‌گذارد اینها اشتباه كنند؛ با هدایت، با راهنمایی، با تذكره، هم از مصون هستند و هم از مصون اند، لذا كار می‌شود كار الهی و اینها می‌شوند تحت ولایت «الله». از این به بعد خود اینها را ذات اقدس الهی جزء اولیای مردم قرار می ‌دهد، والی مردم قرار می ‌دهد؛ اساس كار این است كه اینها تحت هستند. 📚 سوره مبارکه صافات 10 تاریخ: 1392/12/14 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
مراسم عزاداری شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) برگزار می گردد ▫️
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: 
مراسم عزاداری شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها (فاطمیه اول) روز پنجشنبه 17 آذر ماه ساعت ۱۰:۳۰ صبح در محل دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در قم برگزارمی گردد. آدرس: قم خیابان صفاییه کوچه ۱۹ پلاک ۷ دفتر مرجعیت علمی و دینی حضرت آیت‌الله العظمی جوادی آملی (دام ظله العالی) لینک مطلب: https://news.esra.ir/fa/w/841894 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
🔸 کانال های رسمی دروس حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در پیام‌ رسان‌ های اجتماعی 1️⃣ تلگرام Telegram: 🆔 t.me/esratvtelegram 2️⃣ ایتا Eitaa: 🆔 eitaa.com/a_javadiamoli_doross 3️⃣ سروش Soroush: 🆔 splus.ir/a_javadiamoli_doross 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 517 1. تعامل با مؤمنان 🔸 نیكی به مؤمنان و اقسام آن بر مبنای آیات و روایات... ب. حمایت معنوی ارتقای سطح فرهنگی مؤمن: امام صادق (ع) در جمع یارانش می ‌فرمود: تقوای الهی پیشه كنید و با یكدیگر برادرانی نیكوكار و دوستانی در راه خدا و به هم پیوستگانی مهربان باشید و با یكدیگر دیدار و ملاقات كرده و درباره امر ما گفت ‌و گو و آن را زنده كنید.[1] [1] . اتَّقُوا اللَّهَ وَ كُونُوا إِخْوَاناً بَرَرَةً مُتَحَابِّینَ فِى اللَّهِ مُتَوَاصِلِینَ مُتَرَاحِمِینَ تَزَاوَرُوا وَ تَلاقُوْا وَ تَذَاكَرُوا أَمْرَنَا وَ أَحْیوه (مجموعه رسائل صدوق «مصادقة الاخوان»، ص34). 📚 مفاتیح الحیات ص 315 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
مراتب عدل
🔸 می فرماید شما در کارهای جزئی می خواهید عادل باشید، بله چندان دشوار نیست؛ اما گاهی مسئولیت پیدا می کنید، آنجا دیگر عادل بودن کافی نیست، بلکه باید ﴿لِیقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ﴾ باشید؛ باید باشید! یک وقت شما عادل باشید کافی نیست، قائم به عدل هم باشید کافی نیست؛ پرونده های میلیاردی نفتی و غیر نفتی زیر دست شماست، عادل باشید کافی نیست، قائم به عدل هم باشید کافی نیست، باید باشید! 🔸 این تعبیر «قوّام» در چند جای قرآن کریم هست. امام جماعت عادل باشد کافی است؛ اما کسی که می خواهد قاضی باشد که عدالت کافی نیست، عاقل بودن کافی نیست. یک وقت است که شما می گویید این آقا وقتی که بالغ و عاقل بود، مکلّف می شود که نماز و روزه و مانند اینها بر او واجب می شود، پس باید عاقل باشد؛ یا خرید و فروش می ‎کند باید عاقل باشد؛ اما اگر می خواهد قاضی باشد که عاقل بودن کافی نیست! خرید و فروش آدم عاقل درست است، عبادت آدم عاقل درست است، اجاره و استیجاره آدم عاقل درست است؛ اما قاضی شدنِ آدم عاقل درست نیست! هر کسی قابل قاضی شدن نیست و هر کسی عادل نیست، بر فرض عادل باشد قائم به قسط نیست، قائم به قسط هم باشد، «قَوّام» به قسط نیست. 📚 سوره مبارکه زخرف جلسه 5 تاریخ: 1394/10/05 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 علم نافع 🔹 فرمود شما هستید كه هستید، ! پس كاری باید بكنیم كه نپوسد، درسی بخوانیم كه نپوسد، علمی یاد بگیریم كه نپوسد، آن وقت در قیامت هم همه از ما حق‌ شناسی می ‌كنند، هم از ما حق ‌شناسی می ‌كند كه دستور و راه او را رفتیم. این شهدا از ما چه می‌ خواهند، همین را می‌ خواهند. فرمود: ﴿عَلَیكُمْ أَنْفُسَكُمْ﴾، چرا خودتان را گم كردید؟... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 علم نافع 🔹
پایگاه اطلاع رسانی اسراء
، آیت الله العظمی جوادی آملی: علمی تهیه كن كه این علم، علم دوران مهد كودك نباشد! ما یك علمی داریم برای دوران مهد كودك، بعد علمی داریم برای دبستان، بعد دبیرستان، بعد دانشگاه، این علوم فرق می ‌كند. این علم مهندسی و طب و كشاورزی و دامداری برای این تن است ما مادامی كه زنده ‌ایم مهندسی می ‌خواهیم، طب می ‌خواهیم، كشاورزی و دامداری می ‌خواهیم كه تأمین بشود. بعد از مرگ كسی نزد شما نمی ‎آید بگوید که من مریضم شما مرا معالجه كن یا برای من خانه بساز یا دامداری مرا تقویت کن! همه این علوم برای مهد كودك است، ما به می ‌رسیم. 🔹 از این علوم تجربی پایین ‌تر ما دیگر علمی نداریم علمی كه با چشم و گوش و حسّ كار می ‌كند. از این علم بالاتر یك تجریدی متوسط است به نام ریاضی، ریاضیات بالاتر از فیزیك و شیمی و اینهاست. از ریاضی بالاتر علم كلام است كه تجریدی است و نه تجربی، از علم كلام بالاتر علم فلسفه است كه تجریدی تام ‌تر است، از فلسفه بالاتر علم عرفان نظری است كه از او دقیق ‌تر و قوی ‌تر است، یك علم شهودی است كه در جای دیگر است. اینها راه ‌هایی است كه به ما گفتند به سراغ اینها بروید. آن گاه اگر كسی در این مسیر افتاد، نه بیراهه می ‌رود نه راه كسی را می ‌بند، نه فخر می ‌كند كه من این ‌قدر بلدم. هر روز خاضع تر، خاشع تر، سجده شكرش بیشتر كه تو اینها را به ما یاد دادی. ما تا چه وقت مهد كودكی بیندیشیم؟! فرمود شما هستید كه هستید، ! پس كاری باید بكنیم كه نپوسد، درسی بخوانیم كه نپوسد، علمی یاد بگیریم كه نپوسد، آن وقت در قیامت هم همه از ما حق‌ شناسی می ‌كنند، هم از ما حق ‌شناسی می ‌كند كه دستور و راه او را رفتیم. این شهدا از ما چه می‌ خواهند، همین را می‌ خواهند. فرمود: ﴿عَلَیكُمْ أَنْفُسَكُمْ﴾، چرا خودتان را گم كردید؟ 🔹 چقدر این بیان نورانی شیرین است كه سال های قبل چندین بار این حرف گفته شد. حضرت فرمود: من تعجّب می ‎کنم مردم این خودکار، دستمال، تسبیح دستشان و این چاقوی جیبشان را گم می‌ كنند، بعد اعلام می‌ كنند كه ما چاقو گم کردیم، ساعت گم كردیم؛ نرفتند نزد کسی بگویند که آقا من خودم گم شدم من را پیدا کن سرجایم بنشینم: «عَجِبْتُ لِمَنْ ینْشُدُ ضَالَّتَهُ وَ قَدْ أَضَلَّ نَفْسَهُ فَلَا یطْلُبُهَا» این ساعتش را گم می ‌كند، داد می ‌زند به همه هم می ‌گوید من ساعتم را گم كردم، پیدا کنید! خودش را گم كرده نمی‌رود بگوید آقا من كجا هستم مرا ببر سر جایم؛ این تعجب علی بن ابیطالب است: «عَجِبْتُ لِمَن». «اِنشاد ضالّه»؛ یعنی كسی بگوید من فلان چیز را گم كردم شما پیدا كردید به من بدهید. فرمود اینها برای خودشان به اندازه دستمال جیبشان، به اندازه تسبیح دستشان، به اندازه انگشتر دستشان قائل نیستند، «عَجِبْتُ لِمَنْ ینْشُدُ ضَالَّتَهُ وَ قَدْ أَضَلَّ نَفْسَهُ فَلَا یطْلُبُهَا». مطالعه بیشتر: 🌐 esra.ir 📚 درس اخلاق تاریخ: 1396/06/23 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
دیدار شورای پژوهشی فقه پزشکی مرکز فقهی ائم اطهار (علیهم اسلام) با حضرت ایت الله العظمی جوادی آملی 🔹 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اسراء: جمعی از اعضای شورای پژوهشی فقه پزشکی مرکز فقهی ائم اطهار (علیهم اسلام) امروز سه شنبه پانزدهم آذر با حضور در بیت آیت الله العظمی جوادی آملی با معظم له دیدار و گفتگو کردند. 📚 دیدار تاریخ: 1401/09/15 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
لزوم ارتباط مداوم بین حوزه و دانشگاه / علم الهی، علم حیات آفرین 🔹
پایگاه اطلاع رسانی اسراء:
جمعی از اعضای شورای پژوهشی فقه پزشکی مرکز فقهی ائمه اطهار با حضور در بیت آیت الله العظمی جوادی آملی با معظم له دیدار و گفتگو کردند. آیت الله العظمی جوادی آملی در دیدار با جمعی از شورای پژوهشی فقه پزشکی مرکز فقهی ائمه اطهار بیان داشتند: قرآن کریم وقتی سخن انبیا را درباره جهان بینی مشخص کرد می فرماید این جهان هر چه هست هیچ کدامشان تنها نیستند همه آنها مثلث هستند هر جزئی را دست بزنید مثلث هستند. نمونه اش همان است که وجود مبارک موسای کلیم در جواب فرعون که گفت ربّ العالمینی که شما از طرف او آمدید کیست؟ فرمود: : (رَبُّنَا الَّذِی أَعْطى كُلَّ شَی‏ءٍ خَلْقَهُ ثُمَّ هَدى) خدای ما کسی است که آنچه مصداق شیء است، خلق کرد، کلّ شیء مخلوق خداست، این مبدأ فاعلی : ثانیاً نظام داخلی او را هر چه خواست به او داد، (أَعْطى كُلَّ شَی‏ءٍ خَلْقَهُ) : سپس (ثُمَّ هَدى) راهنمایی کرد که کجا باید بروید، چه باید بکنید، از این موجود چطور باید بهره ببرید این مثلث را در کل شیء به نحو موجبه کلیه تنظیم کرد. آن نظام فاعلی، این نظام داخلی، این نظام غایی؛ هیچ چیز در عالم منفرد نیست، مثلث است. 🔹 آیت الله العظمی جوادی آملی با اشاره به آیات قرآن کریم در تببین علم الهی بیان داشتند: اگر کل شیء مثلث است، پس برای او اضلاع ثلاثه ای است، اما این مثلث را الان مُثله کردند، نظام فاعلی را کنار گذاشتند، چه کسی آفرید را کنار گذاشتند، برای چه آفرید را کنار گذاشتند! مثلث مثله شده، خودش علم سردخانه ای است این علم کسی را به جایی نرسانده و نمی رساند، چون عالم هر چه دارد از ناحیه علم است و علم هر چه دارد از ناحیه معلوم است، این معلوم مثلث مُثله شده سردخانه ای، آدم درست نمی کند. این اصراری که قرآن برای علم دارد که علم، است و آدم را زنده می کند همین است. 🔹 ایشان در پایان سخنانشان با تأکید بر اهمیت ابراز داشتند: هیچ علمی نیست، هیچ شبهه ای نیست که دانشگاه داشته باشد و حوزه نداشته باشد، بنابراین شما به رکن وثیقی متصل هستید، به . هیچ احتمال خلاف و امثال ذلک هم ندهید و پشتوانه تان هم باشد که موفقیت پیدا خواهید کرد، منتها آن راه ارتباط با دانشگاه را پیدا کنید، این ارتباط حوزه و دانشگاه، وحدت حوزه و دانشگاه برای یک روز نیست این باید سالانه باشد که آنها سوالات و موضوعات را مطرح کنند و شما جواب ها و احکام را ارائه نمایید. 📚 دیدار شورای پژوهشی فقه پزشکی مرکز فقهی ائمه اطهار با حضرت استاد تاریخ: 1401/09/15 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 518 1.
تعامل با مؤمنان
🔸 نیكی به مؤمنان و اقسام آن بر مبنای آیات و روایات... ب. حمایت معنوی نقد خیرخواهانه: امیرمؤمنان (ع) به فرزندش امام حسن (ع) فرمود: در خیرخواهی برادرت بی‌ غرض باش؛ چه در كار خوب و چه در كار بد او و در هر حال وی را یاری كن.[1] امام صادق (ع) فرمود: محبوب ‌ترین برادرانم نزد من كسی است كه عیب‌های مرا به من هدیه كند.[2] [1] . امْحَضْ أَخَاكَ النَّصِیحَةَ، حَسَنَةً كَانَتْ أَوْ قَبِیحَةً وَ سَاعِدْهُ عَلَی كُلِّ حَال (تحف العقول، ص81). [2] . أَحَبُّ إِخْوَانِى إِلَىَّ مَنْ أَهْدَی إِلَىَّ عُیوبِى (الكافى، ج2، ص639). امام صادق ع از هرگونه عیبی منزّه بود و با این بیان ظریف و دقیق وظیفه هر دو طرف را به خوبی بیان فرمود؛ هم بیان عیب برادر مؤمن لازم است و شیوه بیان نیز باید همانند اهدای یك هدیه باشد و هم شنونده نقد باید از روی محبّت آن را دریافت كند و نه تنها نرنجد بلكه خشنود گردد. 📚 مفاتیح الحیات ص 316 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
 تلاقی وحی و فطرت

🔹 ... جمع بین جوششِ دل و كوشش گوش مطلوب برین است كه جوان بر اثر خویش توان چنین جمع مباركی را دارد كه هم نغمه دل ‌انگیز فطرت را بشنود، هم آهنگ دلنواز وحی خدا را استماع كند... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 تلاقی وحی و فطرت 🔹 گرچه هر موجودی به نوبه خود در صدد وصال كوی خداست؛ ﴿أَلَا إِلَى اللَّهِ تَصِیرُ الْأُمُورُ﴾ و این سیر جوهری با صیرورت گوهر هستی او همراه می باشد، لیكن در این راه انسان سالك، به ویژه جوان صالح، كامیاب ‏تر از دیگر پویندگان راه الهی است؛ زیرا صبغه ‏ی: ﴿أَحْسَنِ تَقْوِیم﴾ را او در بر دارد و نغمه ‏ی: ﴿فَتَبَارَكَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخَالِقِینَ﴾ با آفرینش او شنیده شده است، لیكن برای رهایی از رهزنِ درون و بیرون، باید ره نوردان درون و بیرون را پالایش كند و آنان را با سِلاحِ صَلاح و فلاح مجهّز نماید تا در مصاف اهریمنان داخلی و خارجی پیروز گردد و فاتح فتوحات سه گانه «فَتحِ قریبْ» و «فتحِ مبین» و سرانجام «فتحِ مطلق» شود. برای چنین پیروزی، دو بال نیرومند به انسان داده شد كه یكی از درون آوای فطرت را بشنود و با او هماهنگ گردد و دیگری از بیرون ندای پیك حقیقت را استماع نماید و با او هم آوا گردد: ﴿إِنَّ فِی ذلِكَ لَذِكْرى‌ لِمَنْ كانَ لَهُ قَلْبٌ أَوْ أَلْقَى السَّمْعَ وَ هُوَ شَهِیدٌ﴾. 🔹 البته جمع بین جوششِ دل و كوشش گوش مطلوب برین است كه جوان بر اثر خویش توان چنین جمع مباركی را دارد كه هم نغمه دل ‌انگیز فطرت را بشنود، هم آهنگ دلنواز وحی خدا را استماع كند. در كنار قلبِ فطری، تسویل و تأمیر نَفْسِ مُسَوّله و امّاره بالسوء رهزنی درون و در قبالِ گوش شنوای پیام وحی، وسوسه شیاطینِ جن و انس از بیرون هماره انسان سالك را به همایش و چالش فرا می خوانند. اگر شعار مشئوم و گوش خراشِ: ﴿أَنَا خَیرٌ مِنْهُ﴾ شنیده شود، یا عمل طالح و تباه با اتكا به ‌قدرت موهوم خویش، فرعون گونه به صورتِ: ﴿فَتَوَلّٰى بِرُكْنِهِ﴾ مشاهده گردد، معلوم خواهد ‌شد كه در این مصاف، دیو خشم بر فرشته مهر پیروز آمد و اهرمن جهل بر مَلَك عقل فاتح‌ شد و گوهر ایمان به غارت رفت و نَقْد عمر به غرامت گرفته شد و جز خسران چیزی نماند.‌ 🔹 ولی اگر در پرتو عنایت ازلی و ظلّ لطف ابدی حضرت دوست صدای دلاویز: «سُبوُحٌ‌قُدّوس» شنیده شد و غبار اغیار زدوده گشت و سرّ سویدای دل، حَرَم امن توحید ناب‌ شد‌ و‌ نه در مرحله نظر و نه در مقام عمل، چیزی جز خواسته خدا از جان سالك بر نخاست و لعل ‌ملكوت را به نَعل مُلك معامله نكند، معلوم خواهد شد كه در این پیكار فرشته مِهر و عقل ‌بر‌دیو قَهْر و جهل فائق آمد، گوهر دین مغتنَم شد، نَقْد عمر بهای وصال محبوب گشت،‌ تجارت رابِح و بَیعِ رَبیحْ بهره چنین سالكِ نوسال و شابِّ خاشع و جوانِ متعبّد و خردپیشه شد. 📚 پیام به چهارمین اردوی آموزشی فرهنگی دانشجویی مشهد مقدس تاریخ : تابستان 1377 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra