eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
12.1هزار دنبال‌کننده
5.3هزار عکس
1.9هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 کانال دروس معظم له @a_javadiamoli_doross ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
دیدار شورای پژوهشی فقه پزشکی مرکز فقهی ائم اطهار (علیهم اسلام) با حضرت ایت الله العظمی جوادی آملی 🔹 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اسراء: جمعی از اعضای شورای پژوهشی فقه پزشکی مرکز فقهی ائم اطهار (علیهم اسلام) امروز سه شنبه پانزدهم آذر با حضور در بیت آیت الله العظمی جوادی آملی با معظم له دیدار و گفتگو کردند. 📚 دیدار تاریخ: 1401/09/15 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
لزوم ارتباط مداوم بین حوزه و دانشگاه / علم الهی، علم حیات آفرین 🔹
پایگاه اطلاع رسانی اسراء:
جمعی از اعضای شورای پژوهشی فقه پزشکی مرکز فقهی ائمه اطهار با حضور در بیت آیت الله العظمی جوادی آملی با معظم له دیدار و گفتگو کردند. آیت الله العظمی جوادی آملی در دیدار با جمعی از شورای پژوهشی فقه پزشکی مرکز فقهی ائمه اطهار بیان داشتند: قرآن کریم وقتی سخن انبیا را درباره جهان بینی مشخص کرد می فرماید این جهان هر چه هست هیچ کدامشان تنها نیستند همه آنها مثلث هستند هر جزئی را دست بزنید مثلث هستند. نمونه اش همان است که وجود مبارک موسای کلیم در جواب فرعون که گفت ربّ العالمینی که شما از طرف او آمدید کیست؟ فرمود: : (رَبُّنَا الَّذِی أَعْطى كُلَّ شَی‏ءٍ خَلْقَهُ ثُمَّ هَدى) خدای ما کسی است که آنچه مصداق شیء است، خلق کرد، کلّ شیء مخلوق خداست، این مبدأ فاعلی : ثانیاً نظام داخلی او را هر چه خواست به او داد، (أَعْطى كُلَّ شَی‏ءٍ خَلْقَهُ) : سپس (ثُمَّ هَدى) راهنمایی کرد که کجا باید بروید، چه باید بکنید، از این موجود چطور باید بهره ببرید این مثلث را در کل شیء به نحو موجبه کلیه تنظیم کرد. آن نظام فاعلی، این نظام داخلی، این نظام غایی؛ هیچ چیز در عالم منفرد نیست، مثلث است. 🔹 آیت الله العظمی جوادی آملی با اشاره به آیات قرآن کریم در تببین علم الهی بیان داشتند: اگر کل شیء مثلث است، پس برای او اضلاع ثلاثه ای است، اما این مثلث را الان مُثله کردند، نظام فاعلی را کنار گذاشتند، چه کسی آفرید را کنار گذاشتند، برای چه آفرید را کنار گذاشتند! مثلث مثله شده، خودش علم سردخانه ای است این علم کسی را به جایی نرسانده و نمی رساند، چون عالم هر چه دارد از ناحیه علم است و علم هر چه دارد از ناحیه معلوم است، این معلوم مثلث مُثله شده سردخانه ای، آدم درست نمی کند. این اصراری که قرآن برای علم دارد که علم، است و آدم را زنده می کند همین است. 🔹 ایشان در پایان سخنانشان با تأکید بر اهمیت ابراز داشتند: هیچ علمی نیست، هیچ شبهه ای نیست که دانشگاه داشته باشد و حوزه نداشته باشد، بنابراین شما به رکن وثیقی متصل هستید، به . هیچ احتمال خلاف و امثال ذلک هم ندهید و پشتوانه تان هم باشد که موفقیت پیدا خواهید کرد، منتها آن راه ارتباط با دانشگاه را پیدا کنید، این ارتباط حوزه و دانشگاه، وحدت حوزه و دانشگاه برای یک روز نیست این باید سالانه باشد که آنها سوالات و موضوعات را مطرح کنند و شما جواب ها و احکام را ارائه نمایید. 📚 دیدار شورای پژوهشی فقه پزشکی مرکز فقهی ائمه اطهار با حضرت استاد تاریخ: 1401/09/15 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 518 1.
تعامل با مؤمنان
🔸 نیكی به مؤمنان و اقسام آن بر مبنای آیات و روایات... ب. حمایت معنوی نقد خیرخواهانه: امیرمؤمنان (ع) به فرزندش امام حسن (ع) فرمود: در خیرخواهی برادرت بی‌ غرض باش؛ چه در كار خوب و چه در كار بد او و در هر حال وی را یاری كن.[1] امام صادق (ع) فرمود: محبوب ‌ترین برادرانم نزد من كسی است كه عیب‌های مرا به من هدیه كند.[2] [1] . امْحَضْ أَخَاكَ النَّصِیحَةَ، حَسَنَةً كَانَتْ أَوْ قَبِیحَةً وَ سَاعِدْهُ عَلَی كُلِّ حَال (تحف العقول، ص81). [2] . أَحَبُّ إِخْوَانِى إِلَىَّ مَنْ أَهْدَی إِلَىَّ عُیوبِى (الكافى، ج2، ص639). امام صادق ع از هرگونه عیبی منزّه بود و با این بیان ظریف و دقیق وظیفه هر دو طرف را به خوبی بیان فرمود؛ هم بیان عیب برادر مؤمن لازم است و شیوه بیان نیز باید همانند اهدای یك هدیه باشد و هم شنونده نقد باید از روی محبّت آن را دریافت كند و نه تنها نرنجد بلكه خشنود گردد. 📚 مفاتیح الحیات ص 316 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
 تلاقی وحی و فطرت

🔹 ... جمع بین جوششِ دل و كوشش گوش مطلوب برین است كه جوان بر اثر خویش توان چنین جمع مباركی را دارد كه هم نغمه دل ‌انگیز فطرت را بشنود، هم آهنگ دلنواز وحی خدا را استماع كند... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 تلاقی وحی و فطرت 🔹 گرچه هر موجودی به نوبه خود در صدد وصال كوی خداست؛ ﴿أَلَا إِلَى اللَّهِ تَصِیرُ الْأُمُورُ﴾ و این سیر جوهری با صیرورت گوهر هستی او همراه می باشد، لیكن در این راه انسان سالك، به ویژه جوان صالح، كامیاب ‏تر از دیگر پویندگان راه الهی است؛ زیرا صبغه ‏ی: ﴿أَحْسَنِ تَقْوِیم﴾ را او در بر دارد و نغمه ‏ی: ﴿فَتَبَارَكَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخَالِقِینَ﴾ با آفرینش او شنیده شده است، لیكن برای رهایی از رهزنِ درون و بیرون، باید ره نوردان درون و بیرون را پالایش كند و آنان را با سِلاحِ صَلاح و فلاح مجهّز نماید تا در مصاف اهریمنان داخلی و خارجی پیروز گردد و فاتح فتوحات سه گانه «فَتحِ قریبْ» و «فتحِ مبین» و سرانجام «فتحِ مطلق» شود. برای چنین پیروزی، دو بال نیرومند به انسان داده شد كه یكی از درون آوای فطرت را بشنود و با او هماهنگ گردد و دیگری از بیرون ندای پیك حقیقت را استماع نماید و با او هم آوا گردد: ﴿إِنَّ فِی ذلِكَ لَذِكْرى‌ لِمَنْ كانَ لَهُ قَلْبٌ أَوْ أَلْقَى السَّمْعَ وَ هُوَ شَهِیدٌ﴾. 🔹 البته جمع بین جوششِ دل و كوشش گوش مطلوب برین است كه جوان بر اثر خویش توان چنین جمع مباركی را دارد كه هم نغمه دل ‌انگیز فطرت را بشنود، هم آهنگ دلنواز وحی خدا را استماع كند. در كنار قلبِ فطری، تسویل و تأمیر نَفْسِ مُسَوّله و امّاره بالسوء رهزنی درون و در قبالِ گوش شنوای پیام وحی، وسوسه شیاطینِ جن و انس از بیرون هماره انسان سالك را به همایش و چالش فرا می خوانند. اگر شعار مشئوم و گوش خراشِ: ﴿أَنَا خَیرٌ مِنْهُ﴾ شنیده شود، یا عمل طالح و تباه با اتكا به ‌قدرت موهوم خویش، فرعون گونه به صورتِ: ﴿فَتَوَلّٰى بِرُكْنِهِ﴾ مشاهده گردد، معلوم خواهد ‌شد كه در این مصاف، دیو خشم بر فرشته مهر پیروز آمد و اهرمن جهل بر مَلَك عقل فاتح‌ شد و گوهر ایمان به غارت رفت و نَقْد عمر به غرامت گرفته شد و جز خسران چیزی نماند.‌ 🔹 ولی اگر در پرتو عنایت ازلی و ظلّ لطف ابدی حضرت دوست صدای دلاویز: «سُبوُحٌ‌قُدّوس» شنیده شد و غبار اغیار زدوده گشت و سرّ سویدای دل، حَرَم امن توحید ناب‌ شد‌ و‌ نه در مرحله نظر و نه در مقام عمل، چیزی جز خواسته خدا از جان سالك بر نخاست و لعل ‌ملكوت را به نَعل مُلك معامله نكند، معلوم خواهد شد كه در این پیكار فرشته مِهر و عقل ‌بر‌دیو قَهْر و جهل فائق آمد، گوهر دین مغتنَم شد، نَقْد عمر بهای وصال محبوب گشت،‌ تجارت رابِح و بَیعِ رَبیحْ بهره چنین سالكِ نوسال و شابِّ خاشع و جوانِ متعبّد و خردپیشه شد. 📚 پیام به چهارمین اردوی آموزشی فرهنگی دانشجویی مشهد مقدس تاریخ : تابستان 1377 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
 نور علم
🔸 به ما گفتند علم فرا بگیرید و علم شما را بالا می ‌برد؛ اینكه وجود مبارك رسول گرامی فرمود: «طَلَبُ الْعِلْمِ فَرِیضَةٌ»، برای آن است كه این . ما اگر خواستیم ببینیم، عالم شدیم یا نه، دو راه دارد: یك راه عادی دارد كه خیلی مهم نیست و آن این است كه در امتحان ها موفق شویم و نمره ‌ای بیاوریم تا ما را بپذیرند، این به دردِ همین زمان و زمین می‌ خورد؛ دوم آن است که آن‌ کسی كه به ما فرمود طلب علم واجب است و خدایی كه علم را ایجاد كرده است و علم را به ما عطا كرده است که فرمود: ﴿عَلَّمَ الْإِنْسانَ ما لَمْ یعْلَمْ﴾، به ما فرمودند که علم نور است و اگر كسی عالم شد، نورانی است؛ این نه بی راهه می ‌رود و نه راه كسی را می ‌بندد، چون خاصیت نور این است كه راه را نشان می ‌دهد. 🔸 در قرآن كریم فرمود، عالِم برجسته است؛ مؤمنِ غیر عالِم، یك درجه دارد و مؤمن عالِم، چندین درجه: ﴿یرْفَعِ اللَّهُ الَّذینَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَ الَّذینَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجاتٍ﴾. اگر آن علم نصیب ما شد، خدا را شاكر باشیم، که این علم، آدم را بالا می‌برد و آدمِ بالا هرگز فكر پستی ندارد! تمام گناهان، پَستی است، تمام ، پستی است, تمام و جهالت ‌ها، پستی است! به ما گفتند عالِم شوید که هم راه خود را بیابید و هم به دیگران راه نشان دهید. 📚 دیدار جمعی از دانشجویان استان فارس با حضرت استاد تاریخ: 1393/11/13 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 519 1. تعامل با مؤمنان 🔸 نیكی به مؤمنان و اقسام آن بر مبنای آیات و روایات... ب. حمایت معنوی ترك دوستی با دشمنان مؤمن: امیرموٴمنان (ع) می‌ فرماید: دشمن دوست خود را دوست مگیر كه با دوست خود دشمنی می‌ كنی[1] و فرمود: دوستان و دشمنانت سه دسته ‌اند؛ امّا دوستانت عبارت ‌اند از دوستت و دوست دوستت و دشمن دشمنت؛ امّا دشمنانت نیز عبارت‌اند از دشمنت و دشمن دوستت و دوست دشمنت.[2] [1] . لا تَتَّخِذَنَّ عَدُوَّ صَدِیقِكَ صَدِیقاً فَتُعَادِىَ صَدِیقَك (الفقیه، ج4، ص390). [2] . أَصْدِقَاؤُكَ ثَلاثَةٌ وَ أَعْدَاؤُكَ ثَلاثَةٌ فَأَصْدِقَاؤُكَ صَدِیقُكَ وَ صَدِیقُ صَدِیقِكَ وَ عَدُوُّ عَدُوِّكَ وَ أَعْدَاؤُكَ عَدُوُّكَ وَ عَدُوُّ صَدِیقِكَ وَ صَدِیقُ عَدُوِّك (نهج البلاغة، حكمت 295). 📚 مفاتیح الحیات ص 316 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💢
 زن در آینه جلال و جمال
💠 زن در قرآن ▫️ با توجه به این كه رسالت وجود مبارك نبی اكرم جهان‏ شمول است و تمام جوامع بشری قوم او هستند، باید او به زبان همه حرف بزند، هم به زبان صاحبان علوم حسّی و از تجارب، سخن گوید، و هم به زبان صاحبان علوم عقلی صرف، و از برهان حكایت كند، و هم به زبان شاهدان عارف، و از وجدان سخن گوید. نیز وقتی موضوع زن را مطرح می‏ كند از همین سه راه وارد می ‏شود، یعنی هم از راه تجربی سخن می‏ گوید، و هم راه عقلی را طی می ‏كند، و هم راه عرفان و شهود را می ‏پیماید... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💢
 زن در آینه جلال و جمال
💠 زن در قرآن ▫️ از آن جهت كه قرآن از عترت جدا نیست و عترت هم از قرآن منفك نیست، قهراً آن موضوع از نظر قرآن و عترت مطرح خواهد بود، و چون اسلام به صورت قرآن و عترت ظهور می‏ كند، لذا بحثی را كه قرآن و عترت ارائه می ‏دهد، در واقع اسلام ارائه داده است. بنابراین «زن در قرآن» یعنی زن در پیشگاه قرآن و عترت، و به عبارتی . ▫️ قرآن می ‏فرماید: نبی اكرم ـ علیه آلاف التحیة و الثناء ـ است، و به انسان ها حكمت می ‏آموزد، كتاب آسمانی یاد می ‏دهد، نفوس آنان را تزكیه می ‏كند و... اساساً راهی را كه هر معلّمی می‏ رود، نشان دیگران نیز می‏ دهد تا آنان هم راه را بشناسند و طی كنند. اما راهی را كه رسول اكرم و انبیاء مرسلین علیهم السلام رفته ‏اند راهی نیست كه دیگران توان شناختن و رفتن آن را داشته باشند! بلكه آن اندازه كه مقدور دیگران است، به آنها نشان می‏ دهند، تا همان اندازه مقدور را بشناسند و طی كنند. لذا تعلیم پیامبران غیر از تعلیم دیگران است. ▫️ علم پیامبر، است. در مقام تعلیم نیز، همان را از سه راه یاد دیگران می‏ دهد: هم از راه «تجربه» به دیگران یاد داد، به عنوان «جدال احسن» نه به عنوان «سند تعلیم» به طوری كه خود از راه تجربه حسّی آموخته باشد. هم به عنوان «برهان» یاد حكیمان داد نه به طوری كه خود از مدرسه فرا گرفته باشد، و هم به عنوان «ارائه» در منظر قلب شاگردان شاهد و عارف قرار داد. ▫️ و امّا، آن راهی كه مخصوص نبی اكرم (صلی الله علیه وآله و سلم) است، راهی نیست كه كسی با تهذیب نفس و تزكیه به آن برسد، چه رسد با برهان های عقلی یا با علوم حسّی. او یك هبه خاصّه است كه با كسب، تهذیب، تزكیه و مانند آن فراهم نخواهد شد، یك ربط خاصّی است بین انسان كامل و ذات اقدس اله، كه ﴿اللَّهُ أَعْلَمُ حَیثُ یجْعَلُ رِسَالَتَهُ﴾، آن هم فوق بحث ما است، یعنی یك انسان متعارف در آن زمینه سخنی ندارد، چرا كه هیچ سهمی ندارد. ▫️ پس تعلیم قرآن كریم از سه راه است، چون با ما به زبان ما، سخن می‏گوید، این كه می‏ فرماید: ﴿ما أَرْسَلْنا مِنْ رَسُولٍ إِلَّا بِلِسانِ قَوْمِهِ﴾ پیامبری را نفرستادیم مگر به زبان خویشانش. و با توجه به این كه رسالت وجود مبارك نبی اكرم جهان‏ شمول است، و تمام جوامع بشری قوم او هستند، باید او به زبان همه حرف بزند، هم به زبان صاحبان علوم حسّی و از تجارب، سخن گوید، و هم به زبان صاحبان علوم عقلی صرف، و از برهان حكایت كند، و هم به زبان شاهدان عارف، و از وجدان سخن گوید. نیز وقتی موضوع زن را مطرح می‏ كند از همین سه راه وارد می ‏شود، یعنی هم از راه تجربی سخن می‏ گوید، و هم راه عقلی را طی می ‏كند، و هم راه عرفان و شهود را می ‏پیماید، و عظمت زن را با همه این راه های مختلف به ما می ‏آموزد. 📚 زن در آینه جلال و جمال، ص63 و 68 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
مقام علمی حضرت زهرا سلام الله علیها در بیان آیت الله العظمی جوادی آملی ▫️ آیت الله العظمی جوادی آملی در جلسه درس امروز خود (16 آذر 1401) با اشاره به ایام فاطمیه، اظهار داشتند: این ایام، ایام فاطمیه است که باید ذکر مصیبتی داشته باشیم، اما اولی در ذکر مصيبت اينها، بازگويي معارف اينها و فضائل علمی اينهاست. 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
مقام علمی حضرت زهرا سلام الله علیها در بیان آیت الله العظمی جوادی آملی
پایگاه اطلاع رسانی اسراء
: آیت الله العظمی جوادی آملی در جلسه درس امروز خود (16 آذر 1401) با اشاره به ایام ، اظهار داشتند: این ایام، ایام فاطمیه است که باید ذکر مصیبتی داشته باشیم، اما اولی در ذکر مصیبت اینها، بازگویی معارف اینها و فضائل علمی اینهاست. ▫️ معظم له سپس به ذکر حدیثی از کتاب شریف کافی پرداختند و ابراز داشتند: مرحوم کلینی (رضوان الله تعالی علیه) در کتاب شریف کافی در جلد اول «بَابُ جَوَامِعِ التَّوْحِید» یک روایت مفصلی را از وجود مبارک حضرت امیر نقل می کند «وَ هَذِهِ الْخُطْبَةُ مِنْ مَشْهُورَاتِ خُطَبِهِ ع» این خطبه ای که از اول از اینجا شروع می شود که در جنگ با معاویه در دوره دوم وقتی مردم جمع شدند فرمود: «الْحَمْدُ لِلَّهِ الْوَاحِدِ الْأَحَدِ الصَّمَدِ الْمُتَفَرِّدِ الَّذِی لَا مِنْ شَی‏ءٍ كَانَ وَ لَا مِنْ شَی‏ءٍ خَلَقَ مَا كَانَ» این خطبه مفصل است، و اگر کسی بخواهد موحدانه بیندیشد، براهین را از همین می شود گرفت. بعد فرمایش مرحوم کلینی این است: اگر جن و انس جمع بشوند، پیغمبر در بین اینها نباشد، فقط موجودات عادی باشند، بشر باشد و جن، بخواهند مثل حضرت امیر (سلام الله علیه) درباره توحید سخن بگویند که پدر و مادرم فدای او «مَا قَدَرُوا عَلَیهِ» ممکن نیست. و اگر حضرت گره را باز نمی کرد، این شبهه برای خیلی ها می ماند و زمین گیر می کرد. ▫️ ایشان در تبیین مطلب اظهار داشتند: یک شبهه ای است که از دیرباز پیش ملحدان و منکران توحید بود و آن اینکه خدایی که شما می گویید موجود است از چیست؟ خدا یا «من شیء» است یا «من لا شیء». از دو طرف نقیض که بیرون نیست. اگر «من شیء» باشد پس قبل از خدا چیزی بود و خدا از آن خلق شد. اگر «من لا شیء» باشد، از عدم که چیزی خلق نمی شود. این مال خود خدا. درباره خلقت: خدا جهان را «من شیء» خلق کرد؟ یعنی ذراتی بود این ذرات را خدا جمع کرد و به آن صورت داد؟ اگر «من لا شیء» کرد یعنی عدم را جمع کرد و از عدم عالم را ساخت، اینکه ممکن نیست. پس هم وجود خدا مسئله دارد هم خالقیت خدا! این شبهه از دیرزمان در ملحدان بود، مرحوم کلینی می فرماید این و نفسگیر را حضرت امیر با آن خطبه نورانی حل کرد که اگر انبیاء و اولیایی نباشند، کسی نمی تواند این جور حرف بزند. ▫️ ایشان ادامه دادند: وجود مبارک حضرت امیر فرمود اصل تناقض را شما متوجه نشدید! نقیض «من شیء»، «من لا شیء» نیست، اینها هر دو موجبه هستند. نقیض «من شیء»، «لا من شیء» است. حالا که فهمیدی سر را بلند کن تا بفهمی. اصلاً اصل تناقض را شما نفهمیدی، حالا جواب سؤال اول: خدا «من شیء» است یا «لا من شیء»؟ می گوییم: «لا من شیء» است، چون هستی او عین ذات اوست. رفع نقیضین نشد. خدا «لا من شیء» است، نه «من لا شیء» تا شما بگویید که «من شیء» باشد اشکال دارد، «من لا شیء» باشد اشکال دارد. نخیر! پس درباره ذات اقدس الهی چون هستی او عین ذات اوست، «لا من شیء» است، از چیزی خلق نشد. اما درباره خلقت عالم؛ سؤال کردید که خدا آیا عالم را «من شیء» خلق کرد یا «من لا شیء»؟ می گوییم: این سؤال غلط است! اصلاً شما نقیضین را متوجه نشدید. درست سؤال بکن. بگو: خدا عالم را «من شیء» خلق کرد یا «لا من شیء»؟ می گوییم: «لا من شیء». این مبدع است. خدا عالم را از چیزی خلق نکرد، نوآوری کرد. چون نوآوری کرد، «لا من شیء» است، نه «من لا شیء»! ▫️ ایشان سپس به (سلام الله علیها) اشاره کرده و بیان داشتند: این عظمت خطبه امیرالمومنین روشن شد، ولی آغاز حضرت زهرا همین فرمایش است. 25 سال قبل از اینکه حضرت امیر این خطبه را بخواند. حالا دست مرحوم کلینی نرسیده بود به آن خطبه که بگوید حضرت زهرا چه بود! 📚 درس خارج فقه تاریخ: 1401/09/16 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
مقام علمی حضرت زهرا سلام الله علیها در بیان آیت الله العظمی جوادی آملی پایگاه اطلاع رسانی اسراء: آی
💠 پخش سخنرانی حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی دام ظله پیرامون مقام علمی حضرت زهرا س از شبکه قرآن ▫️ امشب چهارشنبه 16 آذر 1401 ▫️ ساعت پخش: 18:50 از شبکه قرآن و معارف سیما 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 مقام علمی حضرت زهرا سلام الله علیها در بیان آیت الله العظمی جوادی آملی ▪️
 آیت الله العظمی جوادی آملی: 
این ایام، ایام فاطمیه است که باید ذکر مصیبتی داشته باشیم، اما اولی در ذکر مصیبت اینها، بازگویی معارف اینها و فضائل علمی اینهاست... . آپارات: https://aparat.com/v/GwCZk 📚 درس خارج فقه تاریخ: 1401/09/16 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 نور محشر ▫️ ذیل این آیه که فرمود: ﴿وَ الَّذینَ آمَنُوا وَ اتَّبَعَتْهُمْ ذُرِّیتُهُمْ بِإیمانٍ أَلْحَقْنا بِهِمْ ذُرِّیتَهُمْ﴾، در تفسیر روایی کنز الدقائق دارد که ابن عباس می ‌گوید: ﴿وَ الَّذِینَ آمَنُوا وَ اتَّبَعَتْهُمْ ذُرِّیتُهُمْ بِإِیمانٍ أَلْحَقْنا بِهِمْ ذُرِّیتَهُمْ﴾، «قال: نزلت فی النّبی (صلّی اللَّه علیه و آله و سلم) و علی و فاطمة و الحسن و الحسین (علیهم السّلام)»؛ یعنی مصداق کاملش اینها هستند. ▫️ آن‌گاه درباره زمانی که وجود مبارک در قیامت دارد عبور می ‌کند می فرماید: «عن الإمام جعفر ابن محمّد الصّادق، عن أبیه (علیهما السّلام) قال: إذَا کَانَ یَوْمُ الْقِیَامَةِ نَادَی مُنَادٍ: یَا مَعْشَرَ الْخَلائِقِ غُضُّوا أَبْصَارَکُمْ»؛ یک ﴿قُل لِّلْمُؤْمِنِینَ یغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ﴾ در دنیا داریم، خب این حکم تکلیفی است و مربوط به شریعت است؛ اما آنجا که سخن از شریعت نیست، محرم و نامحرم نیست، آنجا یک نظام تکوینی است لذا این «غُضُّوا أَبْصَارَکُمْ» یعنی نمی ‌توانید ببینید؛ نه اینکه بر شما واجب است که چشم را ببندید بلکه یعنی این نمی‌ گذارد شما ببینید! این چه مقامی است؟! «غُضُّوا أَبْصَارَکُمْ»، چرا؟ «حَتَّی تَمُرَّ فَاطِمَةُ علیها السَّلاَمُ بِنْتُ مُحَمَّدٍ صَلَّی اَللَّهُ عَلَیهِ وَ آله». 📚 سوره مبارکه طور جلسه 8 تاریخ: 1395/11/26 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
همتای ولایت

▫️ قال مولینا جعفر بن محمد الصادق: «لولا أن اللّه تبارك و تعالی خلقَ أمیرالمؤمنین (علیه‌السلام) ما كان لها كفو علی ظهر الأرض مِن آدمَ و مَنْ دونه». ▫️ هرچه هستی چیزی محدودتر باشد، همتاهای فراوانی خواهد داشت و هرچه هستی چیزی وسیع‌ تر باشد، همانندهای كمتری خواهد داشت تا به هستی محض برسد كه نه همانند خواهد داشت: ﴿لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْ‌ءٌ﴾ و نه همتایی برای آن وجود صرف، فرض می ‌شود: ﴿وَ لَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُواً أَحَدٌ﴾. 📚 سرچشمه اندیشه، ج2، ص65. 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra