eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
12.1هزار دنبال‌کننده
5.3هزار عکس
1.9هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 کانال دروس معظم له @a_javadiamoli_doross ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 مفاتیح الحیات 532 1. تعامل با مؤمنان 🔸 نیكی به مؤمنان و اقسام آن بر مبنای آیات و روایات... ب. حمایت معنوی یاری مسلمان: رسول خدا (ص) فرمود: هركس به فریاد برادر مسلمانش برسد تا او را از غم و اندوه و گرفتاری برهاند خدا برایش ده حسنه می ‌نویسد و او را ده درجه بالا می ‌برد و ثواب آزادسازی ده برده را به وی عطا می‌كند و ده بلا از او دور می ‌كند و برای او ده شفاعت در قیامت آماده می ‌كند.[1] رسول خدا (ص) همواره می‌ فرمود: یاری مسلمان خیر است و اجر آن از یك ماه روزه و اعتكاف در مسجد حرام بیشتر است.[2] [1] . مَنْ أَغَاثَ أَخَاهُ الْمُسْلِمَ حَتَّی یخْرِجَهُ مِنْ هَمٍّ وَ كُرْبَةٍ وَ وَرْطَةٍ كَتَبَ اللَّهُ لَهُ عَشْرَ حَسَنَاتٍ وَ رَفَعَ لَهُ عَشْرَ دَرَجَاتٍ وَ أَعْطَاهُ ثَوَابَ عِتْقِ عَشْرِ نَسَمَاتٍ وَ دَفَعَ عَنْهُ عَشْرَ نَقِمَاتٍ وَ أَعَدَّ لَهُ یوْمَ الْقِیامَةِ عَشْرَ شَفَاعَات (ثواب الأعمال، ص148). [2] . ... إِنَّ مُعَاوَنَةَ الْمُسْلِمِ خَیرٌ وَ أَعْظَمُ أَجْراً مِنْ صِیامِ شَهْرٍ وَ اعْتِكَافِهِ فِى الْمَسْجِدِ الْحَرَام (بحار الانوار، ج75، ص217ـ 218). 📚 مفاتیح الحیات ص 321 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
  اهل البیت

▫️ با توجه به قراین داخلی و خارجی، ﴿اَهلَ البَیتِ﴾ در این آیه [33 احزاب]، مصادیق خاصی دارد و معنای لغوی آن، مراد نیست. مرحوم استاد علامه طباطبایی ذیل این آیه می ‏فرماید: در عرف قرآن لفظ اسم خاص برای است و... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
  اهل البیت

▫️ با توجه به قراین داخلی و خارجی، ﴿اَهلَ البَیتِ﴾ در این آیه [33 احزاب]، مصادیق خاصی دارد و معنای لغوی آن، مراد نیست. مرحوم استاد علامه طباطبایی ذیل این آیه می ‏فرماید: در عرف قرآن لفظ اسم خاص برای است و بر دیگران اطلاق نمی ‏شود، هر چند كه از اقربا و خاصّان آن حضرت باشند و به حسب عرف عام، اطلاق «أهل‌ البیت» بر آن‏ها نیز صحیح باشد. ▫️ به هر حال كسانی از اهل بیت شمرده می ‏شوند كه لازم با پیامبر اكرم (صلّی الله علیه وآله وسلّم) را دارا باشند. پیامبر اكرم (صلّی الله علیه وآله وسلّم) به عنوان مفسّر و مبین رسمی وحی، به صورت‏های گوناگون حضرت علی، فاطمه، حسن و حسین (علیهم‌السلام) را معرفی كرد. عمل آن حضرت نشان می ‏دهد كه آن بزرگواران، این سنخیت روحی را دارا بودند. ▫️ سایر ائمّه (علیهم‌السلام) نیز از این سنخیت برخوردارند، بنابراین، آنان نیز مصداق خواهند بود. بدین ترتیب ادعای شیعه كه تمام امامان (علیهم‌السلام) را از اهل ‏بیت می ‏دانند، اثبات می ‏شود. امام حسین (علیه‌السلام) از امام علی (علیه‌السلام) نقل كرده است: بر رسول خدا (صلّی الله علیه وآله وسلّم) وارد شدم، در حالی كه در خانه امّ سلمه بود و بر او نازل شده بود. رسول خدا (صلّی الله علیه وآله وسلّم) به من فرمود: یا علی! این آیه درباره تو و نوه‏ هایم (حسن و حسین) و همتایی قرآن و اهل بیت (علیهم السلام) امامان بعد از توست. گفتم: یا رسول الله! امامان بعد از من چند نفرند؟ فرمود: یا علی! اوّل آن‏ها تو هستی، سپس فرزندانت حسن و حسین و بعد از حسین فرزندش علی و... . اسامی دوازده امام به همین ترتیب بر ساق عرش نوشته شده است. از خدای سبحان پرسیدم: این افراد چه كسانی هستند؟ فرمود: ای محمّد! این‏ها امامان بعد از تو هستند كه مطهّر و معصوم ‌اند و دشمنانشان ملعون. 📚 همتایی قرآن و اهل بیت (علیهم السلام)، ص177. 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
کهنسالی
🔸 در سوره مباركه «یس» فرمود: ﴿مَن نُعَمِّرْهُ نُنَكِّسْهُ فِی الْخَلْقِ﴾؛ این به عنوان موجبه كلیه است و نقص نیست. خب یك آدم پیر اگر ضعیف بشود اینكه نقص نیست، این الآن باید بارِ كمتری داشته باشد و به فكر خودش باشد، این باید به فكر رفتن باشد نه به فكر خوردن و خوابیدن! 🔸 می فرماید ما وسایل خوردن و خوابیدن را از او می ‌گیریم كه این بیدار باشد، این چیز خوبی است! نفرمود «من نعمّره ننكّسه فی الأمر»، فرمود: ﴿فِی الْخَلْقِ﴾؛ اما آن كسی كه جنبه «فی الأمر» او یعنی جنبه روحش ضعیف می ‌شود، این یك نحو عذاب است. 🔸 این را به نحو موجبه جزئیه فرمود، فرمود: ﴿وَ مِنكُم مَن یرَدُّ إِلَی أَرْذَلِ الْعُمُرِ لِكَیلاَ یعْلَمَ مِن بَعدِ عِلْمٍ شَیئاً﴾؛ بعضی ها هستند كه در دوران پیری خرفت می ‌شوند، این عذابی است؛ این یك كودك نود ساله است! مثلا وقتی شد می ‌خواهد حرف بزند می‌گوید ما وقتی كه جوان بودیم این قدر می ‌خوردیم! الآن هم حرفش همین است؛ خب این یك بچه هشتاد ساله است، یك بچه نود ساله است! فرمود همان مقدار فهمی هم كه دارد از او می ‌گیریم: ﴿وَ مِنكُم مَن یرَدُّ إِلَی أَرْذَلِ الْعُمُرِ لِكَیلاَ یعْلَمَ مِن بَعْدِ عِلْمٍ شَیئاً﴾؛ نه اینکه همه ‌تان این طور می ‌شوید؛ آنهایی كه با قرآن بودند، با روایت بودند، اینها ولو در دوران پیری هم باشند، عاقل ترند، محترم ترند. 📚 سوره مبارکه اسراء جلسه 25 تاریخ: 1386/10/04 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💢
 زن در آینه جلال و جمال
💠 زن در برهان ▫️ یکی از نمونه های بارز نبوغ فکری زن، همتایی او با مرد در مهم ترین فضیلت هایی است که خدا برای انسان ذکر می کند. در این مورد دو نمونه: نبوغ فکری و فرهنگی، و نبوغ سیاسی و حضور در صحنه سیاست و اجتماع را می توان ذکر نمود... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💢
 زن در آینه جلال و جمال
💠 زن در برهان ▫️ یکی از نمونه های بارز نبوغ فکری زن، همتایی او با مرد در مهم ترین فضیلت هایی است که خدا برای انسان ذکر می کند. در این مورد دو نمونه: نبوغ فکری و فرهنگی، و نبوغ سیاسی و حضور در صحنه سیاست و اجتماع را می توان ذکر نمود. آن نیست که کسی مطلبی را زودتر از دیگران باخبر شود، مثلاً اگر شخصی کتابی را زودتر از دیگران مطالعه نمود و از مضمونش آگاه شد، و یا زودتر از دیگری در جلسه علمی حضور به هم رساند و از محتوای محفل باخبر شد این سبق زمانی، نشانه نبوغ فکری او نیست زیرا ممکن است که اگر این شخص دوم نیز همان روز اول در آن محفل علمی شرکت می کرد همتای شخص اول و یا بهتر از او می فهمید، بنابراین اینگونه از سبقت ها و تقدّمها، نشانه فضیلت و نبوغ نیست اما اگر یک مسأله عمیق علمی طرح شد و این مسأله عمیق علمی برای بعضی از شنوندگان، نظری و برای بعضی دیگر، ضروری بود معلوم می شود برای آنها که مسائل علمی روشن و ضروری است از نبوغ خاصی برخوردارند و این گروه بهتر از دیگران می فهمند. در اینجا سبق زمانی مایه فخر نیست، بلکه و علمی آن افراد، مایه مباهات است... ▫️ برابر همین اصل کلی، قرآن کریم برای کسانی که زودتر از دیگران اسلام را پذیرفتند و رسالت رسول اکرم صلی الله علیه وآله را تصدیق کردند حرمت خاص قائل شده است و همچنین برای آنها که قبل از دیگران با نثار جان و مال خود، دین را یاری کردند و در صحنه جنگ و دفاعِ از حق قبل از دیگران حضور یافتند، احترام خاص و درجه مخصوص قائل است و در اینگونه از موارد، سبب فضیلت، نبوغ فرهنگی و فکری در بخش نظر، و نبوغ عملی در مرحله عمل است. ▫️ وقتی انسان به آمار و ارقام پیشگامان دین مراجعه می کند می بیند همان گونه که افرادی مانند ـ سلام اللَّه علیه ـ در صف مقدم حضور دارند، افرادی نیز چون ـ سلام اللَّه علیها ـ و آل یاسر ـ علیها رحمةاللَّه ـ در صف مقدم، حضور دارند. تقدم خدیجه علیها السلام در اسلام به خاطر سبق رتبی اوست، چرا که بسیاری از مردها بودند که در تشخیص حقانیت اسلام مردّد بودند، ولی خدیجه ـ علیهاسلام ـ حق را تشخیص داد. البته شاید بسیاری از مردان نیز تشخیص دادند که حق با نبی اکرم صلی الله علیه وآله است، ولی آن شهامت را نداشتند، اما خدیجه آن را نیز داشت. ▫️ اگر کسی بخواهد سنت باطل و فرسوده ای را زیر پا بگذارد و دین حق جدید را بپذیرد، هم نبوغ فکری و فرهنگی می طلبد و هم شهامت . در شرایطی که بسیاری از مردها فاقد هر دو، و یا فاقد یکی از این دو اصل بودند، خدیجه ـ سلام اللَّه علیها ـ واجد هر دو اصل بود، و به همین خاطر از نثار مال دریغ نکرد. ▫️ یکی دیگر از زنان پیشتاز است. او کسی بود که نه تنها در اثر بلوغ فکری و فرهنگی حقّانیت دین را تشخیص داد و مسلمان شد بلکه با شکیبایی کم نظیر شکنجه های توان فرسا را تحمل کرد تا آنجا که وقتی وجود مبارک رسول خدا صلی الله علیه وآله بر آل عمار می گذشت و آنها را در آن شکنجه توان فرسا می دید می فرمود: «صبراً یا آل یاسر انّ موعدکم الجنّة» یعنی صبر و بردباری را حفظ کنید که وعده شما بهشت است. آنها به غیب ایمان آوردند آنچنان ایمانی که شهادت را قربانی غیب کردند و در نتیجه این زن در ردیف قرار گرفت. اینچنین نیست که در خط مقدّم اسلام آورندگان، شهیدان، مبارزان و نستوهان همه مرد باشند، بلکه زنان نیز همچون مردان در این صحنه ها حضور داشته اند. اینها نمونه هایی است راجع به حضور زن در بخش نبوغ فرهنگی و ایثار و نثار عقل عمل. 📚 زن در آینه جلال و جمال، ص290 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 533 1. تعامل با مؤمنان 🔸 نیكی به مؤمنان و اقسام آن بر مبنای آیات و روایات... ب. حمایت معنوی یاری مسلمان: ... امام زین العابدین (ع) فرمودٰ: هركس برادرش را در برابر ستمكاری یاری كند خدا او را در عبور از صراط هنگامی كه قدم‌ ها از آن بلغزند یاری می‌ دهد.[1] رسول خدا (ص) درباره پیامد یاری نكردن به موٴمن نیز فرمود: هركس صبح كند و به امور مسلمانان اهتمام نورزد مسلمان نیست و هركس بشنود مردی فریاد می ‌زند: ای مسلمانان! (كمكم كنید) و پاسخش ندهد مسلمان نیست.[2] [1] . ... وَ مَنْ أَعَانَهُ عَلَی ظَالِمٍ لَهُ أَعَانَهُ اللَّهُ عَلَی إِجَازَةِ الصِّرَاطِ عِنْدَ دَحْضِ الأَقْدَام (ثواب الأعمال، ص146). [2] . مَنْ أَصْبَحَ لا یهْتَمُّ بِأُمُورِ الْمُسْلِمِینَ فَلَیسَ مِنْهُمْ وَ مَنْ سَمِعَ رَجُلاً ینَادِى: یا لَلْمُسْلِمِینَ، فَلَمْ یجِبْهُ فَلَیسَ بِمُسْلِم (الكافى، ج2، ص164). 📚 مفاتیح الحیات ص 321 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
 یَلْدا ( چلّه ) 

🔸 این واژه، سریانی و به معنای « میلاد » است و چون را با تولد حضرت مسیح ( علیه السلام ) تطبیق می کردند آن را به این نام خوانده اند... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
 یَلْدا ( چلّه ) 

🔸 این واژه، سریانی و به معنای « میلاد » است و چون را با تولد حضرت مسیح ( علیه السلام ) تطبیق می کردند آن را به این نام خوانده اند. چون ایرانیان این شب را شب تولد میترا ( مهر ) می دانسته اند آن را با تلفّظ سریانی اش پذیرفته اند و در واقع یلدا با نوئل ( noel ) اروپایی که در 25 دسامبر تثبیت شده، معادل است، بنابراین نوئل اروپایی همان شب یلدا یا شب چلّه ایرانی است. 🔸 از ، شب‌ نشینی، دید و بازدید و صله رحم است، چنان‌ كه بهره‌ گیری علمی از فرصت آن با طرح مسایل علمی و تاریخی، خواندن اشعار به ویژه شعر حافظ و تفأّل به اشعار حافظ و... سنت دیگر آن است. مناسب است موٴمنان در چنین فرصت‌ هایی با زوایای زندگی و سیره معصومان (علیهم السلام) در جهت آشنا شوند. 🔸 آنچه در میان مردم مرسوم است که در زمان های خاص، مانند شب یلدا، را می خوانند و به آن تفأّل می زنند، یک نوع سرگرمی است و اگر خاطری را مشوش نکند و برای پیشرفت و کمال وی مانعی ایجاد ننماید و بی جهت امید به زندگی را از او نگیرد ، اشکالی ندارد. 📚 مفاتیح الحیات صفحه 768 و 769. 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
  فیاض
🔸 فرمود: ﴿أَ لَمْ یجِدْكَ یتیماً فَآوی﴾؛ حضرت پدرش را از دست داد مادرش را از دست داد، به وسیله عمو و جدّش رشد کرد، گرچه به حسب ظاهر ابوطالب و عبدالمطلب و امثال ایشان دخیل بودند اما این بود که از آستین عبدالمطلب و ابوطالب و اینها در آمده است. 🔸 ﴿وَ وَجَدَكَ ضَالاًّ فَهَدی﴾؛‏ فرمود ما قرآن دادیم نبوت دادیم ﴿مَا كُنتَ تَدْرِی مَا الْكِتَابُ وَ لاَ الْإِیمَانُ﴾؛ تو که ذاتاً عالم و آگاه نبودی؛ گرچه از بدء تا ختم، بنده خاص خدا بودی و لحظه ‌ای از یاد و نام حق فاصله نگرفتی اما این مربوط به ذات تو نبود، این از ناحیه ذات اقدس الهی بود که در تو تابید. 🔸 ﴿أَ لَمْ یجِدْكَ یتیماً فَآوی﴾‏ چه مادی چه معنوی ﴿وَ وَجَدَكَ ضَالاًّ فَهَدی ٭ وَ وَجَدَكَ عائِلاً فَأَغْنى﴾‏؛ نیازمند بودی، تو را تامین کردیم؛ یتیم بودی، سرپرست فراهم کردیم؛ گمراه بودی در مقام ذات، ما هدایتت کردیم. 📚 سوره مبارکه ضحی جلسه 2 تاریخ: 1398/12/22 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💢 زن در آینه جلال و جمال 💠 زن در برهان ▫️ شما در هر بخشی از بخش های نظامی، سیاسی، عرفان و حدیث بررسی کنید می بینید زنان نمونه بسیارند، منتها وقتی نام زن در حجاب باشد، خبری از او در جامعه نخواهد ماند. باید خودش در حجاب و نامش در کتاب باشد تا عظمت او ظهور کند... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💢
زن در آینه جلال و جمال
💠 زن در برهان ▫️ شما در هر بخشی از بخش های نظامی، سیاسی، عرفان و حدیث بررسی کنید می بینید زنان نمونه بسیارند، منتها وقتی نام زن در حجاب باشد، خبری از او در جامعه نخواهد ماند. باید خودش در حجاب و نامش در کتاب باشد تا عظمت او ظهور کند. چه این که ذات اقدس اله در حالی که زن را به حجاب آشنا می کند نامش را در کتاب آورده است، درباره ملکه سبا فرمود: « أسلمت مع سلیمان للَّه ربّ العالمین » که با عظمت از او یاد می کند و نام می برد، و سرانجام او را معرفی می نماید. ▫️ هنر در این نیست که انسان در برابر حق سرفرازی کند ـ چون سر، می شکند ـ بلکه هنر این است که انسان در پیشگاه حق خضوع نماید، و این هنر را ذات اقدس اله به ملکه سبا نسبت می دهد. با این که ملکه سبا از قدرت فراوانی برخوردار بود: « وأُوتیت من کلّ شی ء ولها عرش عظیم » اگر کسی که چنین قدرتی دارد، و از همه امکانات و قدرتهای سیاسی، نظامی برخوردار است، تسلیم بنده خدا شود، این نشانه عقل است. آنها که «تهور» را به حساب شجاعت می گذارند، کسانی هستند که در دچار خلط شده اند. ▫️ در ذکر این نمونه ها از معصومین، و فرزندان و تربیت شدگان آنها نام برده نشد، زیرا نام آنها در کتابها فراوان آمده و تاریخشان بازگو شده است، و از طرفی مهم این است که زنان عادی به این مقامات رسیده و به عنوان الگو و حجت برای زنان و مردان شده اند. بر اساس این شواهد قرآنی و عقلی و قلبی باید گفت در آن بخش اساسی که موضوع تکامل است، ذکورت و انوثت اصلاً راه ندارد، و اگر کسی بگوید: زنی مانند نبی اکرم صلی الله علیه وآله نشده و به مقام او نرسیده است، باید گفت: خیلی از انبیا نیز همانند او نشدند و به آن مقام راه نیافتند، و این مورد نقض نیست، یا آنهایی که مردند می توانند مثل نبی اکرم صلی الله علیه وآله بشوند؟ این چه تفاخری است؟ البته هر کسی که از نظر سیر کمالی به آن حضرت نزدیک تر باشد، جا دارد که فخر نماید، منتها فخر او در بی فخری است، فخرش در و احساس مذلت است. ▫️ سخن در بحث حقوق زن، تکامل زن، تساوی زن و مرد، در مسائل اخلاقی و تربیتی و... برای این است که زمینه رشدی باشد تا اگر مردها تلاشی و کوششی دارند، زنها هم اهل کوشش و جهاد باشند، مردهای متعارف به هر مقامی می رسند، زن هم می تواند برسد، و اگر همان گونه که جریان مردان تاریخ بازگو شد، جریان زنان تاریخی نیز بازگو می شد، وضع غیر از این بود که هست. آنجا که خدای سبحان در قرآن کریم می فرماید: « یا أیّها الانسان انّک کادح الی ربّک کدحاً فملاقیه » این خطاب به انسانیت است و در انسانیت ذکورت و انوثت نقش ندارد. آنچه مهم است این است که، انسان بالاخره به لقاءاللَّه می رسد، یا به لقاء جمال الهی راه می یابد و یا به لقاء جلال الهی، و در این راه زن و مرد همتای یکدیگرند. 📚 زن در آینه جلال و جمال، ص328 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 534 1. تعامل با مؤمنان 🔸 نیكی به مؤمنان و اقسام آن بر مبنای آیات و روایات... ب. حمایت معنوی پاداش زیارت مؤمن: امام صادق (ع) فرمود: هر چیز در كنار چیزی آرام می ‌گیرد و مؤمن كنار برادر مؤمن خود می ‌آساید، چنان‌ كه پرنده نزد همانند خویش می ‌آساید.[1] در سخنی دیگر فرمود: هركس برادرش را تنها برای خدا و برای به دست آوردن آنچه خدا وعده داده، زیارت كند، خدا هفتاد هزار فرشته را بر او می‌ گمارد تا وی را ندا دهند: خوشا به حالت و بهشت گوارایت باد.[2] [1]. لِكُلِّ شَىْ‏ءٍ شَىْ‏ءٌ یسْتَرِیحُ إِلَیهِ وَ أَنَّ الْمُؤْمِنَ یسْتَرِیحُ إِلَی أَخِیهِ الْمُؤْمِنِ، كَمَا یسْتَرِیحُ الطَّیرُ إِلَی شَكْلِه... (عدة الداعی، ص187). [2]. مَنْ زَارَ أَخَاهُ لِلَّهِ لا لِشَىْ‏ءٍ غَیرِهِ بَلْ لالْتِمَاسِ مَا وَعَدَ اللَّهُ وَ تَنَجُّزِ مَا عِنْدَهُ وَكَّلَ اللَّهُ بِهِ سَبْعِینَ أَلْفَ مَلَكٍ ینَادُونَهُ أَلَا طِبْتَ وَ طَابَتْ لَكَ الْجَنَّة (عدة الداعی، ص188). 📚 مفاتیح الحیات ص 295 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
مراسم عزاداری شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) برگزار می گردد ▫️
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: 
مراسم عزاداری شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها (فاطمیه دوم) از روز 4 الی 6 دی ماه (به مدت سه روز) ساعت 10:30 صبح در دفتر ایت الله العظمی جوادی آملی در قم برگزار می گردد.. آدرس: قم خیابان صفاییه کوچه ۱۹ پلاک ۷ دفتر مرجعیت علمی و دینی حضرت آیت‌الله العظمی جوادی آملی (دام ظله العالی) 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠
 تذکره الهی

🔹 اگر یک وقت آدم جایی نشسته است خلاف و گناه بیست سال قبل، سی سال قبل به یادش آمده خدا را شکر بکند، این است؛ یعنی بگو «استغفر الله»... . 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
تذکره الهی

🔹 هیچ چیزی از بین نمی‌ رود و چقدر خدا رحیم و مهربان است؟! این را مرحوم مجلسی (رضوان الله علیه) در بحار نقل کرده که گاهی انسان در جایی نشسته ـ حالا مجلس وعظی هست یا مجلس بحثی هست یا مجالس تذکره دیگری است ـ این دفعتاً یادش می‌ آید که بیست سال قبل یا سی سال قبل نسبت به فلان شخص بد کرده یا غیبت کرده یا یک گناه عبادی کرده نه گناه خلقی، این را ذات اقدس الهی کاری که بیست سال قبل، سی سال قبل این شخص کرده، به یادش می ‌اندازد تا همان جا بگوید: «استغفر الله و اسئله التوبة» این خداست! 🔹اگر یک وقت آدم جایی نشسته است خلاف و گناه بیست سال قبل، سی سال قبل به یادش آمده خدا را شکر بکند، این است؛ یعنی بگو «استغفر الله»! در که باز است، درِ استغفار که باز است لازم نیست که به کسی بگوید، توبه کردن نه رو به قبله لازم است، نه وضو لازم است، نه غسل لازم است، همان جا بگوید خدایا بد کردم، اشتباه کردم ببخش! این خداست! از این مهربان ‌تر دیگر فرض ندارد. 🔹 اگر یک وقت گناهی انسان بیست سال قبل، سی سال قبل کرده، در مجلسی نشسته، یادش آمده باید خدا را شکر بکند که ما چنین کاری کردیم بگو «استغفر الله»! او که «قریب الاجابة» است او «سریع الاجابة» است او «سریع الرضا» است. الآن هم او به یاد شما انداخته که بگویی «یا الله»! حالا لازم نیست بگویی، همان هم داشته باشید قبول می ‌کند. 🔹 گناه آثار خاصّ خودش را دارد، ولی اگر توبه، باشد می ‌پذیرد. 🔹شما ببینید برخی از مشرکین بودند، اینها توبه کردند موفق نشدند به اعمال و عبادات، طولی نکشید همان روز مُردند، با یک «لا اله الا الله» از جهنم به بهشت رفتند، این خداست! 🔹الآن هم همین طور است الآن اگر ملحدی واقعاً توبه بکند بگوید «لا اله الا الله»، بعد هم هنوز موقع ظهر نشده تا نماز ظهر را بخواند مُرد، این با همین کلمه از جهنم به بهشت آمده است. است، زنده شد. این است، این «الْإِسْلَامُ یجُبُّ مَا قَبْلَهُ»، یعنی آن نمازهای قبلی، که قضا ندارد، بعدی هم که هنوز ظهر نشده تا نماز بخواند، با یک «لا اله الا الله» بهشتی شد. در صدر اسلام که این طور بود، الآن هم همین طور است. 🔹غرض این است که این روایت از آن روایت ‌های نورانی اهل بیت است. اگر کسی یک جا نشسته، دفعتاً به یادش آمده که بیست سال قبل یا سی سال قبل فلان کار را کرده، این را باید بداند که ذات اقدس الهی به یادش انداخته تا او بگوید که خدایا کردم تا خدا هم بپذیرد، این در را باز کرده است. ↙️ آپارات: https://aparat.com/v/gB80k 📚 سوره مبارکه قمر جلسه 3 تاریخ: 1396/01/28 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
خشیت موحّدانه
🔸 ﴿فَخَرَجَ مِنْهَا﴾، وجود مبارك موسای كلیم از همین مصر یعنی از حوزه استحفاظی فرعون خارج شد ﴿خَائِفاً یتَرَقَبُ﴾. غیر از است اینها [انبیاء علیهم السلام] از غیر خدا خشیتی ندارند، اما خوف یعنی ؛ یك مار آمد یا یك عقرب آمد این‌چنین نیست بگویند حالا چون پیغمبر است از مار و عقرب نمی ‌ترسد، خیر! بالأخره فاصله می ‌گیرد؛ اما خشیت البته فقط منحصراً برای خداست، برای اینكه آن كه داشته باشد و فرد بداند كه اثر از كیست، البته آن مخصوص خدای سبحان است. 🔸 افراد عادی هم از غیر خدا خوف دارند، هم از غیر خدا خشیت دارند؛ اما از غیر خدا خوف دارند، اما از غیر خدا خشیت ندارند ﴿الَّذِینَ یبَلِّغُونَ رِسَالاَتِ اللَّهِ وَیخْشَوْنَهُ وَلاَ یخْشَوْنَ أَحَداً إِلَّا اللَّهَ﴾ اینها در خشیت موحّدند، اما ﴿خَشْیةَ إِمْلاَقٍ﴾ و خشیت‌ های دیگر برای افراد عادی هست، اینها نسبت به غیر خدا هم خوف دارند و هم خشیت دارند. 📚 سوره مبارکه قصص جلسه 8 تاریخ: 1391/07/10 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💢
 زن در آینه جلال و جمال
💠 زن در برهان ▫️ شما در هر بخشی از بخش های نظامی، سیاسی، عرفان و حدیث بررسی کنید می بینید بسیارند، منتها وقتی نام زن در حجاب باشد، خبری از او در جامعه نخواهد ماند. باید خودش در حجاب و نامش در کتاب باشد تا عظمت او ظهور کند... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💢
 زن در آینه جلال و جمال
💠 زن در برهان ▫️ شما در هر بخشی از بخش های نظامی، سیاسی، عرفان و حدیث بررسی کنید می بینید بسیارند، منتها وقتی نام زن در حجاب باشد، خبری از او در جامعه نخواهد ماند. باید خودش در حجاب و نامش در کتاب باشد تا عظمت او ظهور کند. چه این که ذات اقدس اله در حالی که زن را به حجاب آشنا می کند نامش را در کتاب آورده است، درباره ملکه سبا فرمود: « أسلمت مع سلیمان للَّه ربّ العالمین » که با عظمت از او یاد می کند و نام می برد، و سرانجام او را معرفی می نماید. ▫️ هنر در این نیست که انسان در برابر حق سرفرازی کند ـ چون سر، می شکند ـ بلکه هنر این است که انسان در پیشگاه حق خضوع نماید، و این هنر را ذات اقدس اله به ملکه سبا نسبت می دهد. با این که ملکه سبا از قدرت فراوانی برخوردار بود: « وأُوتیت من کلّ شی ء ولها عرش عظیم » اگر کسی که چنین قدرتی دارد، و از همه امکانات و قدرتهای سیاسی، نظامی برخوردار است، تسلیم بنده خدا شود، این نشانه عقل است. آنها که «تهور» را به حساب شجاعت می گذارند، کسانی هستند که در دچار خلط شده اند. ▫️ در ذکر این نمونه ها از معصومین، و فرزندان و تربیت شدگان آنها نام برده نشد، زیرا نام آنها در کتابها فراوان آمده و تاریخشان بازگو شده است، و از طرفی مهم این است که زنان عادی به این مقامات رسیده و به عنوان الگو و حجت برای زنان و مردان شده اند. بر اساس این شواهد قرآنی و عقلی و قلبی باید گفت در آن بخش اساسی که موضوع تکامل است، ذکورت و انوثت اصلاً راه ندارد، و اگر کسی بگوید: زنی مانند نبی اکرم صلی الله علیه وآله نشده و به مقام او نرسیده است، باید گفت: خیلی از انبیا نیز همانند او نشدند و به آن مقام راه نیافتند، و این مورد نقض نیست، یا آنهایی که مردند می توانند مثل نبی اکرم صلی الله علیه وآله بشوند؟ این چه تفاخری است؟ البته هر کسی که از نظر سیر کمالی به آن حضرت نزدیک تر باشد، جا دارد که فخر نماید، منتها فخر او در بی فخری است، فخرش در و احساس مذلت است. ▫️ سخن در بحث حقوق زن، تکامل زن، تساوی زن و مرد، در مسائل اخلاقی و تربیتی و... برای این است که زمینه رشدی باشد تا اگر مردها تلاشی و کوششی دارند، زنها هم اهل کوشش و جهاد باشند، مردهای متعارف به هر مقامی می رسند، زن هم می تواند برسد، و اگر همان گونه که جریان مردان تاریخ بازگو شد، جریان زنان تاریخی نیز بازگو می شد، وضع غیر از این بود که هست. آنجا که خدای سبحان در قرآن کریم می فرماید: « یا أیّها الانسان انّک کادح الی ربّک کدحاً فملاقیه » این خطاب به انسانیت است و در انسانیت ذکورت و انوثت نقش ندارد. آنچه مهم است این است که، انسان بالاخره به لقاءاللَّه می رسد، یا به لقاء جمال الهی راه می یابد و یا به لقاء جلال الهی، و در این راه زن و مرد همتای یکدیگرند. 📚 زن در آینه جلال و جمال، ص328 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra