مبانی حقوق بشر.mp3
1.4M
💠 روز بیست و سوم ماه #ربیع_الثانی 1442
🔸 مبانی حقوق بشر
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مبانی حقوق بشر
🔸 كسانی كه [اعلامیه] #حقوق_بشر [را] نوشتند، حالا یا حامی حقوق بشرند یا متولّی حقوق بشرند یا داعیه حقوق بشر دارند مانند سازمان ملل دستشان خالی است و حرف عالمانه ندارند؛ یعنی حرفی برای گفتن ندارند. الآن این موادّ حقوقی را مثلاً همه ما از حفظ هستیم، این مواد را از چه چیزی می گیرند؟ از چند مبنا میگیرند؛ مثل عدالت، مثل حریّت، مثل استقلال، مثل آزادی، مثل امانت مثل تعهد به عهد و امثال ذلك، اینها مبانی است كه این موادّ #حقوق_بشر كه سازمان ملل و مانند آن تصویب كردند از این مبانی گرفته شده است، اما دستشان خالی می باشد! این مبانی را از چه چیزی می گیرند؟ از عادات مردم، آداب مردم، فرهنگ مردم، سنن مردم و رسومات مردم كه هیچ اعتباری به آن نیست. چند اصل است كه مبنای حقوقی است؛ مثل عدالت، حریت، امانت و مانند آن که همه اینها مورد قبول است؛ موادّ حقوقی را باید از عدالت و استقلال و آزادی و امنیت و امانت و اینها بگیریم، اینها قبول است.
🔸 عدالت معنایش روشن است كه «وَضعُ كُلّ شَیءٍ فِی مَوضِعِه»،[1] این هم معنایش روشن است؛ از آن به بعد دست سازمان ملل خالی است! عدل «وَضعُ كُلّ شَیءٍ فِی مَوضِعِه»، خب جای اشیا كجاست؟ جای اشخاص كجاست؟ هیچ! دست آنها خالی است! خب آن كه اشیاء را آفرید باید بگوید جایش كجاست، آن كه اشخاص را آفرید باید بگوید جایش كجاست. شما می خواهید جای زن را معین كنید، جای مرد را معین كنید، جای كودك را معین كنید، جای سالمند را معین كنید، جای آب را معین كنید، جای هوا را معین كنید، جای زمین را معین كنید، جای آسمان را معین كنید، چون همه اینها #حقوق_بشر است. ما از عمق دریا تا اوج سپهر برنامه داریم، در دو طرف این الآن بشر ترمینال دارد؛ هم زیر دریا، هم كره مریخ! خب شما این موادّ حقوقی را از آن مبانی می گیرید و می گویید از عدل می گیریم، از استقلال می گیریم، از آزادی می گیریم، از امنیت می گیریم، از امانت و وفای به عهد می گیریم، همه اینها درست است؛ اما تك تك اینها زیر سوال است، دست اینها خالی است! آنچه كه الآن سازمان ملل دارد عالمانه نیست، این [سازمان] مراجعه می كند به فرهنگ مردم، به رسومات مردم، هر چه را اینها عدل می دانند او هم مبنا قرار می دهد، از این مبنا مادّه استنباط می كند، اینكه عاملانه نشد! لذا می بینید ظلم از آن در می آید! آن كه مرفّه بی درد است عدل را طوری معنا می كند، آن كه پابرهنه دردمند است #عدل را طور دیگر معنا می كند. بنابراین ممكن است انسان سی ـ چهل سال عمرش را هدر بدهد و حرفی برای گفتن نداشته باشد. پس تا #منابع_غنی_مجتهدانه نداشته باشیم دستمان خالی است. مبنا نخواهیم داشت، وقتی مبنا نداشتیم مواد هم نخواهیم داشت.
[1]. ر.ک: نهج البلاغه، حکمت437؛ «الْعَدْلُ یضَعُ الْأُمُورَ مَوَاضِعَهَا».
#روز_جهانى_حقوق_بشر
#اشیاء_آفرین
#عدل
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 دیدار دبیر کمیسیون حقوق بشر اسلامی با حضرت استاد
تاریخ: 1390/03/12
🆔 @a_javadiamoli_esra
🏴 پیام تسلیت آیت الله العظمی جوادی آملی در پی ارتحال آیت الله یزدی
بسم الله الرحمن الرحيم
أنا لله وأنا اليه راجعون
ارتحال حضرت آية الله يزدى ضايعه ی سنگين است، اين سانحه را به حوزه علميه و علاقمندان آن راحل و بيت مكرم ايشان تسليت عرض نموده، علّو منزلت و غفران الهى مسئلت مى شود.
جوادى آملى ١٣٩٩/٩/١٩
🆔 @a_javadiamoli_esra
آخوند خراسانی.mp3
1.44M
💠 روز بیست و چهارم ماه #ربیع_الثانی 1442
🔸 آخوند خراسانی
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 آخوند خراسانی
🔸 مرحوم آخوند خراسانی (رضوان الله علیه) كه حق عظیمی بر عهده حوزه های علمی دارد، یك اشاره كوتاهی در این زمینه به عرضتان برسد، خدمت علمی كه آخوند خراسانی بعد از مرحوم شیخ انصاری كرد، این بود كه بزرگانی كه مطالب اصولی را ثبت می كردند، یا به صورت تقریر بود یا اینکه به حاشیه نویسی اكتفا می كردند؛ این بزرگوار مطالب اصول را از حاشیه به متن آورد، از تقریر به تدریس آورد، یك دوره #اصول_جامع قابل عرضه مطرح كرد. مستحضرید اگر كسی رسائل بخواند و مستقیماً به درس خارج برود بی صعوبت نیست، یك متن درسی بین رسائل و خارج مفقود بود كه #آخوند_خراسانی عرضه كرد، نه تقریر قابل تدریس است و نه حاشیه پردازی، بلکه یك متن مدوّن جامع را باید به حوزه تقدیم كرد. چون تقریرنویسی مشكل حوزه را حل نمی كند، باید یك كتاب تدوینی و قابل عرضه باشد و این كار را #آخوند_خراسانی (رضوان الله علیه) در بخش پایانی عمر مبارك خود انجام دادند.
🔸 مطلب بعدی آن است كه هم شیخ مشایخ ما مرحوم آقای شیخ محمد حسین اصفهانی (رضوان الله علیه)، هم دو بزرگوار سیدنا الاستاد امام و سیدنا الاستاد علامه طباطبایی، اینها نقدهایی بر مرحوم آخوند دارند كه ایشان گاهی تكوین و تشریع را خلط كرد، حقیقت و اعتبار را خلط كرد؛ آیا این نقد درست است یا درست نیست؟ مرحوم #آخوند اگر اصولی حرف می زند، اصولی فكر می كند! فرق آخوند با دیگران آن است كه دیگران اصولی حرف می زنند و فقهی فكر می كنند یا عقلی حرف می زنند و نقلی فكر می كنند. شما در جریان وجوب مقدمه می بینید، بسیاری از كسانی كه در اصول قلم زدند می گویند آیا مقدمه واجب، واجب است یا نه؟ تا آخر هم همین طور بحث می كنند، بعد به دنبال یك دلیل لفظی هستند كه ادله لفظی به «احدی الدلایل الثلاث»: مطابقة، تضمن و التزام وجوب مقدمه را ثابت كند، بعد بگوید ما نیافتیم. مرحوم #آخوند می گوید شما عقلی حرف می زنید و نقلی فكر می كنید، بحث در وجوب و مقدمه كه می شود فقهی! اگر ما بحث كردیم كه آیا این كار واجب است یا نه؟ این می شود فقه، اما اگر بحث كردیم كه آیا بین وجوب مقدمه و وجوب «ذی المقدمه» تلازم هست، هم می شود عقلی، هم مسئله می شود مسئله اصولی؛ صورت مسئله را شما درست طرح كنید! اگر اصولی حرف می زنید اصولی فكر كنید، عقلی حرف می زنید عقلی فكر بكنید، این كار #عقل_مدارانه آخوند خراسانی است.
متن کامل:
https://b2n.ir/935589
#سالروز_وفات_آخوند_خراسانی
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سخنرانی در همایش بزرگداشت مرحوم آخوند خراسانی
تاریخ: 1390/09/24
🆔 @a_javadiamoli_esra
نفس واحد.mp3
2.32M
💠 روز بیست و پنجم ماه #ربیع_الثانی 1442
🔸 نفس واحد
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 نفس واحد
🔸 فرمود: ﴿وَ لا تَلْمِزُوا أَنْفُسَكُمْ﴾؛[1] خودتان را کوچک نکنید، بد نگویید، چون شما به منزله یک نفس هستید، جامعه به منزله #نفس_واحد است؛ اگر بخواهید جامعه متّحدی داشته باشید، آن بیان نورانی پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) که در جریان فتح مکه فرمود مؤمنون «یدٌ واحدةً» هستند، اینها «عَلَی مَنْ سِوَاهُم»؛[2] نسبت به بیگانه یک دست هستند، این یک دست علیه بیگانه است. بنابراین هم #دست_واحد هستند، هم #نفس_واحد هستند، هم #طایفه_واحد هستند، هم #برادر یکدیگر هستند؛ تعبیرات گوناگونی که جاذبه دارد در این بخش ها آمده است.
🔸 ﴿عَسی أَنْ یكُنَّ خَیراً مِنْهُنَّ وَ لا تَلْمِزُوا أَنْفُسَكُمْ﴾؛ خودتان را تحقیر نکنید! کوچک نکنید! اوّلاً این به دو بیان است: یکی اینکه جامعه یک نَفْس است، دوم اینکه کسی که دهان باز کرد و دروغ می گوید، یا بی ادبی می کند، یا فُحش می دهد، اوّلین کاری که این شخص کرده است، خودش را پایین آورده است. این ﴿لا تَلْمِزُوا أَنْفُسَكُمْ﴾ می تواند این قسمت را هم [در بر] بگیرد، چون اوّلین اهانت را انسان #به_خودش می کند. قبلاً هم در ذیل آیه سوره مبارکه «اسراء» گذشت که انسان هر کاری که می کند، این کار پیوند مستقیمی با خود صاحبِ کار دارد. این «لام»، «لام» اختصاص است، «لام» نفی نیست، ﴿إِنْ أَحْسَنْتُمْ أَحْسَنْتُمْ لِأَنْفُسِكُمْ وَ إِنْ أَسَأْتُمْ فَلَها﴾،[3] این طور نیست که این «لام»، «لام» نفی باشد و دومی به قرینه مشاکله «لام» گفته شده باشد، وگرنه باید می گفت: «و إن أسأتم فعلیها»! این طور نیست که برخی ها خیال کردند. این «لام»، «لام» اختصاص است؛ یعنی عمل #عامل را رها نمی کند، اگر کار بد کردید متعلق به خود شماست و اگر کار خوبی کردید متعلق به خود شماست. این بیان نورانی پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) مستفاد از همین دو آیه قرآن است که فرمود: «إِنَّ أَنْفُسَكُمْ مَرْهُونَةٌ بِأَعْمَالِكُمْ فَفُكُّوهَا بِاسْتِغْفَارِكُمْ».[4]
[1]. سوره حجرات، آیه11.
[2]. الکافی(ط ـ الإسلامیة)، ج1، ص403.
[3]. سوره اسراء، آیه7.
[4]. عیون أخبار الرضا(علیه السلام)، ج1، ص296.
#حریم_جامعه
#ید_واحد
#استغفار
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه حجرات ـ جلسه 14
تاریخ: 1395/08/09
🆔 @a_javadiamoli_esra
صاحبان خشيت.mp3
1.01M
💠 روز بیست و ششم ماه #ربیع_الثانی 1442
🔸 صاحبان خشيت
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 صاحبان خشیت
🔸 در سوره مباركه «فاطر» كه فرمود: ﴿إِنَّمَا یخْشَی اللَّهَ مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاءُ﴾، این ناظر به علمای فقه و اصول و امثال ذلك نیست؛ در اثر عموم یا اطلاقی كه این آیه دارد عالمان فقه و اصول را هم شامل می شود، ولی اصلِ سیاق آیه درباره عالمانی است كه یا مهندسی كشاورزی دارند یا ستاره شناس اند یا سایر رشته های تجربی را بلدند. در سوره «فاطر» آیه 27 و 28 این است: ﴿أَلَمْ تَرَ أَنَّ اللَّهَ أَنزَلَ مِنَ السَّماءِ مَاءً فَأَخْرَجْنَا بِهِ ثَمَرَاتٍ مُخْتَلِفاً أَلْوَانُهَا وَمِنَ الْجِبَالِ جُدَدٌ بِیضٌ وَحُمْرٌ مُخْتَلِفٌ أَلْوَانُهَا وَغَرَابِیبُ سُودٌ ٭ وَمِنَ النَّاسِ وَالدَّوَابِّ وَالْأَنْعَامِ مُخْتَلِفٌ أَلْوَانُهُ كَذلِكَ إِنَّمَا یخْشَی اللَّهَ مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاءُ﴾ كسانی كه جامعه شناس اند، كسانی كه معدن شناس اند، كسانی كه زمین شناس اند، كسانی كه مهندسین كشاورزی اند، كسانی كه ستاره شناس اند، كسانی كه هواشناس اند؛ یعنی همین علوم تجربی!
▫️ فرمود اینها هم كه از خدا می ترسند، معلوم می شود اینها جزء #علوم_دینی است! اگر در ذیل آیه نَفْر آمده بود ﴿إِنَّمَا یخْشَی اللَّهَ مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاءُ﴾ انسان خیال می كرد كه این آیه مخصوص فقها و مفسّران و اصولیین و اینهاست، اما این آیه درباره مهندسان و منجّمان و ستاره شناسان و اینها آمده، به اطلاقی كه دارد فقها و اصولیین را هم شامل می شود.
🔸 این #نظم_دقیق_ریاضی كه از دورترین نقطه غرب این نسیم حركت می كند، بعد به صورت باد در می آید، درجه اش زیاد می شود، ابر تولید می شود، اینها نكاح می كنند، هنگام بارداری خدا برای اینها رَحِم قرار میدهند كه ﴿فَتَرَی الْوَدْقَ یخْرُجُ مِنْ خِلاَلِهِ﴾[1] اینها شلنگی نبارند قطره قطره ببارند، اگر كسی اینها را خوب درك كند، شب و روز #ساجد در پیشگاه حق است؛ این نظم دقیق تازه بشر پنج درصدش را فهمیده است! غرض این است كه ﴿إِنَّمَا یخْشَی اللَّهَ مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاءُ﴾ در كنار علوم مهندسی و كشاورزی و اینهاست.
[1] . سوره نور، آیه 43؛ سوره روم، آیه 48.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه فاطر ـ جلسه 11
تاریخ: 1392/09/09
🆔 @a_javadiamoli_esra
دل شکسته.mp3
528.1K
💠 روز بیست و هفتم ماه #ربیع_الثانی 1442
🔸 دل شکسته
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 دل شکسته
🔸 خدای سبحان گاهی مهمان پذیر است، گاهی مهمان می شود و گاهی هر دو.
▫️ گاهی مهمان پذیر است، مثل اینكه ماه مبارك رمضان تمام روزه دار ها به عنوان ضیوف الرحمان[1] مطرح اند؛ یعنی مهمانان الهی اند یا در سرزمین وحی حاجیان و معتمران اینها جزء ضیوف الرحمان[2] و مهمانان الهی هستند.
▫️ گاهی خدا مهمان می شود و افراد میزبان، فرمود: «أَنَا عِنْدَ الْمُنْكَسِرَةِ قُلُوبُهُمْ»[3] من مهمان هر #دل_شكسته ام، چون این دل شكسته به غیر خدا تكیه نمی كند و هیچ پناهگاهی ندارد. فرمود: «أَنَا عِنْدَ الْمُنْكَسِرَةِ قُلُوبُهُمْ» هر كسی دلش شكست ـ چون واقعاً انسان دل شكسته هیچ پناهگاهی ندارد جز اینكه «یا الله» بگوید ـ فرمود من آن جا حضور دارم و من مهمان آن دل هستم.
▫️ اگر كسی بیمار بود و #دل_شكسته بود و در سرزمین وحی بود یا شب قدر بود یا ماه مبارك رمضان بود هم از طرفی مهمان است و هم از طرفی مهماندار، بگوید «یا الله» می شنود!
[1]. امالی(للصدوق)، ص93؛ «قَدْ أَقْبَلَ إِلَیكُمْ شَهْرُ اللَّهِ … هُوَ شَهْرٌ دُعِیتُمْ فِیهِ إِلَى ضِیافَةِ اللَّهِ وَ ...».
[2]. الكافی(ط ـ الإسلامیة)، ج4، ص189؛ «...أَنَّ أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ عَلَیهِ السَّلَام سُئِل ... قِیلَ لَهُ فَلِمَ حُرِّمَ الصِّیامُ أَیامَ التَّشْرِیقِ قَالَ لِأَنَّ الْقَوْمَ زُوَّارُ اللَّهِ وَ هُمْ فِی ضِیافَتِهِ وَ لَا یجْمُلُ بِمُضِیفٍ أَنْ یصَوِّمَ أَضْیافَه».
[3]. منیة المرید، ص123.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 دیدار اعضای فرهنگستان علوم پزشکی با حضرت استاد
تاریخ: 1392/08/30
🆔 @a_javadiamoli_esra
مصادیق کوثر.mp3
1.62M
💠 روز بیست و هشتم ماه #ربیع_الثانی 1442
◻️ مصادیق کوثر
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مصادیق کوثر
◻️ چند نكته را سودمند است كه [باید] در نظر داشته باشیم. نكته اول آن است كه شناسایی بقاع و قبور متبرّكه امامزادگان #تفسیر_عملی سوره مباركه #كوثر است. اگر ذات اقدس الهی در سوره مباركه كوثر [فرمود] ﴿إِنَّا أَعْطَینَاكَ الْكَوْثَرَ﴾،[1] برای كوثر مصادیق فراوانی ذكر شده است؛ حقیقت #قرآن هست، حقیقت #ولایت هست، حقیقت #امامت، #خلافت و مانند آن خواهد بود، اما آنچه با زمینه نزول این سوره مباركه تناسب دارد و در ذیل این سوره هم به آن زمینه اشاره شده است ﴿إِنَّ شَانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ﴾،[2] آن است كه دوده طه و اُسره یس (علیهم الصلاة و علیهم السلام) ـ كوثر یعنی ـ مانا و پویایند و تا قیامت این دودمان می ماند. نام مبارك اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام) #ماندگار است و وجود مبارك ولی عصر (ارواحنا فداه) به عنوان بقیة الله مطرح خواهد بود، بنابراین شناخت این بقاع متبرّك و قبور پربركت #تفسیر_عملی سوره كوثر است.
◻️ نكته دوم آن است كه باید خیلی دقیق بود تا بیگانه ای وارد نشود و آشنایی خارج نگردد، اگر دقیق نباشیم و بیگانه ای به این حرم امن راه پیدا كند یا آشنایی از این حرم امن خارج بشود یك خسارتی است در تفسیر سوره #كوثر.
◻️ نكته سوم آن است كه ما باید كاملاً بررسی كنیم تفاوت بین تكاثر و كوثر در چیست؟ آن كثرتی كه به #وحدت ختم نشود، آن كثرتی كه از وحدت دلمایه نگیرد و آن كثرتی كه ما را به #توحید نرساند تكاثر مذموم می شود. آن كثرتی كه هم از وحدت نشأت گرفته و هم به وحدت می رسد و در راستای توحید ذات اقدس الهی است كه به وسیله قرآن و عترت معصومین (علیهم السلام) به ما تلقین شده است آن #كوثر می شود.
🔹 مطلب بعدی آن است كه این بزرگواران #كوثر بودنشان در حیات و ممات محفوظ است. تكاثر می میرد، ولی #كوثر نمی میرد، بلكه تكاثر در زمان حیاتش مرده است و كوثر بعد از مرگ هم زنده است بلكه اصلاً مرگ ندارد. این ذوات قدسی كه كوثر الهی اند مشمول ﴿إِنَّ صَلاَتِی وَنُسُكِی وَمَحْیای وَمَمَاتِی لِلّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ﴾[3] هستند، البته معصوم های آنها در قلّه قرار دارند، عادل های آنها در مراحل میانی قرار دارند و شاگردان آنها در مراحل ابتدایی؛ به هر تقدیر محیای اینها محیای دینی بود و ممات اینها ممات دینی بود. اینها ناشران علوم اهل بیت بودند، اسامی حسنای اهل بیت (علیهم السلام) را، روش و منش آن ذوات مقدس را برای منطقه خود تبیین كردند و آنها هم تشیع را پذیرفتند و ولایتمدار شدند. ممات اینها هم بركت است، قبر اینها هم «رَوضهٌ مِن رِیاضِ الجَنَّة».
[1]. سوره کوثر، آیه1.
[2]. سوره کوثر، آیه3.
[3]. سوره انعام، آیه162.
#سالروز_وفات_موسی_مبرقع_علیه_السلام
#دودمان_یس
#تفسیر_عملی_سوره_کوثر
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 پیام به همایش امامزاادگان
تاریخ: 1390/11/30
🆔 @a_javadiamoli_esra
ملزومات پژوهش.mp3
1.8M
💠 روز بیست و نهم ماه #ربیع_الثانی 1442
🔸 ملزومات پژوهش
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 ملزومات پژوهش
🔸 چند نكته است كه برای پژوهشگر و محقق لازم است كه اگر آن نكات ملحوظ باشد، وقتی پژوهشگر و محقق ساخته شد، آنگاه #پژوهش و تحقیق هم خود به خود ساخته می شود.
1️⃣ نكته اول این است كه همه ما یك #ظرفیت_خاص داریم، آن انسان كامل است كه می تواند مظهر اسمای حسنای الهی باشد و همه چیز را به «اذن الله» بدانند، وگرنه ما بر اساس ﴿وَ قَدْ خَلَقَكُمْ أَطْوَارًا﴾[1] هر كدام با یك ظرفیت خاصی خلق شدیم.
2️⃣ مطلب دوم آن است كه این جریان «مَنْ عَرَفَ نَفْسَهُ فَقَدْ عَرَفَ رَبَّهُ»[2] یا «رَحِمَ اللَّهُ امْرَأً عَرَفَ قَدْرَهُ»[3] این گذشته از این كه صبغه انشایی و دعا دارد، صبغه إخباری هم دارد. خدا كسی را رحمت می كند و عنایت خاص الهی شامل كسی می شود كه بفهمد برای چه #خلق شده است! نه آن هدف كلی كه ﴿مَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ اْلإِنْسَ﴾،[4] نه خیر! [اینکه] این آقا برای چه خلق شده است؟ اینها اصلاً برای كار #علمی خلق شده یا برای كار #عملی؟ [اگر خلقت او برای] كار علمی هست، رشته اش چه است و تا چه حد است؟ این «رَحِمَ اللَّهُ امْرَأً عَرَفَ قَدْرَهُ».
2️⃣ مطلب سوم همان است كه در كتاب های اصولی ملاحظه فرمودید که اگر كسی #ظرفیت خود را با كالاهای بی خود پُر كند، از آن كالای اصلی می ماند؛ برای این است كه می گویند اگر درختی را شما با آب شور تغذیه كردید بعد بخواهید با آب شیرین این را بپرورانید نمی شود، این یك مقدار آب خواست به او دادید و خشك هم شد.
🔸 قصه خواندن، حرف های #باطل گوش دادن، حرف های #غیر_علمی زدن، حرف های غیر علمی گوش دادن و حرف های غیر علمی را تحویل مردم دادن، این مثل یك كودكی است كه با پفك معده اش را پر كرده است، این دیگر در موقع غذا، غذا نمی خورد! یك آدمی كه دهان باز می كند و حرف غیر علمی می زند یا گوشش را باز می كند و حرف غیر علمی گوش می دهد، او با پفك مغزش را پر كرده است، این دیگر #عالم نمی شود! مرحوم #بوعلی می گوید كه من تعهد كرده ام كه دیگر قصه نخوانم![5] خب آدم وقتی قصه بخواند، افسانه ای درمی آید! یك فقیه اگر بخواهد با قصه مغزش را پر كند دیگر فقیه نمی شود؛ [همچنین] یك اصولی، یك حكیم یا مفسر. بنابراین ما وقتی در یك رشته ای داریم كار می كنیم باید بدانیم كه با پفك مغز را پر نكنیم، این دیگر یقیناً ملا نمی شود. این [شخص] مادامی كه در مؤسسه تحقیقاتی است با حرف های علمی آشناست، همین كه پایش از این جا رفته بیرون با امور دیگر؛ این مغز، مغز محقق و #پژوهشگر نیست!
4️⃣ مطلب بعدی آن است كه گاهی ممكن است انسان در مؤسساتی كار بكند كه محصول كارش را برای صاحب مؤسسه بگذارد و حق الزحمه ای دریافت بكند و برود، اما مراكز علمی این چنین نیست؛ #محصول_كار را به همراه می برد و آن پوسته اش را برای مؤسسه می گذارد. یك وقت است كه انسان در مؤسسات فرش بافی و ظرف سازی و صنایع كار می كند، كل كارها را برای مؤسسه می گذارد یك پوسته اش نصیب او می شود؛ یك وقت است كه در مراكز تحقیقی دارد كار می كند، [در] مراكز تحقیقی #عصاره_مطلب كه علم است [را] به همراه می برد و چهار صفحه نوشته شده و نگارش شده و قلم زده را به مؤسسه می دهد، اینكه علم نیست! بعد باید بیاید بالا و علم بشود، آنچه كه #علم است را به همراه می برد.
🔸 برای اینكه آنچه را [که محقق] به همراه می برد بارور بشود، آن بیان لطیف مرحوم ابن ادریس در طلیعه سرائر باید ملحوظ باشد؛ ابن ادریس در مقدمه سرائر همان جلد اولش هست كه بزرگانی قبل از من این چنین بودند كه «غبرت أربعین سنة ما قلت و لا بت إلا و الكتاب موضوع على صدری»،[6] این «ما قلت و لا بت» یعنی هیچ وقت من خواب قیلوله نكردم مگر اینكه با #كتاب خوابیدم، كتاب روی سینه ام بود مطالعه كردم و خوابم برد، شب هم كه می خواستم بیتوته كنم به بسترم نرفتم مگر اینكه كتاب روی سینه من بود و با #مطالعه خوابیدم؛ آن وقت این می شود ابن ادریس و این چنین شدن سخت نیست، برای اینكه اینها نه امام بودند و نه پیغمبر!
[1]. سوره نوح, آیه14.
[2]. مصباح الشریعة، ص13؛ متشابه القرآن و مختلفه(لابن شهر آشوب)، ج1، ص44.
[3]. عیون الحكم و المواعظ، ص261؛ «رَحِمَ اللَّهُ امْرَأً عَرَفَ قَدْرَهُ وَ لَمْ یتَعَدَّ طَوْرَهُ».
[4]. سوره ذاریات, آیه56.
[5]. تسع رسائل فى الحكمة و الطبیعیات، ص142؛ (الرسالة الثامنة فی العهد).
[6]. السرائر الحاوی لتحریر الفتاوی، ج1، ص43.
#روز_پژوهش
#ظرفیت_خاص
#مطالعه
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 دیدار جمعی از پژوهشگران با حضرت استاد
تاریخ: 1384
🆔 @a_javadiamoli_esra
#تخفیف_ویژه
#هفته_پژوهش
💠 فروش ویژه مرکز نشر اسراء به مناسبت هفته پژوهش
🔰 تخفيف تا 30 درصد
🔰 از 25 تا 28 آذر ماه
🔰علاقه مندان جهت تهیه آثار به سایت مرکز نشر اسراء به آدرس زیر مراجعه فرمایند.
🌐 www.nashresra.ir
اطلاعات بیشتر: 61-02537842460
🆔 @a_javadiamoli_esra
36.62M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 تصویری #پیام_موضوعی
🔹 هشتمین کنگره سالانه اخلاق پزشکی ایران
#مجازی ۲۵ الی ۲۷ آذرماه
🔸 تاريخ انتشار پیام: 1399/09/25
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
ویژه هفته پژوهش؛ معرفی برنامه ها و طرح های کلان پژوهشی پژوهشگاه علوم وحیانی معارج
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حجت الاسلام علی روح الهی معاون پژوهش و آموزش بنیاد اسرا و قائم مقام ریاست پژوهشگاه علوم وحیانی معارج، در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء به تشریح برنامه های پژوهشگاه معارج در هفته پژوهش و تبیین چشم اندازهای پژوهشی پژوهشگاه معارج در حوزه های مختلف پرداخت.
وی در این گفتگو با بیان اینکه در هفته پژوهش، اکثر مراکز پژوهشی مراسم رونمایی، تببیین و توضیح فعالیت های پژوهشی خود را در دستور کار قرار می دهند، ما نیز با توجه به لزوم رعایت مسائل بهداشتی به خاطر ویروس کرونا، وبیناری به این مناسبت در روز پنج شنبه 27 آذر ماه خواهیم داشت که علاقه مندان به امور پژوهشی می توانند به صورت مجازی در این وبینار شرکت نمایند.
وی با بیان اینکه در این وبینار، علاوه بر بررسی نیازهای پژوهشی کشور در موضوع علوم انسانی، گزارش کاملی از فعالیت های سال پژوهشی پژوهشگاه علوم وحیانی معارج و همچنین چشم انداز فعالیت های آینده این پژوهشگاه نیز بیان خواهد شد.
حجت الاسلام روح الهی با خبر اتمام دوره 12 جلدی کتاب ادب فنای مقربان(شرح زیارت جامعه کبیره) که از آن به عنوان دائره المعارف امام شناسی با محوریت منظومه فکری آیت الله العظمی جوادی آملی یاد می شود، بیان داشت که در این جلسه از زحمات محققان و پژوهشگران این پژوهشگاه خصوصا محققان این اثر تجلیل به عمل خواهد آمد.
وی در پایان یاد حجج اسلام آزادی و صفایی ، دو نفر از محققین این پژوهشگاه که در سالهای قبل به رحمت خدا رفته بودند را گرامی داشت.