eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
13هزار دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
2.2هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 کانال دروس معظم له @a_javadiamoli_doross ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 مفاتیح الحیات 🔸 مصادیق شهروندان 8. مجاهدان كیفر آزار مجاهدان ... امیرموٴمنان علی (علیه السلام) فرمود: از آزار مجاهدان راه خدا بپرهیزید، زیرا خدا همان‌ گونه كه برای پیامبران خشمگین می‌ شود برای ایشان خشمگین می ‌شود... . [1] [1]. اتَّقُوا اَذَی الْمُجَاهِدِینَ، فَإِنَّ اللَّهَ یغْضَبُ لَهُمْ كَمَا یغْضَبُ لِلرُسُل... (كنز العمال، ج4، ص314). 📚 مفاتیح الحیات ص 391 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
   طبیبان فیلسوف
🔹 شما بزرگواران و اساتید گرانقدر پزشکی، قبل از اینکه باشید هستید، چون علم تا قانون کلی نباشد علم نیست و قانون کلی هم در آزمایشگاه نیست، قانون کلی، محسوس نیست تجربی نیست، کلی را فقط عقل می فهمد. کلی یعنی چیزی که نه زمان دارد نه زمین؛ نه تاریخ دارد نه آینده دارد نه گذشته، مافوق زمان است. این را فقط فیلسوف درک می کند نه طبیب و هر طبیبی که در این زمینه، قانون کلی پزشکی را تدوین می کند، قبل از اینکه پزشک باشد فیلسوف است. 🔹 مرحوم فرمود اگر کسی خواست استدلال بکند، او فیلسوفی است که دارد استدلال می کند، وگرنه با طب، این قوانین کلی به این صورت استدلال نمی شود. آن وقت مثال می زند می گوید اگر یک فقیه در استدلال فقهی بخواهد به اجماع تمسک کند، حجیت اجماع که فقهی نیست _ تعبیر ایشان به کلام است ولی این مسئله اصولی است _ او از آن جهت که متکلم است به تعبیر بوعلی و اصولی است به تعبیر ما، در فقه می گوید اجماع حجت است. یک طبیب از آن جهت که فیلسوف است، مسائل کلی عقلی را در پزشکی مطرح می کند. اصلاً ممکن نیست کسی طبیب باشد بدون اینکه فیلسوف باشد! 📚 پیام به هشتمین کنگره سالانه اخلاق پزشکی ایران تاریخ: 1399/09/19 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 عناصر شکوفایی عقل 🔹 آموختن بسیاری از علوم و فنون چونان ریاضی، تاریخ، جغرافی، فقه، حکمت و...، نیازمند دو عنصر محوری است: آموزگاری که در فنّ خود متخصّص و مجتهد باشد و شاگردی مستعد که هیچ مدّعایی را بی دلیل نپذیرد... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
 عناصر شکوفایی عقل

🔹 آموختن بسیاری از علوم و فنون چونان ریاضی، تاریخ، جغرافی، فقه، حکمت و...، نیازمند دو عنصر محوری است: آموزگاری که در فنّ خود متخصّص و مجتهد باشد و شاگردی مستعد که هیچ مدّعایی را بی دلیل نپذیرد. این دو مبدأ فاعلی و قابلی در همه امور لازم است؛ ولی برخی از فنون که جنبه هنری دارد، افزون بر این دو به عنصر دیگری نیز نیاز دارد و آن، ذوق و چشیدن و یافتن است... . در آموزه های رهبران الهی نیز افزون بر دو عنصر یاد شده، گوینده باید مطالب خود را چشیده و لمس کرده باشد؛ ﴿ علّمه شدید القوی ﴾ ، و شنونده نیز باید آمادگی و توانایی چشیدن معارف را دارا باشد. 🔹 شنونده ای که از چشیدنْ ناتوان است، ذائقه و شامّه لازم را ندارد تا بوی پیراهن یوسف را از دور حس کند و بگوید: ﴿ إنّی لأجد ریح یوسف لولا أن تفنّدون ﴾. بنابراین، شنونده غیر متّعظ، از وعظ سودی نمی برد و نیز گوینده بی درد و عالم بی عمل سخنش بی اثر است. چه بسا سخنرانان و نویسندگان آگاه و زبردستی که هنگام عمل، دچار لغزش می شوند... . 🔹 رهبران الهی، طبیب جان های مردمند و بیماران باید به این پزشکان حاذق رجوع کنند تا بیماری آنان را کشف کرده، به درمان آن بپردازند؛ ولی برخی از بیماردلان، چون به درد خود پی نمی برند به سراغ درمان نمی روند. رهبران الهی و نیز مسائل مطروح در حوزه ها و مراکز مذهبی، هم در انسانِ مستعد و مستمع لایق احساس درد ایجاد می کنند و بیماری و درد نهان او را آشکار می نمایند، هم راه درمان را ارائه می دهند. بیش تر بیماری های جسمی با درد همراه است و شخص مریض از بیماری خویش آگاه می شود؛ ولی بیماری های اخلاقی و روحی این گونه نیست و آگاه نبودن از مرض های اخلاقی، خودْ بیماری دیگری است. 🔹 رهبران الهی با نهی از منکر و یادآوری کیفر الهی، به عضو بیمار انسان فشار می آورند تا او از بیماری خویش آگاه شود و در درمان آن بکوشد؛ ولی بیماری که از یادآوری مرض خود می رنجد، طبیب را دشمن خویش می پندارد و این رنجش نیز نوعی بیماری اخلاقی است؛ زیرا پزشک باید عضو دردمند را نشان دهد و در صورت لزوم، آن را قطع کند تا دیگر اعضا سالم بمانند. 📚 شکوفایی عقل در پرتو نهضت حسینی ص 149 تا 155 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 مصادیق شهروندان 9. کودکان بخشی از مطالب مربوط به كودك ذیل عنوان «صله رحم» و بخشی ذیل عنوان «یتیم» آمده است و در اینجا از روایاتی یاد می‌ شود كه درباره كودكان جامعه توصیه‌ هایی دارد. حق كودك: امام سجاد (علیه السلام) فرمود: حق خردسال این است در آموزش او مهربان باشی و از او درگذری و عیبش را بپوشانی و با وی مدارا و یاریش كنی. [1] [1]. حَقُّ الصَّغِیرِ رَحْمَتُهُ فِى تَعْلِیمِهِ وَ الْعَفْوُ عَنْهُ وَ السَّتْرُ عَلَیهِ وَ الرِّفْقُ بِهِ وَ الْمَعُونَةُ لَهُ (الفقیه، ج2، ص625). 📚 مفاتیح الحیات ص 392 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
درس اخلاق حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی 🔹
 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: 
به اطلاع علاقمندان و شاگردان دروس حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی می رساند درس اخلاق هفتگی حضرت استاد ـ ادامه مبحث شرح نهج البلاغه، این هفته نیز طبق روال پنجشنبه ها ساعت 10 صبح به صورت مجازی برگزار می گردد. سایت تلویزیون اینترنتی اسراء : https://tv.esra.ir سامانه مجازی آموزش: https://el.esra.ir/ch/darseakhlagh-ayatollah-javadiamoli 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
بازتاب عمل
🔹 هر كسی کار خیر می ‌كند، در شبستان جان خود درخت می‌ كارد. اگر كسی در شبستان جان خود در حیاط جان خود این درخت ها و این گل ها را كاشت، تمام بهره برای اوست و سایه اینها به دیگری می ‌رسد. اگر كسی مصدومی را نجات داد، صد درصد این كار به سود خود اوست و سایه این كار به دیگری می ‌رسد. 🔹 اگر همه مخصوصاً بدانند كه این خدماتی كه می ‌كنند به سود خودشان است، ما دیگر مشکل كم كاری، بی كاری، تورم، مشكل مسكن، مشكل ازدواج و امثال اینها را نخواهیم داشت. هم انسان زندگی می ‌كند هم او این است كه مشكل جامعه را حل كند و هم باور او این است كه حل مشكل جامعه یعنی تأمین سعادت ابد خود. 🔹 اگر كسی برای باغچه منزلش تلاش و كوشش می ‌كند گلكاری می ‌كند مرتب زحمت می ‌كشد، هرگز احساس خستگی نمی ‌كند، چون می ‌داند سودش برای خودش است. آیه سوره مباركه «اسراء» نفرمود اگر كار خوب كردید نصفش برای شماست و نصفش برای دیگری یا قسمت مهمش برای شماست و قدری برای دیگری، بلکه می ‌فرماید: ﴿إِنْ أَحْسَنْتُمْ أَحْسَنْتُمْ ِلأَنْفُسِكُمْ﴾؛ این لام، لامِ اختصاص است، چه اینكه _ خدای ناكرده _ اگر كسی كج راهه رفت، آن هم ﴿وَ إِنْ أَسَأْتُمْ فَلَهَا﴾؛ این لام هم لام اختصاص است یعنی عمل، مخصوص عامل است از عامل جدا نمی ‌شود و عامل را رها نمی ‌كند، قهراً اگر كسی نسبت به دیگری ستم كرد، صد درصدش به زیان خودش است. 📚 دیدار مسئولان هلال احمر با حضرت استاد تاریخ: شهریور 1382 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 فصل سوم. اقدامات مخالفان شکوفایی عقل 1. تباه کردن خرد 🔹 هدف رهبران الهی، تطهیر انسان از آلودگی ها و پلیدی ها و نیز پرورش خرد و فطرت اوست؛ ولی هدف دشمنان انسان، آلوده کردن او به شبهه و شهوت است... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra