eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
12.1هزار دنبال‌کننده
5.3هزار عکس
1.9هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 کانال دروس معظم له @a_javadiamoli_doross ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
نیاز همگان به پیام 🔹 از نظر کمّی، مخاطبان همه جوامع بشری است و از جهت کیفی، گذشته از توده مردم، عالمان الهی، حکیمان، متکلّمان و عارفان، مستمعان آن پیام هستند؛ پیامی که تا روز قیامتْ حضور و ظهور دارد. وقتی در آستانه قیامت، حضرت ولیّ عصر (عجّل اللّه تعالی فرجه الشّریف) ظهور کردند و پیام های حسینی را متحقّق نمودند، آنگاه جریان عالَم به قیامت مبدّل می شود و مجموعه نظام کنونی به آسمان ها و زمین دیگری مبدّل خواهد شد که حکم خاصّ خود را دارد. بنابراین، هیچ کس نمی تواند بگوید: من از مراسم سوگواری سالار شهیدان بی نیازم؛ خواه شیعه یا سنّی، خواه کلیمی یا مسیحی یا زرتشتی و خواه مسلمان یا کافر؛ زیرا حسین بن علی (علیه السلام) گفتارها، رفتارها و نوشتارهای فراوانی در سطوح مختلف ارائه کرده است. به برخی فرمودند: اگر مسلمان نیستید، آزاد اندیش باشید و خاصیّت آزاد اندیشی و آزادمنشی این است که انسان نه سلطه پذیر باشد، نه سلطه گر؛ «إن لم یکن لکم دین و کنتم لا تخافون المعاد فکونوا أحراراً فى دنیاکم». درس آزادگی نشانه آن است که جنبه انسانی کربلا همچنان محفوظ است و اگر کسی به مبدأ و معاد عالَم معتقد نبود، به اصل حرّیّت بشر اعتقاد دارد و کربلا معلّم حرّیت جوامع بشری است. 🔹 عارفان نیز در جهاد اکبر که برتر از جهاد اوسط است، در می یابند که در داوری بین عقل و عشق، باید عشق را بر عقل حاکم کنند و آن جا که نبرد بیرحمانه بین اندیشه و شهود برپا می شود، لازم است شهود را بر اندیشه مقدّم دارند و در مدار نبرد عرفان و حکمت، عرفان را بر حکمت مقدّم کنند. آن جا نه تنها نصیحت می کنند و می گویند: پای استدلالیان چوبین بود ٭٭٭٭ پای چوبین سخت بی تمکین بود 🔹 ... حسین بن علی (علیه السلام) در آن قلّه شهود شهادتش به حکیمان می فرماید: این پای چوبین را از پا بردار؛ یعنی در بسیاری از موارد، اندیشه و معادلات ریاضی رهزن و حجاب است... . جریان کربلا، نسبت به شهدای عالی مقام آن، جنگ اصغر نبود تا برای آب و خاک بجنگند و نیز جریان جهاد اوسط نبود تا صرفاً برای تزکیه روح نبرد کنند؛ آن ها جهاد اصغر و اوسط را پشت سر گذاشتند و چون جهاد اکبر درجاتی دارد، به این بارگاه راه یافتند که مشهود شاهد عارف را بر فهم حکیم مُبَرْهن غالب کنند، سپس اصحاب خود را به این قلّه برسانند. اگر کسی خودش شاهد شد، باید امام شاهدان هم باشد؛ چون قرآن پس از معرفت، انسان را به مهاجرت فرا می خواند تا به امامت برساند. 🔹 اگر چهار عنصر محوری ، ، ، ، بر پایه وحی قرآنی انجام پذیرد؛ یعنی انسان نخست عارف شود و بفهمد راه کدام و کجاست و زشتی و زیبایی چیست و راه بلد و راهنما بلد شود و پس از معرفت، هجرت را آغاز کند؛ آنگاه در بخش هجرت به او گفته می شود: سرعت بگیر؛ « و سارعوا » و وقتی سرعت گرفت، به او می گویند: به این فکر نباش که فقط سریع حرکت کنی، بلکه در این اندیشه کن که دیگران را عقب بزنی و خود جلو بیفتی؛ « سابقوا » . آن جا که می گویند: سرعت و سبقت ممنوع است، آن مرحله تکاثر است، نه کوثر... . پس از این که انسان آن مراحل چهارگانه را پیمود و سبقت گرفت و در ردیف سابقان بنام درآمد، آنگاه به وی گفته می شود که باید امامت جامعه برین را به عهده بگیری... . 🔹 این دعوت به مقام امامت برای همه است و حصر نیست؛ لیکن رسیدن به این مقام سخت است؛ وگرنه راه امام شدن، یعنی راهنما شدن، مسؤول سیاسی یا فرهنگی یک ملّت شدن، برای همگان باز است. البته آن امامت معصومانه را که قرآن کریم درباره اش چنین فرمود: « الله أعلم حیث یجعل رسالته » برای بیش از دوازده امام (علیه السلام) نخواهد بود و رقم مقدّس آنان نه کم می شود، نه زیاد و نیل به آن مقدور احدی نیست؛ چنان که چنین امانت معصومانه ای خارج از بحث است. وجود مقدّس حسین بن علی (علیه السلام) همه این راه ها را حتّی برای کرسی نشینان صدر عرفان تنظیم کردند و فرمودند: تا فضل و عقل بینی بی معرفت نشینی ٭٭٭٭ یک نکته ات بگویم خود را مبین که رستی... هر عارفی به وجود سیّد الشّهداء (علیه السلام) می بالد؛ زیرا پیام حسینی آموزگار چنین عارفان واصل است. 📚 شکوفایی عقل در پرتو نهضت حسینی ص86 تا 91 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 مصادیق شهروندان 7. مهمانان ادب مهمان ‌نوازی استقبال و بدرقه: امام باقر (ع) فرمود: به كارگیری مهمان جفاست؛ هرگاه مهمان بر شما وارد شد او را یاری كنید [تا ره‌توشه خود را جا به ‌جا كند] و هرگاه كوچ می ‌كند وی را یاری نكنید، زیرا از فرومایگی است (چون نشان نشاط شما از رفتن اوست) و او را از ره ‌توشه بهره ‌مند سازید و ره ‌توشه ‌اش را نیكو كنید، زیرا از بخشندگی است. [1] رسول خدا (ص) فرمود: از جمله حقوق مهمان این است كه وی را موقع خارج شدن از حریم و اندرونی خانه همراهی كنی. [2] [1]. (الكافى، ج6، ص284). [2]. مِنْ حَقِّ الضَّیفِ أَنْ تَمْشِىَ مَعَهُ فَتُخْرِجَهُ مِنْ حَرِیمِكَ إِلَی الْبَاب (عیون اخبار الرضا ع، ج2، ص70). 📚 مفاتیح الحیات ص 384 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
🏴 مراسم عزاداری دهه محرم در دفتر آیت الله العظمی جوادی آملی برگزار گردید ▫️ پایگاه اطلاع رسانی اسراء: مراسم سوگواری دهه محرم و ایام شهادت حضرت اباعبدالله الحسین و یاران باوفایش از 6 تا 15 محرم به مدت 10 روز در محل دفتر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در قم برگزار گردید. 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
درس اخلاق حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی 🔹
 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: 
به اطلاع علاقمندان و شاگردان دروس حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی می رساند درس اخلاق هفتگی حضرت استاد ـ ادامه مبحث شرح نهج البلاغه، این هفته نیز طبق روال پنجشنبه ها ساعت 10 صبح به صورت مجازی برگزار می گردد. سایت تلویزیون اینترنتی اسراء : https://tv.esra.ir سامانه مجازی آموزش: https://el.esra.ir/ch/darseakhlagh-ayatollah-javadiamoli 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 معروف و منکر 🔹 ﴿وَأْمُرْ بِالْمَعْرُوفِ﴾؛ «معروف» یعنی چیزی كه نزد معرفه است، نزد معرفه است. اگر چیزی نزد عقل معرفه بود یعنی عقل آن را به رسمیت شناخت و نیز نزد نقل معرفه بود یعنی نقل و روایات آن را به رسمیت شناختند، این عقل و نقل، دلیل شرعی ‌اند و كاشف از این هستند كه این نزد صاحب شریعت به رسمیت شناخته شده است و شارع آن را به رسمیت می ‌شناسد؛ این می ‌شود معروف. 🔹 و اگر چیزی نزد به رسمیت شناخته نشد و نزد روایات و به رسمیت شناخته نشد، این چون به رسمیت شناخته نشد، كشف می ‌كنیم كه نزد صاحب شریعت، نكره است; یعنی صاحب شریعت آن را به رسمیت نمی ‌شناسد. این نه یعنی اینكه علم به آن ندارد، خب اگر علم به آن نداشته باشد چگونه نهی می ‌كند و تحریم می ‌كند؟! یعنی چیزی كه نزد صاحب شریعت به رسمیت شناخته شده است و یعنی چیزی كه نزد صاحب شریعت به رسمیت شناخته نشده است و این در همه
ادیان الهی
بوده است. 📚 سوره مبارکه لقمان جلسه 4 تاریخ: 1391/12/08 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فراگیری پیام 🔹 پیام نهضت حسینی فراگیر است و اختصاص به زمان خاص ندارد. حسین بن علی (علیه السلام) در جایی فرموده است؛ «و علی الإسلام السّلام إذ قد بلیت الأمّة براع مثل یزید».... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
فراگیری پیام 🔹 همان طور که قبلا ً اشاره شد، پیام نهضت حسینی فراگیر است و اختصاص به زمان خاص ندارد. حسین بن علی (علیه السلام) در جایی فرموده است؛ «و علی الإسلام السّلام إذ قد بلیت الأمّة براع مثل یزید»؛ «وقتی هیئت حاکمه ملّتی مثل یزید شد، باید اسلام را وداع کرد و دیگر اسلامی باقی نمی ماند». این سخن سیّد الشّهدا سه ضلعی است: ناظر به قبل از حادثه کربلا، ناظر به زمان معاصر آن حضرت (علیه السلام) و نیز ناظر به زمان پس از کربلاست. 🔹 حضرت حسین بن علی (علیه السلام) فرمودند: که هر گاه زمامدار مردم، مثل یزید شد، در آن حال اسلام رخت بر می بندد. بنابراین، هر اندازه ساده اندیشان بگویند: دین با سیاست کاری ندارد و ما به دینمان می پردازیم و کاری به سیاست نداریم، سیاست بازان مکّار می گویند: ما با شما و با دینتان کار داریم و شما باید دین را به میل ما بفهمید و اگر اهل فتوا هستید، طبق خواسته ما فتوا بدهید و تمام کارهای ما را تصدیق کنید و کارهای ما را مطابق با دین خدا بدانید؛ اگرچه کسی که مسؤول فتوا یا قضاست، «شریح قاضی» باشد. او نیز می گفت که دین با سیاست کاری ندارد، اما سیاست او را رها نکرد؛ بلکه سیاستمداران مکّار به او گفتند: تو باید به سود ما فتوا بدهی و حسین بن علی (علیه السلام) را مهدور الدّم بدانی و با فتوای تو باید عدّه ای به کربلا بیایند... . 🔹 عصر قبل از کربلا همان دورانی است که معاویه حاکم بود و عصر خود کربلا زمان حکومت یزید بود و عصر پس از آن وقتی بود که مروان و حجّاج و... حکومت می کردند. امام حسین (علیه السلام) در بخش های دیگر سخنان خود فرموده است: «مثلى لا یبایع مثله»؛ «کسی که مانند من فکر می کند، با کسی که مانند یزید فکر می کند، بیعت نمی کند». از آن جهت که اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام) یک نورند، هیچ یک از آن ذوات مقدس با حاکم جائر عصر خود، مختارانه بیعت نکردند و هرگز سلطه ظالمانه امویان، مروانیان و عباسیان را مشروع نمی دانستند و آن را در خور قبول تلقّی نمی نمودند. 🔹 از گفتار و کردار حسین بن علی (علیه السلام) معلوم می شود که او جزو مردان الهی ای است که درباره سه عصر و سه نسل می اندیشد. او تنها عصر خود را نمی بیند، بلکه گذشتگان و آیندگان خود را نیز می نگرد؛ یعنی تمام جوامع بشری را ملحوظ می دارد... . مردان با تقوا از یک سو به فکر آمرزش گذشتگان هستند و از سوی دیگر به فکر خودشان هستند که کار نیک بکنند و از سوی سوم به فکر فرزندان و نسل آینده هستند که صالح شوند؛ « و أصلح لی فی ذرّیتی » ؛ «فرزندان مرا صالح کن». هم نام من بماند و بدنام نشوم، هم خیر آن ها به من برسد. 🔹 سخنان امام حسین (علیه السلام) نشان می دهد که نهضت حسینی، سنّت الهی بوده است، نه جریان شخصی؛ زیرا آن حضرت، سخن از مثل خود و مثل یزید دارد، نه از شخص خود و شخص یزید. بنابراین، پیام نهضت کربلا محدود به زمان خاص نیست، بلکه نسبت به گذشته و حال و آینده جریان دارد. 📚 شکوفایی عقل در پرتو نهضت حسینی ص91 تا 93 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
درس اخلاق حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی 🔹
 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: 
به اطلاع علاقمندان و شاگردان دروس حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی می رساند درس اخلاق هفتگی حضرت استاد ـ ادامه مبحث شرح نهج البلاغه، این هفته نیز طبق روال پنجشنبه ها ساعت 10 صبح به صورت مجازی برگزار می گردد. سایت تلویزیون اینترنتی اسراء : https://tv.esra.ir سامانه مجازی آموزش: https://el.esra.ir/ch/darseakhlagh-ayatollah-javadiamoli 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
🔸 هم اکنون پخش زنده درس اخلاق حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی سایت تلویزیون اینترنتی اسراء : https://tv.esra.ir سامانه مجازی آموزش: https://el.esra.ir/ch/darseakhlagh-ayatollah-javadiamoli 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 مصادیق شهروندان 7. مهمانان ادب مهمان ‌نوازی پرهیز از روزه: رسول خدا (ص) فرمود:... سزاوار نیست میزبانان روزه بگیرند، مگر با اجازه مهمانشان؛ مبادا مهمان شرم كند و با آنكه به غذا میل دارد برای رعایت ایشان آن را ترك كند. [1] [1]. ... وَ لا ینْبَغِى لَهُمْ أَنْ یصُومُوا إِلاَّ بِإِذْنِ ضَیفِهِمْ لِئَلاّ یحْتَشِمَهُمْ فَیشْتَهِىَ الطَّعَامَ فَیتْرُكَهُ لِمَكَانِهِم (علل الشرائع، ص384). 📚 مفاتیح الحیات ص 384 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
حقیقت ولایت اهل بیت(علیهم السلام)، حقیقت قرآن است 🔹
 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: 
صبح امروز (پنجشنبه 12 مرداد ماه) جلسه درس اخلاق هفتگی آیت الله العظمی جوادی آملی به صورت مجازی برگزار گردید. در این جلسه آیت الله العظمی جوادی آملی به ادامه مبحث شرح نهج البلاغه ـ حکمت 111 ـ پرداختند. ایشان بیان داشتند: صد و یازدهمین کلمه حکیمانه نهج البلاغه این جمله نورانی است که وجود مبارک امیرالمؤمنین طبق این نقل فرمود: «لَوْ أَحَبَّنِی جَبَلٌ لَتَهَافَتَ»‏؛ یعنی اگر کوه بخواهد محبت مرا تحمل کند، متلاشی میشود! برای کوه تحمل (صلوات الله و سلامه علیه) دشوار است... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
حقیقت ولایت اهل بیت(علیهم السلام)، حقیقت قرآن است 🔹
پایگاه اطلاع رسانی اسراء:
صبح امروز (پنجشنبه 12 مرداد ماه) جلسه درس اخلاق هفتگی آیت الله العظمی جوادی آملی به صورت مجازی برگزار گردید. در این جلسه آیت الله العظمی جوادی آملی به ادامه مبحث شرح نهج البلاغه ـ حکمت 111 ـ پرداختند. ایشان بیان داشتند: صد و یازدهمین کلمه حکیمانه نهج البلاغه این جمله نورانی است که وجود مبارک امیرالمؤمنین طبق این نقل فرمود: «لَوْ أَحَبَّنِی جَبَلٌ لَتَهَافَتَ»‏؛ یعنی اگر کوه بخواهد محبت مرا تحمل کند، متلاشی میشود! برای کوه تحمل (صلوات الله و سلامه علیه) دشوار است. 🔹 این گونه از تعبیرها که نشانه تشبیه و تمثیل را هم به همراه دارد ریشه قرآنی دارد. قرآن را خدای سبحان با یک اوصاف علمی معرفی کرد و یک سلسله اوصاف تشبیهی و تنزیهی. آن اوصاف علمی اش این است که این وحی الهی است و شبیه پذیر نیست، آوردن مثل آن هیچ ممکن نیست، یک سلسله بیان هایی هم درباره بزرگداشت قرآن به صورت تشبیه و تمثیل ذکر شده که ﴿لَوْ أَنزَلْنَا هذَا الْقُرْآنَ عَلَی جَبَلٍ لَرَأَیتَهُ خَاشِعاً مُتَصَدِّعاً مِنْ خَشْیةِ اللَّهِ﴾؛ یعنی اگر کوه عاقل بود و می توانست تحمل کند، با همه صلابت و قدرتی که داشت مقدورش نبود، همین حقیقت درباره انسان کامل و معصوم یعنی که عِدل قرآن اند، مثل قرآن اند، حقیقت قرآن در حقیقت اینها ظهور و نفوذ تام دارد، وارد شده است... . 🔹 حضرت امیرالمومنین نشانه اهل بیتی بودن و علوی بودن را در آن وصیت دوم ذکر کرد...: «مَنْ أَحَبَّنَا أَهْلَ الْبَیتِ فَلْیسْتَعِدَّ لِلْفَقْرِ جِلْبَابا»، و«مَنْ تَوَلَّانَا فَلْیلْبَسْ لِلْمِحَنِ إِهَابا»، «مَنْ أَحَبَّنَا بِقَلْبِهِ وَ أَعَانَنَا بِلِسَانِهِ ... فِی أَسْفَلِ دَرَكٍ مِنَ النَّارِ»؛... جریان فقر هرگز به این معنا نیست که انسان فقر مادی که با بی آبرویی همراه است آن جزء خواص شیعیان اهل بیت باشد که فرمود: «مَنْ أَحَبَّنَا» برای فقر آماده باشد. این فقر را خود حضرت امیر فرمود: «مَا ضَرَبَ اللهُ الْعُبَاد بِسُوطٍ أَوْجَعُ مِنَ الْفَقْرِ» سوط یعنی تازیانه. خدا هیچ ملتی را با تازیانه ای دردناک تر از فقر نزد. چه فرد چه ملت، خدا نکند که محتاج به فقر باشند. باید همه مخصوصاً مسئولین باید و کوشش بکنند که نیاز جامعه را برطرف کنند. 🔹 آیت الله العظمی جوادی آملی در پایان اظهار داشتند: حقیقت ولایت اهل بیت (علیهم السلام) حقیقت قرآن است، یک؛ در قرآن یک سلسله تحقیق است یک سلسله تمثیل، دو؛ تحقیقش همان است که ﴿لا یأْتیهِ الْباطِلُ مِنْ بَینِ یدَیهِ وَ لا مِنْ خَلْفِهِ﴾، ... و درباره تشبیه هم فرمود: ﴿لَوْ أَنزَلْنَا هذَا الْقُرْآنَ عَلَی جَبَلٍ لَرَأَیتَهُ﴾ و که باعث متلاشی شدن انسان می شود، همین بیان ها را وجود مبارک حضرت امیر درباره خود و شاگردان مخصوص خود فرمود که اگر کوهی بخواهد باشد، متلاشی می شود. لینک خبر: https://news.esra.ir/fa/w/1749166 📚 درس اخلاق تاریخ: 1402/05/12 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 فروغ الهی 🔹 آن مثال هایی که گفته شد ما داریم، مثل اینکه چمن آیت و نشانه آب است، چمن آب را نشان می دهد! این‌طور نیست که در آیت بودن محتاج به آب باشد؛ اما در هر کاری اگر بخواهد اثری داشته باشد، به وسیله ذات اقدس الهی است. 🔹 آیینه اگر بخواهد یک صورتی را نشان بدهد مستقل نیست، چون فقر ذاتی اوست. اگر سماء بخواهد باشد، چه اینکه هست؛ زمین بخواهد آیت حق باشد، چه اینکه هست؛ در آیت بودن هم محتاج به اوست. او با یک دست آیینه ساخت، با دست دیگر اثر خود را در آیینه نشان داد، با دست های بی دستی خود ـ چشم ما را به طرف آیینه آشنا کرد، با دست بی دستی خود ما آثار او را در آسمان ها و زمین می بینیم، این خداست! این همه عکس می و نقش نگارین که نمود ٭٭٭ یک فروغ رخ ساقی است که در جام افتاد ↙️ لینک آپارات: https://aparat.com/v/tWJ5O ↙️ صوت و متن کامل: https://b2n.ir/u81428 📚 سوره مبارکه جاثیه جلسه 2 تاریخ: 1394/12/09 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra