eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
12.2هزار دنبال‌کننده
5.3هزار عکس
1.9هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 کانال دروس معظم له @a_javadiamoli_doross ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💠
 دین حیات بخش

🔹 این دینی که آمده برای حیات بخشی شما رو میخواهد انسان کند ﴿يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اسْتَجِيبُوا لِلَّهِ وَلِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاكُمْ لِمَا يُحْيِيكُمْ﴾. جریان با هیچ اصلی از اصول انسانی سازگار نیست. با کدام اصل سازگار است؟! اگر در حد همین حیوان هم بود این کار را نمی کرد. این اسرائیلی هایی که ﴿أَضَلُّ﴾ از حیوان هستند، دارند می کنند. 🔹 قرآن در چنین شرایطی که شرایط بود به اینها می گوید که مبادا که چنین کاری را انجام بدهید! 🔹 حضرت امیرمؤمنان (علیه السلام) که قرآن ناطق هست هم فرمود: انسان ها «فَإِنَّهُمْ صِنْفَانِ: إِمَّا أَخٌ لَكَ فِی الدِّینِ وَ إِمَّا نَظِیرٌ لَكَ فِی الْخَلْقِ»؛ حالا کافرند و در کشور شما هستند و زیر مجموعه شما هستند به اینها ظلم نکنید! 🔹 خب این دین، کدام دین است؟ اینکه آدم می رود حرم و در و دیوار را می بوسد برای همین است. اگر ـ خدای ناکرده ـ این حرف ها نبود ما هم تربیت شده دستگاه دیگر بودیم. دین را اینها به اسارت گرفتند این دین است. 📚 درس خارج فقه قضا و شهادت تاریخ: 1402/08/23 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
 احیاگر علوم الهی

🔸 سخن جناب حکیم سنایی این است که برخی از مُردن می ‌ترسند، این کار و ترس از مرگ حق است اما
«ازین زندگی ترس کاکنون در آنی» 
مگر تو زنده‌ ای؟! تو مُرده ‌ای از این وضع خودت بترس و خودت را نجات بده! اگر گفتند «الْعُلَمَاءُ بَاقُونَ» اینها و هستند
«ازین زندگی ترس کاکنون در آنی»
، چون این مُردنی است. 🔸 مبادا یک وقت قلم به دستی به نام احیای علم، علم را «إماته» کند! با شمشیر نمی ‌شود دین را زنده کرد، با باید دین را زنده کرد که ذات اقدس الهی به قلم و مکتوبِ قلم سوگند یاد کرد ﴿وَ الْقَلَمِ وَ ما یَسْطُرُونَ﴾. 🔸 مرحوم (رضوان الله تعالی علیه) جزء احیاگران علوم الهی بود، علم را با برهان می ‌شود احیا کرد، علم را با استدلال می ‌شود احیا کرد، علم را با عمل صالح می ‌شود احیا کرد. 📚 دیدار اعضای برگزارکننده همایش علامه طباطبایی با حضرت استاد تاریخ: 1393/03/21 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
مظهر حیّ
🔹 شهید تا نمیرد زنده نمی‌ شود اما عالِم، قبل از مرگ زنده است! این زندگی که در سوره انفال فرمود: ﴿یا أَیهَا الَّذینَ آمَنُوا اسْتَجیبُوا لِلَّهِ وَ لِلرَّسُولِ إِذا دَعاكُمْ لِما یحْییكُمْ﴾، این برای عالِم، قبل از مرگ هست, حین مرگ هست, بعد از مرگ هست؛ امّا این حیات برای شهید در حین جهاد نیست، بلکه بعد از مرگ هست. 🔹 اگر گفته شد: ﴿لا تَحْسَبَنَّ الَّذینَ قُتِلُوا فی‏ سَبیلِ اللَّهِ أَمْواتاً بَلْ أَحْیاء﴾ یا ﴿لا تَقُولُوا لِمَنْ یقْتَلُ فی‏ سَبیلِ اللَّهِ أَمْواتٌ بَلْ أَحْیاء﴾، این مربوط به بعد از مرگ است، امّا آن كه قلمش، رقمش و مركّبش بالاتر از خون شهید است، هم ‌اكنون «حی مرزوق عند الله»! این كم مقامی نیست، خودتان را ارزان نفروشید! 🔹 انسان می ‌تواند هم ‌اكنون باشد، چرا خودش را ارزان بفروشد؟! مگر عوامی فضیلت دارد؟! مگر دنیا به چیزی می‌ ارزد؟! مگر این القاب رایجی كه زیر دست و پا ریخته است، برای آدم هنر است؟! شهید باید در معرکه خون بدهد جان بدهد، بعد بشود «حی مرزوق عند الله»، خب ما که می توانیم هم ‌اكنون به این مقام برسیم چرا نرسیم؟! 🔹 اگر وجود مبارك حضرت امیر(سلام الله علیه) فرمود: «الْعُلَمَاءُ بَاقُونَ»، در زمان حیات باقی ‌اند, حین احتضار باقی ‌اند, بعد از مرگ باقی ‌اند, باقی به «بقاء الله»! چه كسی باقی است؟ 🔹 مطابق آیه سوره «نحل» آ‌ن که «عند اللّه»ی فكر می ‌كند باقی است: ﴿ما عِنْدَكُمْ ینْفَدُ﴾ ولی ﴿ما عِنْدَ اللَّهِ باقٍ﴾. تا انسان «عنداللّه»ی نشد كه باقی نیست؛ و امثال ایشان, امام و سایر مشایخ ما ـ هر كدام از این‌ها نوری بودند كه حشرشان با اهل بیت(علیهم السلام) ـ این‌ها «حی عند الحیات», «حی عند الاحتضار», «حی بعد الممات»؛ این‌ها . 📚 سخنرانی در مراسم سالگرد علامه طباطبایی ره تاریخ: 1394/08/27 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 مصادیق شهروندان 14. مددجویان ب. سائلان پرهیز از ردّ سائلان اگرچه سؤال و گدایی نكوهیده است، اجابتِ درخواست سائلان زمینه ‌ساز نزول رحمت خداست، به همین جهت خدا از طرد سائلان نهی كرده است. [1] رسول خدا (ص) فرمود: درخواست سائل را قطع نكنید؛ اگر فقیران دروغ نمی ‌گفتند هرگز كسی كه آن‌ها را از خود می ‌راند، رستگار نمی‌ شد. [2] [1]. ﴿و اَمَّا السّائِلَ فَلا تَنهَر﴾ (سورهٴ ضحی، آیهٴ 10). [2]. لا تَقْطَعُوا عَلَی السَّائِلِ مَسْأَلَتَهُ، فَلَوْلا أَنَّ الْمَسَاكِینَ یكْذِبُونَ مَا أَفْلَحَ مَنْ رَدَّهُم (الكافى، ج4، ص15). 📚 مفاتیح الحیات ص 418 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
دیدار هیئت مدیره صندوق قرض الحسنه اسراء با آیت الله العظمی جوادی آملی 🔹
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: 
اعضاء هیئت مدیره صندوق قرض الحسنه اسراء با حضور در بیت آیت الله العظمی جوادی آملی با ایشان دیدار و گفتگو کردند. 📚 دیدار هیئت امناء و هیئت مدیره صندوق قرض الحسنه اسراء با حضرت استاد تاریخ: 1402/08/16 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
اهمیت قرض الحسنه / صدقه گوهر ذات انسان را پاک می کند 🔹
 پایگاه اطلاع رسانی اسراء
: اعضای هیئت امناء و هیئت مدیره صندوق قرض الحسنه اسراء با حضور در بیت آیت الله العظمی جوادی آملی با ایشان دیدار و گفتگو کردند. آیت الله العظمی جوادی آملی ضمن تقدیر و تشکر از زحمات در راه اندازی و فعالیت های آن، بیان داشتند: کاری که شما بزرگواران انجام دادید این یک کار استثنایی است. 🔹 خدمات را ذات اقدس الهی در قرآن کریم مشخص کرده است که من چکار می کنم. در بعضی از امور فرمود این کار را بکنید عمرتان زیاد می شود یا آن کار را بکنید خدا فرزند صالح می دهد یا مثلاً فلان کار را بکنید مالتان زیاد می شود، آبرویتان زیاد می شود. غالب این خدمات خیریه در روایات، برکاتش گذشته از آن ثواب اخروی و بهشت، آثار دنیوی اش هم آمده که مثلاً چه می دهد و چه نمی دهد اما در جریان صدقه خداوند فرمود شما را طاهر می کند. این از است. 🔹 خداوند فرمود: ﴿خُذْ مِنْ أَمْوالِهِمْ صَدَقَةً تُطَهِّرُهُمْ وَ تُزَكِّیهِم﴾، این طهارتی را که ذات اقدس الهی به انسان می دهد از قبیل مقامات دنیای نیست، اینکه عمر شما را زیاد می کند آبروی شما را زیاد می کند، مال شما را زیاد بکند و فرزند خوب و اینها نیست، بلکه از این ﴿وَ یطَهِّرَكُمْ تَطْهیراً﴾ است. نه «یطهر اموالکم» بلکه ﴿وَ یطَهِّرَكُمْ﴾؛ این صدقه، صدقه دهنده ها را پاک می کند. ﴿خُذْ مِنْ أَمْوالِهِمْ صَدَقَةً﴾ که این صدقه ﴿تُطَهِّرُهُمْ وَ تُزَكِّیهِم﴾. 🔹 این گونه از دادن ها این صدقه هست، اما صدقه رایگان که نیست. فرموده اند صدقه یکی ده تا ثواب دارد اما قرض الحسنه یکی هیجده تا، برای اینکه این فضا فضای تطهیر از ربا و امثال ذلک است. این خیلی اثر دارد. 🔹 از مفاخر چیزهایی که اسلام آورده این است که فرمود ما یک حرف های تازه آوردیم که شرق و غرب عالم را بگردید، حرف هایی مثل ما نیست؛ انیکه کسی بگوید کار خیر بکنید، حداکثر نام شما و عکس شما می ماند، یک حرف است اما اینکه شما طیب و طاهر می شوید و به می روید اینها در هیچ کجا نیست، ﴿وَ یطَهِّرَكُمْ تَطْهیراً﴾، آدم را هم تطهیر می کند و طاهر می شود. یک چنین کاری در این صندوق ها هست. شما بزرگواران که به لطف الهی عهده دار این کار هستید را فراهم می کنید. 🔹 پس اینکه در قرآن دارد اینها مطهر و مزکی و مربی اند دو جور است، یک وقتی با کلام و با نصیحت و با بیانات تطهیر می کنند، یک وقتی با این گونه از امور خیریه آدم را تطهیر می کنند. إن شاءالله ذات اقدس الهی هم آن اسباب مادی را فراهم بکند هم اسباب معنوی را فراهم بکند که بتوانید جامعه را خودتان اداره کنید دیگران هم از همین راه قلمرو کارشان را توسعه بدهند و نیاز مستمندان را حل بکنند... . مشروح خبر: https://news.esra.ir/fa/w/2039729 📚 دیدار اعضای هیئت امناء و هیئت مدیره صندوق قرض الحسنه اسراء با حضرت استاد تاریخ: 1402/08/16 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
41.56M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
پیام به کنگره بین‌المللی علامه طباطبایی ره 🔹
پایگاه اطلاع رسانی اسراء:
کنگره بین‌المللی «علامه سید محمد حسین طباطبائی(ره)» امروز چهارشنبه ۲۴ آبان 1402 همزمان با چهل و دومین سالگرد ارتحال علامه طباطبائی(ره) برگزار گردید. 🔹 پخش پیام حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی یکی از بخش های این کنگره بین المللی بود که معظم له در بخشی از این پیام بیان داشتند: بزرگان دینی ما عموماً و (رضوان لله تعالی علیهم اجمعین) خصوصاً خود را به قرآن و عترت سپردند؛ هم در فراگیری اصل علم هم در نحوه تعلّم هم در بهره وری از علم. این اصول سه گانه را رهبران الهی به خوبی تبیین کردند. ↙️ متن کامل پیام: https://news.esra.ir/fa/web/javadi/w/2039836 ↙️ آپارات: https://aparat.com/v/mJMtv ↙️ یوتیوب: https://youtu.be/8dQTf0XvjA0 📚 پیام به کنگره بین المللی علامه طباطبایی ره تاریخ: 1402/08/24 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
پیام آیت الله العظمی جوادی آملی به کنگره بین‌المللی علامه طباطبایی (ره) 🔹
 پایگاه اطلاع رسانی اسراء:
کنگره بین‌المللی «علامه سید محمد حسین طباطبائی(ره)» امروز چهارشنبه ۲۴ آبان 1402 همزمان با چهل و دومین سالگرد ارتحال علامه طباطبائی(ره) برگزار گردید. آیت الله العظمی جوادی آملی در پیامی تصویری به این کنگره بین المللی اظهار داشتند: بزرگان دینی ما عموماً و علامه طباطبایی (رضوان لله تعالی علیهم اجمعین) خصوصاً خود را به سپردند؛ هم در فراگیری اصل علم هم در نحوه تعلّم هم در بهره وری از علم. این اصول سه گانه را رهبران الهی به خوبی تبیین کردند. 1️⃣ اصل اول ضرورت است که در روایات آمده است: «طَلَبُ‏ الْعِلْمِ‏ فَرِیضَةٌ»؛ دانشمند شدن یک فریضه است نه نافله، یک ضرورت زندگی است نه جزء حواشی و تذییلات. 2️⃣ اصل دوم است در کنار اصل اول که اصل فریضه بودن طلب علم است. اصل دوم این است که «عَلَینَا إِلْقَاءُ الْأُصُولِ وَ عَلَیكُمُ التَّفْرِیع». 3️⃣ اصل سوم آن است که علم از آن جهت که علم است اگر به عقل نرسد، نه تنها کارآیی ندارد بلکه زیان بار است. علم، چراغ است؛ اگر این چراغ در تحت رهبری عقل عملی به نور نرسد، صراط را نشان نمی دهد، سرقت و تجاوز و ظلم و تعدی را نشان می دهد. چراغی که بخواهد صراط را نشان بدهد، باید در تحت هدایت و تربیت و ارائه طریق قرار بگیرد، لذا ائمه(علیهم السلام) این دستور سوم را این نظم و مدیریت حوزه و دانشگاه را به خوبی ارائه کردند و فرمودند: «التَّعَلُّمُ بِالْعَقْلِ یعْتَقَدُ». 🔹 این کار سوم را ائمه دستور دادند فرمودند صرف حوزه و دانشگاه کافی نیست، نماز شبی، سحری، مسجدی، ذکر به دوامی، تربیتی، حضور قلبی، محاسبه نفسی و ده ها کاری که بزرگان اخلاق ما گفتند لازم است. فرمودند: «بِالْعَقْلِ» که عقال می کند «یعْتَقَدُ»؛ یعنی علم اگر بخواهد عقیده بشود، آن عقد علمی اگر بخواهد به اعتقاد عملی در بیاید، این کار عقل عملی است. فرمود: «التَّعَلُّمُ بِالْعَقْلِ یعْتَقَدُ»؛ عقال می شود عقیده می شود. این کار سوم را به خوبی انجام دادند؛ یعنی چیزی را که فهمیدند، به جان خود گره زدند. مطالعه بیشتر: https://news.esra.ir/fa/w/2039976 ↙️ متن کامل پیام: https://news.esra.ir/fa/web/javadi/w/2039836 📚 پیام به کنگره بین المللی علامه طباطبایی ره تاریخ: 1402/08/24 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
عقل عملی است که اندیشه چموش و جموح را می بندد / اسرائیل، فرعون زمان است / اینها کور هستند و در قیامت نیز کور محشور خواهند شد 🔹
 پایگاه اطلاع رسانی اسراء
: آیت الله العظمی جوادی آملی در بخشی از پیام خود به کنگره بین المللی علامه طباطبایی اظهار داشتند: روزی فرعون در مصر زندگی می کرد که ﴿يُذَبِّحُونَ أَبْناءَکم﴾، اینها فقط پسربچه های نوزاد را می کشتند؛ اما الآن این اسرائیلی که نه تنها «یذبح أبناء» بلکه «یذبح بنات» و نه تنها «یذبح أبناء و بنات» بلکه «یقتل الآباء و یقتل الأمّهات»؛ فرعون فقط پسربچه های نوزاد را می کُشت اما اینها پسر و دختر، پدر و مادر، همه را در یکجا خاک می کنند! این برای آن است که بشریت، علمی که فراهم کرد به صورت استخر در آمد، یک؛ چراغ شد، دو و این چراغ فقط بی راهه را نشان می دهد، راه های دزدی و خیانت را نشان می دهد و صراط مستقیم را اصلاً نمی بیند، سه... . ↙️ مطالعه کامل: https://news.esra.ir/fa/web/javadi/w/2039836 📚 پیام به کنگره بین المللی علامه طباطبایی ره تاریخ: 1402/08/24 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 فریضه 🔹 بزرگان دینی ما عموماً و (رضوان لله تعالی علیهم اجمعین) خصوصاً خود را به سپردند؛ هم در 1️⃣ فراگیری اصل علم هم در 2️⃣ نحوه تعلّم هم در 3️⃣ بهره وری از علم. 🔹 این اصول سه گانه را رهبران الهی به خوبی تبیین کردند. اصل اول ضرورت فراگیری دانش است که در روایات آمده است: «طَلَبُ‏ الْعِلْمِ‏ فَرِیضَةٌ»؛ دانشمند شدن یک است نه نافله، یک ضرورت زندگی است نه جزء حواشی و تذییلات. ↙️ مطالعه متن پیام: https://news.esra.ir/fa/web/javadi/w/2039836 ↙️ فیلم کامل در آپارات: https://aparat.com/v/mJMtv ↙️ فیلم کامل در یوتیوب: https://youtu.be/8dQTf0XvjA0 ↙️ فیلم کامل در کانال: https://eitaa.com/a_javadiamoli_esra/10664 📚 پیام به کنگره بین المللی علامه طباطبایی ره تاریخ: 1402/08/24 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
درس اخلاق حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی 🔹
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: 
به اطلاع علاقمندان و شاگردان دروس حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی می رساند درس اخلاق هفتگی حضرت استاد - ادامه مبحث شرح نهج البلاغه - این هفته پنجشنبه ساعت 10 صبح به صورت در محل قم برگزار می گردد. ↙️ پخش زنده از سایت تلویزیون اینترنتی اسراء : https://tv.esra.ir ↙️ سامانه مجازی آموزش: https://el.esra.ir/ch/darseakhlagh-ayatollah-javadiamoli 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
  فلسفه
🔹 یعنی
جهان‌ بینی 
كه چه هست و چه نیست؛ فلسفه از بود و نبود خبر می ‌دهد، در قبال بود و نمودی كه عرفان دارد و در قبال باید و نبایدی كه فقه و حقوق دارد. آنچه فلسفه عهده‌ دار است در كل جهان، این است كه درباره فتوا بدهد و برای چنین فتوایی هم راه لازم است كه انسان با راهی طی طریق بكند، به مقصد برسد، بعد فتوا بدهد كه چیزی هست یا چیزی نیست. این معنی فلسفه است. 🔹 اینكه احیاناً گفته می ‌شود این جزء تمدن اسلامی است نه تدین اسلامی، ما درباره این، همان حرفی را داریم كه مرحوم آیت الله شهید مدرس (رضوان الله علیه) داشته که سیاست ما عین دیانت ماست و دیانت ما عین سیاست ماست؛ ما هم می‌ گوییم و ؛ ما تمدن منهای تدین نداریم. 📚 گروهی از مححققان فلسفه با حضرت استاد تاریخ: 1378/02/13 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
🔸 هم اکنون پخش زنده درس اخلاق حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی از مسجد اعظم قم ↙️ سایت تلویزیون اینترنتی اسراء : https://tv.esra.ir ↙️ سامانه مجازی آموزش: https://el.esra.ir/ch/darseakhlagh-ayatollah-javadiamoli 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 مصادیق شهروندان 14. مددجویان ب. سائلان پرهیز از ردّ سائلان امام صادق (ع) فرمود: هرگز رسول خدا (ص) سائلی را منع نكرد؛ اگر چیزی داشت، به وی می ‌داد و اگر نداشت می ‌فرمود: خدا آن را می ‌آورد. [1] اهل بیت (ع) فرموده ‌اند: ما به غیر مستحقّ چیزی می ‌دهیم تا مبادا مستحقّی را رد كنیم. [2] امام صادق (ع) فرمود: كسی كه درخواست سائلی را رد می ‌كند، اگر از پیامد منع خود آگاه بود، هیچ‌كس سائلی را رد نمی‌ك رد. [3] [1]. مَا مَنَعَ رَسُولُ اللَّهِ ص سَائِلاً قَطُّ؛ إِنْ كَانَ عِنْدَهُ أَعْطَی وَ إِلاَّ قَالَ: یأْتِى اللَّهُ بِه (الكافى، ج4، ص15). [2]. إِنَّا لَنُعْطِى غَیرَ الْمُسْتَحِقِّ حَذَراً مِنْ رَدِّ الْمُسْتَحِقِّ (عدة الداعی، ص101). [3]. لَوْ یعْلَمُ المَسْئُولُ مَا عَلَیهِ إذا مَنَعَ، ما مَنَعَ أَحَدٌ أَحَداً (عدة الداعی، ص99). 📚 مفاتیح الحیات ص 418 و 419 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
مروری بر اخبار و فعالیت های ماهانه بنیاد اسراء؛ مهر 1402 ⬇️
 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: 
به همت اداره روابط عمومی و امور بین الملل بنیاد اسراء، ماهنامه اسراء که مروری است بر اخبار و فعالیت های ماهانه بنیاد اسراء (شماره 18، مهر 1402 ) آماده و منتشر شد. برای مشاهده و دانلود این شماره اینجـــــــــا را کلیک نمایید. 📎 mp3.esra.ir/pdf/mahnameh2/sh18.pdf 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مرگ پایان زندگی نیست بلکه عصاره زندگی و حیات است / انسان باید سعی کند همواره خیرش به مردم برسد و دیگران از شرّ او در امان باشند! 🔹 جهنم را خود شخص می آورد، ما هیزمی در جهنم غیر از اختلاسی و نجومی و اینها نداریم، هیزم جهنم همین تبهکاران هستند ﴿وَ أَمَّا الْقٰاسِطُونَ فَكٰانُوا لِجَهَنَّمَ حَطَباً﴾ این آیه فردوسی را تربیت کرده که می گوید: اگر بار خار است خود کشته ای *** اگر پرنیان است خود رشته ای 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
مرگ پایان زندگی نیست بلکه عصاره زندگی و حیات است / انسان باید سعی کند همواره خیرش به مردم برسد و دیگران از شرّ او در امان باشند! 🔹
 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: 
جلسه درس اخلاق هفتگی آیت الله العظمی جوادی آملی این هفته در محل مسجد اعظم قم به صورت حضوری و با حضور اقشار مختلف مردم برگزار گردید. آیت الله العظمی جوادی آملی در این جلسه، به شرح حکمت 116 (در برخی نسخه ها حکمت 122) نهج البلاغه پرداختند. 🔹 معظم له بیان داشتند: کلمه حکیمانه و نورانی نهج البلاغه این است: «وَ تَبِعَ جِنَازَةً فَسَمِعَ رَجُلًا يَضْحَكُ، فَقَالَ: كَأَنَّ الْمَوْتَ فِيهَا عَلَى غَيْرِنَا كُتِبَ، وَ كَأَنَّ الْحَقَّ فِيهَا عَلَى غَيْرِنَا وَجَبَ، وَ كَأَنَّ الَّذِي نَرَى مِنَ الْأَمْوَاتِ سَفْرٌ عَمَّا قَلِيلٍ إِلَيْنَا رَاجِعُونَ، نُبَوِّئُهُمْ أَجْدَاثَهُمْ وَ نَأْكُلُ تُرَاثَهُمْ كَأَنَّا مُخَلَّدُونَ بَعْدَهُمْ، ثُمَّ قَدْ نَسِينَا كُلَّ وَاعِظٍ وَ وَاعِظَةٍ وَ رُمِينَا بِكُلِّ فَادِحٍ وَ جَائِحَةٍ.» مرگ از پیچیده ترین مسائل ماست و تا ما حیات را نشناسیم، نمی توانیم را بشناسیم. 🔹 حیات از مجهول ترین مجهول هاست که معنای آن مشخص نیست... . مرگ بهترین موعظه کننده انسان هاست «كفى بالمَوتِ واعِظا»... . مرگ پایان زندگی نیست، بلکه مرگ عصاره زندگی است، مرگ پایان حرکت نیست بلکه ثمره و نتیجه حرکت است و چون مرگ عصاره و نتیجه حیات انسانی هست، پس ای انسان موعظه بپذیر و به گونه ای زندگی کن که نه باری بر دوش دیگری بگذاری و نه بگذ اری کسی باری بر روی دوش‌ات بگذارد، ستم نپذیر و زیر بار ستم هم نرو، در زندگی خود به کسی تیغ نزن، حرف بد نزن، حرف زائد نزن، مال کسی را بر ندار، آبروی کسی را نبر، همواره ناصح باش هم برای خودت و هم برای دیگران. 🔹 جهنم را خود شخص می آورد، ما هیزمی در جهنم غیر از اختلاسی و نجومی و اینها نداریم، هیزم جهنم همین تبهکاران هستند ﴿وَ أَمَّا الْقٰاسِطُونَ فَكٰانُوا لِجَهَنَّمَ حَطَباً﴾ این آیه فردوسی را تربیت کرده که می گوید: اگر بار خار است خود کشته ای *** اگر پرنیان است خود رشته ای مرگ عصاره زندگی است نه پایان زندگی ، میوه درخت که به صورت آبمیوه در آمده است عصاره کار درخت است نه پایان درخت. 🔹 عشق از پاکترین واژه ها ست و وقتی حوزه به سمت این کلمات نرود، این کلمه طیب و طاهر به دست دیگران می افتد اینکه فرموده اند: «أفضَلُ النّاسِ مَن عَشِقَ العِبادَةَ» بدین معناست که انسان باید عشق به عبادت بورزد... . فاضل ترین مردم کسی است که به عبادت عشق بورزد، چنین شخصی همواره سعی می کند خیرش به مردم برسد و دیگران از شرّ او در امان باشند!​​​​​​​ مطالعه بیشتر: https://news.esra.ir/fa/w/2042245 📚 درس اخلاق تاریخ: 1402/08/25 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠
پرتگاه دنیا

🔸 ائمه (علیهم السلام) هستند، حرفی در این نیست. مهم ترین خدمتی که اینها کردند این است که دنیا را به ما معرفی کردند: 1️⃣ یکی زمین است، آسمان است، دریا و فضا و هواست که اینها دنیا نیست. 2️⃣ یکی این من و ماست که من این سِمت را دارم، شما آن سِمت را داری، این مال برای من است، برای شما نیست، این مقام برای من است، مقام شما نیست که اینها دنیاست... . 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
 پرتگاه دنیا

🔸 ائمه (علیهم السلام) هستند، حرفی در این نیست. مهم ترین خدمتی که اینها کردند این است که دنیا را به ما معرفی کردند؛ به ما گفتند که دو چیز است: 1️⃣ یکی زمین است، آسمان است، دریا و فضا و هواست که اینها دنیا نیست. 2️⃣ یکی این من و ماست که من این سِمت را دارم، شما آن سِمت را داری، این مال برای من است، برای شما نیست، این مقام برای من است، مقام شما نیست که اینها دنیاست. 🔸 مهم ترین خدمتی که این ذوات قدسی کردند این است که را به ما معرفی کردند، یک؛ حدودش را مشخص کردند، دو؛ سمّی بودن آن را برای ما ذکر کردند گفتند از هر مارِ سمّی سمّی تر است، سه؛ خودشان عملاً از این نجات پیدا کردند، چهار؛ به ما گفتند نروید که مسموم می شوید، پنج! این برای من است، من باید به این مقام برسم، من باید آیت بشوم، من باید عظما بشوم، فرمودند اینها آبروبر است. 🔸 در چند جای نهج البلاغه فرمود این دنیا سرسبز است؛ ولی یک مرتع سرسبز وباخیز است؛ این بیچاره نمی داند، می خورد وبا می گیرد! چه کسی به سراغ من و ما رفته که آبروی او نرفت؟! این از بهترین و عمیق ترین مطالب است که ائمه (علیهم السلام) ما را از دنیا پرهیز می دهند. 🔸
هیچ وقت نگفتند که زمین جای بدی است
، آسمان جای بدی است؛ این من و ما بد است! من این مقام را دارم، من باید بالا بنشینم، من باید اول بروم، نام مرا باید ببرند؛ این بازی ها! فرمود اینها به حسب ظاهر سرسبز است؛ ولی درون آن وباخیز و آبروبر است. ↙️ آپارات: https://aparat.com/v/bJao1 ↙️ یوتیوب: https://youtu.be/RGFNrwYUgKA 📚 درس خارج فقه قرض جلسه 10 تاریخ: 1394/02/16 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
   نقصان معرفت شناسی
🔹 در بخشی از آیات فرمود: ﴿صُمٌّ بُكْمٌ عُمْی فَهُمْ لاَ یعْقِلُونَ﴾, ﴿فَهُمْ لاَ یرْجِعُونَ﴾. اینها معرفت ‌شناسی شان حسّی و تجربی است یعنی تا چیزی را نبینند باور نمی ‌كنند؛ نظیر همان اسرائیلی ‌ها كه به حضرت موسای كلیم (سلام الله علیه) عرض می ‌كردند: ﴿لَنْ نُؤْمِنَ لَكَ حَتَّی نَرَی اللّهَ جَهْرَةً﴾ یا ﴿أَرِنَا اللّهَ جَهْرَةً﴾. اگر كسی معرفت ‌شناسی او حسّی باشد، این هم است هم است هم ، ﴿صُمٌّ بُكْمٌ عُمْی فَهُمْ لاَ یعْقِلُونَ﴾ است، برای اینكه وحی از غیب می ‌آید، معاد غیب است, مبدأ غیب است، كسی كه است به مقصد می ‌رسد ولی كسی كه فقط در مدار شهادت می گردد و «یحوم حوم الشهادة»، به جایی نمی ‌رسد. 🔹 قرآ‌ن كریم فرمود می‌دانید چرا اینها ﴿لاَ یؤْمِنُونَ﴾؟ برای اینكه توی پیامبر راهی آوردی كه سخن از قیامت است و وحی و نبوّت است و خدا، اینها دیدنی نیست، شنیدنی نیست كه انسان با گوش بشنود, فهمیدنی است و تجریدی است نه تجربه حسّی, ابزار اینها هم چشم و گوش حسّی است، لذا اینها غیب را درك نمی ‌كنند. چنین آدمی نه پیش پا را می ‌بیند نه از گذشته باخبر است نه از آینده باخبر است، این گرفتار همین ﴿إِنْ هِی إِلَّا حَیاتُنَا الدُّنْیا﴾ است. همین معنا در قیامت ظهور می ‌كند: ﴿مَن كَانَ فِی هذِهِ أَعْمَی فَهُوَ فِی الْآخِرَةِ أَعْمَی وَأَضَلُّ سَبِیلاً﴾. 📚 سوره مبارکه یس جلسه 2 تاریخ: 1392/09/26 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra