💠 مفاتیح الحیات
#شماره1063
#بخش_سوم
#تعامل_مردم_و_نظام_اسلامی
#فصل_دوم
#نظام_اجتماعی
12. دعوت به خیر و نیكی
دعوت درونی
امیرمؤمنان (ع) می فرماید: آگاه باشید هركس از درون خویش واعظ هشدار دهنده ای نداشته باشد از جانب خدای سبحان نگهدارنده ای ندارد. [1]
[1]. أَلا وَ إِنَّهُ مَنْ لَمْ یكُنْ لَهُ مِنْ نَفْسِهِ وَاعِظٌ، لَمْ یكُنْ لَهُ مِنَ اللَّهِ حَافِظٌ (بحار الانوار، ج34، ص335؛ شرح نهج البلاغة، ابن ابی الحدید، ج4، ص110).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 486.
🏢 مرکز بین المللی نشر اسراء
🌐 https://nashresra.ir
🌐 https://esra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
15.75M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠
اهل بشارت🔸 خداوند هم #مجاری_ادراکی به ما داد که مطالعه کنیم و گوش بدهیم (یک)؛ ـ هم #تصفیه_خانه به ما داد به عنوان درون تا پژوهش کنیم تحقیق کنیم... . #آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی #کلیپ 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
اهل بشارت🔸 خداوند هم #مجاری_ادراکی به ما داد که مطالعه کنیم و گوش بدهیم (یک)؛ ـ هم #تصفیه_خانه به ما داد به عنوان درون تا پژوهش کنیم تحقیق کنیم که این چیزی که شنیدیم این چیزی که خواندیم، کدامش حق است کدامش حق نیست (دو)؛ ـ هم #قدرت_انتخاب به ما داد که بعد از ارزیابی، وقتی فهمیدیم چه چیز حق است آن را بپذیریم (سه)؛ ـ بعد #قدرت_عمل به ما داد (چهار)؛ ـ بعد #قدرت_نشر و تبلیغ به ما داد (پنج) که در همه این مقاطع پنجگانه ما پیروز شویم. 🔸 وجود مبارک امام هفتم (علیه السلام) فرمود خدای سبحان به اهل عقل و فهم در کتاب خود #بشارت داد و این چنین فرمود: ﴿یسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ﴾ _ «قول» یعنی مکتب یعنی آراء یعنی مطالب علمی _ آرای گوناگون را خوب گوش می دهند و میزان هم دارند تا ارزیابی کنند که چه صدق است چه کذب، چه حق است چه باطل، چه خیر است چه شرّ و چه حسَن است چه قبیح، بعد انتخاب هم می کنند. 🔸 وجود مبارک امام هفتم (علیه السلام) به هشام بن حکم که از برجسته ترین شاگردان آن حضرت است فرمود این آیات را که می شنوید: ﴿فَبَشِّرْ عِبادِ ٭ الَّذینَ یسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ﴾؛ یعنی اینها کسانی هستند که مجاری ادراکیشان خیلی قوی است، می توانند #مکتب_ها را بفهمند و بعد ارزیابی کنند که کدام حق است و کدام باطل، بعد هم وقتی مکتب ها را شناسایی کردند، ارزیابی کردند و حق و باطل آن مکتب ها مشخص شد، #قدرت_انتخاب دارند و انتخاب می کنند. 👈 ﴿فَبَشِّرْ عِبادِ﴾ کدام عباد؟ ﴿الَّذینَ یسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ﴾ در بخش معرفت، ﴿فَیتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ﴾ در بخش عمل؛ یعنی عالمِ بفهمِ عادل! ↙️ آپارات: https://aparat.com/v/lnh0q6f ↙️ یوتیوب: https://youtu.be/7PPxu4Oh8ug #ذی_الحجه #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی #کلیپ 📚 درس اخلاق تاریخ: 1389/04/17 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 روز سوم ماه #ذی_الحجه 1445
21 ماه #خرداد
🔹
مسير طيّب#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی #جام_معرفت 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
مسیر طیّب🔹 یک وقت است که مبدأ طاهر است منتها طاهر است ولی از مسیر ناپاک عبور می کند؛ این اثر ندارد. وجود مبارک پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود فضای دهن را پاک کنید نه دندان را! 🔹 اگر کسی #طهارت را رعایت کند و دندان را مسواک کند «قربة الی الله»، این ثواب دارد؛ اما مسئله «طهروا اسنانکم» غیر از «طَهِّرُوا أَفْوَاهَكُمْ» است. این روایت این است که «طَهِّرُوا أَفْوَاهَكُمْ»، چرا؟ برای اینکه شما بر فرض آدم خوبی باشید و قلب شما جای پاک است ولی از این قلب که بیرون آمد به فضای دهن، این باید طیب و طاهر باشد، چرا؟ «طَهِّرُوا أَفْوَاهَكُمْ فَإِنَّهَا طُرُقُ الْقُرْآن». 🔹 #قرآن باید از این دهن بگذرد، اگر ـ خدای ناکرده ـ این دهن، غذای بد خورده باشد یا حرف بد زده باشد، اگر این زبان بد کاری کرده یا این دهن کار بدی کرده، این آیه آلوده می شود؛ فرمود: «طَهِّرُوا أَفْوَاهَكُمْ». 🔹 اینکه حرف بعضی ها اثر ندارد برای چیست؟ شما بهترین آب چشمه را از یک لوله آلوده بخواهید عبور دهید اثر ندارد. فرمود دهن را پاک کنید «فَإِنَّهَا طُرُقُ الْقُرْآن»؛ با خدا می خواهید حرف بزنید باید این طیب و طاهر باشد، مردم را بخواهید نصیحت کنید #باید_طیب_و_طاهر_باشد. قلبتان طاهر است، بله قلب شما طاهر است ـ مسلمان هستید! ـ مؤمن هستید و شیعه هستید! ولی این نصیحتی که می کنید این حدیثی که می خوانید این آیه ای که می خوانید، از این دهن می گذرد. 🔹 فرمود این زبان را این فضای کام را این #دهن_را_پاک_بکن؛ از دهن پاک، حرف خوب در می آید، ـ وگرنه بهترین آیه بهترین روایت وقتی از دهن ناپاک در می آید اثرش کم است. حضرت فرمود «طَهِّرُوا أَفْوَاهَكُمْ فَإِنَّهَا طُرُقُ الْقُرْآن». #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی #جام_معرفت 📚 سوره مبارکه عبس جلسه 2 تاریخ: 1398/09/10 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
گوشهای از اسرار حج / سودمندی حج و هدف بودن یاد خدا در آن
🔹
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: به مناسبت فرارسیدن موسم حج ابراهیمی، مقاله ای با عنوان «گوشه ای از اسرار حج» از مجموعه مقالات حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی را از نظر می گذرانیم. معظم له در این مقاله به تبیین تاریخچه سرزمین وحی و احادیث و روایاتی در باب اعجاز كعبه می پردازند. 👈 آیه ﴿لِّیشْهَدُوا مَنَافِعَ لَهُمْ وَیذْكُرُوا اسْمَ اللَّهِ فِی أَیامٍ مَّعْلُومَاتٍ عَلَىٰ مَا رَزَقَهُم مِّن بَهِیمَةِ الْأَنْعَامِ﴾ گذشته از شمول سود صوری و منفعت معنوی امّت اسلامی، یاد حق را هدف دانسته و مهم تر آنكه به جای نام قربانی، یاد خدا را ذكر فرمود تا روشن شود كه هدف از #تضحیه، همانا #تسمیه خداست... . 🔻 در این مقاله می خوانیم: ـ سودمندی حج و هدف بودن یاد خدا در آن ـ محاذی بود کعبه با بیت معمور ـ مطرح بودن حج در دو هزار سال پیش از حضرت آدم ـ صیانت آیات الهی کعبه ↙️ مطالعه کامل: https://news.esra.ir/fa/w/1557991 #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی #در_محضر_استاد 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعالیت های بعثه آیت الله العظمی جوادی آملی در مکه مکرمه آغاز شد
🔹
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: به دنبال اعزام نخستین کاروان زائران ایرانی از مدینه منوره به مکه مکرمه، فعالیتهای بعثه حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی به صورت رسمی در این شهر مقدس آغاز شد. 🏢 آدرس دفتر بعثه آیت الله العظمی جوادی آملی؛ مکه مکرمه، العزیزیه، بعد از هتل مکه کنکورد، انتهای شارع الامام، آخرین ساختمان سمت راست، هتل عمارت الکبیر، طبقه دوم، دفتر بعثه معظم له. ↙️ اخبار مرتبط با بعثه معظم له و مطالب مرتبط با معارف حج را می توانید از صفحه ویژه نامه حج دنبال نمایید. https://news.esra.ir/v_haj #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی #اخبار_بعثه 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره1064
#بخش_سوم
#تعامل_مردم_و_نظام_اسلامی
#فصل_دوم
#نظام_اجتماعی
12. دعوت به خیر و نیكی
شیوه دعوت به خیر
امام عسكری (ع) فرمود: هركس برادر خود را پنهانی موعظه (دعوت به خیر) كند او را زینت داده است و هركس برادر خود را آشكارا و در حضور مردم موعظه (دعوت به خیر) كند او را تحقیر و ضایع كرده است. [1]
[1]. مَنْ وَعَظَ أَخَاهُ سِرّاً فَقَدْ زَانَهُ وَ مَنْ وَعَظَهُ عَلانِیةً فَقَدْ شَانَهُ (تحف العقول، ص489).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 486.
🏢 مرکز بین المللی نشر اسراء
🌐 https://nashresra.ir
🌐 https://esra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
17.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠
جلوه قُرب🔸 اگر کمالی برای اَبرار باشد، آن کمال حتماً برای مُقَرَّبین هم هست؛ اما عکس این نیست یعنی ممکن است که کمالاتی برای مُقَرَّبین باشد ولی برای اَبرار نباشد... . #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی #کلیپ 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
جلوه قُرب🔸 اگر کمالی برای اَبرار باشد، آن کمال حتماً برای مُقَرَّبین هم هست؛ اما عکس این نیست یعنی ممکن است که کمالاتی برای مُقَرَّبین باشد ولی برای اَبرار نباشد. 🔸 سوره «انسان» که بخش وسیعی از آن بر اهل بیت (علیهم السلام) تطبیق شده است، به این معنا نیست که جمیع کمالات آنها در همین حدّ منحصر است، بلکه یعنی این کمالات را دارند. در این سوره، زمینه اینکه #اهل_بیت_علیهم_السلام از مقام اَبرار بالاترند و به مقام مُقَرَّبین رسیده اند هم وجود دارد. 🔸 در آیه هشتم این سوره فرمود: ﴿وَ یطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَی حُبِّهِ﴾؛ عدّه ای ضمیر ﴿حُبِّهِ﴾ را به طعام برمی گردانند که این معنا در حدّ اَبرار است؛ یعنی اینها در عین حال که خودشان گرسنه اند و به طعام علاقه مندند، این طعام را به دیگران عطا می کنند؛ اما عدّه ای ضمیر ﴿حُبِّهِ﴾ را به «الله» برمی گردانند، این دیگر #مقام_مقربین است نه مقام اَبرار! فرمود: ﴿وَ یطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَی حُبِّهِ﴾. 🔸 اینکه فرمودند ما «خَوْفاً مِنَ النَّارِ» یا «شَوْقاً إِلَی الْجَنَّة» عبادت نمی کنیم، بلکه «حُبّاً» عبادت می کنیم؛ یعنی سیره ما در اطعام یتیم و مسکین و اسیر هم «حبّاً لله» است نه «خَوْفاً مِنَ النَّارِ» یا «شَوْقاً إِلَی الْجَنَّة». ↙️ آپارات: https://aparat.com/v/mdpy31x ↙️ یوتیوب: https://youtu.be/G1RWCar4F0I #ذی_الحجه #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی #کلیپ 📚 سوره مبارکه محمد (ص) جلسه 7 تاریخ: 1395/02/22 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 روز چهارم ماه #ذی_الحجه 1445
22 ماه #خرداد
🔹
نفی اغیار#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی #جام_معرفت 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
نفی اغیار🔹 این كلمه «الاّ» در «لا إله الاّ الله» به معنای «غیر» است؛ یعنی «لا إله» غیر از این الله كه ـ دل پذیر است و ـ برهان پذیر است و ـ حق است و ـ ثابت است. 🔹 این «لا إله الاّ الله» دو جمله نیست یكی موجبه یكی سالبه، این در حقیقت یك جمله سالبه است؛ غیر از آن الله كه مقبول است و دل پذیر است و ثابت است و قطعی است، غیر از او نه! نه اینكه صحنه نفس, لوح دل، خالی باشد و شك داشته باشد كه آیا خدا هست یا نه، تا ما با «لا إله الاّ الله» بخواهیم بر اساس دو قضیه، دو مطلب را ثابت كنیم یعنی یكی اینکه اصل وجود خدا را ثابت كنیم بعد ثانیاً شرك را نفی كنیم بگوییم او شریك ندارد! این طور نیست؛ اصل وجود خدا ثابت است و قطعی است و دل پذیر است. 🔹 این «لا إله الاّ الله» می آید بگوید كه غیر از این یكی كه هست دیگران نه؛ «لا إله» غیر از همین یكی كه بینالرشد است. چون «لا إله الاّ الله» به این معناست یعنی در حقیقت یك جمله است یك قضیه است و «إلاّ» به معنی غیر است، به دو قضیه مستثنی و مستثنی منه تحلیل نمی شود. #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی #جام_معرفت 📚 سوره مبارکه نمل جلسه 20 تاریخ: 1391/03/09 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra