eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
12.9هزار دنبال‌کننده
5.8هزار عکس
2.1هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 کانال دروس معظم له @a_javadiamoli_doross ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
دیدار دانشجویان دانشگاه امام حسین علیه السلام با استاد مرتضی جوادی آملی 🔹 حجت الاسلام و المسلمین استاد مرتضی جوادی آملی در دیدار با جمعی از دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکده حضرت زینب از دانشگاه امام حسین تهران که در محل سالن همایش بنیاد بین المللی اسراء برگزار شد، سخنانی در موضوع علم دینی مطرح نمودند. 👇👇👇👇 🌐https://mvaezjavadi.ir 🆔 @m_vaezjavadi
نقش علم دینی در زندگی / این علم سبک زندگی انسان را به سوی زندگی فقیهانه، عارفانه، حکیمانه و اخلاق‌مدارانه سوق می دهد 🔹 جمعی از دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکده حضرت زینب دانشگاه امام حسین(ع)، با حضور در بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسرا، با حجت‌الاسلام‌والمسلمین استاد مرتضی جوادی آملی دیدار کردند. 🔹 استاد مرتضی جوادی آملی در جمع این دانشجویان، ضمن اشاره به جایگاه در بیان معارف اسلامی، اظهار داشتند: آیت ‌الله جوادی آملی، عصاره تمامی دستاوردهای خود در حوزه‌ های حکمت، فلسفه، اخلاق، عرفان، فقه و کلام را در مجموعه بنیاد بین المللی اسراء گرد هم آورده است. ، یکی از آثار برجسته ایشان، در طی ۴۰ سال تدریس و پژوهش، در ۸۰ جلد توسط پژوهشگران بنیاد اسرا و زیر نظر مستقیم ایشان، تدوین شده است. 🔹 برای اسلامی ‌سازی یک محیط، مانند دانشگاه، بازار یا حوزه، تنها جلوه ‌های ظاهری مانند پوسته و عکس و نصب بنر کافی نیست. روح اسلامی‌ شدن یک مکان به علمی بستگی دارد که در آن فضا جاری است. می‌تواند منشأ تحول در نوع نگاه به هستی، روابط انسانی و حتی ارتباط با محیط زیست و امثال آن باشد. این علم باید انسان را به سوی زندگی فقیهانه، عارفانه، حکیمانه و اخلاق ‌مدارانه سوق دهد. 🔹 شناخت انسان به ‌دلیل پیچیدگی‌ های وجودی او، ساده نیست. انسان موجودی چندبعدی است؛ دارای ابعاد طبیعی، ماورایی، ملکوتی و الهی است، علوم انسانی باید این ابعاد را تحلیل کند و قرآن و اهل ‌بیت(ع) بهترین راهنما در این مسیر هستند. ↙️ مطالعه بیشتر: https://mvaezjavadi.ir/fa/w/5233556 🌐https://mvaezjavadi.ir 🆔 @m_vaezjavadi
14.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠
شکوفایی جان

🔹 ائمه و انبیاء (علیهم السلام) آمدند تا جوامع بشری را به اوج ترقی شان برسانند. بیان نورانی حضرت امیر در همان خطبه اول این است که انبیا آمدند که «یثِیرُوا لَهُمْ دَفَائِنَ الْعُقُولِ»؛ آن دفینه ها و آن گنج هایی که خدا در درون انسان نهاده است را اثاره کنند... . 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
شکوفایی جان

🔹 ائمه و انبیاء (علیهم السلام) آمدند تا جوامع بشری را به اوج ترقی شان برسانند. 1️⃣ اینها که رهبران الهی اند، ذات اقدس الهی اینها را مأموریت داد که را بشناسند (یک)، 2️⃣ درون اینها را به خود اینها نشان بدهند (دو)، 3️⃣ کیفیت استحصال و استخراج این امور از درون به بیرون را به اینها یاد بدهند (سه)، 4️⃣ در بیرون آوردن همکاری بکنند (چهار) 5️⃣ و وقتی اینها راه افتادند، بهره برداری کنند (پنج). 🔹 لذا بیان نورانی حضرت امیر در همان خطبه اول این است که انبیا آمدند که «یثِیرُوا لَهُمْ دَفَائِنَ الْعُقُولِ»؛ آن دفینه ها و آن گنج هایی که خدا در درون انسان نهاده است را اثاره کنند. «یثیروا» یعنی زیر و رو می کنند، می شکافند، پایین را بالا می برند، بالا را پایین می آورند؛ «یثِیرُوا لَهُمْ دَفَائِنَ الْعُقُولِ». 🔹 جامعه اگر بخواهد متحول بشود، باید امامی داشته باشد که همه از او کنند. بیان نورانی حضرت در خطبه صد و پنج این است که اهل بیتی که ذات اقدس الهی تربیت کرد، «مُسْتَثَارِ الْعِلْم» _ مستثار یعنی میدان انقلاب _ فرمود من و سایر ائمه، هستیم. َ 👈 اگر بخواهید جامعه بشری، ـ از جهل به علم بیاید، ـ از فساد به صلاح بیاید، ـ از ظلم به عدل بیاید، مستثاری می خواهد که در آنجا حضور داشته باشند. ↙️ آپارات: https://aparat.com/v/yrld2y5 ↙️ یوتیوب: https://youtu.be/H9m83zgWEQw 📚 درس خارج فقه قضا و شهادت ـ جلسه 138 تاریخ: 1403/09/19 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
اندیشه توحیدی
🔹 چه آن كسی كه در درس می ‌خواند و چه آن كسی كه در به مرجعیت می ‌رسد، هر دو شاگرد خدایند. 🔹 یك وقت است که كسی تندروی دارد و می ‌گوید همه چیز را من از خدا می ‌خواهم و وسائط و علل و شرایطی در كار نیست و باید كرد! سبب سوزی كردن در است نه در وجود خارجی؛ خارج نه به میل ماست و نه به میل دیگری، بلکه عالم بر اساس نظم حركت می ‌كند چه ما بخواهیم و چه نخواهیم؛ منتها سه دید است: 1️⃣ بعضی ها علل و اسباب را می ‌بینند و - معاذ‌الله - از مسبب الاسباب غافل ‌اند؛ 2️⃣ بعضی ها همین راه های معمولِ حوزوی است كه ما این چنین بحث می ‌كنیم و این چنین می ‌شنویم كه علل و اسباب، مبادی وسطیه ‌اند و كار را اگر به این علل و اسباب نسبت دادیم، اینها علل و اسباب قریب ‌اند و اگر به ذات اقدس الهی نسبت دادیم، او سبب بعید است؛ 3️⃣ اما راه قرآن كریم كه از این دقیق تر است و بر مبنای تنظیم می ‌شود این است كه همه آنچه در خارج هستند مؤثر‌ند و شكی در این نیست، اینها علل‌ و اسباب ‌اند و _ البته این طور نیست كه گاهی انسان، سبب سوزی را نبیند، آن را هم می ‌بیند؛ ولی كار با علل و اسباب انجام می ‌گیرد. 🔹 اما آیا این علل و اسباب، متمم فاعلیت فاعل ‌اند یا متمم قابلیت قابل؟ یعنی آیا خدا اگر بخواهد كار بكند، كارِ خدا متوقف بر فلان سبب است و تأثیر خدا متوقف بر فلان شرط است یا قابل اگر بخواهد از قادرِ مطلق فیض دریافت كند شرطش این است كه این را داشته باشد؛ نه اینکه فاعل اگر بخواهد كار بكند شرطش این است؟ این می ‌شود . 🔹 همه این علل و اسباب، حق است؛ اما این علل و اسباب بر می ‌گردند به علل و اسبابِ قابلی و جزء متممات قابلیتِ قابل ‌اند كه اگر فلان شیء یا فلان شخص خواست فیض بگیرد، مشروط به آن است كه فلان سبب قبلاً پدید آمده باشد، نه اینکه خدا اگر خواست كاری بكند قدرتِ خدا محدود است یا مشروط است و مانند آن. 📚 سوره مبارکه مائده جلسه 57 تاریخ: 1373 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 2. شهرداری (خدمات عمومی) 🔹
آثار تصرف بیهوده در بیت المال
پیامبر اکرم (ص) فرمود: زمانی که امت من غنایم را ثروت خود و امانت را غنیمت خود و صدقه را زیان بشمارند و مرد از همسر خود اطاعت و از مادر خویش نافرمانی كند و به دوستان خود نیکی و به پدر جفا کند و در مساجد صدا بلند شود، بلا بر آنان نازل می ‌شود. [1] [1]. إِذَا عَمِلَتْ أُمَّتِى خَمْسَ عَشْرَةَ خَصْلَةً حَلَّ بِهِمُ الْبَلاءُ: إِذَا كَانَ الْفَىْ‏ءُ دُوَلاً وَ الأَمَانَةُ مَغْنَماً وَ الصَّدَقَةُ مَغْرَماً وَ أَطَاعَ الرَّجُلُ امْرَأَتَهُ وَ عَصَی أُمَّهُ وَ بَرَّ صَدِیقَهُ وَ جَفَا أَبَاهُ وَ ارْتَفَعَتِ الأَصْوَاتُ فِى الْمَسَاجِد و... (ارشاد القلوب، ص71). 📚 مفاتیح الحیات ص 543 🏢 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra