💠 جنود الهی
🔹 گرچه خدای سبحان صدر و ساقٴ جهان را هم «عیون» خود می داند و هم جنود خود یعنی چیزی نیست كه در عالم باخبر نباشد و #گزارشگر_الهی نباشد و چیزی در جهان نیست كه فرمانبردار دستور خدا نباشد. امّا آن عنصر اوّل كه هر چیزی كه در جهان هست جزء نیروهای اطلاعاتی خداست آن است كه خدا به همه درایت داد و هوش داد و هیچ موجودی نیست كه نفهمد؛ اگر زمین است می فهمد، اگر آسمان است می فهمد، اگر سنگ و خاك و گل است می فهمد، اگر دریا و موجودات آبزیانند می فهمند، اگر صحرا موجودات خشكی اند می فهمند. اینكه در قیامت زمین #شهادت می هد یا مسجد شهادت می دهد یا شكایت می كند كه كدام همسایه آمد كدام همسایه نیامد سرّش این است كه اینها می فهمند! این اصل اوّل.
🔹 اصل دوّم اینكه مأموران نظامی حق هم هستند! گاهی خدا به دریا دستور می دهد با یك عصا یك سد آب درست می شود یك جاده خاكی درست می شود موسی و همراهانشان می روند. وقتی از دریا گذشتند فرمان می رسد وقتی كه فرعون و همراهانشان آمدند وسط این جاده خاكی به هم بیایید اینها را به كام بگیرید ﴿فَغَشِیهُم مِنَ الْیمِّ مَا غَشِیهُمْ﴾،[1] یك وقت به زمین دستور می دهد دهان باز كن قارون را بگیر ﴿فَخَسَفْنَا بِهِ وَبِدَارِهِ الْأَرْضَ﴾[2] خب این زمین اگر نشنود و نفهمد آن جا دهان باز نمی كند، این #مأمور انتظامی خدای سبحان است.
🔹 چیزی در جهان نیست كه مأمور و ستاد فرمانبرداری خدای سبحان نباشد. نزدیكتر از همه و بالاتر از همه اعضاء و جوارح خود ما هستند! اینكه در قرآن دارد دست شهادت می دهد پا شهادت می دهد، تا انسان می رود انكار كند دست می گوید نخیر با همین دست #رومیزی گرفتی #زیرمیزی گرفتی با من گرفتی دیگر! ﴿یوْمَ تَشْهَدُ عَلَیهِمْ أَلْسِنَتُهُمْ وَأَیدِیهِمْ وَأَرْجُلُهُمْ بِمَا كَانُوا یعْمَلُونَ﴾[3] این دهان را مهر می كنند ﴿نَخْتِمُ عَلَی أَفْوَاهِهِمْ﴾[4] وقتی آدم معلوم می شود دارد دروغ می گوید فوراً دهان را در قیامت مهر می كنند كه در سوره مباره «یٰس» است ﴿الْیوْمَ نَخْتِمُ عَلَی أَفْوَاهِهِمْ وَتُكَلِّمُنَا أَیدِیهِمْ وَتَشْهَدُ أَرْجُلُهُم﴾ همین دست می گوید آقا رومیزی را تو گرفتی! این پا می گوید زیرمیزی را تو گرفتی! ماییم و این #جنود_الهی از یك سو و عیون الهی از سوی دیگر.
🔹 یك بیان نورانی از وجود مبارك حضرت امیر (سلام الله علیه) هست كه فرمود: «یعْلَمُ عَجِیجَ الْوُحُوشِ فِی الْفَلَوَاتِ وَ مَعَاصِی الْعِبَادِ فِی الْخَلَوَاتِ وَ اخْتِلَافَ النِّینَانِ فِی الْبِحَارِ الْغَامِرَاتِ»[5] فرمود خدای سبحان این رفت و آمد ماهی ها را در دریا می داند، بعد فرمود: «مَعَاصِی الْعِبَادِ فِی الْخَلَوَاتِ» آن خلوت هایی كه انسان یك گناه ها و لغزش دارد خدا می داند، بعد فرمود مواظب باشید «جَوَارِحُكُمْ جُنُودُهُ» اعضا و جوارحی كه با آن كار كردید همان ها #سربازان_خدایند، هم شاهدند هم سربازان خدایند؛ نیروی انتظامی خدایند، نیروی مسلح خدایند. این بیان نورانی حضرت امیر غیر از آن قرآنی یك فضیلت دیگری را دارد آن نكته قرآنی آن است كه اینها می فهمند؛ لذا شهادت می دهند، این همان است كه در آیه قرآنی بود. فرمود: «جَوَارِحُكُمْ جُنُودُهُ» اعضا و جوارح انسان سربازان خدایند، ستاد فرمانبرداری خدایند.
🔹 اگر خدای سبحان دید انسان چندین بار بیراهه دارد می رود خدا آبروی او را حفظ كرده در #توبه را باز كرده چند بار ابروی او را حفظ كرده، دیدی او دیگر نه او دیگر #پرده_دری می كند آن وقت با زبان او، او را می گیرد یك جایی چیزی را امضا می كند كه نباید امضاء بكند یك حرف را می زند كه نباید بزند با زبان او، او را می گیرد؛ یعنی خدای سبحان اگر خواست ما را بگیرد ـ معاذ الله ـ از جای دیگر سرباز نمی آورد! یك حرفی میزنیم كه آبرویمان برود یك چیزی را میگیریم كه آبرویمان برود یك جایی را می رویم كه آبروی ما برود فرمود: «جَوَارِحُكُمْ جُنُودُهُ» خب این منطق ما را نمی سازد؟ بله می سازد! این بیان نورانی حضرت امیر است فرمود مواظب باشید او اگر خواست كسی را بگیرد این طور نیست كه از شرق یا غرب لشگركشی بكند، چون زبان ما سرباز خداست یك حرف می زنیم #آبرو میرود یك جایی را امضا می كنیم #آبرو می رود یك چیزی را می گیریم آبرو میرود این طور نیست كه حالا از جای دیگر لشگركشی بكند كه «أَعْضَاؤُكُمْ شُهُودُهُ وَ جَوَارِحُكُمْ جُنُودُهُ».
[1]. سوره طه، آیه78.
[2]. سوره قصص، آیه81.
[3]. سوره نور، آیه24.
[4]. سوره یس، آیه65.
[5]. نهج البلاغة (للصبحی صالح)، خطبه198.
#روز_ارتش_جمهوری_اسلامی_ایران
#جنود_و_عیون_الهی
#گناه_در_خلوت
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 دیدار فرماندهان ارتش با حضرت استاد
تاریخ: 1390/09/03
🆔 @a_javadiamoli_esra
33.15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 ويژه برنامه ماه مبارک رمضان
#تصویری
🔹 جلسه 05
#شرح_دعای_ابوحمزه_ثمالی
تاريخ جلسه: 1375
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 ويژه برنامه ماه مبارک رمضان
#تصویری
🔸 جلسه 05
#يکم
#ادب_بندگی
#باز_نشر
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 ويژه برنامه ماه مبارک رمضان
#تصویری
🔸 جلسه 05
#دوم
#ادب_بندگی
#باز_نشر
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 صیانت از علم و اراده
🔹 این #روزه یك عبادت تمرینی است تا مجاری ادراكی و تحریكی را از گزند نفس از درون و ابلیس از بیرون منزه بكند. این مجاری ادراكی و تحریكی می تواند #مظهر_ظهور_علم خدای سبحان در بخش معرفت و #اراده_و_قدرت خدا در بخش عمل باشد و كار خدا چه در بخش علم چه در بخش عمل #حق_محض است. او ﴿یقُولُ الْحَقَّ﴾، ﴿الْحَقُّ مِنْ رَبِّكَ﴾، از خدای سبحان كه خیر محض است #جز_نكویی_ناید.
🔹 علم خدا بخواهد در مجاری ادراكی كسی ظهور كند آن مجرا باید طیب و طاهر باشد. قدرت و اراده ذات اقدس الهی بخواهد در مجاری اقتدار و اراده كسی تجلّی كند، آن كانال باید طیب و طاهر باشد. اگر كسی از نظر مجاری علمی و عملی طیب و طاهر بود، توان آن را دارد كه به قُرب فرائض و قُرب نوافل بار یابد. این حدیث قدسی را كه فریقین نقل كردند، هم علمای شیعه نقل كردند و هم محدثان سنی نقل كردند ناظر به همین بخش است كه ذات اقدس الهی فرمود بندگان من به وسیله نوافل به من نزدیك می شوند تا #محبوب من بشوند. اینكه در زیارت امین الله میخوانیم «مُحِبَّةً لِصَفْوَةِ أَوْلِیائِكَ مَحْبُوبَةً فِی أَرْضِكَ وَ سَمَائِكَ»[1] این طلیعه است، بعد از اینكه محبوب «أرض و سماء» شدیم محبوب خالق «أرض و سماء» هم می شویم، اگر محبوب او شدیم معلوم می شود كه #مجاری_اداركی ما یعنی بخش اندیشه ما طیب و طاهر است، آنگاه معرفت خدا در بخش اندیشه ما تجلّی دارد؛ ما خوب می فهمیم، به واقع می رسیم و خطا نمی كنیم یا خطای ما بسیار محدود خواهد بود و همچنین در بخش عزم و تصمیم و انگیزه طیب و طاهر خواهیم بود، #اراده_خدا در مجاری ادراكی ما جلوه می كند، ما بد كسی را نمی خواهیم، بد اندیش نیستیم، بیراهه نمی رویم و راه كسی را هم نمی بندیم. اینكه در حدیث #قرب_نوافل آمده است «إِذاً سَمْعَهُ الَّذِی یسْمَعُ بِهِ وَ بَصَرَهُ الَّذِی یبْصِرُ بِهِ»[2] این ناظر به مجاری ادراكی اوست. اینكه فرمود و «وَ یدَهُ الَّتِی یبْطِشُ بِهَا» ناظر به مجاری تحریكی اوست.
🔹 كاری را كه انسان انجام می دهد در حقیقت خدای سبحان به وسیله مجاری او انجام می دهد. اگر در سوره مباركه «انفال» آمده است ﴿وَ مَا رَمَیتَ إِذْ رَمَیتَ﴾[3] این مخصوص نبی نیست، نبوت یك امر اختصاصی است که با درس و بحث حاصل نمی شود و با تجربه و تمرین حاصل نمی شود، آن ﴿ذلِكَ فَضْلُ اللّهِ یؤْتیهِ مَنْ یشاءُ﴾[4] است، آن ﴿اللّهُ أَعْلَمُ حَیثُ یجْعَلُ رِسالَتَهُ﴾[5] است و مانند آن، اما مسئله ولایت «الی یوم القیامه» مطرح است؛ لذا خاتمیت رسول گرامی (صلّی الله علیه و آله و سلّم) با #مهدویت هیچ منافاتی ندارد، آن مسئله ولایت است كه همچنان مستمر است، این نبوت تشریعی است كه برای همیشه منقطع شده است و هرگز كسی بعد از وجود مبارك رسول گرامی (صلّی الله علیه و آله و سلّم) به مقام نبوت و رسالت تشریعی بار نمی یابد.
🔹 به هر تقدیر اینكه خدای سبحان فرمود من #اندیشه_و انگیزه_انسان سالك صالح را تأمین می كنم بهترین راهش #روزه گرفتن است كه در ماه مبارك رمضان تمرین این كار است. به ما گفتند وقتی روزه می گیری چشم و گوشت هم روزه بگیرد! قلب و اندیشه و انگیزهات هم روزه بگیرد! از وجود مبارك امام صادق (علیه افضل صلوات المصلین) رسیده است از ائمه دیگر(علیهم الصلاة و علیهم السلام) هم رسیده است كه شما سعی كنید راه های علمی و عملی خودتان را #تطهیر كنید، وقتی تطهیر كردید خدای سبحان با علم و عمل این راه را به عهده می گیرد و شما می شوید نظیر فرشته! همان طوری كه فرشتگان را خدا تأمین می كند، شما كه #مؤمن_سالك_صالح هستید را خدا تأمین می كند. این مطلب نه تنها در كتاب های اهل معرفت است، در كتاب های فقیهان بزرگوار ما هم هست. اینكه بزرگواران دیگری مثل صاحب جواهر[6] گفتند مرحوم سید طباطبایی (رضوان الله علیهما) هم در کتاب عروه[7] این را بیان كرده كه در فضل روزه گرفتن همین بس كه انسان شبیه فرشته می شود برای همین است، اگر آن بزرگوار گفت
تو فرشته شوی ار جهد كنی از پی آنك ٭٭٭ برگ توت است به تدریج كنندش اطلس[8]
ناظر به همین است.
[1]. کامل القضاء، ص40.
[2]. الكافی(ط ـ الإسلامیة)، ج2، ص352.
[3]. سوره مبارکه انفال، آیه17.
[4]. سوره مبارکه جمعه، آیه4.
[5]. سوره مبارکه انعام، آیه124.
[6]. جواهر الكلام فی شرح شرائع الإسلام، ج16، ص181؛ «الصوم الذی هو من أشرف الطاعات و أفضل القربات، و لو لم یكن فیه إلا الارتقاء من حطیط النفس البهیمیة إلى ذروة الشبه بالملائكة الروحانیة لكفی به منقبة و فضلا».
[7]. العروة الوثقی(سید محمد کاظم یزدی)، ج2، ص241؛ «من أنه لو لم یكن فی الصوم إلا الارتقاء عن حضیض حظوظ النفس البهیمیة إلى ذروة التشبه بالملائكة الروحانیة لكفی به فضلا و منقبة و شرفا».
[8]. سنایی، قصاید، قصیده90.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 پیام موضوعی
تاریخ: 1374/07/10
🆔 @a_javadiamoli_esra
43.74M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 ويژه برنامه ماه مبارک رمضان
#تصویری
🔹 جلسه 06
#شرح_دعای_ابوحمزه_ثمالی
تاريخ جلسه: 1375
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 ويژه برنامه ماه مبارک رمضان
#تصویری
🔸 جلسه 06
#ادب_بندگی
#باز_نشر
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 ضیافت تقوا
🔹 وجود مبارک رسول گرامی (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) فرمود شما در این ماه وارد #ضیافت_خدا می شوید؛[1] ما در تمام مدت عمر مهمان خداییم! خدا ﴿هُوَ الرَّزَّاقُ ذُو الْقُوَّةِ الْمَتین﴾[2] همه نعمت ها را او به ما داده است، ما چیزی از خودمان نداریم. همین زمینی که ما روی آن راه می رویم و به حسب ظاهر خاک آن یکی است و آب آن یکی است، هوایی که در این فضا هست یکی است، آفتابی که بر آن می تابد یکی است، در سوره مبارکه «رعد» فرمود: ﴿وَ فِی اْلأَرْضِ قِطَعٌ مُتَجاوِراتٌ﴾[3] در همین یک هکتار زمین شما می بینید انواع و اقسام میوه هست، رنگ ها هست و حتی یک درخت است که میوه آن آدم را مست می کند مثل انگور، یک خوشه ای است که میوه آن خمار می آورد مثل تریاک، فرمود همه اینها را من از همین خاک به شما نشان می دهم! هم آن که خماری می آورد هم اینکه مست می کند، هر دو از همین خاک هستند و هیچ فرقی بین این خاک و بین آب و بین هوا و بین شمس و مانند آن نیست: ﴿وَ فِی اْلأَرْضِ قِطَعٌ مُتَجاوِراتٌ﴾ که ﴿نُفَضِّلُ بَعْضَها عَلی بَعْضٍ فِی اْلأُکلِ﴾ این زمین است.
🔹 ما #مهمان_خدا هستیم در تمام زمان و زمین، لکن در ماه مبارک رمضان که «شهر الضیافه»[4] است یا در حال حج و احرام که وارد سرزمین وحی می شویم مهمان خدا هستیم، چه به ما می دهند؟ معلوم می شود #مهمانی_خدا در ماه مبارک رمضان یا در حال احرام چیزی است که در سایر آن یازده ماه نیست، #اولین_شرط_مهمانی ماه مبارک رمضان این است که انسان #خوی_الهی بگیرد، از خوردن و آشامیدن و امثال اینها منزّه بشود و قدّوس بشود، سبّوح بشود. مهمان کسی که اهل خوردن نیست نباید بخورد! مهمان کسی که اهل نوشیدن نیست نباید بنوشد! مهمان کسی که اهل خلاف نیست نباید خلاف بکند! ما در قرآن کریم در اوصاف ذات أقدس الهی می خوانیم ﴿هُوَ أَهْلُ التَّقْوی﴾[5] در دعاهای قنوت نماز عید فطر هم می خوانیم، او «أَهْلُ التَّقْوی وَ الْمَغْفِرَة»[6] است، خدا متّقی است هیچ خلاف نمی کند، ما هم مهمان متّقی هستیم. اگر مائده تقوا، مأدبه تقوا، #ضیافت_تقوا را گسترانیدند و او را به این مهمانی دعوت کردند او هم باید از #سفره_تقوا مدد بگیرد؛ لذا گفتند ماه مبارک رمضان طرزی انسان رفتار کند که همه اعضا و جوارح او صائم باشد.
[1]. امالی(شیخ صدوق)، ص93؛ «قَدْ أَقْبَلَ إِلَیكُمْ شَهْرُ اللَّهِ بِالْبَرَكَةِ وَ الرَّحْمَةِ وَ الْمَغْفِرَةِ شَهْرٌ هُوَ عِنْدَ اللَّهِ أَفْضَلُ الشُّهُورِ وَ أَیامُهُ أَفْضَلُ الْأَیامِ وَ لَیالِیهِ أَفْضَلُ اللَّیالِی وَ سَاعَاتُهُ أَفْضَلُ السَّاعَاتِ هُوَ شَهْرٌ دُعِیتُمْ فِیهِ إِلَى ضِیافَةِ اللَّهِ وَ جُعِلْتُمْ فِیهِ مِنْ أَهْلِ كَرَامَةِ اللَّهِ أَنْفَاسُكُمْ فِیهِ تَسْبِیحٌ و...».
[2]. سوره ذاریات، آیه58.
[3]. سوره رعد، آیه4.
[4]. شرح فروع الكافی (للمولى محمد هادی بن محمد صالح المازندرانی)، ج4، ص326؛ «و ظاهر جماعة من فحول الأصحاب اعتبار الضیافة طول شهر رمضان».
[5]. سوره مدثر، آیه56.
[6]. تهذیب الأحكام (تحقیق خرسان)، ج3، ص139.
#ضیافت_الهی
#خوی_الهی
#تقوای_الهی
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1389/05/14
🆔 @a_javadiamoli_esra
46.58M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 ويژه برنامه ماه مبارک رمضان
#تصویری
🔹 جلسه 07
#شرح_دعای_ابوحمزه_ثمالی
تاريخ جلسه: 1375
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 ويژه برنامه ماه مبارک رمضان
#تصویری
🔸 جلسه 07
#یکم
#ادب_بندگی
#باز_نشر
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 ويژه برنامه ماه مبارک رمضان
#تصویری
🔸 جلسه 07
#دوم
#ادب_بندگی
#باز_نشر
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra