💠 فرزند مکه و منا
▪️ مرحوم طبرسی (رضوان الله علیه) در جلد دوّم کتاب شریف احتجاج[1] که احتجاجات وجود مبارک #امام_سجاد_علیه_السلام در مجلس شام را ذکر می کند: «احتجاج علی بن الحسین زین العابدین (علیه السلام) علی یزید بن معاویة (علیهما اللّعنة) لما أدخل علیه»; ایشان دارد که «رَوَتْ ثِقَاتُ الرُّوَاةِ وَ عُدُولُهُمْ»؛ یعنی یک راوی و دو راوی نیست، این را گزارشگران موثّق و عادل نقل کردند، این قسمت احتجاج را که حضرت وقتی وارد شد و آن صحنه را دید که مستحضرید تا می رسد به اینجا که وجود مبارک #امام_سجاد_علیه_السلام فرمود حالا به من اجازه بدهید که «یا یزِیدُ ائْذَنْ لِی حَتَّی أَصْعَدَ هَذِهِ الْأَعْوَاد»; روی این چوب ها بروم؟ وقتی که وجود مبارک #امام_سجاد بالای منبر رفتند فرمودند: «مَا أَعْرَفَنِی بِمَا تُرِیدُ فَصَعِدَ الْمِنْبَرَ فَحَمِدَ اللَّهَ وَ أَثْنَی عَلَیهِ وَ صَلَّی عَلَی رَسُولِ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله و سلم) ثُمَّ قَالَ أَیهَا النَّاسُ مَنْ عَرَفَنِی فَقَدْ عَرَفَنِی وَ مَنْ لَمْ یعْرِفْنِی فَأَنَا أُعَرِّفُهُ بِنَفْسِی أَنَا ابْنُ مَكَّةَ وَ مِنًی»؛ ما امسال منا نرفتیم; ولی منا را ما زنده کردیم! «أَنَا ابْنُ الْمَرْوَةِ وَ الصَّفَا أَنَا ابْنُ مُحَمَّدٍ الْمُصْطَفَی (صلی الله علیه و آله و سلم) أَنَا ابْنُ مَنْ لَا یخْفَی أَنَا ابْنُ مَنْ عَلَا فَاسْتَعْلَی فَجَازَ سِدْرَةَ الْمُنْتَهَی فَكانَ مِنْ رَبِّهِ قابَ قَوْسَینِ أَوْ أَدْنى»؛ حیف #مقتل است که به دست بعضی ها افتاد! وگرنه همین #مقتل بسیاری از آیات و روایات تفسیری را بر عهده دارد، اینها وقتی سخنرانی می کنند، به هر حال دارند آیات را تفسیر می کنند. فرمود من پسر کسی هستم که ﴿دَنَا فَتَدَلَّی ٭ فَكانَ قابَ قَوْسَینِ أَوْ أَدْنی﴾;[2] آن روز فرمود در تمام کره زمین, مردی به عظمت من نیست و درست فرمود!
▪️ مرحوم طبرسی می گوید این را ثقات روات و عدول آنها نقل کردند، یک گزارشگر و دو گزارشگر نیست. فرمود من پسر کسی هستم که ﴿دَنَا فَتَدَلَّی ٭ فَكانَ قابَ قَوْسَینِ أَوْ أَدْنی﴾، پس معلوم می شود که همه ضمیرها به #پیغمبر بر می گردد.
[1]. الإحتجاج (للطبرسی), ج2, ص311.
[2]. سوره نجم، آیات 8 و 9.
#امام_سجاد_علیه_السلام_در_مجلس_یزید
#ماه_صفر
#فرزندان_پیغمبر
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه نجم جلسه 9
تاریخ: 1395/12/21
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره107
#حفظ_تن_و_حرمت_اضرار_به_نفس
#عوامل_بیماری
#برخی_از_شیوه_های_درمان
🔸 امیرمؤمنان (علیه السلام) می فرماید: حجامت، مایه سلامتی بدن و تقویت عقل است.[1]
امام باقر (علیه السلام) می فرماید: وسیله طبابت عرب سه چیز است: تیغ حجامت، تنقیه و واپسین درمان كه داغ کردن است.[2]
[1] . الْحِجَامَةُ تُصِحُّ الْبَدَنَ وَ تَشُدُّ الْعَقْلَ (تحف العقول، ص100).
[2] . طِبُّ الْعَرَبِ فِى ثَلاثَةٍ: شَرْطَةِ الْحَجَّامِ وَ الْحُقْنَةِ وَ آخِرُ الدَّوَاءِ الْكَىُّ (وسائل الشیعة، ج25، ص226).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 118.
🆔 @a_javadiamoli_esra
8.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 #کلیپ_محرم_و_صفر
#شکوه_آزادگی
▪️ جلسه 13
#اهداف_قیام_امام_حسین_علیه_السلام
▪️ تاریخ: 1385/11/06
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
🏴 اهداف قیام امام حسین علیه السلام
▪️ در عصر سالار شهیدان حسین بن علی ابن ابیطالب (سلام الله علیه)، جریان منكر كه ابی عبدالله فرمود: من برای نهی از منكر قیام كردم،[1] تنها منكر فرعی و عملی نبود، تنها معصیت نبود، تنها بداخلاقی نبود، بلكه #منكر_ریشه_ای_و_اعتقادی بود؛ یعنی بازگشت شرك به جای توحید بود، رجوع جاهلیت به جای عقلانیت بود، عود كفر به جای اسلام بود.
▪️ وقتی شرك به جای توحید برگشت، جاهلیت به جای عقلانیت برگشت، كفر به جای اسلام برگشت، قهراً معاصی مناسب خود را هم به همراه دارد. در جریان معروف هم به همین صورت است.
▪️ اینكه سالار شهیدان (سلام الله علیه) فرمود من به قصد #امر_به_معروف قیام كرده ام، تنها معروف فرعی و اخلاقی و عملی نبود، بلكه هم معروف اعتقادی بود هم معروف اخلاقی بود و هم معروف عملی؛ یعنی شرك به جای توحید نشست كه توحید معروف است، تواضع رخت بربست و تكبر به جای تواضع نشست كه تواضع اخلاق است، صدق رخت بربست و دروغ به جای صدق نشست؛ سالار شهیدان هم برای معروف اعتقادی قیام كرد هم برای معروف اخلاقی قیام كرد هم برای معروف عملی، تا جامعه، موحّد بشود در بخش #اعتقاد، متخلّق به اخلاق الهی بشود در بخش #صفات_نفس و عامل به دستورهای دینی بشود در بخش #فروع_دین.
[1] . مناقب آلأبیطالب علیهم السلام (لابن شهرآشوب)، ج4، ص: 89.
#شکوه_آزادگی13
#محرم_و_صفر
#سال1400
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
آپارات:
. https://aparat.com/v/A8Ili
📚 سخنرانی محرم
تاریخ: 1385/11/04
🆔 @a_javadiamoli_esra
9.36M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 جمال كعبه
🔹 یک وقت خواستند کعبه را مزین کنند با پرنیان و اطلس! حکیم سنایی فرمود که چرا به دنبال ابریشم می گردید؟ چرا به دنبال استبرق می گردید؟
كعبه را جامه كردن از هوس است ٭٭٭ یای بیتی #جمال_كعبه بس است[1]
شما میخواهید با استبرق و پرنیان کعبه را مزین کنید، با طلا کعبه را زینت کنی، همین سنگ سیاه یک زیور دارد و آن کلمه «یاء» ضمیر است، یک «یاء» دارد که این «یاء» زیور آن است که خدا فرمود: ﴿أَن طَهِّرَا بَیتِی﴾.[2]
🔹 همین یک «یاء» را خدا به ما هم دارد؛ اما ما به دنبال 3سنگ و گِل می گردیم! مگر نفرمود: ﴿نَفَخْتُ فِیهِ مِن رُّوحِی﴾![3] مگر ما را از خودش ندانست؟!
[1]. سیر العباد الی المعاد(سنایی ـ چاپ تهران)، ص101.
[2] . سوره بقره، آیه125.
[3] . سوره حجر، آیه29؛ سوره ص، آیه72.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سخنرانی مسجد امام حسن عسکری علیه السلام ـ تهران
تاریخ: 1395/06/22
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 توفیق انتظار
🔸 امتی منتظر #مهدی_موجود_موعود (سلام الله علیه) است كه شرایط ظهورش را فراهم بكند، وگرنه منتظر نخواهد بود. اولین شرط #رشد_فرهنگی_امت_ اسلامی است؛ زیرا امام كه معارف الهی را عرضه می كند، وقتی جامعه از رشد فرهنگی بالایی برخوردار باشد بهتر می فهمد و بهتر دفاع می كند؛ نه خود گرفتار #جهل_و_تجاهل خواهد شد، نه اجازه می دهد دیگران از جهل و تجاهل عوام یا عوام زده سوء استفاده كنند. این اولین وظیفه است و دومین وظیفه شهامت و شجاعت است در اجرای منویات پیامبر گرامی اسلام (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثّناء) كه در حقیقت احكام و حكم الهی است، این دو اصل را به عنوان #بهترین_شرایط_انتظار و تحصیل چنین شرایط اسلام برای ما مقرر كرده است.
🔸 از وجود مبارك #امام_باقر_سلام_الله_علیه رسیده است وقتی ولی عصر (ارواحنا فداه) ظهور می كند كه ذات اقدس الهی لطفی نسبت به امت انسانی و اسلامی داشته باشد و دست مرحمت الهی بر بالای سر امت اسلامی كشیده بشود كه #عقل اینها و #اندیشه اینها كامل باشد،[1] اینها اندیشوران فرزانگان و خردمندان متبحر و حكیم خواهند بود. آنچه كه در جامعه اسلامی می گذرد و حكومت می كند #فرهنگ_دینی است؛ با این رشد مردم شرایط علمی ظهور حضرت را فراهم كرده اند. طبق این روایتی كه از امام باقر (سلام الله علیه) رسیده است تا مردم عاقل نشدند، معارف دین را درست نشناختند و معنای امامت را درست ارزیابی نكردند #توفیق_انتظار ولی عصر (ارواحنا فداه) نصیب آنها نخواهد شد.
🔸 دومین شرط که مربوط به مدیریت و مدبریت و شهامت و شجاعت در #اجرای_احكام_الهی است، بیانی است كه باز از وجود مبارك #امام_باقر_سلام_الله_علیه رسیده است كه یاران راستین ولی عصر و اصحاب آن حضرت «كَانَ الرَّجُلُ مِنْ شِیعَتِنَا أَجْرَى مِنْ لَیثٍ وَ أَمْضَى مِنْ سِنَانٍ»[2] یعنی از شیر شجاع تر و از نیزه تیزترند. نمونه این گونه از شهامت ها را در دفاع مقدس هشت ساله مردم ایران اسلامی نشان دادند، زن و مرد بزرگسال و میان سال و نوسال نشان دادند كه برای حفظ دین می توان از شیر با شجاعت تر بود و از نیزه تیزتر بود و هرگونه خطری را با جان خرید پس اگر از نظر رشد فرهنگی به آن نصاب راه یافتند و از نظر شهامت و شجاعت به این نصاب بار یافتند آن گاه شرایط ظهور را تحصیل كرده اند.
[1] . الكافی (ط ـ الإسلامیة)، ج1، ص25؛ «إِذَا قَامَ قَائِمُنَا وَضَعَ اللَّهُ یدَهُ عَلَى رُءُوسِ الْعِبَادِ فَجَمَعَ بِهَا عُقُولَهُمْ وَ كَمَلَتْ بِهِ أَحْلَامُهُمْ».
[2] . بصائر الدرجات، 1، ص24.
#ولادت_امام_باقر_علیه_السلام_به_روایتی
#رشد_فرهنگی
#مدیریت_شجاعت_اجرای_احکام_الهی
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 پیام به سمینار فرهنگی اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان آمریکا و کانادا
تاریخ: 1375/09/30
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره108
#حفظ_تن_و_حرمت_اضرار_به_نفس
#عوامل_بیماری
#برخی_از_شیوه_های_درمان
🔸 امام صادق (علیه السلام) می فرماید: درمان با چهار چیز است: قطره بینی، حجامت، نوره و تنقیه؛ همچنین می فرماید: بهترین درمان، حجامت، قطره در بینی ریختن، حمام رفتن و تنقیه است[1] و نیز می فرماید: از جمله درمان های پیامبران، حجامت كردن، نوره كشیدن و قطره چكانی در بینی است.[2]
[1] . الدَّوَاءُ أَرْبَعَةٌ: السَّعُوطُ وَ الْحِجَامَةُ وَ النُّورَةُ وَ الْحُقْنَةُ (الكافى، ج8، ص192)، خَیرُ مَا تَدَاوَیتُمْ بِهِ الْحِجَامَةُ وَ السّعُوطُ وَ الْحَمَّامُ وَ الْحُقْنَةُ (وسائل الشیعة، ج25، ص225).
[2] . مِنْ دَوَاءِ الأَنْبِیاءِ الْحِجَامَةُ وَ النُّورَةُ وَ السّعُوطُ (مستدرك الوسائل، ج1، ص387).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 118.
🆔 @a_javadiamoli_esra