eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
12.3هزار دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
2هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 کانال دروس معظم له @a_javadiamoli_doross ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
هم اکنون مراسم جشن میلاد حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السلام و مراسم تودیع و معارفه مدیر محترم دفتر مرجعیت دینی و علمی حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله الشریف شهرری - تهران سخنران: حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی هم اکنون پخش زنده مراسم https://el.esra.ir/ch/darseaakhlaghostadm.javadi
💠 مفاتیح الحیات 🔸 گوش ندادن به نصایح خردمندان: امیرمؤمنان (علیه السلام) فرمود: هركس از خردمندان نشنود عقلش بمیرد.[1] 🔸 بیهوده ‌گویی: امیرمؤمنان (علیه السلام) فرمود: هركس بیهوده ‌گویی بر او چیره شود عقلش تباه گردد.[2] 🔸 شوخی فراوان: امیرمؤمنان (علیه السلام) فرمود: هركس زیادی شوخی كند احمق شمرده می ‌شود.[3] [1] . مَنْ تَرَكَ الاسْتِمَاعَ من ذَوِى الْعُقُولِ مَاتَ عَقْلُه (كنز الفوائد، ج1، ص199؛ بحار الانوار، ج1، ص160). [2] . مَنْ غَلَبَ عَلَیهِ الْهَزْلُ فَسَدَ عَقْلُهُ (غرر الحكم، ص222). [3] . مَنْ كَثُرَ مِزَاحُهُ اسْتُحْمِق (غرر الحكم، ص222). 📚 مفاتیح الحیات ص 141 و 142. 🆔 @a_javadiamoli_esra
مراسم جشن میلاد حضرت عبدالعظیم حسنی و مراسم تودیع و معارفه مدیردفتر مرجعیت آیت الله العظمی جوادی آملی ـ شهرری پایگاه اطلاع رسانی اسراء: مراسم جشن میلاد حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السلام و مراسم تودیع و معارفه مدیر محترم دفتر مرجعیت دینی و علمی حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله الشریف شهرری - تهران با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی برگزار گردید. حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی در این مراسم، ضمن تقدیر از زحمات جناب حجت الاسلام والمسلمین عامری مدیر سابق دفتر مرجعیت آیت الله العظمی جوادی آملی در شهر ری، برای حجت الاسلام و المسلمین محمد نژاد در این سنگر آرزوی توفیق نمودند. 🆔 @m_vaezjavadi
پیام آیت الله العظمی جوادی آملی به همایش «آینده فلسفه در ایران» همایش «آینده فلسفه در ایران» با پیام آیت الله العظمی جوادی آملی روز چهارشنبه ۱۹ آبان ماه به صورت برخط (آنلاین) به همت گروه فلسفه دانشگاه شهید مطهری برگزار گردید. آیت الله العظمی جوادی آملی در این پیام اظهار داشتند: سرّ اینکه الهیات فلسفه ارتباط کاربردی و عملیاتی با جامعه ندارد این است که الهیات فلسفه با جامعه کار ندارد با مردم کار ندارد، با علوم کار دارد و چون با علوم کار دارد پیوندش با فرد و جامعه مع الواسطه است بدون واسطه نیست. حکمت عملی کوشش و تلاشش این است که جامعه را مسلمان کند فرد را مسلمان کند و آثار اسلامی در جامعه ظهور پیدا کند و مانند آن اما الهیات فلسفه الهی تمام تلاشش این است که علم را اسلامی کند و خرد و دانش را عقلانی و اسلامی کند تا مع الواسطه، علمِ اسلامی شده، افراد را و جامعه را به خردورزی عقلانی و دینی راهنمایی کند. ایشان بیان داشتند: بنابراین ریاست فلسفه الهی در این است که تمام علوم را اسلامی میکند. اسلامی شدنِ دانشگاه به این نیست که ما نمازخانه داشته باشیم این وظیفه همه ماست، عکس امام و رهبری را داشته باشیم و آرم جمهوری اسلامی را داشته باشیم اینها جزء سنن ملی ماست، دانشگاه را دانش اداره میکند اگر دانش اسلامی شد دانشگاه اسلامی است و اگر معاذالله از این فیض و فوز محروم ماند، دانشگاه اسلامی نیست. آن وظایف فردی است در حکمت عملی نقش دارد نماز خواندن همه ما و مانند آن در حکمت عملی نقش دارد نه در حکمت نظری. در حکمت نظری، الهیات فلسفه امتی دارد امت الهیات فلسفه علوماند نه جوامع. این ارتباط تنگاتنگ با دانش دارد و می خواهد دانش را اسلامی کند. متن کامل پیام 👇👇👇 news.esra.ir https://b2n.ir/d29772 🆔 @a_javadiamoli_esra
«ولایت پذیری»، «محدث بودن» و «عرض دین» از جمله ویژگی های بارز حسنی است/نکوداشت یک شخصیت عظیم، به این است که ویژگی های اخلاقی و خصائص او شناخته شود و به جامعه شناسانده شود پایگاه اطلاع رسانی اسراء: همزمان با سالروز میلاد حضرت علیه السلام، مراسم تکریم و معارفه مدیر دفتر مرجعیت دینی و علمی حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در شهرری، با حضور حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی رییس دفتر مرجعیت آیت الله العظمی جوادی آملی، حجت الاسلام و المسلمین شاهچراغی امام جمعه شهر ری، جمعی از مسئولین شهر ری، مدیران و اساتید حوزه های علمیه این شهر و مسئولین نظامی و انتظامی، برگزار شد. در این مراسم که پیش از ظهر چهارشنبه 19 آبان ماه، در سالن آیت الله العظمی بروجردی حوزه علمیه حضرت علیه السلام برگزار شد، حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی، درباره شخصیت عبدالعظمیم حسنی علیه السلام بیان داشت: نکوداشت یک شخصیت عظیم، به این است که ویژگی های اخلاقی و خصائص او شناخته شود و به جامعه شناسانده شود و فرهنگ دینی که با وجود ایشان به منطقه آمده است مورد توجه و اهتمام عموم جامعه و خصوصا علما و روحانیت قرار بگیرد. 💠 ویژگی های برجسته 🔹 و لایت پذیری از جمله برجسته ترین خصیصه های ، اعتقاد به جریان ولایت است، اینکه امام هادی علیه السلام به او سلام می دهد که «انت ولینا حقا» ، تو از دوستان ما هستی، این تعابیر، نشان از استواری و مستقر بودن ولایت در جان عبدالعظیم حسنی نسبت به اهل بیت عصمت و طهارت را دارد، نشان از گرایش و بینش والای آن بزرگوار دارد و اینگونه است که جناب عبدالعظیم حسنی، بخش قابل توجهی از روایاتی که از معصومین نقل می کند، راجع به مسأله ولایت علی بن ابیطالب و اهلبیت عصمت و طهارت است. 🔹 محدث بودن دومین ویژگی و خصیصه این مرد الهی، محدث بودن است، تحفظ بر حدیث، صیانت در این جایگاه ، بدین صورت که دین را همانطور که هست منتقل کنند، و حدیث را به عنوان یک منبع داشته باشند، اینها ویژگی های بارزی است که باید به آن توجه داشت و حوزه های علمیه نباید اجازه دهند هر کس از حدیث سخن بگوید! مگر این معانی والا را هر کسی می تواند تحمل کند و شرح بدهد؟ این احادیث از زبان امامی صادر می شود که عِدل قرآن است و لذا همانطور که قرآن ، متقن است، باید اتقان احادیث نیز حفظ شود و اینگونه از جایگاه حدیث سخن می گفت و حرف می زد و لذا اگر ما بخواهیم نکوداشتی داشته باشیم، باید این ویژگی ها شناخته شود. حدیث را در جایگاه خودش دیدن کار سختی است، اینکه امام معصوم در جواب سوالی که از معنای آیه: ﴿و بشِّرْ عِبَادِ الَّذِینَ یسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیتَّبِعُونَ أَحْسَنَه﴾ پرسیدند، جواب فرمودند که افرادی که حدیثی را از ما شنیدند و هیچ چیزی اضافه و کم نکردند و همان چیزی که شنیدند را منتقل کردند، اینها مورد هستند، دلیل بر همین مورد است و این خصیصه را داشتند. 🔹 عرض دین ویژگی سوم، بحث عرض دین است، این شخصیت بزرگوار با صلابت و متانت در عرصه حدیث و دین ایستاد، و اتقان و ژرف نگری در عرصه دین را حفظ کرد، ولی شخصیتی با این عظمت، می داند که دین یک مقوله فوق العاده است، یک مساله ساده نیست، و این اتقان و ژرف نگری در متن دین را باید حفظ کرد و این نمی شود مگر اینکه انسان دین و اعتقادات خود را به یک معیار و شاخص معرفی نماید و از آن جایگاه، دین خود را بگیرد، اینکه اولین سوالش از امام معصوم علیه السلام در مورد توحید و اوصاف خداوند است همین عرض دین از جانب این بزرگوار در پیشگاه امام معصوم است، لذا باید توجه داشت که انسان حتی اگر حسنی هم بشود، باید خودش را به یک معیار و شاخص معرفی کند و نکوداشت این بزرگان به این است که این ویژگی ها را بشناسیم و معرفی کنیم و خودمان نیز به سمت این ویژگی ها قدم برداریم. ایشان در بخش دیگری از سخنان خود به جایگاه دفاتر مرجعیت در پیوند بین مردم و مرجعیت پرداختند و در پایان مراسم، ضمن تقدیر از زحمات جناب حجت الاسلام و المسلمین عامری مدیر سابق دفتر مرجعیت آیت الله العظمی جوادی آملی در شهر ری، برای حجت الاسلام و المسلمین محمد نژاد در این سنگر آرزوی توفیق نمودند. 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 معنای مستوی الخلقه 🔹 چه کسی است که نفهمد که عدل خوب است و ظلم بد است؟ سوگند یاد کرد، فرمود: ﴿وَ نَفْسٍ وَ ما سَوَّاها﴾؛[1] قسم به جان آدمی و قسم به کسی که انسان را خلق کرد! یک وقت است یک کسی بدنش سالم نیست ـ عیب ندارد ـ اما به هر حال جانش سالم است. معنای مستوی الخلقه بودن چیست؟ ﴿وَ نَفْسٍ وَ ما سَوَّاها﴾، این «فاء»، فای فصیحیه است؛ یعنی تسویه روح را تفسیر می‌ کند. روح «مستوی الخلقه» است یعنی چه؟ روح که بدن نیست، روح که دست و پا ندارد! بدن دست و پا دارد یا «مستوی الخلقه» است یا نیست؛ اما روح «مستوی الخلقه» است یعنی چه؟ 🔹 فرمود من روح را مستوی خلق کردم، خلق کردم، بی‌ نقص خلق کردم، ﴿وَ نَفْسٍ وَ ما سَوَّاها﴾، این «فاء» تفسیر می‌ کند، ﴿فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَتَقْوَاهَا﴾؛[2] یعنی به او گفتم چه بد است چه خوب است؟ هیچ کس نیست در این هفت میلیارد افرادی که روی زمین ‌اند که ندانند چیز خوبی است و ظلم چیز بدی است، سرقت چیز بدی است و اختلاس چیز بدی است. آن جزئیات را انسان یاد می ‌گیرد، ولی را بلد است. [1] . سوره شمس، آیه7. [2] . سوره شمس، آیه8. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1396/06/02 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 حضرت عبدالعظیم حسنی 🔸 فرازی از سخنرانی حضرت استاد در کنگره بزرگداشت عبدالعظیم حسنی (علیه السلام) تاریخ: 1382/03/22 کیفیت مناسب: https://aparat.com/v/aQKHg 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 فقر و تنگدستی: امیرمؤمنان (علیه السلام) فرمود: پسرم! هركس گرفتار تنگدستی شود به چهار مصیبت دچار می‌ شود: ضعف یقین، كاهش عقل، سستی دین، پررویی (كم حیایی)، پس از فقر به خدا پناه می‌ بریم.[1] 🔸 ترك تجارت (بیكاری): امام صادق فرمود: ترك تجارت كاهنده خِرد است.[2] [1] . یا بُنَىَّ! مَنِ ابْتُلِىَ بِالْفَقْرِ فَقَد ابْتُلِىَ بِأَرْبَعِ خِصَالٍ: بِالضَّعْفِ فِى یقِینِهِ وَ النُّقْصَانِ فِى عَقْلِهِ وَ الرِّقَّةِ فِى دِینِهِ وَ قِلَّةِ الْحَیاءِ فِى وَجْهِهِ، فَنَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الْفَقْر (جامع الاخبار، ص110). [2] . تَرْكُ التِّجَارَةِ ینْقُصُ الْعَقْلَ (الكافى، ج5، ص148). 📚 مفاتیح الحیات ص 142. 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 تقوای سخن 🔸 این كسی كه حركت می ‌كند، تصدیق و تكذیب او و اثبات و نفی او تابع تصدیق و تکذیب و اثبات و نفی نیاكان اوست. این دو اصل را قرآن كریم از این گروه نقل می‌ كند که هر جا می ‌خواستند بگویند این مطلب است می‌ گفتند... . 👇👇👇👇
💠 تقوای سخن 🔸 این كسی كه حركت می ‌كند، تصدیق و تكذیب او و اثبات و نفی او تابع تصدیق و تکذیب و اثبات و نفی نیاكان اوست. این دو اصل را قرآن كریم از این گروه نقل می‌ كند که هر جا می ‌خواستند بگویند این مطلب است می‌ گفتند: ﴿إِنَّا وَجَدْنا آباءَنا عَلی‏ أُمَّةٍ﴾ و هر جا می‌خواستند بگویند این مطلب ناحق است می ‌گفتند: ﴿ما سَمِعْنا بِهذا فی‏ آبائِنَا الْأَوَّلینَ﴾ اما دین آمده گفته: ﴿أَ وَ لَوْ كانَ آباؤُهُمْ لا یعْلَمُونَ شَیئاً﴾ شما قبول و نكول را به دست افراد غیر عاقل دادید، آنها خودشان راه نیفتادند، ندارند، چرا تابع آنها هستید؟! 🔸 این از بهترین معارف قرآن كریم است که فرمود انسان دو سیم خاردار دارد و دو طرف او بسته است: بخواهد رأی مثبت بدهد، الاّ ولابد باید یقین داشته باشد یا حداقل طمأنینه و بخواهد رأی منفی بدهد الاّ ولابد باید داشته باشد یا طمأنینه؛ هم فرمود: ﴿لا تَقْفُ ما لَیسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ﴾ هم فرمود: ﴿بَلْ كَذَّبُوا بِما لَمْ یحیطُوا بِعِلْمِهِ﴾ فرمود بالأخره می‌خواهی رأی بدهی، چیزی را اثبات كنی چیزی را نفی كنی، چیزی را تصدیق كنی چیزی را تكذیب كنی، این ‌چنین نباشد كه در تصدیق و تكذیبت رها باشی، حرف بزنی و فكر كنی. اگر كسی برهان نداشت، سر تكان داد، امضا كرد و قیام و قعود داشت، این اسلامی حرف زد و جاهلی فكر كرد، او در قیامت با جاهلیت محشور می‌ شود، برای اینكه برای تصدیق و تكذیب معیاری نداشت. لینک آپارات با کیفیت مناسب: https://aparat.com/v/6etkH 📚 سوره مبارکه ص جلسه 1 تاریخ: 1393/02/14 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 گستره فیض 🔹 وجود امام ولو مستور هم باشد غایب هم باشد . تفصیل مسئله این است كه امامت جزء مسائل كلامی و اعتقادی است، مسئله ‌ای است كه موضوع آن فعل خدا است و امام یكی از شئون نازل و ضعیف او اداره امور جامعه بشری است، امام كارهای فراوان مهم‌تر دیگری هم دارد. 🔹 امام را وقتی اهل سنت معرفی می ‌كنند همان است، مدیر جامعه است و مدبر جامعه است؛ ولی وقتی امامیه معنا می ‌كنند امام كسی است كه هم در اثر وجود ناسوتی ‌اش جامعه بشری را تأمین می‌ كند، هم در اثر وجود ملكوتی ‌اش فرشتگان عالم مثال و ملكوت را راهنمایی می ‌كند، هم در اثر وجود جبروتی‌ اش حاملان عرش را به كمال لایق خودشان دعوت می ‌كند و هم كارهای برتر و والاتر. 🔹 آنچه شما در جریان تعلیم اسما خوانده ‌اید و می‌ خوانید ﴿وَ عَلَّمَ آدَمَ اْلأَسْماءَ﴾ این ناظر به مقام شریف انسان كامل است. همان طوری كه در نشئه طبیعت معلم جامعه است ﴿وَ یعَلِّمُهُمُ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ﴾ در جمع فرشتگان ﴿یا آدَمُ أَنْبِئْهُمْ بِأَسْمائِهِمْ﴾ هم كار او است. فرشتگانی كه مدبرات امرند رهنمودهای خود را از انسان كامل و می ‌گیرند و از امام زمان خود دریافت می ‌كنند و این مقام شامخ امامت است كه برای فرشتگان هم تعلیم یا انباء را به همراه دارد و برای جامعه بشری هم ﴿یعَلِّمُهُمُ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ﴾ را به همراه دارد و است، چه مردم او را ببینند و چه مردم او را نبینند. او مردم را می ‌بیند، او هدایت های باطنی را دارد، او رهنمود باطنی را دارد او با دعاهای خود نیازهای جامعه را برطرف می ‌كند و مانند آن. 📚 سخنرانی عمومی تاریخ: مهر 1382 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 زیاده‌ روی در خوردن گوشت: امام رضا (علیه السلام) فرمود: مصرف فراوان گوشت حیوانات وحشی و گاو موجب تغییر عقل و سرگشتگی فهم و كندذهنی و فراموشی زیاد می‌ شود.[1] [1] . الإِكْثَارُ مِنْ لُحُومِ الْوَحْشِ وَ الْبَقَرِ یورِثُ تَغْییرَ الْعَقْلِ وَ تَحَیرَ الْفَهْمِ وَ تَبَلُّدَ الذِّهْنِ وَ كَثْرَةَ النِّسْیانِ (مستدرك الوسائل، ج16، ص458). 📚 مفاتیح الحیات ص 142. 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 فکر جهانی 🔹 همه مراکز علمی و تحقیقی و پژوهشی مخصوصاً حوزه و دانشگاه، این رسالت را دارند که فکر بکنند هرگز قمی فکر نکنند، ایرانی فکر نکنند، شرقی فکر نکنند، غرب آسیایی فکر نکنند، هرگز خاورمیانه ای فکر نکنند؛ چون قرآن از همان وقتی که نازل شده است فرمود جهانی فکر کنید! در همین سوره کوتاه اوایل بعثت که آنها گفتند: ﴿إِنْ هذا إِلاَّ قَوْلُ الْبَشَر﴾، ذات أقدس الهی فرمود نه، ﴿ذِكْرَی لِلْبَشَر﴾ من آوردم، من جهانی حرف زدم. کسی جهانی حرف می زند که باشد، سخن از مکه و مدینه و مانند آن نیست. ﴿نَذیراً لِلْبَشَر﴾، ﴿ذِكْری‏ لِلْبَشَر﴾ من حقوق بشر آوردم، آوردم، تمدن بشر آوردم. این حرف، است و حرف جهانی را فقط خالق جهان می ‌تواند بگوید، سخن از عرب و عجم نیست، من آوردم. 🔹 بر ما واجب است جهانی فکر بکنیم، حرف کانت را خوب بفهمیم، حرف دکارت را خوب بفهمیم، حرف هر فیلسوفی را خوب بفهمیم، خوب نقد کنیم. وظیفه ما این است که بزنیم، یک؛ جهانی را قانع کنیم، دو؛ اما کار ما این باشد که بین حرم و جمکران فکر کنیم، این جهانی حرف زدن و قمی فکر کردن است! ما إلا و لابد باید این باشد و باید به این سمت حرکت کنیم. 📚 پیام به بیست و دومین همایش کتاب سال حوزه تاریخ: 1399/10/17 🆔 @a_javadiamoli_esra