eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
12.3هزار دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
2هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 کانال دروس معظم له @a_javadiamoli_doross ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 توبه حقیقی 🔹 یك وقت كسی در اثر اینكه می ‌بیند فلان كار ضرر دارد نمی ‌كند یا در اثر پیری و كهنسالی دست از گناه برداشته است این یك است، این توبه ‌ای نیست كه فضیلت را به همراه داشته باشد. آن توبه ‌ای فضیلت دارد كه جهت ‌دار باشد یعنی و اقبال و ؛ لذا این دو قسم را در كنار هم ذكر فرمود؛ فرمود: ﴿وَ مَن تَابَ وَعَمِلَ صَالِحاً فَإِنَّهُ یتُوبُ﴾ یعنی «یرجع» ﴿إلی الله﴾، پس صِرف دست برداشتن از گناه نیست؛ اگر كسی از گناه دست بردارد ولی به طرف الله رجوع نكند این دیگر توبه نیست. 🔹 فرمود آن است كه انسان از سیئات دست بردارد و به طرف الله رجوع كند. پس آن كه می ‌بیند فلان كار برای او ضرر دارد از این جهت نمی ‌كند یا در اثر كهنسالی دیگر توان آن كار را ندارد، این یك توبه طبیعی و قهری است، این توبه‌ ای نیست كه فضیلت باشد؛ آن توبه‌ ای است كه ﴿یتُوبُ إِلَی اللَّهِ﴾ را به همراه داشته باشد. 📚 سوره مبارکه فرقان جلسه 28 تاریخ: 1390/12/14 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 ایستادن: امیرمؤمنان (علیه السلام) می ‌فرماید: ایستاده آب ننوشید، چرا كه درد بی ‌درمان آورد، مگر اینكه خدای عزّ و جلّ بهبودی بخشد.[1] امام صادق (علیه السلام) با تفكیك میان نوشیدن در شب و روز، در حقیقت سخن حضرت امیر (علیه السلام) را تفسیر كرده و می ‌فرماید: ایستاده آب نوشیدن در روز غذا را گوارا می‌ كند و در شب زرداب می ‌آورد.[2] [1] . إِیاكُمْ وَ شُرْبَ الْمَاءِ قِیاماً عَلَی أَرْجُلِكُمْ، فَإِنَّهُ یورِثُ الدَّاءَ الَّذِى لا دَوَاءَ لَهُ إِلاَّ أَنْ یعَافِىَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ (علل الشرائع، ص465). [2] . شُرْبُ الْمَاءِ مِنْ قِیامٍ بِالنَّهَارِ یمْرِئُ الطَّعَامَ وَ شُرْبُ الْمَاءِ مِنْ قِیامٍ بِاللَّیلِ یورِثُ الْمَاءَ الأَصْفَرَ (الكافى، ج6، ص383). . 📚 مفاتیح الحیات ص 162. 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 نشست علمی بازخوانی نامه حضرت امام_خمینی (س) به گورباچف 🔸 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اسراء: بازخوانی نامه (س) به گورباچف روز شنبه(11 دی ماه 1400) با همکاری بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء در مؤسسه تنظیم و نشر امام خمینی (س) قم برگزار می شود و حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی و دکتر نجفقلی حبیبی در این نشست سخنرانی خواهند داشت. 🔸 گفتنی است این نشست علمی به صورت زنده از سایت و شبکه های اجتماعی پایگاه خبری جماران و همچنین سایت اسراء پخش می شود، اما علاقه مندان به حضور در این نشست می توانند به آدرس قم، خیابان شهدا (صفائیه)، کوچه ممتاز (24)، نبش چهار راه دوم، پلاک 85، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) مراجعه کنند. 🔹 لینک پخش زنده : https://el.esra.ir/ch/darseaakhlaghostadm.javadi 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 علم پویا 🔹 بسیاری از بزرگان قبل از اینكه مطالعه كنند فكر می‌ كردند! بعضی از اساتید ما كه نگاه می‌ كردیم چند جلد كتاب بیشتر نداشتند؛ كتابخانه این‌طور بود، كتابخانه مرحوم این‌طور بود، اینها چند جلد كتاب بیشتر نداشتند. اینها بیش از آن مقداری که به كتاب مراجعه كنند و مطالعه كنند، می ‌كردند كه چه می ‌خواهیم بگوییم؛ موضوع چیست، محمول چیست، نسبت چیست، بعد شروع می ‌كردند به مطالعه كردن. این‌طور نیست كه انسان همین كه وارد منزل شد كتاب پهن كند و كتاب ببیند، آن ‌وقت این كتابی در می ‌آید! 🔹 می ‌بینید یك وقت كسی عوام است و درس خوانده، این مثل گُل‌ های مصنوعی است كه او را معطّر كنند؛ یك وقت است نه، یك محقّق درس‌خوانده است، تعاملی با كتاب دارد؛ یعنی یك مقدار فكر می ‌كند، با فكر خود و عَرضه خود به سراغ كتاب می ‌رود و با مؤلف گفتگو می ‌كند، در نتیجه چیز خوبی به دست می ‌آید می ‌شود عالِم، نه یك عوام درس‌خوانده! 🔹 كسی است كه فكر بكند و با صاحب كتاب تعامل و تدبّر داشته باشد تا یک محقّق بار بیاید. اگر محقّق بار آمد خودش هم می ‌تواند كتاب بنویسد، می ‌شود استاد بشود، نوآوری داشته باشد و حرف جدید داشته باشد، این می ‌شود ؛ اما اگر همه ‌اش استخر بود و آب را از بیرون گرفت خب یك وقت باران نیامد یك وقت آب نیامد یا آن لوله آب بسته بود این خشك می ‌شود؛ اگر از خودش بجوشد همیشه تر و تازه است. 📚 سوره مبارکه سبإ جلسه 16 تاریخ: 1392/07/20 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 پس از دیگران نوشیدن: رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) می ‌فرماید: كسی كه به گروهی آب می‌ دهد خودش پس از دیگران آب بنوشد.[1] رهنمود امام صادق (علیه السلام) درباره نوشیدن: امام صادق (علیه السلام) می‌ فرماید: هركس در آب آشامیدن این آداب را رعایت كند خدا او را مستحق بهشت گرداند: وقتی كه ظرف آب را نزدیك دهان آورد بِسْمِ الله بگوید، سپس بنوشد و پیش از سیراب شدن ظرف را از دهانش دور كند و حمد خدا بگوید. سپس دوباره بنوشد و ظرف را از دهانش دور كند و حمد خدا بگوید. سپس بنوشد و ظرف را دور كند و حمد خدا بگوید.[2] [1] . انّ سَاقِى الْقَوْمِ آخِرُهُمْ شُرْبا (كنز الفوائد، ج1، ص170). [2] . إِنَّ الرَّجُلَ مِنْكُمْ لَیشْرَبُ الشَّرْبَةَ مِنَ الْمَاءِ فَیوجِبُ اللَّهُ لَهُ بِهَا الْجَنَّةَ، ثُمَّ قَالَ: إِنَّهُ لَیأْخُذُ الإِنَاءَ فَیضَعُهُ عَلَی فِیهِ فَیسَمِّى، ثُمَّ یشْرَبُ فَینَحِّیهِ وَ هُوَ یشْتَهِیهِ فَیحْمَدُ اللَّهَ ثُمَّ یعُودُ فَیشْرَبُ ثُمَّ ینَحِّیهِ فَیحْمَدُ اللَّهَ ثُمَّ یعُودُ فَیشْرَبُ ثُمَّ ینَحِّیهِ فَیحْمَدُ اللَّهَ فَیوجِبُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِهَا لَهُ الْجَنَّةَ (الكافى، ج2، ص96ـ97). . 📚 مفاتیح الحیات ص 163. 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 نشست علمی نقد کتاب «سیاست الهیه در حکمت متعالیه» 🔸 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: نشست علمی نقد کتاب «سیاست الهیه در حکمت متعالیه (شرح مشهد پنجم از شواهد الربوبیّه)» تالیف حجت الاسلام والمسلمین به همت مجمع عالی حکمت اسلامی و با همکاری پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، پنج شنبه ۹ دی ۱۴۰۰ از ساعت ۱۰ الی ۱۲ به صورت مجازی و حضوری (محدود، با رعایت پروتکل های بهداشتی) برگزار می گردد. 🔸 این نشست علمی با حضور کارشناسان محترم حجج اسلام، مرتضی جوادی آملی، دکتر عبدالحسین خسروپناه و دکتر علی رضائیان و دبیر علمی دکتر شریف لک زایی برگزار خواهد شد. لینک شرکت در جلسه: http://hekmateislami.com/live 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 روح واحد 🔹 ﴿لَوْلاَ إِذْ سَمِعْتُمُوهُ ظَنَّ الْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بِأَنفُسِهِمْ خَیراً﴾؛ فرمود شما یك روحید! نفرمود نسبت به یکدیگر؛ مثل ﴿لاَ تَقْتُلُوا أَنْفُسَكُمْ﴾ یا ﴿فَإِذَا دَخَلْتُم بُیوتاً فَسَلِّمُوا عَلَی أَنفُسِكُمْ﴾. اصلش در سوره مباركه «حجرات» به این صورت آمده است; آیه ده سوره «حجرات»: ﴿إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ﴾، از این بالاتر همان آیه سوره مباركه «نور» است كه ﴿فَإِذَا دَخَلْتُم بُیوتاً فَسَلِّمُوا عَلَی أَنفُسِكُمْ﴾. گرچه اگر كسی وارد منزل شد كسی در منزل نبود هم بگوید: «السلام علینا» ولی فرمود اگر کسی بود سلام بكند؛ این سلام بر دیگری را سلام بر خود می‌ داند. است, اگر جامعه یك روح است فرمود زن ها و مردها چرا نسبت به خودشان حُسن ظن ندارند؛ فرمود نسبت به خودشان! یعنی آبروی دیگری آبروی شماست، آبروی شما آبروی دیگری است؛ به منزله برادرید در یك مرحله، در مرحله دیگر. 🔹 فرمود چرا این كار را نكردند با اینكه اینها ‌هستند: ﴿لَوْلاَ إِذْ سَمِعْتُمُوهُ﴾ آن افك را, افك یعنی از حق به باطل رفتن، از صدق به كذب رفتن، از خیر به شرّ رفتن، از حَسَن به قبیح رفتن، مصروف داشتن بیجا را می ‌گویند افك؛ فرمود چرا اینها وقتی این افك را شنیدند، به خودشان حُسن ظن نداشتند؛ یعنی آبروی شماست، چرا نسبت به خودتان حُسن ظن ندارید؟! نفرمود نسبت به دیگری! ﴿لَوْلاَ إِذْ سَمِعْتُمُوهُ ظَنَّ الْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بِأَنفُسِهِمْ خَیراً﴾ مثل ﴿فَسَلِّمُوا عَلَی أَنفُسِكُمْ﴾؛ شما یك روحید، اگر یك روحید وقتی وارد اتاق شدید به خودتان سلام بكنید، با اینكه انسان دارد به دیگری سلام می ‌كند! شما یک روحید، چرا نگفتید این افكِ مُبین است چرا جلوی این تهمت را نگرفتید؟! 📚 سوره مبارکه نور جلسه 7 تاریخ: 1390/07/28 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 جلد سوم از مجموعه کتاب عقلانیت شهود؛ تحریر فصوص الحکم قیصری منتشر شد 🔸 به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء: جلد سوم کتاب ارزشمند «عقلانیت شهود؛ تحریر فصوص الحکم قیصری» اثر گرانقدر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی، با همکاری پژوهشگاه علوم وحیانی معارج و مرکز بین المللی نشر اسراء، منتشر شد. 🔸 که بر مبانی حکمت متعالیه و عرفان نظری تسلط دارند، به تعلیمِ شرحِ قیصریِ فصوص در سایه نظر به دیگر شرح ها و کتابهای عرفانی و با استفاده از مبانی حکمت متعالیه پرداخته اند. این نکته توجه پذیر است که به دلیل اُلفت قیصری و دیگر شارحان فصوص به حکمت مشائی نتوانسته اند آن گونه که درخور مطلب است به تبیین استدلالی مبانی عرفان نظری بپردازند. از این رو معظم له با تسلطی که بر مبانی حکمت متعالیه داشته اند، به فراخور بحث با نگاه انتقادی به شرح قیصری و متن فصوص برخی نکات ارزشمند را یادآوری کرده اند. پیش بینی می شود این مجموعه در 16 مجلد تنظیم و منتشر شود. علاقه ‌مندان به تهیه آثار آیت‌الله العظمی جوادی آملی می ‌توانند به سایت www.nashresra.ir مراجعه کنند. 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 نشست علمی نقد کتاب «سیاست الهیه در حکمت متعالیه» 🔸 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: نشست علمی نقد کتاب «سیاست الهیه در حکمت متعالیه (شرح مشهد پنجم از شواهد الربوبیّه)» تالیف حجت الاسلام والمسلمین به همت مجمع عالی حکمت اسلامی و با همکاری پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، پنج شنبه ۹ دی ۱۴۰۰ از ساعت ۱۰ الی ۱۲ به صورت مجازی و حضوری (محدود، با رعایت پروتکل های بهداشتی) برگزار می گردد. 🔸 این نشست علمی با حضور کارشناسان محترم حجج اسلام، مرتضی جوادی آملی، دکتر عبدالحسین خسروپناه و دکتر علی رضائیان و دبیر علمی دکتر شریف لک زایی برگزار خواهد شد. لینک شرکت در جلسه: https://el.esra.ir/ch/darseaakhlaghostadm.javadi http://hekmateislami.com/live 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 بصیرت 🔹 ما مشكلمان است؛ زیرا انسان كمالش در این است كه هم از اندیشه‌ های علمی ناب برخوردار باشد و هم از انگیزه ‌های صحیح، تا از او صادر بشود؛ این مطلب اول. مطلب دوم این است كه در حوزه‌ ها و دانشگاه ها را به انسان منتقل می ‌كنند، انسان با درس خواندن و با مطالعه كردن، عالم می ‌شود؛ اما این علم بخواهد به انگیزه منتهی بشود و نیروی اجرایی بدن را وادار كند كه عزم پیدا كند اولاً، بعد به دنبال آن عزم كار كند ثانیا،ً این آسان نیست. 🔹 مراكز علمی مثل حوزه ‌ها و دانشگاه ها متولیان جزم ‌اند، می کنند؛ یعنی با برهان، مطلبی را به انسان منتقل می‌كنند و انسان، عالم می ‌شود؛ اما تا این جزم علمی به آن تبدیل بشود و منتقل بشود خیلی طول می ‌كشد. سرّش آن است كه دستگاهی كه عزم را و اراده را و نیت را می ‌سازد آزاد نیست. اگر دستگاهی كه تولید كننده نیت و اراده و عزم و امثال اینها بود آزاد بود، هر عالِمی عادل می ‌شد و هر كسی مطلبی را فهمید فوراً تصمیم می ‌گرفت و عمل می كرد؛ لكن این‌‌چنین نیست. این دستگاه عزم یعنی دستگاه عملی هم از بیرون در منطقه حسّ با یك سلسله علل و عوامل رو به روست و هم از درون است. 🔹 حالا ما چه كنیم كه آن اندیشه‌ هایمان به انگیزه تبدیل بشود و بشویم تا بصیرت پیدا كنیم؟ ما برای اینكه ـ ان‌ شاء ‌الله ـ اهل بصیرت بشویم این بخش های عملی مان را باید كنترل كنیم؛ یعنی آنچه را كه می ‌خوانیم، وقتی عمل بكنیم، در محدوده عمل، این خیلی به ما كمك می ‌كند، وقتی به ما كمك كرد، شیطان در محدوده بیرون راه پیدا نمی ‌كند، مانع بیرونی كه نیامد درون را هم بالأخره انسان می ‌تواند با رام بكند برای اینكه از لحاظ بیرون تأمین شده است. 📚 سخنرانی عمومی تاریخ: 1383/02/28 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 امیرموٴمنان (علیه السلام) می فرماید: ریزه ‌های سفره را بخورید كه شفای هر دردی است.[1] راوی می ‌گوید: در محضر امام جواد (علیه السلام) به خوردن غذا پرداختم. پس از برداشتن سفره خادم آمد تا خرده‌ های غذا را جمع کند. آن حضرت به او فرمود: [در صحرا] غذاهای ریخته شده از سفره را جمع نکنید، حتی اگر ران گوسفندی باشد و در خانه وارسی كرده، جمع کنید.[2] [1] . كُلُوا مَا یسْقُطُ مِنَ الْخِوَانِ، فَإِنَّهُ شِفَاءٌ مِنْ كُلِّ دَاءٍ (تحف العقول، ص103). [2] . مَا كَانَ فِى الصَّحْرَاءِ فَدَعْهُ وَلَوْ فَخِذَ شَاةٍ وَ مَا كَانَ فِى الْبَیتِ فَتَتَبَّعْهُ وَ الْقُطْه (الفقیه، ج3، ص356). . 📚 مفاتیح الحیات ص 164. 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 جلد 61 «تفسیر تسنیم» منتشر شد 🔹 به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء، جلد 61 تفسیر گران سنگ تسنیم اثر مفسر بزرگ قرآن کریم، آیت الله العظمی جوادی آملی، با همکاری پژوهشگاه علوم وحیانی معارج و مرکز نشر اسراء، منتشر شد. جلد 61 تفسیر تسنیم، به تفسیر آیات 35 تا 64 سوره مبارکه نور و آیات 1 تا 40 سوره مبارکه فرقان اختصاص دارد. سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان کنفرانس اسلامی آیسیسکو در سال 1385 تفسیر تسنیم را به عنوان «تحقیق برتر در عرصه مطالعات اسلامی و قرآنی» برگزیده است. علاقه‌ مندان به تهیه آثار آیت‌الله العظمی جوادی آملی می‌توانند به سایت www.nashresra.ir مراجعه کنند. 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 حیات بهشتی 🔸 خدا دو تا حرف دارد: یکی اینکه بهشت را معرفی می ‌کند که در بهشت چه خبر است و یکی هم اینکه چگونه زندگی می ‌کنند... . 👇👇👇👇👇
💠 حیات بهشتی 🔸 خدا دو تا حرف دارد: یکی اینکه بهشت را معرفی می ‌کند که در بهشت چه خبر است و یکی هم اینکه چگونه زندگی می ‌کنند. درباره بهشت فرمود هیچ مشکلی در بهشت نیست؛ در بهشت اصلاً کینه نیست، قهر نیست، دشمنی نیست، آن گاه در سوره «حشر» فرمود همین خواسته را از خدا دارند، می‌ گویند: ﴿لا تَجْعَلْ فی‏ قُلُوبِنا غِلاًّ لِلَّذینَ آمَنُوا﴾؛ مردان الهی به خدا عرض می ‌کنند خدایا در دل ما کینه هیچ کس را قرار نده! این کم نعمتی نیست! یعنی ما می ‌خواهیم ، ما می‌ خواهیم شهرمان را بهشت کنیم، دیگر مرتب شکایت بکنیم، سراغ دستگاه قضایی برویم و دعوا راه بیندازیم و اینها نباشد، پس می ‌شود! 🔸 اینکه به ما می ‌گویند هر حرفی می‌ خواهید بزنید اول «بِسْمِ اللَّهِ» بگویید یعنی چه؟ این دو تا پیام دارد؛ البته نام خداست، ثواب دارد؛ اما یک است، آدم هر حرفی که بخواهد بزند، اگر اول «بِسْمِ اللَّهِ» بگوید، این مثل است، یک قرنطینه است، این حرفش یا واجب است یا مستحب، دیگر فحش و بد و غیبت و اینها که نیست، زیرا آدم نمی ‌تواند حرف بد بزند، اولش بگوید: «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم»! راه را به ما نشان دادند؛ جایی می‌خواهیم برویم، حرفی می‌ خواهیم بزنیم، غذایی می ‌خواهیم بخوریم، تجارتی می ‌خواهیم بکنیم، معامله‌ ای بکنیم، اول زیر لب بگوییم: «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم»؛ به ما دستور دادند! این «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم»، یک است، آن وقت همه ما یا کار واجب می‌کنیم یا کار مستحب، پس می ‌شود شهر را بهشت کرد. آپارات: https://aparat.com/v/sJmky 📚 سخنرانی در جمع مردم و مسئولين آمل تاریخ: 1395/10/06 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 تعالی عقل و عدل 🔹 زمان ظهور حضرت، زمان است. آنچه در سوره مباركه «حدید» آمده است: ﴿اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ یحْیی الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا﴾ گفتند وقتی حضرت ظهور كرد زمین زنده می ‌شود؛ حیات زمین به داشتن است؛ جامعه به عقل و عدل می‌ رسد، وقتی جامعه به عقل و عدل رسید زنده می‌ شود [و] جامعه زنده باعث خواهد بود. 🔹 ما برای اینكه آن حضرت باشیم باید بر عقلمان بیفزاییم و بر عدلمان اضافه كنیم. عدل عبارت از آن است كه انسان هر چیزی را در جای خود قرار بدهد اما مهندسی این اشیاء به عهده چه كسی است، هر چیزی جایش كجاست و هر چیزی حدّش كجاست، آن را باید عقل بفهمد. عقل، چراغ است نه راه؛ عقل كارش در برابر وحی نیست، عقل كارش هدایت است چراغ است؛ از چراغ و سراج، كارِ صراط ساخته نیست. عقل می ‌فهمد كه راهی هست، راهنمایی هست، راه‌ آفرین هم هست، راهنماآفرین هم هست و آن توحید و نبوّت است و دین. هم به وسیله صراط می فهمد كه اشیاء جایشان كجاست، هم با عقل عملی كه «عُبِدَ به الرحمٰن و اكْتُسِبَ به الجِنان» اهل عزم می‌ شود. 🔹 ما بعد از اینكه با چراغ عقل و نقل فهمیدیم صراط ـ یعنی دین ـ برای اشیاء چه حدّی مشخص كرده است و اهل عزم شدیم شروع می ‌كنیم به كار كردن، این كار كردن ما می‌ شود ؛ اول حال است، بعد مَلكه است، بعد قوی ‌تر [كه] بالاتر از ملكه می ‌شود. این عدل محصول آن عقل است. 🔹 وجود مبارك حضرت كه ظهور كرد معجزه آن حضرت این است كه هم را، هم را، هم را و هم را بالا می ‌برد. 📚 خطبه های نماز جمعه تاریخ: 1388/05/16 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 پرخوری رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) می ‌فرماید: خود را از غذا سیر نكنید، زیرا نور معرفت در دل‌ هایتان خاموش می‌ شود و هركس با شكم سبك نماز شب بخواند حورالعین پیرامونش می ‌مانند[1]؛ نیز فرمود: دل‌ هایتان را با پرخوری و پرنوشی نمیرانید، زیرا دل ‌ها مانند زراعت‌ اند كه آب بسیار آن‌ها را نابود می‌ كند.[2] [1] . لا تَشْبَعُوا فَیطْفَأَ نُورُ الْمَعْرِفَةِ مِنْ قُلُوبِكُمْ وَ مَنْ بَاتَ یصَلِّى فِى خِفَّةٍ مِنَ الطَّعَامِ بَاتَتِ الْحُورُ الْعِینُ حَوْلَهُ (مكارم الاخلاق، ص150). [2] . لا تُمِیتُوا الْقُلُوبَ بِكَثْرَةِ الطَّعَامِ وَ الشَّرَابِ، فَإِنَّ الْقُلُوبَ تَمُوتُ كَالزُّرُوعِ إِذَا كَثُرَ عَلَیه الْمَاءُ (مكارم الاخلاق، ص149). . 📚 مفاتیح الحیات ص 164. 🆔 @a_javadiamoli_esra