💠 کعبه حق
🔸 درباره علی بن ابی طالب (صلوات الله و سلامه علیه) طبق بیان نورانی حضرت رسول (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) آمده است: «عَلِی مَعَ الْحَقِّ وَ الْحَقُّ مَعَ عَلِی یدُورُ مَعَهُ حَیثُمَا دَار» #علی_با_حق_است. این حق مداری علی بن ابی طالب طوری است که ضمیر «یدُورُ» به حق بر می گردد نه به علی؛ «عَلِی مَعَ الْحَقِّ وَ الْحَقُّ مَعَ عَلِی»، «یدُورُ» این حق، مدار علی بن ابی طالب، «حَیثُمَا دَار» علی بن ابی طالب!
🔸 توضیح مطلب این است که #حق_مطلق ذات أقدس الهی است، حقِ در جهان امکان به نام دین، احکام، حِکَم و معارف اعتقادی، همه اینها که حق اند از خدای سبحان اند ولی در مقام تشخیص، در مقام اثبات، در مقام استدلال که ما بخواهیم بفهمیم این حق که از طرف خدا آمده است چیست، #معیارِ این، علی بن ابی طالب است؛ یعنی هر کاری که حضرت کرد نشانه حق بودن آن است، هر کاری که نکرد نشانه باطل بودن آن است.
🔸 در جریان حضرت امیر ما این چنین می گوییم: «عَلِی مَعَ الْحَقِّ وَ الْحَقُّ مَعَ عَلِی یدُورُ مَعَهُ حَیثُمَا دَار»؛ ضمیر «یدُورُ» به حق برمیگردد یعنی «یدورُ حق، مدار علی حیثما دار»، وگرنه این تعبیر درباره عمّار هم آمده است که «عَمَّارٌ مَعَ الْحَقِّ وَ الْحَقُّ مَعَ عَمَّارٍ یدُورُ مَعَهُ حَیثُ دَار»؛ درباره عمار، ضمیر به عمار برمیگردد یعنی عمار حق محور است هر جا حق است عمار تابع آن است؛ اما درباره حضرت امیر، حق، #علی_مدار است، زیرا ما قبل از اهل بیت، قانون نوشته ای نداریم و کتاب و کتیبه ای نداریم که برنامه های آنها را با این کتاب و کتیبه مقابله کنیم؛ ما هیچ تشخیصی نداریم که چه چیزی دین است و چه چیزی غیر دین، مگر اینکه از #قول و #فعل و #سیره اهل بیت بفهمیم.
🔸 قرآن کریم خطوط کلی دین را بیان کرده که به منزله #قانون_اساسی است اما تبیین حدود آن، تشریح اجزا و شرایط آن و تحلیل حدود و ثغور آن به وسیله #اهل_بیت_علیهم_السلام است؛ ما بخواهیم بفهمیم چه واجب است چه واجب نیست، چه حلال است چه حلال نیست، چه مکروه است چه مکروه نیست، به وسیله #قول و #فعل این ذوات قدسی می فهمیم.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 پیام به کنگره بازخوانی ابعاد شخصیتی امام علی (علیه السلام)
تاریخ: 1398/10/21
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره264
#فصل_هشتم
#زینت_و_آراستگی
#بوی_خوش_و_آرایش
🔸 امام رضا (علیه السلام) همواره از بخور عود هندی تازه و سپس از گلاب و مشك استفاده می كرد.[1]
امام كاظم (علیه السلام) می فرماید: روز جمعه با بهترین عطرها خود را خوش بو كنید.[2]
امام صادق (علیه السلام) می فرماید: عطر مردان پربو و كم رنگ ولی عطر زنان پررنگ و كم بو باشد.[3]
[1] . أَنِّى كُنْتُ أَرَاهُ یتَبَخَّرُ بِالْعُودِ الْهِنْدِىِّ النِّىءِ وَ یسْتَعْمِلُ بَعْدَهُ مَاءَ وَرْدٍ وَ مِسْكاً (مكارم الاخلاق، ص43). [شاید بتوان گفت رواج دود كردن اسپند در جامعه اسلامی از این احادیث برگرفته شده است].
[2] . ... تَطَیبُوا بِأَطْیبِ طِیبِكُمْ یوْمَ الْجُمُعَةِ (عیون اخبار الرضاع، ج1، ص279).
[3] . طِیبُ الرِّجَالِ مَا ظَهَرَتْ رَائِحَتُهُ وَ خَفِىَ لَوْنُهُ وَ طِیبُ النِّسَاءِ مَا ظَهَرَ لَوْنُهُ وَ خَفِىَ رَائِحَتُهُ (دعائم الاسلام، ج2، ص166).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 186.
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 علم نافع
🔹به ما دستور دادند چه در نماز چه بعد از نماز از ذات اقدس الهی #علم_نافع طلب بکنیم: «اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُكَ عِلْماً نَافِعاً».
#علم_نافع گاهی به لحاظ معلوم است، گاهی به لحاظ اثرگذاری خود علم. گاهی انسان چیزهایی را یاد می گیرد که فقط اطلاع است، نه علم؛ موضوعی داشته باشد، محمولی داشته باشد، نسبتی داشته باشد، کارآیی داشته باشد نیست. این همان است که مرحوم کلینی نقل کرد که وجود مبارک حضرت وقتی وارد محفلی شد دید عده ای دور کسی جمع شدند، حضرت فرمود چه خبر است؟ گفتند این علامه است، فرمود علم او چیست؟ گفتند این نسّابه است؛ این وقایع ایام جاهلیت را می داند قبایل را می شناسد، حضرت فرمود: «ذَاكَ عِلْمٌ لَا یضُرُّ مَنْ جَهِلَهُ وَ لَا ینْفَعُ مَنْ عَلِمَه». پس گاهی نافع بودن علم به لحاظ معلوم است؛ سِحر و شعبده و جادو و این گونه از علوم، علوم نافع نیست.
🔹 بخش دیگر علمی است نافع ولی در اثر اینکه جهالت، فرمانروای درون است، این علم را به منزله حاکم معزول قرار می دهد. این علم دارد، فقط در گوشه ذهن او بایگانی شده است، لذا به ما گفتند بگویید: «أَعُوذُ بِكَ مِنْ عِلْمٍ لَا ینْفَعُ». #علم_غیر_نافع یا در اثر آن است که معلومش سودآور نیست یا در اثر این است که خود علم کارآیی ندارد. اما #علم_الهی هر دو کمال را دارد؛ یعنی هم معلوم آن سودآور است و هم خود علم کارآیی دارد، لذا ما علمی را میخواهیم که #علم_الهی باشد؛ این علم یقیناً #با_عمل_همراه_است.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1395/09/25
🆔 @a_javadiamoli_esra
هدایت شده از استاد مرتضی جوادی آملی
هم اکنون:
همایش ملی شیخ طبرسی
سخنرانی حجت الاسلام و المسلمين مرتضی جوادی آملی
لینک پخش از سامانه مجازی:
https://el.esra.ir/ch/darseaakhlaghostadm.javadi
🆔 @m_vaezjavadi
💠 مفاتیح الحیات
#شماره265
#فصل_هشتم
#زینت_و_آراستگی
#بوی_خوش_و_آرایش
🔸 پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) و امام حسین (علیه السلام) و امام باقر (علیه السلام) پیوسته با برگ نیل خضاب می كردند.[1]
راوی گوید: امام باقر (علیه السلام) را دیدم كه با حنای سرخ پررنگ خضاب می كرد.[2]
امام رضا (علیه السلام) می فرماید: خوب است كه مرد هر روز از عطر و بوی خوش بهره گیرد و اگر نتوانست، یك روز در میان و اگر نتوانست، هر جمعه.[3]
[1] . كَانَ النَّبِىُّص وَ الْحُسَینُ بْنُ عَلِىٍّع وَ أَبُو جَعْفَرٍ مُحَمَّدُ بْنُ عَلِىٍّع یخْتَضِبُونَ بِالْكَتَمِ (الفقیه، ج1، ص122).
[2] . رَأَیتُ أَبَا جَعْفَرٍع یخْتَضِبُ بِالْحِنَّاءِ خِضَاباً قَانِیاً (الكافى، ج6، ص482).
[3] . لا ینْبَغِى لِلرَّجُلِ أَنْ یدَعَ الطِّیبَ فِى كُلِّ یوْمٍ، فَإِنْ لَمْ یقْدِرْ فَیوْمٌ وَ یوْمٌ لا، فَإِن ْلَمْ یقْدِرْ فَفِى كُلِّ جُمُعَةٍ وَ لا یدَعْ ذَلکَ (عیون اخبار الرضاع، ج1، ص279ـ280).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 187.
🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 پیام تصویری به همایش ملی هزاره شیخ طبرسی ـ مجازی
🔹 تاریخ: ۲۷ بهمن 1400
🔹 دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائم شهر
آپارات:
https://aparat.com/v/6WUNy
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
هدایت شده از استاد مرتضی جوادی آملی
مراکز علمی، عاقلانه مسائل دینی را تحقیق کرده و قابل ارائه نمایند/ کتاب احتجاج شیخ طبرسی به عنوان یک کتاب منبع و مرجع علمی برای مراکز حوزوی و دانشگاهی معرفی گردد
🔹 همایش ملی ابومنصور احمد بن علی بن ابیطالب طبرسی مشهور به شیخ طبرسی از علمای قرن پنجم و ششم هجری، صبح امروز ۲۷ بهمن در دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائم شهر برگزار شد.
👇👇👇👇
هدایت شده از استاد مرتضی جوادی آملی
صیانت از باورهای اصیل جامعه بر عهده علماست/ اقامه برهان و بیان حجت برای مدعیات دینی، راهی بسیار اصیل است که ریشه قرآنی دارد/ کتاب احتجاج شیخ طبرسی، کتاب درسی برای حوزه و دانشگاه شود
🔹 استاد مرتضی جوادی آملی در این سخنرانی ضمن تقدیر از برگزاری این همایش وزین بیان داشت: شیخ طبرسی صاحب کتاب احتجاج، هم اسلام را به درستی شناخت و هم بینش این مکتب را به درستی دانست و در آن شرایط خاص، این کتاب ارزشمند را خلق کرد تا جامعه اسلامی بر اساس بینش الهی و دینی، روشی شایسته را برای فهم این مکتب در نظر داشته باشد.
🔹 وی اظهار داشت: اسلام یک #حقیقت_والا و عظیمی است «إِنَّا سَنُلْقِی عَلَیْکَ قَوْلًا ثَقِیلاً» این قول ثقیل و سنگین، بدون شناخت و معرفت لازم به جامعه و انسان ها و آحاد جامعه انسانی منتقل نخواهد شد، این دین مثل سایر آیین ها و ادیانی که احیانا خودساخته هستند، نیست، بلکه بنیانی اصیل و وحیانی دارد، از پیشگاه پروردگار عالم صادر شده، مراحلی از هستی را به کمال رسانده و اکنون در اختیار ماست، این مکتب بدون شناخت و آگاهی و معرفت برای انسان حاصل نخواهد شد.
🔹 ایشان سپس بیان داشت: در مکتب ما بیان شده که نه چیزی بدون آگاهی قبول کنید و نه چیزی را بدون علم و آگاهی ردّ کنید، هم در پذیرش و هم در ردّ و نکول آنها بایستی، مبنایتان علم و آگاهی و معرفت باشد و جامعه علمی باید تلاش کند تا بر اساس داشتن منابع وحیانی، این معرفت برای او حاصل شود.
🔹 استاد مرتضی جوادی آملی در پاسخ به سوالی درباره اینکه راهیابی به جامعه علمی چگونه مقدور است، اظهار داشت: صاحب احتجاج راه را باز کرده، اقامه برهان و بیان حجت برای مدعیات دینی، راهی بسیار اصیل است که ریشه قرآنی دارد و خداوند انبیاء اش را به این امر مجهز کرده تا بتوانند احتجاج کنند و در مقابل دیگران و مخاطبانشان حتی منکرین خود نیز احتجاج کنند، هم سخن آنها را بشنوند و هم سخن خود را بیان کرده و حجت اقامه کنند، این اقامه حجت و احتجاج، #شیوه_قرآنی_و_وحیانی است که هم در منبع اصیل دین که قرآن است آمده و هم در سیره و سنت رسول گرامی اسلام و سایر انبیائ الهی و اولیا و ائمه کرام نیز هست و باید با این شیوه جامعه علمی را از حقیقت دین آگاه نمود.
🔹 ایشان اذعان داشت: شیخ طبرسی این سنت را احیا کرد و به جامعه اسلامی این معنا را نشان داد که نه تنها استدلال، اقامه برهان و احتجاج، شیوه نامناسبی نیست، بلکه کاملا روشی مناسب است و باید مطابق با این سنت، #معرفت_دینی برای جامعه حاصل شود.
🔹 حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی در ادامه با بیان روایتی که شیخ طبرسی به نقل از امام عسکری (علیه السلام) در کتاب احتجاج آورده است، اظهار داشت: انگیزه و روش شیخ طبرسی در این کتاب با مطالعه این روایت که به نقل از امام عسکری علیه السلام آورده است، نشان داده می شود، حضرت در این روایت می فرماید که #یتیمان_جامعه دو دسته اند، دسته ای که یتیم اند و از طرف پدر و مادر منقطع هستند و افرادی که یتیم اند و از امام دور افتاده و توان معرفت دینی ندارند و اینها یتیمی شان ناگوارتر است از کسانی که از پدر و مادر جدا شده اند چرا که اینها نمی توانند پاسخ مسائل مورد نیازشان را بیابند، و در پایان می فرماید کسی که هدایت و ارشاد نماید و دیگران را آگاه کند و دستورات و شرایع ما را تعلیم دهد، حشر با ما دارد و همراه ما در گروه انبیاء در اعلی علیین خواهد بود؛ و این کلام امام بسیار ارزشمند است.
🔹 ایشان ادامه داد: عالمان دینی #مرزداران_دین هستند و عهده دار دین مردم و اعتقاد اصیل مردم هستند و صیانت از باورهای اصیل جامعه بر عهده علماست و جناب شیخ طبرسی بر اساس این انگیزه، کتاب احتجاج را آغاز کردند و احتجاج، نشان این است که دین در تمامی زمینه ها اعم از مسائل اعتقادی و کلامی توحید تا امامت تا دیگر مسائل، دارای حجت و برهان است و سخن حکیمانه دارد.
🔹 حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی با بیان اینکه احتجاج یک #شیوه_عقلانی است، اظهار داشت: احتجاج یک شیوه عقلانی است و اگر ما بر عقلانیت جامعه تاکید می کنیم، این عقلانیت به معنای برهانی کردن جامعه، اداره کردن جامعه با #تفکر، #تعقل، #تفقه و نجات جامعه ازسطحی نگری و عوام گرایی است و این ممکن نیست مگر اینکه مراکز علمی، عاقلانه مسائل دینی را تحقیق کنند و قابل ارائه نمایند.
👇👇👇👇
هدایت شده از استاد مرتضی جوادی آملی
🔹 وی ادامه داد: باید در نظر داشت که #جامعه عقلانی، حجت می خواهد، برهان می خواهد، پرسش دارد، شبهات دارد و لازم است تا مراکز علمی، عاقلانه مسائل دینی را تحقیق کنند و قابل ارائه برای دیگران نمایند و لذا پیشنهاد می شود که #کتاب_احتجاج به عنوان یک کتاب منبع و #مرجع_علمی برای مراکز حوزوی و دانشگاهی معرفی گردد و این کتاب، کتاب درسی شود برای حوزه ها و دانشگاه ها چرا که این کتاب سراسر برهان و احتجاج است و باید جامعه علمی کشور آگاهی تام نسبت به این امور داشته باشد تا بتواند پاسخ این پرسش ها و شبهات را به صورت مستدل ارائه نماید.
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🆔 @m_vaezjavadi
💠 ولی الله
▪️ زینب كبرا (سلام الله علیها) كسی است كه طبق بیان امام سجاد (سلام الله علیه) ظاهراً به #مقام_شامخ_ولایت بار یافته است، برای اینكه كسی كه بدون تعلیم عالم بشود، معلمش بلا واسطه خداست؛ كسی كه بدون تفهیم اهل فهم باشد، معلمش مفَهِمش ذات اقدس الهی است كه وجود مبارك امام سجاد به زینب كبرا (سلام الله علیهما) فرمود: «أنتِ بِحَمدِ الله عالِمَةٌ غَیرُ معلَّمَةٍ فَهِمَةٌ غَیرُ مُفهَّمَةٍ».
▪️ آن كه در مكتب بشرهای عادی درس و فهم نیاموخت مع ذلك #اهل_فهم_و_علم شد چنین كسی می شود #ولی_الله؛ آن سخنرانی اش، آن حماسه هایش، آن صبر و بردباری اش، آن قافله سالاری اش نشانه عظمت این بی بی (سلام الله علیها) است. امیدواریم به بركت این بانو این نظام اسلامی حق شناس دودمان عصمت و طهارت مخصوصاً بانوان این سرزمین حقشناس زینب كبرا و صدیقه طاهره وجود مبارك سیده نساء عالمیان حضرت فاطمه (سلام الله علیها) باشند.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 خطبه های نماز جمعه
تاریخ: 1378/05/22
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 جمال الهی
▪️ امروز هم منسوب به زینب کبری (صلوات الله و سلامه علیها) است؛ این عزاداری های ما در حقیقت #امام_شناسی است، ما حرفی غیر از سخنان اهل بیت (سلام الله علیهم اجمعین) نداریم.
آن جمله تاریخی ایشان از قرآن گرفته شده است؛ #زینب_کبری_سلام_الله_علیها فرمود: «مَا رَأَیتُ إِلَّا جَمِیلا». قرآن کریم وقتی جمال حسی را بخواهد بیان کند نظیر رمه داری و برّه داری و مانند آن در اوایل سوره مبارکه «نحل» می فرماید: ﴿وَ لَكُمْ فیها جَمالٌ حینَ تُریحُونَ وَ حینَ تَسْرَحُونَ﴾؛ وقتی گوسفندان صبح ها می روند چرا و شب برمی گردند، هم صبح ها منظره زیبایی دارد هم عصرها که برمی گردند هر مادری بچه خودش را می شناسد، هر بچه ای مادر خودش را می شناسد، هیچ مادری غیر بچه اش را شیر نمی دهد و هیچ بچه ای هم سراغ غیر مادرش نمی رود، به هر حال می گردد پیدا می کند.
▪️ درباره این جمال ظاهری قرآن در سوره «نحل» می فرماید: ﴿وَ لَكُمْ فیها جَمالٌ حینَ تُریحُونَ وَ حینَ تَسْرَحُونَ﴾. حضرت نفرمود این جریان برای ما جمال بود، فرمود #جمیل بود؛ سرّش این است که جمال را قرآن کریم به آن امور محسوس اسناد می دهد: ﴿وَ لَكُمْ فیها جَمالٌ حینَ تُریحُونَ وَ حینَ تَسْرَحُونَ﴾؛ اما آن #ملکات_نفسانی را با «جمیل» توصیف می کند؛ یعقوب(سلام الله علیه) گفت: ﴿فَصَبْرٌ جَمیلٌ﴾. «جمیل» را به «صبر» اسناد می دهد، گرچه جامع مشترکی دارند اما «جمال» را به محسوس اسناد می دهد.
#سالروز_وفات_زینب_کبری_سلام_الله_علیها
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس خارج فقه ارث جلسه 75
تاریخ: 1399/12/06
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره266
#فصل_هشتم
#زینت_و_آراستگی
#بوی_خوش_و_آرایش
🔸 رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) می فرماید: یكی از محبوب های من از دنیای شما بوی خوش است[1]؛ همچنین می فرماید: استعمال بوی خوش جسم را شاداب كرده، آن را رشد می دهد[2]؛ همچنین می فرماید: روغن مالیدن به تن تیره بختی را می زداید[3] ... و پوست بدن را نرم می كند[4]؛ نیز می فرماید: با حنا خضاب كنید، زیرا بر جوانی، زیبایی، و توان جنسی شما می افزاید و مایه مباهات است: خدا به شما بر فرشتگان مباهات می كند.[5]
[1] . حُبِّبَ إِلَىَّ مِنْ دُنْیاكُمُ... الطِّیبُ... (كتاب الخصال، ص165؛ وسائل الشیعة، ج2، ص144).
[2] . ثَلاثَةٌ یفْرَحُ بِهِنَّ الْجِسْمُ وَ یرْبُو الطِّیبُ... (طب النبی، ص25).
[3] . الدُّهْنَ یذْهِبُ الْبُؤْسَ... (الجامع الصغیر، ج2، ص474).
[4] . ... الدُّهْنُ یلَینُ الْبَشَرَةَ (الكافى، ج6، ص519).
[5] . اخْتَضِبُوا بِالْحِنَّاءِ، فَإِنَّهُ یزِیدُ فِى شَبَابِكُمْ وَ جَمَالِكُمْ وَ نِكَاحِكُمْ وَ حُسْنِ وُجُوهِكُمْ وَ یبَاهِى اللَّهُ بِكُمُ الْمَلائِكَةَ... (مكارم الاخلاق، ص82).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 187.
🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 صبر و سکینت
ای که در نعمت و نازی به جهان غره مباش ٭٭٭ که محال است در این مرحله امکان خلود
👇👇👇👇
💠 صبر و سکینت
ای که در نعمت و نازی به جهان غره مباش ٭٭٭ که محال است در این مرحله امکان خلود
▫️ خب اینجا دردگاه است! هیچ كس در اینجا راحت نبود و نیست و نخواهد بود، اینجا جای #آزمایش است؛ یا انسان مشكل مالی دارد یا مشكل فرزند دارد یا مشكل بیماری دارد یا مشكل های اخلاقی پیدا می كند، بالاخره درد و مشكل دارد. چه چیزی باعث میشود كه انسان بتواند این مشكلات را تحمل بكند؟ اگر یك #نشاط_درونی باشد انسان بر این مصائب فائق است.
▫️ اگر #زینب_كبری_سلام_الله_علیها گفت ما فقط خوبی دیدیم: «مَا رَأَیْتُ»؛ نه «رأیت جمیلا» بلكه با حصر فرمود: «مَا رَأَیْتُ إِلَّا جَمِیلًا»؛ در این سفر خیلی به ما خوش گذشت، این كه ـ معاذ الله ـ نخواست اغراق کند! فرمود: «مَا رَأَیْتُ إِلَّا جَمِیلًا» در این سفر خیلی به ما خوش گذشت! پس انسان میتواند به جایی برسد كه آن #سانحه_جهانی_كربلا را بتواند تحمل كند، این راه دارد! خدا ما را برای این دومی آفریده نه برای اوّلی؛ انسان را در دردگاه آوردن كه هنر نیست، انسان را به آن گنج گاه دعوت كردن كه این رنج را تحمل بكند #هنر است! خدا ما را برای آن آفریده و این راه هم دارد، خیلی ها هم هستند که به آنجا رسیدند و خیلی ها هم تحمل میكنند می گویند: «الحَمدُ للّهِ على كُلِّ حالٍ»! این «الحَمدُ للّهِ على كُلِّ حالٍ» در برابر آن است كه «علی كل حال» انسان در رنج است! این می گوید من #گنج دارم علی كل حال، او در هر لحظه مرا امتحان كرده و من در سایه لطف او در هر لحظه از #امتحان سرافراز برآمدم!
آپارات:
https://aparat.com/v/THeWr
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سخنرانی عمومی
تاریخ: 1390/08/23
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 رسالت مؤمنان
🔹 در بخش هایی از سوره مباركه «توبه» می فرماید: ﴿مَا كَانَ ِلأَهْلِ الْمَدینَةِ وَ مَنْ حَوْلَهُمْ مِنَ اْلأَعْرابِ أَنْ یتَخَلَّفُوا عَنْ رَسُولِ اللّهِ وَ لا یرْغَبُوا بِأَنْفُسِهِمْ عَنْ نَفْسِهِ﴾؛ فرمود هیچ كس حق ندارد در #هنگام_خطر خود را برهاند و وجود مبارك پیامبر (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) را در معرض خطر قرار بدهد، هیچ كس حق ندارد؛ فرمود همه باید سپر آن حضرت باشید!
🔹 تا پیامبر اکرم و امام معصوم زنده هستند، چون اینها #عصاره_دین هستند، این آیه درباره شخص آنها و دین آنهاست و وقتی بر اساس ﴿إِنَّكَ مَیتٌ وَ إِنَّهُمْ مَیتُونَ﴾ اینها رحلت كردند یا غیبت كرده اند، این آیات درباره دین اینها, پیام اینها، روایات اینها در كنار قرآن كریم است. این چنین نیست كه تمام این دستورات برای این باشد كه انسان ها فقط حافظ شخص پیامبر باشند، با اینكه ذات اقدس الهی فرمود: ﴿إِنَّكَ مَیتٌ وَ إِنَّهُمْ مَیتُونَ﴾. پس عمده آن است كه تا آن حضرت زنده است، مؤمنان باید حافظ شخص او و دین او باشند و بعد از رحلت او یا شهادت اهل بیت یا #غیبت_ولی_عصر (ارواحنا فداه) باید #حافظ_دین او باشند. پس هیچ كس حق ندارد بگوید كه من مایل نیستم یا فلان كار برای من ضرر دارد، هیچ كس حق ندارد! بعد از بیعت، هیچ حق ندارد چنین بگوید، چون بعد از بیعت واقعاً انسان بایع است نه مالك؛ فروخت! اگر نخواهد زندگی غاصبانه بكند دیگر نباید در مقابل شرع بگوید من مایل نیستم!
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سخنرانی عمومی
تاریخ: 1376/09/20
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره267
#فصل_هشتم
#زینت_و_آراستگی
#بوی_خوش_و_آرایش
🔸 امام صادق (علیه السلام) می فرماید: چهار چیز صورت را نورانی می کنند: نگاه به صورت زیبا، نگاه به آب، نگاه به سبزه و سرمه کشیدن هنگام خواب.[1]
امام رضا (علیه السلام) می فرماید: خضاب كردن و خودآرایی مردان مایه افزایش عفت و پاكدامنی زنان است، [چنانكه برخی] زنان عفت را بر اثر ناآراستگی همسرانشان رها كردند.[2]
[1] . أَرْبَعٌ یضِئْنُ الْوَجْهَ: النَّظَرُ إِلَی الْوَجْهِ الْحَسَنِ وَ النَّظَرُ إِلَی الْمَاءِ وَ النَّظَرُ إِلَی الْخُضْرَةِ وَ الْكُحْلُ عِنْدَ النَّوْم (كتاب الخصال، ص237).
[2] . إِنَّ الْخِضَابَ وَ التَّهْیئَةَ مِمَّا یزِیدُ فِى عِفَّةِ النِّسَاءِ وَ لَقَدْ تَرَكَ النِّسَاءُ الْعِفَّةَ لِتَرْكِ أَزْوَاجِهِنَّ التَّهْیئَةَ لَهُنَّ (مكارم الاخلاق، ص79).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 188.
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 سلام بی بدیل
🔹 درود و تحیت جهانی مخصوص وجود مبارك نوح است، برای اینكه او یك #تلاش_بی_عدیل جهانی كرده است: ﴿سَلامٌ عَلی نُوحٍ فِی الْعالَمینَ﴾. هر كس از بعدی ها كه می آیند در كنار سفره حضرت نوح نشسته اند؛ تلاش و كوشش مستمر نُه قرن و نیم او می تواند الگویی برای تمام انبیا باشد.
🔹 خدای سبحان در قرآن كریم به وجود مبارك پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) می فرماید که صبر و استواری حضرت نوح را ببین، چه اینكه می فرماید: ﴿وَ اذْكُرْ فِی الْكِتابِ إِبْراهیمَ﴾, ﴿وَ اذْكُرْ فِی الْكِتابِ موسی﴾ و مانند آنها؛ اما پیشگام همه اینها وجود مبارك حضرت نوح است، لذا در قرآن #سلام_جهانی و تحیت جهانی تنها مخصوص وجود مبارك نوح (سلام الله علیه) است: ﴿سَلامٌ عَلی نُوحٍ فِی الْعالَمینَ﴾.
آنگاه این مطلب را برهانی می كند، چرا درود خدا بر نوح باشد در همه جهان ها؟ برای اینكه ما به #محسنین پاداش می دهیم _ این كبرای مسئله است _ یعنی او جزء «محسنین» بود و ما هم به «محسنین» پاداش می دهیم، لذا به او پاداش دادیم؛ ﴿إِنَّا كَذلِكَ نَجْزِی الْمُحْسِنینَ﴾. بعد به این تعلیل هم اكتفا نكرد، فرمود: ﴿إِنَّهُ مِنْ عِبادِنَا الْمُؤْمِنینَ﴾؛ منشأ احسانِ او, #عبادت_مؤمنانه او بود، او جزء #بندگان_خاص و بندگان «مخلَص» ما بود بلكه جزء پرورنده های بندگان «مخلَص» هم بود؛ ﴿إِنَّا كَذلِكَ نَجْزِی الْمُحْسِنینَ﴾ یك دلیل, ﴿إِنَّهُ مِنْ عِبادِنَا الْمُؤْمِنینَ﴾ این دلیل دیگر.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه صافات جلسه 15
تاریخ: 1392/12/27
🆔 @a_javadiamoli_esra