eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
12.1هزار دنبال‌کننده
5.3هزار عکس
1.9هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 کانال دروس معظم له @a_javadiamoli_doross ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
🏴 صحیفه وحی ▫️ وجود مبارك امام سجاد (سلام الله علیه) با این دعاهای نورانی، را زنده كرد. شما وقتی این ادعیه نورانی را بررسی می ‌كنید ملاحظه می ‌فرمایید كه غالب این ادعیه قرآن را دارد؛ یعنی آیات قرآن را دارد معنا می ‌كند (یك) و این گزاره‌ ها را كه به صورت خبری است به ما تعلیم می ‌دهد در جمله ‌های انشایی كه با دعا از خدای سبحان بخواهیم (دو). هم با قرآن، قرآن را به ما نزدیك می‌ كند و در دسترس ما قرار می ‌دهد و هم با ما را به دامن قرآن می ‌كشاند كه به آنچه خدا گفت ما عمل بكنیم. ▫️ در بسیاری از آیات كه اوصافی را خدای سبحان برای مؤمنان ذكر می ‌كند كه اینها به صورت جمله خبریه است، غالب آنها به صورت جمله انشایه در ادعیه حضرت آمده است. این برای آن است كه دست ما را بگیرد و به راه ببرد. كسی كه اهل دعاست و می‌ خواهد به آن برسد، راهی «إلی الله» است و در بستر صراط مستقیم. ▫️ حضرت آیات را تفسیر می ‌كند اولاً، گزاره ‌های تفسیری را كه جمله خبریه است به صورت دعا كه جمله انشائیه است در می ‌آورد ثانیاً، به ما‌ می ‌فرماید این مطالب را و از خدا بخواهید ثالثاً كه شما بشوید آن آیات الهی رابعاً؛ این می ‌شود یك جامعه. 📚 سخنرانی در سالروز شهادت امام سجاد علیه السلام تاریخ: 1384/11/22 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 اخلاص نیّت 🔹 یک بیان نورانی از حضرت امیر (سلام الله علیه) هست _ بخشی از بیانات اینها به وسیله انقلاب تفسیر شد؛ یعنی به زحمت، انسان این روایت ‌ها را معنا می‌ کرد ولی ، خوب و به صورت شفاف این را برای ما تفسیر کرد _ در یکی از جبهه‌ های جنگ وجود مبارک حضرت امیر دید که یکی از مجاهدان می ‌گوید که ای کاش برادر من در این صحنه بود، چون صحنه، صحنه است و پُرفضیلت است. حضرت به او فرمود: «أَ هَوَی‏ أَخِیكَ‏ مَعَنَا»؛ آیا برادر تو با ماست، عرض کرد بله یا امیرالمؤمنین، فرمود او در ثواب ما است. 🔹 می بینید دو تا یا دو تا یا دو تا استاد دانشگاه یا یک روحانی و یک دانشگاهی اینها دوست هستند، باهم درس خواندند، با هم بحث کردند، حالا در یک شهر دارند زندگی می ‌کنند، یکی سِمَتی پیدا کرده، آن دیگری اگر راضی باشد، در ثواب او سهیم است؛ اما اولین اختلافی که هست همین است که چرا من نباشم او باشد! این «چرا من نباشم او باشد»، از است! حالا دو تا روحانی هستند، یکی شده امام جمعه یکی نشد، دو تا دانشگاهی هستند، یکی شده نماینده یکی نشد، این بگوید این کار خیری است که او دارد انجام می‌ دهد، من هم او را تقویت می ‌کنم، اگر ثواب این بیش از او نباشد کمتر از او نیست! 📚 سوره مبارکه قمر جلسه 8 تاریخ: 1396/02/09 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
الگوگیری آزادی خواهان از نهضت امام حسین (ع)/ نهضت اباعبدالله الحسین بر مبنای یک اعتقاد و باور اصیل شکل گرفت ▫️ پایگاه اطلاع رسانی اسراء، حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی : اموری از قبیل عدالت طلبی و آزادی خواهی هرچند ارزشمندند اما قیام امام حسین صرفاً برای اینها نبود بلکه برای بود... . 👇👇👇👇 🆔 @m_vaezjavadi
الگوگیری آزادی خواهان از نهضت امام حسین (ع)/ نهضت اباعبدالله الحسین بر مبنای یک اعتقاد و باور اصیل شکل گرفت ▫️ به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اسراء، حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی در برنامه تلویزیونی شعائر حسینی که از تلویزیون اینترنتی اسراء و دیگر شبکه های رسمی بنیاد اسراء در فضای مجازی قابل مشاهده است ابراز داشت: شعائر را باید شناخت و بر مبنای آن شعائر باید آن مکتب را به درستی و کرد. مکتب سالار شهیدان را براساس شعائری که در درون او نهفته است و از مغز و روحش نشأت می گیرد باید شناخت. ▫️ وی با اشاره به مبانی انقلاب ها بیان داشت: و ظواهر هر مکتبی ما را از مبانی آن مطلع می کنند. مثلا انقلاب های دنیا دارای یک سری مبانی هستند. انقلاب های مارکسیستی بر مبنای بی خدایی هستند اما انقلاب امام حسین علیه السلام برخواسته از یک و توحیدی است. یعنی این نهضت می رود که آن بنیان های اساسی را که مبانی و اصول هستند بشوند. ▫️ استاد حوزه و دانشگاه افزود: انقلابی که انجام داد برای حرّیت، آزادی ، عدالت خواهی ، حق طلبی و مبارزه با ظلم و ستم بود. اینها شعائری است که باید راجع به تک تک شان براساس گفته ها نوشته ها بیانات و رفتار حسین بن علی سخن بگوییم زیرا اینها آن نکات برجسته (علیه السلام) هستند. ▫️ حجت الاسلام و المسلمین جوادی آملی خاطرنشان کرد: ما نباید فکر کنیم که این نهضت یک نهضت بی ریشه است و امام حسین (علیه السلام) برای اینکه یک حرکت اجتماعی یک حرکت مردمی و نظایر آن را انجام بدهد این اقدام را انجام داد، نه! این نهضت بر مبنای یک و است که فرمود: «یَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَحْدَهُ لَا شَرِیکَ لَهُ وَ أَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَ رَسُولُهُ» حضرت می فرمایند که من معتقدم و باور دارم آنچه که رسول گرامی اسلام آورده است از طرف خداست و حق است و «لا ریب فیه». ▫️ وی با اشاره به از نهضت امام حسین بیان داشت: درست است که جریان های آزادی خواه در دنیا مکتب حسین بن علی را پذیرفتند و نهضت سالار شهیدان است مورد احترام همه آزادی خواهان حق طلبان و کسانی هستند که دنبال آزادی و حرّیت اند، اما این معنایش این نیست که صرفاً برای حرکت هایی از قبیل آزادی خواهی، حق طلبی، عدالت خواهی این قیام ها را انجام داد. همه اینها ارزشمند است اما بسیار مهم است. توحید، رسالت و معاد از جمله مسائلی است که ابی عبدالله (علیه السلام) مبتنی بر این مبانی این حرکت را انجام دادند. منبع: 🌐 news.esra.ir 🆔 @m_vaezjavadi
💠 مفاتیح الحیات 404 🔸 پاداش نیکی به خانواده ... از رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) روايت شده كه نزديك‌ ترين شما به جايگاه من در قيامت، نيكوترين شما از جهت اخلاق و سودمندترين شما نسبت به خانواده خويش است.[1] نيكي به خانواده افزون بر پاداش اخروي در دنيا نيز آثار خوبي دارد. رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: هنگام ورود به خانه، سلام کن، خدا برکتت را افزون مي ‌کند.[2] [1] . أَقْرَبُكُمْ مِنِّى مَجْلِساً يَوْمَ الْقِيَامَةِ أَحْسَنُكُمْ خُلُقاً وَخَيْرُكُمْ لأَهْلِه (عيون اخبار الرضا A، ج2، ص38). [2] . ... و سَلِّمْ فِى بَيْتِكَ، يَزِيدُ اللَّهُ فِى بَرَكَتِك (بحار الأنوار، ج66‌، ص396). 📚 مفاتیح الحیات ص 247 و 248 مرکز بین المللی نشر اِسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
پیام های نهضت عاشورا ✍️ آیت الله العظمی جوادی آملی: نهضت سید الشّهدا (علیه السلام) قضیه ای شخصی نیست، بلکه همانند سایر اولیای بزرگ خدا جریانی تاریخی است که محسوب می شود. از این رو، یقیناً پیام دارد؛ زیرا سنّت های الهی بر همگان و در همه عصرها و نسل ها و مصرها جاری است و محدود به زمان و مکان مخصوص و افرادی خاص نیست... . ▫️ پیام داشتن نهضت حسینی ▫️ شعاع پیام عاشورا ▫️ نیاز همگان به پیام ▫️ فراگیری پیام و... مطالعه کامل: 🌐 news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 غفلت ویرانگر 🔹 می ‌فرماید غافل نباشید مانند یهود و مانند نصارا كه به سرشان آمده است. این لسان در چند جای قرآن كریم است؛ یكی در سوره «حشر» است كه نسبت به همه چه اهل كتاب چه غیر اهل كتاب در آیه نوزدهم فرمود: ﴿وَ لا تَكُونُوا كَالَّذینَ نَسُوا اللّهَ فَأَنْساهُمْ أَنْفُسَهُمْ﴾؛ مانند كسانی نباشید كه خدا را فراموش كردند و خدا اینها را كیفر داد و آن کیفر این بود كه را از یاد خودشان برد. چنین افرادی به فكر همه چیز هستند مگر به فكر خود؛ به فكر منزل به فكر بدن به فكر شكم به فكر فرش به فكر فرزند به فكر همه هستند مگر به فكر خود؛ خودشان از یادشان رفته است! فرمود: ﴿وَ لا تَكُونُوا كَالَّذینَ نَسُوا اللّهَ فَأَنْساهُمْ أَنْفُسَهُمْ﴾. 🔹 امیر المؤمنین (علیه السلام) بیانی دارد كه می فرماید: «عَجِبْتُ لِمَنْ ینْشُدُ ضَالَّتَهُ وَ قَدْ أَضَلَّ نَفْسَهُ فَلَا یطْلُبُهَا»؛ من در شگفتم كه مردم به دنبال خود می ‌روند كه گمشده را پیدا كنند، در حالی که خودشان را گم كردند ولی نمی‌ روند بگردند و پیدا كنند. اگر كتابی یا قلمی را در جای خود نبینند می ‌فهمند كتابشان گم شد قلمشان گم شد، از این و آن می ‌پرسند تا پیدا كنند؛ ولی سری به جانشان نمی ‌زنند ببینند آیا جانشان در جای خود هست یا نه! اگر در جای خود نبود _ كه جای انسان همان بندگی در برابر حق است _ معلوم می‌ شود خودش را گم كرده است. 🔹 اگر انسان در خود نبود، گم شد، لذا باید به اهل نظر مراجعه كند بگوید آیا مرا پیدا كردید كه مرا به خود من هدایت كنید یا نه؟ من خودم را گم كردم؛ من كه به این مقام رسیدم خودم را گم كردم، من كه در این حدّم خودم را گم كردم، من نمی‌ دانم كه كجایم، تو می ‌دانی كه من كجایم من را به سر جا بیاور! 🔹 هیچ خطری بدتر از نیست، زیرا انسان كه خودش را گم كرد و فراموش كرد هرگز به فكر خود نیست. این خودی كه انسان فراموشش می‌ كند، و الهی است، نه خود حیوانی. درباره همین گروهی كه خدا را فراموش كردند و خدا آنها را از یاد خودشان برد، در برخی آیات می ‌فرماید اینها به فكر هیچ چیز نیستند فقط به فكر خودشان هستند: ﴿أَهَمَّتْهُمْ أَنْفُسُهُمْ﴾. این نفسی كه اینها برای حفظ آن همّت می ‌گمارند، نفس حیوانی است؛ برای اینكه بهتر بپوشند بهتر بنوشند بهتر بخورند بهتر جمع كنند تلاش می ‌كنند؛ این است. آن را فراموش كردند و هرگز به فكر آن نیستد. 📚 سوره مبارکه حدید جلسه 12 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra \
26.28M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
برنامه تلویزیونی «شعائر حسینی» با حضور حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی ▫️ به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء: به همت معاونت رسانه بنیاد اسراء، همزمان با دهه اول ماه محرم ۱۴۰۱، برنامه تلویزیونی با حضور حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی تولید و آماده پخش می گردد. ▫️ استاد مرتضی جوادی آملی استاد حوزه و دانشگاه در این برنامه، به تبیین شعائر حسینی پرداخته و در هر قسمت از آن، یکی از را شرح می نماید. ⏪ جلسه: پنجم تاریخ: محرم 1401 🆔 @m_vaezjavadi
💠 مفاتیح الحیات 405 🔸 پاداش نیکی به خانواده ... امام سجاد (علیه السلام) درباره اهمیت نیكی به خانواده فرمود: پسندیده ‌ترین شما نزد خدا بهره دهنده ‌ترین شما بر خانواده است.[1] امام صادق (علیه السلام) نیز فرمود: هر كس نسبت به خانواده‌ اش نیكوكار باشد خدا بر عمرش می ‌افزاید[2]؛ امام كاظم (علیه السلام) فرمود: هر كس با برادران و خانواده ‌اش نیكوكار باشد عمرش طولانی می ‌شود.[3] [1] . إِنَّ أَرْضَاكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَسْبَغُكُمْ عَلَی عِیالِه (الكافى، ج8، ص69). [2] . وَ مَنْ حَسُنَ بِرُّهُ بِأَهْلِهِ زَادَ اللَّهُ فِى عُمُرِه (الكافى، ج8، ص219). [3] . مَنْ حَسُنَ بِرُّهُ بِإِخْوَانِهِ وَ أَهْلِهِ مُدَّ فِى عُمُرِه (تحف العقول، ص388). 📚 مفاتیح الحیات ص 248 مرکز بین المللی نشر اِسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 حیات حکیمانه 🔹 اگر كسی زندگی كند، می‌تواند اصولی خوبی باشد, فقیه خوبی باشد, محدّث خوبی باشد, ادیب خوبی باشد، در دنیا هم زندگی می ‌كند البته دنیای حلال؛ امّا اگر كسی در دنیا زندگی نمی‌ كند، بلکه زندگی می ‌كند, زیر آسمان زندگی می ‌كند, با آب و هوا و دریا زندگی می ‌كند، این شخص می ‌تواند خوبی باشد. 🔹 دنیا با امور اعتباری می ‌گردد؛ مثل اینکه بنای عقلا این است، قرارداد این است، این رئیس است, او مرئوس است و امثال اینها؛ همه اینها است، هیچ كدام از اینها واقعیتی ندارند. اگر انسان با قرارداد و اعتبارات زندگی می ‌كند، علوم دیگر برای او میسور است؛ ولی او نخواهد شد، چه رسد به عارف! امّا اگر كسی با زمین زندگی كند, با دریا و صحرا زندگی كند، دریا و صحرا و آب و هوا اعتباری نیست، است، این شخص می‌ تواند حكیم باشد. اینكه در سوره مباركه «حدید» دنیا را در پنج بخش معرفی كرده است، فرمود: ﴿اعْلَمُوا أَنَّمَا الْحَیاةُ الدُّنْیا لَعِبٌ وَ لَهْوٌ وَ زینَةٌ وَ تَفاخُرٌ بَینَكُمْ وَ تَكاثُرٌ فِی الْأَمْوالِ وَ الْأَوْلادِ﴾؛ یعنی همین! 🔹 اینهایی كه در بازی‌ ها دارند زندگی می ‌كنند، از همان دوران نوجوانی تا پیشكسوتی، همه عمر را در هستند! طول و عرض زمین بازی این‌قدر باشد, طول دروازه این‌قدر باشد, میدان بازی این‌قدر باشد, زمان بازی نود دقیقه باشد، همه اینها قرارداد است، اینها كه واقعیتی ندارند؛ چه كسی برنده است چه كسی برنده نیست، با پا باید باشد، با دست نباشد، همه اینها است. اگر كسی عمری را در این بازی‌ ها سرگردان باشد یا در بازی‌ های دیگری كه مثل همین هاست _ فرق نمی‌ كند، «إنَّما الاِخْتِلافُ فی‌ الشَّبَكاتِ»_ اگر مسیحی است به دنبال اعظم بگردد، بشود پاپ اعظم یا اگر شیعه است به دنبال «عُظمی» بگردد كه بشود آیت الله العظمی، فرق نمی ‌كند، اگر در این فضاها باشد، این نمی ‌شود. 📚 سوره مبارکه فصلت جلسه 23 تاریخ: 1394/02/15 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
اصلی ترین و بنیادی ترین امر در نهضت سالار شهیدان مسئله توحید است / امر به معروف و نهی از منکر، مبنای فقهی نهضت امام حسین (ع) ▫️ پایگاه اطلاع رسانی اسراء، حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی : امام حسین علیه السلام این را کاملاً احساس کرد که از بین رفته است و بجای آن بدعت های باطل آمده اند لذا مبنای قیامش را قرار داد... . 👇👇👇👇 🆔 @m_vaezjavadi
اصلی ترین و بنیادی ترین امر در نهضت سالار شهیدان مسئله توحید است / امر به معروف و نهی از منکر، مبنای فقهی نهضت امام حسین (ع) ▫️ به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اسراء، حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی در برنامه تلویزیونی شعائر حسینی که از تلویزیون اینترنتی اسراء و دیگر شبکه های رسمی بنیاد اسراء در فضای مجازی قابل مشاهده است ابراز داشتند: متأسفانه گاهی اوقات نشانه ها و علائمی ناصواب از یک مکتبی ارائه می شود، نشانه ها لزوماً باید از مغز و روح یک مکتب ریشه گرفته باشند و اصول و ریشه آنها در خود باشد و این از مسائلی است که اگر این نسبت بین شعائر و آن مبانی و اصول برقرار نشود آن مکتب آن گونه که باید شناخته نخواهد شد. ▫️ وی افزود: اصلی ترین و بنیادی ترین امر در نهضت سالار شهیدان مسئله است. باور به یکتایی و یگانگی پروردگار عالم باور به اینکه رسالت و معاد از و حقیقت اند و اینها در حقیقت هم مدّ نظر خود بنیان گزار این نهضت و قیام است و هم در این نظام دخیل است. ▫️ استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به مبانی فقهی نهضت امام حسین اذعان داشت:خود این مبنا را روشن کرد و فرمود آنچه که باعث می شود من چنین قیامی را انجام بدهم این است که برخواسته ام تا جامعه امت پیغمبر را به بکشانم. آنچه که در حقیقت در جامعه وجود دارد از بین بردن سنت های پیامبر و سنت های الهی است و به جا نشاندن بدعت ها بجای سنت هاست آن چیزی است که در حقیقت از دین نیست و بر دین وارد کرده اند و آن چیزی است که ریشه در دین دارد. ▫️ وی تاکید کرد: همواره امت ها باید خود را با سنت های مکتبش آشنا کنند و همواره سعی کنند که این در جامعه بماند. اگر این سنت ها کم کم ضعیف بشود و بعد از جامعه رخت بربندد و سنت های دیگر که بدعت هستند بجای آنها بنشینند طبیعی است که از آن مکتب فاصله گرفته خواهد شد. ▫️ حجت الاسلام و المسلمین جوادی آملی را مبنای فقهی نهضت امام حسین علیه السلام دانست و بیان داشت: حسین بن علی این را کاملاً احساس کرد که سنت های الهی و سنت های نبوی از بین رفته است و بجای آن سنت ها و بدعت های باطل بجا نشانده است. حضرت احساس کرد که باید جامعه را و نظام را به معروف امر کند و از منکر باز بدارد. امر به الهی و نهی از بدعت ها و سنت های شیطانی و طاغوتی و نظایر آن. لذا فرمود: آنچه که مبنای عمل من و کار من است که ما اگر بخواهیم به عنوان یک مبنای فقهی بدان توجه کنیم عبارت است از . منبع: 🌐 news.esra.ir 🆔 @m_vaezjavadi
اسلام دین جامع و فراگیر است / هدف سیدالشهداء اصلاح همه جانبه امت اسلامی بود ✍️ پایگاه اطلاع رسانی اسراء، آیت الله العظمی جوادی آملی: قیام امام حسین علیه السلام فقط فرهنگی نبود بلکه برای مردم بود. ▫️قیام انبیا و امامان برای مردم است و چون دین به همه شئون نظر دارد و قیام انبیا قیام دینی است، پس انگیزه قیام آنها اصلاح همه شئون دینی و دنیایی انسان‌ها خواهد بود و اگر کسی دین را در گوشه‌ای از شئون زندگی مردم خلاصه کرد، او نهضت انبیا را هم در یک بعد خلاصه می ‌بیند. اگر کسی دیدش این بود که دین از سیاست جداست، را هم در یک گوشه خلاصه می‌ کند و اگر به خودش اجازه ندهد که هدف انبیا را در یک گوشه تلخیص کند، هدف امامان را در یک گوشه خلاصه می‌ کند و اگر به خودش اجازه نداد که هدف امامان را در یک گوشه خلاصه کند، رسالت علما و جانشینان ائمه را در یک گوشه خلاصه می ‌کند. مطالعه کامل: 🌐 news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 406 🔸 پاداش اندوه برای خانواده امام علی (علیه السلام) می ‌فرماید: روزی بر رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) وارد شدم و فرمود: ای علی! چگونه صبح كرده ‌ای؟ گفتم: در حالی كه در دستانم چیزی جز آب نیست و من برای حسن و حسین ناراحتم. فرمود: ای علی! اندوه برای خانواده حجابی در برابر آتش جهنّم است.[1] [1] . دَخَلْتُ عَلَی رَسولِ الله ص ذَاتَ یومٍ، فقال ص: كَیفَ أَصْبَحْتَ یا عَلِىُّ! فَقُلْتُ: أَصْبَحْتُ وَ لَیسَ فِى یدِى شَىْ‏ءٌ غَیرُ الْمَاءِ وَ أَنَا مُغْتَمٌّ لِحَالِ فَرْخَىَّ الْحَسَنِ وَ الْحُسَینِ ع، فَقَالَ لِى: یا عَلِىُّ! غَمُّ الْعِیالِ سِتْرٌ مِنَ النَّار (جامع الاخبار، ص91). 📚 مفاتیح الحیات ص 262 مرکز بین المللی نشر اِسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 بر خصال فرشتگان 🔹 ﴿وَ الْمَلائِكَةُ یسَبِّحُونَ بِحَمْدِ رَبِّهِمْ﴾؛ اهل تسبیح و حمد هستند، ﴿وَ یسْتَغْفِرُونَ لِمَنْ فِی الْأَرْضِ﴾. اینكه گفتند شما بگیرید هم همین است. قرآن كریم كه از حمایت و رعایت فرشته ‌ها نقل می ‌كند، می خواهد خوی فرشته ‌ها را در انسان‌ ها، مخصوصاً عالمان دین احیا كند؛ یعنی اگر فرشته‌ ها به فكر مردم‌ هستند، شما هم باید به فكر مردم باشید. در همه موارد این قرآن كریم و این روایات اهل بیت (علیهم السلام) سعی می ‌كنند كه را به ما یاد بدهند. 🔹 اصرار قرآن كریم بر اینكه فرشته‌ ها برای شما می ‌كنند، برای چیست؟ این برای این است كه در ما ایجاد شود و ما هم به فكر دیگری باشیم. اگر ـ خدای ناكرده ـ راه دیگری را بستیم یا بیراهه رفتیم، دیگر راه فرشته‌ ها را نرفتیم. استغفار ما برای توده مردم, آنهاست, نوشتن كتاب است, است, سیره ما, سنّت ما و سریره ما طوری باشد كه مردم ما را ببینند و به راه بیفتند، كار دیگری از ما ساخته نیست؛ دل ‌های مردم به دست «مقلّب ‌القلوب» است. 🔹 در جریان انبیا مشخص است، انبیا برای ما هستند؛ هم در جریان حضرت ابراهیم و انبیای ابراهیمی (علیهم السلام) آمده است كه اینها اسوه‌ اند و هم درباره شخص پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) در سوره مباركه «احزاب» فرمود: ﴿لَقَدْ كانَ لَكُمْ فی‏ رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ﴾، اینها درست است؛ قصص اُمم گذشته را برای ما نقل می ‌كند كه بگیریم، درست است؛ اسرار خلقت آسمان و زمین را برای ما نقل می ‌كند، برای اینكه و بحث‌ های علمی است تا ما برویم و یاد بگیریم، اینها درست است؛ امّا برنامه‌ های فرشته‌ ها را برای ما نقل می ‌كند، این برای چیست؟ برای اینكه ما هم شویم! 📚 سوره مبارکه شوری جلسه 3 تاریخ: 1394/02/21 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
عدم سازش با ظلم از بارزترین ویژگی های مکتب حسینی است ▫️ پایگاه اطلاع رسانی اسراء، حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی: معاویه به خود جرئت نداد از اهل بیت بیعت بگیرد اما یزید در پی این کار بود لذا امام حسین به جای مسیر را در پیش گرفت... . 👇👇👇👇 🆔 @m_vaezjavadi
عدم سازش با ظلم از بارزترین ویژگی های مکتب حسینی است ▫️ به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اسراء، حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی در برنامه تلویزیونی شعائر حسینی که از تلویزیون اینترنتی اسراء و دیگر شبکه های رسمی بنیاد اسراء در فضای مجازی قابل مشاهده است ابراز داشتند: در عالم سیاست این روش وجود دارد که افراد براساس توافقاتی که انجام می دهند سعی می کنند که نظرات همدیگر را تعدیل کنند و براساس آن منافعی بیایند و مسیر جامعه را براساس منافع خودشان پیش ببرند. وی با اشاره به صلح امام حسن علیه السلام اذعان داشت: اما علیه السلام از این جنس نبود. امام مجتبی (علیه السلام) برای اینکه وارد قضیه بیعت با جریان ظلم و تباهی اموی نشود مسیری را به عنوان یک و حق مدارانه ایجاد کرد و در آن صلح نامه اصولی را در حقیقت پایه ریزی کرد که در آن اصول امّهات اعتقادات باقی می ماند لذا هرگز همراهی و سازش با ظلم وجود نداشت. در آن صلح نامه الزاماتی وجود دارد که آن الزامات نشان از و تشخص ذاتی مکتب امام حسن مجتبی (علیه السلام) است. ▫️ استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه صلح به معنای بیعت نیست ابراز داشت: بیعت گرفتن اهل بیت (علیهم السلام) از مواردی بود که معاویه به خود این جرأت را نداد. اما وقتی یزید به حکومت رسید خواست که از علیه السلام بیعت بگیرد. این بیعت گرفتن یک امری است که کاملاً با آن سازش کردن همراه است لذا امام حسین علیه السلام به جای مسیر را انتخاب نمود. ▫️ وی افزود: خدای عالم در قرآن مجید مسئله مداهنه و را در حقیقت محکوم کرده است رد کرده است و هرگز به پیامبر گرامی اسلام اجازه نفرموده بلکه با صراحت تمام فرموده است که اهل خلاف مایل اند که تو را به سمت خودشان بکشانند: ﴿وَدُّوا لَوْ تُدْهِنُ فَیُدْهِنُون‏﴾ که اگر تو با آنها سرسازش پیدا کنی و سر موافقت با آنها را در مسیر کفر و شرک و باطل پیدا کنی، آنها هم به تو میلی بکنند و این هرگز جای مداهنه نیست. ▫️ حجت السلام و المسلمین جوادی آملی ادامه داد: حسین بن علی براساس این که در قرآن آمده است و بر زبان و قلم امام مجتبی (علیه السلام) هم جاری شده بود فرموده بود که این کار که سازش با دستگاه ظلم و بیعت با جریان ظلم باشد از من ساخته نیست. در چندین نوبت سالار شهیدان حسین بن علی این نوع از مخالفت خودش را اظهار کرده است. بنابراین یکی از زنده ترین شعارها و شعائر حسینی است که حضرت با ظلم و ظالم و دستگاه ظلم و نظایر آن هیچ گونه همراهی ندارد. نمی شود بگویند که مثلاً حسین بن علی با جریانی مثل جریان اموی همراهی کرده و آنها تا حدّی تأیید کرده و آنها هم تا یک حدی با حضرت بودند. نه، ، حق است و مازاد بر حق باطل است ﴿فَمَا ذَا بَعْدَ الْحَقِّ إِلاّ الضَّلاَلُ﴾ این منطق را در حقیقت که است حسین بن علی بر آن اصرار ورزید و این از مکتب حسین بن علی است. ▫️ وی عدم سازش با ظلم را بارزترین ویژگی دانست و بیان داشت: آنانی که با این مکتب آشنایند باید بدانند که دستگاه حماسی سالار شهیدان با دستگاه ظلم و تباهی و طغیان هرگز سر سازش ندارد این را باید جامعه اسلامی بداند. ما اگر محرّم را عظیم می شماریم باید بدانیم که شاخص ترین شاخص ها و شعارترین شعائر نهضت سالار شهیدان همین ناسازگاری و با دستگاه ظالم است. منبع: 🌐 news.esra.ir 🆔 @m_vaezjavadi