eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
12.3هزار دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
2هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 کانال دروس معظم له @a_javadiamoli_doross ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
🏴
غریو فاطمی

▫️فاطمه (علیها السلام) این فرمایشات را فرمود که پدرم آمد جامعه را متحد کند و «رجس» و «رجز» را بردارد. هجرت از مکه به مدینه و امثال آن یک هجرت مکانی است و کوچک است، هجرت مهمّ است؛ فرمود: ﴿وَ الرُّجْزَ فَاهْجُرْ﴾؛ فرمود واجب است که انسان از نجاست مهاجرت کند. خونریزی و ترور، نجاست است! فرمود اسلام آمده «تطهیراً للأمة»، قرآن «للطهارة» آمده است. ▫️ فرمود می‌دانید پدرم نسبت به شما چیست؟ همان وصفی که خدای سبحان برای خودش ذکر کرده برای مظهرش ذکر کرده است منتها خودش «بالذات» است و مظهرش «بالعرض» است؛ در بخش پایانی سوره مبارکه «توبه» دارد: ﴿عَزیزٌ عَلَیهِ ما عَنِتُّمْ‏﴾؛ شما اگر گرفتاری دارید، اقتصاد شما مشکل دارد، امنیت شما مشکل دارد، امانت شما مشکل دارد، بیکاری دارید، غده بدخیم طلاق دارید، واقعاً بر پدرم سخت است! ﴿عَزِیزٌ عَلَیهِ مَا عَنِتُّمْ﴾ _«عَنَت» یعنی درد و رنج _ اگر ـ خدای ناکرده ـ پسری گرفتار این بیماری‌های سنگین شود پدر چقدر غصه می ‌خورد؟! حیات و ممات فرقی ندارد، الآن هم همین طور است؛ بیش از آن مقداری که ما از بیکاری و گرانی و فقر و فلاکت رنج می‌بریم ولی ما وجود مبارک امام زمان رنج می‌برد! فرمود: ﴿عَزِیزٌ عَلَیهِ مَاعَنِتُّمْ﴾؛ فرمود هر گرانی، هر سختی، هر بیکاری برای شما پیش بیاید پیغمبر رنج می ‌برد، این پیغمبر است! فرمود پدرم این است! ▫️بعد از اینکه این بخش‌های توحید تمام شد، وحی و نبوت تمام شد، قرآن تمام شد، خصوصیت سیرت و سریرت وجود مبارک پیغمبر(علیه الصلاة و علیه السلام) را بازگو کرد فرمود: ﴿أَ فَحُكْمَ الْجاهِلِیةِ یبْغُونَ﴾؛ شما نشستی آنجا که را زنده کنی یا اسلام را ادامه بدهی؟! حضرت صریحاً این آیه را خواند، فرمود وقتی در نظامی به عمل نمی ‌شود، به عمل نمی‌شود، به عمل نمی‌شود، جاهلیت است. ▫️حضرت فرمود پدرم «فدک» را به من داد؛ فاطمه (سلام الله علیها) «ذو الید» بود، مدت‌ها این «فدک» در اختیار او بود ... ــ در هیچ جا از «ذو الید» شاهد نمی ‌خواهند! مجبور کردند که شاهد بیاور ــ اما شهادت اینها را رد کردند ــ حضرت فرمود بسیار خب! نحله من را قبول ندارید، ید مرا هم قبول ندارید، شهادت اینها را هم قبول ندارید، من دختر پیغمبر هستم یا نیستم؟ این را که نمی‌توانید انکار کنید ــ حالا نگاه کنید آیا آن سیلی زدن دردناک‌ تر است، آن در به پهلو زدن دردناک ‌تر است یا این جمله جگرسوز؟ «أَ تَرِثُ أَبَاكَ وَ لَا أَرِثُ أَبِی‏»؛ بچه از پدرش ارث می ‌برد، «أنا فاطمة بنت رسول الله (صلّی الله علیه و آله و سلّم)» او پدر من است... ــ دردناک ‌ترین جمله در آن خطبه این است که این با آن در به پهلو زدن و مانند آن اصلاً قابل قیاس نیست، فرمود: «أَمْ هَلْ تَقُولُونَ إِنَّ أَهْلَ مِلَّتَینِ لَا یتَوَارَثَان‏»؛ مگر اینکه مرا مسلمان ندانید، مگر در اسلامِ من شک کنید و مرا مسلمان ندانید! «السلام علیكِ یا بنت رسول الله‏ السلام علیکِ یا بنت خاتم النبیین السلام علیکِ و علَی علی بن ابی طالب و علی الأئمة من ولدک السلام علیکم جمیعاً و رحمة الله و برکاته»! خدایا تو را به حق فاطمه، این نظام را، این مملکت را، این کشور را در سایه فرزندش تا ظهور آن حضرت حفظ بفرما! آپارات: https://aparat.com/v/7Cvo9 📚 درس خارج فقه نکاح جلسه 516 تاریخ: 1398/11/06 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
 مفسّر توحید
▫️ وجود مبارك فاطمه زهرا (سلام الله علیها) در آن می ‌فرماید من شهادت می ‌دهم به وحدانیت ذات اقدس الهی، خدای سبحان برای این كلمه «لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ» معارفی قرار داد: «جُعِلَ الْإِخْلَاصُ تَأْوِیلَهَا وَ ضُمِّنَ الْقُلُوبُ مَوْصُولَهَا وَ أَنَارَ فِی التَّفَكُّرِ مَعْقُولُهَا». فرمود اگر كسی بود، به حقیقت «لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ» نزدیك شد و بازگشت این «لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ»، تاویل و ارجاع این «لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ»، به اخلاص است: «جُعِلَ الْإِخْلَاصُ تَأْوِیلَهَا». ▫️ «وَ ضُمِّنَ الْقُلُوبُ مَوْصُولَهَا»؛ اگر این معرفت را شما بخواهید به دل راه بدهید، دل با آن صله و رابطه دارد؛ تنها مفهوم نیست كه ذهن بفهمد بلكه واقعیت است كه ذهن، خود را به آن متصل می ‌كند. از نظر بحث های حكمت و كلام هم اگر كسی درباره كلمه طیبه «لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ» و علائم توحید، ادله توحید و آثار توحید بحث كند، و روشنی پیدا می ‌كند؛ هم از نظر مسائل روشن می ‌شود هم از نظر مسائل و یافتن، به جایی وصل می ‌شود و هم بازگشت آن اخلاص است. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1386/03/10 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💢
زن در آینه جلال و جمال
💠 حل شبهات و روایات ▫️ لازم است توجه شود که برای در خانواده و در جامعه، اجتماع چند عنصر محوری، ضروری می باشد... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💢 زن در آینه جلال و جمال 💠 حل شبهات و روایات ▫️ لازم است توجه شود که برای در خانواده و در جامعه، اجتماع چند عنصر محوری، ضروری می باشد. 1️⃣ اول: اثبات اصل حق و شؤون آن با دلیل عقلی یا نقلی معتبر که هر کدام طبق تحقیق اصول فقه حجّت خواهد بود، و تدوین آن به صورت مواد و تبصره های حقوقی و تصویب آن در محافل رسمی قانونگذاری. 2️⃣ دوم: در صورتی که عمل به آن حقوقِ ثابت شده مزاحم حق شوهر است با توافق طرفین در متن عقدِ نکاح یا عقدِ مشروعِ لازمِ دیگر و یا طی یک تعهد ابتدایی و مستقل بنا بر لزوم وفا به شروط ابتدایی و عدم احتیاج طرح آن در ضمن عقد لازم دیگر، و نیز با رعایت اهمّ و مهمّ از لحاظ صلاح جامعه یا خانواده، محدوده آنها به طور واضح تبیین شود. 3️⃣ سوم: ضمانت اجرای حقوقِ مشترک و مختصِ زن و مرد بدون تضییع، تثبیت شود، چون حقوقی که ضامن اجرا ندارد، رفته رفته از دیوان خاطره ها رخت برمی بندد و همان عادت جامعه و فرهنگ مردم، منبع تدوین حقوق تلقی می شود، لذا جریان اجرای حقوق که عامل احیای عینی آن در متن زندگی است نباید مورد غفلت قرار گیرد، زیرا احیای علمی حقوق زن در کتاب های دینی و حقوقی و نیز تعلیم آنها در حوزه های درسی، ثمری جز حیات لفظی یا ذهنی آنها نخواهد داشت، و چنین روش نکوهیده ای مرضی خداوند که اصلی ترین تعیین کننده حقوق بندگان خویش است نخواهد بود. از این جهت چاره ای جز هماهنگی قوه مقنّنه و قوه مجریه از یک سو و نظارت و قضا و داوری صحیح و به موقع قوه قضائیّه از سوی دیگر نمی باشد، وگرنه تئوری محض، جامعه را ایده آل نمی کند. 4️⃣ چهارم: چون اساس خانواده طبق رهنمود خداوند سبحان، مودّت و رحمت است و این دو فضیلت از عناصر اصلی اخلاق محسوب می شوند، تا وِداد عقلی به جای دوستی غریزی و جوانی ننشیند و علاقه طبیعی از جای برنخیزد و اشتیاق فراطبیعی را بجای خود ننشاند و مِهْر عقلی به جای گرایش مادّی قرار نگیرد و جاذبه جنسی در حریم خاص خود نماند و هرگز به مسند قضا ننشیند و زن و شوهر فطرت مشترک هم دیگر را از یک سو و ویژگی صنف خاص یکدیگر را از سوی دیگر به طور صحیح ادراک نکنند و خصوصیت های صنفی را مکمّل هم ندانند، آن بنیان مرصوص که خواسته اسلام است بنا نمی شود، لذا نصاب اخلاق در خانواده و نیز جامعه کمتر از نصاب حقوق نخواهد بود. ▫️ در پیوند اخلاق و حقوق می توان گفت اگر در موردی قانون از جهت مادّه یا تبصره، در اثر اجمال، فقدان، تعارض موادّ و مانند آن مبهم بود، اخلاق، جبران نقص های یاد شده را به عهده می گیرد، چه این که متقابلاً اگر در جامعه یا خانواده اصول اخلاقی و فضائل نفسانی حاکم نباشد هر کسی قانون را به رأی و هوای خویش تفسیر و تحریف می نماید و برای هر فردی در هر جایی نصب یک پلیس میسور نیست، گذشته از آن که پلیسِ فاقدِ اخلاق، هرگز ضامن اجرای حقوق نخواهد بود، زیرا کسی توان حفظ گوهر دین خود را از دستبرد هوس و تاراج هوا و سرقت شهوت و غضب ندارد، و قلب خود را از تهاجم اهریمنان درون نگهداری نمی کند، هرگز توان حفظ حقوق دیگران را ندارد. و چون رعایت اصول اخلاقی مهم ترین عامل تضمین کننده حقوق افراد است، اسلام به زن و شوهر توصیه متعادل و برابر اخلاقی دارد نه آن که در توصیه اخلاقی جانب مرد را بیش از جانب زن رعایت کرده باشد... . 📚 زن در آینه جلال و جمال، ص358 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 538 1. تعامل با مؤمنان 🔸 نیكی به مؤمنان و اقسام آن بر مبنای آیات و روایات... ب. حمایت معنوی خوردن غذای مؤمن: امام صادق (ع) فرمود: دوستدار انسان با خوردن غذای برادرش شناخته می ‌شود.[1] پیامد كم شمردن پذیرایی مؤمن: رسول خدا (ص) فرمود: مردم را همین گناه بس است كه پذیرایی برادرشان را اندك شمارند.[2] [1]. یعْرَفُ حُبُّ الرَّجُلِ بِأَكْلِهِ مِنْ طَعَامِ أَخِیهِ (المحاسن، ج2، ص413). [2]. ... وَ كَفَی بِالْقَوْمِ إِثْماً أَنْ یسْتَقِلُّوا مَا یقَرِّبُهُ إِلَیهِمْ أَخُوهُمْ (المحاسن، ج2، ص414). 📚 مفاتیح الحیات ص 297 و 298 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
دیدار رئیس مجلس شورای اسلامی با حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی 🔹
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اسراء: 
دکتر محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی و هیئت همراه امروز چهارشنبه هفتم دی با حضور در بیت آیت الله العظمی جوادی آملی با معظم له دیدار و گفتگو کرد. 📚 دیدار تاریخ: 1401/10/07 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
دو چیز مملکت را نگه می دارد: ثبات فعلی و امید آینده/ وظیفه ما هم دعا کردن است، هم رعایت عقل و تدبیر! 🔹
 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: 
دکتر محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی و هیأت همراه، صبح امروز با حضور در بیت آیت الله العظمی جوادی آملی با معظم له دیدار و گفتگو کردند. به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء: آیت الله العظمی جوادی آملی در دیدار با محمد باقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی بیان داشتند: دو چیز مملکت را نگه می دارد؛ یکی و دیگری که مسئولین باید تلاش کنند این دو امر از دستشان در نرود، اگر ثبات فعلی و امید آینده بود، نتیجه اش پایداری مردم در جنگ هشت ساله علیه نظام اسلامی است، اما اگر نه ثبات فعلی بود و نه امید به آینده، هم فرار مغزها خواهد بود و هم مشکلات اقتصادی در ازدواج و اشتغال و مسکن جوانان و هم این قرآن سوزی ها و مسجد سوزی ها. 🔹 ایشان ادامه دادند: ما دو وظیفه داریم، یکی به درگاه خداست که از دعاهای سحر نباید غافل شد و دیگری است. آیت الله العظمی جوادی آملی با بیان اینکه نباید مسئولیت اجرایی را به آدم های و یا داد، اظهار داشتند: حضرت امیر علیه السلام، کمیل را مسئول منطقه ای نمود، سربازان اموی به این منطقه حمله بردند و آنجا را غارت کردند، حضرت نامه ای به کمیل نوشته که در نهج البلاغه آمده، مضمون آن این است که برخی تنها به درد دعای کمیل می خورند ولی توان اداره یک منطقه را ندارند! لذا باید از واگذاری مسئولیت به آدم های در کشور جلوگیری شود و همچنین جلوی آدم های نیز گرفته شود. 🔹 معظم له بیان داشتند: داشتن رهبر خوب، یک طرف قضیه است، ما بالاتر از امیرالمومنین که نداریم، اگر مدیران و کارگزاران با عرضه وجود نداشته باشد و مردم در صحنه نباشند، شکست قطعی است! اگر ضعف در مدیریت داشته باشیم خداوند نظر خود را از ما بر می گرداند، امیرالمومنین علیه السلام می فرماید «من وجد ماء و تراباً فافتقر فابعده الله» کشوری که آب دارد، خاک دارد، نتواند خود را اداره کند و نیازمند به دیگران باشد خدا او را از رحمت دور کند! ایشان با بیان اینکه شهداء سرمایه های کشور هستند، اظهار داشتند: اگر در صحنه کربلا یک وجود داشت که عریان به میدان آمد، ما در هشت سال دفاع مقدس، جوانان پاک زیادی داشتیم که پلاک های خود را کندند و هیچ نام و نشانی از آنها نیست، اینها و آن هستند. 🔹 ایشان ادامه دادند: امیدواریم تا خداوند به حرمت خون های پاک این شهداء کشور را حفظ کند، اما باید بدانیم که اگر درست رفتار نکنیم خداوند ما را خواهد برد و به وسیله قوم دیگری دینش را حفظ خواهد کرد؛ در ادعیه ماه مبارک رمضان می خوانیم که خدایا تو که دینت را حفظ خواهی کرد، چرا ما حافظ دین تو نباشیم أَنْ تَجْعَلَنِی مِمَّنْ تَنْتَصِرُ بِهِ لِدِینِکَ وَ لَا تَسْتَبْدِلْ بِی غَیْرِی چرا ما نباشیم؟! چرا ما دین خدا را حفظ نکنیم؟! معظم له در پایان ابراز داشتند: آخرین حرف این است که باشیم، مبادا از حرف ما، گفتار ما، سوء استفاده شود، هم حوزویان، هم دانشگاهیان و هم مسئولین وهمه و . 📚 دیدار رئیس مجلس شورای اسلامی و هیئت همراه با حضرت استاد تاریخ: 1401/10/07 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
لزوم توجه کاربران به اصالت منبع اخبار آیت الله العظمی جوادی آملی (https://news.esra.ir/fa/w/896853?redirect=%2F)🔹 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: «به اطلاع عموم مردم متدیّن و فهیم می رساند که کلیه اخبار و اطلاعات در مورد محتوای دیدارها، جلسات و سخنرانی های حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (دام ظله)، از طریق آثار مکتوب معظم له و یا از طریق درگاه رسمی بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء (esra.ir) به آگاهی می رسد و تنها اخبار منعکس شده در درگاه های رسمی بنیاد اسراء مورد تایید می باشد. ▫️به همگان توصیه می گردد تا کلام معظم له را حتما از منابع معتبر و به صورت کامل پیگیری و رصد نموده و از هر گونه نتیجه گیری از محتوای تقطیع شده و گزینشی، جداً پرهیز نمایند. ▫️ امید است همگان، خصوصا اصحاب رسانه، در جهت ایجاد جامعه متعالی که بر مبنای صدق، عدل و رعایت مناسبات صحیح اخلاقی و حقوقی بنا می شود ـ ان شاء الله ـ حرکت نمایند. 🔸 کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی: 1️⃣ تلگرام Telegram: 🆔 https://t.me/a_javadiamoli_esra 2️⃣ ایتا Eitaa: 🆔 https://eitaa.com/a_javadiamoli_esra 3️⃣ سروش Soroush: 🆔 https://splus.ir/a_javadiamoli_esra 4️⃣ ویسگون Soroush: 🆔 https://wisgoon.com/a_javadiamoli_esra 5️⃣ روبیکا Soroush: 🆔 https://rubika.ir/a_javadiamoli_esra 6️⃣ اینستاگرام instagram: 🆔 https://www.instagram.com/a_javadiamoli_esra 7️⃣ آپارات aparat: 🆔 https://www.aparat.com/a_javadiamoli_esra 🔸 کانال های رسمی دروس حضرت استاد در پیام‌ رسان‌ ها شامل متن و صوت جلسات درس تفسیر و فقه و اخلاق آیت الله العظمی جوادی آملی : 1️⃣ تلگرام Telegram: 🆔 https://t.me/esratvtelegram 2️⃣ ایتا Eitaa: 🆔 https://eitaa.com/a_javadiamoli_doross 3️⃣ سروش Soroush: 🆔 https://splus.ir/a_javadiamoli_doross 🔸 کانال های رسمی دفتر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در پیام‌ رسان‌ ها: 1️⃣ تلگرام Telegram: 🆔 https://t.me/daftar_ayatollah_javadi_amoli 2️⃣ ایتا Eitaa: 🆔 https://eitaa.com/daftar_ayatollah_javadi_amoli 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
   توحید محض
🔸 این روایت را مرحوم امین الاسلام در مجمع البیان نقل می‎ کند که روایتی به این عظمت و پاکی و طهارت و قداست بسیار کم است! مرحوم امین الاسلام طبرسی (رضوان الله تعالی علیه) در جلد دَه مجمع البیان در ذیل همین آیه ﴿وَ سَقاهُمْ رَبُّهُمْ شَراباً طَهُوراً﴾ نقل می ‎کند که ﴿وَ سَقاهُمْ رَبُّهُمْ شَراباً طَهُوراً﴾؛ یعنی شرابی که «یطهرهم عن كل شی‏ء سوی الله»؛ از اینها را تطهیر می‎ کند، فقط به یاد خدا هستند «إذ لا طاهر مَن تدنّس بشی‏ء من الأكوان»؛ می فرماید اگر کسی به خانواده، به فرزند، به خانه، به درس و بحث، گوشه ‎ای علاقه داشته باشد طاهر نیست؛ خیلی این حرف بلند است! بگوید من هم خدا را می‎ خواهم هم درس و بحث را؛ هم خدا را می ‎خواهم هم خدمت به مردم را! 🔸 خدمت به مردم، در برابر خدا نیست، برای خداست. فرمود: «یطهرهم عن کل شیء سوی الله إذ لا طاهر مَن تدنس بشیء من الأکوان إلا الله»؛ این یک دنس و شرک و چرک است. بعد فرمود: «رووه عن جعفر بن محمد (علیهما السلام)»؛ سخن از اینکه یک شخص روایت کرده نیست، همه این کسانی که این طرز فکر می ‎کنند، این را فقط از خاندان وحی دارند، این را از حضرت امام صادق گرفتند. اگر خدا شد، ﴿سَقاهُمْ رَبُّهُمْ شَراباً﴾ که «یطهرهم عن» ماسوای توحید، آنگاه این فرد می‎ شود . این موحد محض چیزی را با خدا نمی‎ خواهد، هر چه را اگر بخواهد در راه خدا می‎ خواهد. 📚 سوره مبارکه انسان جلسه 7 تاریخ: 1398/07/10 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💢 زن در آینه جلال و جمال 💠 حل شبهات و روایات ▫️ شبهه ای که در ذهنیت بعضی افراد هست، این است که خیال می کنند حجاب برای زن محدودیت و حصاری است که خانواده و وابستگی به شوهر برای او ایجاد نموده است، و بنابراین، حجاب نشانه ضعف و محدودیت زن است. راه حلّ این شبهه و تبیین حجاب در بینش قرآن کریم این است که زن باید کاملاً درک کند که حجاب او تنها مربوط به خود او نیست... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💢
زن در آینه جلال و جمال
💠 حل شبهات و روایات ▫️ شبهه ای که در ذهنیت بعضی افراد هست، این است که خیال می کنند حجاب برای زن محدودیت و حصاری است که خانواده و وابستگی به شوهر برای او ایجاد نموده است، و بنابراین، حجاب نشانه ضعف و محدودیت زن است. راه حلّ این شبهه و تبیین حجاب در بینش قرآن کریم این است که زن باید کاملاً درک کند که حجاب او تنها مربوط به خود او نیست تا بگوید من از حق خودم صرف نظر کردم، حجاب زن مربوط به مرد نیست تا مرد بگوید من راضیم، حجاب زن مربوط به خانواده نیست تا اعضای خانواده رضایت بدهند، حجاب زن، حقی الهی است، لذا می بینید در جهان غرب و کشورهایی که به قانون غربی مبتلا هستند اگر زن همسرداری آلوده شد و همسرش رضایت داد، قوانین آنها پرونده را مختومه اعلام می کنند، اما در اسلام این چنین نیست، حرمت زن نه اختصاص به خود زن دارد نه شوهر و نه ویژه برادر و فرزندانش می باشد، همه اینها اگر رضایت بدهند قرآن راضی نخواهد بود، چون حرمت زن و حیثیت زن به عنوان حق اللَّه مطرح است و خدای سبحان زن را با سرمایه عاطفه آفرید که معلّم رقّت باشد و پیام عاطفه بیاورد، اگر جامعه ای این درس رقّت و عاطفه را ترک نمودند و به دنبال غریزه و شهوت رفتند به همان فسادی مبتلا می شوند که در غرب ظهور کرده است. لذا کسی حق ندارد بگوید من به نداشتن حجاب رضایت دادم، از این که قرآن کریم می گوید هر گروهی، اگر راضی هم باشند، شما حد الهی را در برابر آلودگی اجرا کنید، معلوم می شود عصمت زن، حق اللَّه است و به هیچ کسی ارتباط ندارد. قهراً همه اعضای خانواده و اعضای جامعه و خصوصاً خود زن امین امانت الهی هستند. زن به عنوان امین حق اللَّه از نظر قرآن مطرح است یعنی این مقام را و این حرمت و حیثیت را خدای سبحان که حق خود اوست، به زن داده و فرموده: این حق مرا تو به عنوان امانت حفظ کن، آنگاه جامعه به صورتی درمی آید که شما در ایران می بینید، جهان در برابر ایران خضوع نموده است، زیرا که در مسأله جنگ تا آخرین لحظه، صبر نمود و کاری که برخلاف عاطفه و رقت و رأفت و رحمت باشد انجام نداد. با این که دشمنان او از آغاز، حمله به مناطق مسکونی، کشتار بی رحمانه بی گناهان و غیر نظامی ها را مشروع نمودند. ▫️ جامعه ای که قرآن در او حاکم است، جامعه عاطفه است و سرّش این است که نیمی از جامعه را معلمان عاطفه به عهده دارند و آن مادرها هستند، چه بخواهیم، چه نخواهیم، چه بدانیم و چه ندانیم اصول خانواده درس رأفت و رقّت می دهد، و رأفت و رقّت در همه مسائل کارساز است. ▫️ بنابراین در هر بخشی و هر بعدی از ابعاد برای سیر به مدارج کمال بین زن و مرد تفاوتی نیست منتها باید اندیشه ها قرآن گونه باشد، یعنی همان گونه که قرآن بین کمال و حجاب و اندیشه و عفاف جمع نمود، ما نیز در نظام اسلامی بین کتاب و حجاب جمع کنیم. یعنی عظمت زن در این است که: «أن لا یرین الرّجال ولا یراهنَّ الرّجال» نبینند مردان نامحرم را و مردان نیز آنان را نبینند. قرآن کریم وقتی درباره حجاب سخن می گوید می فرماید: حجاب عبارت است از احترام گذاردن و حرمت قائل شدن برای زن که نامحرمان او را از دید حیوانی ننگرند لذا، نظر کردن به زنان غیر مسلمان را، بدون قصد تباهی جایز می داند و علت آن این است که زنان غیر مسلمان از این حرمت بی بهره اند. حال اگر کسی از تشخیص اصول ارزشی عاجز باشد، ممکن است ـ معاذاللَّه ـ حجاب را یک بند بداند، و حال این که قرآن کریم وقتی مسأله لزوم حجاب را بازگو می کند، علت و فلسفه ضرورت حجاب را چنین بیان می فرماید: « ذلک أدنی أن یعرفن فلا یؤذین » یعنی برای این که شناخته نشوند و مورد اذیت واقع نگردند. چراکه آنان تجسم حرمت و عفاف جامعه هستند و حرمت دارند... . 📚 زن در آینه جلال و جمال، ص437 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra