🔸 شروع مبحث جدید درس خارج فقه آیت الله العظمی جوادی آملی
به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی، مبحث جدید درس خارج فقه خود با موضوع «ارث» را آغاز نمودند.
گفتنی است معظم له پیش از این مبحث نکاح را که در تاریخ 1394/07/05 آغاز نموده بودند، پس از 556 جلسه درسی در تاریخ 1399/06/18 به پایان رساندند.
علاقه مندان می توانند درس خارج فقه حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی را هر روزه ساعت 9 به صورت پخش زنده و آنلاین در دو فرمت صوتی و تصویری از سایت تلویزیون اینترنتی اسراء به آدرس tv.esra.ir و همچنین سامانه آموزش مجازی اسراء به آدرس https://el.esra.ir/ch/karejefegh-nekah-ayatollah-jvadiamoli را پیگیری نمایند.
همچنین درس معظم له به صورت «صوت و متن» در سایت و کانال دروس بنیاد اسراء به روال سابق، بارگزاری می شود.
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#درس_فقه
🌐 NEWS.ESRA.IR
💠 عدل و صلح
🔸 ما وقتی میتوانیم درباره صلح و عقل و عدل جهان سخن بگوییم كه خود را بشناسیم; زیرا انسان یك موجود جهانی است و هرگز از بین نمی رود. اگر بعد از مرگ خبری نبود و مرگ پایان راه بود، انسان می توانست ددمنشانه زندگی كند و برابر قدرت و زوری كه دارد بر دیگران بتازد; ولی مرگ بین راه است، انسان با مُردن از پوست به در می آید و برای ابد زنده است؛ اگر برای ابد زنده است، باید برای بعد از مرگ ره توشه ای تهیه كند.
🔸 ما برای اینكه نه بیراهه برویم و نه راه كسی را ببندیم, نه كسی جنگ را بر ما تحمیل كند و نه ما طبل جنگ بكوبیم، باید آن #نزاهت روح, #طهارت روح و #قداست روح را فراهم كنیم تا بدانیم ما در برابر هر كاری مسئول هستیم و بعد از مرگ باید پاسخگوی آن باشیم. انبیا آمدند به ما بفهمانند انسان در رو در رویی با مرگ, انسان مرگ را می میراند نه بمیرد! ما یك دشمن داریم به نام مرگ و در مصاف با مرگ, ما پیروز هستیم نه مرگ! ما مرگ را از پا در می آوریم و وارد صحنه ای می شویم كه دیگر مرگ نیست.
🔸 ما برای اینكه در درونمان، #عدل و #صلح سامان بپذیرد باید آن غرور، خودخواهی و جاه طلبی را تعدیل كنیم؛ غرور و خودخواهی ما دشمنی است كه هرگز با ما كنار نمی آید، ما باید آن را سركوب كنیم. شما در جهان می بینید که مار دشمن انسان است، اما خیلی ها با مار كنار می آیند، با آن زندگی می كنند؛ عقرب دشمن انسان است و خیلی ها با عقرب كنار می آیند و با او زندگی می كنند؛ اما با غرور و خودخواهی و نفس پرستی هرگز نمی شود كنار آمد كه او با ما كاری نداشته باشد، او از هر مار و عقرب و گزنده ای بدتر است. ما هیچ چاره نداریم مگر اینكه این خودخواهی و غرور را رام كنیم و #عاقل و #عادل بشویم آن گاه دم از صلح بزنیم.
#صلح_جهانی
#عقل_و_عدل
#دشمن_انسان
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 دیدار اعضای اتحادیه بین المللی امت واحده با حضرت استاد
تاریخ: 1393/01/18
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مسبّحات
🔸 شش سوره در قرآن كریم است كه به نام مسبّحات معروف است؛ یعنی آغاز این سُوَر تسبیح حق شروع می شود; یكی سوره «حدید» است، دوّمی سوره «حشر» است، سوّمی سوره «صف»، چهارمی و پنجمی سوره «جمعه» و سوره «تغابن»، ششمی سوره «اعلیٰ» كه ﴿سَبِّحِ اسْمَ رَبِّكَ الْأَعْلَی﴾. خاصیتی كه این مسبّحات شش گانه دارد آن است كه رسول خدا (صلّی الله علیه و آله و سلّم) هر شب این شش سوره را قبل از استراحت می خواندند[1] و شما آقایان هم ـ انشاء الله ـ عادت كنید كه هر شب قبل از خواب این شش سوره را بخوانید!
🔸 فضیلتی كه برای این سوره یاد شده فراوان است; یكی آن است كه هر كس عادت او این باشد كه قبل از خواب این شش سوره را در زمان غیبت بخواند، نمی میرد مگر اینكه وجود مبارك حضرت حجّت (سلام الله علیه) را زیارت كند. [2]خاصیت دومی كه برای این سوره یاد شده این است كه اگر كسی عادت او این باشد كه این شش سوره را قبل از خواب بخواند, در جوار رسول خدا (صلّی الله علیه و آله و سلّم) قرار می گیرد.
[1]. مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل، ج4، ص290.
[2]. الكافی (ط ـ الإسلامیة)، ج2، ص620؛ «... سَمِعْتُ أَبَا جَعْفَرٍ ع یقُولُ مَنْ قَرَأَ الْمُسَبِّحَاتِ كُلَّهَا قَبْلَ أَنْ ینَامَ لَمْ یمُتْ حَتَّى یدْرِكَ الْقَائِمَ وَ إِنْ مَاتَ كَانَ فِی جِوَارِ مُحَمَّدٍ النَّبِی ص».
#سلوک_قرآنی
#غیبت
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه حشر جلسه 1
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 احتیاط
🔸 به ما فرمودند ﴿لَقَدْ كانَ لَكُمْ فی رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ﴾ كه مخاطب اوّلی و اصلی آن همین حوزه های علمیه و دانشگاه ها هستند؛ خصوصیات آن بزرگوارها را معرفی كردند، فرمودند خصوصیت های آنها دو قسم است: یك قسم كه در دسترس احدی نیست این ﴿ذلِكَ فَضْلُ اللَّهِ یؤْتیهِ مَنْ یشاءُ﴾ است,[1] ﴿اللَّهُ أَعْلَمُ حَیثُ یجْعَلُ رِسالَتَهُ﴾[2] آن نبوّت است, آن امامت است, آن خلافت كبراست, آن عصمت كلیه است آنها كه در دسترس كسی نیست؛ اما فرمود آن بهره های رقیق از آن حقایق مقدور شما است؛ آنگاه كمالات اینها را شمردند فرمود آنها اهل بصیرت اند, آنها اهل علم الیقین اند, آنها اهل عمل اند, آنها ﴿أُولُوا الْأَلْبابِ﴾[3] هستند, آنها ﴿أُولِی الْأَبْصارِ﴾[4] هستند, آنها ﴿أُولِی النُّهی﴾[5] هستند, آنها ﴿أُولُوا بَقِیةٍ﴾[6] هستند, آنها ﴿أُولُوا الْعَزْمِ﴾[7] هستند؛ همه این كمالات برای انسان ها مخصوصیاً حوزویان ممكن است.
🔸 ﴿أُولِی النُّهی﴾ گفتند عقل را «نُهیه» می گویند زیرا انسان را از زشتی نهی می كند ﴿أُولِی النُّهی﴾ این است. عقل را حِجر گفتند، برای اینكه عقل تحجیر می كند. دیدید در بیابان های وسیع اگر كسی خواست یك مقدار از این زمین ها را به خودش اختصاص بدهد و به عنوان احیای موات بگیرد تَحجیر و پرچین می كند؛ اینكه در كتاب های فقهی «حقّالتحجیر» را که ملاحظه كردید همین است. عقل, تحجیر می كند، جلوی بیگانه را می گیرد و مرزبندی می كند. این بیان نورانی امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) كه احتیاط را معنا كرده است همین است، به كمیل فرمود كمیل! «أَخُوكَ دِینُكَ فَاحْتَطْ لِدِینِكَ»؛[8] فرمود برادرهای شناسنامه ای زیادند، ولی انسان یك برادر بیشتر ندارد و آن #دین است، «فَاحْتَطْ لِدِینِكَ» احتیاط كن! می گویند فلان شخص #محتاط است, محتاط است یعنی چه؟ یعنی وقتی زحمت كشید باغی درست كرد, درختی غرس كرد و این درخت ها به ثمر نشستند برای صیانت از این باغ، دور این باغ را حائط رسم می كند، یعنی دیوار می كشد. آدم محتاط, آدمی است كه دینش را مثل آن درخت پرثمر بداند, یك; دور این دینش را دیوار بكشد, دو; كه هر كسی نیاید به دلخواه خودش از میوه های دین او استفاده كند, سه. آدمی كه بی حائط است، یعنی بی دیوار است و دور دینش را دیوار نكشید آدم محتاطی نیست. حضرت فرمود: «أَخُوكَ دِینُكَ فَاحْتَطْ لِدِینِكَ». گاهی می فرماید: «خُذِ اَلْحَائِطَةَ لِدِینِكَ»؛[9] یعنی وقتی دین داری دورش را دیوار بكش! اگر باغی دورش دیوار نباشد، هر عابر و ره گذری از میوه آن استفاده می كند اینكه در دسترس دیگران قرار می گیرد و اینكه محفوظ نیست! ﴿هَلْ فی ذلِكَ قَسَمٌ لِذی حِجْرٍ﴾[10] همین است، ﴿أُولُوا الْأَلْبابِ﴾ همین است, «اولوا العقول» همین است, ﴿أُولُوا بَقِیةٍ﴾ همین است. الآن یكی از القاب نورانی وجود مبارك ولی عصر (ارواحنا فداه) این است كه او #بقیة_الله است عنوان «بقیة الله» نظیر اسمای حسنای خدا توقیفی نیست. هر انسانی كه در اثر عنایت الهی از وجه اللّهی برخوردار باشد آن «بقیة الله» است؛ منتها بعضی ها در درجه یك و دو, بعضی در درجه صد [قرار دارند].
[1] . سوره مائده، آیه 54؛ سوره حدید، آیه 21.
[2] . سوره انعام، آیه 124.
[3] . سوره بقره، آیه 269؛ سوره آل عمران، آیه 7.
[4] . سوره حشر، آیه 2.
[5] . سوره طه، آیه 54.
[6] . سوره هود، آیه 116.
[7] . سوره احقاف، آیه 35.
[8] . امالی(للمفید)، متن، ص283.
[9] . بحار الانوار، ج2، ص259.
[10] . سوره فجر، آیه 5.
#بقیة_الله
#اهل_بصیرت
#وجه_الله
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1394/11/24
🆔 @a_javadiamoli_esra
شاگرد اخلاص.mp3
1.44M
💠 روز بیست و هشتم ماه #ربیع_الاول 1442
🔹 شاگرد اخلاص
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra