کلاس اول حسن آباد
سلام پسرگلم
طاهای عزیزم من هم دلم برات تنگ شده💥
خوش حالم ازدیدن نامه ی قشنگ وخوش خطت
یادخنده هات افتادم که اگردعوات هم می کردم بعدازچندلحظه با یک لبخندخاطره ی تلخ روشیرین می کردی💥
من خیلی دوستت دارم وامیدوارم پسرموفقی درآینده باشی
پسرم مابارعایت نظافت وبهداشت ونکات ایمنی کروناروشکست خواهیم داد💛❤💛❤
May 11
با عرض سلام وتقدیم احترام خدمت خشت اولی های عزیز
در خصوص سوالی که یکی از همراهان گرامی مطرح نموده بودند در این خصوص که
فرزندشون حروف یک کلمه را به صورت جداگانه میخواند ولی توانایی ترکیب کردن و خواندن کلمه کامل را ندارد و
روخوانی ودیکته اش هم ضعیف هست
توضیحاتی را خدمتتان عرض می کنم
ابتدا اینکه روخوانی وترکیب را باید از ابتدای سال و حتی زمانی که حروف آموزش داده شده محدود است یعنی ماه های آبان وآذر شروع کرد و تمرین ترکیب و روخوانی را به زمانی که دانش آموزش حروف بیشتری را میخواند موکول نکنیم اگر دانش آموز از ماه های ابتدای سال تحصیلی ترکیب و خواندن را تمرین کند در پایان سال به راحتی می تواند کتاب بخواند.
ا╅━━━┅═❂═┅┅──┄┄
join🔜 @KheshteAvval 🇮🇷🕊⚜
╆━━━┅═❂═┅┅──┄┄
#خشتِ_اول
مورد اولی که بسیار مهم است اینکه در ابتدای کار مطمئن شویم دانش آموز حروف را کاملا می شناسد و برای خواندن نشانه نیاز به فکر و مکث طولانی ندارد .(برای این مورد سعی کنید مدام با شیوه های مختلف نشانه را برای دانش آموز مرور کنید
مثلا کف دست دانش آموز کلمه را بنویسد
یا زمانی که نشسته است روی کمرش بنویسید و از او بخواهید بگوید چه نشانه ای است.
بعد از این مرحله جدول ترکیب کمک شایانی به دانش آموز می کند به این صورت که با ترکیب های دوتایی شروع می کنیم مثل (با-بَ-بو)
اما نکته ای که باید توجه نمود اینست که دانش آموز ترکیب ها را حفظ نکند و به صورت طوطی وار جواب ندهد بلکه جدول ترکیب به صورت نامرتب پرسیده شود.
پس از کسب توانایی خواندن ترکیب دوتایی به سراغ ترکیب های سه تایی می رویم به این صورت که سه نشانه را ترکیب می کنیم (بَد-باد-بود) یا (سَد-ساد-سود) البته در ترکیب های سه تایی نیازی نیست که ترکیب سه تایی معنایی داشته باشد ،
زیرا هدف ما در این قسمت فقط خواندن و افزایش مهارت خواندن است
اگر دانش آموز ترکیب کردن (دوتایی وسه تایی) را یاد گرفت و توانست بخواند دیگر هر کلمه ای را به راحتی می تواند بخواند.
ا╅━━━┅═❂═┅┅──┄┄
join🔜 @KheshteAvval 🇮🇷🕊⚜
╆━━━┅═❂═┅┅──┄┄
#خشتِ_اول
ابزار ها و بازی های هستند که کمک زیادی به آموزش ترکیب کردن و خواندن می کند
مثلا یک نشانه را کف دست راست دانش آموزش بنویسید و نشانه دیگر را کف دست چپ بنویسید و بخواهید آنها را ترکیب کند و با هم بخواند .
یا یک گرونه ی ترکیب درست کنید متشکل از یک صفحه کوچک و یک صفحه بزرگ که روی ی صفحه مصوت ها و روی صفحه دیگر صامت ها نوشته شود و با چرخاندن یک صفحه صامت و مصوت کنار هم قرار گیرند و دانش آموز آنها را بخواند .(آموزش کار با گردونه در کانال قرار داده خواهد شد).
ا╅━━━┅═❂═┅┅──┄┄
join🔜 @KheshteAvval 🇮🇷🕊⚜
╆━━━┅═❂═┅┅──┄┄
#خشتِ_اول
ادامه ی پاسخ به دوست عزیزمون در مورد ضعیف بودن در دیکته باید گفت که
#جواب:
جهت راهنمایی و تمرین در منزل و کمک به یادگیری نشانه ها و تقویت مهارت نوشتن این تمرینات را در منزل انجام دهید 👇
۱_ جدول ترکیب را در کاغذ بکشید و بر اساس نشانه هایی که خواندند جدول ترکیب ها را تهیه کنید و به دانش آموز بگید جدول را با ترکیبات کامل کند.
از دانش آموز بخواهید هنگام نوشتن حتما شعر ترکیب را با صدای بلند بگوید و تکرار کند .
مطمعن شوید ترکیبات را کامل یاد گرفته است.
۲_ دومین تمرین این است که در هر سطر دفتر یک کلمه بنویسید و از دانش آموز بخواهید کلمات را صداکشی کند .و هر صدا را در یک دایره بنویسد .
برای تمرین صدا کشی از دانش آموز بخواهید با صدای بلند بخش بندی و صداکشی کند .
۳_ سومین تمرین این که یک سری کلمات به صورت ناقص بنویسید و از دانش آموز بخواهید کلمات را کامل کند و با صدای بلند بخواند .
۴_ بعد از انجام این تمرینات دیکته کلمه ای و جمله ای بگویید .
با انجام ۴ تمرین ذکر شده مطمئن باشید بچه ها پیشرفت خواهند کرد و به خوبی یاد خواهند گرفت.
همچنین باید توجه کرد که
🔴 دانش آموزی که حافظه فعال شنیداری #ضعیفی دارد، در #دیکته و #جمله سازی و #بیان آنچه شنیده یا #درک مطلب و #بازگو کردن و در نتیجه در دروس #دیکته و #خواندن دچار مشکلاتی خواهد بود
برخی از روشهای تقویت حافظه فعال شنیداری👇
💥 جمله ای بگویید تا #بعد از شما دانش آموز آن را تکرار کند
💥 جمله ای بگویید و بخواهید دانش آموز #ابتدا تا 10 بشمارد(بعدها عدد را بالاتر ببرید.مثلا تا 20یا 30بشمارد) و سپس ان جمله را #تکرار کند
💥 جمله ای بگویید تا دانش آموز فقط #کلمه اول آن را بگوید
💥 جمله ای بگویید تا دانش آموز فقط کلمه #آخر آن را بگوید
💥 جمله ای سه کلمه ای بگویید تا دانش آموز فقط کلمه #وسط آن را بگوید
💥 #کلمه ای بگویید تا دانش آموز #صدای #اول و در نوبت بعدی صدای #آخر آن کلمه و بعد #هم صدای اول و #هم صدای آخر آن کلمه را بگوید
💥 کلماتی را بگویید و از او بپرسید که کلمه #چند_نقطه داشت
💥 برای تقویت #پردازش ذهن او ، از دانش آموز بخواهید کلمه ای بگوید که #یک نقطه دارد - کلمه ای بگو که #دو نقطه داشته باشد و نوبت های بعدی کلمات یا تعداد نقطه ها را #بیشتر کنید.
فعالیتهایی برای تقویت دقت و #تمیز شنیداری
🍀1- #گوش دادن به #صداها: کودکان چشم هایشان را می #بندند و به صداهای اطراف #گوش می دهند. به طور مثال،به صدای ماشین ها،هواپیما، حیوان ها و سایر صداهای بیرونی، و صداهای اتاق مجاور
🍀2- صداهای #ضبط شده: صدای هواپیما، قطار، حیوان ها و زنگ را می توان ضبط کرد، سپس برای دانش آموزان #پخش کرد و از آن ها خواست که صداها را #تشخیص دهند.
🍀3- تشخیص صدای #خوراکی ها: از دانش آموزان بخواهید به صدای انواع خوراکی ها مثل کرفس،سیب یا هویج،پفک و... هنگام خوردن، بریدن یا خرد کردن #گوش کنند وبعد با چشم بسته صدای آنها را تشخیص دهند.
🍀4- تشخیص شئ از طریق صدای به #هم_خوردن آن: مواد کوچک و سفتی نظیر سنگریزه ها، دانه های نخود و لوبیا، گچ، نمک، ماسه یا برنج را داخل ظرف هایی بریزید و در آن ها را #ببندید. دانش آموزان باید با #تکان دادن ظرف و گوش کردن به صدای آن، شئ داخل ظرف را #تشخیص دهند.
ا╅━━━┅═❂═┅┅──┄┄
join🔜 @KheshteAvval 🇮🇷🕊⚜
╆━━━┅═❂═┅┅──┄┄
#خشتِ_اول