eitaa logo
استاد ابوالفضل بهرامپور
2.6هزار دنبال‌کننده
314 عکس
141 ویدیو
3 فایل
کانال رسمی نشر آثار استاد ابوالفضل بهرامپور آدرس پایگاه اطلاع رسانی استاد http://www.bahrampur.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🖕🖕🖕🖕 جهت آشنایی بیشتر با هر کدام از محصولات استاد بهرامپور به آیدی زیر پیام دهید 👇👇 https://eitaa.com/sarbaz_72
📚هشت پیام کوتاه تربیتی قرآنی 1. اگر قصد راهنمایی و تربیت کسی را دارید، در قدم اول از گفتار نرم و با محبت بهره گیرید; حتی اگر مخاطب شما فرعون سرکش یا سران لجوج کفار جاهلی باشند; (طه/44 و شعرا/215) . 2 . الف) گفتار رفتار آدمی در هر زمان و مکان، در حافظه الهی محفوظ است ; مراقب باشید; (لقمان/16 و کهف/30) . 3. نسبت به انسان های اطرافت، احساس مسئولیت کن و آنها را از کارهای بد بازدار و به کارهای خوب تشویق کن . این لازمه استحکام یک پیکر است و بنی آدم اعضای یکدیگرند; (لقمان/17) . 4. در رفتارهای اجتماعی دقت کن! مبادا با غرور رویت را از دیگران برگردانی یا مثل متبکران راه بروی ; مبادا تندرو و کندرو شوی ; میانه روی، بهترین روش است ; مراقب باش صدایت را بر سر کسی بلند نکنی و خلاصه در یک کلام، آدم باش ; (لقمان/18و19) . 5 . قرآن کریم به شدت با پیروی از جمع (خواهی نشوی رسوا، همرنگ جماعت شو) و حرکت به دنبال اکثریت، مخالف است . قرآن می گوید: اگر بخواهی از اکثریت مردم فقط به این خاطر که اکثریت هستند، پیروی کنی، بدون شک از راه خدا دور می شوی ; همیشه با چشمان باز تصمیم بگیر; (انعام/116 و اسراء/36) . 6 . همیشه بزرگ ترها، بهترین حرف را نمی زنند و همیشه حرف گوش کنی و اطاعت از بزرگان، انسان را به سعادت نمی رساند . این پیام تربیتی قرآن است که حتی در اطاعت از بزرگان هم گوش و چشمت را باز کن که فردا فقط و فقط خودت پاسخ گوی اعمالت خواهی بود; نه بزرگ ترهایت; (احزاب/67) . @abahrampur
«مثلهم کمثل الذی استوقد ناراً فلمّا اضائت ما حوله ذهب لله بنورهم و ترکهم فی ظلمات لا یبصرون » ✍️ مثَل آنان مَثَل کسی است که ( با زحمت ) آتشی بیفروخت و همین که اطراف وی را روشن ساخت ، خدا نورشان را برد و در تاریکی ها رهایشان کرد که نبینند . 💡مطالبی پیرامون آیه ؛ 1. این آیه و آیات بعدی ، عقیم ماندن توطئه های منافقین را به صورت مثال به تصویر کشیده است که حاکی از سردرگمی و واماندگی آنها در رسیدن به اهدافشان می باشد . 2. دو مثال مطرح گردیده تا ناکامی منافقین را بنمایاند ؛ اول : منافق به شخصی تشبیه شده که در تاریکی های بیابانی گرفتار آمده و نمی تواند قدم از قدم بردارد و برای نجات خود می کوشد و با افروختن آتش می خواهد راه یابد ولی همین که اطراف خود را روشن کرد ، خدا نورش را از بین می برد و در تاریکی می گذارد . از این مثال می توان فهمید که منافق از انواع ترفند ها و نقشه ها استفاده می کند ، ولی تمام تلاشهایش بر باد می رود . دوم : رگبار تندی از آسمان که در آن تاریکی و رعد و برق است که در ذیل آیه بعد آمده است و فرق آن با مثال مذکور در این آیه ذکر می شود . 3. این آیه به مسلمین هشدار می دهد که منافقین از انواع توطئه ها بهره می گیرند و باید بر سر راه آنها مانع ایجاد کرد ، چرا که آنها اهل منطق و حرف حق نیستند تا با منطق و سخن باآنها مواجه گردید . 4. ممکن است کسی بپرسد مگر منافق نوری دارد که خدا آن را از بین می برد ؟ جواب این است که : اول : فکر و اندیشۀ آدمی ، هرچه باشد راهی را که صاحبش برگزیده روشن می کند و او در پرتو حاصل از فکر خود توطئه می چیند و نقشه هایش را به هدف نزدیک می کند . دوم : انسان از چند گونه هدایت علاوه بر وحی مانند غریزی و حسّی برخوردار است و می تواند کارها و اهدافی را دنبال کند ، چنانکه استکبار چنین می کند ، این همان نور ضعیف آتش گونه ای است که به پا می کنند تا در پرتو آن به تدف برسند . « صمٌّ بکمٌ عمیٌ فهم لا یرجعون » ✍️ ترجمه: کرانند و لال هایند و کورانند ، پس ( از گمراهی ) باز نمی گردند . 💡 مطالبی پیرامون آیه ؛ 1. شدّت درماندگی و به بن بست رسیدن منافقان ، به عنوان کور و کر و لال مثال زده شده است . یعنی از ادراکات گوش و زبان و بینایی خویش نیز بهره نمی برند و لذا روزنۀ هدایت آنها بسته شده است و راه برگشت ندارند . 2. وقتی که انسان بینایی و شنوایی خود را از دست بدهد ، ارتباط او با عالم خارج قطع می شود و هرچه دربارۀ واقعیتهای خارجی نفیاً و اثباتاً سخن بگوید ، از خیال و تصوّرات خود سخن گفته است . پس توانایی رجوع به واقعیات ندارند . 3. خداوند به پیامبر اکرم (ص) امر می کند که به منافق به دیدۀ فردی اصلاح پذیر نگاه نکند و با او برخورد مسامحه آمیز نداشته باشد ، بلکه دشمن خطرناک به حساب آورد که قصد متزلزل کردن ارکان رسالت را دارد . @abahrampur
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شادی و تفریح.MP3
3.1M
🎵 پادکست صوتی 🔹شادی و تفریح اسلامی @abahrampur
« او کصیّبٍ من السماء فیه ظلماتٌ و رعدٌ و برقٌ یجعلون اصابعهم فی آذانهم من الصواعق حذر الموت و الله محیطٌ بالکافرین » 💡 ترجمه: یا مانند رگبار تندی از آسمان است که در آن تاریکی ها و رعد و برق است که از ( غرّش ) صاعقه ها و بیم مرگ ، انگشتان خویش در گوشهایشان کنند و خدا بر کافران احاطه دارد . ✍️ مطالبی پیرامون آیه ؛ 1. منافق در این مثال ، در چنان وضعی قرار گرفته که انگشتان خود را در گوش می گذارد تا فقط خود را از خطر مرگ حفظ کند و لذا نتیجه می گیریم که جامعه و حکومت اسلامی باید از منافقان و مخالفان حق گریز ، چنان سلب امنیّت کند که فرصت توطئه بر ضدّ اسلام را پیدا نکند و فقط مشغول حفظ خود باشد و به خود گرفتار شوند . 2. فرق این مثال با مثال قبلی در دو چیز است ؛ الف - آنجا که یک عامل گیج کننده بیشتر نبود و آن خاموشی نور آتش بود ، ولی در اینجا عوامل متعدد و پیچیده تری به تصویر کشیده شده اند که عبارتند از : رگبار تند ، ابرهای سیاه و تاریک ، غرّش رعد و برق ، نور شدید برق که مجموعۀ این عوامل سرسام آور است و نشان می دهد که منافقان در پیچ و خم شکست های پی در پی ، تحلیل می روند . ب - آنجا آتش راخود افروخته بود تا در پرتو آن راه یابد ولی اینجا او می خواهد از هر فرصتی استفاده کند و نوری که ایجاد شده کار خودش نیست . وقتی که گوشه ای برقی می زند ، آنها در پرتو آن فرصت طلبانه حرکت می کند و خود را کنار آن قرار می دهد . 3. خدا بر کافران احاطه دارد . گویا این جمله به عنوان معترضه و بین دو پرانتز آمده است که بهترین اسلوب آموزشی است که مطلب در فضایی القا گردد که زمینۀ مساعدی برای فهم مخاطب ایجاد شود . مثل اینجا که خداوند احاطه داشتن خود و عجز انسان را در میان مثلی که به سردرگمی منافق مربوط است بیان می کند . زمینه ای ایجاد می شود که محیط بودن خود را مطرح کند . ( والله محیطٌ بالکافرین) « یکاد البرقُ یخطف ابصارهم کلّما اضاء لهم مشوا فیه و اذا اظلم علیهم قاموا و لو شاء لذهب بسمعهم و ابصارهم انّ الله علی کلّ شیء قدیر » 💡 ترجمه: نزدیک است که برق چشمانشان را بزند هربار که برای آنان روشن کند در آن راه روند و چون بر آنها تاریک کند می ایستند و اگر خدا می خواست گوش و چشمشان را می برد و خدا بر هر کاری تواناست . ✍️ مطالبی پیرامون آیه ؛ 1. خداوند در ادامۀ مثال دوم می فرماید : وقتی که برقی می جهد و اندکی مسیر روشن می شود ، اینها راه می افتند ولی نزدیک است که برق چشم آنها را بزند و چون دوباره تاریک شد ، می ایستند . این آیه به خوبی ناموفق بودن تلاش های منافقین را در توطئه های خویش بر ضدّ اسلام ترسیم می فرماید . 2. اگر خدا می خواست گوش و چشم منافقان را از کار می انداخت ، ولی مشیّت خدا بر اساس حکمت است ، و حکمت امتحان اقتضا می کند که به آنان مهلت بدهد . 3. حرف « لو» برای شرط و در ادبیات عرب به عنوان لو امتناعیه نامیده شده است . لو وقتی می آید که فعل شرط واقع نشده باشد ، مانند لوشاء یعنی اگر می خواست ولی نخواسته و اقدامی نکرده است . 4. مخالفان اسلام بر دو گونه اند ؛ الف - جاهلان به اسلام که اگر با استدلال و منطق با آنها سخن گفته شود ، به آن می گروند که باید با آنها بحث و گفت و گو کرد . ب - معاندان که مخالفتشان آگاهانه و سیاسی است و در مقام پذیرش حق نیستند پس باید هر گونه فرصت توطئه را از آنها گرفت . @abahrampur